اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

السلام عليكم

ياجماعة انتم خلتوا قلبي وقع بسبب طول فترة المدة بس الكلام ده مش صح خالص انا لسه حالا قفلة مع المكتب استفسرت عن الكلام ده بتاع ال11 و14 شهر قالوا لا مافيش الكلام ده خالص والمدة زى ما هي من 7 شهور الي تسعة وتقفل السنة باخد الفيزا حرام عليكم بقا الواحد زهق من كترت الانتظار عاوزين كلنا نخلص وعاوزين المدة تقل مش تطوال جرام والله ربنا يكرم الجميع

يا أخت مجبورة الكلام دة من على موقع السى اى سى مش من دماغنا ومرفق طية صورة من الموقع

رابط هذا التعليق

ياجماعة الموضوع كلنا فاهمينة غلط وانا اول واحد كان فاهمه غلط لحد مالحمد لله احد الافاضل فهمه ليا

المقصود هنا انه فى خلال عام 2008 تم الانتهاء من 80% من الاستمارات المقدم فيدرال وذلك بالنسبة للمتقدمين لفئة العمالة الماهرة لكيبك

حيث انه تم الانتهاء من 30% من الاستمارات فى اقل من 11 شهر

و50% في اقل من 12شهر

و70% في اقل من 13 شهر

و80% في اقل من 14 شهر

هذا والله اعلم

اما الاحصاية السابقى فكانت بخصوص ماتم خلال 2007

وكان كالآتي على حسب مااذكر

30 % في اقل من 5 شهر

50% فى اقل من 7 شهر

70% في اقل من 9 شهر

80 % في اقل من 11 شهر

تم تعديل بواسطة hamoudi

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

ولكن انا اتوقع ان تطول المدة قليلا هذا العام لسببين

السبب الاول ان المشن السابق من اكبر الميشنات فقد تم استيعاب مقابلات للمتقدمين للهجرة خلال العامين البادئين من بدايات 2006 الى 2006/2 بل كان هناك بعض الطلبات والتى اخذت بشكل عشوائي حتى 6/2008 اى تم عمل مقابلة له فقط بعد 3 شهور من تقديمة

السبب التاني بسبب الازمة الاقتصادية ممكن يبطئوا شوية الاجراءات على اساس انهم مش هايبقوا ناقصين عاطلين او ايدي عاملة تيجي تكد س السوق على الفاضي يعني الحال واقف مش معقول يجيبوا ناس يزودوا الاعباء عليهم

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

السبب الاول ان المشن السابق من اكبر الميشنات فقد تم استيعاب مقابلات للمتقدمين للهجرة خلال العامين البادئين من بدايات 2006 الى 2006/2 بل كان هناك بعض الطلبات والتى اخذت بشكل عشوائي حتى 6/2008 اى تم عمل مقابلة له فقط بعد 3 شهور من تقديمة

السبب التاني بسبب الازمة الاقتصادية ممكن يبطئوا شوية الاجراءات على اساس انهم مش هايبقوا ناقصين عاطلين او ايدي عاملة تيجي تكد س السوق على الفاضي يعني الحال واقف مش معقول يجيبوا ناس يزودوا الاعباء عليهم

حمدالله علي السلامه

ولا اقول صح النوم

اختفيت انت وسبتني اتلطم في الاقسام وبلاد تشيلني وبلاد تحطني

هات ايدك اما اوديك للتوبك الي انت قولتلي افتحهhttp://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=74311

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

حمدالله علي السلامه

ولا اقول صح النوم

اختفيت انت وسبتني اتلطم في الاقسام وبلاد تشيلني وبلاد تحطني

هات ايدك اما اوديك للتوبك الي انت قولتلي افتحهhttp://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=74311

