اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان TEF

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

الأخ لاكا ولا أقول الشاعر لاكا بجد إنت عندك مشاعر وأحاسيس جميلة مش موجودة كتير في الزمن ده والجميل أكتر إنك مبتبخلش بيها على أحد وإنما فاتح قلبك للكل. :)

بجد الموضوع ده بالنسبة لي في غاية الأهمية مش بس كده لأ كمان جه في وقته تمااااااااااااام :D يعني أكنك كتبته مخصوص عشاني :sad: لأن مفيش قدامي غير التقديم لكيبيك بعد اللست الجديدة وطبعا مش محتاج أقول إن معلوماتي في الفرنساوي صفر لأنها فعليا تحت الصفر wst:: وبالتالي أنا كنت محتاج فعلا لتجمع ناس ذوي خبرة في الفرنساوي ياخدو بإيدالعبدلله.

شكرا ليك الموضوع المفيد ده

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

• الردود 119
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا جزيلا ليكي يا Princess

انا مش عارف الناس بتنصحني بالدلف بي 1 علي الرغم انة كلام حضرتك غير كدة :roseop:

(((((((((مع العلم ان هذا الامتحان هو وسيلة التقييم الوحيدة للغة الفرنسية التي تأخذ بها كندا عند التقديم طلب الهجرة، كما يجب على الراغبين في الهجرة إجتياز جميع الاختبارات الاجبارية و الاختيارية .))))))

طبعا تحليل اكثر من ممتاز من اختنا برنسيس بس انا عايز اضيف حاجة صغيرة الدلف يختلف عن التيف فى المستوى زى ما حضرتك قولتى بس التيف بيجمع المستويات كلها فى اللفة بمعنى ان فية اسئلة للمستوى الاول ثم الثانى ثم الثالت ثم الرابع والخامس يعنى سهل جدا+سهل+متوسط+قوى+قوى جدا

اما الديلف له درجة صعوبة معينة وبتزداد كلما صعدنا لاعلى فى التصنيف اللى حضرتك تفضلتى بتفصيله

انا انصح الاخ روك لو هجرته الى كيبك بالديلف اة دو و بى ان فى نفس الوقت بمعنى حجز الامتحانين (لان مفيش وقت تاخدهم ورا بعض فى فترتين مختلفتين ) وفى نفس الوقت الاستعداد لكليهما معا ويدخلهم الاتنين باذن الله الاة دو مضمون والبية ان عايز شغل جامد جدا لو ربنا كرمنا فية يبقى ممتاز لو لا قدر الله لا يبقى خدنا الاة دو

مع ملاحظة اخرى فية فرق كبير فى الاسعار التىف سعرة غالى جدا اما الديلف اة دو وبية ان هيكون 800جنية

وفى النهاية تقييم التيف بيعادل درجة من الدلف يعنى مثلا فى المهارات الاربعة فى التى اف هيقولك انت فى الاورال بتعادل البى ان مثلا وفى الايكرى بتعادل الاة دو يعنى بردة التيف هو فى النهاية ديلف ولكن بشكل غير مباشر ارجو تكون الفكرة وضحت اكثر

تحياتى

شكرا ليك يا استاذ السيد منير على معلوماتك القيمة

كان عندي سوال لحضرتك :هو امتحان التيف دا ضروري؟

يعني لو شخص كان في مدارس فرنساوي من صغره و يتقن اللغة الفرنسية تحدثاً و كتابةً، و معاه شهادة Alliance francaise

و هي شهادة كانت تعادل الdelf b2

هل لازم عند التقديم لطلب الهجرة يعمل امتحان التيف؟

ولا ممكن السفارة تتغاضي عن الامتحان دا عند الاطلاع على شهادات المدرسة و الجامعة و يكون تقييم اللغة من خلال المقابلة بس؟

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

انا مش عارف الناس بتنصحني بالدلف بي 1 علي الرغم انة كلام حضرتك غير كدة :)

(((((((((مع العلم ان هذا الامتحان هو وسيلة التقييم الوحيدة للغة الفرنسية التي تأخذ بها كندا عند التقديم طلب الهجرة، كما يجب على الراغبين في الهجرة إجتياز جميع الاختبارات الاجبارية و الاختيارية .))))))

