اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلي الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا

Recommended Posts

ده ملف مضغوط فيه ملفين واحد ملخصات والتانى

calculations

http://www.BLOCKED77/file/oWQbuiXa/calcu...rmacy_note.html

باقى من الملفات السابقة للصيدلى المصرى ملفين واحد منهم اكتر من 100 ميجا هارفعهم واحط روابطهم

ان شاء الله سريعا

الف شكر مجهود رائع منتظرين منك تنزيل بباقي الملفات لانها مواضيع جميلة ومفيدة شكرا مرة اخري

لقد علمت انك تستطيع كل شئ ولا يعسر عليك امر

رابط هذا التعليق

• الردود 845
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

للاسف في حاجا غريبه انا ملاحظها حضراتكم مهتمين بالسفر لكندا ولا بالمعادله ولا بالعمل كصيدلي هناك

طبعا الي فكندا فهمين قصدي ايه....

الي بقا مش فكندا عاوز اقلهم حاجا ولكل واحد وجهة نظره بس ده الواقع الااان

للاسف لم تتوقف صعوبه الحياه على الوصول لكندا 

ولا ايضا المعادله على الرغم من صعوبتها الشديده واحتياجك للحظ والتوفيق في اغلب ال

احيان

وانما الشئ المعقد جدا هوا اعداد الصيادله في كندا لما له من اثر سلبي على الوضع العام لنا

كمان ان هناك توجه حقيقي للحد من المصرفات الحكوميه للصيدليات وتعديلات قريبه في قانون الممارسه هناك يحد عدد الصيادله العاملين بصيددلي واحد فال

صيدليه

انا كنت اعيش في مدينه يلونايف وهي شديده البعد عن تورونتو والمدن الشهيره اقرب شئ 

لنا هو القطب المتجمد الشمالي ومع ذللك انتظرت سنتين على ان اجد فرصه عمل

وكان هناك اعداد كبيييره من الهنود والمصرين وبعض الاقليات العربيه الاخرى 

وبفضل والد زوجتي مكننا من الاقمه معه بالولابات المتحده 

شتان بين البلدين فلا اريد حتى ان اتذكر هذه البلد السخيفه الروتنيه الغبيه حقا نظا

م عقيم فالمعادلات وطرق الحصول على الرخصه

كل ما اريد ان اقوله لازملائنا نعم وضعنا في مصر اصبح سيئ جدااااا ولا يمكن ان يفهم

كلامي على انه دعوة للبقاء في مصر

وانما هي دعوة للتفكير السليم والمنطقي بأي منطق تسحل نفسك لا اجد كلمه عربيه تصف ه

ذا التعبير فعلا هي سحله ومخاطره قد تصيب وقد تخيب

بكل امانه اتحدث ان كندا ليست المكان الافضل لنا كصيادله هي الافضل للكثير من التخص

صات ولاكنها  في القطاع الصيدلي والطبي عموما من اعقد ما يكون

اختيار بلد المهجر او بلد العمل هو ليس بالامر السهل ابدا اعلم الكثيرير نجحوا والك

ثيرين فشلوا ايضا وللاسف من فشل لايستطيع ان يتحدث عن فشله ولن يرجع بالخيبه والهوان 

البلاد العربيه من امثال السعوديه وقطر والامارات وعمان حيث كنت اعمل بلاد رائعه وا

نا كنت في اشد الندم على تركي لعملي في عمان حين كنت في كندا 

اخيرا وبعد كل هذا السرد هل هذه التجربه تستحق دراسه لغه جديده لن تفيد

هل تستحق مصاريف لا يمكن ان تتخيلها الا ان تأتي وتعيش في كندا وتعلم الامر على حقيقته 

هل تستحق ان تضيع وقتا من عمرك وهو ليس بالقصير ابدا

تقبلوا تحياتي

مينا

تم تعديل بواسطة pharmacistEGYPT
رابط هذا التعليق

اقول للدكتور مينا ان كلامك اصبني بالاحباط الشديد عن هذه البلاد واري ان اي شخص هيسمع كلامك حتي ولو واقعي انا مظعك انه قد يكون هوه فعلا الواقع