اخي العزيز نصار

اشكرك ووواحشني اون لاين

كتييييييييييييييير

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياجماعة انتم خلتوا قلبي وقع بسبب طول فترة المدة بس الكلام ده مش صح خالص انا لسه حالا قفلة مع المكتب استفسرت عن الكلام ده بتاع ال11 و14 شهر قالوا لا مافيش الكلام ده خالص والمدة زى ما هي من 7 شهور الي تسعة وتقفل السنة باخد الفيزا حرام عليكم بقا الواحد زهق من كترت الانتظار عاوزين كلنا نخلص وعاوزين المدة تقل مش تطوال جرام والله ربنا يكرم الجميع

يا أخت مجبورة الكلام دة من على موقع السى اى سى مش من دماغنا ومرفق طية صورة من الموقع

السلام عليكم

استاذي الفاضل استاذ السيد منير انا دخلت على الموقع ده وكان الكلام ده موجود من سنة بس المتابعه مع الناس اللى مقدمين فيدرال الميديكال بيجلهم من 9 الي 10 شهور مش اكتر وده من خلال الناس والمكتب وبصراحة المكتب الغايط دلوقتى كلامه معنا جد مافيهوش غلط خالص وتفسير استاذ حمودى صح لاني سالت فيه وتقالي نفس التحليل واحنا هنا كلنا لمساعدة بعض

رابط هذا التعليق

سؤال لو تتكرمو اللي معاه هجرة كيبك ويسيبها لاي مقاطعة تانية.. هل يفقد أي إمتيازات ؟؟؟؟

يعني هو لو في كيبك هايعلم ولاده مجاني في مدارس فرنساوي طيب لو راح مقاطعة انجليزي هايسمحو ليه يدخلهم مدارس انجليزي

وكمان الـتأمين الصحي نظامه ايه

وبرضو الإعانة و منحة دراسة اللغة ولو عاوز يعمل دراسات عليا هل هايفقد اي ميزة منهم او حتى تقل نسبة الفايدة؟؟

لو تتكرمو عليا بالرد أكون شاكر فضلكم كتييييييييييييييير

:unsure:

اعزائى اعضاء المنتدى ياريت لو حد يعرف اجابة للاسئلة السابقة يفيدنا وهل القانون الجديد للهجرة فية حاجة بخصوص اننا لازم نقعد فى كيبيك وكمان احنا بنمضى ورقة اننا حنقيم فى كيبيك فهل دا ملوش تاثير

شاكرة للجميع تعاونهم

كندا واوربا وامريكا مفيهاش الرق والعبودية والنخاسة الموجود فى دول الخليج..

وعليه مفيش اى قيود للتحرك او الاقامة فى اى مدينة من المدن الكندية

يا جماعه علي حد ما أعرف انه بما انك بتاخد فيزه كندا يبقي انت تقدر تعيش في أي مقاطعه فيها .. لكن, زي ما مدام أيناس قالت احنا مضينا ورقتين بنفس المعني و هو ان احنا هنقعد في كيبيك .. المره الأولي في تقديم الملف لسوريا و المره التانيه لما قدمنا الملف الفيديرال عشان ناخد الفيزا ... السؤال المهم اللي عايز اجابه مباشره بس الله يخليكو من حد يبقي عارف و متأكد مش مجرد تخمينات أو ردود عامه و يقول لنا مصدر معلوماته منين .. الورقه اللي مضينا عليها هتفرق في حاجه في المستقبل يعني لو رحنا و ما قعدناش في كيبيك الورقه ده هتأثر في شيء مع كيبيك أو حتي مع كندا بأي شكل لما مثلا نيجي نعمل الباسبورت أو لو حتي قررنا نقعد في كيبيك بعد كده , بعد ما نكون قعدنا في أي حته تانيه غيرها ؟؟!!

