اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلي الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

للتوضيح أنا مقيم في قطر مش في مصر علشان كده ممكن الرقم ميجمعش بس أنا بشيك علي الميل والمحاورات باستمرار.

اللي عايز الكتب في اي مكان أنا هبعتهم والمستلم يتحمل تكاليف الشحن . 

أرجو من الأخ الفاضل الرد على ايميلي doaacj@yahoo.ca لأني في أشد الاحتياج لهذه الكتب و أنا تحت أمرك في أي تكاليف أنا حعمل الevaluation و اللاندنج في شهر يناير و لسه لم أذاكر أي شيء علما باني دفعة 98 و شكرا لك جزيل الشكرو جزاك الله عني ألف خير

رابط هذا التعليق

• الردود 845
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تبعاً لكلام الزميل mShehab فالزميل Samady بيحاول يكوّن نفسه عن طريق تصوير وبيع الكتب بتكلفة 2000 جنيه!

طبعاً مفيش أي دليل على صدق الزميل الصمدي أو أحمد محمد أو أياً كان إسمه ، وده اللي نقدر نسمّيه Spam...

ممكن جداً بعد تحويل المبلغ للزميل صمدي في قطر إنه شكراً ، وراحت الفلوس ع الزملاء.

النقطة التانية المرفوضة في المنتدى هنا ، هي أخذ مقابل مادي لمساعدة الزملاء... ولو ثبت الكلام ده ستتم إيقاف عضوية الزميل صمدي.

النقطة الأساسية والأخلاقية في الموضوع ده لو صدق ، إن الزميل صمدي بيبيع كتاب لا يملك حق بيعه أصلاً!

الموضوع باكمله مرفوض شكلاً وموضوعاً.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

تبعاً لكلام الزميل mShehab فالزميل Samady بيحاول يكوّن نفسه عن طريق تصوير وبيع الكتب بتكلفة 2000 جنيه!

طبعاً مفيش أي دليل على صدق الزميل الصمدي أو أحمد محمد أو أياً كان إسمه ، وده اللي نقدر نسمّيه Spam...

ممكن جداً بعد تحويل المبلغ للزميل صمدي في قطر إنه شكراً ، وراحت الفلوس ع الزملاء.

النقطة التانية المرفوضة في المنتدى هنا ، هي أخذ مقابل مادي لمساعدة الزملاء... ولو ثبت الكلام ده ستتم إيقاف عضوية الزميل صمدي.

النقطة الأساسية والأخلاقية في الموضوع ده لو صدق ، إن الزميل صمدي بيبيع كتاب لا يملك حق بيعه أصلاً!

الموضوع باكمله مرفوض شكلاً وموضوعاً.

شكرا جزيلا للاخ moheltohamy على اهتمامك و تنبيهك لي و ما حدث اني تلقيت ايميل على ايميلي الذي تركته للاخ صمدي ايميل من أحمد محمود بيقول انه في قطر و انه حيصور الكتب و يبعتهالي و انا ابعت حق الشحن فقط 2000 جنيه لان الكتب وزنها 6 كيلو - يعني الكتاب كيلو! - وان تكلفة شحنهم 2000 جنيه لا يدخل جيبه جنيه منهم حيخلي أخوه ياخدهم مني في مصر الاول و انه عمل كده مع واحد من اسيوط فاستأذنته اني أكلم الاخ بتاع اسيوط اللي دفع ال2000 و اديله الف و اصور الكتب منه فقالي للاسف ما ينفعش فكل تلك الحركات المريبة دفعتني ان اسال حضرتك و بعض الاعضاء عن ما يجب فعله خاصة و ان هناك محاولة نصب قديمة شبيهة بهذه المحاولة بطلها مينا وكان الضحية فيها الاخ العزيز pharmacist و ارجو من الجميع الانتباه و السؤال قبل الوقوع في براثن اي مستغل لحاجة الناس واتمنى ايقاف عضويى المسمى صمدي و عندي الايميلات منه -من الايميل الذي طلب منا التواصل عليه- التي تثبت محاولاته التربح من مساعدة الناس و شكرا لحضرتك مرة اخرى

تم تعديل بواسطة mshehab
رابط هذا التعليق

بعد التحية والسلام

كم آلمتني مشاركة الاستاذ تهامي والاستاذ mshehab المفروض لو كانت من باب تنبه الاعضاء فتكون من غير إساءة أو تجريح يكفي التنبه وإيقاف عضويتي كعقاب ولو كانت من باب نصيحتي فمتكونش علي عينك ياتاجر.