قبل ان ابدء كلامي حتي لا يفهم احد كلامي بالخطا فانا اؤمن بان اراده الله دائما للخير للانسان الذي يحبه كما ان الحياة والمووت الصحة والمرض الرزق كل بمشيئته

لكن لي شيء يدعوني الي تكملة التجربة والهجره وهيا ان لي عم هنا مريض بمرض خطير هنا في مصر وبدا يصرف من امواله الخاصة علي مرضه لان علاج التاميني هنا ليس له لازمة واري ان كل ما كونه من اموال من اجل مستقبل اولاده بدا في الذوبان

والانتهاء فماذا سيفعل بعد انتهاء امواله

ما يجعلني اقول لو اتي يوم ومرضت مثلة وهنا اعلم تماما انه في يد اللهو ربنا مايجبش شيء وحش ان شاء الله فانك علي الاقل تجد ما يكفل لك علاج ادمي وليس بالشيء المتناهي الاهمال

ثانيا اين مستقبل اولادك في بلادنا فاني اري ان التعليم والعمل لاطفالك سيكون افضل

فانا اعلم تمام العلم انك لن تهنئ تماما في كندا لكن اطفالك فقد يكون افضل لهم

اخيرا اؤكد تماما ان ربك هنا هوه ربك هناك واي حته لا يمكن ييتركك او يهملك لكن لازم تسعي

والاستسلام للواقع امر سيء والطموح والاجتهاد امر جيد

اشكرك علي النصيحة التي سوف اجعلها امام عيني لكي ل اتكاسل واحبط اذا وجدت امور صعبة لاني علمت ان هذا هو الحال هناك اذا فلن بفاجئني الوضع شكرا ولو عندك نصيحة علشان لا اتعب او اقع في خطا قد يعطلني عن الوصول لهدفي فارجو ان تكتبلنا

شكرا

رابط هذا التعليق

بص يا كابتن مينا (مينا اصلا مش صيدلى مهاجر انما طالب بيدرس فى مصر وقابلته وعاوز يبيع ورق مصباح اللى عنده ويطلع له بسبوبة زى ما قال د تهامى. طبعا لو هيبيع الكتب نفسها من حقه يطلب السعر اللى هو عاوزه انما يتفق على انه يبيع كتب وتطلع فى الاخر ورق متصور فى ساعتها ومش كامل كمان ويبيعه بتمن الكتب تبقى العملية نصب وطبعا الاصل عندك وتصور وتبيع يعنى لو بعت ل 5 اعضاء يبقى تطلع ب 10 الاف ج )

حصل انى قابلتك فى السيدة عائشة علشان كنت هتبيع لى كتب مصباح والموضوع طلع فشنك وكنت جايب ورق متصور وبتقول ان اخوك ذاكر منه مع ان الورق كان جديد يعنى لسه متصور وكان فرط يعنى كان مستحيل ان اخوك او مراته ذاكرت منه من غير ما يتدبس او يتكعب

انا الموضوع ما فتحتوش بعد ما قابلتك ومارضتش اكتب حاجة عنه لان ما يصحش احكى عن تفاصيل مقابلة حصلت بين وبين شخص اخر على المنتدى

انما انك تخدع الاعضاء بالكلام الفارغ اللى انت كاتبه علشان تحبط الناس وتفضل البلاد فيها ناس معينة تهاجر من مصر وتاخد خير مصر وبعدين خير كندا يبقى هاقف لك

لو حاولت تكتب كلام كدب او احباط للقراء من غير ادلة او تحكى التجربة الشخصية لاخوك اللى هاجر