أنا أعرف ناس كانت مقدمه كيبيك و لما عملت اللاندينج عملته في ألبرتا و عايشين في ألبرتا عادي .. السؤال التاني هل اللاندينج لازم يتعمل في كيبيك و لا ممكن أي حته تاني برضه لو الواحد مقدم كيبيبك.. يعني اللي عمل لاندينج في البرتا ده غلطان و ممكن يفقد أي امتيازات مع كيبيك زي ما الأخوه اتفضلو و سألو و لا ايه الحكايه

يا ريت اي حد من الساده الأفاضل اللي يكون عنده معلومه مؤكده يقولنا الأجابه و ربنا يوفق و يكرم الجميع.. و ألف شكر لأي شخص بيبذل مجهود عشان يساعد الناس

كن مطمئنا جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر.....

لا يوجد شئ تحت السماء يكدرنى او يزعجنى لأنى محتمى فى ذلك الحصن الحصين داخل الملجأ الأمين مطمئن فى أحضان المراحم حائز على ينبوع من التعزية.

أمنحنا سلامك وعلمنا أن نسالم بعضنا بعضا وشجع نفوسنا لكى لا تصغر واسندنا بقوة ذراعك لكى لا نضعف وامنحنا الخير والفرح كل حين

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

انا بشكر كل الاعضاء عشان هما بيساعدونا للاعداد للمقابلة

ثانية انا داخل في المستوي 7 في الفرنساوي بس مش في مركز معتمد

انا باخد عند مدرسة بره في اسكندرية

ثالثا انا بسمع وبقرا هنا في المنتدي عن مدرسة اسمها ت (م.ناديه فلافل) هي عنوانها فين في القاهرة ولا في اسكندرية

علي فكرة انا مقدم لكيبك عن طريق مكتب سوريا

انا شغال فني لحام كهربائي وسني 21 سنة وجالي الجواب الاول

هل كده موقفي من التقيم مناسب والمقابلة هتبقي صعبة ولا سهلة ولا هما بيساعدوا السن الصغير

عشان انا بسمع هنا عن تجابر وانت عارفين ان اسمع حاجة واجرب بنفسي حاجة تانية خالص

والله الموفق لكل مقدم وكل واحد منتظر الانترفيو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى رامى اولا اهلا بحضرتك

ثانيا فعلا المقابله هتكون صعبه شويه لاسباب

اولا انك مش متجوز ولا عندك اولاد ثانيا السن ممكن يكون عامل معاك

وممكن يكون عامل ضدك بس ان شاء الله يكون معاك

اخبار الخبره ايه

انا راييى تركز على الفرنساوى على قد ما تقدر

ده نقطه النقطه التانيه مش تعتمد على المركز قوى لازم يكون ليك مجهودك الشخصى

المدرسه اللى انت معاها كويس بس انت عارف ان تعلم الفرنساوى عشان اخش امتحان الثانوى

يختلف عن تعلم الفرنساوى لعمل محادثه

ركز على المحادثات

وفيه مائتين سؤال للاعداد لمقابله كيبك موجودين فى المواضيع ياريت تحفظهم زى اسمك

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير :hysterical::hysterical::hysterical:

رابط هذا التعليق

اخبار الخبره ايه

المدرسه اللى انت معاها كويس بس انت عارف ان تعلم الفرنساوى عشان اخش امتحان الثانوى

ركز على المحادثات

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير wst:: smk: :roseop:

كلام جميل

بس ايه المشكله فى السن وعدم الزواج لانى مقدم فيدرال وانا سنى 25 ومش متزوج

رابط هذا التعليق

الاخ شوقى ....طبعا الزواج بيديك نقط زياده

الخبره نفس الموضوع

بس ولا يهمك انا الحمد لله نجحت فى المقابله

وكان سنى 29 سنه ومكنتش متزوج واعرف برضه

دكتور زميلنا نحج فى المقابله ومكنش متجوز

ده بالنسبه لكيبك

اما بالنسبه للفيدرال

الزواج بيزود النقط طبعا

يعنى المتزوج مش محتاج سبعات فى الايلتس

متهيالى محتاج سبعتين وخمستين (اخوانا الفيدرال يا ريت يصححولى لو غلطان)

