اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سوق العمل الكندي 2009

Recommended Posts

طيب لو الاختيار بايدك تختار البرتا والا اونتاريو والا فانكوفر يعني مقاطعه كلها على بعضها بعيوبها ومزاياها

انا عن نفسي اختار اقليم يوكن

لاسباب شخصيه :sad:

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• الردود 120
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب ياجماعه علشان الرؤيه تبقى واضحة وبناء على اراء اخونا تورنتو ....كيبك تعد مقبرة لاى حد عايز يشتغل

يبقى المقارنة عندنا محصورة بين 3 اماكن بريتش كولومبيا(فانكوفر) _ البرتا (كالجارى وادمنتون)- اونتاريو ( تورنتو ولندن اونتاريو)

ممكن الاخوة اصحاب الخبرة يقولوا اراءهم فى كل مدينة من دول طبعا مش شرط الى يتكلم يكون عارف كل المدن دي او عنده اجابه كل تساؤلتنا بس لو عايش فى واحدة منهم ياريت تقول لينا رايك فيها مااستطعت وخصوصا تكاليف المعيشة من سكن وتغذيه ومواصلات؟

الطقس؟

الاعمال الكاجوال ؟

هل البرتا بتحتاج معادلة علشان تشتغل فى تخصصك؟

لو انت معاك فلوس ممكن تساعدك اول سته شهور طبعا روح البرتا او فانكوفر او حتي اونتاريو..اللي يجيبك كيبيك..لان الاعمال اللي عايزة واسطة هنا في كيبيك..تقدر تلاقيها بسهولة هناك..انا حكلم عن تورونتو وفانكوفر علشان ليه تجربة معاهم..الخلاصة اللي ممكن تعمله في سنة في كيبيك...ممكن تعمله في سته شهور وخاصة في فانكوفر..المشكلة الفلوس فقط لاغير في مرحلة التأقلم..

السكن غالي جدا..يعني غرفتين في تورنتو بعفشة المية :sad: حوالي ٩٠٠ دولار..في فانكوفر حوالي ١١٥٠ في كيبيك ٧٠٠ وساعات ٦٠٠ علي حسب المنطقة..البرتا الغرفة الواحدة ٥٠٠ دولار..واحيانا٦٠٠ دولار..الطعام في كل المقاطعات تقريبا اسعاره واحدة..لكن الارخص اونتاريو..حتي اسعار الملابس رخيصة هناك..لكن مثلاا تامين السيارة غالي في اونتاريو وجميع مقاطعات كندا..لكن تلاقيه رخيص في كيبيك..

طيب لو الاختيار بايدك تختار البرتا والا اونتاريو والا فانكوفر يعني مقاطعه كلها على بعضها بعيوبها ومزاياها

لو عايز اشتغل اى حاجة او ماوصل طبعا البرتا وخاصة ادمنتون..او اونتاريو وحختار كيتشينر او لندن او اوتاوا ..لكن لو مش مستعجل اوي علي شغل طبعا فانكوفر.لكن لو مفلس وآطع..... ومش عايز اقول كلام تاني ..طبعا كيبيك بدون منازع..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

:sad:

انا عن نفسي اختار اقليم يوكن

لاسباب شخصيه ;)

يوكن ايه بس..وانت اتنصب عليك في بلدك وسط :D cl: :lol: :lol: :lol: عيالك..وعمال تقولي كبسة سعودي وزلوطة بولندي..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

تورنتو الشقة النظيفة من 1100 دولار وانت طالع

الاكل مش غالى ماعدا الالبان والمنتجات العربية والمصرية غاليه جدا

لو انت عاوز تشتغل اى حاجة ومش فارق معاك اعتقد فى انتاريو ممكن فى خلال شهر تشتغل بقول اى حاجة اى حاجة تانى و محدش يفتكر ان اى حاجة ده انها شغل فى مكتب او شركة ولكن دليفرى - كاشير - عامل - مطاعم كده يعنى حتقول الراتب - الراتب حكيفيك انت و اسرتك للمعيشة تماما - انا بقول تانى الحد الادنى للاجور فى انتاريو حكيفيك تسكن وتاكل وتشرب و تلبس كويس - معقول بس مش حيتبقى قرش