يبقى هاحاسبك وطبعا انت عارف ان معايا نمرة تليفونك وعارف شكلك وعارف اسرتك اللى كانوا واقفين مستخبين ساعة ما قابلتك وكنت عاوز تنصب على واختك اللى كانت واقفة

جمبنا وسندة على العربية وانت بتسبك النصب على وعاملة نفسها انها ما لهاش علاقة بالكلام اللى كنا بنقوله وتاكد انا لى من الطرق الكتيرة اللى اقدر احاسبك بيها

ونصيحة خاف على مستقبلك انت لسه طالب صغير فى الكلية وحاول تنقى قلبك من الحقد الدفين اللى فى قلبك وقلب غيرك للفئة التانية اللى بتكون الوطن ده

لو عاوز احكى تفاصيل مقابلتنا انا ما عنديش مشكلة يا بيه

key words

للمقابلة

ورق الكنيسه الامتحانات-دى اتش ال-2000ج-عاوز تاخدالورق بكام-التى شيرت الازرق-6 اكتوبر-الهرم-

اسطوانة mock

لو عاوز انشر الايميلات اللى من خلالها كانت ستتم عملية النصب برده مفيش مشكلة نقول الكلام كله والاعضاء فى المنتدى يحكموا

اشهد ان لك ابتسامة جميلة على وشك مع كلام دبلوماسى وذوق عالى لكن ما فى القلب هو ما فى القلب

باحذرك للمرة التانية لو حاولت تنصب على الاعضاء فى بيع الورق المغشوش بتاعك او حاولت تحبط الاعضاء هاخذ اجراءات ضدك طبعا انا مش باتكلم على المنتدى انما على الواقع

تحياتى

صيدلى كان بيتنصب عليه لكن ربنا ستر

للاسف في حاجا غريبه انا ملاحظها حضراتكم مهتمين بالسفر لكندا ولا بالمعادله ولا بالعمل كصيدلي هناك

طبعا الي فكندا فهمين قصدي ايه....

الي بقا مش فكندا عاوز اقلهم حاجا ولكل واحد وجهة نظره بس ده الواقع الااان

للاسف لم تتوقف صعوبه الحياه على الوصول لكندا 

ولا ايضا المعادله على الرغم من صعوبتها الشديده واحتياجك للحظ والتوفيق في اغلب ال

احيان

وانما الشئ المعقد جدا هوا اعداد الصيادله في كندا لما له من اثر سلبي على الوضع العام لنا

كمان ان هناك توجه حقيقي للحد من المصرفات الحكوميه للصيدليات وتعديلات قريبه في قانون الممارسه هناك يحد عدد الصيادله العاملين بصيددلي واحد فال

صيدليه

انا كنت اعيش في مدينه يلونايف وهي شديده البعد عن تورونتو والمدن الشهيره اقرب شئ 

لنا هو القطب المتجمد الشمالي ومع ذللك انتظرت سنتين على ان اجد فرصه عمل

وكان هناك اعداد كبيييره من الهنود والمصرين وبعض الاقليات العربيه الاخرى 

وبفضل والد زوجتي مكننا من الاقمه معه بالولابات المتحده 

شتان بين البلدين فلا اريد حتى ان اتذكر هذه البلد السخيفه الروتنيه الغبيه حقا نظا

م عقيم فالمعادلات وطرق الحصول على الرخصه

كل ما اريد ان اقوله لازملائنا نعم وضعنا في مصر اصبح سيئ جدااااا ولا يمكن ان يفهم

كلامي على انه دعوة للبقاء في مصر

وانما هي دعوة للتفكير السليم والمنطقي بأي منطق تسحل نفسك لا اجد كلمه عربيه تصف ه

ذا التعبير فعلا هي سحله ومخاطره قد تصيب وقد تخيب

بكل امانه اتحدث ان كندا ليست المكان الافضل لنا كصيادله هي الافضل للكثير من التخص

صات ولاكنها  في القطاع الصيدلي والطبي عموما من اعقد ما يكون

اختيار بلد المهجر او بلد العمل هو ليس بالامر السهل ابدا اعلم الكثيرير نجحوا والك

ثيرين فشلوا ايضا وللاسف من فشل لايستطيع ان يتحدث عن فشله ولن يرجع بالخيبه والهوان 

