اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خطاب عدم الممانعة ,والعودة مرة أخرى للسعودية

Recommended Posts

شوفوا بقة بقالي يومين بجوب النت شرقا و غربا عشان اعرف الموضوع بتاع " عدم الممانعة" دة اتلغى ولا لا ما وصلتش لحاجة حد ممكن يعرفني انا دلوقتي عامل زراعي يا ترى ححتاج عدم ممانعة لو جيت بمهنة تانية و هل فية نص صريح في قانون العمل الجديد علي موضوع عدم الممانعة ولا "ما هي الااسماءسميتموها"

و نظام البصمة الجديد حيطبق بردة فى حالة عدم و جود خطاب عدم الممانعة

رابط هذا التعليق

• الردود 68
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

خطاب عدم الممانعة يًطلب من مين ؟

1- الموظف الاجنبي الذي عمل بالسعودية وسافر بتأشيرة خروج نهائي

2- او خروج وعودة

3- ويرغب في العودة للمملكية مرة اخرى خلال عامين من تاريخ مغادرته للمملكة بنفس جواز السفر ويُطلب من القنصلية السعودية .

4- وفي حالة تغيير الاجنبي لجواز سفره وعودته للمملكة يحق لكفيلة السابق ان يشتكية ومن ثم يتم ترحيله فوراً خصوصاً إذا كان يعمل في مجال منافس لكفيله السابق

5- نظام البصمة سوف يحد من تلك الممارسات ولكنه سوف يُطبق في اول السنة الهجرية القادمة وبالتالي امامك 6 شهور تعمل اللي انت عايزه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وبالنسبه للاطباء؟؟

انا اعرف ان ليهم وضع مختلف شويه؟؟

دلوقتى انا اخدت التاشيرة ورحت مكتب العمل قلتلهم انا مش مسافر دلوقت

طيب لو خصل ومسافرتش خالص لاى ظرف؟؟

هيحصل مشاكل؟

بعد ما اخدت التاشيرة؟؟

هناك قالولى تتمنع من دخول السعوديه سنتين

رابط هذا التعليق

5- نظام البصمة سوف يحد من تلك الممارسات ولكنه سوف يُطبق في اول السنة الهجرية القادمة وبالتالي امامك 6 شهور تعمل اللي انت عايزه

معنى كده اللي حيطلع خروج وعودة ويرجع بفيزا تانية حينكشف في المطار ولا مفيش علاقة بين النظام ده وموضوع التأشيرات

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

معنى كده اللي حيطلع خروج وعودة ويرجع بفيزا تانية حينكشف في المطار ولا مفيش علاقة بين النظام ده وموضوع التأشيرات

أكيد ... إسمها يتفقس مش يتكشف :tomato:

--------------

دلوقتى انا اخدت التاشيرة ورحت مكتب العمل قلتلهم انا مش مسافر دلوقت

طيب لو خصل ومسافرتش خالص لاى ظرف؟؟

هيحصل مشاكل؟

بعد ما اخدت التاشيرة؟؟

هناك قالولى تتمنع من دخول السعوديه سنتين

دي مشكلة كبيرة .... وكده التأشيرة أنتهت وراحت على الكفيل ... كإنك كنت مسافر خروج وعودة وما رجعتش .. وأعتقد هاينطبقك عليك موضوع السنتين ما لم تحصل على خطاب عدم ممانعة أو تاخد تأشيرة تانية على جواز سفر جديد

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير هل يغنى إخلاء طرف من الكفيل عن خطاب عدم الممانعه ،

( ملاحظه يمكن تنفع ) علماً بأننى بصمت بالعشره و اتصورت كمان

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

للاسف يا نجم

إخلاء الطرف أو الكليرنس مش هو خطاب الممانعة

فإخلاء الطرف بتعمله عشان تاخد مستحقاتك

أما عدم الممانعة فلازم يتكتب بالبنط العريض من الكفيل " لا مانع من عودة النجم الثاقب إلى الأراضي الحجازية عوده لا نهائية لا مشروطة ولا ممضية والخطاب داهوت يتوقع من الغرفة التجارية "

رابط هذا التعليق

للاسف يا نجم

إخلاء الطرف أو الكليرنس مش هو خطاب الممانعة

فإخلاء الطرف بتعمله عشان تاخد مستحقاتك

أما عدم الممانعة فلازم يتكتب بالبنط العريض من الكفيل " لا مانع من عودة النجم الثاقب إلى الأراضي الحجازية عوده لا نهائية لا مشروطة ولا ممضية والخطاب داهوت يتوقع من الغرفة التجارية "

جزاك الله كل الخير يا مشرفنا العزيز ... بس ليا سؤال رُفيع كمان .. لو مقدرتش آخد خطاب عدم الممانعه هل فى مده معينه مينفعش ارجع خلالها للمملكه ( انا سمعت ان المده سنتين هل الكلام صحيح؟؟ )

مع خالص تقديرى :roseop::roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

للاسف هناك طريقة لكنها حرام يمكن ان تاخذ بها عدم ممانعة من كفيلك في حالة فقط ان شركتك صغيرة الحجم

لكن اضطررت لها لا كفيلي لم يسمح لي بالخروج النهائي عند رغبتي في تركه بعد نهاية عقدي

