اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

شكرا يا دكتور مفريند على اهتمامك انا ان شاء الله هنزل بكرة اشترى الكتب دى بس لى استفسارين اولا عايز اعرف مصدر الصور الى انت اعتمدت عليه وهل جالك صور فى الامتحان من الى انت شوفتها فى المصدر او المصادر دى ؟ تانى حاجة بالنسبه للاساله الماستر بتيجى مشابهه للى اتذاكر ولا ايه ؟ وهل طريقه المذاكرة الصح حل الاساله وقراءة الحلول وحفظها وبعد كدة اقيم نفسى ولا ايه ؟

والله يا دكتور طريقه المذاكره بتعتمد عليك انت ومدى معلوماتك

ولكن

انا من رايي الطريقه الافضل انك تنمى معلوماتك بقرأه الكتب واحلاهم بدون منافس toronto notes

بعد كده تحل اساله www.canadaqbank.com

علشان تثبت معلومات الكتاب ده فى دماغك

طبعا كل سؤال متعرفوش هتروح تقراه فى الكتاب

لما تخلص بقي تبص على كتب استراليا تحلهم

الصور ليها مصادر كتير منها فى كتب استراليا الاتنين وممكن النت او اى حته

الصور بتتكرر بس تكون فاهم الدنيا يعنى مذاكر جلديه نظرى وعملى مش مجرد هتحفظ الصور

اسأله الماسترى منها جزء بسيط بيتكرر والاغلب مش بيتكرر فانت ونصيبك بقي

الامتحان بمجمله مش ممكن يتقال عليه سهل ابدا

وكمان مش مستحيل

رابط هذا التعليق

دكتور مفريند انا اشتريت كتب الايلتس وبدات فعلا فيها بس الموضوع شكله كبير انت حضرت للايلتس اد ايه وقت وحضرتك عديته من اول مرة ولا اخد منك اكتر من مرة ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

معلش يا جماعة لو كانت اسئلتي مكررة

بس الموضوع طويل اوي و الظروف بتتغير كل شوية

فبسأل لو حد عمل الجزئين بتوع المعادلة فهل فرصته بتكون سهلة انو يشتغل ؟ يعنى تقريبا ياخد وقت اد ايه عقبال ما يلاقي شغل ؟

و موضوع فيزة الدراسة لماستر ال public health تكلفته اد ايه تقريبا ؟

و هل ممكن نشتغل بيه بسهولة بعد ما نخلصه ؟

و لو كان غالى فمفيش حاجة تانية ارخص ؟

شكرا بجد على الموضوع و على التعاون الكبير اللى موجود فيه :roseop:

" إن قيمة الإنسان ليست في توصله إلى الحقيقة ، بل في كفاحه المخلص من أجل الوصول إليها " جاليليو

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

كل عام وانتم بخير بمناسبه شهر رمضان

عزيزي الطبيب اذا اردت ان تعرف المعادله الاستراليه خطوه بخطوه التكلمه الحصريه لدكتور zola_797

او

السفر والعمل الي امانيا خطوه بخطوه

او تشارك في باب هنا السعوديه للربط بين الاطباء داخل مصر وداخل السعوديه

او اردت تشتري او تبيع سيارتك

كل هذا هنا

http://doctorscafe.net/forums/

معنا لمجتمع طبي متكامل

http://doctorscafe.net/forums/index.php

رابط هذا التعليق

عزيزي الطبيب , اهلا بيك في منتداكdoctorscafe.net

انضمامك الينا يسعدنا , وننتظر بفارغ الصبر مساهمتك واراك ومواضبعك الجريئه في بناء و تقويه المنتدي

معنا لمجتمع طبي متكامل

http://doctorscafe.net/forums/index.php

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

كل عام والجميع بخير

تم بحمد الله رفع كتاب الـ

an.tholo.gy الأنثولوجي

على موقعي المعهود

http://www.BLOCKED77/dir/EncZOZo6/AMC_exam.html

بالتوفيق للجميع

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

د احمد عادل

اعذرنى للتاخير فى الرد الموقع مش بيفتح عندى وبحتاج برامج من الى بتفك حجب المواقع علشان افتحه مش عارف ايه القصه دى

