اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان TEF

Recommended Posts

• الردود 119
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حاضر يا laka

بس حد يقول لى لو فيه طريقة أنزل بيها غير الريبدشير . يا ريت الخبراء يفيدونا

عموما انا حاعمل upload تانى على الريببدشير و يا رب المرة دى يشتغل صح

تم تعديل بواسطة مسافرة

Fedral , Cairo , AOR 10/2007 , Confirmation 10/2008

رابط هذا التعليق

يا جماعة ممكن حد يدلني علي اي source لاي شىء صوت و معاة subtitle(غير افلام و اغاني) اقصد كتب مسموعة مكتوب عشان اتعلم اسمع

شكرا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الى الاخ ROCK:

أول هام لازم تعرف ان ممارسة اللغة هي السبيل الوحيد للرفع من مستواك،لذا أكثر من سماع نشرات الاخبار والبرامج حتى ولو مكنتش بتفهم عشان ونك تتعود على ايقاع الكلام وانت مع الممارسة حتلاقي نفسك أصبحت تقدر تفرق ان الكلمة دي خلصت هنا والجملة دي ابتدت هنا

ثاني حاجة شاهد كثير أفلام ب SUBTITLE بس بعد المرحلة الاولى ومن ثم حاول تعمل تشات كثير مع فرنسيين عبر الانترنت،ادخل مثلا على السكايب وابحث على فرنسا أو بلجيكا ومنها حتلاقي ناس كثير تبدى تتصل أو تكتب لغاية محد منهم يشبط واتكلم ومتخجلش انك ضعيف على فكرة هم بيحبوا يساعدوا اللي بيتعلم لغتهم وبيفرحوا كمان و أنا نفسي بعمل كدة في تقوية مهارة المحادثة بس في الانجليزي

اخر حاجة روح المكتبو واشتري قصص بالاوديو وابدى القراية مع السماع وده حيفيدك

دا موقع يمكن يساعدك لأني مش عارف مستواك بالظبط ابقى أقلب فيه براحتك وانت حتلاقي زبد وعلى فكرة حاول تدور بنفسك قبل ماتطلب مش عشان تعبنا لا سمح الله لكن علشان وانت بتدور حتلاقي في طريقك كلمات وهتصادف مواقع يمكن تهمك وتساعدك في حاجات ثانية و دة اللي حصل معايا وأنا بدور لك وعلى العموم البحث مخدش مني 10 دقايق ووجدت لك المطلوب بس عشان متفتكرش اني بمن عليك لاسمح الله ومن غير كثر كلام الموقع :

http://www.francaisfacile.com/cgi2/myexam/liaison.php?liaison=_audio_

لاتنسانا من الدعاء ربنا يكرمك

رابط هذا التعليق

يا جماعة ممكن حد يدلني علي اي source لاي شىء صوت و معاة subtitle(غير افلام و اغاني) اقصد كتب مسموعة مكتوب عشان اتعلم اسمع

شكرا

بالعكس بقى يأستاذ Rock

الأفلام والأغاني أفضل من الشرايط المعمولة للكورسات

لأنها بتكون بالسرعة الحقيقية اللي الناس بتتكلم بيها

و طبيعية مش مفتعلة لهدف تعليمي

اللي في الأفلام و الأغاني أصحاب اللغة

و الناس العاديين اللي بيتكلموها

و دول اللي حضرتك حتعيش معاهم في كيبيك

أو فرنسا أو أي دولة فرانكفون

ده رأيي الشخصي

و اللي تعلمت بيه اللغات اللي بعرفها

و اللي دايما بينبهر بيه أصحاب اللغة لما بتكلم معاهم

احسن تعليم هو التعلم عن طريق المتعة

أفلام - أغاني- مجلات- صحف- قصص-كتب

على فكرة ممكن تسمع الأغاني و تشوف كلماتها مكتوبة

حقيقي حتستفيد جدا

و بعدين تيجي التدريبات على الامتحان

بعد ما يكون عندك أساس لغوي الأول

ساعتها تتدرب زي ما انت عايز على تدريبات الاستعداد للامتحان

بل وقتها حتستمتع بجد بالتدريبات دي

تحياتي

:roseop:

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الى الاخ ROCK:

