اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل تسمح لنفسك بالتجسس علي ماسينجر أبنك؟

nash

Recommended Posts

اده ليه الاحراج ده بقى

كان فى مداخله لاستاذ كوكمن هنا

مش ممكن يادوبك رديت المداخله اختفت :lol:

هى دى تهيأت؟

ممكن برده كل شيء جايز

أنظر إلي الصفحه رقم (2)

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

• الردود 57
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ..

أشكر الأخت ناش على اثارتها لهذا الموضوع الشيق ...

وأدعوكم لسماع درسين حلوين جدا جدا ... عن تربية الأبناء ...

مش هتندموا اسمعوعهم ....

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&i...p;lesson_id=914 للشيخ حسين يعقوب

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&i...;lesson_id=4548 للشيخ وجدي غنيم

و ربنا يحمي كل أبناء و شباب المسلمين ...

شكرا ..

لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
رابط هذا التعليق

سولي العزيز...لو الأب فتح موضوع عرفه عن طريق مراقبه الأبناء...ففي هذه الحاله لن يصبح أب حكيم...فهو قد أخبر عن نفسه بأنه يقوم بعمليه مراقبه..وفي نفس الوقت أحرج أبنه ونفسه...

على ما اعتقد يا استاذتى العزيزة ان الاب الى يعمل الحركة الى حضرتك قولتى عليها دى

يعمل كدا ويمكن اكتر كمان هل التجسس يعتبر تربية صح

ماتزعلش يا سيدي من كلمه تجسس..ماهو ابني اللي قالها ونقلتها بالضبط كوجهه نظر له ...منتهي الديمقراطيه صح؟؟

لا انا عمرى ما ازعل من اساتذتى بالعكس دا انا بفضلها لانها بتعكس مضمون الموضوع

التجسس وانا بختلف مع عمور واستاذى واثق الخطوة ان احنا ما نسميهاش تجسس طب افرض الموقف دا حصل معاكم

والدكم هايكون شكله اية فى نظركم

مع العلم انكم واضحين ادامه (وطبعا هيبقي مفيش داعى للتجسس) وانا وضحت ان لو الولد سلك سلوك تانى خالص

يبقي لابد للتجسس (بس دى نادرا لو الولد صريح مع والدية)

ماشاء الله عليك..كون أن تعطي كل خطواتك لوالدتك فهذا بالتاكيد شيء رائع..ولكن كم نسبه من يقوم بذلك؟؟كم نسبه من ينتهجون منهجك؟؟

:lol: :lol: :lol:

طيب غذا أفترضنا أن هناك بوادر للإنحراف وعرفها الأب...أليس ذلك أفضل من أن يعرف متأخرا فلا يستطيع علاجها؟؟؟

هوا زى ما قلت لو الولد صريح هايقول لوالدة على كل حاجة حتى لو غلط ويبقي عارف انها هاتزعل والدية بس بيقولها

انما لو هوا كويس وبعد كدة (اتعوج) طبعا الاب هايلاحظ الحكاية وهايحاول يعدل الى اتصلح

بس سؤال لحضرتك

هوا مش سؤال كانى باخد راى حضرتك

هل لو الابن كويس وواضح مع والدة وهوا من نفسة بيقولهم على كل حاجة

وجيه الوالد وعمل كدة بأحتراف زى ما بيقولو اساتذتى الأفاضل ولاكن صدفة او من غير صدفة الولد عرف

مش ممكن الولد بالحركة دى اسلوبو يتغير

مهوا ما فيش ثقة بقي وانا واضح معاكم وممكن الولد يتغير 180 درجة من ناحية المعاملة

انا رأى طالما هما واضحين وصريحين يبقوا لازم نحافظ على خصوصياتهم

اصل الولد لما يبقي صريح يبقي اساسا ما فيش خصوصيات عنده مع والدية

هو موضوع شائك..أعرف..ولكن ماهو أقرب الحلول للحل المنطقي مراقبه الأبناء عن كثب ومنع أي وسيله للإنحراف المبكر وفي نفس الوقت نكسب أحترامهم ؟؟

انا مع حضرتك طبعاً بس من غير تجسس

يعنى مراقبة من غير تجسس

وسلامى لكى استاذتى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

أخي العزيز محمد

يعطيك العافيه علي التسجيلات....

