اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحاوروا تصحوا .. تحاوروا يرحمنا ويرحمكم الله

أبو محمد

Recommended Posts

الأخت العزيزة نيو كومر

الآن الساعة الحادية عشرة مساء .. برنامج القاهرة اليوم يناقش ما تقولينه بالحرف

مواضيعنا المهمة ضاعت فى مناقشة نص متر X نص متر :roseop:

ما هو حضرتك معظم برامج التوك شو كان ليهم يد كبيرة فى انتشار

الاصابه بمرض الجدل العقيم و الاهتمام بسفاسف الامور

برامج كتير رسخت فى عقول الناس ان الحوار ميبقاش صح

و ان المتحاور مايبقاش على حق الا اذا تشنج و صوته على على محاوره

بالاضافة انه لازم يجرح او يشتم .....علشان يكون جرىء و لا يخشى فى الحق احد!!

على كل حال هاروح اتابع ماتبقى من الحلقة....

باشكر حضرتك على المتابعه :roseop:

رابط هذا التعليق

.... هل بيتحاوروا بنفس الطريقة؟؟؟؟

أغلب الناس -للأسف- تتقن "الخلاف"

و لا تتقن

"الإختلاف"

تحياتي

:roseop:

ما هو ده السؤال يا فندم هل غالبيتهم بيختلفوا بنفس الطريقة اللى بنختلف بيها؟؟؟

أيوة يا عزيزتي

بيختلفوا زي ما بنعمل بالضبط

و فيه تشنجات و فيه تجريح

و شتيمة و ألفاظ نابية

وفي تطرف

و في انغلاق فكري

وفي

كل حاجة

ما قلت لحضرتك دي طبيعة بشرية

تقوم الأخلاق بتهذيبها

ما هو الطبيعى ان احنا نختلف ....بس ازاى؟؟ على اى اساس

ان اللى مش معايا يبقى عليه؟؟ و لا ممكن يكون فى فريق تانى و عاشر

أساس التحاور الحقيقي هو احترام الرأي الآخر حتى و لو كان يخالف رأيي

و ألا يؤثر ذلك على الود بين المتحاورين

لحد ما ربنا يرزقنا باصلاح و تطوير فى المدارس و التعليم

باعتقد ان احنا لازم نعمل حاجة فى بيوتنا ....مع اولادنا

بجد لازم نفكر سوا ازاى نعودهم و نمرنهم على فن ادارة الحوار

كتير بفكر هو احنا ليه بنستنكر سياسة الديكتاتورية و القمع من الحكومات

و احنا كتير مننا فى الدول العربية كأفراد -الا ما رحم ربى - بنتعامل مع بعض بنفس المنهج !!

كلام حضرتك صح 100%

بأعلم ولادي

و ده سهل مش صعب

بس يا ترى حيمارسوا الكلام ده فين

حد في مجتمعنا يقدر يتحاور

من أول مدرسة الفصل

لحد الدكتور في الجامعة

لحد المدير في العمل

مين يقدر يتحاور يا فندم

إذا كان في المحاورات اللي المفروض اننا فيها منعرفش بعض شخصيا

بنتهاجم بلا رحمة ولا هوادة

و بيتم ارهابنا و اخراسنا عن قول ما نريد قوله

و يا اما نقول مضبوط كلام سيادتك يافندم

يا إما نواجه سيل من الارهاب

و التعدي

و أحيانا السب

و النتيجة هي ان نخرس

و الا اتُهمنا اننا نحول المواضيع عن مسارها

او نحترم نفسنا و ما نشاركش من أصله

اقول لحضرتك فكرة حلوة

نمرن ولادنا على التحاور أمام المرآة

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة ضحى

مشاركتك موجودة لم يمسسها بشر .. وستظل موجودة إلى ما شاء الله ..

فهمت من مشاركتك أن هناك فى "محاورات المصريين" من يحجر على الآراء ولا يسمح إلا بالرأى المتفق معه .. ولكنى لم أستطع أن أضع يدى على ذلك الرأى الواحد الذى لا يُسمح بسواه .. عذرا لاستخدامى صيغة المبنى للمجهول .. فلقد فشلت فى وضع يدى على الفاعل .. تارة أجد تلميحا بأن الفاعل هو عصا الإشراف الغليظة .. ولكن سرعان ما أكتشف أنك تبرئين المشرفين .. لتعودى لكتابة ما يُفهم منه أن الرأى الواحد مفروض فرضا فى "محاورات المصريين"

أستأذنك فى طلب تحديد

1) ماهو الرأى الواحد المفروض فرضا فى "محاورات المصريين" ؟

2) من هو الذى يفرضه أو من هم الذين يفرضونه ؟

وأكون لك من الشاكرين .. حتى يمكننا أن نتحاور

ملحوظة :

هل لاحظت حضرتك أنى اضطررت لرفع هذا الموضوع على هامش موضوع آخر مطلوب فيه عدم التحاور بل وضع كل ما يوافق رأى الكاتب ؟ .. هل لاحظت أننى لم أتدخل فى ذلك الموضوع إلا بصفتى زميل لكل من شارك فيه ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

تأكد يابو محمد يا عزيزي انك لو نحيت باب الإيمان جانبا و تم منع اي حوارات دينيه فتأكد من ان كل الحوارات ستكون نظيفه راقيه مهذبه خاليه من العصبيه و النرفزه و التطاول و الغل

باب الإيمان هو سبب كراهية أعضاء لأعضاء مسلمون لمسلمين

لم أكن أتخيل ان يكون الكلام في الدين هو مصدر العداء و الخلاف و الكراهيه

لكني ايقنت من ان مفهوم الناس للدين حاليا هو نفس مبدأ جورج بوش من لم يكن معي فهو ضدي

كلي أمل في ان اكون ترس صغير في منظومه كبيره لمحو الكراهيه و التعصب الديني

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لكني ايقنت من ان مفهوم الناس للدين حاليا هو نفس مبدأ جورج بوش من لم يكن معي فهو ضدي

التطرف هو التطرف يا سيدى .. إذا كان جورج بوش قد نظر إلى القضية من الزاوية صفر .. فهناك من كان - ولا يزال - ينظر إليها من الزاوية 180 .. لقد قال جورج بوش قولته لأن أسامة بن لادن كان قد قسَّم العالم إلى فسطاطين .. فسطاط الكفر ، وفسطاط الإيمان

لن نتمكن من استئصال التطرف .. ولكن علينا التصدى له بكل ما نستطيع حتى لا يطال الأجيال القادمة .. وحتى لا يقول طفل أو صبى أو شاب لأمه أو لأبيه .. "أنت كافر" .. تصور أننى - إلى الآن - لا أقوى على المشاركة فى موضوع الفاضلة "مصرية متغربة" فى باب الأسرة والطفل ؟

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

لن نتمكن من استئصال التطرف .. ولكن علينا التصدى له بكل ما نستطيع حتى لا يطال الأجيال القادمة .. وحتى لا يقول طفل أو صبى أو شاب لأمه أو لأبيه .. "أنت كافر" .. تصور أننى - إلى الآن - لا أقوى على المشاركة فى موضوع الفاضلة "مصرية متغربة" فى باب الأسرة والطفل ؟

ليه يا أستاذ أبو محمد

:ninja:

حضرتك شارك معانا

و بالأسلوب اللي حضرتك تحبه

و عمري ما حقول الموضوع خرج عن مساره :blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة ضحى

مشاركتك موجودة لم يمسسها بشر .. وستظل موجودة إلى ما شاء الله ..