زائد طبعا درجه السن بتتاخد كامله لما يكون السن من 21 الى 49

ربنا يوفقك ان شاء الله ولا تنسنا من دعائك

رابط هذا التعليق

اخبار الخبره ايه

ركز على المحادثات

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير wst:: smk: :roseop:

كلام جميل

هو فية فرق كبير اصلا بين سيستم الهجرة لكيبك والفيدرال

الفيدرال : النظام اوتوماتيكى يعنى تكون المهنة فى الليستة والخبرة والسن والتعليم والايلتس والزوجة لو فية عليهم67 درجة

دور الزوجة فى الفيدرال 4 درجات لو معاها جامعة او معهد بعد الثانوية

العمر فى الفيدرال الحد الاقصى10 درجات

اما كيبك العمر علية18 درجة كحد اقصى والزوجة ممكن تجيب لغاية 18 درجة والنجاح فى كيبك للمتزوجين 68 درجة والعزاب59 درجة

يعنى كل نظام لة حسبة لوحدة وكمان فى كيبك فرصة المتزوجين بتبقى كويسة(بس طبعا لازم يوصلوا لدرجة النجاح) عشان هيبقوا فردين على الاقل ويا سلام لو فية طفل

كمان هيعدوا فى كيبك على طول (عشان التعليم والبدلات والرعاية الصحية...)انما العازب ممكن يعد فى البلد شوية وبعدين يمشى

او يروح على اقليم تانى فى كندا (ماهو مش مستمتع بمزايا الاقليم ) وعلى كل حال كل حاجة لها ميزة وعيب فى نفس الوقت العازب هتبقى الحكاية علية اسهل فى بداية حياتة عشان مطلوب منة نفسة بس ودراساتة لغاية ما يقف على رجلية وفى المقابل البدل اللى هياخدة قليل جدا اما المتزوج ممكن يوازن حياته من اولها عشان البدل بتاعة اكبر شوية وفى نفس الوقت مطلوب منة مصاريف اولادة وزوجتة يعنى فى كلتا الحالتين المعادلة صعبة والشاطر اللى يقدر يحلها (ربنا هو اللى هيحلها علينا جميعا باذن الله)

رابط هذا التعليق

سوال للسيد منير

استاذى , انا عملت تقبييم لنفسى فوجدت انى فوق ال 60درجة (بافتراض 8/16 فرنساوى+ اعزب)

طيب , لو انا متجوز و قادر اعدى الاسكور بنفسى (بدرجاتى العالية بالاضافة لل 3 نقد بتوع المدام ((مستقبلا)) و 0 لتعليمها)

هل ينفع اعدى ف المقابلة و مع افتراض ان ملهاش فى الفرنساوى ينفع ولا لازم هى كمان تدرس؟

شكرا

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

سوال للسيد منير

استاذى , انا عملت تقبييم لنفسى فوجدت انى فوق ال 60درجة (بافتراض 8/16 فرنساوى+ اعزب)

طيب , لو انا متجوز و قادر اعدى الاسكور بنفسى (بدرجاتى العالية بالاضافة لل 3 نقد بتوع المدام ((مستقبلا)) و 0 لتعليمها)

هل ينفع اعدى ف المقابلة و مع افتراض ان ملهاش فى الفرنساوى ينفع ولا لازم هى كمان تدرس؟

