اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة الي انجلترا

Recommended Posts

اعزائي الكرام

اولا انا حاليا لسة متخرج من الجامعة من كلية تجارة انجليزي و بعمل بمجال الاستثمار ( من شهريين بالظبط) و كنت عايز اقدم علي برنامج الهجرة في انجلترا (highly skilled migrant program) انا شوفت التفاصيل و من التفاصيل عرفت ان انا هضطر اصبر حوالي سنتين و نصف كمتن عشان اكسب الخبرة الكافية كي اتمكن من التقديم علي البرنامج دة المهم بقي لية سؤالين با النسبة للموضوع دة

اولا: لو انا عندي عدد السنين الخبرة المطلوبة اية احتمالات قبولي ؟

ثانيا: لو انا اتقبلت ان شاء اللة اية الفرص ان انا الاقي شغل في نفس المجال بتاعي ولازم اعمل معادلات للشهادة بتاعتي ولا لاء ؟

شكرا جزيلا علي القرأة

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو انا عندي عدد السنين الخبرة المطلوبة اية احتمالات قبولي ؟

على بلاطه...

موضوع قبولك يعتمد بـ شكل كبير على موقفك المادي

قبل اي شيء اخر (مهما كانت خبرتك)

كلما ذادت امكانيتك فى الانفاق على نفسك كانت "فرصتك اكبر"

فـ هم لا يريدون من يعتمد على معونات الحكومه فى المعيشه

فـ لديهم ما يكفي wst::

ثانيا: لو انا اتقبلت ان شاء اللة اية الفرص ان انا الاقي شغل في نفس المجال بتاعي ولازم اعمل معادلات للشهادة بتاعتي ولا لاء ؟

المهم هو قبولك أولا

اما ب لنسبه لتخصصك فهذا شئ صعب نوعا ما

انا لي صديق "أستاذ جامعي و اخر طبيب اسنان يعملون في محل وجبات سريعه ب "التناوب" wst::

نصيحه...

لو كان دخلك في مصر يوفر لك حياه كريمه ف لا داعي للهجره

غير ذلك عليك ب التجربه ف هي خير برهان

حظ سعيد

البحـر هـاج ،،،،

والـروح بتتحـدى الغـرق

وانا لسـه ضـامم شـكوتي

ومعـبي فـ جـرابي الحسـاب

شـايل على اكـتافي الضمير

وفي إيدي تصـريح الذهـاب

رابط هذا التعليق

ما تزعلش مني

انت داخل في منتدى الهجره الى كندا

اه بجد

المحاورات لها اسم تاني خفي ما فيش حد بيقول عليه

منتدى هجره كندا

لو عاوز كندا هتلاقى

لو انجلترا يبقى شوف منتدي هجره انجلترا

ها اها

بهزر و تقبل تحياتي

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

شكرا للسيد اشرف حسين علي النصيحة القيمة بس هو اية الحل لو الواحد في مترحي عايز يروح انجلترا في نفس المجال و التخصص ؟؟ في امل ولا مفيش ؟

شكرا علي المساعدة و النصيحة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ايه يا عم جوست ... المرة اللى فاتت المشكلة اتحلت بدون اصابات -- بتاعة الراجل اللى كان عاوز يهاجر كندا وكاتب عنوان مالوش علاقة باللى هو عاوزه ... كندا او انجلترا اهو كلهم فرنجة :roseop:

ولك تحياتى

رابط هذا التعليق

اعزائي الكرام

اولا انا حاليا لسة متخرج من الجامعة من كلية تجارة انجليزي و بعمل بمجال الاستثمار ( من شهريين بالظبط) و كنت عايز اقدم علي برنامج الهجرة في انجلترا (highly skilled migrant program) انا شوفت التفاصيل و من التفاصيل عرفت ان انا هضطر اصبر حوالي سنتين و نصف كمتن عشان اكسب الخبرة الكافية كي اتمكن من التقديم علي البرنامج دة المهم بقي لية سؤالين با النسبة للموضوع دة

اولا: لو انا عندي عدد السنين الخبرة المطلوبة اية احتمالات قبولي ؟

شكرا جزيلا علي القرأة

اصبر شوية علشان هما بعد نظام الهجرة الجديد للاتحاد الاوروبي نظام الكارد الازرق حياخدو كل احتياجاتهم من بعض بمعني من دول الاتحادنفسها.ملحوظةمهمة جدا انجلترالدولة الوحيدة في الاتحاد الاوروبي ابلي بتفرض تصريح عمل حتى افرب جيرانها في دول الاتحاد لسبب انهم رفضوا الانضمام لأتفاقيةالشينجن و توحيد العملة و ده كان عن طريق الاستفتاء . ولو حياخدواحد من خارج دول الاتحاد لازم يكون متميز جدا في مجال هما محتاجينه .لو عايز تجرب ابعد عن السفارة البريطانية في القاهرة علشان القاءم بالاعمال و القنصل الطاخ.