فهمت من مشاركتك أن هناك فى "محاورات المصريين" من يحجر على الآراء ولا يسمح إلا بالرأى المتفق معه .. ولكنى لم أستطع أن أضع يدى على ذلك الرأى الواحد الذى لا يُسمح بسواه .. عذرا لاستخدامى صيغة المبنى للمجهول .. فلقد فشلت فى وضع يدى على الفاعل .. تارة أجد تلميحا بأن الفاعل هو عصا الإشراف الغليظة .. ولكن سرعان ما أكتشف أنك تبرئين المشرفين .. لتعودى لكتابة ما يُفهم منه أن الرأى الواحد مفروض فرضا فى "محاورات المصريين"

أستأذنك فى طلب تحديد

1) ماهو الرأى الواحد المفروض فرضا فى "محاورات المصريين" ؟

2) من هو الذى يفرضه أو من هم الذين يفرضونه ؟

وأكون لك من الشاكرين .. حتى يمكننا أن نتحاور

ملحوظة :

هل لاحظت حضرتك أنى اضطررت لرفع هذا الموضوع على هامش موضوع آخر مطلوب فيه عدم التحاور بل وضع كل ما يوافق رأى الكاتب ؟ .. هل لاحظت أننى لم أتدخل فى ذلك الموضوع إلا بصفتى زميل لكل من شارك فيه ؟

بل انا اكون اكثر منك شكرا لو اتحت لي الفرصة ان اجيب على تساؤلاتك لكن اسمح لي الاول وقبل ان اتوسع ف الاجابة .. بطلب بسيط ..

انا بستاذنك الاول قبل ماتكلم واقول الي عندي .. هل مسموح لي اتكلم لغايه ماقول كل الي عندي بدون ماحد يعترض ويدورني مكتب ؟

هل هيسمح لي باكتر من مداخله ولا هي ديتها مداخلة اعلن فيها وجهة نظري ( ودي قلتها خلاص ) ومداخله اشرح فيها انا ليه تبنيت وجهة النظر دي ( ودي لسه هتنقال ) ومداخله تالته تكون على الخاص غالبا بيني وبين المشرفين بستفسر فيها عن سبب حذف موضوعي الي تداخلت فيه ؟

لو ضمنت لي ان من حقي اقول اكتر من المداخلات الثلاثه دي بدون ماينحذف كلامي او يضعني تحت طائلة القانون على اساس ان الشكوى لغير الله مذلة وان مش مسموح الخطأ في الذات المحاوراتية او الاعتراض على مايتم فيها على ( العام ) وان بريد الاشراف مفتوح لاي شكوى او ماشابه اما صفحات المحاورات فلا .. لو ضمنتها لي .. هقول ..

انا لسه مكتبتش المداخله الي حضرتك طلبت مني اكتبها وبالتالي محطيتش ايدي لسه على موطن الخلل فين بالظبط .. وخايفه اني اكتب حاجه تطلع فيها كلمة كده ولا كده ولا يكون فيها تعدي كده ولا كده وافاجأ باني خدت انذار ولا حاجه .. انا هضمن لك اني مش هشتم حد ومش هقول كلام فارغ ولا هخص حد بشخصه في النقد .. ضمنت لك ده تضمن لي انت ( كمشرف ) انك هتحميني وهتسيبني اقول الي عاوزه اقوله ومش هتعرض بعدها للاضطهاد او تحرير مداخلاتي على اساس اني هتحسب اكيد من ضمن الاصوات الي ( مش محبذ ) الاستماع اليها ؟ والاهم .. تضمن لي ماخذش بعدها انذار ؟

اكتشفت بس بعد فوات الاوان ان في قوانين المحاورات بند يمنع الاعتراض على تصرفات المشرفين على العام وعلى هذا فانا ( خايفه ) وانا بكتب لك الرد يكون فيه اعتراض ضمني على تصرف اشرافي من مشرف او اثنين في موقف او اثنين .. هل حضرتك كمشرف تقدر تديني ( اوكي ) اقول الي عاوزه اقوله وانك هتستثنيني من القرار ده ومش هنطس اي انذارات خاصه وسجلي المشرف مش ناقص .. انذارين في الراس يوجعوا وانا لسه مفقتش من صدمه الاولاني ( مش عارفه ليه الحمار بيلعب في عبي وقلبي بيقلي شكلك المرة دي ناوية على رفد ) .. الهم اخزيك ياشوشو .

اذا فكل الي اتمناه من حضرتك انك تضمن لي عدم تعرضي لاي ابتزاز معنوي اذا ماكتبت لك مااريد قوله .. كما تضمن لي عدم التعرض لاي ملاحقة اشرافيه فيما لو كان ردي ( اعتراضي زياده عن اللزوم ) او احتوى اي اشاره فيها نقد للمشرفين .. وتضمن لي برضه اني مش هتعرض بسبب كلامي لاي اجراء عقابي لا دلوقت ولا بعدين .. كما اتمنى ان حضرتك تكفل نفس الحق ده لاي حد يحب يشارك في الموضوع ويقول كلامه هو كمان بصراحه .. والاهم حضرتك تتعهد لنا ببقاء الموضوع مفتوح مهما حصل ومهما تشعب ومهما احتوى على انتقاد للمحاورات ..

خليها دعوة عامه للي شايف ان المحاورات محتاجه وقفة ييجي يقفها معانا .. انا بقول الوضع فيه حاجه غلط محتاجه تتصلح وفي تكميم افواه حاصل .. وحضرتك بتقول مفيش وهاتي دليلك .. لو حضرتك ضمنت لي كل ماسبق وانك هتسيبني انا وكل من يرى ماارى يقول الي هو شايفه .. وهنسمع برضه الي شايف عكس مااحنا شايفينه .. لو ضمنتها لي وانا واثقة في كلمتك هقولك كل الي عندي .. قولي بس قولي وانا هقول على طول ياباشا واقر بكل الي اعرفه .. انت بس اديني الاشارة .. وقولي ذيعي .. اذيع ..

===========================

ملاحظة على هامش الحوار ...

في موضوع مفتوح اليومين دول بعنوان عزتي بحجابي احتوى على اقتباس من احد المدونات .. في حد حب يثبت انحراف فكر صاحبة المدونة فاتى باقتباسات من كلامها عن الحبيب المصطفى من وجهة نظري اراها كفر صريح وتندرج للاسف تحت باب اهانة الاديان .. .. انا عارفه ومتأكدة ان الي نقل او نقلت الاجزاء الكفرية دي قصدها خير .. لكن للاسف لا احتمل اني ارى سب علني لنبينا اشرف الخلق ولو من باب ناقل الكفر ليس بكافر .. ارجوا من المشرفين ان كانت الفقرة دي مازالت موجوده ( معليش مش قادره اتابع الحوار الدائر هناك بدقة لعدم اهميته بالنسبة لي ) ارجوا لو لسه الفقرات دي موجوده انها تحذف مش لانها راي مخالف وانما لان من بنود قوانين المحاورات على حد علمي هو منع ازدراء الاديان او السخرية منها .. واعتقد مفيش اكثر سخرية ولا حقاره من وصف نبينا بما وصف به في تلك الفقرات ..

ارجوا اتخاذ اللازم حيالها وشكرا بالتاكيد على اهتمامكم ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

الفاضلة doha

عندما قرأت لحضرتك تلك الجملة :

اذا فكل الي اتمناه من حضرتك انك تضمن لي عدم تعرضي لاي ابتزاز معنوي اذا ماكتبت لك مااريد قوله

لم استطع ان أمنع نفسي من الأبتسام ... فمعظم ما كتبتيه حضرتك في تلك المداخلة هو الابتزاز المعنوي الفعلي .... عالعموم حتي الآن لم أجد اي اجراء اداري مس مداخالاتك الا ما استحق بالفعل نقله او حذفه في حينه ... و ردآ علي هذا قمتي حضرتك بمهاجمة المحاورات و مشرفيها علي صفحات منتديات أخري .. و بالرغم من هذا لم يتعرض لمداخالاتك أحدآ من هؤلاء المشرفين الذين تطلبين الآن من الفاضل أبو محمد "الأمان" حتي يمكنك مهاجمتهم في ظل الديموقراطية التي تستخدميها حضرتك في اتجاه واحد ....