البلاد العربيه من امثال السعوديه وقطر والامارات وعمان حيث كنت اعمل بلاد رائعه وا

نا كنت في اشد الندم على تركي لعملي في عمان حين كنت في كندا 

اخيرا وبعد كل هذا السرد هل هذه التجربه تستحق دراسه لغه جديده لن تفيد

هل تستحق مصاريف لا يمكن ان تتخيلها الا ان تأتي وتعيش في كندا وتعلم الامر على حق

يقته 

هل تستحق ان تضيع وقتا من عمرك وهو ليس بالقصير ابدا

تقبلوا تحياتي

مينا

رابط هذا التعليق

الاخ الباشا

لا حول ولا قوة الا بالله

يا اخى الاحباط ييجى لما تجتهد وما تلاقيش ثمرة لاجتهادك وده اللى بيحصل فى مصر

لو كان واحد مننا يعتقد ان عمل المعادلة ثم الهجرة او الهجرة ثم المعادلة هتيجى من غير جهد يبقى ما يستحقش حاجة

انما كلنا متفقين ان المعادلة محتاجة جهد كبير وان لو اجتهدنا هننجح ان شاء الله يبقى ليه الاحباط

اعتقد الاحباط ييجى لو رحت وعادلت ونجحت وبعدين يقولولنا مع السلامة معادلتك مش معترف بيها لانك مصرى او لان لونك اسمر وده مستحيل هيحصل

الشاب مينا بيحاول يحبط الاعضاء علشان ما يعملوش المعادلة مع ان الغريب انه كان حاطط ايميله فى مشاركة اخرى وفى مشاركه قبلها اعلن انه بيبيع كتب المعادلة ( انما المشرف د/ تهامى حذفها وكان عنده حق ) يعنى بيشجع على المعادلة

مفارقة غريبة صح يا عم مينا

انت بتشجعنا للمعادلة ولا العكس

اخى الباشا لو تحب تاخد نمرة تليفون الشاب مينا بلغنى وممكن تساله على تفاصيل الكلام اللى هو كاتبه وتساله برده على سبب الاحباط اللى هو شافه فى القطب الشمالى مع انى لسه مقابله قريب فى السيدة عائشة وكانت كلمة السر بيننا محل عصير قصب سلسبيل اللى فى الموقف مش فى القطب الشمالى وكان بيقول انه فى اليوم ده كان بيمتحن فى الكلية اللى بيدرس فيها

اقول للدكتور مينا ان كلامك اصبني بالاحباط الشديد عن هذه البلاد واري ان اي شخص هيسمع كلامك حتي ولو واقعي انا مظعك انه قد يكون هوه فعلا الواقع

قبل ان ابدء كلامي حتي لا يفهم احد كلامي بالخطا فانا اؤمن بان اراده الله دائما للخير للانسان الذي يحبه كما ان الحياة والمووت الصحة والمرض الرزق كل بمشيئته

لكن لي شيء يدعوني الي تكملة التجربة والهجره وهيا ان لي عم هنا مريض بمرض خطير هنا في مصر وبدا يصرف من امواله الخاصة علي مرضه لان علاج التاميني هنا ليس له لازمة واري ان كل ما كونه من اموال من اجل مستقبل اولاده بدا في الذوبان

ما يجعلني اقول لو اتي يوم ومرضت مثلة وهنا اعلم تماما انه في يد اللهو ربنا مايجبش شيء وحش ان شاء الله فانك علي الاقل تجد ما يكفل لك علاج ادمي وليس بالشيء المتناهي الاهمال

اخيرا اؤكد تماما ان ربك هنا هوه ربك هناك واي حته لا يمكن ييتركك او يهملك لكن لازم تسعي

