اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

ألف شكر يادكتور زياد بجدعلى توضيحك لكل الأسئلة اللي سألتها..

( أنا خايف أكون طماع .,بس سؤال بخصوص الزمالة الأسترالية هل ليها وزن ,لو حصل والواحد حب يرجع مصر تاني أو أي دولة عربية من غير ماستر أو دكيوراة ؟ )

1000000 شكر ليك يادكتور على سعة صدرك , و ألف شكر ل Jukass على توضيحه .

هى أكيد ليها وزنها فى أستراليا ونيوزيلنده ودول جنوب شرق آسيا وهنا إعلانات الخليج الى محتاجين ناس معاهم الزمالات ديه كتير عشان كده أظن أنها مهمه هناك,أنجلترا وإيرلندا بردوا بيطلوبوهم إنما فى مصر ولا أتخن زماله هتنفعك واسطتك هى الى هتنفعك للأسف

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

د زياد

انا ان شاء الله هدخل امتياز كمان شهر و هبدا فى step1 ان شاء الله

بس عايز حضرتك توضحلى,ايه هو اسهل دوله حاليا امتحن فيها step1 و هل الاحسن امتحنها فى استراليا علشان اشتغل على طول لو نجحت؟

و ايه هى الفيزا اللى تسمح بالشغل,حضرتك قولت student visA

بالنسبالنا هينفع؟ بصفتنا مخلصين دراسة؟ و ازاى نفدم عليها

ايميلى ده يا د زياد

it will be such an honor for me to be added by u on msnger or even know ur mail

mexywillfinduxx@hotmail.com

بصراحه مش فاهم يعنى إيه أسهل,لو قصدك على الأمتحان فهو نفس الأمتحان فى كل مكان,لو قصدك على الفيزا فا على ما أعتقد الشنجن صعيه وكانوا زمان بيقولو أنك لو عديت قدام سفارة تركيا وقلت السلام عليكم هيدوك فيزا سياحه ,واحد صاحبى راح إمتحن فى مومباى عشان مفيش أماكن فى أى حته تانيه وأخد فيزا عادى

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انا كان قصدى يا د زياد هل احسن انى امتحن step1 فى استراليا علشان لو نجحت اشتغل على طول ان شاء الله؟

و لو فى استراليا هطلع فيزا ايه

و لو اشتغلت gp هناك كويس؟ يعنى بعد step one على طول ,و مرتبى هيبقى حوالى كام فى الشهر

شكرا يا دكتورنا والله انت مش عارف بتساعدنا اد ايه بجد ربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

ألف مليووووون شكر يادكتور زياد .

بجد ربنا يجازيك خير يادكتور .., وبشكر حضرتك على ردودك الوافية , وعلى سرعة ردك على الأسئلة ,

1000000000000000000 شكر يادكتور .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

د زياد عندى استفسار

النهارده انا رحت سفاره استراليا بالرياض اوثق اوراق ال AMC

وثقولى الورق وكل حاجه وعملوا حاجه اسمها DECLARATION FORM

بيقولوا احتياطى يعنى

ودى ورقه بقول فيها ان اسمى كذا كذا وهو ده اسمي الرسمي الخ الخ

المهم لقيتهم بيقولولى 540 ريال رسوم توثيق !!!!!

صحابى الى فى مصر كانوا بيقولوا التوثيق مجانا

وانا سالت الموظفه المصريه

قالت لا دى قوانين ولوائح ومش ممكن وكده

انا عاوز اعرف انا اتنصب عليا ولا ايه؟؟

مش معقول يبقي في مصر مجانا وفى السعوديه ب 500 ريال

انا لو اعرف انا كنت دفعت 500 ريال تذكره لمصر ومنها اجازة ومنها اوثق الورق

لو عند حضرتك معلومات بخصوص كده يريت ترد عليا

وشكرا جدا لحضرتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

د زياد عندى استفسار

بيقولوا احتياطى يعنى

وشكرا جدا لحضرتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

د زياد عندى استفسار

بيقولوا احتياطى يعنى

وشكرا جدا لحضرتك

ما اتنصبش عليك ولا حاجة. هي الاجراءات كدة وانا عندي واحد صاحبي وثق الأوراق بي 1200 ريال... هو انت وثقت كم ورقة وايه هو الورق اللازم؟