طبعا تحليل اكثر من ممتاز من اختنا برنسيس بس انا عايز اضيف حاجة صغيرة الدلف يختلف عن التيف فى المستوى زى ما حضرتك قولتى بس التيف بيجمع المستويات كلها فى اللفة بمعنى ان فية اسئلة للمستوى الاول ثم الثانى ثم الثالت ثم الرابع والخامس يعنى سهل جدا+سهل+متوسط+قوى+قوى جدا

اما الديلف له درجة صعوبة معينة وبتزداد كلما صعدنا لاعلى فى التصنيف اللى حضرتك تفضلتى بتفصيله

انا انصح الاخ روك لو هجرته الى كيبك بالديلف اة دو و بى ان فى نفس الوقت بمعنى حجز الامتحانين (لان مفيش وقت تاخدهم ورا بعض فى فترتين مختلفتين ) وفى نفس الوقت الاستعداد لكليهما معا ويدخلهم الاتنين باذن الله الاة دو مضمون والبية ان عايز شغل جامد جدا لو ربنا كرمنا فية يبقى ممتاز لو لا قدر الله لا يبقى خدنا الاة دو

مع ملاحظة اخرى فية فرق كبير فى الاسعار التىف سعرة غالى جدا اما الديلف اة دو وبية ان هيكون 800جنية

وفى النهاية تقييم التيف بيعادل درجة من الدلف يعنى مثلا فى المهارات الاربعة فى التى اف هيقولك انت فى الاورال بتعادل البى ان مثلا وفى الايكرى بتعادل الاة دو يعنى بردة التيف هو فى النهاية ديلف ولكن بشكل غير مباشر ارجو تكون الفكرة وضحت اكثر

تحياتى

شكرا ليك يا استاذ السيد منير على معلوماتك القيمة

كان عندي سوال لحضرتك :هو امتحان التيف دا ضروري؟

يعني لو شخص كان في مدارس فرنساوي من صغره و يتقن اللغة الفرنسية تحدثاً و كتابةً، و معاه شهادة Alliance francaise

و هي شهادة كانت تعادل الdelf b2

هل لازم عند التقديم لطلب الهجرة يعمل امتحان التيف؟

ولا ممكن السفارة تتغاضي عن الامتحان دا عند الاطلاع على شهادات المدرسة و الجامعة و يكون تقييم اللغة من خلال المقابلة بس؟

هو طبعا الفيصل هو ممارسة اللغة واتقانها حضرتك ممكن تقدمى عادى جدا من غير اى شهادات وتكتبى مستوى معقول فى الفرنساوى زى السابع مثلا على اعتبار ان حضرتك متزوجة وفية زوج واولاد مفيش مشاكل

وفى المقابلة المستشار هيقدر اللغة وهو بيحاوركوا مش شرط شهادات لغة

اما لو فيه شهادات لغة قدمت مع الملف لا شك ان دة افضل

بل ممكن يتم اختياركم بناء على الملف ودة حصل معايا شخصيا دون مقابلة

عايز اقول لحضرتك لو اخدتى دلف بيه دو وخبرة4سنوات وكان لديك طفلان تحت12سنة فمن الممكن جدا ان يتم اختيارك دون مقابلة شخصية لان فى اللحظة دى الدرجات هتبقى اسكورها كويس بالاضافة الى ان الديلف هيبقى توثيق رسمى لمستواكى فى اللغة يعنى مش محتاجين يعملوا معاكى مقابلة بس طبعا ميكونش حصل فيه تغيير فى القوانين وان فضلت ثابتة كما هى الان

يعنى الختاران كلاهما متاح التقديم حاليا دون دلف مع ضمان عدم تغيير القوانين بس لازم مقابلة

اما التاجيل لغاية الدلف فيه ميزة ان ممكن جدا متعمليش مقابلة بس برضة خايفين انهم يعملوا ليستة وظائف حصرية ويضربوا الفكرة كلها لو وظيفتك مش فى الليستة

انا رايى نمسك العصاية من النص تقدمى عادى الوقتى وفية دلف فى شهر11 خدى الدلف وابعتى الشهادة لو درجة الدلف اللى هتاخديه هتكمل درجة النجاح مش هتعملى مقابلة ان شاء الله ودلف بية دو بيعطى12درجة من16فى الفرنساوى واعتقد ان عندك الاساسيات اللى ممكن تبنى عليها بسرعة وما عليكى سوى التدريب المكثف والشديد لاجتيازه وانصحك بالاستماع الى راديو فرنسا الدولى

www.rfi.fr

وقراءة جرائدle monde

la croix

le nouvel observateur

ودة موقع امتحانات الدلف

www.ciep.fr/delf/dalf

وخدى بالك ان ديلف بية دو مش بيهتم بس باللغة بيهتم ايضا بl'argumentationودة فى الاورال والايكرى كمان حاولى تعرفى مبادئ

comment argumenter en francais?