رابط هذا التعليق

حرام ...!!!! و مش حرام على الكفيل اللي بعد ما يطهقك فى عيشتك و اما تقول انك ماشي او هوة يمشيك عشان المرتب مش مكفي و جتلك فرصة ثانية يمنعك من الدخول لمدة سنتين ؟؟

رابط هذا التعليق

للاسف هناك طريقة لكنها حرام يمكن ان تاخذ بها عدم ممانعة من كفيلك في حالة فقط ان شركتك صغيرة الحجم

لكن اضطررت لها لا كفيلي لم يسمح لي بالخروج النهائي عند رغبتي في تركه بعد نهاية عقدي

اخى حسينى ... عايز اعرف الطريقه دى هتفرق فى ايه لو كانت الشركه كبيره و لا صغيره ؟؟ .. و شكرا

رابط هذا التعليق

بعد اذن الاستاذ se_Elsayed

اود ان افيدكم انه تم الغاء خطاب عدم الممانعة ولا قيمة له اذا خرجت نهائي ورجعت مع كفيل جديد بعدها بيومين الا كنت كاتب على نفسك تعهد بعدم العمل داخل السعودية خلال سنتين قادمتين

خد بالك من (الا) دي ،،،

يعني الكفيل يكتبك ورقه انك ماترجعش السعودية قبل سنتين يبقى ماعملناش حاجه ،،، لو ماكتبكش ارجع السعودية الاسبوع اللي وراه ومالوش حاجه عندك

تحياتي

رابط هذا التعليق

بعد اذن الاستاذ se_Elsayed

اود ان افيدكم انه تم الغاء خطاب عدم الممانعة ولا قيمة له اذا خرجت نهائي ورجعت مع كفيل جديد بعدها بيومين الا كنت كاتب على نفسك تعهد بعدم العمل داخل السعودية خلال سنتين قادمتين

خد بالك من (الا) دي ،،،

يعني الكفيل يكتبك ورقه انك ماترجعش السعودية قبل سنتين يبقى ماعملناش حاجه ،،، لو ماكتبكش ارجع السعودية الاسبوع اللي وراه ومالوش حاجه عندك

تحياتي

مين اللي لغاه ؟

وهل لو إتقدمت دلوقت للقنصلية بنفس الجواز اللي على التأشيرة الماضية مش هايطلبوا منك خطاب عدم ممانعة ؟

سيدي الفاضل ده شغلي اليومي اللي معكوك فيه

فلو سمحت لو عندك تعميم او حالة قائمة من فضلك قول لنا عليها عشان تبقى حُجه لي على الأقل لما اجي اخاطب القنصليات السعودية في الخارج يبقى معانا دليل

ومن بؤك يا سيدي لباب السما وعقبال ما يلغوا نظام الكفالة كمان ...

رابط هذا التعليق

نقطة أخرى هامه

كل ما يخالف القانون او التعميمات لا يعتد به حتى لو كان مكتوب على ورق بردي

يعني لو في قانون صدر بإلغاء خطاب عدم الممانعة والكفيل كتبك عريضة مش تعهد ... فلن يعتد بهذا المكتوب طالما مخالف للقانون او اللوائح او التعاميم .

رابط هذا التعليق

J. Please let us know, as per the New Labor Law (NLL), after going on final exit, when may an employee come back to Saudi Arabia for work in a new job with a different employer, in case one does not have NOC.

NLL has canceled all provisions and official circulars within the Old Labor Law for non-return periods of one or three years to new assignments. Now, a person does not need an NOC, and may return immediately for a new job, unless the employee has bound himself and undertook in writing not to return, for a certain period.

الرجاء قراءة الرابط التالي

http://www.arabnews.com/?page=1&sectio...ategory=Kingdom

انا الموضوع وصلني كده ومش اكتر يا باشا

مطلوب تعقيبك للأخوة الأعزاء

تم تعديل بواسطة hishamelsayed
رابط هذا التعليق

ينص الباب الخامس-الفصل الثالث-المادة 83 من قانون العمل الجديد على

"اذا كان العمل المنوط بالعامل يسمح لة بمعرفة عملاء صاحب العمل او بالاطلاع على اسرار. لصاحب العمل ان يشترط على العامل الا يقوم بعد اتهاء العقد بمنافستة او افشاء اسرارة ولصحة هذا الشرط يجب ان يكون محررا ومحددا من حيث الزمان و المكان و نوع العمل و بالقدر اللازم لحماية مصالح صاحب العمل المشروعة و في كل الاحوال يجب الايزيد مدة هذا الاتفاق على سنتين من تاريخ انتهاء العلاقة بين الطرفين"

رابط هذا التعليق

اخى حسينى ... عايز اعرف الطريقه دى هتفرق فى ايه لو كانت الشركه كبيره و لا صغيره ؟؟ .. و شكرا

لو عايز تعرف الطريقة راسلني علي الايميل

ahmed.hosiny @gmail.com

رابط هذا التعليق

والعقاد النافع

الكلام اللي يخش مخ الراجل الكبير نروح ونرجع ولا نروح ومنرجعش !!!

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

بصراحة انا مش عارف راسي من رجلي من الاخر مش فاهم حاجة

يعني لو فيه خروج نهائي وفيه فيزة تانية ومفيش عدم ممانعة من الكفيل السابق فيه مشكلة ولا لا

عاوز حد ينورنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...