اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلي الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا

Recommended Posts

يا جماعه حد عندو معلومات عن الكورس بتاع الدكتور مصباح اللي بيتعمل في ميسيساجا وتورونتو

انا بعتلو ايميل ورد علي ان تكاليف الكتب والشحن خارج كندا هو 1200 دولار

حد عندو راي في الموضوع يستاهل الرقم ده ولا ميستاهلش + انا عندي النسخة القديمة لبعض الكتب بتعاعتو هل في تغيير جوهري + هل النسخة الجديدة محدثة او من 2007 مثلا

رابط هذا التعليق

• الردود 845
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الكورس تاع مصباح رائع جدا أنا خدت الكورس و دخلت الامتحان الماضي للايفاليويشن ممكن أكتر من 2/3 الامتحان جاي من الكورس تاع مصباح

أنا لسا داخل الامتحان الماضي تاع 2010 و جاهز للاجابه على استفسارات الاخوه الصيادله اللي عايزين يدخلو الامتحان

أنا بقالي في مسيساجا أكتر من 7 أشهر و اللي محتاج أي استفسار ممكن أجاوبه برده

رابط هذا التعليق

اللي عندو فلوس و وقت طبعا لازم يدخل كورس ال IPG السؤال هو ممكن الصيدلي ينجح في الكواليفاينج بدون الIPG ؟

أيوه ممكن أنا عارف شباب نجحو بدون لا كورس تورونتو و لا كورس مصباح و من أول مره

وعارف غيرهم نجحوا بس بالكورس تاع مصباح و من أول مره

رابط هذا التعليق

ربنا يسهلك امورك أخ جندي، وبوفقك الى ما يحب ويرضى

ياريت تحكيلنا عن الامتحان من واقع خبرتك

وياريت تحكيلنا كمان عن مسيساجا، انا كنت نازل في شقه مفروشة بالقرب من السكوار ون، والحمدلله كانت اجازة موفقة، وصدقا كنت جدا مرتاح فيها، مع اني زرت اماكن كتيرة زي تورنتو اوكفيل وسان كاثرنز ولندن ونياجرا ولكن الحق يقال اكثر شيء عجيني هو مسيساجا وأوكفيل، واكتر شيء ما ارتحت فيه هو لندن مع ان فيها كتير من اخواننا العرب عايشين بس سبحان الله ما رتحت فيها

رابط هذا التعليق

اخواني الصيادله

أنا بدأت الكلام عن الموضوع حتى أضيف للمنتدى ما ينفع الجميع بس رجاءا الاسئله تكون محدده و أنا جاهز للاجابه عليها فيما بيخص المعادله أو الاستقرار في مسيساجا.

سؤال محدد و أنا جاهز للأجوبه

رابط هذا التعليق

كتاب 2007 ممكن يكون مفيد مع ان مصباح بيضيف سنويا الكتير للكتابين الاصفر و الاخضر

الأخ الفاضل Jundi.....اولا اتمنى لك النجاح فى امتحان الايقاليواشن الماضى

ثانيا كنت عايز اسأل حضرتك بعض الاسئلة :

ما هى المصادر الموثوقة للاستعداد لامتحان الايفاليوشن ...اذا ما تعذر على البعض الالتحاق بمعهد مصياح ؟

هل هناك -فى حدود معلوماتك- اى فروع لمصباح او غيره من معاهد للتحضير للبورد فى مقاطعة كيبيك ؟

هل يمكن الحصول على الكتب وال Materials بتاعة مصباح من داخل كندا .....وهل هى مجدية بدون الحاجة الى الحضور للمعهد نفسه وحضور المحاضرات ؟

ما هى المدة اللازمة -فى المتوسط- للاستعداد جيدا للامتحان فى حالة الاعتماد على النفس فى التحضير للامتحان ......وكذلك فى حالة الالتحاق بمعهد مصباح ؟

احكى لنا عن انطباعك عن الامتحان الماضى ....هل كان صعبا بالفعل كما اخبرنى صديق لى حضر الامتحان نفسه فى مونتريال هذا الشهر....وأكد لى انه كان صعبا .....وقال لى ان كان هناك اسئلة كثيرة خاصة بال ethics للعمل الصيدلى فى كندا وكذلك نصحنى بكتاب Therapeutic Choices.....فهل فعلا هو مهم فى امتحان الايفاليوشن ام انه مهم فقط فى امتحان الكواليفاينج ؟

تمنياتى بالتوفيق لك :lol:

تم تعديل بواسطة Ebn Sina

يوم قلت آه .. سمعوني قالوا فَسَدْ

ده كان جدع قلبه حديد .....واتحسد

رديت على اللايمين أنا وقلت .. آآآآه

لو تعرفوا معنى زئير .......... الأسد

عجبي !!