أول هام لازم تعرف ان ممارسة اللغة هي السبيل الوحيد للرفع من مستواك،لذا أكثر من سماع نشرات الاخبار والبرامج حتى ولو مكنتش بتفهم عشان ونك تتعود على ايقاع الكلام وانت مع الممارسة حتلاقي نفسك أصبحت تقدر تفرق ان الكلمة دي خلصت هنا والجملة دي ابتدت هنا

ثاني حاجة شاهد كثير أفلام ب SUBTITLE بس بعد المرحلة الاولى ومن ثم حاول تعمل تشات كثير مع فرنسيين عبر الانترنت،ادخل مثلا على السكايب وابحث على فرنسا أو بلجيكا ومنها حتلاقي ناس كثير تبدى تتصل أو تكتب لغاية محد منهم يشبط واتكلم ومتخجلش انك ضعيف على فكرة هم بيحبوا يساعدوا اللي بيتعلم لغتهم وبيفرحوا كمان و أنا نفسي بعمل كدة في تقوية مهارة المحادثة بس في الانجليزي

اخر حاجة روح المكتبو واشتري قصص بالاوديو وابدى القراية مع السماع وده حيفيدك

دا موقع يمكن يساعدك لأني مش عارف مستواك بالظبط ابقى أقلب فيه براحتك وانت حتلاقي زبد وعلى فكرة حاول تدور بنفسك قبل ماتطلب مش عشان تعبنا لا سمح الله لكن علشان وانت بتدور حتلاقي في طريقك كلمات وهتصادف مواقع يمكن تهمك وتساعدك في حاجات ثانية و دة اللي حصل معايا وأنا بدور لك وعلى العموم البحث مخدش مني 10 دقايق ووجدت لك المطلوب بس عشان متفتكرش اني بمن عليك لاسمح الله ومن غير كثر كلام الموقع :

http://www.francaisfacile.com/cgi2/myexam/liaison.php?liaison=_audio_

لاتنسانا من الدعاء ربنا يكرمك

بياسيور مسيو لاكا

الموقع ده فعلا تحفة

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انا بجد شاكر ليكم جدا يا جماعة

صدقوني يا اخوة انا عامل زي الاغنية ما بتقول (كل يغني علي ليلاة) انا بحاول اخطف اللي اقدر علية من الفرنساوي

ربنا يساعدنا يا رب

God helps those who help themselves

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

لو سمحتم يا جماعة ممكن حد يدلني علي اي معلومات عن ال TCF ضروري

شكراااااا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والله حيرتني معاك يا ROCK ومش عارف انت بدور على ايه ولة عايز ايه بالضبط

المهم يا سيدي TCF و DELF و DALF و TEF كلهم واحد الفرق بس في الجهة التي تصدر الامتحان و الغاية منه بمعنى TEF بتتكلف بيه غرفة التجارة والصناعة بباريس و بيطلبوه في الهجرة للكيبيك أو الفيدرال ويكمن كمان تتقبل بيه في الجامعات الفرنسية أما الباقيين بتتكلف بيهم وزارة التعليم الفرنسية و مهمين للتقديم والدراسة في الجامعات الفرنسية لو انت مش تبع احدى الدول الفرنكفونية و أحيانا حتى لو تبعهم يطلبوه منك للتأكد من مستواك و الفرق التاني و الاخير ان TEF صلاحيته سنتين بس و الباقي مدى الحياة و عشان تاخد فكرة أكثر عن TCF و معناه TEST CONNAISSANCE DE FRANCAIS رجع للصفحة اللي ورا أي 4 وحمل كتاب بالاوديو لل TCF قامت بتنزيله الاخت مسافرة جزاها الله كل خير وياريت تدعي لها وربنا يوفقك وتعرف انت عاوز ايه والسلام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والله حيرتني معاك يا ROCK ومش عارف انت بدور على ايه ولة عايز ايه بالضبط

