اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خطاب عدم الممانعة ,والعودة مرة أخرى للسعودية

Recommended Posts

• الردود 68
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ما إحنا قولنا

روح وأرجع بجواز جديد لإن خطاب عدم الممانعة مازال مطلوب .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ما إحنا قولنا

طب و اللى بصم يا جدعان يعمل ايه ؟؟ :roseop:

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

ما إحنا قولنا

طب و اللى بصم يا جدعان يعمل ايه ؟؟ :roseop:

آه صحيح يعمل ايه :roseop:

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

الى كل الاخوة المصريين وكذلك ا سيد ممكن حد يفيدنى فى

موضوع لو الكفيل بيعمل ممانعة وكمان ما بيديش حد اخلاء الطرف ايه اللى ممكن يحصل

ولو عمل الممانعة وبع سنتين وليس معى اخلاء طرف ممكن ارجع بعد السنتين بدون اخلاء الطرف

ولوكنت شغال بفيزة مدرس وحبيت ارجع بفيزة مهندس او عامل ممكن اكسر الممانعة

مع العلم بانى بصمت صوت وصورة

يا ريت حد يفيدنى علشان انا واكتر من50 مصرى تانى مش عارفين نعمل ايه وجزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

لو بصمت يبقى في احتمال تتعكش وانت داخل المطار

لكن لكي نقطع الشك باليقين

اعطوني فرصة يومين فقط اصطاد فيها حد من موظفينا الجدد واشوف عملوا معاه ايه في المطار

لكن كل اللي عندي دلوقت ان الموضوع هايتطبق بشكل فعلي من اول السنة الهجرية الجاية

رابط هذا التعليق

واحده واحده ..

- اللي بيدخل البلد جديد دلوقت . خصوصاً عن طريق المطار .. بيعمل بصمه

- بعض المهن .. والتي تحتاج لترخيص لمزاولة المهنة مثل الأطباء والصيادلة . وكل الكادر الطبي .. والمدرسين (أعتقد) يحتاجون عدم ممانعة من الكفيل السابق إذا ذكر أنه كان يعمل في السعودية .. أي إذا سجل في خبراته أنه عمل في السعودية لفترة .. وخصوصاً أن تلك المهن تتطلب للحصول على ترخيص مزاولة المهنة .. شهادات خبرة بكل المدة منذ التخرج حتى قدومك للسعودية .. فإذا ذكرت أنك عملت في السعودية يجب أن تحضر عدم ممانعة . وهذه لا تبطل بالتقادم ... يعني حتى لو مر عليك أكثر من سنتين .. مطلوبة مطلوبة ..

- إذا حتغير جواز السفر .. وحتيجي بتأشيرة بمهنة مختلفة .. ولن تحتاج للحصول على ترخيص بمزاولة المهنة .. غير جوازك .. وتعالى واعمل ما بدا لك بدون أن يعرف كفيلك السابق ..

- موضوع البصمة .. عند الدخول .. مش متأكد .. هل هم بيسجلوك بس .. ولا بيتأكدوا إنك ما كنتش هنا قبل كده ..

محدش يعرف لحد دلوقت ..

ولكنالرأي الغالب .. أن النظام حالياً .. وان واي .. اتجاه واحد ..

يعني بيسجلوا بس .. بيملوا قاعدة البيانات فقط .. ولم تعمل باقي الاستعلامات في النظام ..

هذه معلوماتي الطازجة لليوم ... بعد أن سألت لك

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

يا جماعة ياريت تفيدوني في المسألة دي:

كنت سافرت للعمل في السعودية أكتوبر 2004 وتطلبت ظروف شغلى ( بناء على طلب الكفيل) سفري من السعودية (بعد 3 شهور من العمل هناك) للإلتحاق بفرع الشركة بدولة أخرى وقد تم عمل تصريح خروج وعودة لي مدته 3 شهور (تاريخه ديسمبر 2004 وينتهي في مارس 2005) وانقضت ال3 شهور ولم اعود للسعودية (بناء على طلب الكفيل) واستمريت في العمل مع هذه الشركة لمدة عام آخر خارج السعودية ثم قدمت استقالتي لظروف خاصةوعدت إلى القاهرة في آخر 2005.

والآن ظهر أمامي عرض عمل آخر في السعودية ففي حالة قبولي هذا العرض هل سيطلب مني خطاب عدم ممانعة أم لا ( مع العلم باني قد غادرت السعودية منذ ديسمبر 2004 أي أكثر من 3 سنوات.

برجاء الإفادة من ذوي الخبرة حتى لا أتعرض إلى أي متاعب في المطار السعودي.

وشكرا مقدماً

رابط هذا التعليق

شكرا لكل من رد على

ولكن للتوضيح وللامانة انا كنت هنا فى السعودية فى الحكومة وكنت مدرس وبعد نهاية عقدى رجعت مصر وجيت تانى بعد فترة اقل من سنتين ولم اقدم عدم ممانعة ولا يحزنون وحتى ما طلبوش منى اخلاء الطرف علمابانى جيت بفيزة مدرس ايضا بس انا غيرت الجواز اولا ثانيا الحكومة مبتعملش ممانعة

علشان كدة اهمية شوؤالى لو انا اتعمل لى ممانعة حتى بعد السنتين محتاج اخلاء طرف من كفيلى

ولو هو ما بيديش اخلاء طرف نعمل ايه دى مش مشكلتى لوحدى احنا اكتر من 50 مدرس نفس المشكلة