رابط هذا التعليق

أشكرك د. jundi على مساعدتك لنا :yahoo:

و أنا أيضاً أود معرفة إجابات الاسئلة التي سألها د. Ebn Sina .

بارك الله فيك و بالتوفيق إنشاء الله. :lol: :yahoo:

رابط هذا التعليق

أخ جندي يعطيك العافية

سؤال محدد جدا جدا هل بالامكان الحصول على الاسئلة، علما أننا جميعنا يتفهم ان كنت لا تستطيع ونعذرك تماما

ثانيا على حد علمي كورس دكتور مصباح فقط في مسيساجا وتورونتو

ثالثا يا أصدقائي واخواني مفيش حد يتهور ويشتري الكورس اللي ب 1200 دولار واصبروا شوية

رابعا اخ جندي هلى ترى ان هنالك فرق كبير بين الراسة في المنزل وحضور كورس د مصباح

خامسا أخ جندي كم تكاليف حضور الكورس

رابط هذا التعليق

Security of Examination Material (Copyright©):

To ensure that the examination provides an equal opportunity for all candidates to demonstrate their levels of knowledge and ability to meet the required competence standards, the Pharmacy Examining Board of Canada maintains the strictest security of the content of its examinations before, during, and after each examination. All examination materials are protected by Copyright© and property right laws. Candidates must strictly follow the rules of conduct for examinations and the signed certification statements made on the examination application form. These rules and statements prohibit:

• the giving or receiving of assistance in answering questions while in the examinations

• access to questions before or after the examination

• reproduction of examination content in any manner

• disclosure of questions to others at any time (includes discussion of examination content with other candidates or others before, during or after an examination), whether verbally, in writing or through any internet blogs, chatrooms or other means

Contravention of the copyright and/or rules of conduct for examinations and the certification statements may be sufficient cause for the Board to:

• bar the candidate from the examination

• terminate his/her participation in the examination

• invalidate the results of the examination

• withhold the results

• bar the candidate from future examinations

• take other action as deemed appropriate, including possible legal prosecution

A candidate may be held responsible for all damages and cost-recovery in the event that the examination or any component of it is compromised by his/her action.

اخواني الصيادلة ، الكلام دة موجود على ال-PEBC website فمافيش داعي نحرج اخوانا اللي إمتحنو .

تحياتي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

كتاب 2007 ممكن يكون مفيد مع ان مصباح بيضيف سنويا الكتير للكتابين الاصفر و الاخضر

الأخ الفاضل Jundi.....اولا اتمنى لك النجاح فى امتحان الايقاليواشن الماضى

ثانيا كنت عايز اسأل حضرتك بعض الاسئلة :

ما هى المصادر الموثوقة للاستعداد لامتحان الايفاليوشن ...اذا ما تعذر على البعض الالتحاق بمعهد مصياح ؟

هل هناك -فى حدود معلوماتك- اى فروع لمصباح او غيره من معاهد للتحضير للبورد فى مقاطعة كيبيك ؟

هل يمكن الحصول على الكتب وال Materials بتاعة مصباح من داخل كندا .....وهل هى مجدية بدون الحاجة الى الحضور للمعهد نفسه وحضور المحاضرات ؟

ما هى المدة اللازمة -فى المتوسط- للاستعداد جيدا للامتحان فى حالة الاعتماد على النفس فى التحضير للامتحان ......وكذلك فى حالة الالتحاق بمعهد مصباح ؟

