اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيفية عمل ورود السيراميك..(بقلم الاسطى ناش)

nash

Recommended Posts

مساء الفل عليكم جميعا

ايه الجمال ده كله زباين فى الورشة اللهم لا حسد . من أول امبارح مش بتفتح المحاورات معايا لسه فاتحة دلوقت

ايه جمال السراميك ده يا نوشة والله هجربه وهوريكى شطارتى خصوصا ان الشرح بطريقة سهلة ومفهومة بس براوة عليكى

عمرو وسول منورين ورشة معلمتى نوشة ويا ريت تساهمو كدة بحاجة علشان نكبر الورشة وفى انتظار اليافطة يا سول

منورة يا قرنفل الورشة اعملينا دعايه بقى عند صحباتك لدخول المعرض اللى انشاء الله هنعمله قريب بس لما يدولنا مكان

واسع فى المحاورات

بجد يا نوشة اعمال رائعة تستاهلى عليها :blush2: :roseop::roseop:

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

أولا بجد يا استاذة ناش ورشتكم وش السعد عليا

جالى شغل ونازل فية من بكرة ان شاء الله

شوفتى بقي وشكم حلو ازاى

أهلا أهلا ياسولي...أسمع جعجعه ولا أري طحنا....

فين البروشور....طيب مخصوم منك 70 قرش بحالهم...

بالنسبه لليافطه أنا مفوضالك أنت الأمر بس ممكن نعمل تمويه تخلي الأسم بلون إينفيزابل محش يشوفها غير اللي بيدخلوا الورشه بحيث لو جت مباحث التموين ننزلها ونجري...وأهو برضه يبأة سهل ترجع تعيد تصميمها للورشه اللي جنبي...وتعمل نفس الحركه مع أماني...وممكن نسلفها في الأخر لزيزيتا ...وأنا عارفه أنها أمينه وهاتحطهلنا عندها أمانه لغايه ما الكبسه تخلص...

علي فكرة اللوجو الجديد بتاعك جميل جدا..بجد وجد....ماشاء الله عليك...

وفى انتظار اليافطة يا سول

امانى

(اية دا دى كانت عزومة مركبية :roseop: ) بس كدة انا اساسا خلصتها بعد

انفصال عن الديزنه (يعنى التصميم ) دام 10 ايام من ساعت ما سيبت شغلى القديم

وحررام تخصمى الـ 70 قرش هوا حق اليافطة فيه كام 70 قرش دا ظلم يا بيه (وش محمود المليجي فى فلم الأرض)

بس عجبك الصورة الجديدة أتفضلى لو تحبى لانها ما بتطلعش إلا للغاليين بس :blush2:

أدي يا ستى اليافطة بتاعتك اهى اجرى انا بقي ادى اليافطة بتاعت مدام امانى ومدام زيزيتا

سلام مؤقت

تم تعديل بواسطة Solee

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

يانهاري...سوري يا اينو والله ما اخدت بالي أنك عندي...أتفضلي أامري وأطلبي اللي أنتي عايزاة...

إلا قوليلي بأة إزاي بتضيفي الصور من جهازك للموضوع وياريت بالتفصيل الممل وكمان تعملي حسابك أني كنت أدبي ...يعني بلاش مصطلحات وحاجات كده...ممكن؟؟

وأنا هاجرب برضه

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

ولا يهمك يا نوشة انت اللى منورة التوبيك

شوفى يا نوشةبعد التصوير للعمل بالموبايل تنقلى الصور على الكمبيوتر باستخدام اما كابل الموبايل او استخدام قلم ميمورى(ريدر)

بعد نقل الصور على الجهاز قومى باستخدام مواقع الرفع على النتا لتحميل الصوروبعد ذلك تاخدى كوبىمن موقع الرفع وتحطيه فى

منتدى المحاورات

امانى

رابط هذا التعليق

سولي..........الف الف ألف مبروووووووك....ماشاء الله ربنا يوفقك ياااارب..

ربي يوفقك ..وإليك هذا الدعاء..وربي يحقق لك كل أمانيك...