عشان دى هتبقى خطتك عشان تنجحى كويس فى production orale-production ecrite

وcomprehension ecrite هييجى زى ما قولت من قراءة الجرائد الفرنسية (عشان الفكر +اللغة)

اماcomprehension oraleدة هييجى من سماع الراديو باستمرار وبردة تمرين الودن مهم جدا لازم تكتسبى مهارة الفهم والتحليل والتفكير فى اللى بتسمعيه لان الاجابة بتبقى فى ثوانى وكمان فيه تمارين فى راديو فرنسا اشتغليها كويس واتدربى فيها

وطبعا ممكن نعمل عملية التعويض بمعنى ان الدلف عشان ننجح وناخد الشهادة لازم نجيب50من100 وفى نفس الوقت منقلش فى فرع من الاربع فروع عن 5من25

يعنى ممكن فرع يحمل التانى بس بالشرطين اللى قولنا عليهم

دى روشتة ممتازةلديلف بى دو بس شطارتك فى التنفيذ وانا معاكى لو احتجت حاجة

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

[font="Times New Roman"]

شكرا جدا استاذ منيب على رد حضرتك المفصل.

بصراحة انا احتفظت بردك على الكمبيوتر علشان يكون مرجع لي بعد كدة.

الحمدلله رب العالمين انا معنديش مشكلة في الفرنساوي..انا كنت اصلا خريجة اداب فرنساوي و كنت من الاوائل...وكانت في المستوي رقم 12 محادثة في المركز الثقافي.

مشكلتي الوحيدة ان ظروفي الحالية متسمحش بالهجرة...ولكن لحد ما تتغير الظروف انا بشتغل على تقوية نفسي في اللغة الانجليزية لانها مطلوبة في كيبيك بجانب اللغة الفرنسية و كمان بزود من سنين الخبرة العملية في اكتر من مجال علشان يكون قدامي اكتر من فرصة للعمل

انا حاليا بشتغل سكرتيرة تنفيذية ...معرفش هل الوظيفة دي مطلوبة في كيبيك ولا لأ؟

و ياترى لو عملت دبلومة ترجمة عربي فرنسي /فرنسي عربي في المركز الثقافي الفرنسي هل دا يزود رصيدي؟ و هل الترجمة مطلوبة هناك؟

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

[font="Times New Roman"]

الحمدلله رب العالمين انا معنديش مشكلة في الفرنساوي..انا كنت اصلا خريجة اداب فرنساوي و كنت من الاوائل...وكانت في المستوي رقم 12 محادثة في المركز الثقافي.

مشكلتي الوحيدة ان ظروفي الحالية متسمحش بالهجرة...ولكن لحد ما تتغير الظروف انا بشتغل على تقوية نفسي في اللغة الانجليزية لانها مطلوبة في كيبيك بجانب اللغة الفرنسية و كمان بزود من سنين الخبرة العملية في اكتر من مجال علشان يكون قدامي اكتر من فرصة للعمل

و ياترى لو عملت دبلومة ترجمة عربي فرنسي /فرنسي عربي في المركز الثقافي الفرنسي هل دا يزود رصيدي؟ و هل الترجمة مطلوبة هناك؟

جميل جدا مؤهلاتك يا برنسيس

لكن حطى فى بالك موضوع السن لانه بيبقى افضل طبعا لو كان اصغر الموضوع ده مهم خليه فى بالك

وبالتوفيق

نفس الكسلان تشتهى ولا تحصد شيئا اما نفس المجتهد تسمن

رابط هذا التعليق

[font="Times New Roman"]

طيب كدة الحمد لله اللغة لن تمثل امامك اى عائق يعنى هتجتازى المقابلة وانتى مرتاحة

ووظيفة السكرتيرة طبعا مطلوبة فى بلد مفتوح زى كندا وكلها مؤسسات والترجمة كمان مطلوبة بس مشوارها طويل هناك لازم تدرسى الاول وبعد كدة الاوردر بتاعها