في انتظار تقييمك لمحاورات المصريين و مشرفيها .. فهو شيئآ سيسعدنا بالطبع سواء كتبتيه هنا او في اي مكان آخر ... و ان كان "الأبتزاز المعنوي" الذي أدرجتي فيه طلبك الأخير لن يعطيك بالطبع أي حق او استثناء في الخروج عن قواعد الكتابة التي تحكمنا جميعآ ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

قرأت مرة جملة أعجبتني عن الصحافة ... لا وجود للصحافة المحايدة ... الصحيفة لابد أن تتخذ موقفا معينا ... لأن الوقوف على الحياد هو بحد ذاته موقف.

أعتقد أن الأمر نفسه ينطبق على المنتديات ... لا وجود للمنتدى المحايد ... لابد للمنتدى أن يتخذ موقفا ... وأعتقد أن الموقف الذي اتخذته محاورات المصريين هو الدفاع عن حرية الرأي وحق الجميع في مناقشة ما يريد من مواضيع دون إسفاف أو تكميم أفواه أو إرهاب فكري ... طبعا البعض لا يعجبهم هذا الموقف ويريدون أن يمنعوا غيرهم من إبداء آراءهم بحرية أو منع مناقشة بعض المواضيع من الأساس أو تحويل مسار الحوار الى اتهامات ومهاترات شخصية بهدف إسكات خصومهم وتشتيت مسار موضوعاتهم وفرض شروطهم على المشاركين في النقاش ... وفي رأيي هذا هو السبب الذي وجد من أجله فريق الإشراف ... شخصيا أتمنى أن يستمر فريق الإشراف في لعب دوره بفاعلية وأنا وغيري ممن يؤمنون بحرية الفكر نساندهم في وجه من يريد الهيمنة على المنتدى وجعله بوقا للتيار الذي ينتمي اليه دون غيره.

إجابة على سؤال الفاضل أبو محمد: لماذا سجلت عضويتي في المنتدى؟ أعتقد أن توقيعي يحمل الجواب.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بأختصار لأني ما باعرفش اكت مداخله عبارة عن 4 صفحات فولوسكاب زي ما بتعمل الزميلة ضحى وبالتالي الواحد بينام في وسط المداخله او بيتوه

عايز أقول ان من ينتظر أسابيع وشهور ليقرا موضوع جامد ودسم ...

فسينتظر طيلة العمر

لان ببساطة نحن جميعاً من نكتب الموضوعات الجادة الجامده .. ونحن أيضاً من نكتب القشور

وبالتالي نوعية الموضوعات لا تهبط علينا من السماء

أما موضوع ألحقوهم بالصوت أو هأتدور مكتب وهاتهاجم وما الى ذلك ... فلا تعليق عليه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

في موضوع مفتوح اليومين دول بعنوان عزتي بحجابي احتوى على اقتباس من احد المدونات .. في حد حب يثبت انحراف فكر صاحبة المدونة فاتى باقتباسات من كلامها عن الحبيب المصطفى من وجهة نظري اراها كفر صريح وتندرج للاسف تحت باب اهانة الاديان .. .. انا عارفه ومتأكدة ان الي نقل او نقلت الاجزاء الكفرية دي قصدها خير .. لكن للاسف لا احتمل اني ارى سب علني لنبينا اشرف الخلق ولو من باب ناقل الكفر ليس بكافر .. ارجوا من المشرفين ان كانت الفقرة دي مازالت موجوده ( معليش مش قادره اتابع الحوار الدائر هناك بدقة لعدم اهميته بالنسبة لي ) ارجوا لو لسه الفقرات دي موجوده انها تحذف مش لانها راي مخالف وانما لان من بنود قوانين المحاورات على حد علمي هو منع ازدراء الاديان او السخرية منها .. واعتقد مفيش اكثر سخرية ولا حقاره من وصف نبينا بما وصف به في تلك الفقرات ..

الأخت الفاضلة ضحى

كنت ولازلت أحترم عقليتك جدا

و أرى أسلوبك متفرد في تفصيل المواضيع و شرح وجهات النظر

لكن بصراحة لم أكن أتوقع منك ذلك

لقد أثبتي لي بالفعل ان حضرتك فعلا تشبعتي بتربية السعودية

فهو ده أسلوبهم

الا من رحم ربي

انهم ما يقولولكيش

لكن على طول يفقعوك الشكوى اللي هي

و بيكون عندهم الفرصة للمواجهة

لكن بيحبوا جدا الطعن في الظهر

حضرتك لو شايفة اني اتيت بفقرات فيها ازدراء واضح للأديان

كنتي تنبهيني

ع العام أو الخاص مش مشكلة

كنت حأوضحلك

لكن حضرتك بتقولي ان الموضوع ملوش أهمية عندك

و ده معناه ان حضرتك مقريتهوش بالكامل عشان تعرفي انا اوردت الفقرات دي ليه

و واضح كمان أن حضرتك مقرتيش تعليقي على الفقرات دي

لكن على طول بتخاطبي المشرفين؟؟؟!!!

و بتطالبيهم باتخاذ اللازم!!!

wst::

لا و عشان ضميرك يستريح قلتي في حقي كتر خيرك أنك متأكدة أني قصدي خير!!!!

طب لما حضرتك متأكدة ان قصدي خير

كان الأولى تنبهيني أنا

مش تطلبي من الادارة تنذرني

عموما الموضوع فيه

128 رد

و 4034 مشاهدة

مفيش غير حضرتك اللي شفتي حكاية ازدراء الأديان دي

انا بأعتبر ده تصيد للأخطاء

اللي ما تصورتش أنه يصدر من عقلية زي حضرتك

بجد مكنتش عايزة الأمر يوصل للدرجة دي

بس بجد حزينة جدا جدا

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بل انا اكون اكثر منك شكرا لو اتحت لي الفرصة ان اجيب على تساؤلاتك لكن اسمح لي الاول وقبل ان اتوسع ف الاجابة .. بطلب بسيط ..

انا بستاذنك الاول قبل ماتكلم واقول الي عندي .. هل مسموح لي اتكلم لغايه ماقول كل الي عندي بدون ماحد يعترض ويدورني مكتب ؟

حضرتك قلتى كتير قوى .. ولم تحذف كلمة واحدة مما قلتيه .. صح ؟

ولكن برغم كل ما قيل .. فهناك ما يحيرنى ويجعلنى غير قادر على المداخلة حتى الآن .. ما يحيرنى هو :

انا لسه مكتبتش المداخله الي حضرتك طلبت مني اكتبها وبالتالي محطيتش ايدي لسه على موطن الخلل فين بالظبط .. وخايفه اني اكتب حاجه تطلع فيها كلمة كده ولا كده ولا يكون فيها تعدي كده ولا كده وافاجأ باني خدت انذار ولا حاجه .. انا هضمن لك اني مش هشتم حد ومش هقول كلام فارغ ولا هخص حد بشخصه في النقد .. ضمنت لك ده تضمن لي انت ( كمشرف ) انك هتحميني وهتسيبني اقول الي عاوزه اقوله ومش هتعرض بعدها للاضطهاد او تحرير مداخلاتي على اساس اني هتحسب اكيد من ضمن الاصوات الي ( مش محبذ ) الاستماع اليها ؟ والاهم .. تضمن لي ماخذش بعدها انذار ؟

يعنى حضرتك لم تضعى يدك بعد على مواطن الخلل ، ومع ذلك كتبتى كل ما كتبتيه بما يحتوى عليه من أحكام ، ومازال عندك ما تقولينه وتخشين أن تتعرضى للاضطهاد بسببه ..

ممكن أسأل حضرتك سؤال ؟ : هل يمكننى استنتاج أن أحكامك التى أصدرتيها (وما سيأتى لاحقا) ليس مبنيا على أسس موضوعية ، بل على مجرد شعور بالاستياء أو خيبة الأمل فى التمتع بحصانة معينة لم تجديها؟

قبل أن نبدأ الحوار (بعد أن تضعى يدك على مواطن الخلل) دعينى أطرح على حضرتك ما أظن أنه سيساعد على أن يكون الحوار منتجا وليس مجرد "فضفضة" ..