جاري تحميلهم ..وإن شاء الله في ميزان حسناتك

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

الله يخليك يا سولي ماتزعل...خلاص انا بعترف وأقر أن كلمه تجسس غير ملائمه....بس هوة اللي قالها مش أنا.... :lol: أة والله

كلامك يا سيدي منطقي..ومنطقي جدا...لكن إذا كان الأب عاده مشغول طوال اليوم بالعمل ولا يوجد لديه الوقت الكافي لمتابعه الإبن...ماذا يفعل..تعرف ظروف الحياة الأن والكل يدور في دوامه لتحقيق مستوي معيشي جيد للأسرة...فما العمل ؟؟ من الممكن أن يكون الإبن حذر في تصرفاته..وأحيانا الفضول الشديد لشيء سمع عنه من أصدقاءة تكون هي النواة الأولي للإنحراف المبكر أو لنقل جنوحه قليلا عن الخط المستقيم...

من الممكن أن يقوده هذا الفضول لما لا تحمد عقباة...

في فترة من فترات المراهقه مهما تقربنا من أولادنا إلا إنهم يفضلون ويتمسكون بشده بخصوصيه ..حتي لو كانت وهميه..هذه أنا أحترمها واقدرها..ولكن ليس معني ذلك أن أدع لهم الحبل علي الغارب وأقول فليمارسوا خصوصياتهم...

سولي العزيز...من الممكن أن يتغير رأيك في المستقبل حينما تكون أسرة وتجد أبنك يافع بجوارك وقتها ستعمل المستحيل حتي تمنع عنه أي شيء يؤذيه حتي لو أحكمت عليه الرقابه ولو من بعيد....سيظل هاجس الخوف عله يطاردك وقد تشعر بتأنيب الضمير لعدم وجود وقت كاف لمتابعته والجلوس معه ...

اتفق معك في أحترام الخصوصيه ولكن يجب الرقابه علي هذه الخصوصيه حتي لا تتحول إلي شيء أخر مرعب...

خلاص يا سولي؟؟؟ مافيناش من تجسس...رقابه بس...نقول أوك؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

الله يخليك يا سولي ماتزعل...خلاص انا بعترف وأقر أن كلمه تجسس غير ملائمه....بس هوة اللي قالها مش أنا.... :scooter: أة والله

يا نهار يا نهار ..... ازعل من حضرتك :rolleyes: لا ابدا والله انا زى ما قلت لحضرتك م بزعلش من اساتذتى ابدا

وعلى فكرة انا مش معترض ابدا على كلمة تجسس دا اساسا هوا الموضوع والى العم عمله دا تجسس فعلاً

كلامك يا سيدي منطقي..ومنطقي جدا...لكن إذا كان الأب عاده مشغول طوال اليوم بالعمل ولا يوجد لديه الوقت الكافي لمتابعه الإبن...ماذا يفعل..تعرف ظروف الحياة الأن والكل يدور في دوامه لتحقيق مستوي معيشي جيد للأسرة...فما العمل ؟؟ من الممكن أن يكون الإبن حذر في تصرفاته..وأحيانا الفضول الشديد لشيء سمع عنه من أصدقاءة تكون هي النواة الأولي للإنحراف المبكر أو لنقل جنوحه قليلا عن الخط المستقيم...

في فترة من فترات المراهقه مهما تقربنا من أولادنا إلا إنهم يفضلون ويتمسكون بشده بخصوصيه ..حتي لو كانت وهميه..هذه أنا أحترمها واقدرها..ولكن ليس معني ذلك أن أدع لهم الحبل علي الغارب وأقول فليمارسوا خصوصياتهم...

سولي العزيز...من الممكن أن يتغير رأيك في المستقبل حينما تكون أسرة وتجد أبنك يافع بجوارك وقتها ستعمل المستحيل حتي تمنع عنه أي شيء يؤذيه حتي لو أحكمت عليه الرقابه ولو من بعيد....سيظل هاجس الخوف عله يطاردك وقد تشعر بتأنيب الضمير لعدم وجود وقت كاف لمتابعته والجلوس معه ...

اتفق معك في أحترام الخصوصيه ولكن يجب الرقابه علي هذه الخصوصيه حتي لا تتحول إلي شيء أخر مرعب...

