اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيفية عمل ورود السيراميك..(بقلم الاسطى ناش)

nash

Recommended Posts

نيشو وعمرو وأماني وسمسة وداروين والجميع ... وحشتوني كلكم والله وإن شاء الله نستمر بعد الوعكة الصحية ما تعدي .. حكم السن بقى ..

موضوعك حلو أوي يا ناش وأضفتي أفكار وإبداعات جميلة ..

ما يهمكش من كلام حد يا حورس .. أ. داروين واخد الموضوع علي صدره :) ... سمي أنت بس وخش برجلك اليمين وأنت مغمض .. وكله حيبقي تمام ..

الحقيقة وبجد بقى أنا شايفة ان السعادة مفتاحها في ايد الزوجات .. وأنا أعرف زوجات نكديات كثيرات .. وبرضة أعرف زوجات فاضلات .. وأهو بقي يا عمرو بختك يا بو بخيت .. أصل الجواز ده حسب النية .. وكل واحد وضميره ...

إن شاء الله لما ربنا يتم شفاي حبقي حفرق علي المنتدى صينية شاي صعيدي تقيل يشيلوه اربعة رجاله ..:sad:

تحياتي للجميع

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ألف سلامه ليكي يا قمر وحمدلله علي السلامه....

يا ستي هما حبايتين فيتامين وهاتبأي زي الفل....

والله أفتقدناكي مووت....

صباح الخير ...

عايزة تشجيعك يا قمر علشان أكمل

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

اغيب سبوع بحاله ارجع مالكيش حد يابوى

لع لع لع فين همتك يا اخت ناش ولا خلاص السراميك والايشانى معدش يجيب همه الايام دى

مدام زيزيتا طمنينا عليكي الله يتم شفاكى على الف خير يارب

انتو فين ياجماعة الخير اسبوع واحد مش عارف لذيذ اوى شكله كدى اسبوع كان متعب مع الكل

ربنا ييسرلكم احوالكم وانا معاكم مش تنسونييييييييي

عمرو ( ديما دموع دموع دموع اخـــيييـــي داهيه فى ملافظك ياعم حماده هلال قولت واللهى اغير اللون واحدث نفسي شويه )

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة ناش تحية حب ابعث بها لكى ولجميع قراء هذا الباب

ايه الحكاية جرالنا ايه الاخت زيزيتا مرضت وانا كمان مرضت وانت مش موجودة لعل المانع خير باين انحسدنا ولا ايه

والله يا نوشة انا مريت بوعكة صحية جامدة اوى طرحتنى الفراش عشرة ايام وكنت فاكرة لما افتح هلاقي فاتنى دروس

كتير من دروسك القيمة لكن لقيتك مدخلتيش من اخر لقاء بينا يارب تكونى فى اتم صحة واسعد حال ومنتظرين الجديد

فى موضوعك القيم

انتهز الفرصة واقولك قبل ما اتعب عملت العجينة ولما حبيت اقص الى خمسة اطراف لقيتها مش ماسكة نفسها وماذالت

العجينة موجودة هل يمكن استعمالها تانى وماذا افعل كى تكون متماسكة حتى اقدر اشكلها

دمتى لنا اختى العزيزة واسمحى لى من هنا ابعث بتحياتى لاخت العزيزة زيزيتا واقولها الف سلامة عليكى ومنتظرين

بابك تنوريه واوعدكم فى خلال الاسبوع ده ان شاء الله اوريكم بعض الاشياء التى قمت بصنعها من حاجات بسيطة تالفة

تحياتى لكى وللاخت زيزيتا والاخت فولانه والاخ عمرو وسمسمة والاخ العزيز داروين شيفاه هو كمان مش موجود لعل المانع

خير ونتقابل على كل خير ومحبة امين يا رب العالمين

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

هاي يا نيشو وياجميع المهتمين بالموضوع ...