"محاورات المصريين" ياسيدتى صالون ثقافى سياسى اجتماعى .. وليست مؤسسة سياسية أو اجتماعية تدار بواسطة هيئة منتخبة انتخابا ديموقراطيا .. أظنك سمعتى أو قرأتى عن صالون العقاد أو صالون مى ولو كنتى اسكندرانية ربما سمعتى عن صالون الدكتور يوسف عز الدين عيسى .. يرحم الله الجميع .... كانت تلك القمم تفتح صالوناتها لأصحاب مختلف الآراء والتوجهات السياسية والأدبية والفنية .. كان الجميع أحرارا حرية "مطلقة" فى آرائهم ، عقائدهم ، أيديولوجياتهم ..... وكانوا أحرارا حرية "غير مطلقة" فى التعبير عن تلك الآراء والعقائد والأيديولوجيات .. حرية مقيدة بأدب الحوار .. أدب الاختلاف .. حتى أدب المعارك (السياسية والأدبية والثقافية) وقبل كل ذلك باحترام تقاليد ورقى تلك الصالونات وسقف "حرية التعبير" فيها .. لم تكن تلك الصالونات مثل الهايد بارك فى انجلترا .. سداح مداح بلا سقف

كلامك فى مداخلتك الأولى عن الديموقراطية المفقودة كان أيضا من أسباب حيرتى فى الدوافع من وراء استجابتك لدعوتى للحوار (كما يظهر من عنوان الموضوع) .. ربما كنتى تقصدين "حرية التعبير" ؟ .. هذه شئ مختلف عن الديموقراطية .. هى فقط أحد عناصر الديموقراطية فيما أفهم

وهناك مبدأ قانونى هام جدا .. وهو "لا ديموقراطية فى الإدارة" .. حتى بالنسبة للإدارات التى تأتى إلى موقعها عن طريق الانتخاب بآليات الديموقراطية .. فبمجرد انتهاء عملية الانتخاب والتعيين

تنتهي صلاحية جماعة أصحاب الحقوق في إدارة ذلك الكيان وتنتقل بالتفويض إلى الفرد أو المجموعة المنتخبة ديمقراطياً ، الذين تتحدد صلاحياتهم في إطار قانوني معلوم ، ويستمدون صلاحياتهم من النصوص القانونية التي تحدد تلك الصلاحيات والإختصاصات.

المصدر : منتدى المحامون العرب

http://www.mohamoon.com/montada/Default.aspx?Action=Display&ID=89708&Type=3

أرجو أن نضع ماسبق فى الاعتبار قبل بدء الحوار وتحديد الطلبين البسيطين فى مداخلتى السابقة التى وجهتها إلى حضرتك

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

الله يسعدك يارب ياسين سين وفرت علي كتير بمداخلتك دي ..( لخصت ) بالظبط الي كنت بقصده بعبارة الارهاب المعنوي .. نشوف مع بعض كده :

بأختصار لأني ما باعرفش اكت مداخله عبارة عن 4 صفحات فولوسكاب زي ما بتعمل الزميلة ضحى وبالتالي الواحد بينام في وسط المداخله او بيتوه
أما موضوع ألحقوهم بالصوت أو هأتدور مكتب

والله العظيم وانا بكتب ردي السابق وعارفه الي هيحصل بالظبط .. هيترد علي الاول بادب ( وظبط نفس ) ولما هتكلم واكتب المزيد هتبدأ السخرية والتهكم ( مني ) واستدعاء مواقف سابقة للذاكرة ولا مانع ابدا من اقتباسات لحوارات خاصه بيني وبين المشرفين او حتى حوارات محذوفه زي ماحصل في احد المواضيع لاحدى الاخوات الي تم اقتباس شيء سبق وعدلته قبل مداخله احد الاعضاء الي هو بالصدفة مشرف يعني مداخلته ارسلت بعد التعديل وليس قبله وعلى هذا مش من حقه يستشهد بالتعديل الحاصل لان كان يقدر ببساطه ميرسلش تعليقه لو ان ماعلق عليه قد حذف .. ومع ذلك واثباتا في حقه الاصيل في التفتيش على النوايا فلا مانع ابدا من التعليق على شيء تم تعديله ثم اعاده اقتباس كلام العضوة قبل وبعد التعديل ولصقه في الرد وكأن مش من حق الاعضاء انهم يصلحوا اخطائهم المطبعيه بل ويجب كمان ( محاسبتهم ) عليها ..

وانا بكتب ردي السابق كنت عارفه ده الي هيحصل بالظبط ومتوقعه نوعية الردود بالظبط ان هيبقى بعضها بيناقشني فيما اكتبه والثاني هينصب على شخصي انا بالذات ولسان حالكم ان كنتي بغير خطيئة فلترمي بحجر .. ياساده كلنا ذوو اخطاء .. وانا اولكم . بس انا مش رافعه شعار الديموقراطية ولا بمن بيها على حد واذكره كل شويه اني اتحت له فرصة للكلام يبوس ايده وش وظهر عليها .. لما بتكلم بقول انا ارى كذا .. او مقتنعه بكذا .. مبفرضش راي على حد وبعترف لو اخطأت بقول اخطأت .. عندي خطايا كتير وممكن تلاقوا في كلامي مايستحق التعليق بس هذا لاينفي ان مااصف به المنتدى هو وضع قائم ويستحق وقفه ان كنتم فعلا عاوزينه منبر للديموقراطية زي مابتقولوا ..

وعلى فكره اعتقد ان كل الي سبق وقلته ملوش علاقه بمبدأ خذوهم بالصوت لاني من البدايه قايله لو غلطت ولا قلت شيء خارج عن الادب فقوموني ده حقكم ..يعني لو قلت حاجه غلط فحتى ( الصوت ) الي واخداكم بيه مش هينفعني لاني معترفه لكم بان حقكم تمنعوا الغلط ده .. بس برضه لو مغلطتش وغايه ماهنالك اني تكلمت بصراحه وقلت الحقيقة فياريت لو فعلا بتعترفوا بحق الراي الآخر يبقى تسيبوني اكمل كلامي ..

=============

الفاضل ابو محمد ..

يعنى حضرتك لم تضعى يدك بعد على مواطن الخلل ، ومع ذلك كتبتى كل ما كتبتيه بما يحتوى عليه من أحكام ، ومازال عندك ما تقولينه وتخشين أن تتعرضى للاضطهاد بسببه ..

ممكن أسأل حضرتك سؤال ؟ : هل يمكننى استنتاج أن أحكامك التى أصدرتيها (وما سيأتى لاحقا) ليس مبنيا على أسس موضوعية ، بل على مجرد شعور بالاستياء أو خيبة الأمل فى التمتع بحصانة معينة لم تجديها؟

لا ياسيدي مش مجرد شعور بالاستياء او خيبة الامل ...

انا شايفه ان مفيش ديموقراطية في المحاورات .. وشايفه ان في تكتل في اتجاه واحد واصحاب الرأي الموافق لراي الاغلبية او الكتله دي بيجدوا حصانة معنوية في طرح افكارهم وابداء وجهات نظرهم .. واصحاب الراي المخالف مبيلاقوش نفس مساحة الحرية ولا جزء منها كمان .. لسان الحال في المحاورات ان من حق اي كان يكتب رايه المخالف بس برضه يتحمل نتيجه قوله لرايه ده .. والنتيجه هنا بل ( العقاب ) هنا مضاعف عن اي مكان تاني على النت بدرجه تخلي كتير جدا يعزفوا عن المشاركه في المحاورات .. البعض بيكتفي بالمتابعه في صمت والبعض هجرها اصلا لغير عوده .. واظن المواضيع المطروحه حاليا خير دليل على صحة كلامي ده .. شوف كام واحد بيكتب وكام واحد بيرد .. الوجوه هي نفسها والاراء هي نفسها لا في جديد بل على العكس ..

