اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سوق العمل الكندي 2009

Recommended Posts

ولسة...كندا انتهت مثل امريكا.....

--------------------------------------

الدول دى استحالة تنتهى يا تورنتوووووووووووووز

البلاد دى ممكن تقع و تقوم ... تقوم و تقع لكن عمرها ما تنتهى

و بعدين لو الدول دى انتهت ...احنا بقى حنكون فين

مش كدة و لا اية

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

• الردود 120
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اخ تورنتو

الواحد لو راح بلد زى كندا زيارة ورقع بيحس بالفرق والتقدير من اللى حوالية ودة يؤكد ان العيشة هناك مهما يكون احسن من هنا تقولى بقى سوق عمل سئ حادثة اتنين تلاتة فيها عو ........اكيد الوضع هناك احسن من الخليج ومن مصر

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

السؤال ده قرأته في منتدي

forum immigrer.com

Salut les amis !

Pour nombre d'entre nous, immigrer peut être synonyme d'un nouveau départ ... sur tous les plans, y compris le boulot. Alors je me pose la question de avoir si l'âge ne serait pas un handicape dans la construction d'une nouvelle carrière. Quelle est la place de l'âge dans la culture québécoise? Je pose la question car ayant longtemps vécu en France, j'ai compris que pour les français l'âge était déterminant dans la recherche d'emploi !!! Est-ce pareil au Québec? Pourrai-je à 40 ans me former à un nouveau métier ? Tout recommencer comme un jeune diplômé?

Merci d'avance de vos contributions

وهو سؤال انا شايف انه مهم

ايه راي اخواننا الي راحوا كندا وجربوا يشتغلوا

هل فعلا السن كان يمثل عائق بالنسبه ليهم

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

السؤال ده قرأته في منتدي

forum immigrer.com

Salut les amis !

Pour nombre d'entre nous, immigrer peut être synonyme d'un nouveau départ ... sur tous les plans, y compris le boulot. Alors je me pose la question de avoir si l'âge ne serait pas un handicape dans la construction d'une nouvelle carrière. Quelle est la place de l'âge dans la culture québécoise? Je pose la question car ayant longtemps vécu en France, j'ai compris que pour les français l'âge était déterminant dans la recherche d'emploi !!! Est-ce pareil au Québec? Pourrai-je à 40 ans me former à un nouveau métier ? Tout recommencer comme un jeune diplômé?

Merci d'avance de vos contributions

وهو سؤال انا شايف انه مهم

ايه راي اخواننا الي راحوا كندا وجربوا يشتغلوا

هل فعلا السن كان يمثل عائق بالنسبه ليهم

توقع اى غباء في كيبيك...يا اعزائي مدينة كيبيك طاردة للمهاجرين وليست جاذبة..بدليل ان كل عام تستقبل مدينة كيبيك 4000 مهاجر ..ويغادرها 5000 آلاف..انا ذكرت قبل ذلك مدينة كيبيك للدراسة فقط ...او لعمل مشاريع ..وطبعا ده ما يمشيش مع مصريين.توجد بعض الاعمال لا تقبل اكثر من 35 سنة..مثل العمل في الجيش او الشرطة في مقاطعة كيبيك.؟وبعض الاعمال الاخري في مجال البناء.

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

يا اخ تورونتو

قديما قالوا

اذا كنت كذاب فالافضل ان تكون ذاكرتك قويه

راجع مشاركاتك القديمه قبل ما تكتب مشاركات جديده

يعني اول مشاركة ليك..و بتكذبني. bv:- .ماشي عموما قول ايلي بعتك خلي عندك دم ..و الكداب يبقي هو..انا فاكر كلامي و الحمد لله علشان الحقيقة دايما اقصر الطرق للاقناع...

لسلام عليكم على حسب العنوان فهمت من ان هدا الباب خاص بالعمل اريد ان اعرف من فضلكم لاستثمار في كندا اعمل ازاي وفي اي المجالات ناجح و100000دولار كندي تكفي لاستثمرها واستثمرها فمادا ارجو افادتي من فضلكم :huh: l

رابط هذا التعليق

يا اخ تورونتو

قديما قالوا

اذا كنت كذاب فالافضل ان تكون ذاكرتك قويه

راجع مشاركاتك القديمه قبل ما تكتب مشاركات جديده

يعني اول مشاركة ليك..و بتكذبني. md2: .ماشي عموما قول ايلي بعتك خلي عندك دم ..و الكداب يبقي هو..انا فاكر كلامي و الحمد لله علشان الحقيقة دايما اقصر الطرق للاقناع...

