اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سوق العمل الكندي 2009

Recommended Posts

السادة الافاضل المشتركين او الراغبين فى المشاركة بردود فى هذا الموضوع

نأسف أن نبلغكم بأن الموضوع قد انحرف عن مساره ، وتحول الى ملاسنات بين الاعضاء ، لذا فقد لزم اغلاق الموضوع بشكل مؤقت للمراجعة والعرض على الادارة ،

برجاء عدم فتح موضوع مماثل الى حين اتخاذ الادارة القرار المناسب.

نشكر لكم حسن تفهمكم وتعاونكم

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...
  • الردود 120
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ألاخ تورونتو مع كل البلاوي اللي عايشها في كندا لسا مصر انو يكمل.....

أظن رجلين الفراخ اللي بياخدهم ببلاش بعد طول الوقوف بالطابور هم السبب :lol: :roseop: :blink: :lol:

رابط هذا التعليق

رغم انضمامي الجديد لمنتداكم الرائع لاكن مش عارف ليه حاسس ان الاخ تورنتو هو هو تورنتو بس ترك مش عارف ليه نفس الاسلوب في الكتابة واكتر من نقطة مشتركين فيها يعني الخبرة برومنيا العشق للاوربين الاعتقاد انه علي دراية كاملة ببواطن الامور والكثير والكثير واللي هسبها للاعضاء ياخدوا بالهم منها هو محدش لاحظ كده غير انا ولا ايه

عموما يحتمل اني اكون غلطان ويحتمل برده اني علي حق والله اعلم وادري

رابط هذا التعليق

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الحقيقة ألف شكر يا أستاذ نصار على الحلقات ..

دروس الفرنساوى عملت معايا شغل الصراحة و أقدر أقول بفخر انى فهمت حوالى % 40 - % 50 من الكلام :ninja:

يعنى الموضوع باختصار .. بطالة و عنصرية و ضياع للأحلام ؟؟ md2:

هو الولد الجزائرى اللى جه فى الآخر و متجوز كيبيكواز .. كانت مشكلته فى رفضهم ليه هو اسمه فعلا ؟؟ ولا أنا فهمت غلط ؟؟

على كل حال الجانب الآخر لازم يكون فعلا واضح فى الأذهان ..

و بالنسبة للجزء الانجليزى من كندا .. هل الوضع برضه كده .. ولا المشاكل أقل ؟؟

تم تعديل بواسطة مسافرة

Fedral , Cairo , AOR 10/2007 , Confirmation 10/2008

رابط هذا التعليق

ألا يوجد مكان يوجد ترجمة لهذا الموضوع حيث أن ثقافتي انجليزية فقط

مع تحياتي للجميع

بعد اذنك السؤال مش واضح مطلوب فيه ايه

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الحقيقة ألف شكر يا أستاذ نصار على الحلقات ..

دروس الفرنساوى عملت معايا شغل الصراحة و أقدر أقول بفخر انى فهمت حوالى % 40 - % 50 من الكلام :lol:

يعنى الموضوع باختصار .. بطالة و عنصرية و ضياع للأحلام ؟؟ :lol:

هو الولد الجزائرى اللى جه فى الآخر و متجوز كيبيكواز .. كانت مشكلته فى رفضهم ليه هو اسمه فعلا ؟؟ ولا أنا فهمت غلط ؟؟

على كل حال الجانب الآخر لازم يكون فعلا واضح فى الأذهان ..

و بالنسبة للجزء الانجليزى من كندا .. هل الوضع برضه كده .. ولا المشاكل أقل ؟؟

بصراه الولد ده كان بيتكلم بلهجه كيبيكواه خالص

مفهمتش نص كلامه

اعذريني

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

فهمك صحيح اترفض عشان اسمه ولكن اقول لما الواحد عايش في موطنه مرتاح شغل وبيت واسره كبيره لماذا البهذله المثل يقول من خرج من دارو قل مقدار مثل لا اعرف ان موجود في مصر ? واقول ماهي المشله لما الواحديشتغل اي شئ وهو متعلم ودارس لازم يكون جاهل لكي يشتغل عمل يدوي الله يوفق الجميع.

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السادة الافاضل

تم تسريح 61300 عامل خلال الشهر الماضي فى كندا وذلك للعلم فقط

المصدر : قناة الجزيرة شريط الاخبار الاحمر يوم الخميس الساعة 9 مساء

تم تعديل بواسطة hamoudi

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

السادة الافاضل

أهلا أهلا

عندي خبر انا كمان

تم تسريح100 موظف من الشركه الي انا شغال فيها مسبب الظرف الاقتصاديه العالميه

والاتجاه العام ال تخفيض العماله

بس الجانب المشرق في الخبر ان كل موظف قبض تعويض عن اتسريح مايقلش عن 100 الف جنيه

ياتري لو التسريح في كندا يكون بنفس الطريقه الي عندنا في مصر

الناس هتزعل ولا هتكون فرحانه

مع العلم ان الشركه اللي شغال فيها ليها فرع كبير في مونتريال

يارب يسرحوني انا كمان النهارده قبل بكره

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السادة الافاضل

تم الاستغناء عن 350000 الف و ظيفه في كندا منذ بدايه الازمه الاقتصاديه.........