مقدرش اظلم واقول ان الادارة او المشرفين هم السبب .. مكانش في نيتي اصلا اكتب كشكوى من المشرفين او ماشابه .. على هذا قلت في ردي السابق اني لسه محطيتش ايدي على موطن الخلل لاني فعلا مكنتش ناويه اكتب عنهم هم بالذات كسبب ( وحيد ) للوضع الي انا شيفاه .. بس توقعت ان ممكن الحوار ينتهي لما انتهى اليه فعلا .. ولهذا طلبت الامان اني لو تكلمت وقلت الموقع فيه كذا وكذا والمحاورات محتاجه كذا وكذا وكان من ضمن الكذا ده شيء في حق الاشراف فاتمنى انكم تتجاوزا عنه وتنظروا للهدف الاساسي الي بكتب فيه .. يستحق ولا ميستحقش .. على هذا كان كلامي سيدي الفاضل ابو محمد واعتقد كده بقى اوضح بالنسبة لك ..

واحب اؤكد على نقطه في غايه الاهمية هنا قبل مااسترسل في الكلام .. انا هنا مش جايه ( انتقد ) تصرفات الاشراف بل على العكس .. انا مؤمنه جدا بان الحزم والشده احيانا هم السبيل الوحيد لتحقيق الانظباط .. وبرضه اشهد بشهاده حق امام الله ان اسلوبكم ( اجمالا ) في الاشراف ممتاز وجهد تشكروا عليه .. لكن اعتراضي على حته الديموقراطيه .. ايوه انتم بتدونا فرصة لو مخالفين لكم نكتب الي عاوزين نقوله ( بس ) تماما كشخص عماله يقول لواحد ايوه قول الي عندك ( وهو بينفخ ) مستنيه يخلص .. تفتكر الحد ده هيقول ؟ ولو قال هيكون مستريح ؟ ولا يقول احسن حاجه اسكت وخلاص او اخذ بعضي واروح اتكلم في حته تانيه ؟

ان كنت هتكلم عن الاشراف فانا اكاد اكون راضيه عن ادائه .. لكني غير راضيه ابدا عن اسلوب التعامل فيما لو حد من الاعضاء ( غلط ) وكان له راي مخالف .. يجوز لا يتم استخدام كامل ( سلطات ) المشرفين ضده من حذف وتعديل وانما في اساليب تانيه (لاسكاته ) ..

عارفين بالظبط الحكايه دي زي ماواحد يجي له استدعاء رسمي من قسم الشرطه ويروح وهو بيرتعش وعمال يقول خير اللهم اجعله خير ياترى عاوزيني ليه .. ويدخل على البيه الظابط يلاقيه ممدد رجله على المكتب وبيبص له بتناكه .. فيساله المواطن والعرق عمال يصب منه .. خير ياباشا ؟ انا عملت حاجه ؟ يقوله بثقل .. لاه ابدا بس اصل انا ابني زميل المحروسة بنتك في الكلية وكنا عاوزين نيجي نزوركم النهرده نشرب القهوة ونقرأ الفاتحه .. قلت ايه ؟ .. قمه الديموقراطية ..

على فكره انا يعز علي اقول الكلام السابق لاني ويعلم الله عارفه الجهد الي بتبذلوه وعارفه المسؤوليه الي عليكم ومش عاوزه كلامي ده يكون انتقاص من تعبكم او عدم تقدير ليه .. ولكن برضه هي كلمه حق كان لازم اقولها خاصه بعد تكرار قرائتي لتعليقاتكم عن الديموقراطية و( الصالون الثقافي ) المفتوح للكل .. يجوز حته مفتوح للكل دي هي الغلط في الموضوع؟

واسمح لي سيدي الفاضل ابو محمد لو قلت لحضرتك اني بجد مش فاهمه ايه حته لاديموقراطية في الادارة .. يعني اتكلم واقول الي عندي ( اصبر علي يمكن فعلا لسه عندي شيء مقلتوش ) ولا اسكت ؟ خدت الامان ولا لسه؟

=============

سيدي الفاضل سكوربيون .. حضرتك بتقول ..

... و ردآ علي هذا قمتي حضرتك بمهاجمة المحاورات و مشرفيها علي صفحات منتديات أخري .. و بالرغم من هذا لم يتعرض لمداخالاتك أحدآ من هؤلاء المشرفين الذين تطلبين الآن من الفاضل أبو محمد "الأمان" حتي يمكنك مهاجمتهم في ظل الديموقراطية التي تستخدميها حضرتك في اتجاه واحد ....

وايه المشكلة .. اذا كنت بهاجم المحاورات نفسها على صفحات المحاورات ..

الفرق اني هناك كتبت الي عاوزه اكتبه محدش قالي انتي غلطي لاني مغلطش .. بينما هنا بكتب الي عوزاه وبينحذف بدعوى التطاول على الادارة او الاعتراض على قراراتها ..

طيب اذا كان سبب تعرفي على ( هناك ) اني لقيت فيه نص اعضاء هنا .. وبينهم مشرفين كمان .. واول مشاركه لي كانت في وسط الاعضاء والمشرفين دول .. يعني مش غايب عني ابدا ان الي هكتبه (هناك) هينقرأ من اهل ( هنا ) ... يبقى في رايك ايه خلاني اكتب ( هناك ) ومكتبتش ( هنا ) الا لو كان في ( هناك ) ديموقراطية ومساحه للكلام ملقيتهاش للاسف ( هنا ) .. لو سبتوني اكتب الي عوزاه هنا مكنتش قلته ( هناك ) .. وتلوموني لما اقول مفيش ديموقراطيه ..

بعدين ياعم متكبرش الموضوع وتقول هاجمتي وصفحات ومنتديات .. هي مرة وحده بس كتبت كلمتين كانوا في نفسي .. واعتقد كتبتهم بأدب وذوق .. نفس الكلمتين على فكره كنت كتبتهم هنا في المحاورات .. يعني مقلتش جديد ولا قلت شيء اخجل منه او اداريه .. هو الي يقول الي في نفسه يبقى كفر وتتعلق له المشنقه ومش من حقه يقول رايه بعد كده تاني على اساس انه خلاص اقيمت عليه الحجه والبينة ؟ كل ماتكلم تقولوا لي اصلك بعد ماقلتي ( هناك ) ملكيش ( عين ) تكتبي هنا .. مكليش ( حق )تاخذيه .. وكل شويه تفكروني بانكم ( صبرتم ) علي بما فيه الكفايه ( وسكتم ) علي كتير ..

وفي النهاية انا مكتبتش حاجه اخجل منها .. كتبت الي مؤمنه بيه وشيفاه وفعلا لو انتم يهمكم مصلحه المحاورات ويهمكم تفضل على الصورة الي كانت عليها من كام سنة فياريت تفكروا في الي بكتبه وبيكتبه غيري من اعتراضات هدفها مش نقد الادارة زي ماحضرتك بتقول وانما نقد وضع غلط لازم يتغير ان كنتم فعلا عاوزينه منتدى مفتوح لكل الاراء مش حكرا على راي الاغلبية ..

واخيرا واهم نقطه في الكلام كله ..

و ان كان "الأبتزاز المعنوي" الذي أدرجتي فيه طلبك الأخير لن يعطيك بالطبع أي حق او استثناء في الخروج عن قواعد الكتابة التي تحكمنا جميعآ ...