خلاص يا سولي؟؟؟ مافيناش من تجسس...رقابه بس...نقول أوك؟؟

تصدقى حضرتك كلامك صح جدا

انا اعدت افكر فيها

وشوفت امثال من ناس اعرفها وكدة

لقيت فعلاً ان لازم تجسس او مش تجسس تعتبر رقابة زايدة شوية

انا كنتى غلط شوية فى رأيى

يا رب ما اكونش ضايقت حضرتك

وسلامى لكى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

والله بالعكس يا سولي وجودك كشاب في الحوار أسعدني كثيرا ... :angry:

ليت شبابنا يحملون تفكيرك الجميل

:rolleyes: :scooter:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

أنا صحيح جيت متأخر لكن أحب أقول رايي أنا يا جماعة باتجسس على أولادي مش بس الماسنجر والتليفون والموبايل ولو أقدر أروح معاهم المدرسة متخفية هاروح باخاف عليهم من اللي باسمعه وأشوفه وبيني وبينكم أنا عاملة شبكة جاسوسية مع أصحابي الامهات وبنجرجر الأولاد وأي واحدة تسمع من إبنها اي سلوك خطأ عن ابن صاحبتها تبلغها فورا .أنا عارفة الشباب هيقولوا خنقة وقلناها قبلكم ولما تكبروا هتعملوا كده مع أولادكم صدقوني الزمن صعب والتربية مسئولية صعبة.

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

أختي العزيزة قرنفل...كده تمام التمام...

ليكي هديه برنامج اصباي مايخرش الميه....وزيزتا حقها محفوظ :wub:

والله زمن صعب وعلينا جميعا الإنتباة لإولادنا والطرق عديده ولكن المهم حسن التصرف في طريقه المراقبه..وطبعا لا ننسي الذكاء الخارق الذي يتمتعون به..ومحاول سباقهم بخطوة دائما.....

اشكرك علي مرورك الكريم

دمتي في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

شكرا مدام ناش منتظرة البرنامج

أنا لما باسمع حاجة عن الشباب الصغير يعني تصرفات غلط بافتش في خصوصياتهم ونفسي أفتش في دماغهم رغم إنهم مهذبين جدا لكن شوشو بيلعب في دماغي وباشوف أمهات كتير واخدين مقلب في أولادهم و مش عايزة أكون منهم

يارب ابعد عن أولادنا كل شر و احميهم من شر أنفسهم وشر الناس

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

انا لسا الاولاد عندي.

لكن التجسس علي ايميله يكون احد خيارين .: _ وخصوصا في عالم النت

الولد لو هو سنه صغير . ولسا ما عرف الكمبيوتر . فسهل انك تراقبه وليس تجسس . لانك راح تعلمه كيف يكون ايميله يفتح بدون الباس وورد . وبكدا تدخله من غير تجسس

الحاله الثانيه . وهي الابن لما يكبر . ويكون عفريت بالنت .. اعتقد صعب انك تتجسس عليه لكن المبدأ متاح بشرط تكون انت اقدر منه علي انه ما يعرف عنك حاجــه . لكن في المرحله دي الخطر من الشاب انه يتجسس علي ابيــه ......

عموما مبدأ التجسس على اطلاقه غير مرغوب مثله مثل التجسس علي الموبايل والرسائل لكن لازم يكون الاثنين من جوالك وايميلك متاحين للاخرين يعني الصفــه متبادلــه بينك وبينــه .. ونفس الشي عن الزوجــه

ابدأ بنفسك بفتح ايميلك .. وموبايلك ورسائلك .. كي يبادلوك الشعور ..

وشكرا مدام ناش على الموضوع الجميل وتقبلي تحياتي

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

أهلا وسهلا أخي العزيز قديم...

لا انا عندي الولاد عفاريت الحقيقه بس عاملين حركه حلوة موصلين الكومبيوترات علي بعضها لإنها كلها آي ماك...واي واحد بيتتنفس بنقفشه..والجميل انهم عارفين...حتي الصغير بيحكي مرة مع والده انه ( عارف يا بابا أحنا شباب وبناخد راحتنا في الكلام مع بعض وكدهوت ) طبعا الرساله وصلت لنا ولم نحاول ان نتدخل في شؤنه حتي لا يشعر بالإحراج

الصراحه حلوة ..والتفتح في العلاقات شيء جميل ...

وطبعا الهدايه في الأول والأخر من رب العالمين....