رابط هذا التعليق

جري اية يا جماعة ؟؟؟ مفيش حد عايش في انجلترا يقدر يفيدنا ؟؟؟ كتر الخير الاستاز القال رائية بس انا متهيألي في ناس اكتر من كدة عايشين في انجلترا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
اين المصريين بانجلترا ؟؟ ارجو المساعدة

المصريين في انجلترا قدماء,و مالهومش اهتمامات بالمنتديات.نصيحة انسي انجلترا .ممكن تهاجر اسهل.و بعدين الناس ردت عليك و قالتلك علي الوضع,ممكن تروح السفارة و تسأل او ممكن تطلب فيزا سياحة و تروح تشوف بنفسك.

رابط هذا التعليق

يا سيد toronto انا واثق ان فية مصريين عايشين في انجلترا مشتركيين في المنتدي و انا من رأيي الناس البيشتغلو في السفارة معندهمش خبرة زي المهاجريين احتك بالموضوع دة ز ز ارجو المساعدة يا اهل انجلترا

رابط هذا التعليق

يا سيد toronto انا واثق ان فية مصريين عايشين في انجلترا مشتركيين في المنتدي و انا من رأيي الناس البيشتغلو في السفارة معندهمش خبرة زي المهاجريين احتك بالموضوع دة ز ز ارجو المساعدة يا اهل انجلترا

يا اخي الفاضل انا ايام ما كنت مقيم اقامة شرعية في اوروبا و كان موجود علي جواز سفري المصرى تاشيرة الولايات المتحدة عشر سنوات MULTIو لما ربنا فتحها علية و لقيت حتة شغلانة ممكن اكسب مليمين منها و كانت مزاد في مدينة هيل بانجلترا طلعوا عين ...علشان يدوني فيزا ستة اشهر SINGLEفيزا .الوحيد ايلي عايش في انجلترا الاستاذ الكبير الافوكاتو ممكن ترسل له رسالة لعل و عسي.مع اني عارف هو حيقولك اية .جرب عن طريق القنصل الفخري بتاعهم بيحضر حفلاتهم و عارفهم بالاسم و السن و العنوان.طب خد الحتة دي ممكن تاخد الفيزا و لما توصل هيثرو يرجعوك مع انك معاك فلوس و فيه غرض للزيارة.اجي الفاضل انا ماليش مصلحة اني اكسر مآديفك بس ده ايلي بيحصل.وعدمني مش ح رد عليك تاني و برده جرب عن طريق السفارة

رابط هذا التعليق

يا سيد toronto حضرتك فهمتني غلط انا مش قصدي ان حضرتك بتكسر مجاديفي انا بس نفسي اسمع اكتر من رأي واحد عشان ممكن تكون حضرتك تكون عندك حظ سئ مع انجلترا و ناس عندها حظ كويس في انجلترا بردة فا انا عايز اسمع اكتر من رأي عشان احكم فرجاء عدم اساءة الظن علي العموم ان اسف

رابط هذا التعليق

يا سيد toronto حضرتك فهمتني غلط انا مش قصدي ان حضرتك بتكسر مجاديفي انا بس نفسي اسمع اكتر من رأي واحد عشان ممكن تكون حضرتك تكون عندك حظ سئ مع انجلترا و ناس عندها حظ كويس في انجلترا بردة فا انا عايز اسمع اكتر من رأي عشان احكم فرجاء عدم اساءة الظن علي العموم ان اسف

بقولك مقيم في الاتحاد الاوروبي اقامة دايمة و معايا فيزا مفتوحة لامريكا و عندي خطاب ضمان من ING بنك وتقولي حظى سيء.انجلتر بتقبل مهاجرين من الاتحاد الاوروبي نفسه و خاصة الدول الشيوعية السابقة.احنا اخوات وحضرتك ماغلطش علشان تتأسف.ملحوظة طلب تاشيرة دخول لاى دولة في العالم لابعتمد علي الحظ و نسيت اقولك اني حصلت علي تأشيرة انجلترا بعد تقديم خطاب الاعتماد لان الغرض من التاشيرة التجارة و بما ان المزاد يخص شركة خاصة كان علي اثبات اني فعلاا طالب التاشيرة لهذا الغرض.تفهم من كده ايه؟ .تحياتي و احترامي