الدبلومة هتعطيكى درجتين زيادة لو مدتها سنة انما فى شغل الترجمة هناك زى ما قولت دى عايز دراسة4سنين ونقابة وشغلانه تانية

انا طبعا مش عارف ظروفك بس برضة الخوف من تاجيل التقديم حاجتين السن يعدى35سنة وانهم يصدروا قائمة وظائف حصرية يبقى كدة اتقفلت على ناس واتفتحت لناس تانية وساعتها هتندمى لان انت كويسة فى الفرنساوى يبقى اولى بالتقديم بسرعة

وبعدين الموضوع مش بيجى بين يوم وليلة دة فيها سنتين اقل حاجة على ما تيجى تسافرى

لو الموضوع مادى(ومتزعليش منى للتدخل فى شئونك زيادة عن اللازم) قدمى لوحدك دون محامى ومفيش اى ارتباطات مادية الوقتى غير قدام المقابلة حساب بنك ب30 الف جنية مثلا والمشوار بيجى خطوة خطوة

كلنا ماشينها خطوة بخطوة وربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انا مش عارف الناس بتنصحني بالدلف بي 1 علي الرغم انة كلام حضرتك غير كدة bv:-

انا اقصد يا روك ان التيف هو وسيلة اتقييم مستوى اللغة ، و هو لا يعتبر شهادة هو مجرد امتحان

اما الدلف فمستواها اعلى لانها ديبلومة في اللغة و معترف بيها من وزارة التعليم في فرنسا

معنى كدة ان اي حد معاه الدلف اكيد مستواه في الفرنساوي كويس و مش هيحتاج التيف

يعني بالبلدي كدة لو واحد معاه دكتوراه في الاداب مثلا يبقي اكيد معاه الليسانس و اخد الثانوية العامة

انا بكلم من منظور الفرق بين مستوى الدلف و التيف، و ايهما مستواه اعلى من التاني

لكن برضه انت ممكن تسال السفارة الكندية عاوزة ايه التيف بس ، ولا الدلف

لو همة عاوزين التيف فخير وبركةة لانه اسهل من الدلف

تحياتى

انا شاكر لكما جزيلا علي اخلاصكم و امانتكم في الرد و التوضيح,بصراحة مفيش توضيح احسن من كدة

شكرا" مرة تاني

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

السيد منير واالاستاذة princess انا اسف ,انا عارف انة انا طماع في الاسئلة bv:-

بس ممكن اعرف مواعيد و اماكن امتحان الدلف و تفاصيل و تقسيمة الامتحان , يعني اد اية وقتة و كل جزء بياخد اد اية وقت ؟

تحياتي

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

[font="Times New Roman"]

طيب كدة الحمد لله اللغة لن تمثل امامك اى عائق يعنى هتجتازى المقابلة وانتى مرتاحة

ووظيفة السكرتيرة طبعا مطلوبة فى بلد مفتوح زى كندا وكلها مؤسسات والترجمة كمان مطلوبة بس مشوارها طويل هناك لازم تدرسى الاول وبعد كدة الاوردر بتاعها

الدبلومة هتعطيكى درجتين زيادة لو مدتها سنة انما فى شغل الترجمة هناك زى ما قولت دى عايز دراسة4سنين ونقابة وشغلانه تانية

انا طبعا مش عارف ظروفك بس برضة الخوف من تاجيل التقديم حاجتين السن يعدى35سنة وانهم يصدروا قائمة وظائف حصرية يبقى كدة اتقفلت على ناس واتفتحت لناس تانية وساعتها هتندمى لان انت كويسة فى الفرنساوى يبقى اولى بالتقديم بسرعة

وبعدين الموضوع مش بيجى بين يوم وليلة دة فيها سنتين اقل حاجة على ما تيجى تسافرى

لو الموضوع مادى(ومتزعليش منى للتدخل فى شئونك زيادة عن اللازم) قدمى لوحدك دون محامى ومفيش اى ارتباطات مادية الوقتى غير قدام المقابلة حساب بنك ب30 الف جنية مثلا والمشوار بيجى خطوة خطوة

كلنا ماشينها خطوة بخطوة وربنا يوفقك ان شاء الله

جزاك الله كل خير على ردك يا استاذ منير...و استفدت من ردك كتير ...ياريت كان العائق عائق مادي (الفلوس امرها سهل).