بالنسبه للايليتس الامتحان ان شاء الله سهل

شوف هو امتحان غير عادل بالمره

وحظ لدرجه كبيره

يعنى انا مثلا ليا واحد زميلى عدى الامتحان من رابع مره كل مره ينزل فى حاجه مختلفه

واخر مره دخل معايا وعدينا احنا الاتنين بس انا الحمد لله من اول مره

الفكره انه المره الى دخلنا سوا الامتحان جه سهل

مش معنى سهل انه اسهل من الاخرين

لا

بس قطع القرأه كانت فى مواضيع طبيه وكذلك الكتابه كانت عن ال private health sector

طريقه المذاكره بتعتمد على اساسياتك انت

انا بالنسبه ليا بحب الانجليزى من زمان ولسه واخد تويفل مفيش سنتين وجبت فيه سكور حلو وافلام اجنبى بقي كتير وكده

اقرا اهم حاجه الموقعين الى كتبتهم انا

الكتب طمان كل ما تقرا اكتير فرصتك فى الحل وسرعه استجابتك بتكون اكتر

www.ielts-exam.net

www.writefix.com

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا متابع الموضوع ده من زمان ... بس للاسف مكنش عندى معلومات كفاية انى ابدأ اشارك

اولا بجد احب اشكر كل القائمين على الموضوغ, اللى فعلا افادونى جدا ... جزاهم الله كل خير على تعبهم و وقتهم

انا طالب فى الفرقة السادسة , القصر العينى ... و عندى نية ان شاء الله انى ابدأ المعادلة الاسترالية

كان عندى شوية استفسارات احب اسأل عنها ... انا قرأت الموضوع كله بس لازال عندى شوية نقط محتاج اسأل عليها:

1- بالنسبة للتسجيل, انا تابعت ان ال identification requirments اتغيرت ... و لاحظت ان مش شرط ان تقدم كارنيه النقابة ... فهل ده معناه انى ممكن اقدم لأمتحان ال mcq و انا فى فترة الامتياز؟ ... و اذا كان ينفع فعلا, هل تنصحونى اعمل كده؟

2- من قرأتى لمواقع استرالية ... لقيت انى لازم اعمل ال internship سواء قبل او بعد امتحان الكلينكال (ده طبعا بعد اما اكون نجحت فى ال mcq) ... الاسئلة اللى عندى:

- هل ده معناه ان الامتياز المصرى ملوش لازمة؟ يعنى ميغنيش عن انى اعمل السنة دى؟

- لو فعلا ملوش لازمةو هل ممكن اطنشه و احاول اطلع على استراليا على طول بعد اما اخلص امتحانات النظرى؟ (ساعتها مش هقدر اسجل فى النقابة و هيبقى معايا بس الشهادة المؤقتة)

- انا قرأت ان اصلا الطلبة الاستراليين الاماكن الخاصة بال internship قليلة عليهم ... فهل فى حل للموضوع ده؟

- هل الشغل فى area of need بيغنى عن ال internship؟

3- انا الحمد لله ربنا وفقنى انى اعمل تدريب فى دول اوروبية و بعد اما اخلص امتيازى هيكون معايا حوالى 6 شهور تدريب فى دول اوروبية (النمسا - فرنسا - المانيا - انجلترا) ... التدريب ده ممكن يفيدنى ازاى هناك؟

انا عندى اسئلة كتير فمعلش استحملونى ... :blush2:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بلاش كل الاسئلة دى :rolleyes:

حد شاف التغييرات الجديدة اللى اتعملت فى نظام الامتحان او ال standard pathway؟

يعنى بداوا فى تطبيق ال work based assesment - standard pathway

و خلوا ال IMGs لازم يعملوا سنة امتياز فى استراليا او دولة معترفة من قبل استراليا (يعنى الامتياز المصرى ملوش اى لازمة)