شكرا

التقييم اللى بيتعمل دة بيعطى نتيجة استشارية فقط وليس حكم نهائى المهم انك فى المقابلة ورقك يبقى سليم 100% + اللغة تكون معقولة لتستطيع التواصل واجتياز المقابلة ومتنساش ان تقييم اللغة دة هيبقى من جانب موظف الهجرة وهو بيحكم عليك من خلال تفاعلك معاه لغويا ومفيش حاجة تجبرة انه يعطيك درجات فى اللغة الا الدلف وبردة كل الخيوط فى ايدة يعنى ممكن يتخابث ويرفض لسبب تانى لو مش عايز ينجح المهم اولا واخيرا انة يقتنع بيك وبمشروعك فى الهجرة وانك فاهم انت بتعمل اية وماشى ازاى ودة طبعا انك عارف ظروف شغلك والمعادلة ازاى والدافعية بتاعتك والقيم بتاعة كيبك وشوية معلومات عنها ولغة متوسطة للتواصل معة وبالنسبة للمدام طبعا لازم تدرس معاك بس مش لازم تبقى بنفس مستواك ممكن اقل بس مفيش خالص ما ينفعش انت عايز تقنع الموظفة انكوا بتحبوا كيبك وهتبدوا حياتكوا هناك من جديد وهتتحملوا عشان تعيشوا فى مجتمع افضل طيب فين الدليل ان زوجتك مبتتكلمش ولا كلمة فرنساوى طبعا مينفعش جهز زوجتك زيك بالظبط عشان ربنا يكرمكم ولازم نبقى واقعيين الفرصة كل يوم بتبقى اصعب يبقى لازم نستعد اكتر واكتر وما نسيبش اى مجال للرفض

موضوع تعدى المقابلة قبل اى شئ دة نصيب بدرجة مية فى المية اللى عليك تستعد كويس انت وزوجتك وتزبطوا ورقكم وتحفظوا كويس المعلومات وتحاول انها تقتنع بيكم وتحاول تكسب عطفها وودها وتدعى انها تكون سلسة وربنا هاديها وفت المقابلة لان زى ما قولتلك خيوط اللعبة كلها فى اديها وربنا يوفقك باذن الله

رابط هذا التعليق

سوال للسيد منير

شكرا

التقييم اللى بيتعمل دة بيعطى نتيجة استشارية فقط وليس حكم نهائى المهم انك فى المقابلة ورقك يبقى سليم 100% + اللغة تكون معقولة لتستطيع التواصل واجتياز المقابلة ومتنساش ان تقييم اللغة دة هيبقى من جانب موظف الهجرة وهو بيحكم عليك من خلال تفاعلك معاه لغويا ومفيش حاجة تجبرة انه يعطيك درجات فى اللغة الا الدلف وبردة كل الخيوط فى ايدة يعنى ممكن يتخابث ويرفض لسبب تانى لو مش عايز ينجح المهم اولا واخيرا انة يقتنع بيك وبمشروعك فى الهجرة وانك فاهم انت بتعمل اية وماشى ازاى ودة طبعا انك عارف ظروف شغلك والمعادلة ازاى والدافعية بتاعتك والقيم بتاعة كيبك وشوية معلومات عنها ولغة متوسطة للتواصل معة وبالنسبة للمدام طبعا لازم تدرس معاك بس مش لازم تبقى بنفس مستواك ممكن اقل بس مفيش خالص ما ينفعش انت عايز تقنع الموظفة انكوا بتحبوا كيبك وهتبدوا حياتكوا هناك من جديد وهتتحملوا عشان تعيشوا فى مجتمع افضل طيب فين الدليل ان زوجتك مبتتكلمش ولا كلمة فرنساوى طبعا مينفعش جهز زوجتك زيك بالظبط عشان ربنا يكرمكم ولازم نبقى واقعيين الفرصة كل يوم بتبقى اصعب يبقى لازم نستعد اكتر واكتر وما نسيبش اى مجال للرفض

موضوع تعدى المقابلة قبل اى شئ دة نصيب بدرجة مية فى المية اللى عليك تستعد كويس انت وزوجتك وتزبطوا ورقكم وتحفظوا كويس المعلومات وتحاول انها تقتنع بيكم وتحاول تكسب عطفها وودها وتدعى انها تكون سلسة وربنا هاديها وفت المقابلة لان زى ما قولتلك خيوط اللعبة كلها فى اديها وربنا يوفقك باذن الله

حقيقى رد وافى و وضحللى الصورة جدا

و الله ان ب احاول اهرب من موضوع اعادة الايلتس ده باى سكة حتى لو سحب الورق و التقديم على كيبيك