اشكرك علي النصيحة التي سوف اجعلها امام عيني لكي ل اتكاسل واحبط اذا وجدت امور صعبة لاني علمت ان هذا هو الحال هناك اذا فلن بفاجئني الوضع شكرا ولو عندك نصيحة علشان لا اتعب او اقع في خطا قد يعطلني عن الوصول لهدفي فارجو ان تكتبلنا

شكرا

رابط هذا التعليق

بالرغم من ان الكثير من الوظائف لا يتم الاعلان عنها فى مواقع التوظيف الا ان مواقع التوظيف تعطيك ملامح الى مدى الطلب او عدم الطلب على مهنة معينة

عندما تفتح موقع مونستر او وركبوليز او اى مواقع كندية اخرى عتجدو ان اكثر الوظائف احتياجا فى جميع المقاطعات منها الصيادلة بس الريجسترد او الحاصلين على البورد مع الرخصة

لكنه ربما لاتوجد مسمى الوظيفة باللستة لوجود عدد كبير من الصيادلة عملوا لاندنج ولكنهم لم يكلملو مشوار البورد لظروف مختلفة

الوظائف الطبية الطلب عليها فظيع وبالذات المهن الاتية

ممرضات - اخصائى الاشعة - العلاج الوظيفى والطبيعى - صيدلى - سوشيال ورك

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

دعوة لابن سينا وخالد المسلم وأينشتين للمشاركة برأيهم باعتبارهم على أرض الواقع فعلا

اخى الكريم انا بكلمك من ارض الواقع ايضا انا لسه راجع من كندا من اسبوعين

الزميل انشتين فى المراحل النهائية للبورد والاخ خالد مسافر الاسبوع القادم عشان يمتحن الايفالوشن دعواتكم له بالتوفيق

والزملاء لو مش شايفين وظائف متاحة كانوا ريحو نفسهم ولا امتحانات ولاغيرة

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

calculations

باقى من الملفات السابقة للصيدلى المصرى ملفين واحد منهم اكتر من 100 ميجا هارفعهم واحط روابطهم

ان شاء الله سريعا

الف شكر مجهود رائع منتظرين منك تنزيل بباقي الملفات لانها مواضيع جميلة ومفيدة شكرا مرة اخري

الأخ الصيدلي :roseop:

شكرا لك على الملفات هيه فعلا فيها موضوعات كتير

و يا ريت تحاول تنزلنا الباقي

و هل كل هذا سيكون كافي فعلا للمعادله لاني بفكر

اذاكر و اتوكل على الله و احاول امتحن و مش قادره

اذاكر من الكومبريهينسيف لانه بيشتت الافكار

فهل دول كافيين و يا ريت سرعه الاجابه

و بالنسبه لموضوع د/مينا فالكلام بصراحه

مخيف جدا و مؤسف للغايه و اول مره اسمع

ان كندا الناس بتتسحل فيها و ان الصيادله مش لائيين شغل

ربنا كريم و يدي كل واحد على قد نيته :wub:

تم تعديل بواسطة bent misr

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

اهلا بكى دكتورة بنت مصر

الملفات الباقية انا فعلا كنت رفعتها ونشرتها على المنتدى وهى هنا على اى حال

2-Heart related.rar

/?2yongmc1fkq#1

13-Principles of pharmacology and medical chemistery

http://www.BLOCKED77/file/-dyZnjnp/13-Pr...rmacology_.html

رفعت دول كمان

مانون شروف 1000 سؤال mcq

http://www.BLOCKED77/file/9vCk72IQ/mcq.html

mcq in pharmacy practice

http://www.BLOCKED77/file/b5-9GV_Z/MCQs_...y_Practice.html

مش عارف هل هم كافيين ولا لا

زى ما انتى شايفة

هى ملخصات مكثفة ومفيدة عملها صيدلى مصرى ربنا يبارك فيه على ما اتذكر اسمه من الملفات تامر ونشرها فى منتدى اجنبى لكن اعتقد برده قراءة المواضيع برده لازمة