قال النَّببِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : « يَا مُعَاذُ أَلا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً تَدْعُو بِهِ ، لَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِنَ الدَّيْنِ مِثْلُ صبِيرٍ (1) أَدَّاهُ اللهُ عَنْكَ ، فَادْعُ اللهَ ، يَا مُعَاذُ « قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ المُلْكِ تُؤْتِي المُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ المُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ « تُولِجُ اللَّيْلَ في النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ في اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ المَيِّتِ وَتُخْرِجُ المَيِّتَ مِنَ الحَيِّ وَتَرْزِقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ » رَحْمنَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَرِحِيمَهُمَا تُعْطِي مَنْ تَشَاءُ مِنْهَا وَتَمْنَعُ مَنْ تَشَاءُ ، ارْحَمْني رَحْمَةً تُغْنِيني بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ »

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد دعاء جميل اوى يا استاذة

وشوفتى بقى ان وش حضرتك حلو ازاى

إلا صحيح هيا اليافطة بتاعت حضرتك وقعت ولا اية

هيا راحت فين

مش مهم معانا يافطة استبن

يا رب تعجبك اليافطة

اديني اهوة وفيت بوعدى ابعتيلي بقى البيتزا

انا مستنى اهوة بس بلاش تكون بيتزا سيراميك

سلامى لكى

اة توتا هاتشترك دلوقتى معاكم بس بتسخن بس

رابط هذا التعليق

أيون هوة كده الشغل...وبما أنك وفيت وعدك...أنا جايبالك البيتزا وسخنه كمان...ألف صحه وهنا...

ماتديش حد حاجه...سامعني؟؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

سولللىىىى حبيبي انا اقرب ممكن اخدلك البيتزا واجيبهالكوانا جى شكلها حلو اوى اوى اوى عيني فيها

كنت عاوز بس اقول لمدامناش الدعاء ماشا الله تبارك الله ربنا يباركلك ويزيدك ايمان يا مدام ناش

دمتى فى رعاية الله

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

يعنى انا مش هاخد حته انا اللى قلت { ورشه الاسطى ناش للتعليم ببلاش }

و لا اى تقدير لمجهودى على العموم مش هساعده تانى

شغلى ليه لوحدى علشان البيتزا بتعتى تبقى ليه و مش هديله منها

و السلام عليكم

دع الايام تفعل ما تشاء

و طب نفسا اذا حكم القضاء

و لا تجزع لأحداث الليالى

فما لحوادث الدنيا بقاء

رابط هذا التعليق

يا سلام عليكي يا مدام ناش

بتزاية حلوة (مش زى رغيف العيش الى انا عملته وما اتعملش كمان )

على فكرة انا اخدت دورة فى عجينه السيراميك

علشان كنت عايز اعمل بيها كراكتارات وبعد كدة ابقى اصممها 3D بس اتضحلى انى لو عملت كراكتر كأنى عملت صنع

وطلعت الحكاية حرام روحت سيبتها

بس على فكرة بتاعت الودرة الى شبه وردة الفل دى

جميلة اوى

لو تعمليلى طريقة عمل الوردة البلدى الحمرا دى عرفاها

رابط هذا التعليق

تسلمي يا توتا والله ما أخدتش بالي....لإن لازم أعمل ريفرش للصفحه كل شويه والأول المشكله دي ماكانتش موجوده...تسلمي يارب علي علي مجهودك ....سولي.....أديها حته ياسيدي وأمرك إلي الله....وحته كمان لعمرو...علشان شاف الدعاء...وتقدر تاكل وأنت مطمن....

شوف ياسيدي انا جيبالك طريقه تانيه للورده البلدي...غير الأورانج اللي في الصفحه السابقه علي طول....وكام يوم كده وانزل صور البوكيهات بتاعتي إن شاء الله ...

وياريت بعد ماتعمل الشكل اللوزي تغرسها في سلك سيمك نوعا ما لو كنت حابب تعمل منها بوكيه..وطبعا تسيبها كده من غير السلاك لو عايز تعمل بيها منظر جمالي وتستخدمها في تزيين علبه أو اي عمل فني أخر

الطريقه ببساطه..هاتلصق البتله الأول وفي الإتجاة المقابل لها البتله الثانيه وبي الفراغات تلصق البتلات بشكل متعاقب...وطبعا العجينه هنا متلونه

ياتري الصور واضحه؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

استاذ داروين لو سمحت فض الموضوع دا علشان حصل تجمع رهيب وممكن يخشو على باب السياسة ويقولو