1) الكتب تكلفتها 1162 دولار كندي وعبارة عن 2537 صفحة (والمعلومة دي ممكن أي حد يتأكد منها بسؤال أي حد اشتري الكتب قبل كده أو حتي بسؤال مصباح نفسه) تكلفة تصويرهم 542 ريال قطري (813 جنيه مصري) ومعايا فواتير التصوير للي يحب. ممكن ياعم mshehab تجيب كتابين او تلاته او 10 كتب يعملوا 2537 صفحة وتوزنهم قبل ماتستغرب ان الكتاب كيلو.

أنا بصراحة مش عارف كان ازاي اعرض الكتب بدون مقابل (زي مالأستاذ تهامي بيرفض تقديم المساعده بمقابل) وانا مقيم خارج مصر يعني لما حد يكون عايز الكتب المفروض اعمل إيه؟؟؟؟ وأي حد عايز الكتب في قطر يتفضل يشرفني وياخذ الكتب يصورها ويرجعهالي 

2) أنا قولت في مشاركة ليا قبل كده وهي لسه موجودة علي الموقع "الي عايز الكتب في اي مكان أنا هبعتهم والمستلم يتحمل تكاليف الشحن".

في اوبشن في اي شركة شحن ان المستلم هو اللي يحاسب علي الشحن عند الأستلام وده يخلي الامور اسهل علي الطرفين بس اللي بيكالمني بيكون عايزني أدفع التصوير والشحن وبعدين هو يدفع بعد مايستلم وطبعا الكلام ده ينفع أتحمله مع واحد او اتنين بس مش هقدر مع كل الناس ( ده بالإضافة الي بما ان سوء النية موجود أني اضرب علي الفلوس يبقي من حقي أني يكون عندي سوء نية ان بعد التكلفة الي قدامي ميدفعش) وعلي فكرة أنا معنديش اي مانع اني ابعت الكتب لأي حد من الإدارة ويتولي هو مساعدة اللي عايز ويتحمل هو التصوير والشحن ده هيكون من دواعي سروري وراحة بالي.

3) الشخصية الي خدت الكتب في أسيوط مش شخصية وهمية ومش هو الوحيد (هو الوحيد من المحاورات) والأستاذ mshehab طلب انه يكلمه علشان يشير معاه التكلفة (زي مكتبلي في الميل اللي بعاتهولي) مش لكي يطمئن قلبه وبالتالي كان ردي انه الكتب راحتله بالفعل وفيش اي مجال للشير. ولو كان قلي ببساطة انه قلقان كنت قلتله ادفع انت مصاريف الشحن في الشركة عند الاستلام او روح أسيوط صورهم منه. وانا استأذنت من الاستاذ بيتر (اللي خد الكتب في أسيوط) أني اكتب الميل بتاعه ( teter_man81@yahoo.com) وطلبت منه انه يحتفظ بالكرتونة اللي جاتله فيها الكتب علشان اللي يحب يتأكد ان الراجل بتاع أسيوط مش شخصية في خيالي أنا بس.

4)أعتقد ان الاكثر سوء نيه من عرضي للكتب هو ان حد يقولي أنا محتاج وبشدة للكتب ومستعد اعمل اي حاجة علشان اخدهم وبعدين يقولي علي الملأ انت نصاب بلا بينة ولا برهان وكمان يطلب طردي من المنتدي!!!!!

ياسيد mshehab أنا مطلبتش منك تبعتلي الفلوس قطر وبعدين ابعتلك الكتب أنا قولتلك أخويا هيقبلك وده معناه إن في شخص ما انت هتتعامل معاه في مصر والموضوع مش سراب في سراب زي ماحضرتك صورت للأعضاء .

