اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيفية عمل ورود السيراميك..(بقلم الاسطى ناش)

nash

Recommended Posts

ممكن حد يقولي الصورة الأولي أيه محلها من الأعراب؟؟؟

مش فاهمه كتبت ردين قبل كده واحد لفوفو وواحد لام البنات ولقيتهم بعد مانزلوا أختفوا

كمان بمعدل كل دقيقتين أعمل ريفرش للصفحه علشان أقرا المشاركات الجديده...بجد أنا قلقانه يكونش فيه عفريت ولا جني صغير في المحاورات؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله...

وغلاوتك فوفو ماشافت حاجة ولا حتى فى أودة الكرار فى مخزن المحاورات...حتى فتشينى...

ابداع ده يانيشو حقيقى....تسلم ايدك...

ياجماعة النجمة سداسية الشكل دى مالهاش دعوة باليهود...لانها بتعتبر من فن الزخارف الاسلامية ..واللى كان موجود قبل قيام دولة اسرائيل بكتيرررر واللى اتخذت من النجمة السداسية شعار لها ...ابقو اكسروا لها ضلع علشان تبقى خماسية وخلاص....:roseop:

وانتظرونى بعد اسبوعين حافرجكم على ابداعات وحاجات ومحتاجات ....

ربنا يبارك فيكم ويرضى عنكم ويراضيكم....جمعاء..جمعاء...

:roseop::roseop:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اينوا الجميله...لا شكر علي واجب ...ولو أحنا أخوات يا قمر....

بالنسبه للاشكال ...أعملي اللي أنتي عايزاة وممكن كمان تضيفي خامات جديده للغراء مثل نشارة الخشب علي انا بقالي عشر سنين بجرب..وربنا يصبر ابو ياسر...وصلنا لمرحله كان بيقولي فيها أنا حاسس اني قاعده في ورشه دوكو مع صنايعي ... :roseop:

الله عليكي يا قلبي ...تسلمي علي دعوتك الجميله ولك مثلها واكثر يارب... :roseop:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

فوفو :roseop: أنتي فين؟؟ أختفيتي فجأة....هه؟؟ أعترفي وقولي كنتي فين؟؟

تسلمي علي تشجيعك يا قمر ..وبقالك سنه بتقولي هاوريكم أبداعاتي...بتفكريني بواحده أسمها ناش..برضه من يوم مابدأت الموضوع ده وهي بتقول نفس الكلام....بس والله أنا قربت بالفعل اخلص....

ويبارك فيكي يارب ويسعد قلبك ...

ماتتأخريش وإلا هاتاخدي إنذار.... :roseop:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

يا صبايا المنتدي ...

الصورة القادمه لبروشات ...الحقيقه أنا عملت نفس الفكرة وكنت أضفت لها بعض الفصوص الملونه وأرسلتها هدايا وكانت الخلفيه الدبابيس المشبك الخاصه بالبروشات ووصلتني من مصر...

تخيلوا ..الورود الصغيرة الموجوده علي البروشات هذه أنا عملت منها حوالي 2500 ورده..وربي متورطه فيهم وحطاهم في أكياس بلاستيك وتقريبا عملت منها كل الألوان...

ربنا يسهل والاقي ليهم افكار...

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

ايه الجمال ده كله كل ما اقول اقفل بقى واروح احضر الغدا الاقيكى شدانى للورشة علشان اتفرج على الجمال . ذوجى بيقولى

النهاردة الغدا ورود سيراميك وبروشات أصله قاعد قريب منى وانا بقوله هقوم خلاص بس اشوف الحاجات الحلوة دى بتاعت ناش

المهم رائعة يا نوشة هنفذها واوريهالك ان شاء الله وتعالى اتغدى معانا سلام دلوقت

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

تسلمي يا أينو علي تشجيعك..وألف صحه وهنا عليكم الغدا>>>تنفع مطلع اغنيه..

شوفوا طريقه الورده القادمه ...سهله وبسيطه وهي طريقتي وعملت منها بوكيه بس الورده كانت اصغر في الحجم...