رابط هذا التعليق

مرحبا دكتور زياد

انا حبيت اضيف معلومة على ردك على Midoooo بخصوص انك تقدم الامتحان الاول في فترةا لامتياز ,,, انا اعرف واحد شخصيا خلص من فترة الامتياز 5 شهور ( يعني ما خلص كل الامتياز اللي همه 12 شهر ) وهو الان حيسافر يقدم امتحان AMC1 وهذا كله طبعا بعد الموافقة الكلية على كل شي من اوراق ودفع رسوم وتحديد الموعد ومكان الامتحان

اذا نلخص من ذلك انه مافي مشكلة انك تطلع وانته بنص فترة الامتياز يعني انهم مش محتاجينه ,,, بدليل انك حتى لما تخلص الـ AMC1 و الـ AMC2 حتشتغل سنة تحت الاشراف << يعني مش مغترفيين بسنة الامتياز

احب يكون الدكتور زياد واضحة عنده المعلومة من هذه الناحية وهل انا على خطاء باللي قلته ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

ثاني شغلة >>> الفيزا >>> انا بعرف انو اللي بيوافقلك على الفيزا انه في واحد Employer بيطلب اطباء من الـ AMC وعليها وزارة الهجرة بتعطيك فيزا من نوع :

Temporary Visa for Doctors

Temporary visas are the usual pathway to permanent residence for doctors who do not yet hold full medical registration in Australia

Overseas trained doctors can commence a period of supervised practice and formal assessment in Australia to meet the requirements for full medical registration

وهذا الرابط حيث انه فيه 3 خيارات من نوع هذه الفيزا للدكاترة

http://www.immi.gov.au/skilled/medical-pra...orary-visas.htm

لكن من ناحية اخرى يجب توفر Vacent Agent

اللي هو وكيل اعمال عشان ينسق لك بينك وبين Employer

وهذا انا ما عندي اي معلومة عنه ومحتاج الدكتور زياد يحكيلنا مين هادول ووين نلاقيهم

لانهم فعلا بيسهلو العمليات للهجرة بس انا ما اعرف احد منهم

ممكن دكتور زياد يعرف عنهم او شي

انا حبيت اشاركم المعلومات اللي عندي واللي عنده اي شي يحكي عنه

هذا ايميلي للتواصل

junior.surgeon@hotmail.com

شكرا

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

انا كان قصدى يا د زياد هل احسن انى امتحن step1 فى استراليا علشان لو نجحت اشتغل على طول ان شاء الله؟

و لو فى استراليا هطلع فيزا ايه

و لو اشتغلت gp هناك كويس؟ يعنى بعد step one على طول ,و مرتبى هيبقى حوالى كام فى الشهر

شكرا يا دكتورنا والله انت مش عارف بتساعدنا اد ايه بجد ربنا يكرمك

بص يا دكتور ,أكبر ميزه فى إنك تمتحن فى أستراليا أنك لو معاك فيزا مش عليها No futhur stay وناجح إمتحان اللغه,يوم متنجح هتدور على شغل وإذا كان ربنا كاتبلك رزق ممكن تشتغل فى خلال أسابيع وليه صديقجاب وظيفه بعد 3 أيام من نجاحه

لو ناوى تروح أستراليا تمتحن بس يبقى هتاخد short stay bussinus visa وديه مدتها 3 شهور وكل الناس الى أعرفهم طلعو بيها أخدوا عليها No futhur stay,وأنا فى كذا رد سابق شرحت إن الأفضل student visa لأن غالبا مش عليها No futhur stay وبتسمحلك تشتغل قانونى

إذا كان ليك نصيب وإشتغلت GP فطبعا هترتاح ماديا جدا ومقدرش بصراحه أديك رقم للمرتب بس الأكيد أنه مجزى جدا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخي دكتور زياد

هل المصاب بفيروس سي (ve+) سواء كان الفيرس نشط او خامل ممنوع من دخول استراليا او بمعنب ادق العمل فيها كطبيب ( يعني زي السعودية ) ؟؟؟؟؟؟