هل افهم من كده ان ( ابتزازي ) مجابش نتيجه واني لسه مازلت محكومه بنفس القواعد الضمنية ولا المكتوبه ؟ يعني دلوقت اقول الي عندي ومخافش طالما مخرجتش عن الادب العام ولا لو تكلمت ( وانا خلاص بدأت اتكلم ) هيطبق علي حد الحرابه وهاخذ انذار او يحذف كلامي عشان فيه تطاول على الذات الاشرافيه؟

انا بجد مش عاوزه ارتكب مخالفات لاني لست من ذلك النوع من الاعضاء .. صحيح بكون سليطه اللسان احيانا وصحيح بكون مزعجه وكلامي كتير وبقول كل حاجه في اكثر الاحيان بس ده لاينفي اني مبحبش ابدا اكون عضو خارج عن القانون او مشاغب ومشاكله اكثر من مشاركاته .. مبحبش الوضع ده واخشى اني وضعت فيه احيانا رغما عني .. لو كل ماسبق هيحطني في هذه الخانة الاخيرة يبقى ياريت تنبهوني عشان اتوقف عن الكلام في الموضوع ده فورا .. ولو مكانش وصدركم يتسع لمزيد من التوضيح فمعنديش مشكلة اسهب اكتر .. (( ايوه ياحج سين .. كل ماسبق و لسه مااسهبتش ولسه يادوب بمسح زور ))

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة ضحى

فهو ده أسلوبهم

الا من رحم ربي

انهم ما يقولولكيش

كنتي تنبهيني

كنت حأوضحلك

:blink:

كان الأولى تنبهيني أنا

عموما الموضوع فيه

128 رد

و 4034 مشاهدة

بس بجد حزينة جدا جدا

الفاضلة مصرية متغربة .. بصراحه مش عارفه ايه موقع مداخلتك دي من الاعراب ولا تعليق لي عليها ولا على اتهاماتك لي فيها .. بس بتعرفي تقرأي ؟ اكيد .. طيب ياريت تقراي الجزء الملون بالاحمر من كلامي الي حضرتك اقتبستيه قبل ماتطلبي مني اقرأ كل الردود عشان اعرف انتي ليه اقتبستي الكلام الي انا اعترضت عليه ..

الامر لله .. لازم الواحد يقدم تقرير وكشف حركه ويقول ايه الي حصل وليه بيفكر قبل مايكتب الي بيفكر فيه ..

دخلت موضوع عزتي بحجابي من يومين .. مكنتش داخله في ( مود ) كتابه .. بقرأ على السريع وعلى الطاير ايه المكتوب .. لفت نظري تعليق حد حاطه للفاضل الي ادرج اقتباسات من المدونة والتعليق بيقول ياجماعه المدونة دي مش كويسه محدش يقتبس منها .. وحاطط اسبابه ليه بيقول ان المدونة دي مش كويسه .. سائني الكلام الي قرأته جدا وشعرت بالتقزز منه .. قلت هكتب عليه رد بس لما ارجع له بعدين .. تركت الموضوع وطلعت دخلت موضوع تاني برضه قراءة سريعه فزي ماانتم شايفين انا بكتب ردود مطولة فولوسكابيه وعشان ميكونش فيها اخطاء كتير ( تتصيد ) لابد اني اكتبها بهدوء وتركيز والاهم ان مش دايما بيكون عندي ( دماغ ) اكتب .. وعلى هذا فمش دائما بدخل واكتب في الحال وانما ساعات بقرأ وارجع اكتب الرد بعدين ( معليش بقى مضطره اقدم تقرير زي ماقلت لكم اصل انا شكلي في استجواب .. تحملوني ) .

امبارح دخلت تاني وقلت اكتب بقى رد في الموضوع ده .. دخلت على الموضع المشار لقيته زاد صفحتين تلاته .. بحثت ( على السريع ) على الرد الي لفت نظري ملقيتوش .. ولقيت اني مضطره اقرأ كل الردود المطوله تاني عشان اعرف مين حط الاعتراض الي لفت نظري .. لقيت الموضوع كله اجمالا مش مستاهل مني تضييع وقت .. بيناقش موضوع سبق وتناقشت فيه من فترة قريبة وسبق اضعت فيه وقت ثمين ومعنديش استعداد اكرر اضاعة وقتي فيه ثاني .. للامانة انا مكنتش عارفه مين الي كتب الموضوع بالظبط بس فاكره انها احدى الزميلات مش الزملاء .. على العموم مش هتفرق الحكايه دي كتير مين الي كتب لان اصلا خاصيه تحرير الكتابه على حد علمي معادتش متاحه بعد مضي الوقت ده يعني مش هيفرق اني اروح ( استأذنها ) على الخاص او العام بدال مااعمل بأصلي الي تربيت عليه في السعودية واروح اغدر بيها واحط ( عليها ) شكوى .. لا تعليق على الجزئية دي عشان بجد لو علقت هقول كلام محبش اقوله ..

بس ياسيدتي الفاضله ده الي حصل وعلى هذا كتبت تعليقي السابق .. واضح ان لا في سبب يخليني اغدر بيك او اتعمد ( اطعنك في الظهر ) زي ماتعلمت على ايدي الي تربيت مابينهم حتى لو الامر ( بيحلوا لي ) على حد تعبيرك ..و معليش برضه لو تقولي لي هل بينا سابق معرفه اساسا او حوار عشان يكون هنالك مايستدعي اني اتصيد اخطائك زي مابتقولي ؟؟

على كل حال لو سائك تصرفي واعتراضي على العام بدلا من مراسلتك على الخاص فارجوا انك تقدمي ضدي شكوى رسمية للادارة تتهميني فيها بالتطاول والتعدي عليك .. لكن مظنش من حقك ابدا تصفيني بالاوصاف الي وصفتيني بيها في كلامك مهما كانت اسبابك .. على كل حال مش هناقشك فيما كتبتيه عني ولا هكتب عليه اي تعليق ..

و مش هقولك على اتهاماتك لي غير جزاك الله خيرا .. كلك ذوق ..

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة ضحى

فهو ده أسلوبهم

الا من رحم ربي

انهم ما يقولولكيش

كنتي تنبهيني

كنت حأوضحلك

كان الأولى تنبهيني أنا

عموما الموضوع فيه

128 رد

و 4034 مشاهدة

بس بجد حزينة جدا جدا

الفاضلة مصرية متغربة .. بصراحه مش عارفه ايه موقع مداخلتك دي من الاعراب ولا تعليق لي عليها ولا على اتهاماتك لي فيها .. بس بتعرفي تقرأي ؟ اكيد .. طيب ياريت تقراي الجزء الملون بالاحمر من كلامي الي حضرتك اقتبستيه قبل ماتطلبي مني اقرأ كل الردود عشان اعرف انتي ليه اقتبستي الكلام الي انا اعترضت عليه ..

الامر لله .. لازم الواحد يقدم تقرير وكشف حركه ويقول ايه الي حصل وليه بيفكر قبل مايكتب الي بيفكر فيه ..

دخلت موضوع عزتي بحجابي من يومين .. مكنتش داخله في ( مود ) كتابه .. بقرأ على السريع وعلى الطاير ايه المكتوب .. لفت نظري تعليق حد حاطه للفاضل الي ادرج اقتباسات من المدونة والتعليق بيقول ياجماعه المدونة دي مش كويسه محدش يقتبس منها .. وحاطط اسبابه ليه بيقول ان المدونة دي مش كويسه .. سائني الكلام الي قرأته جدا وشعرت بالتقزز منه .. قلت هكتب عليه رد بس لما ارجع له بعدين .. تركت الموضوع وطلعت دخلت موضوع تاني برضه قراءة سريعه فزي ماانتم شايفين انا بكتب ردود مطولة فولوسكابيه وعشان ميكونش فيها اخطاء كتير ( تتصيد ) لابد اني اكتبها بهدوء وتركيز والاهم ان مش دايما بيكون عندي ( دماغ ) اكتب .. وعلى هذا فمش دائما بدخل واكتب في الحال وانما ساعات بقرأ وارجع اكتب الرد بعدين ( معليش بقى مضطره اقدم تقرير زي ماقلت لكم اصل انا شكلي في استجواب .. تحملوني ) .