لازم الحكومة توفرلنا ورد السيراميك ويعملو اضراب وتبقى اية

فياريت اننا نشوف حل للحكاية دى ونرش ميه بقي وكل واحد يروح يلعب عند بيته

الحمد لله قدمت خدمه متواضعه لموضوعك الجميل

سلام دلوقتى

يا عم سولي انا اضم صوتي لأصوات الجماهير وأطالب الحكومة والقيادة السياسية وقيادات الحزب والمحافظين وأعضاء الحكم المحلي بتوفير ورد السيراميك للغير قادرين ... وأطالب بوصول ورد السيراميك لمستحقيه ... وأتساءل كيف يمكن للأنسان أن يعيش حياة طبيعية دون ورود السيراميك ... أنه القهر يا صديقي ... أطالبكم جميعا أن تثوروا ضد هذا التعسف

بس طريقه التقويم علي الناس الغلابه مش صح...واخد بالك...هنا الشاكيف مابتهزرش يعني ممكن ألاقي نفسي فجأة في الشارع والورد متبعتر في كل جته...(متبعتر ) دي جديده صح؟؟

طييييييب يااااااا سولي ...حاااااااااضر......زإما ورييييييييييتك :ninja:

الأشاكيف مالهم بس ... ماهو الجماهير هي اللي بتطالب

وطبعا انا عن نفسي لا أستطيع أن أرفض مطلب جماهيري هام كهذا المطلب

بس حاسيبكم شويه تبذلوا شوية مجهود جبااااااااااااااااااار من اللي بتقولوا عليه ده أما أشوف أخرتها ايه

bv:-

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

بس حاسيبكم شويه تبذلوا شوية مجهود جبااااااااااااااااااار من اللي بتقولوا عليه ده أما أشوف أخرتها ايه

:ninja:

مش عارفه الكلمه اللي بالأحمر مش مستريحالها ليه

:blink: ...حساها مغرضه

بجد يا داروين يا أخي العزيز ..التوبيك نور بإضاءة أبهرت عيني وأرعبتني..قولت يمكن أكون عملت حاجه وهاشوف إنذار كده حلو منور الدنيا...

تسلم يارب علي متابعتك...وهاعملك بوكيه أسبيشال بخمسه وستين ريال بس ...الأرقام دي مش لأي حد ..للاشاكيف بس bv:-

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

وهاعملك بوكيه أسبيشال بخمسه وستين ريال بس ...الأرقام دي مش لأي حد ..للاشاكيف بس

أه كده .... قولي انك بتتاجري ....

وفاتحه ورشه

وشغاله ميت فل وخمسميه

ولا ضرايب ولا دياولو

يعني ... أنا بس بأقول ......

فين نسبتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

مساء الفل عليكى يا نوشة

وردة اليوم جميله اوى انا نفذت وردة بس لسه ملونتهاش انشاء الله تعجبك انا حطيت للعجينة كليسرين علشان متلصقش بس طريت

منى اعمل ايه ؟ ربنا ميحرمش الغلابه من ابداعاتك فى السراميك اقصد الغلابة اللى زى انا

اما بخصوص الاخ داروين متهيألى كدة عاجبه شغلنا اوى بس فى ناس بتهدى النفوس هى اللى واخدة بالها مننا

كنت اعمليها فرصة بمناسبة البوكيه وقوليله هنفتح الورشتين على بعض ولا يفتح لنا باب للاشغال اليدوية منفصل لوحده كدة

نشتغل فيه فى انتظار الجديد يا نوشة bv:- :ninja:

امانى

رابط هذا التعليق

أينو الكلام ده يبأة بينا علي الخاص علشان الحسد وكدهوت يعني....بس ممكن نستسمح الإدارة وناخدلنا المطرح اللي قدمهولنا داروين....وأهو أنا اعمله بوكيه وأنتي تشوفيه بعمل فني شيك وتتفضلنا فوفو وطبعا بما أنها صاحبتنا فمافيش بين الخيرين حساب وهايبأة ب45 ريال بس....نقول أوك؟؟

بالنسبه سؤالك يا ستي ضعي نشا مش كتير يعني عليها وكوريها بأيدك تاني ولو هاتفرديها يبأة حطي علي السطح رشه نشا وعلي المردانه ولما تحطي العجينه وتبدأي بفردها رشي برضه رشه خفيفه عليها حتي لا تلتصق بالمردانه نفسها وأفردي بهدوء وأحذري تفردي قطعه كبيرة ...خذي قطعه الأول بحجم عين الجمل أو أكبر قليلا لغايه أيدك ما تاخد عليها وتفهميها كويس...العجينه يعني...