ياأستاذ تهامي أنا صيدلي شغال في شركة أدوية في الخليج (مش في صيدلية بتاعت كفيل معاه قرشين) ومن شهرين فاتو بعت لحضرتك علي الخاص أسألك علي بعض الأشياء الخاصة باللاندنج ورديت عليا ببعض النصائح وعملت اللاندج ورجعت شغلي تاني وأشتريت الكتب محل الأشكال ودفعت مصاريف الامتحان وهسافر امتحن وارجع تاني ان شاء الله يعني يااستاذ تهامي مكانش يصح حضرتك تقول اني بكون نفسي علي حساب الأعضاء لأني مش لسه هكّون نفسي والحمدلله.

أعتقد في النهاية من حقي وحق كل اعضاء المنتدي إما التإكد من إني نصاب وإيقاف عضويتي لحماية الاعضاء

وإما التأكد من إني فعلا أمتلك الكتب وصادق  في نيتي مسعادة من يريد دخول الإمتحان وتقديم إعتذار عن الإساءة اللي حصلت. 

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

فقط للتصحيح، ذكرت في المشاركة السابقة ان عدد الصفحات هو 2537 والصحيح هو 1268.

رابط هذا التعليق

بعد التحية والسلام

كم آلمتني مشاركة الاستاذ تهامي والاستاذ mshehab المفروض لو كانت من باب تنبه الاعضاء فتكون من غير إساءة أو تجريح يكفي التنبه وإيقاف عضويتي كعقاب ولو كانت من باب نصيحتي فمتكونش علي عينك ياتاجر.

1) الكتب تكلفتها 1162 دولار كندي وعبارة عن 2537 صفحة (والمعلومة دي ممكن أي حد يتأكد منها بسؤال أي حد اشتري الكتب قبل كده أو حتي بسؤال مصباح نفسه) تكلفة تصويرهم 542 ريال قطري (813 جنيه مصري) ومعايا فواتير التصوير للي يحب. ممكن ياعم mshehab تجيب كتابين او تلاته او 10 كتب يعملوا 2537 صفحة وتوزنهم قبل ماتستغرب ان الكتاب كيلو.

أنا بصراحة مش عارف كان ازاي اعرض الكتب بدون مقابل (زي مالأستاذ تهامي بيرفض تقديم المساعده بمقابل) وانا مقيم خارج مصر يعني لما حد يكون عايز الكتب المفروض اعمل إيه؟؟؟؟ وأي حد عايز الكتب في قطر يتفضل يشرفني وياخذ الكتب يصورها ويرجعهالي 

2) أنا قولت في مشاركة ليا قبل كده وهي لسه موجودة علي الموقع "الي عايز الكتب في اي مكان أنا هبعتهم والمستلم يتحمل تكاليف الشحن".

في اوبشن في اي شركة شحن ان المستلم هو اللي يحاسب علي الشحن عند الأستلام وده يخلي الامور اسهل علي الطرفين بس اللي بيكالمني بيكون عايزني أدفع التصوير والشحن وبعدين هو يدفع بعد مايستلم وطبعا الكلام ده ينفع أتحمله مع واحد او اتنين بس مش هقدر مع كل الناس ( ده بالإضافة الي بما ان سوء النية موجود أني اضرب علي الفلوس يبقي من حقي أني يكون عندي سوء نية ان بعد التكلفة الي قدامي ميدفعش) وعلي فكرة أنا معنديش اي مانع اني ابعت الكتب لأي حد من الإدارة ويتولي هو مساعدة اللي عايز ويتحمل هو التصوير والشحن ده هيكون من دواعي سروري وراحة بالي.