شوفوا بقى .. أنا يوم الوقفة كنت بفرز الثلاجة وبعدين لقيت كيس في باب الثلاجة كل شوية ابص عليه وأقول ايه شوية الدقيق دول انا شايلاهم ليه .. المهم قلت ارميهم بقى علشان أفضي الثلاجة .. وبعدين قال إيه لقيتها عجينة السيراميك .. كنت سايباها تخمر وبعدين نسيتها .. المهم .. طلعتها وعملتها في يوم الوقفة بالليل .. تخيلوا لقيت العجينة زي ما هي بس كل الحكاية متلجة شوية وفكت لما دفيتها شوية بإيدي أثناء التشكيل ..

وقلت أعمل بيها حاجة مفيدة .. فقررت أعملها علبة أو يعني مكان لحفظ الدبابيس بتاعة الطرح بدل ما أنا طول ما أنا ماشية ألملمها من الأرض وشوية من علي ظهر الكنبة وشوية من علي مرآه الحمام .. يعني .. إنتوا عارفين بقى بنتي وطيش الشباب ...

وده بقى يا نيشو باكورة الإنتاج .. هي لسه ما كملتش بس بعرضها عليك الأول علشان تقولي لي ماشية صح والا لأ..

ولما تخلص حصورها ..

ملحوظة : بنتي لقيتني حاطاها في طبق في البلكونة علشان تنشف إفتكرتها شيكولاتة بيضا وقالت لي هي تتاكل يا مامي .. قلت أما أسأل الأول نيشو لو ممكن تتاكل .. والا ايه :wub:

تحياتي

زيزيتا

رابط هذا التعليق

يااااااااربيييييي....أنا اسفه خالص....يااة ده أنا أتأخرت أوي اوي :wub: :wub:

أنا أسفه جدا والله...بس ظروف طارئه وإن شاء الله في طريقها للزوال..

أماني الحلوة...أوعي تكوني رميتي العجينه؟؟ طيب شطورة...إذا كانت العجيبنه غير متماسكه ممكن إضافه شويه نشا..بس الله يخليكي مو كتير يعني شويه شويه وتدلكيها بأيدك...

كمان ياريت لو عندك قطاعات الكعك...بتفردي العجينه زي ما شرحت قبل كده....وبعدين بالقطاعات تقطعي الشكل اللي عايزاة وتحاولي تشيليها من العجينه بهدوء...وتتركيها تجف وممكن تثقبيها من المنتصف أو تلصقيها علي أي كوب زجاجي...بعد تلوينها..إذا أحببتي....

يعني مكسوفه اقولك طمنيني علي العجينه....

..........................................................................

صديقتي وتلمذيتي في الكار النجيبه زيزي... smk: <<<<دي زغروطه علي السريع تعبير عن سعاتي بجد بأول أنتاج جميل.....

بذمتك ..مش مرات بتغرزي البابيس في أيد الكنبه؟؟؟ قولي لأ بأة....قولي قولي.. :lol:

حقيقي برافوا عليكي شغل جميل جدا....وفكرة رائعه ...طيب أيه رأيك تضعي بداخلها صورة..؟؟

ياريت ترجعي للأقتراح اللي كتبته لأماني..فوق علي الشمال جنب الرف اليمين....ايون ..ياريت تقوليلنا فكرة حلوة جديده كمان....

بالنسبه لسؤال الأنسه الجميله بنت زيزي....لا طبعا يا قلبي أحذري تاكليها ...طعمها وحش أوي ...لو جطيناها في شاي باللبن أممممم ..ممكن يمشي حالها...خليني اجرب وأقولك... :wub:

زيزي مش ضروري تضعي العجينه في البلكونه خالص..هي مجرد ما تمر ساعه في اي مكان خلاص بتظبط .....

زيزي...إذا بتعرفي في شغل الخرز...ياريت بس علي سلك رفيع يدخل فيه تحاول تعملي دوائر بعدد 7 أو 8 خرزات علي شكل ورده....إذا كنتي فهمتي قصدي خليني أعرف الأول...وهاقولك هانعمل بيهم ايه...أتفقنا؟؟

:D :D :)

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نوشة حبيبتى حمد لله على سلامة رجوعك وللاسف ظنك مش فى محله لا طلعت شطورة ولا حاجة 0 للاسف رميت

العجينة وانا بنفض قبل العيد لانها غابت اوى وقلت خلاص بقى مش هتنفع بس ولا يهمك هعملها يعنى هعملها اطمنى