في الصورة اللي فاتت أنا وضعت البذرة علي سلك من الحديد وقطرة غراء وتركتها حتي جفت تماما ثم قمت بتنفيذ الخطوات القادمه

يارب تعجبكم الصور وتكون الطريقه سهله وواضحه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

طريقه زهرة الكالا...من الورود التي أعشقها الحقيقه...

سهله جدا ولا تأخذ الكثير من الوقت ولكن يجب علينا بعد صنع البذرة أن نتركها حتي تجف تماما ثم نكمل العمل

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

يارب تعجبكم الصور

ملحوظه من الملاحيظ يا صبايا...

عند لف الورده من الأسفل حول البذرة نلفها بهدوء ونضع الاول قطرة من الغراء لتثبيتها...

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

مستعد اشتغل مندوب تسويق للمشروع بس تربطولى يوميه كام ؟؟؟

لا لا لا لا احنا اه اخوات وكل حاجه انما الشغل ميعرفشى ياماما ارحميني

احنا ولاد بلد اه بس فى الشغل منعرفوش ابونا

مدام ناش ايه ده كله ماشاء الله تبارك الله مجهود رائع ومتابعه رائعه من مدامات المحاورات

بما انى مش مدام فمليش دعوه باى حاجه ابقى اجيبلكم مراتى تعلموها حاجه منها تشتغل برده وتعمل بلقمتها :roseop:

صحيح احنا الاتنين نشتغل انا مبلط سيراميك وهى تلزق الورد ع السيراميك والله احسن من المحاسبه

عوزكم بس تشوفولى واحده ع اد الحال وانا وهى رزقنا على الله :wub: :roseop: :sad: :sad: هو انتو نسيتوا الموضوع ولا ايه :wub:

تحياتى لكن جميعا (متهيألى مفيش لا قيل ولا قال يامدام ناش طلعيلى غلطايه وليكي هديه)

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تعرفى يا استاذة ناش وانا بقرا موضوعك وجيت ارد لقيت رسالة بتقولى ليس لديك الصلاحية للرد على الموضوع

زعلت واعدت اخبط ورميت اخويا من الشباك واختفيت عن البيت حوالى دقيقتين ونص :roseop:

بس اتضحلى انى مكنتش عامل لوج إن :wub:

المه نخش فى الموضوع

سأجعل هذا الموضوع خاص بكل العجائن إن شاء الله

يا سلام عليكي بقي يا ستاذتى لو تحطيلنا كدة طريقة عمل عجينه البيتزا

لحسن انا ابل كدة حبيت اعمل بيتزا وما طلعتش بيتزا وماطلعتش من الفرن اساسا

وعجينه الكيكه علشان انا مش هاعملها بس حب استطلاع

بقولك اية صحيح طالما ان لسه هاستنى لعيد ميلادك الجاى ان شاء الله علشان اعملك كروت

ما اعملك دعاية للمشروع بتاعك اوكى

وما تخافيش كل حاجة هاتلاقيها برشور وفلاير وكروت وكتالوج وحاجة ساقعة بيبسي وبلاش شاى لحسن اساسا انتوا شكلكم كدة واخدين منه موقف (الحمد لله انى ما بشربهوش اساسا )

بالنسبة لعمورى انا مش قلتلك هديزنلك فى عروسة كدة حلوة وهابعتهالك اول ما اخلص

طب تصدق بالله انا لسة هادربلك فيها دربة موس وهاقول بسم الله وغير كدة مش ميرامار جابتلك عروسه

وكنت هاتسرحلها شعرها بس وهاتبقى زى الفل

صحيح يا استاذة ناش شكل الحكاية دى متعبة شوية ينفع اعد كدة ارسمهم على اي برنامج

وهارسملك كلهم بدل الغراة والنجارة

انا تابعت موضوعك من الاول بس زى الفل بجد

نفسى اساعدكم بس بأية بس بأية

اة

استاذ داروين لو سمحت فض الموضوع دا علشان حصل تجمع رهيب وممكن يخشو على باب السياسة ويقولو

لازم الحكومة توفرلنا ورد السيراميك ويعملو اضراب وتبقى اية

فياريت اننا نشوف حل للحكاية دى ونرش ميه بقي وكل واحد يروح يلعب عند بيته

الحمد لله قدمت خدمه متواضعه لموضوعك الجميل

سلام دلوقتى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

نفسي أعرف مين اللي دخل وماقفلش الباب زراة بالمفتاح؟؟؟

أهم المغرضين وصلوا.....

