اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اجراءات الزيارة

Recommended Posts

السلام عليكم

أنا أعمل مهندس برمجيات في جدة و أريد ان أعمل زيارة لحماتي لأن زوجتي ستضع حملها قريبا ان شاء الله.

أعلم انكم ذكرتم هذا الموضوع و لكن لقد قال لي المعقب الذي يعمل في الشركة لدينا بعد أن سأل في مكتب الا ستقدام أنه يجب أن أتي بتقرير من المستشفي يقول أن زوجتي تحتاج الي رعايه!!! فهل هذا صحيح, ثانيا قال انه يجب أن أقدم الطلب و الأوراق الازمة في مكتب ألأستقدام و ليس الخارجية و من المكتب أذهب الي الخارجية بعد الموافقة فهل هذا صحيح!!!

ثالثا قال علي أن أتي بمستند يثبت صلة القرابة و أعتقد أنه سيكون شهادة ميلاد زوجتي و صورة جوز سفر حماتي.

أريد التعليق على كل نقطة من فضلكم

اخي الفاضل نعم للازم تقرير طبي واعتقد انه عادي جدا لان التقرير بيقول ان المدام حامل في كم شهر يعني في الاشهر الاخيره للوضع وهذا عادي جدا انما مستند صله القربه الا بيطلبه القنصليه في مصر مش هنا وممكن تعمل الزياره علي طول عن طريق الخارجيه ومشمهم مكتب الاستقدام عن طريق النت وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

أسئلتكم وردودكم زي العسل وهي دي مصر وولاد مصر أشكركم وأهنيكم .

وسؤالي ؟ مهنة عامل ممكن يعمل استقدام أو زيارة ؟ أفادكم الله :roseop: [وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أسئلتكم وردودكم زي العسل وهي دي مصر وولاد مصر أشكركم وأهنيكم .

وسؤالي ؟ مهنة عامل ممكن يعمل استقدام أو زيارة ؟ أفادكم الله :roseop: [وسط][/وسط]

للاسف متعرفش تعمل زياره رسمي

انما بالفلوس اه ممكن جداااااااااااااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أعمل مهندس برمجيات في جدة و أريد ان أعمل زيارة لحماتي لأن زوجتي ستضع حملها قريبا ان شاء الله.

أعلم انكم ذكرتم هذا الموضوع و لكن لقد قال لي المعقب الذي يعمل في الشركة لدينا بعد أن سأل في مكتب الا ستقدام أنه يجب أن أتي بتقرير من المستشفي يقول أن زوجتي تحتاج الي رعايه!!! فهل هذا صحيح, ثانيا قال انه يجب أن أقدم الطلب و الأوراق الازمة في مكتب ألأستقدام و ليس الخارجية و من المكتب أذهب الي الخارجية بعد الموافقة فهل هذا صحيح!!!

ثالثا قال علي أن أتي بمستند يثبت صلة القرابة و أعتقد أنه سيكون شهادة ميلاد زوجتي و صورة جوز سفر حماتي.

اخي الفاضل نعم للازم تقرير طبي واعتقد انه عادي جدا لان التقرير بيقول ان المدام حامل في كم شهر يعني في الاشهر الاخيره للوضع وهذا عادي جدا انما مستند صله القربه الا بيطلبه القنصليه في مصر مش هنا وممكن تعمل الزياره علي طول عن طريق الخارجيه ومشمهم مكتب الاستقدام عن طريق النت وربنا يوفقك

شكرا على هذا الرد السريع, بالفعل اليوم ذهبت الي وزارة الخارجية في جدة و لكن قال لي ظابط الشرطة الزيارة اعملها في مكتب ألأستقدام و أسأل اي مكتب من المكاتب اللي برة هايقول الورق المطلوب ايه و سألت قالي على التقرير بس قالي ان أعمل الزيارة في مكتب الاستقدام!!!

أنا مستغرب لأن زي ما الكل بيقول ان ممكن في الخارجية حتى موقع التأشيرات الألكترونية بيقول بعد طبع الطلب توجه لوزارة الخارجية أو أحد ممثليها

أريد النصيحة هل أتوجه لمكتب الأستقدام أم أنفض للغباء ده و أروح الخارجية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على هذا الرد السريع, بالفعل اليوم ذهبت الي وزارة الخارجية في جدة و لكن قال لي ظابط الشرطة الزيارة اعملها في مكتب ألأستقدام و أسأل اي مكتب من المكاتب اللي برة هايقول الورق المطلوب ايه و سألت قالي على التقرير بس قالي ان أعمل الزيارة في مكتب الاستقدام!!!