لسلام عليكم على حسب العنوان فهمت من ان هدا الباب خاص بالعمل اريد ان اعرف من فضلكم لاستثمار في كندا اعمل ازاي وفي اي المجالات ناجح و100000دولار كندي تكفي لاستثمرها واستثمرها فمادا ارجو افادتي من فضلكم wst:: l

you can conduct Toronto or Mariana through the private messages ,iam sure you will got reply from one of them..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

بسبب الازمه الاقتصاديه تعلن شركة

Pratt & Whitney et Bombardier éliminent des centaines de postes

عن تسريح 500 من موظفيها في مونتريال

Frappé par la crise économique, le fournisseur de moteurs d'avion, Pratt & Whitney, a confirmé qu'il supprimera 500 postes dans son usine de Longueuil, sur la Rive-Sud de Montréal. Et d'autres coupes sont à prévoir

Le nombre d'emplois supprimé pourrait être moins élevé selon les dirigeants de l'entreprise. Car jusqu'à une centaine de travailleurs plus âgés pourraient se prévaloir d'un programme de retraite anticipée, ce qui réduirait le nombre de mises à pied

المصدر

النشرة الدورية ل bulletin@immigrer.com

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

من ناحية اخري

كيبيك أحسن حالا من أي مكان آخر في كندا

le Québec s'en tire mieux qu'ailleurs au Canada.

De février à mars 2009, l'économie canadienne a fait une perte nette de 61 000 emplois d'un océan à l'autre, tous à temps plein de surcroît. Selon Statistique Canada, le taux de chômage est passé de 7,7% à 8,0%.

Le mois dernier, l'hémorragie a surtout été concentrée en Alberta et en Colombie-Britannique, toutes deux fort ébranlées par la chute du prix des produits de base et des mises en chantier résidentielles.

Au Québec, il s'est perdu encore 4600 emplois en mars, poussant à la hausse le taux de demandeurs d'emploi de quatre dixièmes de point.

Au Québec, le taux de travailleurs, ceux qui détiennent ou recherchent activement un emploi, a augmenté au cours du mois alors qu'il a diminué dans l'ensemble du pays, surtout en Alberta et en Colombie-Britannique où le moral des travailleurs est bas.

En Colombie-Britannique, le niveau d'emploi a reculé de 3% depuis le début de la récession, contre 2,1% pour l'ensemble du Canada et 1,4% au Québec. Le Québec s'en tire mieux jusqu'ici selon les analyses de Banque TD Groupe financier.

L'Alberta n'est pas non plus au bout de ses peines. La province affichera un déficit budgétaire de 4,7 milliards cette année (au Québec, c'est 3,9) et ce, sans stimuli pour relancer l'emploi.

Au Canada, le secteur de la construction a sabré 65 800 jobs cette année dont 18 200 en mars. Outre le bâtiment, c'est en usine que les emplois disparaissent le plus: 110 400 en trois mois dont 34 200 en mars. L'Ontario en a perdu 45 000, ce qui correspond à un peu plus que son poids démographique, mais que dire des 18 300 suppressions en Alberta et des 25 700 de la Colombie-Britannique. En comparaison, le portrait du Québec est relativement moins sombre avec des pertes de 16 400 emplois.

Le secteur des services, qui emploie deux personnes sur trois, est moins affecté depuis le début de l'année. L'emploi y a même été stable le mois dernier.

المصدر

النشرة الدورية ل bulletin@immigrer.com

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

سؤال لاهل الخبره

ايه هي الصفات الشخصيه الي تخليني انجح في ايجاد فرصه عمل في كيبيك ؟ او استطيع الحصول علي مرادي منها بسرعه .