انا وراها والذمن طويل وان شاء الله شغلى هيعجبك وهتشغلينى معاكى فى الورشة وهبقى تلميذة نجيبة باذن الله

اما من جهة الخرز فانا هجربه واستنى لما تقوليلى اعمل بيه ايه

متشكرة لكى جدا وادعيلى انا كمان بعد العيد اروح افتح الورشة علشان اكمل الشغل اللى واقف هناك ومتعملش فيه حاجة

ده احسن حبايبى فولانه وبدريه يقفلولى الورشة وانا مقدرش على زعلهم

دمتى لنا والى لقاء

امانى

تم تعديل بواسطة امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

هلا يا اماني....ولا يهمك يا قمر بسيطه...بس ماتعمليهاش تاني :Ahly:

ممكن ببساطه العجينه لما تنشف منك وخلاص مافيش امل نهائي تحاولي علي ما تقدري تشكلي منها اي منظر بأيدك..وبعد كده رشيها دهبي مثلا وتخليها قاعده لشجرة مثلا....

الظاهر الورش بتاعتنا عايزة شيخ قوي يقرا عليها قرآن....من قبل العيد وهي خاويه علي عروشها ;)

هانبتدي الشغل الجد بعد إنتهاء الأجازة....

كل سنه وانتي طيبه يا قمر

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نوشه

والله كتبت رد معتبر

بس الورشه بتاعتك...كانت مقفوله ومرديتش تستقبل الرد

بصى يا جميله عندى طريقه تانيه لعمل العجينه...واحده معرفه عملتها وعملت منها حاجات توووحفه

اذا حبيتى اجيبها

وبخصوص الالوان هى بتستخدم الكركم...الكركديه..واى ألوان زيت اى شئ بيلون بتستخدمه

اذا يعنى وافقتى جرى اروح اجيبها من ماى داكيومنت واجى جرىىىىىىىىى

يرضينى الهواء الذى تتنفساه يحيينى

يسعدنى الكون الذى يحتويكما يحتوينى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

طريقه بسيطه لصنع شمعدان من السيراميك...ومن الممكن تكبير العمل قليلا...ليصبح مزهريه يوضع فيها بعض الزهور المجففه بالطريقه التي تفضلينها....

أحب أن أذكر مرة ثانيه..بإنه يجب التأكد من أن السطح الذي سنفرد عليه العجينه سطح أملس خالي من النقر حتي ولو كانت صغيرة جدا..لإن عند الإنتهاء من العمل وعند التلوين ستظهر العيوب التي لم نراها من قبل..أيضا ملاحظه النشابه التي سنفرد عليها العجين..وأيضا لا يجب تكبير العجين المفرود..حتي نستطيع السيطرة عليها وعلي الوقت....

أترككم مع الصور

اشكرك

جدا

على المجهود الجبار

رابط هذا التعليق

الله الله...أم أحلي البنات عندي..يا ألف أهلا وسهلا...نورتيني واسعدتي قلبي والله... :roseop:

حبيبة قلبي ماتاخديش رأيي..أنزلي بسرعه بالطريقه الثانيه ..ياربي ..لسه بتسألي؟؟

بالأمس عملت ورده جميله جدا ورقيقه جدا جدا..وعملت بذورها من الخرز الشفاف ولسه ما استقرتش علي لون مناسب ... إن شاء الله هاصورها أول ما اخلصها وانزلها بس يارب تعجبك..

كمان ياستو بالنسبه للالوان مثل الكركديه والكركم ..ياريت تقولي الطريقه ..فكرتيني والله كانت صديقتي عندي..وانا بفرجها علي ورد سيراميك وكان لسه أبيض وقعت ورده في كأسها..وطبعا بدلت الكأس وتركت الورده علي اساس انها خلاص أنتهت ونظام كركديه وسكر وحاجات كده..تصدقي وأنا بغسل الكاس فوجئت بلون الورده خيال..والله ولا لون أشتريته مخصوص للسيراميك أعطاني نفس النتيجه...