معدل البطاله في كندا ارتفع في بدايه مارس الي 8%

معونات انقاذ من الحكومه الفيدراليه لانقاذ شركات السارات العامله في كندا خصوصا جنرال موتوز.......

المصدر الجزيرة نت (ايام متفرقه).....

رابط هذا التعليق

الى الاخوه المشاركين فى الموضوع سوق العمل فى كندا ....السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا اسال الله تعالى ان نتقى الله فى التعليقات والاضافات اللى بتتكتب وفيه شويه اقتراحات يا ريت نقبلها بصدر رحب واللى ليه تعليق يتفضل:

1-اولا يا ريت مش ننسى ان كلنا اخوه فى الدين وفى العروبه وفى البلد يعنى مش لازم الواحد يمسك للتانى على الكلمه ....واحكم الناس هو العاقل المتغافل

2-التمس لاخيك سبعين عذا فان لم تجد فقل لعل له عذرا لا اعلمه ...يعنى مش كل واحد يسمع كلمه تخالف اللى هوه عارفه او سمع عنه من مصدر ثقه يبادر بتكذيب قائل العباره ...كلمه كذاب كلمه كبير يا اخوانا ...

3-احنا هنا للاستفاده من موضوع معين محدد...اولا 90% من اللى داخلين هنا عاوزين يهاجروا وعارفين ان كندا ظروفها احسن كتير من ظروف دول كتير ..وقاعد على النت ومضيع وقته عشان يقرا حاجه مفيده تساعده مش يقرا ان كندا مش كويسه واكبر غلطه وكلام زى كده ..ده مش بيساعد اى حد بس بيبلبل الافكار ...امال البطاله والظروف الاقتصاديه ده اسمها الازمه العالميه مش الازمه الكنديه ...

4-الاختلاف فى الراى ده طبيعى راييى صواب يحتمل الخطا وراى غيرى خطا يحتمل الصواب ...وافضل خلق الله بعد الانبياء اختلفوا وهمه الصحابه رضوان الله عليهم بس عمرهم ما اتفرقوا واختلافنا والله نعمه كبيره عشان يكون فيه التنوع ...

5-يا ريت اى حد يدخل على المنتدى يتذكر قول الله تعالى والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين ..فاللى يريد رضى الرحمن فليكظم غيظه وليعلم ان الرسول صلى الله عليه وسلم لم ينتصر لنفسه قط ..

نفعنا الله واياكم بهذه الكلمات وفى انتظار مشاركات فعليه عن سوق العمل فى كندا

رابط هذا التعليق

ياجماعه كنت عايز اقول حاجه

هو خبر من امريكا ان معدل طلبات اعانه البطاله انخفض لاول مرة منذ بديه الازمة الماليه و انخفض بشكل كبير عن المتوقع

و فيه مبادىء انتعاش للاقتصاد ...

اما بالنسبه لكندا المشكله ان 70% من حجم تجارتها الخارجيه مع امريكا

فعلشان كدا لازم ان كندا تتاثر....

و بعدين اوباما لما راح كندا ودي كانت اول دوله يزورها بعد ماتولي الرئاسه اشاد بالنظام المصرفي الكندي....

رابط هذا التعليق

التعليقات اللي زي الزفت دايماً جايه من الأخ الفاضل تورونت(طز)

وانت اخبارك ايه؟ :P

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

الى الاخوه المشاركين فى الموضوع سوق العمل فى كندا ....السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا اسال الله تعالى ان نتقى الله فى التعليقات والاضافات اللى بتتكتب وفيه شويه اقتراحات يا ريت نقبلها بصدر رحب واللى ليه تعليق يتفضل:

1-اولا يا ريت مش ننسى ان كلنا اخوه فى الدين وفى العروبه وفى البلد يعنى مش لازم الواحد يمسك للتانى على الكلمه ....واحكم الناس هو العاقل المتغافل

2-التمس لاخيك سبعين عذا فان لم تجد فقل لعل له عذرا لا اعلمه ...يعنى مش كل واحد يسمع كلمه تخالف اللى هوه عارفه او سمع عنه من مصدر ثقه يبادر بتكذيب قائل العباره ...كلمه كذاب كلمه كبير يا اخوانا ...

3-احنا هنا للاستفاده من موضوع معين محدد...اولا 90% من اللى داخلين هنا عاوزين يهاجروا وعارفين ان كندا ظروفها احسن كتير من ظروف دول كتير ..وقاعد على النت ومضيع وقته عشان يقرا حاجه مفيده تساعده مش يقرا ان كندا مش كويسه واكبر غلطه وكلام زى كده ..ده مش بيساعد اى حد بس بيبلبل الافكار ...امال البطاله والظروف الاقتصاديه ده اسمها الازمه العالميه مش الازمه الكنديه ...