يعني لو شخص

وصولي

ومتسلق

ونصاب

ومحظوظ

ويجيد الفرنسيه بطلاقه

هل فرصته تكون جيده ولا ملوش في الطيب نصيب

وامره الي الله يعتمد علي البالي بالك

ولا العكس هو الي ممكن حظه افضل ؟

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

سؤال لاهل الخبره

ايه هي الصفات الشخصيه الي تخليني انجح في ايجاد فرصه عمل في كيبيك ؟ او استطيع الحصول علي مرادي منها بسرعه .

يعني لو شخص

وصولي

ومتسلق

ونصاب

ومحظوظ

ويجيد الفرنسيه بطلاقه

مسيو نصار انت اخطأت فى صيغة السؤال!!!انت عايز تقرأ مستقبل صديق لينا فى كيبك

ومش عايز تجرحه مع انه نصب عليك 

بص صيغة السؤال بالشكل ده 

فى واحد نصب على 4 او 5 افراد من المنتدى هنا وراح كيبك الشخص ده وصولى ومتسلق ومحظوظ ومعتاد النصب ويجيد الفرنسية بطلاقة بالاضافة الى انه مسافر ومعاه 100000 دولار حصيلة النصب فى فترة بسيطة ياترى هل هو بكده عنده مقومات النجاح فى كيبك؟!؟!؟

ملحوظة

فى فرق ياجماعه بين نصاب ومعتاد النصب

النصاب : هو الى بينصب عليك ولما تمسكه يحاول يهرب او يعتذر او يقول ماكنش قصدي

اما معتاد النصب : زي اخينا ده كل ماتقول له كلمه يجيب ليك مبررات تطلعك انت الغلطان  ! ومهما تفكره بالاتفاقات فهو هايهرب بلباقة ويقول ليك الواضح ان حضرتك مافهمتش قصدي كنت اقصد كذا وكذا وينتهي الموضوع على لاشيء لحد ماتلاقيه فجأه اختفى

تم تعديل بواسطة hamoudi

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

سؤال لاهل الخبره

يعني لو شخص

وصولي

ومتسلق

ونصاب

ومحظوظ

ويجيد الفرنسيه بطلاقه

بص صيغة السؤال بالشكل ده

فى واحد نصب على 4 او 5 افراد من المنتدى هنا وراح كيبك الشخص ده وصولى ومتسلق ومحظوظ ومعتاد النصب ويجيد الفرنسية بطلاقة بالاضافة الى انه مسافر ومعاه 100000 دولار حصيلة النصب فى فترة بسيطة ياترى هل هو بكده عنده مقومات النجاح فى كيبك؟!؟!؟

ملحوظة

فى فرق ياجماعه بين نصاب ومعتاد النصب

النصاب : هو الى بينصب عليك ولما تمسكه يحاول يهرب او يعتذر او يقول ماكنش قصدي

اما معتاد النصب : زي اخينا ده كل ماتقول له كلمه يجيب ليك مبررات تطلعك انت الغلطان ! ومهما تفكره بالاتفاقات فهو هايهرب بلباقة ويقول ليك الواضح ان حضرتك مافهمتش قصدي كنت اقصد كذا وكذا وينتهي الموضوع على لاشيء لحد ماتلاقيه فجأه اختفى

لاحول ولا قوة الا بالله..ماانا وعدتكوا ياجماعة اقسط المبلغ وبلاش الفضايح دي..طب مافيش فلوس..وماختش منكوا حاجة.ونمرة البوليس ١٢٢ ...انا مبتهدديدش..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

سؤال لاهل الخبره

يعني لو شخص

وصولي

ومتسلق

ونصاب

ومحظوظ

ويجيد الفرنسيه بطلاقه

شوف يا محترم والكلام ده من الآخر..وربنا شاهد عليه..لو تقصد شغل في مجالك يبقي لازم معادلة وانت عارف..لو تقصد شغل معايش فلازم له علاقات ..والعلاقات هنا اكيد حتبقي مع مصريين وهنا المصريين طلبه علي حد علمي لاني ماعرفش الا واحد منهم..يعني لو فيه شغلانة حيوفرها لنفسه.وعلي نوع الشغل ده بيبقي دور تو دور وتلات ايام في الاسبوع وبالحجز....ايوة الله بالحجز..ثانيا نظافة المحلات والمطاعم..وهذا النوع من العمل مستحوذين عليه المغاربة والتوانسة والجزائريين..وله شروط اهمها ان يكون معاك سيارة ..علشان الشغل كله بيبقي من الساعة ٢٣ مساء الي ٣ صباحا..ده لو هما قبلوك اصلاا..والله انا مابقول الكلام ده علشان غرض دنئ لكن هو ده الموجود..فيه اعمال تانية محتاجة خبرة ودراسة ومتوفرة..بس محتاجة لغة جامدة..وبرده علاقات...مع كيبيكواز...او اوربيين..خلص الكلام.