طولت عليكي في الكلام ..وعمالي ارغي..بسرعه بأة والله شوقتيني... :lol: :lol:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

اشكرك

جدا

على المجهود الجبار

لا أعرف هل أقول أخي أم أختي...ولكن شرف كبير لي ان تكون أول مشاركه في المحاورات في موضوعي المتواضع...فأهلا ومرحبا بك..ونتمني رؤيه مشاركات جديده لك معنا...

دمت(ي) في رعايه الله وحفظه :lol:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

عجينه السيراميك التى كتبت مقاديرها وطريقتها الاخت منار7 رحمها الله واسكنها فسيح جناته

المقادير

-نصف كوب نشا

-2كوب دقيق

-نصف كوب غراء

-نصف كوب ماء او اكثر قليلا (حسب احتياج العجينه)

-كوب ملح ناعم(مطحون)

-ملعقتين كبيرتان زيت برافين او زيت الاكل العادى

-ورنيش

الطريقه

خلطت جميع المكونات واستمريت فى العجن لمده نصف ساعه

ويراعى ان الماء يضاف تدريجيا حتى نحصل على القوام المطلوب ثم تشكل العجينه ويراعى عند التشكيل دهان اليد بالزيت او الفازلين حتى لا تلتصق العجينه باليد ويكون شكلها ناعم وتوضع فى الفرن حوالى ساعه لو انها اسمك من نصف سم ولو كان ما صنعتم رقيقا توضع نصف ساعه حتى لا تحترق

ويكون الفرن اقل من المتوسط يعنى هادى بس مش هادى جدا

مقادير مختلفه لعجينه السيراميك من موضوع الاخت منار الذى كتبته بيدها

النوع الاول لصنع الاشكال السهلة واللي ما تحتاج دقة

المقادير

2كاس دقيق ابيض جميع الاستعمالات

1كاس ملح ناعم

نصف كاس ماء

1ملعقة اكل زيت نباتي او كليسيرين

ملعقة غراء بودرة

النوع التاني لصنع اشكا ل مثل الصحون والسلال والبيوت الصغيرة......

المقادير

2كاس ملح ناعم

2ملعقة بودرة غراء الحائط

نصف كاس ماء

2كاس دقيق ابيض

النوع الثالت للاشكال الناعمة والرقيقةمثل الورود والفواكه والاشكال التى تكون رفيعة وناعمة

المقادير

2كاس دقيق ابيض

1كاس ملح ناعم

نصف كاس نشا

نصف كاس ماء

ملعقة اكل غراءبودرة

النوع الرابع ينشف في الهواء

المقادير

2كاس دقيق ابيض

1كاس ملح ناعم

2ملعقة اكل بودرة غراء الحائط

نصف كاس ماء

النوع الخامس للاشكال السادة

المقادير

2كاس دقيق

2كاس ملح

نصف كاس ماء

النوع السادس ملون وبريحة زكية

المقادير

2كاس دقيق ابيض

1كاس ماء ساخن

1كاس ملح طعام

2كيس بودرة عصيربدون سكر"مثل تانج بس بدون سكر"

وفيه اشكال بتاع الليمون ..التفاح..الفراولة...نعناع...توت.....

2ملعقة اكل زيت نباتي

اولا

2كاس نشا

2كاس غراء ابيض بتاع الخشب

1ملعقةاكل عصير لمون

2ملعقة اكل زيت الفازلين

ملعقة اكل كريم نيفيا سوفت احسن

فيه وصفات لعجينة السيراميك بيحطو فيها فورمول ودا بيضر بالادين والعينين ينصح بعدم استعماله هنا عصير الليمون بيفي بالغرض وبيعوض الفورمول وبيحفظ العجينة من التعفن

الطريقة

نخلط جميع الموادفي اناء تيفال ماعدا الكريم نيفيا Rec_Massa02.jpg

نحطها على نار هادية ونحرك بملعقة خشب لغاية ما تتكون عندنا كورة متلزقش على حواف الاناء نزيلها

من على النار ونخليها تبرد شوية ونكمل عجنها بايدنا بعد مندهن مكان العمل وايدنا بملعقة كريم