وشكرا اسد وشكرا سى السيد انا عارف احنا تعبناكم معانا

رابط هذا التعليق

تم دمج موضوعات أخرى إلى هذا الموضوع لعدم التشتيت

فكل الموضوعات في نفس الموضوع

لذلك نأمل من لديه استفسار في شأن العودة مرة أخرى للسعودية وعدم الممانعة أن يضع استفساره هنا

أسد

فريق الإشراف

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

يا جماعة ياريت تفيدوني في المسألة دي:

كنت سافرت للعمل في السعودية أكتوبر 2004 وتطلبت ظروف شغلى ( بناء على طلب الكفيل) سفري من السعودية (بعد 3 شهور من العمل هناك) للإلتحاق بفرع الشركة بدولة أخرى وقد تم عمل تصريح خروج وعودة لي مدته 3 شهور (تاريخه ديسمبر 2004 وينتهي في مارس 2005) وانقضت ال3 شهور ولم اعود للسعودية (بناء على طلب الكفيل) واستمريت في العمل مع هذه الشركة لمدة عام آخر خارج السعودية ثم قدمت استقالتي لظروف خاصةوعدت إلى القاهرة في آخر 2005.

والآن ظهر أمامي عرض عمل آخر في السعودية ففي حالة قبولي هذا العرض هل سيطلب مني خطاب عدم ممانعة أم لا ( مع العلم باني قد غادرت السعودية منذ ديسمبر 2004 أي أكثر من 3 سنوات.

برجاء الإفادة من ذوي الخبرة حتى لا أتعرض إلى أي متاعب في المطار السعودي.

كمان انا مش معايا إخلاء طرف من الكفيل فهي دي كمان فيها مشكلة !!

وشكرا مقدماً

رابط هذا التعليق

لو بصمت يبقى في احتمال تتعكش وانت داخل المطار

لكن لكي نقطع الشك باليقين

اعطوني فرصة يومين فقط اصطاد فيها حد من موظفينا الجدد واشوف عملوا معاه ايه في المطار

لكن كل اللي عندي دلوقت ان الموضوع هايتطبق بشكل فعلي من اول السنة الهجرية الجاية

ماشي الكلام في انتظار الخبر اليقين بس الله يرضى عليك اوعي تنسى أو تتأخر

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

يا ريت الرد لو ممكن علشان احنا حوالى 50 مصرى ممكن نلجا للقضاء السعودى لان الكفيل مش عايز يدى حد اخلاء طرف واحنا مرسين وكدة كدة بيعمل ممانعة السؤال بعد سنتين بعد انقضاء الممانعة حد هيسئل على اخلاء الطرف وكدة كدة هغير الجواز ومش هجيب سيرة السفرية دى خالص وحسبى الله ونعم الوكيل فى نظام الكفالة الظالم

رابط هذا التعليق

يا اخ مانجاوي

النظام واضح

عدم الممانعة يُطلب لو سافرت وجيت قبل انتهاء السنتين وانت في حالتك بقى لك 4 سنين ... يبقى قالق نفسك ليه ؟!!!!

---------------------

يا حج لاف ايجيبت

لو انتو كلكم خلاص ماشيين ومستبيعين ... هددوا الكفيل انكم هاتشتكوه في مكتب العمل لو رفض يعطيكم اخلاء طرف

ولو ان قانون العمل واضح وغير جائز ان يشتكي الكفيل مكفوله على واقعه مر عليها 15 يوم ... عشان مايبقاش المواضيع اللي زي دي سيف مُسلط على رقاب العباد

على العكس تماماً انت ممكن تشتكية خلال عام كامل

رابط هذا التعليق

طيب ممكن حد يعرفنا ايه الفرق بين خطاب الممانعة وجواب اخلاء الطرف يعنى ممكن يكون معاك اخلاء طرف وبرضة يتعمللك ممانعةوالعكس

وشكرا

رابط هذا التعليق

الممانعــه يكفلها نظام العمل السعودي بعدم جواز ان يعمل العامل في مهنه مشابهه الا بعــد سنتين من ترك العمل السابق دون موافقــه صاحب العمل السابق . ( دون تحديد للعامل مواطن او اجنبي )

اعتقد هذا الامــر لم يطبق بشكل رسمي وان كان نظام العمل يمنع ...

لكن العبــره في التطبيق . وتطبقه صعب في الوقت الحاضر الا مع انتهاء كامل لتطبيق البصمــه علي جميع الوافدين للسعــوديــه

ونظام البصمــه الا الان في طور التجربــه للحالات الامنيــه فقــط و ولم يصل بعد الي مرحلــه التطبيق الكامل لتطبيقه علي نظام العمل

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

الممانعــه يكفلها نظام العمل السعودي بعدم جواز ان يعمل العامل في مهنه مشابهه الا بعــد سنتين من ترك العمل السابق دون موافقــه صاحب العمل السابق . ( دون تحديد للعامل مواطن او اجنبي )

إن كانت المهنة ليست مشابهة ؟؟

ونظام البصمــه الا الان في طور التجربــه للحالات الامنيــه فقــط و ولم يصل بعد الي مرحلــه التطبيق الكامل لتطبيقه علي نظام العمل

كلام اكيد ؟؟

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

شكرا يا عضو قديم

بس ممكن تاكيد يعنى لو انا كنت بفيزة مدرس

وجيت بفيزة عامل اوحاسب تتلغى الممانعة

ثانيا ايه العلاقة بين الممانعة واخلاء الطرف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...