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

هو كفاية انه يكون معاه ١٠٠٠٠٠ دولار حيظبطوه في مصلحة كويسة جدا..مايفرقش صفاته الشخصية..يعني لو ملاك من السما ولا يملك المال علاوة علي انه سبع صنايع..حيبقي مش موجود ومش مسموع ومالوش لازمة ورائحته كريهة..لكن لو ندل وخسيس ونصاب ومحتال ومعاه المال كل الابواب حتتفتحله وخاصة في كيبيك..اتمني اني اكون عرفت اوصل معلومة لكم..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

هو كفاية انه يكون معاه ١٠٠٠٠٠ دولار حيظبطوه في مصلحة كويسة جدا..مايفرقش صفاته الشخصية..يعني لو ملاك من السما ولا يملك المال علاوة علي انه سبع صنايع..حيبقي مش موجود ومش مسموع ومالوش لازمة ورائحته كريهة..لكن لو ندل وخسيس ونصاب ومحتال ومعاه المال كل الابواب حتتفتحله وخاصة في كيبيك..اتمني اني اكون عرفت اوصل معلومة لكم..

مشكور الاخ تورنتوز على الايضاح وربنا يبعده عنك هو والي زيه بس عموما انا مطمن عليك وعارف انه مش هايعرف يلف ويدور عليك

بس كيبك الى تقصدها كيبك سيتي والا عموم كيبك من(مونتريال وكيبك سيتي و..... الخ )

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعه علشان الرؤيه تبقى واضحة وبناء على اراء اخونا تورنتو ....كيبك تعد مقبرة لاى حد عايز يشتغل

يبقى المقارنة عندنا محصورة بين 3 اماكن بريتش كولومبيا(فانكوفر) _ البرتا (كالجارى وادمنتون)- اونتاريو ( تورنتو ولندن اونتاريو)

ممكن الاخوة اصحاب الخبرة يقولوا اراءهم فى كل مدينة من دول طبعا مش شرط الى يتكلم يكون عارف كل المدن دي او عنده اجابه كل تساؤلتنا بس لو عايش فى واحدة منهم ياريت تقول لينا رايك فيها مااستطعت وخصوصا تكاليف المعيشة من سكن وتغذيه ومواصلات؟

الطقس؟

الاعمال الكاجوال ؟

هل البرتا بتحتاج معادلة علشان تشتغل فى تخصصك؟

تم تعديل بواسطة hamoudi

رابط هذا التعليق

بص صيغة السؤال بالشكل ده

فى واحد نصب على 4 او 9 افراد من المنتدى هنا وراح كيبك الشخص ده وصولى ومتسلق ومحظوظ ومعتاد النصب ويجيد الفرنسية بطلاقة بالاضافة الى انه مسافر ومعاه 100000 دولار حصيلة النصب فى فترة بسيطة ياترى هل هو بكده عنده مقومات النجاح فى كيبك؟!؟!؟

الله ينور عليك

انا عارف انك هتقراء افكاري

انا بس كنت عاوز اتطمن عليه

هيعرف يعمل الشويتين بتوعوا علي آل كيبيكوا

او ان المجتمع هريفض النوع ده

كنوع من إستقراء الطبيعه هناك

بس واضح من ردود اهل الخبره ان البليه هتلعب معاه كمان هناك

عموما القرشين الي معايا كويسين

مش باقي غير اني اكمل كورس الثلاث ورقات

دعواتك

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

بس كيبك الى تقصدها كيبك سيتي والا عموم كيبك من(مونتريال وكيبك سيتي و..... الخ )