ممكن نصبغ العجينة قبل منشكلها

ونستعمل الالة دي لتمديد العجينة ودي متوفرة وبتوفر الوقت

نستعمل قوالب الحلوياتRec_Massa13.jpg

'طبعا المقادير والوصفات منقوله

بس ياريت ندعى بالرحمة لصاحبة الوصفه والموضوع

حبيبتى ناش يارب يعجبك النقل

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

نيشو الجميلة .. أحلى صباح .. لأحلي وردة فاكرها لسه زي النهاردة ... :roseop:

ان شاء الله بعد ما رحل الضيوف وفضيت وقفلت الباب وقفت وراه وقلت ... ياااااه أخيراً بقينا لوحدنا .. حتى لو كنت لوحدي ساعتها برضة الوحدة حلوة ... نكمل بقي الشغل بتاعنا وبعدين حصورهولك ...

وحياتك يا ست ام البنات .. مين منال 7 رحمها الله دي .. بلاقي اسمها كتير في بعض المنتديات النسائية الأخري تقريباً لكي أو عالم حواء .. هي ازاي بتكتب وهي يعني .. ولا مؤاخذه يعني .. رحمها الله ... هو صحيح الرحمة ترجي من الله للميت والحي .. لكن أريد تفسيرا لو سمحتي ...

تحياتي

زيزيتا

رابط هذا التعليق

تسلمي يا م البنات ياااارب... :roseop: :waf:

انا جربت عجينه الملح مع الدقيق مع الميه...سهله وسريعه..عملت قلوب منها والغريبه أن القلوب نفشت وشكلها كان تحفه ...

بس حابه اضيف كمان ان الاشكال اللي هاتتعمل من عجينه الملح واللي انا استخدمتها فقط لإني ماجربتش الطرق الثانيه وساجربها ...لا نستطيع إضافيه اي تغيير علي الشكل اللي اتعمل يعني نتقن أي ورده أو مجسم وندخله الفرن

هاجرب بالامانه الطرق الثانيه وساقول عنها بالترتيب او علي حسب توفر المكونات عندي لغايه ماربنا رمني واطلع من البيت ...

الآله اللي ذكرتيها هي لفرد المكرونه..كالمعتاد اشتريتها من دبي وبعد كده أستعملت النشابه أو المردانه اللي بنفرد فيها العجين....قلت المعلومه دي علشان لو حد سأل عليها..وبالمنابه رايتها هذا العام في مصر بتتباع عادي..يعني محدش عنده حجه....

اللهم ارحم من قامت بالوصفه ومن نقلت الموضوع ..وارضي عنهم يارب العالمين وأجعل ما قدموة لنا في ميزان حسناتهم وأعف عنهم وتقبلهم بقبول حسن...

أختي العزيزة أم البنات....ياريت لو عندك صور لأعمال فنيه أتعملت من هذه العجائن...تنزليها نستفيد منها....

وأنا عند وعدي إن شاء الله ... سأنزل الصور لأعمالي الخاصه....

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

زيزيتا منار 7 دى مصريه من اب مصرى وام فرنسيه عاشت فى فرنسا وهى سيدة ليست صغيرة

فى العمر ..وتوفت هى وزوجها وتستطيعى معرفة اخبارها من منتدى لك فهى كانت عضوة هناك

ومن يقوم بالنقل من كان معها او تابع اعمالها فهى كانت نشيطه جدا"

رحمها الله ورحم جميع امواتنا

قولى لى جربت طريقه من الطرق دى ولا لاء

عاجبتنى الاشكال اللى عملتيها...بس ابعديها عن الصغار دول

ماشاء الله لهم دماغ تانيه

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

تسلمي يا م البنات ياااارب... :roseop::roseop:

انا جربت عجينه الملح مع الدقيق مع الميه...سهله وسريعه..عملت قلوب منها والغريبه أن القلوب نفشت وشكلها كان تحفه ...

بس حابه اضيف كمان ان الاشكال اللي هاتتعمل من عجينه الملح واللي انا استخدمتها فقط لإني ماجربتش الطرق الثانيه وساجربها ...لا نستطيع إضافيه اي تغيير علي الشكل اللي اتعمل يعني نتقن أي ورده أو مجسم وندخله الفرن

هاجرب بالامانه الطرق الثانيه وساقول عنها بالترتيب او علي حسب توفر المكونات عندي لغايه ماربنا رمني واطلع من البيت ...