3) الشخصية الي خدت الكتب في أسيوط مش شخصية وهمية ومش هو الوحيد (هو الوحيد من المحاورات) والأستاذ mshehab طلب انه يكلمه علشان يشير معاه التكلفة (زي مكتبلي في الميل اللي بعاتهولي) مش لكي يطمئن قلبه وبالتالي كان ردي انه الكتب راحتله بالفعل وفيش اي مجال للشير. ولو كان قلي ببساطة انه قلقان كنت قلتله ادفع انت مصاريف الشحن في الشركة عند الاستلام او روح أسيوط صورهم منه. وانا استأذنت من الاستاذ بيتر (اللي خد الكتب في أسيوط) أني اكتب الميل بتاعه ( teter_man81@yahoo.com) وطلبت منه انه يحتفظ بالكرتونة اللي جاتله فيها الكتب علشان اللي يحب يتأكد ان الراجل بتاع أسيوط مش شخصية في خيالي أنا بس.

4)أعتقد ان الاكثر سوء نيه من عرضي للكتب هو ان حد يقولي أنا محتاج وبشدة للكتب ومستعد اعمل اي حاجة علشان اخدهم وبعدين يقولي علي الملأ انت نصاب بلا بينة ولا برهان وكمان يطلب طردي من المنتدي!!!!!

ياسيد mshehab أنا مطلبتش منك تبعتلي الفلوس قطر وبعدين ابعتلك الكتب أنا قولتلك أخويا هيقبلك وده معناه إن في شخص ما انت هتتعامل معاه في مصر والموضوع مش سراب في سراب زي ماحضرتك صورت للأعضاء .

ياأستاذ تهامي أنا صيدلي شغال في شركة أدوية في الخليج (مش في صيدلية بتاعت كفيل معاه قرشين) ومن شهرين فاتو بعت لحضرتك علي الخاص أسألك علي بعض الأشياء الخاصة باللاندنج ورديت عليا ببعض النصائح وعملت اللاندج ورجعت شغلي تاني وأشتريت الكتب محل الأشكال ودفعت مصاريف الامتحان وهسافر امتحن وارجع تاني ان شاء الله يعني يااستاذ تهامي مكانش يصح حضرتك تقول اني بكون نفسي علي حساب الأعضاء لأني مش لسه هكّون نفسي والحمدلله.

أعتقد في النهاية من حقي وحق كل اعضاء المنتدي إما التإكد من إني نصاب وإيقاف عضويتي لحماية الاعضاء

وإما التأكد من إني فعلا أمتلك الكتب وصادق  في نيتي مسعادة من يريد دخول الإمتحان وتقديم إعتذار عن الإساءة اللي حصلت. 

الأخ العزيز المحترم samady واضح من كلامك ان هناك احتمال كبير اكون ظلمتك و العياذ بالله فارجو تسامحني و تغفر لي و لكن للاسف الشديد من شهور واحد اسمه مينا طالب في صيدلة بيدعي انه سافر و خلص المعادلة ومعاه ورق مصباح برضه بيبيعه ب 2000 جنيه برضه و بيبعت حد ياخد الفلوس برضه و بعدين يدييك الكتب ليتضح في الاخر انها ورق مصور ملهوش اي لازمةز فللاسف الشديد ده خلق ازمة ثقة في موضوع الكتب غير ازمة الثقة اللي عندنا كمصريين اساسا فالوضوع باظ على الاخر زيد على ذلك انك كل ما تكلم حد يقولك اوعى تشتري بلاش ز معلش انا أسفة - it is she not he :) - و ارجو تقبل اعتذاري انا و الاستاذ تهامي نيابة عنه لان انا اللي حشرته في الموضوع كأدمن و بعدين هي يكون نفسه ده عيب؟ مكلنا ريحيين كندا نكون نفسه برضه:) وانا لم اتهمك مباشرة بالنصب انا قلت شبهة نصب و اتقيت شر الشبهات و على فكرة انت لو مكاني كنت عملت كده برضه وارجوك بلاش حكاية اخوك اللي ياخد الفلوس و بعدين الكتب تيجي علشان ده في مصر دلوقت معناها نصب و يظهر ان حضرتك في قطر من بدري أوي

المسامح كريم و اكرر اعتذاري اذا كنت ظلمتك

رابط هذا التعليق

أخي mshehab

شكرًا جزيلا علي ذوقك وعلي كرم الأخلاق اللي واضح في كلامك. إعتذارك بالأصالة عن نفسك وبالنيابة عن الفاضل تهامي علي راسي من فوق وكأن شيئا لم يكن. وانهرده أنا كسبت صديق جديد في مصر وفي كندا ان شاء الله.