اقصد مدينة كيبيك ville de quebecلكن الامر بيختلف في مونتريال فيوجد فرص كثيرة للعمل بجانب الدراسة..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

مشكور الاخ تورنتوز على الايضاح وربنا يبعده عنك هو والي زيه بس عموما انا مطمن عليك وعارف انه مش هايعرف يلف ويدور عليك

سيبك من الصعبانيات دي..و ماتحسيسنيش ان القطة تاكل عشاك..وانت تلائيك ووتر من تحت تيبن..قولي اتنصب عليك في كام انت والمعلم لينك؟ :rolleyes: :)

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعه علشان الرؤيه تبقى واضحة وبناء على اراء اخونا تورنتو ....كيبك تعد مقبرة لاى حد عايز يشتغل

يبقى المقارنة عندنا محصورة بين 3 اماكن بريتش كولومبيا(فانكوفر) _ البرتا (كالجارى وادمنتون)- اونتاريو ( تورنتو ولندن اونتاريو)

ممكن الاخوة اصحاب الخبرة يقولوا اراءهم فى كل مدينة من دول طبعا مش شرط الى يتكلم يكون عارف كل المدن دي او عنده اجابه كل تساؤلتنا بس لو عايش فى واحدة منهم ياريت تقول لينا رايك فيها مااستطعت وخصوصا تكاليف المعيشة من سكن وتغذيه ومواصلات؟

الطقس؟

الاعمال الكاجوال ؟

لو انت معاك فلوس ممكن تساعدك اول سته شهور طبعا روح البرتا او فانكوفر او حتي اونتاريو..اللي يجيبك كيبيك..لان الاعمال اللي عايزة واسطة هنا في كيبيك..تقدر تلاقيها بسهولة هناك..انا حكلم عن تورونتو وفانكوفر علشان ليه تجربة معاهم..الخلاصة اللي ممكن تعمله في سنة في كيبيك...ممكن تعمله في سته شهور وخاصة في فانكوفر..المشكلة الفلوس فقط لاغير في مرحلة التأقلم..

السكن غالي جدا..يعني غرفتين في تورنتو بعفشة المية :rolleyes: حوالي ٩٠٠ دولار..في فانكوفر حوالي ١١٥٠ في كيبيك ٧٠٠ وساعات ٦٠٠ علي حسب المنطقة..البرتا الغرفة الواحدة ٥٠٠ دولار..واحيانا٦٠٠ دولار..الطعام في كل المقاطعات تقريبا اسعاره واحدة..لكن الارخص اونتاريو..حتي اسعار الملابس رخيصة هناك..لكن مثلاا تامين السيارة غالي في اونتاريو وجميع مقاطعات كندا..لكن تلاقيه رخيص في كيبيك..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

الطقس؟

الاعمال الكاجوال ؟

لو انت معاك فلوس ممكن تساعدك اول سته شهور طبعا روح البرتا او فانكوفر او حتي اونتاريو..اللي يجيبك كيبيك..لان الاعمال اللي عايزة واسطة هنا في كيبيك..تقدر تلاقيها بسهولة هناك..انا حكلم عن تورونتو وفانكوفر علشان ليه تجربة معاهم..الخلاصة اللي ممكن تعمله في سنة في كيبيك...ممكن تعمله في سته شهور وخاصة في فانكوفر..المشكلة الفلوس فقط لاغير في مرحلة التأقلم..

السكن غالي جدا..يعني غرفتين في تورنتو بعفشة المية :rolleyes: حوالي ٩٠٠ دولار..في فانكوفر حوالي ١١٥٠ في كيبيك ٧٠٠ وساعات ٦٠٠ علي حسب المنطقة..البرتا الغرفة الواحدة ٥٠٠ دولار..واحيانا٦٠٠ دولار..الطعام في كل المقاطعات تقريبا اسعاره واحدة..لكن الارخص اونتاريو..حتي اسعار الملابس رخيصة هناك..لكن مثلاا تامين السيارة غالي في اونتاريو وجميع مقاطعات كندا..لكن تلاقيه رخيص في كيبيك..

طيب لو الاختيار بايدك تختار البرتا والا اونتاريو والا فانكوفر يعني مقاطعه كلها على بعضها  بعيوبها ومزاياها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...