لان ف الاخر انا هدفى اوصل لكيبك ....لفة كبيرة اوى بس اعمل ايه اتعرضت للاحباط منالمحاميين قبل كدة

عموما الظاهر مفيش نصيب من ناحية الكيبك و خلينا مع الفيدرال لما اشوف نهايتها

شكرا يا اخى عى مساعدتك ليا و رنا يعوضك ويوفقك

مصرى

رابط هذا التعليق

اخبار الخبره ايه

ركز على المحادثات

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير :lol: :roseop: :wub:

اخبار الخبره ايه

ركز على المحادثات

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير :lol: :lol: :lol:

كلام جميل

الاخ شوقى ....طبعا الزواج بيديك نقط زياده

الخبره نفس الموضوع

بس ولا يهمك انا الحمد لله نجحت فى المقابله

وكان سنى 29 سنه ومكنتش متزوج واعرف برضه

دكتور زميلنا نحج فى المقابله ومكنش متجوز

ده بالنسبه لكيبك

اما بالنسبه للفيدرال

الزواج بيزود النقط طبعا

يعنى المتزوج مش محتاج سبعات فى الايلتس

متهيالى محتاج سبعتين وخمستين (اخوانا الفيدرال يا ريت يصححولى لو غلطان)

زائد طبعا درجه السن بتتاخد كامله لما يكون السن من 21 الى 49

ربنا يوفقك ان شاء الله ولا تنسنا من دعائك

اخبار الخبره ايه

ركز على المحادثات

ربنا يوفقك يا رامى وان شاء الله نسمع عنك كل خير wst:: :roseop::roseop:

كلام جميل

هو فية فرق كبير اصلا بين سيستم الهجرة لكيبك والفيدرال

الفيدرال : النظام اوتوماتيكى يعنى تكون المهنة فى الليستة والخبرة والسن والتعليم والايلتس والزوجة لو فية عليهم67 درجة

دور الزوجة فى الفيدرال 4 درجات لو معاها جامعة او معهد بعد الثانوية

العمر فى الفيدرال الحد الاقصى10 درجات

اما كيبك العمر علية18 درجة كحد اقصى والزوجة ممكن تجيب لغاية 18 درجة والنجاح فى كيبك للمتزوجين 68 درجة والعزاب59 درجة

يعنى كل نظام لة حسبة لوحدة وكمان فى كيبك فرصة المتزوجين بتبقى كويسة(بس طبعا لازم يوصلوا لدرجة النجاح) عشان هيبقوا فردين على الاقل ويا سلام لو فية طفل

كمان هيعدوا فى كيبك على طول (عشان التعليم والبدلات والرعاية الصحية...)انما العازب ممكن يعد فى البلد شوية وبعدين يمشى

او يروح على اقليم تانى فى كندا (ماهو مش مستمتع بمزايا الاقليم ) وعلى كل حال كل حاجة لها ميزة وعيب فى نفس الوقت العازب هتبقى الحكاية علية اسهل فى بداية حياتة عشان مطلوب منة نفسة بس ودراساتة لغاية ما يقف على رجلية وفى المقابل البدل اللى هياخدة قليل جدا اما المتزوج ممكن يوازن حياته من اولها عشان البدل بتاعة اكبر شوية وفى نفس الوقت مطلوب منة مصاريف اولادة وزوجتة يعنى فى كلتا الحالتين المعادلة صعبة والشاطر اللى يقدر يحلها (ربنا هو اللى هيحلها علينا جميعا باذن الله)

سوال للسيد منير

شكرا

حقيقى رد وافى و وضحللى الصورة جدا

و الله ان ب احاول اهرب من موضوع اعادة الايلتس ده باى سكة حتى لو سحب الورق و التقديم على كيبيك

لان ف الاخر انا هدفى اوصل لكيبك ....لفة كبيرة اوى بس اعمل ايه اتعرضت للاحباط منالمحاميين قبل كدة