وإذا كانت الإدارة تري ان مشاركتي السابقة (اللي فيها عرض الكتب) هتسبب ضرر أكثر من النفع فممكن مسحها من المنتدي تماماً.

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء اعضاء هذا الtopic كتاب ال Therapeutic choices الطبعة السادسة 2011 و كتاب patient selfcare 2010 موجودين في مكتبة عمادبجانب نقابة الصيدلة الاتنين ب 300 جنيه انا لسه شرياهم النهاردة و عنده مصباح 2009 ولكن مش الكتب الكاملةو غير مجمعة و أوراق امتحانات و OSCE و كل اللي نفسكو فيه:) وأنا طبعا مش عماد صاحب المكتبة و ليا مصلحة غير تدعولي ربنا يكرمني و خلص المعادلة علشان خاطر أولادي أسألكم الدعاء بظهر الغيب حتى ترد الملائكة عليكم قائلة و لكم بالمثل ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أخي mshehab

شكرًا جزيلا علي ذوقك وعلي كرم الأخلاق اللي واضح في كلامك. إعتذارك بالأصالة عن نفسك وبالنيابة عن الفاضل تهامي علي راسي من فوق وكأن شيئا لم يكن. وانهرده أنا كسبت صديق جديد في مصر وفي كندا ان شاء الله.

وإذا كانت الإدارة تري ان مشاركتي السابقة (اللي فيها عرض الكتب) هتسبب ضرر أكثر من النفع فممكن مسحها من المنتدي تماماً.

أخي العزيز سشةشيغ و اللللللللللللله أنا دكتورة مش دكتور:) وقلتلك it is she not he واضح انك لسه زعلان بقه:)

و يعلم الله اني مازلت احس بالذنب اتجاه سوء ظني الذي كنت فكراه -و خلي بالك من فاكراه المؤنث ده- من حسن الفطن

و انت أخي في الله و انا على اتم الاستعداد لمساعدتك في أي شيء في مصر لوجه الله علشان يبقى بجد ستات مصر رجالة:)

انا ممكن ابعت لأخو حضرتك كتاب الtherapeutic chioces الجديد و ال patient selfcare علشان حتحتاجهم في QE

و انا ان شاء الله حعمل الlanding في Alberta لانها اسرع بلد في الحصول على الترخيص لو عزت أي مساعدة هناك انا برضه تحت امرك

و لك جزيل الشكر على كرم أخلاقك

رابط هذا التعليق

أخي mshehab

أخي العزيز سشةشيغ و اللللللللللللله أنا دكتورة مش دكتور:) وقلتلك it is she not he واضح انك لسه زعلان بقه:)

و يعلم الله اني مازلت احس بالذنب اتجاه سوء ظني الذي كنت فكراه -و خلي بالك من فاكراه المؤنث ده- من حسن الفطن

و انت أخي في الله و انا على اتم الاستعداد لمساعدتك في أي شيء في مصر لوجه الله علشان يبقى بجد ستات مصر رجالة:)

انا ممكن ابعت لأخو حضرتك كتاب الtherapeutic chioces الجديد و ال patient selfcare علشان حتحتاجهم في QE

و انا ان شاء الله حعمل الlanding في Alberta لانها اسرع بلد في الحصول على الترخيص لو عزت أي مساعدة هناك انا برضه تحت امرك

و لك جزيل الشكر على كرم أخلاقك

:-) أسف والله ده خطأ مطبعي مش أكتر وعموما امسحيها فيا المره دي. وشكراً علي المساعده مقدماً. أنا فعلا لما كلمت د/مصباح سألني إذا كان عندي الثيرابيوتك تشويسس ولا لَا. أنا هسأل أخويا اذا كان يعرف يوصل للمكتبة لوحده لأنه بعيد عن مجالنا تماماً وإذا احتاج مساعدة أكيد هلجأ لحضرتك علطول وربنا يوفقنا جميعا.