اى اقتراحات او اراء smk: ؟

رابط هذا التعليق

أنا آسف جدا علي التأخير يا جماعه

اللي بعدني هو إني مكنتش عارف ادخل الموقع كله اصلا

جهازي في البيت والشغل مكنوش شايفين الموقع

النهارده بس فتح

اعذروني علي التأخير واقدر اساعد

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

أنا آسف جدا علي التأخير يا جماعه

اللي بعدني هو إني مكنتش عارف ادخل الموقع كله اصلا

جهازي في البيت والشغل مكنوش شايفين الموقع

النهارده بس فتح

اعذروني علي التأخير واقدر اساعد

حمدا لله على سلامتك يا دكتور

افتقدنا حضرتك

رابط هذا التعليق

أي سوال أنا تحت امركم

أنا بصراحه مش هقدر أبص علي كل الصفحات اللي فاتوني

لو فيه أي اخ أو اخت عندهم استفسار معلش يكتبه من تاني وهحاول ارد

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

أي سوال أنا تحت امركم

أنا بصراحه مش هقدر أبص علي كل الصفحات اللي فاتوني

لو فيه أي اخ أو اخت عندهم استفسار معلش يكتبه من تاني وهحاول ارد

اهم سؤال حاليا يا دكتور بعد اذن حضرتك

هل مازال بعد التعديلات الجديدة, من الممكن ان الواحد يشتغل بعد اما يخلص MCQ

انا بقالى فترة بدور على معلومات عن ال Internship اللى بقت اجبارى لكل الناس اللى هتعمل standard pathway

لقيت الكلام ده

AMC Certificate Holders (IMGs in the standard pathway)

IMGs who obtain their AMC certificate are eligible to apply for provisional registration to enable them to undertake a 12-month period of supervised practice, necessary for them to be eligible for general registration.

Ideally, IMGs with provisional registration would benefit from 12-months supervised training in an approved intern position. However, the Board recognises that approved intern positions are limited. As an alternative, the Board requires that provisional registrants (IMGs) undertake a 12-month period of supervised training that is made up of:

medicine for at least 10 weeks

surgery for at least 10 weeks

emergency medicine or general practice for at least eight weeks

a range of other rotations to make up to a minimum of 12 months (minimum of 49 weeks full time) service

The Medical Board of Australia is consulting on a registration standard for granting general registration to AMC certificate holders who are in the standard pathway.

بس المشكلة ان كل الدلائل بتقول ان الاماكن المتاحة لل Internship قليلة دا و هتبقى نادرة بعدين, خصوصا ان احنا(IMG - no PR) زى ما انا فهمت least priority for internship allocation

هل حضرتك عندك نصائح للموضوع ده؟

رابط هذا التعليق

Dr. Ziad thx for your great efforts

el72e2a bs fadel 7aga lisa mtwehana shwaia, after AMC MCQ and IELTS

what is the job title to apply for?

RMO , or CMO , or SRMO , or house medical officer

el72ee2a toht fe elmwdoo3 da.... ya ret tsa3dna fe w tfhmna anhe feehom w eh elfar2

thx a lot

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله

بداية اود ان أشكرك يا دكتور زياد على ما تقوم به من مساعدة الأخرين .. و أسأل الله أن يجعل ذلك في ميزان حسناتك

أنا طالب سنة 6 من سوريا و أتمنى أن تقبلوني صديق جديد لكم .. و أود التحضير ل الجزء النظري AMC و اود ان يتسع صدركم لاسئلتي

أولا : هل المفروض بعد تخرجي أول شيء ان اعمل سنة عملي في سوريا أم لا يشترط ذلك ؟

ثانيا : هل أقدم أمتحان اللغة IELTS أم إمتحان AMC أولا ؟ و أيهما أفضل ؟ و هل صحيح لازم أجيب أقل شي 7 بالكل - أقصد السماع و القراءة و الكتابة و الحوار ؟ أم أنه من الممكن لو جبت أقل أشتغل في المناطق النائية ؟

ثالثا : هل صحيح أنه شرط النجاح في ال AMC أجيب 51 % فقط .. و هل هذه النسبة تأهلني لجميع الاختصاصات ؟

رابعا : بعد تقديم ال AMC و ال IELTS و افتضرنا اني نجحت بهم هل من السهل يعطوني فيزا .. ما هو المبلغ المطلوب كي يعطوني فيزا أقصد منشان التأمين والكفالة و الاشياء الاخرى ؟ و كم مدة الفيزا ؟