واذا كان المنع غير موجود هل يحظر عليه العمل في التخصصات الجراحية ؟؟؟

لك من خالص الحب والدعاء

wWw.salafvoice.cOm

رابط هذا التعليق

مرحبا دكتور زياد

انا حبيت اضيف معلومة على ردك على Midoooo بخصوص انك تقدم الامتحان الاول في فترةا لامتياز ,,, انا اعرف واحد شخصيا خلص من فترة الامتياز 5 شهور ( يعني ما خلص كل الامتياز اللي همه 12 شهر ) وهو الان حيسافر يقدم امتحان AMC1 وهذا كله طبعا بعد الموافقة الكلية على كل شي من اوراق ودفع رسوم وتحديد الموعد ومكان الامتحان

اذا نلخص من ذلك انه مافي مشكلة انك تطلع وانته بنص فترة الامتياز يعني انهم مش محتاجينه ,,, بدليل انك حتى لما تخلص الـ AMC1 و الـ AMC2 حتشتغل سنة تحت الاشراف << يعني مش مغترفيين بسنة الامتياز

احب يكون الدكتور زياد واضحة عنده المعلومة من هذه الناحية وهل انا على خطاء باللي قلته ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

ثاني شغلة >>> الفيزا >>> انا بعرف انو اللي بيوافقلك على الفيزا انه في واحد Employer بيطلب اطباء من الـ AMC وعليها وزارة الهجرة بتعطيك فيزا من نوع :

Temporary Visa for Doctors

Temporary visas are the usual pathway to permanent residence for doctors who do not yet hold full medical registration in Australia

Overseas trained doctors can commence a period of supervised practice and formal assessment in Australia to meet the requirements for full medical registration

وهذا الرابط حيث انه فيه 3 خيارات من نوع هذه الفيزا للدكاترة

http://www.immi.gov.au/skilled/medical-pra...orary-visas.htm

لكن من ناحية اخرى يجب توفر Vacent Agent

اللي هو وكيل اعمال عشان ينسق لك بينك وبين Employer

وهذا انا ما عندي اي معلومة عنه ومحتاج الدكتور زياد يحكيلنا مين هادول ووين نلاقيهم

لانهم فعلا بيسهلو العمليات للهجرة بس انا ما اعرف احد منهم

ممكن دكتور زياد يعرف عنهم او شي

انا حبيت اشاركم المعلومات اللي عندي واللي عنده اي شي يحكي عنه

هذا ايميلي للتواصل

junior.surgeon@hotmail.com

شكرا

بصراحه أول مره أسمع الكلام ده,هشوف اللينكات وأرد عليك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخي دكتور زياد

هل المصاب بفيروس سي (ve+) سواء كان الفيرس نشط او خامل ممنوع من دخول استراليا او بمعنب ادق العمل فيها كطبيب ( يعني زي السعودية ) ؟؟؟؟؟؟

واذا كان المنع غير موجود هل يحظر عليه العمل في التخصصات الجراحية ؟؟؟

لك من خالص الحب والدعاء

مقدرش أنساك يا باشا وآسف على التأخير

معتقدش إن الأصابه تمنع دخول أستراليا,غالبا هيطلبوا شويه حاجات تانيه سونار و وظائف وكام تحليل وبعدين هتكتب تعهد بأنك تتصل بمكتب الصحه العامه فى الولايه الى أنت رايحها وده كلامهم أهو ومعاه اللينك

Hepatitis

Although health authorities consider the risk of hepatitis transmission from newly arrived migrants to be low, screening for hepatitis is mandatory where the applicant is:

pregnant

a child for adoption

an unaccompanied refugee minor child or

a temporary visa applicant intending to work as a doctor, nurse or dentist in Australia.