المهم يا سيدي TCF و DELF و DALF و TEF كلهم واحد الفرق بس في الجهة التي تصدر الامتحان و الغاية منه بمعنى TEF بتتكلف بيه غرفة التجارة والصناعة بباريس و بيطلبوه في الهجرة للكيبيك أو الفيدرال ويكمن كمان تتقبل بيه في الجامعات الفرنسية أما الباقيين بتتكلف بيهم وزارة التعليم الفرنسية و مهمين للتقديم والدراسة في الجامعات الفرنسية لو انت مش تبع احدى الدول الفرنكفونية و أحيانا حتى لو تبعهم يطلبوه منك للتأكد من مستواك و الفرق التاني و الاخير ان TEF صلاحيته سنتين بس و الباقي مدى الحياة و عشان تاخد فكرة أكثر عن TCF و معناه TEST CONNAISSANCE DE FRANCAIS رجع للصفحة اللي ورا أي 4 وحمل كتاب بالاوديو لل TCF قامت بتنزيله الاخت مسافرة جزاها الله كل خير وياريت تدعي لها وربنا يوفقك وتعرف انت عاوز ايه والسلام

صديقي انا اسف علي حيرتك بس انا بسأل عشان لو بعتولي المقابلة بدري و دة متوقع في الحقيقة اقدر اعمل TCF لانة ال DELF لة مواعيد محددة فممكن مالحقش اعملة لزلك انا بسأل عن كل الفرص

اسف علي الازعاج بس اللنكات مش شغالة فيا ريت حد يتبرع بالرد

شكراااا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بص يا سيدي أنا نزلت الكتاب بالاوديو بتاعه واللينكات شغالة مية المية أصلي لسة مجربها وطبعا أنا بنزلها بعد اذن الاخت مسافرة والمرجو الدعاء لها ان شاءالله لأنها هي صاحبة الموضوع أما انا فمجرد ناقل

http://BLOCKED2/files/299297962/TCF_-_audio.zip

http://BLOCKED2/files/299291243/TCF_...0_Activites.pdf

مع تحياتي وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بص يا سيدي أنا نزلت الكتاب بالاوديو بتاعه واللينكات شغالة مية المية أصلي لسة مجربها وطبعا أنا بنزلها بعد اذن الاخت مسافرة والمرجو الدعاء لها ان شاءالله لأنها هي صاحبة الموضوع أما انا فمجرد ناقل

http://BLOCKED2/files/299297962/TCF_-_audio.zip

http://BLOCKED2/files/299291243/TCF_...0_Activites.pdf

مع تحياتي وربنا يوفقك

شكراااا علي مجهودك يا اخويا لاكا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

هل امتحان ال TCF لة وقت معين في السنة ولا في وقت الواحد يقدم و يمتحن ؟؟

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

اولا تحيه لكل اللى ساهمو بمعلومات مفيده فى الموضوع ... وبالاخص الاخ لاكا والاخت مسافره

وليه استفسار :sad:

ممكن يا جماعه حد يعرف اماكن اشتري منها كتب للتحضير لامتحانات الديلف من السعوديه الرياض بالتحديد ...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الأخ جيمي

بصراحة لا أعرف ان كان هناك كتب لتحضير الديلف و حتى لو كان هناك اصدارات فهي قليلة جدا ونادرة كما هو الحال لكتب تحضير الامتحانات الاخرى كالتيف والتي سي اف.

المهم اتصل بالمركز الثقافي الفرنسي و أكيد هتلاقيه في الرياض وهم أكيد هيدلونك فين تلاقي الكتب دي وربما تجدها عندهم وان كنت أشك في ذلك

ده رابط ممكن يفيدك

http://www.ciep.fr/delfdalf/index.php

http://www.ciep.fr/delfdalf/sujet.php

يارب أكون أفدتك

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 2,169
      السلام عليكم و رحمة الله مساء الورود عليكم جميعاً .. من خلال هذا الرابط تستطيعون بشكل مباشر تحميل أكثر من 15 كتاب في شرح و مراجعات الIelts أولاً: كتب الإمتحانات الكاملة .. من جامعة كامبريدج .. كأنك قاعد هناك بتمتحن بالضبط .. بجد و الله.. 6كتب * 4 امتحانات في كل كتاب = 24 امتحان ايلتس كامل بكل اجزاؤه بما فيها الإستماع .. لأن الكتب تحتوي معها على ملفات صوت و بالطبع مع نماذج اجابة ... كتب أكثر رائعة و الله .. أنا شخصياً بستخدمها .. روعه ورعه ورعه .. و مهمة جداً لكل من يودون اجتياز الأي
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 3
      السلام عليكم يا جماعة ما هو احسن مركز لتعليم اللغة الانجليزية لكي تجتاز امتحان ال TOEFL و ياريت لو يكون قريب من مصر الجديدة
  • أضف...