اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جمعية المصريين في الخارج للتنمية والاستثمار

Tafshan

Recommended Posts

شكرا لكل الأخوه المشاركين فى الموضوع ، وفعلا يبدو أن الجميع متحمس لمثل هذا المشروع ، والجميع مرحب به للمشاركة فى تلك الجمعية أو الشركة أو حتي إتحاد الملاك وسنترك الشكل القانوني حتي عمل دراسة الجدوى والميزانية التقديرية وخلافة من الأمور المالية بعد تحديد طبيعة المشروع ، والان أنا أفكر فى مجمع سكني يتكون من 3 عمارات مثلا (كمباوند) ويتمتع ببعض الخدمات مثل حمام سباحة ، ملعب كرة قدم ، مسجد ، حراسة ، مواقف سيارات) وأنا شخصيا أقيم فى شقة بهذة المواصفات ومستريح فيها جدا - طبعا شهرين كل سنه للأسف) وأعتقد ان هنا مش مهم أوي تكون الأرض فى موقع متميز ولا دياوله لأنك داخل كمباوند كفاية ان فيه مواقف لعربيتك

الموضوع مازال مفتوحا للمناقشة مع الترحيب بأي فكرة جديدة أو إقتراح علما بأنني شخصيا قمت بالإتصال ببعض المهتمين فى مصر لعمل دراسة عن أفضل مكان وأفضل سعر لهذا المشروع

وتقبلوا التحية ،،

رابط هذا التعليق

• الردود 169
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هذه الفكرة فكرنا فيها فى القاهرة و جمعنا 10 افراد و سألنا عن الارض

و لقينا ارض فى اخر ش جسر السويس مدينة النزهة 2

قطعة الارض 460 متر لكن السعر من 2500 الى 3000 جنيه للمتر حسب الموقع

تبنى 12 دور على 4 شقق فى الدور

الدور الاول محلات كده هيكون عندك 44 شقه

اتفقنا نجمع 22 فرد كل واحد يدفع 50 الف و كل واحد يدفع الفلوس ساعة شراء الارض للبائع

و يكتب اسماء العشرين فى العقد و كل واحد ياخد نسخه من العقد مع وجود محامى

و بعد شراء الارض نعطيها لمقاول بالمشاركة فى البناء

هوا بالبناء و احنا بالارض مقابل نصف عدد الوحدات

كده كل واحد الشقه تقع عليه بخمسين الف مع انها تساوى مائة الف

نبيعها و نكررها فى ارض اخرى احنا اللى نبنيها

ايه رايكم فى الفكرة[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقكم يا أخ جادو بس 22 عدد كبير جدا و بيزود أحتمالات الخلافات لا قدر الله .

دعواتنا ليكم بالتوفيق .... و أخبار الأخ عصيمي أيه ؟؟؟ فين تصوراتك ... الحقنا بيها قبل طن الحديد ما يعدي أكتر من الخمسة الاف جنيه0

أعتقد أن العدد لا يجب أن يزيد عن خمس أفراد بحد أقصى للتيسير في أدارة اتحاد الملاك 0

دعواتي للجميع بالتوفيق0

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

نحن في المنطقة الشرقية بدائنا الفكرة علي الورق و اشترينا الارض يالعبور المنطقة التاسعة الاسكان الفاخر موقع نادر من يريد تفاضيل الدخول يرسل علي الاايميل

egyshare@live.com

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

روح الحياه اسف جدا للتاخير فى الرد كنت مسافر وانا موافق على الفكره بكل مقايسها ومن الممكن ان نتعاون رقم تلفونى للمواصله والمفاهمه 0503706211

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الفكرة اكثر من ممتازة وكذلك الاخوه المشاركين شدني حماسهم وجديتهم وافكارهم - ارجوا ان تقبلوني عضو معكم في الجمعية او المشروع اذا كانت الفكره مازالت قائمة

منذ اكثر من شهر وانا احاول المشاركة او الاتصال عن طريق الميل بالاخوة المشاركين وخاصة الاخ طفشان والاخ مهنس عصام ولكن دون جدوي - انشاء الله تظبط المرة دي

انا مقيم بالرياض بالسعودية

تقبلوا تحياتي جميعا وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...
  • بعد 3 أسابيع...

size=6izالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا قريت الموضوع من اول صفحه وكنت متخيل انه موضوع جديد وتحمست له جدا ولكن فوجئت انه من 2008 ولما وصلت لصفحه 12 لقيت الموضع مش متفعل

مع ان الفكره ممتازه والاخ صاحب التوبك كان متحمس جدا في الاول وعمل جهد مش عادي فحبيت اعرف هو الموضوع وصل لحد فين وهل تم تفعيله ام لا

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...