Examining doctors or MOCs may also ask any applicant to undergo tests for hepatitis where they consider it necessary. Where a test proves positive for hepatitis, the application will not necessarily be rejected although further tests may be required. In most cases the applicant will be asked to give an undertaking to report to the Health Undertaking Service for referral to State or Territory health authorities on arrival in Australia.

http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/22health.htm

بالنسبه للعمل كجراح فمعنديش معلومات بس معتقدش تفرق لأن مفيش شرط فى موقع الكليه الملكيه إنك لازم تعمل أى تحليل

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم دكتور زياد . انا لست مصرية واتمنى ان تكون خدمتك التى تقدمها هذه ليست للمصريين فقط لأننى من ليبيا وحصلت على منحة حكومية للتخصص فى الطب واخترت استراليا وتقريبا لم اجد فى كل النت موضوع أفضل من موضوعك يتحدث عن ذلك ولذلك عندى بعض الاستفسارات ويا ريت تجاوبنى عليها ولم ممكن تبعث لى ايميلك اكون شاكرة لك جدا وايميلى هو

اولا انا سوف اسافر لادرس اللغة اولا ثم سأستعد لامتحانات المعادلة هناك لان من شروط تنفيذ قرار الابتعاث هو الحصول على قبول لدراسة اللغة لكن سمعت اننى لا استطيع البقاء هناك بعد انهاء اللغة لكى استعد لامتحانات المعادلة الا اذا سجلت فى اى كورس اكاديمى او حصلت على شغل فهل هذا صحيح

ثانيا انا كنت اشتغل طبيبة عيون لاربعة سنوات ولكنى اريد ان اغير اطفال ولكن ان حصلت على وظيفة كطبيب عام انا لم امارس الا طب العيون هنا فى ليبيا فهل سأشتغل تحت اشرافهم مع العلم ان مستواى كويس وناجحة بتقدير جيج جدا ارجوك جاوبنى وشكرررررررررررررررررررا

آسف جدا على التأخير فى الرد ,ظروف الشغل وبعض الأمور العائليه,أنا تحت أمر حضرتك فى أى سؤال ومش عشان حضرتك مش مصريه مش هرد حضرتك أختى فى الأسلام وده عندى أعلى بكتير من حوار عنوان بيتك ولا بلدك

أولا واضح أنك معاكى بعثه من الحكومه وديه فرصه وأستثمريها كويس,فى ناس بتبيع الى وراها والى قدامها عشان تيجى هنا والحمدلله أنت عندك فرصة دعم مالى من الحكومه

ثانيا إن شاء الله حضرتك هتأخدى فيزا طالب ومدتها مختلفه بأختلاف الكورس يعنى ممكن لو كورسك 3 شهور هتاخدى 3 شهور بس لو 6 هتاخدى 6 بس وهكذا ومش هينفع تتعدى توقيت الفيزا لأنها معناها أنهم هيرفضوا أى فيزا هتقدميها بعد كده طيب لو أفترضنا إنك عايزه تقعدى عشان تذاكرى الجزء الأول من المعادله,يبقى لازم فيزه تانيه ولا أعتقد أنك ممكن تاخدى فرص أفضل من فيزا طالب تانى,يعنى قبل متخلص الفيزا الأوله دورى على حاجه تدريسيها تكون بسيطه وسهله وتديكى فيزا,معظم الناس هنا بتعمل لغه أو إدارة أعمال,أظن اللغه أفضل حتى لو نجحتى إمتحان اللغه عشان هتيديكى وقت أكتر للمذاكره وكمان هتعلى لغتك

لازم تاخدى بالك إن مفيش شغل طب بدون لغه وعلى الأقل الجزء الأول من المعادله

بالنسبه لسؤالك عن الأشراف فأحب أطمنك أنك هتشتغلى كده كده تحت الأشراف عندهم الى أن تحققى شروط الترخيص الدائم فى أى تخصص تختاريه

أخير بأسئذنك أنشر ردى على العام عشان الناس كلها تستفيد وطبعا هحذف إسمك وإيميلك

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

سؤال لحضرتك يا د.زياد بخصوص student visa عن الجهات او الهيئات اللى ممكن نراسلها و نسجل فيها علشان ناخد الفيزا دى وهل كل انواع الدراسة الفيزا بتاعتها سنة وقابلة للتجديد وتسمح بالعمل وهل ممكن نقدم على دراسة اللغة الانجليزية هناك ولو ممكن تعرفنا اية ارخص حاجة ممكن نقدم على دراستها؟