مساءك جميل يا أينو bv:-

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

شمعدان من السيراميك

الورود اتلونت بألوان السيراميك

وورقة الشجر فردت العجينه الخضراء وبدبوس رسمت الورقه وبعدين فرغتها او قصيتها بالمقص وبعدين عملت التجزيعات

مجموعة فراشات وورق شجر هى محاولات بدائيه

يرضينى الهواء الذى تتنفساه يحيينى

يسعدنى الكون الذى يحتويكما يحتوينى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

ايوة كدة ورينا الحاجات الحلوة يا ام البنات جميلة والله الفراشات والشمعدان يا ترى برضه من العجينه اللى بتدخل الفرن ولا من العجينة

العادية بتاعت نوشة ؟ برافو عليكى شكلهم جميل bv:- :ninja: :blink:

امانى

رابط هذا التعليق

شوفتى يا مدام ناش الناش واقفه ازاى عايزة تاخد البيتزاية بتعتى

مش قلت لحضرتك ابعتيها فى اتاتش ولا حاجة طب كنتى اضغطيها وابعتيهالى

حلوة اوى الوردة الى حضرتك عملتيها دى يا استاذة ناش

بس مش حمرا ليييييييييييييييييييييه

هيا عليها طار ولا حجة تكونش متخفية

بس جميلة اعمليلي وردة بلدى بقي وبريحيتها (بهزر طبعا دى جميلة اوى )

تسلم ايدك يا استاذتى

سولللىىىى حبيبي انا اقرب ممكن اخدلك البيتزا واجيبهالكوانا جى شكلها حلو اوى اوى اوى عيني فيها

كنت عاوز بس اقول لمدامناش الدعاء ماشا الله تبارك الله ربنا يباركلك ويزيدك ايمان يا مدام ناش

دمتى فى رعاية الله

عمور وانا الى كنت فاكرك صديقي :blink: كدة تعمل كدا ما كنتش اتوقع من منك كدة (تنفع طلع مطب )

بس والله والله يا شيخ ما تغلى عليك

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

يعنى انا مش هاخد حته انا اللى قلت { ورشه الاسطى ناش للتعليم ببلاش }

و لا اى تقدير لمجهودى على العموم مش هساعده تانى

شغلى ليه لوحدى علشان البيتزا بتعتى تبقى ليه و مش هديله منها

و السلام عليكم

استنى انتى انا هابقى اجيبلك واحدة جيرسى :ninja:

استاذ داروين لو سمحت فض الموضوع دا علشان حصل تجمع رهيب وممكن يخشو على باب السياسة ويقولو

لازم الحكومة توفرلنا ورد السيراميك ويعملو اضراب وتبقى اية

فياريت اننا نشوف حل للحكاية دى ونرش ميه بقي وكل واحد يروح يلعب عند بيته

الحمد لله قدمت خدمه متواضعه لموضوعك الجميل

سلام دلوقتى

يا عم سولي انا اضم صوتي لأصوات الجماهير وأطالب الحكومة والقيادة السياسية وقيادات الحزب والمحافظين وأعضاء الحكم المحلي بتوفير ورد السيراميك للغير قادرين ... وأطالب بوصول ورد السيراميك لمستحقيه ... وأتساءل كيف يمكن للأنسان أن يعيش حياة طبيعية دون ورود السيراميك ... أنه القهر يا صديقي ... أطالبكم جميعا أن تثوروا ضد هذا التعسف

:wub:

يعنى خلاص استسلمنا :lol:

خلاص انا كمان هاقف معاكو وهاصمملكم بوتسرات للأحتجاج (كل بوستر ببتزاية ونص )

ومن موضعى هذا bv:- يا استاذ داروين هاطلب انهم ينزلوة مع التموين (يلة خلى الغلابة تعيش )