احكى لنا عن انطباعك عن الامتحان الماضى ....هل كان صعبا بالفعل كما اخبرنى صديق لى حضر الامتحان نفسه فى مونتريال هذا الشهر....وأكد لى انه كان صعبا .....وقال لى ان كان هناك اسئلة كثيرة خاصة بال ethics للعمل الصيدلى فى كندا وكذلك نصحنى بكتاب Therapeutic Choices.....فهل فعلا هو مهم فى امتحان الايفاليوشن ام انه مهم فقط فى امتحان الكواليفاينج ؟

تمنياتى بالتوفيق لك :rolleyes:

-معنديش فكره عن مصادر غير كتب مصباح لأنك لو دخلت الموقع الرسمي للمعادله حينصحك بحوالي 30 مرجع ممكن تجرب حظك فيهم, مصباح ملخصهم و الكومبرهنسف لا يشملهم لأنه تبع امتحان أمريكا.

-لأ لان امتحان كيبك مختلف تماما على حد علمي.

-نعم يمكن, و هي مجديه لحد ما , و ممكن تكون مجديه تماما بحضور الاون لاين كورس.

-5 أشهر بدون تفرغ(مع العمل) و 3 أشهلا من التفرغ مع مصباح.

-الامتحان مش صعب للي ربنا بيوفقو و بيذاكر بس الethics من الاسئله اللي معروف انها جزء لا يتجزأ من الامتحان و theraputic choice وقته بعدين في الكواليفاينج, ممكن أعطيك فكره عن انطباعي لما تطلع النتيجه.

رابط هذا التعليق

أخ جندي يعطيك العافية

سؤال محدد جدا جدا هل بالامكان الحصول على الاسئلة، علما أننا جميعنا يتفهم ان كنت لا تستطيع ونعذرك تماما

ثانيا على حد علمي كورس دكتور مصباح فقط في مسيساجا وتورونتو

ثالثا يا أصدقائي واخواني مفيش حد يتهور ويشتري الكورس اللي ب 1200 دولار واصبروا شوية

رابعا اخ جندي هلى ترى ان هنالك فرق كبير بين الراسة في المنزل وحضور كورس د مصباح

خامسا أخ جندي كم تكاليف حضور الكورس

- و الله أنا ما كان عندي مانع أخدم حضرتك و الاخوه الباقيين في هذا المنتدى الغالي بموضوع الاسئله, بس حضرتك اللي نشفت البحر و سألت و جاوبت و قلت ان مش ممكن أعطيك أي أسئله, وحرمت الباقيين من الاستفاده منها.

-(ثانيا على حد علمي كورس دكتور مصباح فقط في مسيساجا وتورونتو) يعني فين السؤال أنا أحط ايدي على السؤال تلاقيني فريره....... :rolleyes:

-(ثالثا يا أصدقائي واخواني مفيش حد يتهور ويشتري الكورس اللي ب 1200 دولار واصبروا شوية) يعني أنا مش فاهم طب لما حضرتك بتفرض رأيك على الجميع ليه أصلا بتسأل على أي حاجه.

- لو عندك كتب مصباح و بتتابع معاه الكورس حتى لو مش بتحضر ممكن تنجح بتوفيق ربنا, و الحضور بيخلي العمليه أسهل طبعا.

-تقريبا 1650 للايفاليويشن شامل الكتب( بس ما تتهورش و تدفع حاجه)

رابط هذا التعليق

يا دكتور جنيدي:

معلش هو كيبك حاليا بقت بتقبل الجزء الاول عادي من الايفالويشن

عشان كدة كنا عايزن نعرف يعني لو مفيش امكانية لجزء الدكتور مصباح

ايه تاني ممكن نحطه مع الكومربنهسيف طالما انه مش كفاية لوحده

حتى لو من خبرات ناس تانية مع حضرتك

والف شكر على معلوماتك القيمة ووقتك هنا

وجزاك الله خيرا وربنا يوفك في النتيجة

رابط هذا التعليق

يا دكتور جنيدي:

معلش هو كيبك حاليا بقت بتقبل الجزء الاول عادي من الايفالويشن

عشان كدة كنا عايزن نعرف يعني لو مفيش امكانية لجزء الدكتور مصباح

ايه تاني ممكن نحطه مع الكومربنهسيف طالما انه مش كفاية لوحده

حتى لو من خبرات ناس تانية مع حضرتك

والف شكر على معلوماتك القيمة ووقتك هنا

وجزاك الله خيرا وربنا يوفك في النتيجة

عزيزي:

-بس علشان التوضيح مفيش حاجه اسمها جزأ أول و جزأ تاني من الايفاليويشن, الايفاليويشن جزأ واحد فقط, امتحان واحد.