عندى الكتير من كتب الصيدلة وهى كلها تقريبا موجوده على النت لكن طبعا صعب نذاكر منها كلها

انا ان شاء الله فى مرحلة الحصول على كتب مصباح 2009

لو تحبى تشتركى ممكن تبعتى لى رسالة الى

ismail12369 على الياهوو

وهاقولك على التفاصيل

انا كنت عرضت فى المنتدى موضوع الاشتراك ده بين الاعضاء لكن ما لقيتش حد مهتم لكن الحمد لله بطريقة ما وبعد عدة محاولات قربت اوصل للكتب.

calculations

ان شاء الله سريعا

الأخ الصيدلي :roseop:

شكرا لك على الملفات هيه فعلا فيها موضوعات كتير

و يا ريت تحاول تنزلنا الباقي

و هل كل هذا سيكون كافي فعلا للمعادله لاني بفكر

اذاكر و اتوكل على الله و احاول امتحن و مش قادره

اذاكر من الكومبريهينسيف لانه بيشتت الافكار

فهل دول كافيين و يا ريت سرعه الاجابه

و بالنسبه لموضوع د/مينا فالكلام بصراحه

مخيف جدا و مؤسف للغايه و اول مره اسمع

ان كندا الناس بتتسحل فيها و ان الصيادله مش لائيين شغل

ربنا كريم و يدي كل واحد على قد نيته :wub:

رابط هذا التعليق

لو سمحتم انابحضر للمقابله عندي سؤال لو ممكن حد يساعدني

انا لو اتسألت عن مهنه الصيدله في كيبيك برد اقول ايه وايضا لو اتسألت عن مونتريال تحديدا بالنسبه للصيادله برد اقول ايه و شكرا

رابط هذا التعليق

الاخ الباشا

لا حول ولا قوة الا بالله

يا اخى الاحباط ييجى لما تجتهد وما تلاقيش ثمرة لاجتهادك وده اللى بيحصل فى مصر

لو كان واحد مننا يعتقد ان عمل المعادلة ثم الهجرة او الهجرة ثم المعادلة هتيجى من غير جهد يبقى ما يستحقش حاجة

انما كلنا متفقين ان المعادلة محتاجة جهد كبير وان لو اجتهدنا هننجح ان شاء الله يبقى ليه الاحباط

اعتقد الاحباط ييجى لو رحت وعادلت ونجحت وبعدين يقولولنا مع السلامة معادلتك مش معترف بيها لانك مصرى او لان لونك اسمر وده مستحيل هيحصل

الشاب مينا بيحاول يحبط الاعضاء علشان ما يعملوش المعادلة مع ان الغريب انه كان حاطط ايميله فى مشاركة اخرى وفى مشاركه قبلها اعلن انه بيبيع كتب المعادلة ( انما المشرف د/ تهامى حذفها وكان عنده حق ) يعنى بيشجع على المعادلة

مفارقة غريبة صح يا عم مينا

انت بتشجعنا للمعادلة ولا العكس

اخى الباشا لو تحب تاخد نمرة تليفون الشاب مينا بلغنى وممكن تساله على تفاصيل الكلام اللى هو كاتبه وتساله برده على سبب الاحباط اللى هو شافه فى القطب الشمالى مع انى لسه مقابله قريب فى السيدة عائشة وكانت كلمة السر بيننا محل عصير قصب سلسبيل اللى فى الموقف مش فى القطب الشمالى وكان بيقول انه فى اليوم ده كان بيمتحن فى الكلية اللى بيدرس فيها

شكرا

زميلي فارماسيست

بشكرك علي اهتمامك للرد علي وتشجيعي بس الواحد اللي خلاه يقول كده انه في مرحلة الانتظار اللي فيها الواحد مش مستحمل اي حاجة مستنين الميديكال والفيزا والواحد اعصابه سايبة