بسم الله أبدأ...

الأستاذ الفاضل عمرو....بعد النظر في العريضه المقدمه من قبل سيادتكم قررنا أنا ناش الشهيرة بأم ياسر أننا نشتري رجاله..يعني مايهمناش أي طلبات أخري...فالمطلوب من سيادتكم الآتي للبحث عن عروسه...

اولا بدايه الشقه لا تقل مساحتها عن 200 متر نظرا لمراعاة أنك لا زلت في بدايه حياتك العمليه ولن أرهقك بشقه كبيرة..وبالطبع تكون في أحد أحياء مصر الجديده..اصلنا مابنحبش بناتنا تتغرب...

ثانيا المهر المقدم لا يقل عن 30 ألف جنيه عارف بأة لوازم العروسه والتجهيزات من ...إلي...

ثالثا مؤخر الصداق سيكون المسمي بيننا قدام المأذون لكن بينا يادوب 100 ألف دولار أو مايقابلهم بعمله البلد الموجود بها سيادتك

رابعا..إذا تذكرت طلب جديد إن شاء الله سأكتبه..

أة كمان أحنا ما بنجهزش يعني من الإبرة إلي الصاروخ إلي حجز قاعة الفرح في فندق خمس نجوم والزفه واللذي منه طبعا علي العريس..اللي هوة حضرتك...هااااااا نقول أستبينا؟؟؟

...................................................................

سولي العزيز ...طبعا منور توبكي

أعمل الدعايه أنت وأنا هاعملك البيتزا....بس طريقه التقويم علي الناس الغلابه مش صح...واخد بالك...هنا الشاكيف مابتهزرش يعني ممكن ألاقي نفسي فجأة في الشارع والورد متبعتر في كل جته...(متبعتر ) دي جديده صح؟؟

طييييييب يااااااا سولي ...حاااااااااضر......زإما ورييييييييييتك :lol:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

يااااااااااااااة فهمتينى غلط شوفتى بقي

المهم بس البيتزا امتى اجى اخدها ولا هاتبعتيهالى فى رسالة بس مش عايزها سيراميك

انا مش بقوم على الناس الغلابة ولو عملت كدة يبقي من معزتهم مش معزه لا مَعزه شوفتى بقي

المهم بس علشان نخش فى الشغل اليافطة بتاعت الورشة عيزاها ازاى ولونها ازاى يعنى

بس لما يطبو عليكي فى الورشة ابقي شيليهالى علشان يمكن اعوزها لناس تانية :lol:

سلامى لكى استاذة

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

عشان كدى مش متجوز

خسرتوا عريس لقطه والبنات كتييير اوى اوىاوىاوى :D

وبدال الشقة 200 متر هتجيبلى 500 متر وبدال المهر 30000 هتدفعلى 1000000 احنا بنشترى رجاله يامدام ناش ميهمناش الفلوس

وكمان ربنا حيكرمها بواحد زى الفل عصبي شويتين اه ... مدخن اه ,,, انما حتكسب القلب الطيب قلب حنين قلب كبيير الله عليك يا بو فؤاد

هههههههههههههههههههه

بس بجد معجب جدا بموضوعك ومجهودك يا مدام ناش بجد

كل التحيه والاحترام

ع فكره حكاية العروسه الكل بدأ يفهمها غلط انى جد فى كلامى :lol: كل مافى الامر بحب اهزر معاكم مش اكتر ولما النصيب هيجيلى هيصيبني وانشا الله اقابل قدرى وامرى الى الله