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء اعضاء هذا الtopic كتاب ال Therapeutic choices الطبعة السادسة 2011 و كتاب patient selfcare 2010 موجودين في مكتبة عمادبجانب نقابة الصيدلة الاتنين ب 300 جنيه انا لسه شرياهم النهاردة و عنده مصباح 2009 ولكن مش الكتب الكاملةو غير مجمعة و أوراق امتحانات و OSCE و كل اللي نفسكو فيه:) وأنا طبعا مش عماد صاحب المكتبة و ليا مصلحة غير تدعولي ربنا يكرمني و خلص المعادلة علشان خاطر أولادي أسألكم الدعاء بظهر الغيب حتى ترد الملائكة عليكم قائلة و لكم بالمثل ان شاء الله

to all colleuges DONT BUY MISBAH 2009 IT IS CHANGED ALOT BUY FRO 2011 AND LATER and if we can share in price it will be good

رابط هذا التعليق

to all colleuges DONT BUY MISBAH 2009 IT IS CHANGED ALOT BUY FRO 2011 AND LATER and if we can share in price it will be good

I am Talking her about M

ISBAH qualifying

رابط هذا التعليق

please can you highlight the date of those qualifying examinations and what are papers available for MCQ and OSCE

رابط هذا التعليق

please can you highlight the date of those qualifying examinations and what are papers available for MCQ and OSCE

1- do not ever study from Misbah in QE only EE it will let you pass it easily but u will have a big problem studying from Mosbah in QE

2- if you have therap. choices and Patient selfcare why do u care for Misbah in QE

3- brother samady have the material for misbah2011 but EE not QE, do u want to study for EE or QE Ican not figure it out from your post

4- any question bank will be helpfull for the QE , I did not examine the exam papers at Emad's kiosk but I think he has them all

رابط هذا التعليق

كنت عاوز اسال حد يعرف في امتحان الايفاليوشن في اسالة تجريبية يعني منتحسبش عليها لو غلط ولو صح تضاف ؟؟؟؟ وهل الكلام دة موجود علي الموقع؟ ياريت حد يفدنا في الموضوع

رابط هذا التعليق

اللي أنا اعرفه ان كل الأسئلة بتتصحح ومفيش أسئلة تجريبية. وبياخدوا المتوسط يعني بيشوفوا أعلي واحد جاب كام واقل واحد جاب كام ويأخذوا المتوسط وبيكون هو ده نسبة النجاح.

رابط هذا التعليق

اللي أنا اعرفه ان كل الأسئلة بتتصحح ومفيش أسئلة تجريبية. وبياخدوا المتوسط يعني بيشوفوا أعلي واحد جاب كام واقل واحد جاب كام ويأخذوا المتوسط وبيكون هو ده نسبة النجاح.

علي علمي الكلام دة في الكواليفينج

رابط هذا التعليق

علي علمي الكلام دة في الكواليفينج

حسب الويب سايت بتاع البورد علامة النجاح للامتحان الايفاليويشن 60% مفيش متوسط

وحتى الكواليفاينج مفيش متوسط علامات...بيحطو علامة النجاح اللي محدش عارفها و بتتغير من امتحان لامتحان حسب درجة صعوبته

مش فارق الناس اللي بتدخل معاهم كتبوا ازاي طالما انك جبت الحد الادنى المقبول لامتحانك

رابط هذا التعليق

طلب صغير يا ريت يا جماعة اللي امتحن الايفاليوشن يكتب اللي فاكره من الاسالة اللي جاتله وخصوصا لو من مواضيع مش موجودة في مصباح وانا عارف ان في اخوة افاضل سبق وكتبوا اسالة بجد يشكروا ااااااااااااا علية

رابط هذا التعليق

ياريت يا شباب اللي امتحنوا الايفليوشن قبل كدة يقول ان كان زاكر مصباح الكتاب الكبير من غير كتاب الفارما خالص؟ويقول تجربتة ان كان فرق معاة دة ولا لا ؟؟لان الوقت قرب والواحد مش هيلحق يخلص ياريت تجاوبوني في الموضوع دة مع الشكر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...