اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

الحمد الله ع السلامة دكتور زياد وانشاء الله كانت سفرة مريحة

بدنا انغلبك تكتبلنا عنوان المكتب يلي انت ذكرتة او رقم تلفونة عشان نعرف نتواصل معة و نظم امورنا

والحمد ع السلامة كمان مرة

mf(

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

موضوع المذاكره انا رايي فيه فروق فرديه كتير

يعنى فيه ناس اصلا مستواها عالى ومخها نضيف و يدوب تحل اساله كنوع من التعود على الامتحان

وناس بطلت مذاكرة ونسيت من زمان محتاجين يراجعوا المعلومات الاساسيه

انا عن نفسي انا خطتى انى اشوف فيديوهات كابلن مع قراءه كتب كابلن

ثم annonated MCQ

وبعدين مرحله حل الاساله

انا فى السعوديه فى الخبر لو حد حابب نذاكر سوا اهلا بيه

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

لي اتنين أصدقائي في الخبر والدمام بيجهزو للامتحان في شهر مايو ويوليو

لو تحب تتواصل معاهم ابعتلي ايميلك عالخاص..

رابط هذا التعليق

احب ان اسجل شكري للدكتور زياد

لان كثيرا من الاقارب يسالون عن الهجره لاستراليا كاطباء ولم اكن اعرف الاجابه

كما سردها هو

شكرا واتمني ان تحكي لنا عن مصر عندما تعود

:sad: :roseop:

رابط هذا التعليق

Hello Dr.Ziad,

think am only one here who had see you before as you older than me by one year in our medical school......

heard alot about you ...and you help Dr.Ihab to work in Australia.....

now i need advice ;

i solved some questions from AMC mcq and found it very stupid compared to smart USMLE steps mcq quest.

Do you think passing PLAB 1+IELTS 7>will be better than AMC mcq+place to take amc mcq+visa issue...(like your pathway)...then find GP position through internet or travel to OZ!

if you please PM me your email address for future Q. just incase$

Thanks,

I will just answer in english cause u asked in english

U can never work in australia without doing AMC mcq exam ,so doing plab or usmle or any other exam will not get you a job

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

سؤال لحضرتك يا د.زياد بخصوص student visa عن الجهات او الهيئات اللى ممكن نراسلها و نسجل فيها علشان ناخد الفيزا دى وهل كل انواع الدراسة الفيزا بتاعتها سنة وقابلة للتجديد وتسمح بالعمل وهل ممكن نقدم على دراسة اللغة الانجليزية هناك ولو ممكن تعرفنا اية ارخص حاجة ممكن نقدم على دراستها؟

انا عارف ان اسئلتى كتير بس العشم فيك كبير بعد ربنا سبحانه وتعالى وربنا يوفقك ويوفقنا معاك ان شاء الله

دكتور عاطف

معظم الطلبه المصريين بييجوا هنا على لغه أو business adminstration وشكلهم بيتعاملوا مع مكاتب مختلفه,لو حضرتك عايز أشوفلك بيتعاملو مع مين

لكن للأسف معلوماتى عن أنواع الكورسات وأسعارها قليله ومش هتفيد حد خالص

شاكر ليك جدا يا د.زياد اهتمامك وسرعة ردك وياريت لو تعرفنا ايه هيا المكاتب الموثوق فيها وممكن نتعامل معاها من واقع الاخوة اللى سافروا عن طريقها واظن ان دا هيفيد ناس كتير جدا هنا

وانا شاكر ليك مرة تانية

شكرا جزيلا على ردك يا عاطف باشا,الراجل إسمه أسامه عبد اللطيف,رقم موبليه +61405664160 ورقم مكتبه +61292830769 والويب بتاعه http://www.emoiservices.com/

شكرا جزيلا على ردك يا عاطف باشا,الراجل إسمه أسامه عبد اللطيف,رقم موبليه +61405664160 ورقم مكتبه +61292830769 والويب بتاعه http://www.emoiservices.com/

بصراحه يا دكتور مكنش ناوى أرد علىك عشان مش عايز أى حد يظن في أنا ظن سيئ ولكن بصراحه خايف سكوتى يخلى الناس تفتكر إنى مقصر أو ببخل بمعلومه,كل الشباب المصريين إلى قابلتهم كلهم بيتكلموا عن مكتب واحد مصرى إسمه أسامه لو عايز معلومات ممكن أتصل و أستفسرلك