تسلم يارب علي مرورك الكريم

دمت في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

الله يخليك يا سولي ماتزعل...خلاص انا بعترف وأقر أن كلمه تجسس غير ملائمه....بس هوة اللي قالها مش أنا.... :sad: أة والله

انا مع حضرتك فى احترام الخصوصية مع التشديد على وجود الرقابة طبعا ودى ماحدش ينكر انها حتى ولو اغضبتنا واحنا صغيرين الا انها افادته طول حياتنا

أما عن اختيار أساليب التجسس على خصوصيات الابناء فمازلت - وسامحينى يعنى _عندى تحفظ عليه شوية وباعتبره خارج حدود الرقابة وممكن يبعد الابن اكتر عن اهله وعن انه يسمع لهم

يعنى انا فكرت لما حضرتك قلتى ان الاب بيلجأ لكده لأنه مشغول جدا عن انه يتابع ابنه بشكل مكثف ويقعد معاه لقيت انه الحقيقة ان لو الاب اختار يحط قاعدة انه يقعد مع ابنه كل يوم نص ساعة بشكل دائم صدقينى حتى لو الابن فكر يغلط فى مرة قوة علاقته بأهله هترجعه ومافيش حد بينحرف فجاة واكيد تواجد الاب والام فى حياة الاولاد النفسية اهم حاجة فى حياتهم

واعتقد انه حتى أهم من تحقيق المستوى المعيشى المناسب

وان كنت طبعا أعلم جيدا ان كل الاباء بيسعوا للمستوى ده مش علشان خاطر حد غير ولادهم

انا دايما بافتكر كلام امى وابويا وحتى خالى و اى حد من الناس الكبار بسأله عملتوا ايه معانا او مع ولادكم فى اصعب شىء فى الدنيا وهوتربيتهم وباطلب نصيحتهم فى اولادى

كنتم دايما باسمع رد واحد :

ربنا هو اللى بيعين ...................

وكل اب وام زى حضرتك يا سيدتى الفاضلة لا يمكن ربنا يضيع تعبهم وحرصهم وحبهم لأولادهم وربنا يحفظ أولادنا جميعا وأولاد المسلمين

انه ولى ذلك وهو القادر عليه

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

أخي العزيز مروان...أتفق معك بالتحفظ علي أسلوب التجسس...وهذا كان السبب في ثورة غضب إبني....

لكن للأسف لكل والد طريقته في التوجيه والتربيه والمتابعه سواء عن قرب او بعد من الإبن...

للأسف تربيه الأبناء تبعد تماما عن الكتب ونظريات علم النفس وكل شيء قرأناه...

كتب مثل (حديث دكتور سبوك ) جعلتني أفهم قليلا في نفسيه الأطفال وباقي المعرفه تأتي عن طريق الفطرة التي فطرها الله في قلوبنا..ثم الخبرة بعد ذلك..وقبل كل شيء هي من عند الله...

بالفعل أخر الكريم ربنا اللي بيعين

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

:sad: :unsure: :roseop:

متغاظة

مش عارفة أرد

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

:unsure: :roseop: bv:-

متغاظة

مش عارفة أرد

لأ لازم تردي يا نونا :sad:

طب ايه رأيك بأة أني فعلا عايزة أسمع رأيك ...مش عارفه حاسه أنه ممكن يكون جديد :)

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

بصراحة يعني يا طنط

_اسمحيلي بقى معلش أقول طنط _ :wub:

انا قريت الموضوع يجي خمس ست مرات

كل مرة أحاول أرد

وانا غضبانة ازاى ماما تعمل كدة ؟!!

عقلي يوزني

وأفكار تانية واحتمالات تانية تنط في راسي

أمسح الرد و أقوم

المشكلة انى حطيت نفسي في موضعين

لشخصين

أنا و وولي أمري _ماما غالبا :ninja: او بابا برده bv:- _

يعني وجهتين نظر :blink:

و بعدين أرجع أقول حيادية

موضوعية

ماهو مش كل ماما زي مامتى و مش كل بابا زي بابتي :)

ومش كل الاولاد زيي ولا انا زي كل الاولاد

يعني عاوزة أرد من ناحيتين

ناحية عامة

و ناحية خاصة

والاهم ان مطلوب الامانة :sad:

يعني لما أقول لا مش هزعل لوماما عملت كدة

يبقى فعلا مش هبقى زعلانة

يعني أزمة :sad:

وأزمة يعني عجز عن الرد mc(:

و احساس العجز عن الرد ده مزعج

حاجة تغيظ

مش رد جديد قوي يعني

:unsure:

ولا مفيد :roseop:

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

بصراحة يعني يا طنط

_اسمحيلي بقى معلش أقول طنط _ :wub:

انا قريت الموضوع يجي خمس ست مرات

كل مرة أحاول أرد

وانا غضبانة ازاى ماما تعمل كدة ؟!!