أنا مستغرب لأن زي ما الكل بيقول ان ممكن في الخارجية حتى موقع التأشيرات الألكترونية بيقول بعد طبع الطلب توجه لوزارة الخارجية أو أحد ممثليها

أريد النصيحة هل أتوجه لمكتب الأستقدام أم أنفض للغباء ده و أروح الخارجية

كدا كدا انت بعد ما تخد الموافقه الاستقدام هتقدم علي الخارجيه قدم علي طول علي الخارجيه وخلاص بدل ما تبهدل نفسك اليوم الاستقدام وبكره الخارجيه وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

طيب ياجماعة سؤال بس كدة

هل قبوال الاورق فى الخارجية ومرجعة النت تلقى الطلب تحت الاجراء هل معنى كدة موافقة على تاشيرة الزيارة

ولا برضة ممكن تترفض عشان انا سمعت معلومة كدة تقوال انها برضة ممكن تترفض بعد استلام الاورق ]

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعة سؤال بس كدة

هل قبوال الاورق فى الخارجية ومرجعة النت تلقى الطلب تحت الاجراء هل معنى كدة موافقة على تاشيرة الزيارة

ولا برضة ممكن تترفض عشان انا سمعت معلومة كدة تقوال انها برضة ممكن تترفض بعد استلام الاورق ]

ان شاء الله موافقه علي التاشيره

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الإخوة الفضلاء ...

أنوي عمل زيارة لوالدتي وحماتي ... بعد حوالي 3 شهور من دلوقت ... وكنت عايز اسأل شوية أسئلة

أولا: هل يمكن عمل الزيارة للاتنين بطلب واحد ؟؟ ولا لازم طلب خاص لكل واحدة ؟؟ وأصلا هل هما ممكن يوافقوا على الزيارة للاتنين في وقت واحد ...

ثانيا: إن شاء الله .. لو اتوافق على الزيارة ... مدة صلاحية التأشيرة بعد استلامها على الجواز في مصر ... كام ؟؟

هل هي شهر واحد زي ما سمعت قبل كده، ولا 3 شهور زي ما أحد الإخوة قال ...

ثالثا: آخر مدة ممكن نعمل فيها طلب الزيارة أمتى ؟؟ هل هي شعبان زي الأول ... ولا دلوقتي الزيارة مفتوحة بعد شهر رمضان .. لأني سألت واحد مهندس أعرفه وقالي أنه عمل الزيارة لوالدته في ذو القعدة ...

أرجو الرد

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تم تعديل بواسطة شرف الدين

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

للرفع

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الإخوة الفضلاء ...

أنوي عمل زيارة لوالدتي وحماتي ... بعد حوالي 3 شهور من دلوقت ... وكنت عايز اسأل شوية أسئلة

أولا: هل يمكن عمل الزيارة للاتنين بطلب واحد ؟؟ ولا لازم طلب خاص لكل واحدة ؟؟ وأصلا هل هما ممكن يوافقوا على الزيارة للاتنين في وقت واحد ...

ثانيا: إن شاء الله .. لو اتوافق على الزيارة ... مدة صلاحية التأشيرة بعد استلامها على الجواز في مصر ... كام ؟؟

هل هي شهر واحد زي ما سمعت قبل كده، ولا 3 شهور زي ما أحد الإخوة قال ...

ثالثا: آخر مدة ممكن نعمل فيها طلب الزيارة أمتى ؟؟ هل هي شعبان زي الأول ... ولا دلوقتي الزيارة مفتوحة بعد شهر رمضان .. لأني سألت واحد مهندس أعرفه وقالي أنه عمل الزيارة لوالدته في ذو القعدة ...

أرجو الرد

بسم الله الرحمن الرحيم ...

السلام عليكم جميعا ..

اخى الفاضل : يسرنى ان تكون اول مشاركه لى بالاجابه على بعض الاسئله .

1: بالنسبه لعمل الزياره لوالدتك وحماتك مع بعض دى مجربتهاش بس اللى احنا بنشوفه .. الشروط الاساسيه معروفه ولكن مثل هذا لازم نجربه الاول . ومش هتخسر حاجه بالتجربه .!