خامسا : حسب ما قرأت بعد النجاح بالفحصين السابقين لازم أسافر لاستراليا للتدريب لمدة سنة .. هل من السهل إيجاد مشفي لعمل التدريب فيه ؟ وهل هذه السنة تكون براتب ام انها على حسابي ؟ .. في مجال تعطيني مبلغ تقريبي .. و هل من الممكن ان يفصلوني في هذه السنة ؟

سادسا : بعد عمل سنة التدريب يجب ان أعمل فحص العملي ( الجزء التاني ) .. كم المدة بين انهاء التدريب و السماح لي بالامتحان العملي ؟ و هل صحيح ما سمعته انه بمجرد عمل سنة التدريب لا يشترط ان اعمل فحص العملي ممكن اقدم على الاختصاص ؟

اخيرا : بعد النجاح بالامتحان العملي .. لو حبيبت أختص جراحة هل صحيح انه لا يسمحوا به الا للاسترالين او اللي معهم اقامة دائمة.. إذا كان كذلك ما هي الاختصاصات المسموحة لي ؟

عذرا على الاطالة .. و لكن احببت ان أتأكد .. دمتم في رعاية الله وحفظه

شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

بداية اود ان أشكرك يا دكتور زياد على ما تقوم به من مساعدة الأخرين .. و أسأل الله أن يجعل ذلك في ميزان حسناتك

أنا طالب سنة 6 من سوريا و أتمنى أن تقبلوني صديق جديد لكم .. و أود التحضير ل الجزء النظري AMC و اود ان يتسع صدركم لاسئلتي

مرحبا بكل اخ وصديق عزيز

كان نفسي اجاوبك ع اسألتك كلها بس قي الحقيقه تم طرح معظم هذة الاسئلة من قبل وتم الاجابه عنها .

فياريت لو تقراء الموضوع من الاول وبعدها اي استفسار انت عاوزة احنا جاهزين

:clappingrose::give_rose::clappingrose:

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الذي مَن علينا بنعمة الاسلام والصلاة والسلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد وعلى اله واصحابة اجماعين

:blush2: :blush2:

اليوم طلعت نتائج امتحان المعادلة لشهر 11 والحمد الله رب العالمين كنت من الناجحين

اي طبيب عاوز اجاوبوا عن اي سؤال بخصوص التسجيل او الدراسة انا جاهز

مبروك إلي ومبروك لجميع الناجحين

:give_rose::cheer: bv:-

:aslam: و

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

magdeaaa.الف مبروك يا د

ياريت تقولنا هل فى اختلافات فى الامتحان المرة دى عن المرات اللى فاتت؟

ويا ترى امتحنت فين؟

والموضوع من سفر واقامة كلفك حوالى كام؟

والف مبروك مرة تانية

يا رب يوفقنا جميعا

تم تعديل بواسطة doctoratef
رابط هذا التعليق

الف مبروك يا د.magdeaaa

ويا ترى امتحنت فين؟

يا رب يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا د.magdeaaa

ويا ترى امتحنت فين؟

يا رب يوفقنا جميعا

بصراحة الامتحان كان زي الامتحانات السابقة شبية بما كان بقولة لي أصدقائي. الاختلاف الوحيد الذي وجدتة هو في الوقت حيث كان مع وقت كثير جدا لدرجة اني في الجلسة الاولى وبفضل من الله تبقي معي حوالي 45 دقيقة بعدما كنت قد انهيت الاجابة

والجزء الثاني كان قد تبقا معي حولي 17 دقيقة

بخوص مكان التقديم لقد قدمت الامتحان في الاراضي القلسطينية المحتلة ( إسرائيل \ تل ابيب )

بس حابب اقول نصيحة وحدة وهي بخصوص اسئلة السنوات السابقة بصراحة انا ما بنصح فيها لانها ناقصة واغلبا محلول بشكل خاطء . وانا وجميع اصدقائي الذين نجحنا لم نقم بحلها

بالتوفيق للجميع

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...