اولا ياد.زياد احييك على احساسك العالى لكن احب اقولك ان شخص عمل الموضوع الرائع دة من البداية وبيساعد الناس بقاله شهور وما بيتاخرش على اى حد فى اى سؤال,مفيش اى حد هيظن بيه سوء او انه عايز مصلحة او بيعمل دعاية لاى حد لانك لو عايز تعمل كدة كان من البداية خالص كتبت اسامى الناس اللى انتا عايز تعملهم دعاية او مصلحة ,ودة محصلش لانك راجل محترم وده راى الناس كلها

تم تعديل بواسطة ziad

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

بصراح يقف اليراع عاجزاً عن شكرك يا دكتور زياد

الله يجزيك كل خاير ويضعة في ميزان حسناتك

ومشكور جدا على اسم المكتب ورقم التلفون تبعهم

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

انا -و اعتقد كلنا- بجد ممنونين جدا لحضرتك لدرجة انا حاسه المفروض تبقى تاخد نسبه من مرتباتنا لو سافرنا!!!

انا قريت ال 24 صفحه كلهم عشان اتأكد انى مش بكرر، انا كنت عايزه اعرف الامتحانات القديمه منين الواحد يجيبها؟ انا بجمع اللى بلاقيهم على rxpg و aippg بس دول قليلين زى ما حضرتك قلت الموضوع متعلق بكمية الاسئله...

و سؤال عبيط شويه.... الواحد يبتدى منين..من شرايط كابلن و لا يحل اسئله الاول و لا يقرا anthology & annotations ...لانى شخصيا بقالى4 سنين بمارس تخصص معين و نسيت الباقى و حاسه ان البدايه الصح مهياش من الجلده للجلده و لا برده ان الواحد ينط وسط الاسئله كده مره و احده .....

أنا رفعت الأسئله اللى جبتها من كل المصادر على http://BLOCKED2/files/200938896/All_Recalls.rar

يا ريت أى حد عنده أى حاجه برده يبعتها هنا...و يا ريت لو حضرتك تعرف مصدر اسئله توجهنا ليه...و شكرا

أظن فى الأحوال ديه الأستماع لمحاضرات كابلن أو قراية تورنتو نوتس كبدايه مهم جدا وبعدين الأسئله,بالنسبه للأسئله ,زمان كان عندى إمتحانات من 2002 لى 2007,كنت سبتهم مع ناس تانيه بتمتحن,لو قدرت أجيبهم هبعتهم مصر لشخص معانا هنا أين كان تتفقوا عليه وتصوروا من بعض ساعتها,وكنت جبت آخر إمتحانات 2008 عشان واحد صاحبى,هدور عليهم لو لقيتهم هرفعهم هنا أو الأحسن أبعتهم على الخاص للى يطلبهم,عشان المشاكل القانونيه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

البطالة في استراليا ترتفع إلى 4.8%

الغد الأردني - منذ 10 ساعة/ساعات

سيدني- أظهرت بيانات رسمية صدرت أن معدل البطالة في استراليا زاد إلى 4.8% في كانون الثاني (يناير) الماضي بعد أن كان 4.5% في الشهر السابق عليه. وتوقع خبراء اقتصاد أن يخسر عدد كبير يصل إلى 17 ألف شخص وظائفهم لكن تم خلق 1200 وظيفة فيما تجاوزت الزيادة في عمليات التوظيف لبعض الوقت الهبوط الكبير في التوظيف لوقت كامل. وارتفع معدل البطالة على الرغم من الزيادة في الوظائف نظرا إلى أن عدد الباحثين عن عمل الذي يطلق عليه خبراء الاقتصاد بأنه معدل المشاركة قد ازداد.

[b]يعنى كده فرص العمل قليله ولا ايه بالظبط احنا كنا بدانا نتفائل]

ده الكلام العام عن كل فرص العمل فى أستراليا والحمدلله ملوش علاقه بالطب,لا تقلق يا دكتور فى فرص كتيره ليك ولغيرك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

احب ان اسجل شكري للدكتور زياد

لان كثيرا من الاقارب يسالون عن الهجره لاستراليا كاطباء ولم اكن اعرف الاجابه

كما سردها هو

شكرا واتمني ان تحكي لنا عن مصر عندما تعود

:lol: wst::

أنا مكنتش فى مصر ,مصر وحشتنى جدا على فكره,بقالى براها 5 شهور

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انا -و اعتقد كلنا- بجد ممنونين جدا لحضرتك لدرجة انا حاسه المفروض تبقى تاخد نسبه من مرتباتنا لو سافرنا!!!