رابط هذا التعليق

يا استاز toronto انا مقدم علي برنامج highly skilled program انا من كلام حضرتك فهمت انك قدمت علي business visa في ميتهيألي في السفارة هيقيمونا بطريقة مختلفة لان الكاتيجوري بتاعت الفيزا مختلفة و انا مع حضرتك ان في كتير من الدول التي انضمت الي الاتحات الاوروبي مؤخرا في كتير منهم راحو انجلترا بس برضو في هنود و باكيستانيين و مصريين كتير في انجلترا

رابط هذا التعليق

يا استاز toronto انا مقدم علي برنامج highly skilled program انا من كلام حضرتك فهمت انك قدمت علي business visa في ميتهيألي في السفارة هيقيمونا بطريقة مختلفة لان الكاتيجوري بتاعت الفيزا مختلفة و انا مع حضرتك ان في كتير من الدول التي انضمت الي الاتحات الاوروبي مؤخرا في كتير منهم راحو انجلترا بس برضو في هنود و باكيستانيين و مصريين كتير في انجلترا

Good Luck really i have`t any information about highl skilled program immigration,,just they call it BLUE CARD..anyway wish to you all the best

رابط هذا التعليق

نظام Highly SkilledMigrant Program استبدل بالنظام الاتى

بعد 11 سنة فى انجلترا و العودة بالاولاد سالمين، لا تتزوج من هناك و لا تأخذ اولادك هناك، غير كده اعمل فى نفسك زى ما انت عاوز

The following information is about the UK's new points based system, which has not been implemented yet. It's possible that information may change over the course of the following months, so please check back periodically.

Introduction

During 2008, the United Kingdom will be overhauling its immigration law and implementing a points based system for non-European Union migrants wishing to come to the UK to work, study, and train.

The new immigration system will be broken into a five tiers that will replace the current 80 or so routes that exist now. Each tier will have different conditions, entitlements, and entry requirements for migrants wishing to work in the UK.

The United Kingdom recently released information about Tier 1, the first tier to be implemented in early 2008. Tier 1, for highly skilled migrants, will be broken into four sub-categories, including general highly skilled migrants, entrepreneurs, investors, and foreign graduate students of UK educational institutions.

Below is the current outline that the government has provided about the new points based tiered immigration system. However, this information is subject to change as the system comes closer to launch, so please refer back to this page from time to time in case anything changes.

Five Tiers

The five tiers are outlined below. Click each Tier to get more information:

Tier 1: For highly skilled migrants, entrepreneurs, investors, and graduate students. This is designed to replace the Highly Skilled Migrant Programme (HSMP), the Entrepreneur and Investor schemes, and the International Graduates Scheme.

Tier 2: This is for skilled workers who have a job offer. This tier will encompass the current UK Work Permit rules.

Tier 3: For a limited numbers of lower skilled workers to fill temporary shortages in the labour market.

Tier 4: Students.

Tier 5: For youth mobility and temporary workers, such as those who come under Working Holiday agreements with other countries.

Tiers 3 and 5 are temporary migration schemes and migrants who fall under these tiers will not be able to switch to a different tier from within the UK. The UK has also suspended Tier 3 in favour of migrants from the EU; however, this may change depending on labor market demands.

Tiers 1, 2, and 4 will be eligible to switch to another tier once they are in the UK if they can meet the requirements of that tier. Tiers 1 and 2 can potentially lead to settlement if the permanent residence requirements are met at the time of application.

Points Structure

Each tier will require the migrant to score a sufficient number of points to gain entry clearance or leave to remain (permanent residence) in the United Kingdom. Points will be awarded for various criteria specific to each tier. In all tiers, points will be awarded for criteria which indicates that the individual is likely to comply with immigration requirements.

In Tiers 1 and 2, points will be awarded for criteria such as age, previous salary or prospective salary, and qualifications; a system similar to the current Highly Skilled Migrant Programme (HSMP) which has proven very successful. To get an idea of how this system will work, please see our HSMP Points Calculator.

When more details are known about the points structure, workpermit.com will have tools in place to help people assess themselves to see how likely they are to successfully qualify for each tier.

Sponsorship

All migrants applying under Tiers 2-5 will be required to have sponsorship from a licensed sponsor (an employer or educational institution). The certificate of sponsorship assures that the migrant is able to perform the particular job or course of study.