تحياتى

عمرو بن حورس من احد بيوت العذاب

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

الشغل هنا روعة إيه الفن ده أنا ماعنديش مواهب إبداعية لكن بنتي عندها وهاشجعها تجرب

ملحوظة لعمرو : عندي بنت قمر ومش مهم الشقة 200 متر خليها 180 وفي الزقازيق والرد في خلال 7 سنين

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

الشغل هنا روعة إيه الفن ده أنا ماعنديش مواهب إبداعية لكن بنتي عندها وهاشجعها تجرب

ملحوظة لعمرو : عندي بنت قمر ومش مهم الشقة 200 متر خليها 180 وفي الزقازيق والرد في خلال 7 سنين

هانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت wst:: سبع سنين بس هجيب 380 متر انشا الله فى الجنه :P

ياستي احنا تحت امر العروسه والبنت بنتنا والواد ابننا اللى هو انا :lol:

ومدام ناش تعملنا ديكورات السيراميك :D بعد اذنها تبعا خلى بالك من تبعا (فرصه اهيه)

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أهلا أهلا ياسولي...أسمع جعجعه ولا أري طحنا....

فين البروشور....طيب مخصوم منك 70 قرش بحالهم...

بالنسبه لليافطه أنا مفوضالك أنت الأمر بس ممكن نعمل تمويه تخلي الأسم بلون إينفيزابل محش يشوفها غير اللي بيدخلوا الورشه بحيث لو جت مباحث التموين ننزلها ونجري...وأهو برضه يبأة سهل ترجع تعيد تصميمها للورشه اللي جنبي...وتعمل نفس الحركه مع أماني...وممكن نسلفها في الأخر لزيزيتا ...وأنا عارفه أنها أمينه وهاتحطهلنا عندها أمانه لغايه ما الكبسه تخلص...

علي فكرة اللوجو الجديد بتاعك جميل جدا..بجد وجد....ماشاء الله عليك...

...............................................................................

عمرو ...قولتلي هاتكسب القلب الطيب؟؟ أممممممممم .....طيب ربنا يوفقها...في المكسب ده...وبعدين واضح أنها بتضحك عليك..العرايس معدوش بيدفعوا الأرقام دي ..الأمور فلتت يا باشا وبقوا يشتروا بالملايين..ونظام خذوهم فقراء يغنكم الله ...ولا نظام أقلهن مهرا أكثرهن بركه ...أنتهي يا باشا مع الزمن الجميل....

علي العموم عرضي لا يزال قائم إذا غيرت رايك في اي وقت ..ولعلمك كل مابيعدي يوم كل ما افتكر طلب من الطلبات ...ذنبك علي جنبك

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

أهلا أهلا قرنفل....منورة التوبيك ومنورة صاحبه التوبيك.... :lol:

ياريت البنوته الحلوة تعمل اي منتج سيراميكي وتورينا الإبداعات الجميله.....

ونصيحه ماتطمعيش عمرو وتتنازلي عن عشرين متر مرة واحده....لحسن شويه شويه يقولك المؤخر كتير..ويطلب تخفيض فيه.... :D

إن شاء الله تتواجدي معانا ائما ...وتنورينا بحضورك

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انتي رأيك كده و الله صح وبعدين يحمد ربنا إنه هنوافق عليه بعد كل الغلطات الإملائية دي

على فكرة النهاردة كلمت أصحابي عن ورشتكم و هتلاقوا هجوم إعملوا حسابكم فب صينيتين شاي

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

انا بقى بفكر فكرة

عندى القف وتحته حيطه

انزل من السقف للارض بكورنيشه فيها ورده كبييييييره اوى بس يخساره كان نفسي اعملها هنا فى الورشه انما امكانياتكم ضعيفه وكمان مين من الستات هتحط ايدها فى الجبس والاسمنت الابيض

عشان تعرفوا الرداله لهم المهمات الصعبه ..... حد وجد وظيفه ليا ولمراتى ؟؟؟؟؟؟؟؟

يارب الاقى اعلان فى الجرايد جمع اربع سيراميكات تاخد زوجه هديه :lol: ولفترة محدوده :D ولا الحوجه لا مهر ولا وجع دماغ ونشوفلنا شقه هنا ف المحاورات بما ان الاغلبيه مهندزين يقفلولنا غرفتين فى باب الاسره والتفل (الطفل)