4-الاختلاف فى الراى ده طبيعى راييى صواب يحتمل الخطا وراى غيرى خطا يحتمل الصواب ...وافضل خلق الله بعد الانبياء اختلفوا وهمه الصحابه رضوان الله عليهم بس عمرهم ما اتفرقوا واختلافنا والله نعمه كبيره عشان يكون فيه التنوع ...

5-يا ريت اى حد يدخل على المنتدى يتذكر قول الله تعالى والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين ..فاللى يريد رضى الرحمن فليكظم غيظه وليعلم ان الرسول صلى الله عليه وسلم لم ينتصر لنفسه قط ..

نفعنا الله واياكم بهذه الكلمات وفى انتظار مشاركات فعليه عن سوق العمل فى كندا

بارك الله فيك يا اخ خالد والله المداخله بتاعتك دى ينفع الواحد يعملها توقيع ليه وتبقى مبدأ الواحد يمشى عليه فى تعليقاته :roseop:

من الطبيعى جداا ان احنا نختلف وعلشان كده دى اسمها محاورات بس المشكله ان احنا بناخد الاختلافات دى بمحمل شخصى وبالتالى بتبان العصبيه وبينحرف مننا الموضوع عن مساره واظاهر ان ده طبع فى العرب كلهم حتى حكامنا مابيتفقوش ما علينا مش موضوعنا

انا بس عاوز اقول ان احنا فى المحاورات اسره مع بعضينا حتى لو واحد اختلف مع بعض اعضاء الاسره يا ريت نجذبه لينا مانطردوش بره بيت العيله نجذبه بالعقل مش بالحبل

ياترى امتى هنبتدى صفحه جديده ولا هتفضل رييييمه.........................................................................

..

رابط هذا التعليق

موضوع العمل وسوق العمل ومؤشرات السوق غالبا مايكون خاضع لمعايير وقوانين متشابكة

ورأى فيه والله اعلم يمكننا ان نعرفها للتخطيط ولكن دائما مايصعب التكهن بالنتائج

حتى لو تنطبق نظرية إقتصادية كامله على الموقف والذي نكون نحن معرضين له

فمثلا اخي العزيز نصار لينك استند في احدى حوارتنا على نظرية اقتصادية بتقول ان كل فترة رواج يعقبها كساد وكل فترة كساد يعقبها فترة رواج انا لااختلف معه ولكن انا رأي انه يصعب تحديد حدود فترة الكساد وحدود فترة الرواج اى انه ربما تكون الفترة الزمنيه شهر اتنين سنة 10 سنين لان السوق فى واقعه يعتمد على المستهلك وسلوك المستهلك من وجهة نظرى خارج التوقعات فمثلا فى موقف مثل حالة الكساد العالمي والذي نحن موجودين به الان اذ ربما يقوم البعض الكثير بالتوجهه الى الادخار وتظل السيولة قابعة فى البنوك لسنين طويلة حتى يتم ضخها مرة اخرى وبذلك تتفاقم ازمة الكساد

واذا قمنا بعكس الموضوع كيف؟؟

نظرا للكساد الموجود تقل الاسعار فيتوجه البعض الى الشراء تحسب لغلو السلع مره اخرى ايا كانت وبالتالي يتم خلق رواج من جديد اذ يتم زيادة الطلب على المصانع وعناصر الانتاج وبالتالي زيادة الايدي العاملة اضافة الى الصناعات المغذية الاخرى وبناء على ماسبق يقوم العاملين بزيادة طلبعن على عناصر ومقومت الحياة الخ......... وهكذا تبداء العجلة فى الدوران

اذا الله اعلم بما سيكون الوضع عليه اى مما سبق او خليط منهم او نمط استهلاكي جديد لانعرف عنه شيء فالاقتصاد يعد من العلوم الانسانيه ولايخضع لمعايير 1+1=2

كل ماريد قولة اننا نفكر فى مؤشرات السوق قبل اى قرار ثم نعقلها ونتوكل

هذا بالاضافة الى انى اذكركم اخوني بالايه الكريمة فى السماء رزقكم وماتوعدون

واذكركم ايضا بالمقولة والتى لااعرف مصدرها ولكن تأملوها معي

اذا كان الرزق بالذكاء لكان اذكى الناس هم الاغنياء

واذا كان الرزق بالقوة لكان اقوى الناس هم الاغنياء

واذا كان الرزق بالعلم لكان اغنى الناس هم العلماء

اذا من هو كثير الرزق ؟؟ الله اعلم وبالتالي اكثر الناس رزقا لانعرفه ولانستطيع تحديدة ولكن الرزق يأتي من السماء طبعا باسباب ولكن (يجب ان نأخذ بالاسباب وهى العمل والاجتهاد وتحديد العمل المناسب لنا ودراسة السوق واحنا ورزقنا بعد كدة على الله ) ولاداعي لان اسوق امثلة لان فى حياتكم امثلة اذ ربما تكون اكثر قوة مما كنت ساضيفة

ولكننى رايت كثيرا من حالات التحول فى حياتي من الغنى الى الفقروالعكس وقاكم الله من الخساره جميعا او قلة الرزق

تم تعديل بواسطة hamoudi

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...