امبارح دخلت تاني وقلت اكتب بقى رد في الموضوع ده .. دخلت على الموضع المشار لقيته زاد صفحتين تلاته .. بحثت ( على السريع ) على الرد الي لفت نظري ملقيتوش .. ولقيت اني مضطره اقرأ كل الردود المطوله تاني عشان اعرف مين حط الاعتراض الي لفت نظري .. لقيت الموضوع كله اجمالا مش مستاهل مني تضييع وقت .. بيناقش موضوع سبق وتناقشت فيه من فترة قريبة وسبق اضعت فيه وقت ثمين ومعنديش استعداد اكرر اضاعة وقتي فيه ثاني .. للامانة انا مكنتش عارفه مين الي كتب الموضوع بالظبط بس فاكره انها احدى الزميلات مش الزملاء .. على العموم مش هتفرق الحكايه دي كتير مين الي كتب لان اصلا خاصيه تحرير الكتابه على حد علمي معادتش متاحه بعد مضي الوقت ده يعني مش هيفرق اني اروح ( استأذنها ) على الخاص او العام بدال مااعمل بأصلي الي تربيت عليه في السعودية واروح اغدر بيها واحط ( عليها ) شكوى ....

لا حتفرق كتير

حتى لو خاصية التحرير ماعادتش موجودة

ادخلي و قولي رأيك على العام و مش ع الخاص

و ناقشيني

و قولي لي اعتراضك

قدام الكل مش مشكلة

لكن تشتكيني للإدارة و تطالبيهم باتخاذ اللازم؟؟

هو ده الأسلوب اللي بيتعاملوا بيه هنا في السعودية

و اللي انا كمان اتربيت فيها

و اتأذيت كتير من الأسلوب ده قبل كده

و اتفقعت شكاوي قد كده

و من ناس ميعرفونيش يا فندم

و لا بيني و بينهم حاجة و لا حوار و لا حتى معرفة

و أظن حضرتك عارفة اللي باقوله كويس

لما كانوا بيعينوا علينا جاسوسات مننا

يقولوا لهم على كل حاجة بتحصل

كلامنا

و لبسنا

و تعليقاتنا

وكل زفرة

و بنات لا يمكن حد يتصور ان همة دول اللي بيبلغوا عنه

:D

و ما كانوش بيقولوا لهم ان الدين النصيحة

و انهم لازم قبل ما يبلغوا عننا يواجهونا بالنصيحة الأول

مفيش واحدة اتربت في مدارس السعودية

الا و تعرف انا باتكلم على ايه

و بلاش حضرتك تأولي الموضوع لحاجات تانية

لا تعليق على الجزئية دي عشان بجد لو علقت هقول كلام محبش اقوله

لا وليه

حضرتك قولي كل اللي عاوزة تقوليه

مش حضرتك عايزة حرية و ديموقراطية

بس اللي أعرفه أن حرية الفرد تنتهي عند حدود حرية الآخرين

بس ياسيدتي الفاضله ده الي حصل وعلى هذا كتبت تعليقي السابق .. واضح ان لا في سبب يخليني اغدر بيك او اتعمد ( اطعنك في الظهر ) زي ماتعلمت على ايدي الي تربيت مابينهم حتى لو الامر ( بيحلوا لي ) على حد تعبيرك ..و معليش برضه لو تقولي لي هل بينا سابق معرفه اساسا او حوار عشان يكون هنالك مايستدعي اني اتصيد اخطائك زي مابتقولي ؟؟

حضرتك ما بتتصيديش اخطائي أنا بالتحديد

حضرتك عايزة تثبتي ان الإدارة بتفوّت للي يعجبها و ماشي مع رأيها

و ناس تانية بتقف لهم و تحذف مداخلاتهم

و للأسف انا كنت كبش الفدا

عشان حضرتك تثبتي ده

على كل حال لو سائك تصرفي واعتراضي على العام بدلا من مراسلتك على الخاص فارجوا انك تقدمي ضدي شكوى رسمية للادارة تتهميني فيها بالتطاول والتعدي عليك ..

مش من عادتي يافندم اشتكي حد قبل ما أوجه له نصيحة مرة واتنين

و ما بألجأش لأسلوب الشكوى الا لما افقد الأمل في الاستجابة

لكن مظنش من حقك ابدا تصفيني بالاوصاف الي وصفتيني بيها في كلامك مهما كانت اسبابك .. على كل حال مش هناقشك فيما كتبتيه عني ولا هكتب عليه اي تعليق ..

هو حضرتك مش معتبرة كل اللي قولتيه ده رد عليا

و مش هقولك على اتهاماتك لي غير جزاك الله خيرا .. كلك ذوق ..

و جزاك يا أختي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

لا حتفرق كتير

حتى لو خاصية التحرير ماعادتش موجودة

ادخلي و قولي رأيك على العام و مش ع الخاص

و ناقشيني

و قولي لي اعتراضك

قدام الكل مش مشكلة

هو ده الأسلوب اللي بيتعاملوا بيه هنا في السعودية

و اللي انا كمان اتربيت فيها

و اتأذيت كتير من الأسلوب ده قبل كده

و اتفقعت شكاوي قد كده

و من ناس ميعرفونيش يا فندم

و لا بيني و بينهم حاجة و لا حوار و لا حتى معرفة

و أظن حضرتك عارفة اللي باقوله كويس

لما كانوا بيعينوا علينا جاسوسات مننا

يقولوا لهم على كل حاجة بتحصل

كلامنا

و لبسنا

و تعليقاتنا

وكل زفرة

و بنات لا يمكن حد يتصور ان همة دول اللي بيبلغوا عنه

و ما كانوش بيقولوا لهم ان الدين النصيحة

و انهم لازم قبل ما يبلغوا عننا يواجهونا بالنصيحة الأول

مفيش واحدة اتربت في مدارس السعودية

الا و تعرف انا باتكلم على ايه

لا ياسيدتي معرفش انتي بتتكلمي عن ايه او مش فاكره الي حضرتك بتشتكي منه ده وبرضه لاه مش معتبره كل الي قلته تعليق لاني بجد لو وصفت كلامك الي بتتهميني بيه تحديدا باللفظ الي ينطبق عليه فاللفظ ده مش هيعجبك خالص وعشان كده مضطره احتفظ بيه لنفسي ..

سيدتي الفاضله اظن مش محتاج ذكاء اوي عشان الواحد يعرف ان عندك مشكلة بل ومشكلة كبيرة مع السعودية والسعوديين حتى لو حاولتي تثبتي العكس في كلامك .. انتي تقريبا ملكيش مداخله الا وتمسحي بيهم البلاط الاول بعدين تذكري رايك الخاص .. بغض النظر بقى انتي بتحبيهم مبتحبيهمش .. لك بينهم صحاب او ملكيش .. فكل ماسبق ده لايعنيني .. وانتي وان كان عندك مشكلة معاهم فاتمنى تحليها بمعرفتك بدون جعلي طرف فيها لان بجد انا مش مسؤوله عن خبراتك الخاصه ولا انطباعاتك الشخصيه ومش ملزمه اني ادفع تمن مواقف تعرضتي ليها عشان تيجي بعد كده وتتهميني اني بعاملك بنفس الطريقة ..

واخيرا حضرتك بتقولي

معليش الظاهر حضرتك مش واخده بالك .. انتي مش طرف في الحوار اساسا .. وقلت لك مفيش بيني وبينك سابق معرفه اصلا عشان احطك في دماغي زي مابتقولي واروح (اشتكيكي).. انا بتكلم عن الكلام مش عن الي قال الكلام واظن واضح جدا وذكرت لك كشف حساب مطول القصة جات ازاي وواضح منه انك لا تعنيني وانك مش مقصوده بشخصك ولا حتى في اتهام لنيتك من وضع كلامك وذكرت في اول ماذكرت ان الي حاطه الكلام جايباه للتدليل على فكر صاحبه المدونة يعني هي زيها زيي بتستنكر النقل عنها .. يبقى بتتكلمي في ايه وبتعتبريني بشتكيك اصلا ليه؟ مش بقولك عندك مشكلة ..