عقلي يوزني

وأفكار تانية واحتمالات تانية تنط في راسي

أمسح الرد و أقوم

المشكلة انى حطيت نفسي في موضعين

لشخصين

أنا و وولي أمري _ماما غالبا :ninja: او بابا برده bv:- _

يعني وجهتين نظر :blink:

و بعدين أرجع أقول حيادية

موضوعية

ماهو مش كل ماما زي مامتى و مش كل بابا زي بابتي :)

ومش كل الاولاد زيي ولا انا زي كل الاولاد

يعني عاوزة أرد من ناحيتين

ناحية عامة

و ناحية خاصة

والاهم ان مطلوب الامانة :sad:

يعني لما أقول لا مش هزعل لوماما عملت كدة

يبقى فعلا مش هبقى زعلانة

يعني أزمة :sad:

وأزمة يعني عجز عن الرد mc(:

و احساس العجز عن الرد ده مزعج

حاجة تغيظ

مش رد جديد قوي يعني

:unsure:

ولا مفيد :roseop:

أولا ردك علي بساطته لكن حقيقي جميل...

أولا عرضتي وجهه نظرك كإبنه ...ثم عدتي وكنتي أمينه في عرضك لوجهه نظرك لو كنتي أم....

صدقيني كنتي رائعه في ردك.....

حبيبة قلبي أحلي حاجه في ردودك العفويه ...وماكان من القلب يصل إلي القلب....

شطورة يا نونا...مش قولتلك فرحانه بيكي في المحاورات؟؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عندما سافرت لأمريكا أول مرة عام 2003 فى مهمة عمل.. كان من أحلامى زيارتها.. فالكل يتمنى رؤيتها أو الهجرة إليهاعرض الصفحة
    • 0
      هل ماضينا مخزن فى مكان ما داخلنا حتى وإن لم نتذكره.. فكر جديا..فكرة مرة أخرى..سؤال محير بالتأكيدعرض المقال كاملاً
    • 4
      http://hibapress.com/details.php?id=49583   استغل الملك محمد السادس  اليوم  خطاب الاحتفال بعيد العرش لتحذير كافة شعبه  من الانسياق وراء الأفكار الخاطئة والمعتقدات المتطرفة القادمة من الشرق والغرب فى اطار تزايد حركات التطرف الارهابى فى العالم.   وفى هذا السياق خاطب الملك شعبه قائلا.. شعبى العزيز لاتسمح لأحد أن يعطيك دروسا فى دينك  مؤكدا على ضرورة التمسك بوحدة المذهب المالكى الذى يوحد الهوية الدينية المغربية قائلا..حافظوا على هويتكم وعلى مذهبكم السنى.  
    • 14
      انتشرت خلال الفترة الحالية بعض الاخبار عن قيام الاخوان بترشيح المهندس خيرت الشاطر تولي تشكيل الوزارة بعد اقالة وزارة الجنزوري «الإخوان» تحدد مرشحيها للحكومة: «الشاطر» رئيساً و«مالك» للمالية و«دراج» للتعليم العالى وقد حكم على الشاطر في فترة سابقة بالسجن لمدة سبع سنوات في قضايا غسيل اموال و اعادة تشكيل تنظيم محظور الحكم على الشاطر ومالك بالسجن 7 سنوات في القضية العسكرية لقيادات الاخوان الا انه في شهر مارس الماضي تم الافراج عن خيرت الشاطر وحسن مالك دون تبرأته من الجريمة التي حوكم بشأنها وحصل ع
    • 2
      هذه الصفحه ضمن صفحات موقع الإنتخابات الأمريكيه و تحتوي على شروط التقدم للإدلاء بالاصوات في الإنتخابات في امريكا جاء فيها : و الترجمه الحرفيه للنص من جوجل : اللينك : My link ما رأيكم دام فضلكم ؟؟؟</h1>
  • أضف...