بس طريقه التقويم علي الناس الغلابه مش صح...واخد بالك...هنا الشاكيف مابتهزرش يعني ممكن ألاقي نفسي فجأة في الشارع والورد متبعتر في كل جته...(متبعتر ) دي جديده صح؟؟

طييييييب يااااااا سولي ...حاااااااااضر......زإما ورييييييييييتك i*:

الأشاكيف مالهم بس ... ماهو الجماهير هي اللي بتطالب

وطبعا انا عن نفسي لا أستطيع أن أرفض مطلب جماهيري هام كهذا المطلب

wst::

يا سلام عليك يا استاذ داروين

يعنى الى فات تمويه يعنى علشان ما يعرفوش الى احنا بنخطهولهم mc:

نسيبهم يبذلو محمود مختار من الى بيقولو عليه دا وننقد احنا بقي m8:

يلة وربنا يقوينا على الخير

رابط هذا التعليق

أمانى هى دى العجينه بتاعة نوشه ودخلتها الفرن بس الشمعدان شقق

لكن الباقى محصلوش حاجه

كنت عاوزة اسأل هى نوشه مش بتدخلهم الفرن...؟؟

ربنا يكرمكم نورونى

يرضينى الهواء الذى تتنفساه يحيينى

يسعدنى الكون الذى يحتويكما يحتوينى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      معظم النار من مستصغر الشرر..هكذا اعتاد الناس أن يقولوا للتحذير من الاستهانة بما يبدو اليوم صغيرا ولكنه فىعرض المقال كاملاً
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار باين من عنوان الموضوع وهو اني عاوز استثمر في معدن الفضه لاني حاسس ان الدهب اوفر ريتيد الفتره دي ومعرض للنزول المفاجئ زي ماهو معرض للارتفاع الشديد برده ولكني حاسس ان  الفضه ادني من مستوياتها الطبيعيه  انا عايش في الرياض بالسعوديه وجربت محلات الفضه اللي بالبطحاء لقيت اختلاف سعر سبايك الفضه كبير جدا بين محلات الجمله اللي جنب بعض زائد ان فرق السعر بين البيع والشرا كبير جداا جداا  بنك الراجحي مثلا عامل محفظه للدهب هل في بنك عنده محفظه للفضه بنفس الطري
    • 0
      جنحت السفينة Evergreen  أضخم ناقلة حاويات في العالم  طولها ٤٠٠ متر و عرضها ٥٩ متر  يعني مثل اربع ملاعب كرة قدم  و يتم مقارنتها بناطحة السحاب الشهيرة امباير ستيت في نيويورك جنحت السفينة و سدت ممر قناة السويس بالعرض ؛ و الصورة المرفقة ملخص كامل لخطوات إنقاذ السفينة و تحرير الممر الملاحي بقناة السويس
    • 0
      يعتقد الكثير من الأشخاص الذين يعانون من زيادة الوزن أن مصيرهم السمنة أمر مستحيل. هذا خطأ تماما. السبب في فشل جهود إنقاص الوزن في كثير من الأحيان هو أن الناس لا يتعلمون بشكل صحيح ولا يفهمون الطريقة الصحيحة لفقدان الوزن. تحتوي هذه المقالة على نصائح مثبتة لفقدان الوزن لمساعدتك على البدء في رحلتك نحو الصحة. عندما تحاول إنقاص وزنك ، يجب أن تتأكد من أن تزن نفسك بانتظام. هذا يضمن لك البقاء على المسار الصحيح ويساعدك على التركيز على التقدم الذي أحرزته. يوصي معظم الخبراء بوزن حوالي مرة واحدة في الأسب
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- يتمتع حليب الإبل بفوائد غذائية عديدة. ويُعد حليب الإبل من أهم المصادر الغذائية لسكان الجزيرة العربية، وفقاً لما ذكره الموقع الرسمي لوكالة الأنباء السعودية "واس"، فهو يمثل مصدراً غنياً للبروتينات، ويتكون من مستويات عالية من البوتاسيوم، والمغنيسيوم، والحديد، والمنغنيز، والنحاس، والصوديوم، والزنك، مقارنةً بحليب البقـر، إضافةً إلـى احتوائـه علـى كميـة أقـل مـن الكوليسـترول. ويتطلب استهلاك حليب الإبل عدة اشتراطات لضمان سلامته، وفقاً لما... View the full
  • أضف...