رابط هذا التعليق

السيد منير واالاستاذة princess انا اسف ,انا عارف انة انا طماع في الاسئلة :redrose:

بس ممكن اعرف مواعيد و اماكن امتحان الدلف و تفاصيل و تقسيمة الامتحان , يعني اد اية وقتة و كل جزء بياخد اد اية وقت ؟

تحياتي

زى ما سبقت اختنا برنسيس وقالت الدلف 6شهادات منفصلة وترتيبها فى الصعوبة والاهمية كالاتى

DELF A1

DELF A2

DELF B1

DELF B2

DALF C1

DALF C2

طبعا الغير متخصص فى اللغة الفرنسية امامه حتى b1اما بعد ذلك لن يستطيع اجتيازه

وعليه انت حضرتك تجهز نفسك كويس لو وصلت للمستوى الرابع ممكن تدخل A2ثم فى المستوى السادس تدخلB1

بالنسبة للمواعيد هو فى شهر 11 وفى شهر5 على حسب اخر معلومات _دة فى2006_ سنة ما كنت مقدم فيه

والمكان المركز الثقافى الفرنسى بالمنيرة هو اللى بيحجز الامتحان وهو اللى بيبعمل اعداد للدلف وهو اللى بيعطيك الشهادة

بحصولك علىB1تكون فرصتك فى الاعتراف بمستواك اللغوى كبيرة جدا حيث يعادل المستوى السادس وهو المستوى الذى لايجب ان يقل عنه طالب الهجرة الى كيبك

تقسيمة الامتحان 4 اجزاء

comprehension orale

comprehension ecrite

production ecrite

production orale

عشان يبقى الكلام عملى

دة رابط لامتحانA2

http://www.ciep.fr/delfdalf/documents/DELF_A2.pdf

ودة رابط لامتحانB1

http://www.ciep.fr/delfdalf/documents/DELF_B1.pdf

نزلهم وانت تعرف كل حاجة عن الامتحان ودول نموذجين والتجربة خير من الكلام

تحياتى

رابط هذا التعليق

رغم انلى من القافلة الفيدرالية و انتهيت من موضوع الفرنساوى دى كلله

بس انا كنت داخل اطمن على عزيزى المحترم لاكا

الحقيقة اتفاجات ببمجهود الاستاذ السيد منير المتميز

استمر يا استاذ سيد لعلك تفيد الكثيرين وربنا حيعوضك انشاء الله :closedeyes:

شكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

سلامي للجميع

انا اسف علي تكرار السؤال

انا بسأل عن نصيحتكم في موضوع انة بفكر اقدم علي دلف a1 او A2 في شهر 11 اللي جاي و دة لانة انا معتقدش انة هابقي قادر علي b1 دلوقتي (و اللي انا عارف انة الناس بتنصح بية) بس انا لسة مستواي ضعيف

و ان شاء اللة شهر 5 اللي جاي اقدم علي ال B1

انا منتظر نصيحتكم يا اخواني

شكرا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

الى كل خبراء امتحان التيف وكل الناس الجميلة اللى فتحت التوبيك ده , انا ليه مجموعة اسئلة على الامتحان ولو حد عنده فكره عنها ياريت يفيدنى بخبرته:

1- انا كل اللى محتاجه من التيف نقطتين, يعنى باسيك فى مهارتين, فهل ممكن اركز على مهارتين فقط وادخل امتحن فيهم ولا لازم ادخل امتحن الاربع مهارات؟

2- انا كل اللى فاكره من الفرنساوى الحاجات اللى خادناها فى ثانوى , يعنى لازم اذاكر شوية فرنساوى وبعدين ادخل تحديد المستوى , لكن هل فى مستوى معين لازم اكون وصلت له قبل ما ادخل الامتحان ولا المركز الفرنسى ممكن يدخل اى حد الامتحان؟

3- هل مستوى الفرنساوى بتاع ثانوى مع بعض المذاكرة وممكن اخد كورسات يوصل حتى للبازيك بوينت ولا فى سقوط فى الامتحان ده؟ 

وشكرا للجميع..........