2: بالنسبه لمدة صلاحية التأشيره فى مصر بتتغير ومش ثابته مره اخدت صلاحيه ب3 شهور ومره بشهر وعلى حسب هواهم

3: انا عامل فعلا زياره لوالدتى فى ذو القعده اللى فات وطلبوا منى موافقه من وزارة الداخليه رحت على الداخليه واعطونى الورقه الصفراء ( الموافقه) وبيكتبولك بعد كدا ان الزياره غير قابله للحج والعمره (بس رحنا الحج والحمد لله ) وبتروح بيها على الخارجيه تانى ... يعنى ان شاء الله بيمشى الحال.

وربنا يوفق الجميع :closedeyes:

تم تعديل بواسطة ALivE
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / ilive

جزاكم الله خيرا على الرد والاهتمام

لكن سؤال حضرتك ... حضرتك قدمت هنا في الرياض ولا في جدة ؟

وعلى فكرة انا سايب لك رسالة على الخاص

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

اخى الفاضل ..

انا قدمت فى الرياض والموضوع يسير ان شاء الله ... توكل على الله واطلب منه التوفيق والتيسير...

وبالنسبه للرساله على الخاص .. ( تم الرد على سؤالك ) .. وتحت امرك

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا أخي الفاضل ومشكور جدا على المساعدة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انا بس لى سؤال

انا عملت زيارة لزوجتى ومفيش اى مشكلة

المشكلة فين بقى

الاقامة انتهت ولظروف خاصة بمكتب العمل والاورق بتاخد وقت على ما تجدد

السؤال ينفع زوجتى تيجى بموجب تاشيرة الزيارة اللى معها ولا ممكن يحصل مشكلة فى المطار عشان اقامتى منتهية ؟؟؟

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انا بس لى سؤال

المشكلة فين بقى

السؤال ينفع زوجتى تيجى بموجب تاشيرة الزيارة اللى معها ولا ممكن يحصل مشكلة فى المطار عشان اقامتى منتهية ؟؟؟

ولكم جزيل الشكر

اخي الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عادي جدااااااااااااااااا ان زوجتك تدخل واقامتك منتهيه مفيش فيها اي مشكله بالنسبه للاقامه لو مش عارف تجديدها ارسلي علي الخاص ايه المشكله وانا بعون الله بجدد لك الاقامه

رابط هذا التعليق

انا بس لى سؤال

المشكلة فين بقى

ولكم جزيل الشكر

اخي الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عادي جدااااااااااااااااا ان زوجتك تدخل واقامتك منتهيه مفيش فيها اي مشكله بالنسبه للاقامه لو مش عارف تجديدها ارسلي علي الخاص ايه المشكله وانا بعون الله بجدد لك الاقامه

ربنا يخليك ياعم خالد وشكرا على ذوقك وتعونك

بالنسبة للاقامة ما تشيل هم دى بالنسبة لى تجديدها سهل بس هى مشكلة وقت مش اكتر عشان كدة سالتك

وبينى وبينك انا ما لى خبرة قوى فى موضوع الزيارة والاستقدام دة لكن الباقى اهو ربك بيسهلها

وشكرا مرة تانية

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

لو سمحتم ضروووووووووووورى

العامل المعماااااااااااااااااااارى ينفع يعمل زياره للزوجه والأولاد ولازم يكون مكث 3 شهور بالمملكه ولا ينفع يعمل اول لما الاقامة تطلع على طول أرجو الافادة

ان حظى كدقيق فوق شوك نثروه

ثم قالو لحفاة يوم ريح اجمعوه

ان من أشقاه ربه كيف أنتم تسعدوه

رابط هذا التعليق

لو سمحتم ضروووووووووووورى

العامل المعماااااااااااااااااااارى ينفع يعمل زياره للزوجه والأولاد ولازم يكون مكث 3 شهور بالمملكه ولا ينفع يعمل اول لما الاقامة تطلع على طول أرجو الافادة

الاخت الفاضله

العامل للاسف مش بيعرف يعمل زياره بطريق الرسمي انما عن طريق اي معقب شاطر بيعملها عادي جداااااااااا بمعني اصح بتتعمل بفلوس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...