انا عارف ان اسئلتى كتير بس العشم فيك كبير بعد ربنا سبحانه وتعالى وربنا يوفقك ويوفقنا معاك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا جزيلا يادكتور زياد وبارك الله فيك وجزاك عنا كل خير , عندى استفسار, انى جاية استراليا بقبول لغة يعنى فيزة طالب لغة انت قصدك بعد ما اكمل كورس اللغة الاول اسجل فى كورس ثانى وانا بحضر للامتحان وبعد ما اخلص الامتحان الاول لو ماحصلتش شغل كيف اقدر ابقى فى استراليا لدخول الامتحان الثانى وهل يمكننى عمل فترة الامتياز الى بيطلبوها بعد الامتحان الاول, فيه ناس قالولوى انى ادرس ماستر او دبلومة لكى احصل على فيزة واحضر للامتحانات فى نفس الوقت انت رأيك ايه يعنى ممكن اوفق فى دراسة الاثنين الماستر وامتحانات المعادلة علما بانى سادرس الماستر فقط لكى اتمكن من البقاء فى استراليا, وشكرا ومعليش تعبناك معانا

رابط هذا التعليق

فيه سؤال يا دكتور

بعد اما تقدم على الامتحان داخل استراليا

هتروح السفاره تاخد فيزا ?

طيب الفيزا دى مدتها محدده تقريبا 3 شهور

ولو فرضنا انك نجحت

هتكمل ازاى فى استراليا؟؟؟

هل لو وجدت فرصه عمل هما بيعملولك فيزا؟؟

ولا اجبارى لازم تسيب استراليا؟؟

طيب ويبقي احسن لو اخدت الامتحان فى بلد قريب زي تركيا مثلا وبعدين تقدم على شغل وانت هنا؟؟

رابط هذا التعليق

مرحبا دكتور زياد

الحين في نقطة انا حاولت احلها بس محتاجاك يا باشا

الحين بعد ما اخلص الامتحانات تبع المعادلة وكنت عايز اشتغل باستراليا فـ (( هل لازم مني اني امتحن امتحان خاص بكل ولاية ))

لاني لما اجي افتح كل موقع طبي الخاص بكل ولاية بيقلي انه لازم اعدي المقابلة عشان اسجل للتوظيف بالولاية

انا ممكن اديك المواقع بس لازم نقعد مع بعض وندردش شوية بهالحكي

لاني عايز اعرف تحديدا شو صار معاك انته لما نزلت استراليا اول مرة

او تعرف احد او تقدر تزبطنا بمعرفتك

وده اميلي

junior.surgeon@hotmail.co.uk

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

مساء الخير دكتور زياد

انا انشاء الله راح اتخرج السنة في شهر 6

والحمد الله محضر حالي للامتحان الاسترالي

وانشاء الله ناوي اقدمة في شهر 11/2009 أو 1/2010

1- حابب اعرف أنوا افضل اطلع مباشرة بعد ما انجح على استراليا ( قبل ما اخلص الامتياز )

ولا أخلص الامتياز اولاً

مع العلم انة في شهر 11 اكون فقط قد امضيت شهرين في الامتاز وباقي على 9 شهور

2- بعد النجاحفي الـ amc1 هلة اعتبر GP or OTD

مع توضيح الفرق بينهم

ولك مني جزيل الاحترام :sad:

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

سؤال لحضرتك يا د.زياد بخصوص student visa عن الجهات او الهيئات اللى ممكن نراسلها و نسجل فيها علشان ناخد الفيزا دى وهل كل انواع الدراسة الفيزا بتاعتها سنة وقابلة للتجديد وتسمح بالعمل وهل ممكن نقدم على دراسة اللغة الانجليزية هناك ولو ممكن تعرفنا اية ارخص حاجة ممكن نقدم على دراستها؟

انا عارف ان اسئلتى كتير بس العشم فيك كبير بعد ربنا سبحانه وتعالى وربنا يوفقك ويوفقنا معاك ان شاء الله

دكتور عاطف

معظم الطلبه المصريين بييجوا هنا على لغه أو business adminstration وشكلهم بيتعاملوا مع مكاتب مختلفه,لو حضرتك عايز أشوفلك بيتعاملو مع مين

لكن للأسف معلوماتى عن أنواع الكورسات وأسعارها قليله ومش هتفيد حد خالص

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...