لكن هاقولك احنا هنروح هنروح و يعني هما اللي عملوا المعادلة احسن مننا يعني لا طبعا

ادعولنا بالتوفيق

وشكرا علي اللينكات شكرا جدا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم عندي سؤال للصيادله اللي ربنا وفقهم و اخدوا الcsq , انا راسلت الجهة اللي مختصه بالمعادله و بعتولي ورق كتير هو مهم ان انا اعرف كل الكلام ده و احفظه ولا ايه , هما بيسألوا عن ايه بالظبط في موضوع المعادله ده في الانترفيو و ايه هي الجزئيات اللي المفروض ان انا ابقى عارفاها كويس بتفاصيلها وهل انا لو اخدت الورق اللي اتبعتلي ده عن المعادله ممكن المستشار يناقشني في اي جزء فيه ده حتى فيه المنهج بتفاصيله وشكرا للجميع و اسفه على الاطاله

تم تعديل بواسطة malekmalooka
رابط هذا التعليق

الاخت ملك مالوكا

لا طبعا مش كل الورق ده هتحفظيه ولا حاجه ...........المطلوب بأختصار انك تعرفى خطوات المعادله

وهى انك هتحضرى الاوراق المطلوبه ( دى موجوده فى الورق اللى الاوردر بعته ) و بعد كده تقدميه الى الاوردر

بعد كده تستنى موافقه الاوردر و تحديد المواد المطلوب دراستها ثم بعد ذلك الالتحاق بكليه الصيدله فى مونتريال

لدراسه المواد المطلوبه و كمان اجتياز امتحان اللغه الفرنسيه ............و ماتنسيش تعرفى المواد اللى درسناها فى

الكليه لانى انسألت فيها ............بس كده

اى خدمه .............تحياتى

رابط هذا التعليق

باذن الله ربنا يكرمك ويوفقك فى الخطوات القادمة

زميلي فارماسيست

بشكرك علي اهتمامك للرد علي وتشجيعي بس الواحد اللي خلاه يقول كده انه في مرحلة الانتظار اللي فيها الواحد مش مستحمل اي حاجة مستنين الميديكال والفيزا والواحد اعصابه سايبة

لكن هاقولك احنا هنروح هنروح و يعني هما اللي عملوا المعادلة احسن مننا يعني لا طبعا

ادعولنا بالتوفيق

وشكرا علي اللينكات شكرا جدا

رابط هذا التعليق

لى سؤال بخصوص الورق اللازم ارسالة الى البورد

عملت بيان بالعربى وبالانجليزى للمواد والتقديرات وخلصته من الكلية وختمتهم من امين الكلية الرجل ختم على الصورة وختم فى اسفل كل شهادة رحت للموظفة قلتلها عاوز احطهم فى ظرف ويتختم الظرف قالت لى وثق او اختم الشهادتين (مش فاكر الكلمة بالظبط ايه) من ادارة الجامعة قسم ادارة الخريجين وبعدين توثقهم من الخارجية وبعدين تجيلى اختملك الظرف

رحت اختم الشهادتين من ادارة الجامعة وهاستلمهم يوم السبت ان شاء الله

هل لازم خطوة التوثيق من الخارجية؟

و لا بعد ما اختم الشهادتين من ادارة الجامعة اروح للموظفة ومعايا ظرف واطلب منها تختم الظرف بعد ما احط الشهادتين؟

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

Very great effort. :)

There are a few questions I need clarification please.

I have the Letter of good standing from Syndicate of Pharmacist (nikaba) and License from Ministry of Health. Do both ********s must notarized from Foreign Affairs in Egypt before sending it to Canada? (tasdeeq men al kharigya)

Or just notarized (tasteeq) from Canadian Embassy?

Thanks you

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز د /خالد

الف شكر لك على هذه الاوراق المهمه

بس يا ريت تكتب لنا ال password

لان الملفات لا تفتح معظمها

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...