انما الاخوة العرب وخاصة المصريين الى عيشين هناك - اغلبهم ناس دبلومات - انجلش زيرو - خبرة شغل زيرو - بيسال نفسه اشتغل ليه - اه فى ناس طيبين حيدفعوا فلوس - الشحاته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و ما اكثرها بين العرب

- وبع

انا اعرف واحد من هناك نزل على راى تورنتوز بالبارشوات من اول يوم مصرف قرش - فرش شقته وغير العفش فى اقل من شهرين ببلاش - و كان غريب يجيب مكانستان كهرباء اه واحدة شغلة والتانيه احتياطى - يا خى اطبق الاكل معرفش كان بيجيب الكميات ده منين - وبعدين ينزل اول اما الدنيا تليل وبعدين يرجع بالغنيمة !!!!!!!!!!!!!

المهم نرجع لموضوعنا - انا بكلم عشان افيد غيرى - بس انا عاوز اسال ليه الاخوه متحملين على تورنتوز معنه بيحول يفيد الكل يشكر على معلوماته

رابط هذا التعليق

لو انت عاوز تشتغل اى حاجة ومش فارق معاك اعتقد فى انتاريو ممكن فى خلال شهر تشتغل بقول اى حاجة اى حاجة تانى و محدش يفتكر ان اى حاجة ده انها شغل فى مكتب او شركة ولكن دليفرى - كاشير - عامل - مطاعم كده يعنى حتقول الراتب - الراتب حكيفيك انت و اسرتك للمعيشة تماما - انا بقول تانى الحد الادنى للاجور فى انتاريو حكيفيك تسكن وتاكل وتشرب و تلبس كويس - معقول بس مش حيتبقى قرش

انما الاخوة العرب وخاصة المصريين الى عيشين هناك - اغلبهم ناس دبلومات - انجلش زيرو - خبرة شغل زيرو - بيسال نفسه اشتغل ليه - اه فى ناس طيبين حيدفعوا فلوس - الشحاته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و ما اكثرها بين العرب

- وبع

انا اعرف واحد من هناك نزل على راى تورنتوز بالبارشوات من اول يوم مصرف قرش - فرش شقته وغير العفش فى اقل من شهرين ببلاش - و كان غريب يجيب مكانستان كهرباء اه واحدة شغلة والتانيه احتياطى - يا خى اطبق الاكل معرفش كان بيجيب الكميات ده منين - وبعدين ينزل اول اما الدنيا تليل وبعدين يرجع بالغنيمة !!!!!!!!!!!!!

المهم نرجع لموضوعنا - انا بكلم عشان افيد غيرى - بس انا عاوز اسال ليه الاخوه متحملين على تورنتوز معنه بيحول يفيد الكل يشكر على معلوماته

هو حضرتك عايش في كندا.تحديدا Toronto

؟

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

مسيو نصار انت اخطأت فى صيغة السؤال!!!انت عايز تقرأ مستقبل صديق لينا فى كيبك

ومش عايز تجرحه مع انه نصب عليك

بص صيغة السؤال بالشكل ده

فى واحد نصب على 4 او 9 افراد من المنتدى هنا وراح كيبك الشخص ده وصولى ومتسلق ومحظوظ ومعتاد النصب ويجيد الفرنسية بطلاقة بالاضافة الى انه مسافر ومعاه 100000 دولار حصيلة النصب فى فترة بسيطة ياترى هل هو بكده عنده مقومات النجاح فى كيبك؟!؟!؟