Highly skilled Tier 1 migrants do not require a job offer and thus do not require sponsorship.

Dependants

Dependants are allowed to come to the UK with the main applicant. However, they will not be allowed to work if they accompany a student under Tier 4 or a temporary worker under Tier 5 if -- in both cases -- the individual has been given less than 12 months leave to remain in the UK.

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا علي المساعدة يا استاز jgeorge بس انا كان لية سؤال بعد ازن حضرتك هل سبب ترك حضرتك انجلترا بسبب عدم الراحة هناك ولا لاسباب شخصية ؟؟ هل يجب معادلة شهادتي حتي اتمكن من الحصول علي وظيفة ولا ينفع باالشهادة المعايا الانا عملتها في مصر ؟

شكرا علي المساعدة

رابط هذا التعليق

انا متجنس بالجنسية انا و مراتى و اولادى بسب الميلاد فى انجلترا، و لكن انا و مراتى اتربينا فى مصر

رحنا انجلترا و كنا فى حالة انبهار مصر ايه يا عمل

العيال بتتعلم ببلاش و بتتطلم انجليزى، انا وصلت لدرجة استشارى فى الجراحة و هى اعلى ما يمكن ان تصل اليه هناك.

طبعا فى وظيفتى شوفت كل فئات المجتمع و تبين مدى فساد و لكن هذا فى نظرى انا، فيه مصريين اسبور الشرب و الزنى عندهم عادى و شياكة.

فى خلال هذه السنوات شوفت تأثير المجتمع على الجيل الثانى و شوفت الضياع بعينى، ناس مسلمين و مصريين زينا لاحسن و لا اقل، اولادهم ضاعوا، و الضياع درجات و لكن كله زفت، و فيه ناس كتير اما مش عارفة ان الاولاد ضاعت او انهم بيضحكوا على نفسهم و عليكم، يعنى يقولوا البنت اتجوزت واحد انجليزى ممتاز من عيلة و اسلم، عاوز اقول لك الانجليزى لابيسلم و لا بيتجوز بس خلاص.

بالنسبة لى دق ناقوس الخطر عندما بلغ اولادى سن البلوغ و اكتشفت ان البنات الباكستان بتزنى فى المدرسة بل الاخطر ان ابن واحد صاحبى جه من السعودية فى سن 13 بيزنى مع صديقة بنتى الهندية المسيحية.

درست الموضوع باستفاضة من وجهة النظر العلمية لقيت ان الوقاية خيرا من العلاج ده غير ام مفيش علاج اصلا.

نسبة الضياع فى الجيل الثانى هى 90% ، طب انت لو مريض و رحت لدكتور قال لك نسبة نجاح العملية 10% هتعملها و لا لأ؟؟؟؟؟؟

بص كده على محمد الفايد

و نقول امثلة ليس للتشنيع و لكن لكى نعتبر

محمد الفايد عمال يقول قتلوا دودى و ديانا و نسي ان الموت علينا حق و ان دودى مات و هو زانى

و احتفل فايد بميلاد حفيدته الاولى لنجلته لتى حملت بعد علاقة مع مغنى اسبانى

شوف بقى نفسك بيقى عندك فلوس زيه، طب تقدر تتحمل ان ابنك و بنتك تزنى و تقف زى العبيط تحتفل بميلاد حفيدك من علاقة غير شرعية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبقى مصر على فقرها احسن او اى دولة غربية

Life's grand for Al Fayed

From:

Daily Mail

Date:

June 30, 2006

Author:

RICHARD KAY

AT 73, Harrods owner Mohamed Al Fayed has become a grandfather for the first time, I learn.

Fashion designer Jasmine - the eldest of Mohamed's four children from his second marriage to his Finnish-born wife Heini - has given birth to a baby daughter, Delilah Jasmine.

Says an aide at Harrods: 'Mr Al Fayed is over the moon at becoming a grandfather. The family have nicknamed the baby Lemon, because with her pursed lips she looks like she's sucking on one.' Jasmine, who has her own semi- eponymous fashion label Jasmine di Milo, has been dating the baby's father, a musician called Noah, for almost two years.

At the launch of The Bar at the Dorchester, Jasmine's sister, proud new aunt Camilla, 21, tells me: 'Delilah Jasmine is a month old now and is absolutely adorable. The whole family is thrilled. My sister has started designing again now.' Could a range of elegant babywear be in the offing?

لو عاوز اى ادلى ارسل لى على WORDWAY@HOTMAIL.COM

رابط هذا التعليق

الإقامة في بلاد الغرب في ظل مخاوف واقعة ومتوقعة

السؤال

اقيم مع زوجتى و اولادى فى الفرب منذ ثمان سنوات.