واخلى بدريه اختى تعمل نظام تعليم للاطفال هنا فى المحاورات ونفتح المدرسه واخواتى مرمر وسمسمه يشحتونا كتب الثانويه العامه بقى

الله خيالى واسع والله فكره اروح اكتب قصه مدام قرنفله انا لقيت شغلانه خلال 7 سنين جاهز انشا الله لقيتوا عريس كاتب قصص افرحوا لولولولولوللى

********************************************************************************

*

والله يامدام ناش فعلا موضوع يستحق التقدير والاحترام اما اروح لمدام امانى برده متابع الموضوع عن كثب سلام دلوقتى العواف

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

الله يعافيك يابني ماتنساش الساعة 5 ميعادنا 5/5/2015

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      معظم النار من مستصغر الشرر..هكذا اعتاد الناس أن يقولوا للتحذير من الاستهانة بما يبدو اليوم صغيرا ولكنه فىعرض المقال كاملاً
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار باين من عنوان الموضوع وهو اني عاوز استثمر في معدن الفضه لاني حاسس ان الدهب اوفر ريتيد الفتره دي ومعرض للنزول المفاجئ زي ماهو معرض للارتفاع الشديد برده ولكني حاسس ان  الفضه ادني من مستوياتها الطبيعيه  انا عايش في الرياض بالسعوديه وجربت محلات الفضه اللي بالبطحاء لقيت اختلاف سعر سبايك الفضه كبير جدا بين محلات الجمله اللي جنب بعض زائد ان فرق السعر بين البيع والشرا كبير جداا جداا  بنك الراجحي مثلا عامل محفظه للدهب هل في بنك عنده محفظه للفضه بنفس الطري
    • 0
      جنحت السفينة Evergreen  أضخم ناقلة حاويات في العالم  طولها ٤٠٠ متر و عرضها ٥٩ متر  يعني مثل اربع ملاعب كرة قدم  و يتم مقارنتها بناطحة السحاب الشهيرة امباير ستيت في نيويورك جنحت السفينة و سدت ممر قناة السويس بالعرض ؛ و الصورة المرفقة ملخص كامل لخطوات إنقاذ السفينة و تحرير الممر الملاحي بقناة السويس
    • 0
      يعتقد الكثير من الأشخاص الذين يعانون من زيادة الوزن أن مصيرهم السمنة أمر مستحيل. هذا خطأ تماما. السبب في فشل جهود إنقاص الوزن في كثير من الأحيان هو أن الناس لا يتعلمون بشكل صحيح ولا يفهمون الطريقة الصحيحة لفقدان الوزن. تحتوي هذه المقالة على نصائح مثبتة لفقدان الوزن لمساعدتك على البدء في رحلتك نحو الصحة. عندما تحاول إنقاص وزنك ، يجب أن تتأكد من أن تزن نفسك بانتظام. هذا يضمن لك البقاء على المسار الصحيح ويساعدك على التركيز على التقدم الذي أحرزته. يوصي معظم الخبراء بوزن حوالي مرة واحدة في الأسب
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- يتمتع حليب الإبل بفوائد غذائية عديدة. ويُعد حليب الإبل من أهم المصادر الغذائية لسكان الجزيرة العربية، وفقاً لما ذكره الموقع الرسمي لوكالة الأنباء السعودية "واس"، فهو يمثل مصدراً غنياً للبروتينات، ويتكون من مستويات عالية من البوتاسيوم، والمغنيسيوم، والحديد، والمنغنيز، والنحاس، والصوديوم، والزنك، مقارنةً بحليب البقـر، إضافةً إلـى احتوائـه علـى كميـة أقـل مـن الكوليسـترول. ويتطلب استهلاك حليب الإبل عدة اشتراطات لضمان سلامته، وفقاً لما... View the full
  • أضف...