رابط هذا التعليق

1- انا كل اللى محتاجه من التيف نقطتين, يعنى باسيك فى مهارتين, فهل ممكن اركز على مهارتين فقط وادخل امتحن فيهم ولا لازم ادخل امتحن الاربع مهارات؟

ادخل المتحان فى الأربع مهارات لأنك مش ضامن أى مهارتين اللى ممكن تجيب فيهم مستوى تالت basic (انت محتاج مهارتين على الأقل تجيب فيهم مستوى 3 )

2- انا كل اللى فاكره من الفرنساوى الحاجات اللى خادناها فى ثانوى , يعنى لازم اذاكر شوية فرنساوى وبعدين ادخل تحديد المستوى , لكن هل فى مستوى معين لازم اكون وصلت له قبل ما ادخل الامتحان ولا المركز الفرنسى ممكن يدخل اى حد الامتحان؟

المركز مش بيمنع أى حد يدخل الامتحان بس حينصحوك ان مستواك مايقلش عن العاشر .. بصراحة أنا كان مستوايا تقريبا سابع بس فى ال orale مش كويسة يعنى أفهم كويس بس ماعرفش أرد بطلاقة و جاءت النتيجة معبرة عن مستوايا الحقيقى ..

3- هل مستوى الفرنساوى بتاع ثانوى مع بعض المذاكرة وممكن اخد كورسات يوصل حتى للبازيك بوينت ولا فى سقوط فى الامتحان ده؟

مفيش سقوط فى الامتحان .. هو تحديد مستوى زى الأيلتس .. حاول ماتدخلش الامتحان الا لما تكون على الأقل مستوى سادس

أنا كان بيمتحن معايا ناس خريجين مدارس فرنساوى و كانوا ملبخين .. بس ماعرفتش بعد كده هم عملوا ايه بصراحة

Fedral , Cairo , AOR 10/2007 , Confirmation 10/2008

رابط هذا التعليق

شكرا يا laka

موضوع مهم جدا و كنت ناوية أفتح الموضوع ده بس انت سبقتنى .. لأنى لى تجربة مع ال TEF

حقول كل اللى أعرفة واحدة واحدة

بس أول حاجة عايزة أقولها ان الكتاب ده هو الوحيد اللى فيه تدريب على الامتحان الفظيع ده ..

ودخت عليه عشان اشتريه مفيش ولا مكتبة لقيته فيها فى اسكندرية حتى مكتبة البيع فى المركز الثقافى الفرنسى شخصيا ..

فى مكتبة الاستعارة عندهم نسخة واحدة و غالبا مش متاحة

فى الآخر أخدت من مكتبة المركز الفرنسى قائمة بكل المكتبات الفرنسية فى القاهرة و تليفوناتها

من 9 مكتبات مكتبة واحدة فى الضاهر لقيته عندهم و عملت اوردر على التليفون للتوصيل للمنزل

الكتاب تمنه 130 +30 جنيه مصاريف شحن (للاسكندرية)

ملحوظة مهمة : الaudio فى كتيب صغير مع الكتاب .. يعنى كان لازم حد يقرا لى

و بعدين عرفت ان الcd بيتباع منفصل بس لللأسف ماحدش قال لى كدة على التليفون

باقى أشكر المهندس ahmed_saleh .. كتر ألف خيره هو اللى دلنى على الكتاب ده

الاخت الكريمة / مسافرة

اولاً : انا اول مرة ادخل التوبك ده و اقرا مداخلتك الان فقط

ثانياً : لا شكر على واجب و كلنا هنا بنساعد بعض على قدر المستطاع و الحمد لله و ربنا يديم الخير

ثالثاً : الف مبروك على نتيجة الامتحان و من نجاح الى آخر ان شاء الله

رابعاً : كل عام و انتم بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك عليكي و على اسرتك و على كل الاخوة و الاخوات

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

ادخل المتحان فى الأربع مهارات لأنك مش ضامن أى مهارتين اللى ممكن تجيب فيهم مستوى تالت basic (انت محتاج مهارتين على الأقل تجيب فيهم مستوى 3 )

المركز مش بيمنع أى حد يدخل الامتحان بس حينصحوك ان مستواك مايقلش عن العاشر .. بصراحة أنا كان مستوايا تقريبا سابع بس فى ال orale مش كويسة يعنى أفهم كويس بس ماعرفش أرد بطلاقة و جاءت النتيجة معبرة عن مستوايا الحقيقى ..

مفيش سقوط فى الامتحان .. هو تحديد مستوى زى الأيلتس .. حاول ماتدخلش الامتحان الا لما تكون على الأقل مستوى سادس

أنا كان بيمتحن معايا ناس خريجين مدارس فرنساوى و كانوا ملبخين .. بس ماعرفتش بعد كده هم عملوا ايه بصراحة

شكرا يا اخت مسافرة على معلوماتك القيمة, على طول والله قايمة بالواجب .......