عموما الظاهر مفيش نصيب من ناحية الكيبك و خلينا مع الفيدرال لما اشوف نهايتها

شكرا يا اخى عى مساعدتك ليا و رنا يعوضك ويوفقك

مصرى

اشكركم اخواتي علي اجابتكم وردودكم التي بالتاكيد افادتني

شكرا جزيلا للاخ خالد المسلم لان ردك افادني وبخصوص شهادات الخبرة انا كنت شغال ايام الدراسة فني تركيب ولحام في محل مجوهرات

وبعد الدراسة اخت كورس معتمد من القنصلية الايطالية في اللحام وشغال بيها بقالي سنة ونصف ايه رايك

اما اللغة فانا شغال فيها كويس وماشي وبجتهد وبدرب مع نفسي علي المحادثات بخلاف الكورس

ممكن اعرف مين هي مدام نادية فلافل وايه هو عنوانها

هو جواب الانترفيو بياخد مدة زمنية اد ايه بعد جواب فتح الفايل

شكرا ليك اخي العزيز

تم تعديل بواسطة ramyengland
رابط هذا التعليق

التعديلات الجديدة علي التقييم الخاص بكيبك

الاولاد: بقي كل عيل ب 4 نقط لو سنه تحت 12 و نقطتين لو سنه فوق 12 بحد اقصي 8 نقط

الصديق: النقطة المضافة لو لك صديق في كيبك اتلغت

نراجع التقييم تاني

الخبرة من 1-9 نقاط ل 6 شهور الي 48 شهر خبرة

السن: 1-18 نقطة و لو سنك اصغر من 35 بتاخدهم كلهم, و بتتحسب وقت تقديم الملف

الدراسة: ماستر و دكتوراه 13 نقطة و البكالوريوس 11

اللغة: الفرنساوي المستوي 1و2 بياخدوا 1 واحدة , 3و4 2 نقطة, 5و6 4 نقط, 7و8 6 نقط,9و10و11و12 8 نقط

النقط دي بالنسبة للتحدث و الفهم

الانجليزي:1-4 نقطة واحدة, 5-8 2 نقطة, 9-12 3 نقاط

يعني واحد مستوي 7 في الفهم للفرنساوي و مستوي 5 في التحدث, يجيب 6+4 = 10

الزوجة:السن: 3 نقط لو اقل من 35

الخبرة: 1 نقطة لاي سنين

الشهادة: 2و3 للبكالوريوس و الماستر

الضمان المادي: نقطة واحدة, و هو كدة كدة لازم يتقدم

لو عديت 53 عازب , 60 متجوز, يطلوبوك للمقابلة

10 نقط للتأقلم و معرفة كيبك و التحمس في يد الممتحن

عشان تنجح العازب 59 و المتزوج 68

------------------------------------------------------------------

فاكرين الرد ده ياااااااه كان من زمان اوى لكن كان من افضل ردود اخونا جادوللي الله يماسيه بالخير

ياريت تطمنا يا جادوللي وتقولنا وصلت ل ايه دلوقتي؟

انا ليا سؤال بسيط هوا نقط الفرنساوى الي هيا من مستوا 7و8 =6 نقط و......

دول بيتم اعطاؤهم على اساس التقيم في المحادثه او الانترفيو

ولا ورقه من المركز الثقافي الفرنسي الي في المنيره

ماذا في حال ان واحد معاه عقد عمل في كيبك كم نقطه ؟

و للقرباء من الدرجه الاولى هناك بيدو كم نقطه ؟؟

معلش انا طولت عليكم لكن بصراحه الموضوع مهم و جادوللي عمل معانا جهد كبير ربنا يكتب مل ده في ميزان حساناته هوا وكل الشباب اللي بيساعدونا

رابط هذا التعليق

http://www.thomascook.com/hotels/

ادخل الرابط ده ومخمخ براحتك

توماس كوك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ولو حضرتك عندك استفسار بعد كده رجاء لا تفتح لهشريط مستقل يمكن وضعه في صندوق الاسئلة فوق

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...