انا قريت ال 24 صفحه كلهم عشان اتأكد انى مش بكرر، انا كنت عايزه اعرف الامتحانات القديمه منين الواحد يجيبها؟ انا بجمع اللى بلاقيهم على rxpg و aippg بس دول قليلين زى ما حضرتك قلت الموضوع متعلق بكمية الاسئله...

و سؤال عبيط شويه.... الواحد يبتدى منين..من شرايط كابلن و لا يحل اسئله الاول و لا يقرا anthology & annotations ...لانى شخصيا بقالى4 سنين بمارس تخصص معين و نسيت الباقى و حاسه ان البدايه الصح مهياش من الجلده للجلده و لا برده ان الواحد ينط وسط الاسئله كده مره و احده .....

أنا رفعت الأسئله اللى جبتها من كل المصادر على http://BLOCKED2/files/200938896/All_Recalls.rar

يا ريت أى حد عنده أى حاجه برده يبعتها هنا...و يا ريت لو حضرتك تعرف مصدر اسئله توجهنا ليه...و شكرا

أظن فى الأحوال ديه الأستماع لمحاضرات كابلن أو قراية تورنتو نوتس كبدايه مهم جدا وبعدين الأسئله,بالنسبه للأسئله ,زمان كان عندى إمتحانات من 2002 لى 2007,كنت سبتهم مع ناس تانيه بتمتحن,لو قدرت أجيبهم هبعتهم مصر لشخص معانا هنا أين كان تتفقوا عليه وتصوروا من بعض ساعتها,وكنت جبت آخر إمتحانات 2008 عشان واحد صاحبى,هدور عليهم لو لقيتهم هرفعهم هنا أو الأحسن أبعتهم على الخاص للى يطلبهم,عشان المشاكل القانونيه

يا عينى عليك يا دكتور زياد

والله صحيح مصر خسرتك وربنا يكرمك ويوفقك فى كل مكان

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

http://BLOCKED2/files/202425135/New_Folder.rar.html

ديه إمتحانات 2008 الموجوده عندى حاليا,للأسف مش محلوله

يا باشا ربنا يخليك لينا بجد ....شكرا جزيلا يادكتور , ومستنين الباقي من حضرتك.

my email is midoooo_2@hotmail.com

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا د زياد على الامتحانات

بس دى مش محلوله!!!!

مفيش زى تجميعه كده لاساله محلوله بتفسيرها ؟؟

ولو قديمه كام سنه مش مشكله

؟؟؟؟؟

شكرا جزيلا مقدما د زياد

رابط هذا التعليق

salamo 3alekoom an mesh betbanlly el redood mesh beyban 3andy ella raas el mawdoo3 bas mesh 3aref leeh we mesh 3aref feen el moshkeelaaaa

hi AHmad

this web where u can find the this Discussion Board

http://drbenwaleed.blogspot.com/2009/01/amc-of-ziad.html

وشكر جزيل للدكتور زياد على أجابتة للأسئلة ورحابة صدرة

وشكر أخر للدكتور احمد بن الوليد على قيامة برفع هذا الموضوع الجميل والمهم .

:roseop: bv:- :P :wub: :) :P

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

مساء الخير لجميع الموجودين ومساء الخير بالاخص للدكتور زياد

دكتور زياد ممكن أتوضحلنا شو انواع الفيزا الموجودة وشو أفضل نوع ناخدة لانوا انا إلقيت اكتر من نوع ومش عارف شو الافضل

مثلأ في فيزا 175 & 176 & 457

يا ريت اتقولنا اني افضل واني أسرع في طريقة الحصول عليها لأانوا انا مش لاقي فرق خاصة بين فيزا 175 وفيزا 457

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

وشكر جزيل للدكتور زياد على أجابتة للأسئلة ورحابة صدرة

وشكر أخر للدكتور احمد بن الوليد على قيامة برفع هذا الموضوع الجميل والمهم .

من فضلك يا دكتور . هى الاجابة على الاسئلة فى الخاص ولا على رابط معين . لانى بصراحة بحثت فى الموقع مش موجودة

وجزاك الله خيرا

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...