رابط هذا التعليق

...

الاخت الكريمة / مسافرة

اولاً : انا اول مرة ادخل التوبك ده و اقرا مداخلتك الان فقط

ثانياً : لا شكر على واجب و كلنا هنا بنساعد بعض على قدر المستطاع و الحمد لله و ربنا يديم الخير

ثالثاً : الف مبروك على نتيجة الامتحان و من نجاح الى آخر ان شاء الله

رابعاً : كل عام و انتم بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك عليكي و على اسرتك و على كل الاخوة و الاخوات

و حضرتك طيب يا باشمهندس أحمد و الأسرة بخير .. و ربنا يتم لك مشوار هجرتك على خير

رابط هذا التعليق

سلامي للجميع

انا اسف علي تكرار السؤال

انا بسأل عن نصيحتكم في موضوع انة بفكر اقدم علي دلف a1 او A2 في شهر 11 اللي جاي و دة لانة انا معتقدش انة هابقي قادر علي b1 دلوقتي (و اللي انا عارف انة الناس بتنصح بية) بس انا لسة مستواي ضعيف

و ان شاء اللة شهر 5 اللي جاي اقدم علي ال B1

انا منتظر نصيحتكم يا اخواني

شكرا

يا جماعة لو سمحتم اي حد يجاوبنى بسرعة

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الفاضل ROCK

صراحة أنا مش عارف انت معقد الموضوع ليه ومحير نفسك كدة؟ اذا كنت مقدم على كيبيك فالمقابلة هي اللي بتحدد نقاطك أما الشهادة اللي معاك ايا كانت تيف أو ديلف فدي بدعم موقفك ومبتخليكش تحت رحمة اللي هيعمل معاك المقابلة أما اذا كنت مقدم فيدرالي فنصيحة ليك تدرس كويس فرنساوي علشان مبيعترفوش غير بنتيجة التيف وهو صعب مش سهل لاني أنا كمان معايا الدلف A2 بأعلى نقطة 97/100 ومع ذلك عشان مقدم فيدرالي فمش عاوز أغامر وبحضر اني أخش التيف على ديسمبر ان شاء الله.

على أي حال الديلف بيختلف عن التيف فقط في انك بتحدد المستوى اللي انت عايزه أما التيف فهو اللي بيحدد مستواك علشان الاختبار بيبدأمن السهل البسيط خالص و يتدرج فب الصعوبة لغاية البروفيشونال وسواء كدة أو كدة لازم مستواك يكون جيد جدا أما حكاية ديسمبر وأي مستوى تدخله فانت بس اللي ممكن يجاوب السؤال ده.مدى تحضيرك واتقانك ومذاكرتك والسلام

الله الموفق

رابط هذا التعليق

كتاب هدية لكل اللى بيستعدوا للTEF أو ال TCF

الكتاب اسمه TCF 250 ACTIVITES

الكتاب ده مع الكتاب اللى نزله laka : TEF 250 ACTIVITES الاتنين استعداد كافى لل TEF

رابط تحميل الكتاب هنا :

http://BLOCKED2/files/286696642/TCF_...ivites.pdf.html

تم تعديل بواسطة moheltohamy
تعديل الرابط ، حماية للصفحة من التحويل التلقائي!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 2,169
      السلام عليكم و رحمة الله مساء الورود عليكم جميعاً .. من خلال هذا الرابط تستطيعون بشكل مباشر تحميل أكثر من 15 كتاب في شرح و مراجعات الIelts أولاً: كتب الإمتحانات الكاملة .. من جامعة كامبريدج .. كأنك قاعد هناك بتمتحن بالضبط .. بجد و الله.. 6كتب * 4 امتحانات في كل كتاب = 24 امتحان ايلتس كامل بكل اجزاؤه بما فيها الإستماع .. لأن الكتب تحتوي معها على ملفات صوت و بالطبع مع نماذج اجابة ... كتب أكثر رائعة و الله .. أنا شخصياً بستخدمها .. روعه ورعه ورعه .. و مهمة جداً لكل من يودون اجتياز الأي
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 3
      السلام عليكم يا جماعة ما هو احسن مركز لتعليم اللغة الانجليزية لكي تجتاز امتحان ال TOEFL و ياريت لو يكون قريب من مصر الجديدة
  • أضف...