الآله اللي ذكرتيها هي لفرد المكرونه..كالمعتاد اشتريتها من دبي وبعد كده أستعملت النشابه أو المردانه اللي بنفرد فيها العجين....قلت المعلومه دي علشان لو حد سأل عليها..وبالمنابه رايتها هذا العام في مصر بتتباع عادي..يعني محدش عنده حجه....

اللهم ارحم من قامت بالوصفه ومن نقلت الموضوع ..وارضي عنهم يارب العالمين وأجعل ما قدموة لنا في ميزان حسناتهم وأعف عنهم وتقبلهم بقبول حسن...

أختي العزيزة أم البنات....ياريت لو عندك صور لأعمال فنيه أتعملت من هذه العجائن...تنزليها نستفيد منها....

وأنا عند وعدي إن شاء الله ... سأنزل الصور لأعمالي الخاصه....

حبيبتى نوشه

طبعا ان شاء الله انقل لكم بعض الصور

وبخصوص الىله

دى بتاعة المكرونه اللازانيه

وممكن كمان تستخدم لفرد عجينة البسكويت

المهم انا مبسوطه ان الحاجات دى عاجبتك

عارفه انت ممكن تخللى موضوعك اسمه ورشة ناش للاعمال اليدويه

هاجيب لك طريقة عمل الشمع فى البيت

دى سهله قوى

بنتى كانت بتروح متحف سوزان مبارك وعلموها..وكنت شفت برنامج منى عبد الغنى وشفتى بيتعمل ازاى

وطبعا ممكن اجيب الصور

بس مش عاوزة كمان الخبط الموضوع بتاعك يبقى شمع على سيراميك

افتحى موضوع تانى اصلى مسندش فى فتح المواضيع

بيجى لى اختفاء فوجائى

علشان كده مش بفتح مواضيع كتيير

ان شاء الله الاجازة قربت عندنا وأعرض عليك بعض افتكاساتى واطبق بعض افتكاستكم

بقولك ايه ...هى الست فولانه اوغلو لاظوغلوا فين

وحشتنى قوىىىىىى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

الست أم البنات ..

الله يرحم منال 7 هي وأموات المسلمين أجمعين .. ويغفر لها ولنا خطايانا ..

الحقيقة أنا لسة مجربتش الوصفة بتاعتك .. لأني ما زلت مخلصتش شغل المودام ناش .. اليوم اول مرة احس اني حعيش براحتى من غير ناس لكن للأسف أتت الرياح بما لا تشتهي السفن وقضينا اليوم في نادي اليخت بالمعادي هو كان يوم عائلي جميل وشفنا ناس بقالنا كتير ما شفناهمش .. لكن أهو يوم وعدى ولما رحنا البيت في الطريق كلمونا ناس تانين وجم لزيارتنا الساعة 11 مساءً ومشيوا الساعة واحدة صباحاً .. واختكم مش بتاعة سهر .. يعني بجيب صلاة العشا بالعافية ..

والنبي يا جماعة حد يكلم لنا الأخ داروين يأجر لنا الأوضة اللي فوق السطوح علشان أبقى أريح فيها شوية أثناء العمل في ورشة ناش أو في الأتيلية بتاعي ..

بالمناسبة يا أم البنات .. بنتي دي عندها 18 سنة .. يعني مش طفلة .. بس هي بتستطفل شوية :blink:

تحياتي

زيزيتا

رابط هذا التعليق

زيزيتا

قلبى عندك الزيارات ساعات بتبقى عقاب

اذا مكنيتش فى وقتها

مرة زارتنى صديقه هو وزوجها..مش عاوزة ااقولك كنت هاعيط علشان يمشوا

وقتها كنت بشتغل وسهروا عندنا لغاية 4 الفجر

ااقصد باتوا عندنا

بخصوص البنوته....بصراحه دلع البنات مقبول فى أى وقت...أصلى متحيزة قوى

منتظرين ابداعاتك الفنيه

انا بقى سهرانه علشان عندنا امتحانات فبنذاكر ثالثه ابتدائى ربنا معانا بقى :blink:

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

أنا مش هاتكلم خالص...