-أصدك لو مش قادر تحضر مصباح ممكن تشتر كتب مصباح و تحل حوالي 1000 سؤال من أسئلة الامتحانات السابقه شرط انك تعرف كل جواب جاي منين مش تحفظ الاجوبه و خلاص.

-في ناس درست الكومبرهنسف أول 18 جزء تقريبا و زادت عليه أجزاء من كتاب مصباح و نجحت, بدون حضور.

العفو و أنا جاهز للأسئله اللي ممكن تفيد الجميع بس ادعولي أنجح لما تطلع النتيجه يوم 4 فبراير :rolleyes:

رابط هذا التعليق

اخ جندي السلام عليكم ورحمة الله اتمنى الا تفهمني خطأ وكان معنى كلامي اننا نتفهم في حال عدم مقدرتك على اعطاء الاسئلة ان ذلك حرية شخصية ويا اخي الحبيب انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ ما نوى فان كنت تستطيع ارسالها فارسلها للجميع على ايميلاتهم الخاصة لعلها ان تكون في ميزان حسانتك وحسناتهم، وان كنت لا تستطيع فانت معذور، وربنا يسهل امورك يارب وامور المسلمين والعالم جميعا

رابط هذا التعليق

اخ جندي السلام عليكم ورحمة الله اتمنى الا تفهمني خطأ وكان معنى كلامي اننا نتفهم في حال عدم مقدرتك على اعطاء الاسئلة ان ذلك حرية شخصية ويا اخي الحبيب انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ ما نوى فان كنت تستطيع ارسالها فارسلها للجميع على ايميلاتهم الخاصة لعلها ان تكون في ميزان حسانتك وحسناتهم، وان كنت لا تستطيع فانت معذور، وربنا يسهل امورك يارب وامور المسلمين والعالم جميعا

الموضوع مش بالسهوله اللي انتا متخيلها (لأن العمليه غير قانونيه) اللي حايجي هنا مسيساجا ممكن أخدمه بالموضوع, و السلام :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا لما اقول ما فيش حد يتهور ويشتري هدفي التوفير على الناس لانو ممكن يكون عندي حل آخر، وبالتاكيد مفيش فرض رأي، هو احنا مش في منتدى والكل بيقول وجهة نظرو، وهدفي من الاسئلة الكتيرة اللي سألتك عنها اني أجمع اكبر عدد من المعلومات علشان اشوف ايه الحلول

أكيد انا بعتذر لو أسئت الادب او حد فهمني بشكل غلط وأكيد انا مش داخل هنا لا علشان اوتر نفسي ولا اوتر غيري فسامحوني على الخطأ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا لما اقول ما فيش حد يتهور ويشتري هدفي التوفير على الناس لانو ممكن يكون عندي حل آخر، وبالتاكيد مفيش فرض رأي، هو احنا مش في منتدى والكل بيقول وجهة نظرو، وهدفي من الاسئلة الكتيرة اللي سألتك عنها اني أجمع اكبر عدد من المعلومات علشان اشوف ايه الحلول

أكيد انا بعتذر لو أسئت الادب او حد فهمني بشكل غلط وأكيد انا مش داخل هنا لا علشان اوتر نفسي ولا اوتر غيري فسامحوني على الخطأ

دكتر لؤي صدقني أنا هدفي ان الفايده تعم الجميع و أنا عندي كم جيد من المعلومات استغلوني بالاسئله (الذكيه) يا دكاتره

رابط هذا التعليق

بداية انا سعيد جدا بعودة التوبيك للاهتمام مننا كصيادلة

خصوصا ان عددنا مش قليل

ثانيا ياريت اللى عنده معلومة يقولها ويفيد الناس وبلاش ناخد الكلام بنية خطأ ونعذر بعض

يد الله مع الجماعة

تحياتى يا أهل الكأس والثعبان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...