ابنتى الكبرى سنها سبعة عشرة عاما, كل اصدقائها بالمدرسة لهم علاقات غرامية و يمارسون الجنس بددون زواج.

لقد رأيت المسلمين من الجيل الثانى ينخرطون فى المجتمع و يمارسون الجنس و يشربون الخمر.

اخطر فترة هى الجامعة, لذلك اريد الانسحاب الى مصر بلدى وادخال اولادى الجامعة فى مصر و حمايتهم من الضياع.

زوجتى ترى عكس ذلك, و تقول لى فليدرسوا فى الجامعة فى الغرب ثم نعود الى مصر.

اخشى ان ينخرط الاولاد مع الغرب فيما ذهبوا اليه من مفاسد و ان يرفض الاولاد العودة الى مصر بعد ذلك و يضيعوا كما ضاع من قبلهم.

هل استسلم فيما ذهبت اليه زوجتى، ام اخالفها و ارجع اولادى الى بلدى.

اغيثونى

الحل

بسم الله ،والحمد لله،والصلاة والسلام على رسول الله ،وبعد: -

في ظل هذه المخاوف المتوقعة والواقعة يجب عليكم الرجوع إلى مصر.

قول فضيلة الشيخ الدكتور يوسف القرضاوي:

إن الهجرة أحياناً تكون مباحة وأحياناً تكون فريضة إذا كان الإنسان لا يستطيع أن يقيم شعائر دينه في بلده

فهنا جاءت الآية الكريمة (إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها)

فهذه الهجرة ليست مجرد مباح بل هي أمر واجب على المسلم إذا وجد أرضاً تسعه وتسع دينه ويستطيع أن يحتفظ فيها بدينه على الأقل في الشعائر والأشياء الأساسية يجب عليه أن يهاجر،

ولكن على المسلمين الذين يهاجرون في هذه البلاد عدة واجبات، ليست مجرد أنني أهاجر وانتهى الأمر، هناك للأسف مسلمون هاجروا إلى استراليا وهاجروا إلى الأرجنتين، وهاجروا إلى أمريكا الشمالية والجيل الأول ذهب تماماً، ذاب في المجتمع، ومُحِيت هويته؛ لأنه لم يكن عنده معرفة بالإسلام ولا التزام جيد بالإسلام، وقد ذهب للرزق وللعيش فقط، وبعضهم تزوج من المجتمع وعاش وانتهى تماماً، هذا لا يجوز.

ولذلك نحن نقول من يذهب إلى هذه البلاد عليه واجبات خمس :ـ

واجب نحو نفسه

واجب نحو أسرته وأولاده.

واجب نحو إخوانه المسلمين .

واجب نحو المجتمع الذي يعيش فيه من غير المسلمين.

واجب نحو قضايا أمته الكبرى.

وأهم هذه الواجبات هو الواجب الأول أن يحافظ على شخصيته الإسلامية أن تذوب في هذا المجتمع وليس معنى هذا أن ينغلق عن المجتمع وينعزل عنه فهذه آفة أخرى لا نريد للمسلم أن ينعزل وينغلق وينكفئ على ذاته ويترك المجتمع ولا نريد منه أيضاً أن ينفتح انفتاحاً يذيب شخصيته ويزيل الحواجز تماماً .. لا، نحن نريد كما قلت في بعض المحاضرات نريد تماسكاً دون انغلاق وانفتاحاً دون ذوبان، هذه هي الوسطية التي نريدها لمن يعيش هناك.

والخلاصة أن العبرة في السفر إلى بلاد الغرب هو الأمن والطمأنينة على الدين.

والله أعلم . حرر هذه الفتوى : حامد العطار عضو لجنة تحرير الفتوى بالموقع

رابط هذا التعليق

انا مع حضرتك في الموضزع دة تماما بس يا فندم في مصر في فساد اخلاقي بردو مثل انتشار الزواج العرفي بين الشباب و انتشار المخدرات ايضا المشكلة مش مشكلة انجلترا او مصر المشكلة مشكلة الجيل و الزمن و لو في تربية علي مبادئ في المنزل فرصة ان حاجة زي دي تحصل قليلة جدا سواء لو في انجلترا او مصر و اتمني لحضرتك التوفيق و انشاء اللة تنعم بحياة سعيدة في مصر و انا متشكر جدا علي المساعدة بس احتمال ابقي اتعب حضرتك بكام سؤال تاني

شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...