زيزي أنتي بصي كاتبه مشاركتك الساعه كام......قال بالعافيه قال....

طب قولي بأة تعبت أو سيبيني أروح يا ناش قبل ماتخلصي شغلك....؟؟ شوفي هاعمل فيكي ايه...

أم البنات الحلوات....خلينا في موضوع السيراميك..وأفتحي انتي الشمع طالما عندك جاهز...

وحتي لو أنشغلتي عنه عادي بترجعيله تاني مافيش مشكله...وأحنا معاكي ماتقلقيش هانقسم بعض اللي هايغسل مكانه واللي هايلمع واللي...مش ده المفروض يعني....سوري يا جماعه من قعده البيت بأة :blink:

أشوفكم بع كام ساعه إن شاء الله مع شويه صور جديده

برايفت أم البنات......يا تري عندك صورة للمكابس النحاسيه الخاصه بالورد السيراميك؟؟؟

كنت محتفظه بها علي جهازي....وبحثت عنها علي النت ولم أجدها....

إن شاء الله تلاقيها..

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      معظم النار من مستصغر الشرر..هكذا اعتاد الناس أن يقولوا للتحذير من الاستهانة بما يبدو اليوم صغيرا ولكنه فىعرض المقال كاملاً
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار باين من عنوان الموضوع وهو اني عاوز استثمر في معدن الفضه لاني حاسس ان الدهب اوفر ريتيد الفتره دي ومعرض للنزول المفاجئ زي ماهو معرض للارتفاع الشديد برده ولكني حاسس ان  الفضه ادني من مستوياتها الطبيعيه  انا عايش في الرياض بالسعوديه وجربت محلات الفضه اللي بالبطحاء لقيت اختلاف سعر سبايك الفضه كبير جدا بين محلات الجمله اللي جنب بعض زائد ان فرق السعر بين البيع والشرا كبير جداا جداا  بنك الراجحي مثلا عامل محفظه للدهب هل في بنك عنده محفظه للفضه بنفس الطري
    • 0
      جنحت السفينة Evergreen  أضخم ناقلة حاويات في العالم  طولها ٤٠٠ متر و عرضها ٥٩ متر  يعني مثل اربع ملاعب كرة قدم  و يتم مقارنتها بناطحة السحاب الشهيرة امباير ستيت في نيويورك جنحت السفينة و سدت ممر قناة السويس بالعرض ؛ و الصورة المرفقة ملخص كامل لخطوات إنقاذ السفينة و تحرير الممر الملاحي بقناة السويس
    • 0
      يعتقد الكثير من الأشخاص الذين يعانون من زيادة الوزن أن مصيرهم السمنة أمر مستحيل. هذا خطأ تماما. السبب في فشل جهود إنقاص الوزن في كثير من الأحيان هو أن الناس لا يتعلمون بشكل صحيح ولا يفهمون الطريقة الصحيحة لفقدان الوزن. تحتوي هذه المقالة على نصائح مثبتة لفقدان الوزن لمساعدتك على البدء في رحلتك نحو الصحة. عندما تحاول إنقاص وزنك ، يجب أن تتأكد من أن تزن نفسك بانتظام. هذا يضمن لك البقاء على المسار الصحيح ويساعدك على التركيز على التقدم الذي أحرزته. يوصي معظم الخبراء بوزن حوالي مرة واحدة في الأسب
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- يتمتع حليب الإبل بفوائد غذائية عديدة. ويُعد حليب الإبل من أهم المصادر الغذائية لسكان الجزيرة العربية، وفقاً لما ذكره الموقع الرسمي لوكالة الأنباء السعودية "واس"، فهو يمثل مصدراً غنياً للبروتينات، ويتكون من مستويات عالية من البوتاسيوم، والمغنيسيوم، والحديد، والمنغنيز، والنحاس، والصوديوم، والزنك، مقارنةً بحليب البقـر، إضافةً إلـى احتوائـه علـى كميـة أقـل مـن الكوليسـترول. ويتطلب استهلاك حليب الإبل عدة اشتراطات لضمان سلامته، وفقاً لما... View the full
  • أضف...