الله ينور عليك

انا عارف انك هتقراء افكاري

انا بس كنت عاوز اتطمن عليه

هيعرف يعمل الشويتين بتوعوا علي آل كيبيكوا

او ان المجتمع هريفض النوع ده

كنوع من إستقراء الطبيعه هناك

بس واضح من ردود اهل الخبره ان البليه هتلعب معاه كمان هناك

عموما القرشين الي معايا كويسين

مش باقي غير اني اكمل كورس الثلاث ورقات

دعواتك

هو مش محتاج يعمل الشويتين بتوعه علي الكيبيكواز..لان مع الكيبيكواز money talking..هو مش ضحك عليكوا وخد الجرشينات..والله انتو مديين الكنديين وكندا اكتر من حقها..وفاكرين تحت القبة شيخ..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

لا هو تحت القبه شيوخ مش شيخ

حتى الآن انا شايفهم ناس عاديين جدا..فيهم نصابين..ومرتشين,,وكذابين لابعد الحدود.وفيهم برده المحترمين ..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

يا أخي دو دوورز،

والله لو كان الراتب يكفي العامل العادي(سكن وشرب و لبس ومعيشةوبنزين ومواصلات وتأمين وتلفزيون وأنترنت وتلفون).....

هذا يعني أن راتب العامل أي حاجة ده (الكدحان يعني) في حدود 2500 الى 3000 دولار يعني؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!رغم أنني لا أظن ذلك،لأنه حسب ما ذكر الإخوان في هذا المنتدى مرتب عامل بائع مثلا في محل ملبوسات راقية ...بالكثير 1500 دولار شهري.....

يعني السكن خليه 1000 دولار ....فهل 500 دولار حتكفي الستة الطويلة الي فوق.....أكل و شرب و انترنت وتلفون و ....

فكم راتب العامل العادي ده فهل ممكن يكون 1200 دولار بالشهر.....ده معناه ....مجاعة حقيقية .....في كندا يا إخوان...

ولا إيه رأيكم؟

رابط هذا التعليق

كلامك صح

قولى ياخد 1400 دولار فى الشهر + راتب الاطفال من الحكومة حيوصل 2200 على الاقل فى الشهر

الغى السيارة حتعيشى سوبر لوكس بيهم

الحكومة الفيدرالية بتدفع ٢٥٠ دولار شهريا لكل طفل...

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

لا اكثر من كده - وكيبك اكثر بكتير

انا كنت عايش في تورونتو فترة ليست بالقصيرة واعلم انهم بيدفعوا ٢٥٠ دولار..اما كيبيك بتختلف باختلاف عمر الطفل..لكن بتبقي بين ٤٨٠ و ٥٢٠ دولار ..طبعا الحكومة الفيدرالية دافعة نصف هذا المبلغ..انت ما قولتليش..انت عايش في كندا ؟

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا - انا حساس انك انسان كويس - بس اوع تكون تورنتو - او تورنتو ترك - محمد عمر

بس عاوز اسال سوال بقالك كام سنة فى كندا وفين - وسوال مباشرة لو قلتلك ترجع مصر او تروح الخليج او تكمل فى كندا تختار ايه - انا متاكد انك تختار كندا

وشكر برغم كل عيوبها

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههه غريب جدا انت يا استاذ the doors هو فعلا تورنتو استاذ محمد عمر

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

لا اعتقد الاسلوب مختلف وبعدين الى يعرف كيبك كويس اعتقد صعب يعرف انتاريو كويس

أسلوب مختلف إيه بس

هو تورنتو هو محمد عمر هو تورنتو ترك هو تونتوز...........ياراجل دا يتعرف من أول حرف بيكتبه

رابط هذا التعليق

لا اعتقد الاسلوب مختلف وبعدين الى يعرف كيبك كويس اعتقد صعب يعرف انتاريو كويس

أسلوب مختلف إيه بس

هو تورنتو هو محمد عمر هو تورنتو ترك هو تونتوز...........ياراجل دا يتعرف من أول حرف بيكتبه

هي بأت كده..مسيري اقفشك في كندا.. :roseop:

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...