ياسيدي الفاضله .. رجاء .. راجعي نفسك انتي لست طرف في الحوار ولم اوجه شكوى للادارة ضدك زي ماعقلك مصورلك وكلامي كان على العام قدام الناس كلها يعني مرحتش من وراك وطعنتك في ظهرك زي مابتقولي ده اذا كنت اصلا عنيتك انت شخصيا في الكلام .. انتي بتقولي كان المفروض اجي اقولك الاول واناقشك على حد كلامك عشان (توضحي لي ).. توضحي لي ايه ؟ هدفك من طرح الكلام ؟ طيب ماهو واضح وانا قايله في اول تعليقي ان الي طرحه وجهة نظره انه يثبت كذا .. طيب هتوضحي لي ايه تاني ؟ هتمسحي المكتوب ؟ مش هتقدري لان ملكيش خاصيه تحرير .. يبقى دورك انتهى لحد هنا .. مطلوب مني انا اعمل ايه بقى ؟

بعدين بتقولي :

كان الأولى تنبهيني أنا

انا جبت سيرة انذار ؟؟؟ انا اعترضت على الكلام المكتوب وطلبت من الادارة اتخاذ اللازم وهو من وجهة نظري حذف الكلام ده . . مجبتش سيرة الي حط الكلام بسوء بل على العكس اكدت ان النية كويسه لكن الكلام هو الي مش كويس .. حضرتك بقى بتعتبري تأكيدي ده من باب اراحة الضمير لا اكثر فدي مشكلتك بجد مش مشكلتي .. اتخاذ اللازم في حق الكلام مش الي كتب الكلام يااختي الفاضلة ..

بعدين ياسيدتي على حد علمي لو مطلوب لما اشوف حاجه مخالفة اني استأذن صاحبها الاول قبل مااعترض فبالتاكيد مكانش هيبقى في ايقونة تحت كل مشاركه مكتوب فيها ابلغ عن مشاركه مخالفة .. لو عاوزه اطعنك انتي شخصيا زي مابتقولي واعمل زي الي كان بيتعمل فيك واروح ابلغ ( عنك ) كان اسهل مايمكن اضغط الايقونة دي واروح اكتب فيها الي عاوزه اكتبه وابعتها ولا من شاف ولا من درى .. فكوني كتبتها على العام مع تاكيد على عدم اتهامي لك باي شيء ده يبقى معناته ايه ؟ طيب كونك تنحي الافتراض الحسن وتتصوري بل وتصري على اني تعمدت اؤذيك انتي بالذات وابلغ عنك انتي بالذات ( واشتكيك ) واتسبب في حصولك على ( انذار ) لك انت مش لكلامك تصورك ده بالذات وتبنيك ليه من دون اي تصور تاني بل واصرارك عليه برغم توضيحي يبين المشكلة كده عندي ولا عندك ؟

على كل حال مازلت اكرر طلبي ليك ان كنت شايفه اني غلطت في حقك لما اعترضت على كلامك على العام تقدمي بشكوى للادارة .. انتي حرة .. كونها عاده عندك او مش عاده فده ميهمنيش شيء راجع لك .. مش مشكلتي بصراحه ..

اما عن كلامك في حقي انا واتهامك لي باني بطعن في الظهر بل وبتطعني في ( تربيتي ) كمان وبتنسبي لها افعالي الي على حد كلامك ( مزاج ) عندي (اجري ) واخون .. بجد يافاضله انا مرديتش عليكي لاني بجد لو رديت الرد الي المفروض ينقال في الحاله دي ف مش هيعجبك الكلام خالص .. ولا هيعجب حد ان جيتي للجد كمان .. خاصه وانك اول مرة ممكن مكنتيش واخده بالك من الي بتقوليه ويمكن قلتيه في لحظة غضب .. لكن دلوقت وبعد ماوضحت لك استيائي ووضحت لك الرساله الي كلامك بيقولها ومع ذلك الاقيكي مصرة عليه بل وبتكرريه كمان فاسمحي لي .. كلامك كده مقصود وغير مقبول ابدا ومعادش له عذر عندي .. وفعلا مينقالش عليه الا الكلام الي مينفعش ينقال .. فخليني احتفظ بتعليقي على الكلام ده بالذات لنفسي احسن ..

رابط هذا التعليق

لا ياسيدتي معرفش انتي بتتكلمي عن ايه او مش فاكره الي حضرتك بتشتكي منه ده وبرضه لاه مش معتبره كل الي قلته تعليق لاني بجد لو وصفت كلامك الي بتتهميني بيه تحديدا باللفظ الي ينطبق عليه فاللفظ ده مش هيعجبك خالص وعشان كده مضطره احتفظ بيه لنفسي ..

سيدتي الفاضله اظن مش محتاج ذكاء اوي عشان الواحد يعرف ان عندك مشكلة بل ومشكلة كبيرة مع السعودية والسعوديين حتى لو حاولتي تثبتي العكس في كلامك .. انتي تقريبا ملكيش مداخله الا وتمسحي بيهم البلاط الاول بعدين تذكري رايك الخاص .. بغض النظر بقى انتي بتحبيهم مبتحبيهمش .. لك بينهم صحاب او ملكيش .. فكل ماسبق ده لايعنيني .. وانتي وان كان عندك مشكلة معاهم فاتمنى تحليها بمعرفتك بدون جعلي طرف فيها لان بجد انا مش مسؤوله عن خبراتك الخاصه ولا انطباعاتك الشخصيه ومش ملزمه اني ادفع تمن مواقف تعرضتي ليها عشان تيجي بعد كده وتتهميني اني بعاملك بنفس الطريقة ..

واخيرا حضرتك بتقولي

معليش الظاهر حضرتك مش واخده بالك .. انتي مش طرف في الحوار اساسا .. وقلت لك مفيش بيني وبينك سابق معرفه اصلا عشان احطك في دماغي زي مابتقولي واروح (اشتكيكي).. انا بتكلم عن الكلام مش عن الي قال الكلام واظن واضح جدا وذكرت لك كشف حساب مطول القصة جات ازاي وواضح منه انك لا تعنيني وانك مش مقصوده بشخصك ولا حتى في اتهام لنيتك من وضع كلامك وذكرت في اول ماذكرت ان الي حاطه الكلام جايباه للتدليل على فكر صاحبه المدونة يعني هي زيها زيي بتستنكر النقل عنها .. يبقى بتتكلمي في ايه وبتعتبريني بشتكيك اصلا ليه؟ مش بقولك عندك مشكلة ..

ياسيدي الفاضله .. رجاء .. راجعي نفسك انتي لست طرف في الحوار ولم اوجه شكوى للادارة ضدك زي ماعقلك مصورلك وكلامي كان على العام قدام الناس كلها يعني مرحتش من وراك وطعنتك في ظهرك زي مابتقولي ده اذا كنت اصلا عنيتك انت شخصيا في الكلام .. انتي بتقولي كان المفروض اجي اقولك الاول واناقشك على حد كلامك عشان (توضحي لي ).. توضحي لي ايه ؟ هدفك من طرح الكلام ؟ طيب ماهو واضح وانا قايله في اول تعليقي ان الي طرحه وجهة نظره انه يثبت كذا .. طيب هتوضحي لي ايه تاني ؟ هتمسحي المكتوب ؟ مش هتقدري لان ملكيش خاصيه تحرير .. يبقى دورك انتهى لحد هنا .. مطلوب مني انا اعمل ايه بقى ؟

بعدين بتقولي :

كان الأولى تنبهيني أنا

انا جبت سيرة انذار ؟؟؟ انا اعترضت على الكلام المكتوب وطلبت من الادارة اتخاذ اللازم وهو من وجهة نظري حذف الكلام ده . . مجبتش سيرة الي حط الكلام بسوء بل على العكس اكدت ان النية كويسه لكن الكلام هو الي مش كويس .. حضرتك بقى بتعتبري تأكيدي ده من باب اراحة الضمير لا اكثر فدي مشكلتك بجد مش مشكلتي .. اتخاذ اللازم في حق الكلام مش الي كتب الكلام يااختي الفاضلة ..

بعدين ياسيدتي على حد علمي لو مطلوب لما اشوف حاجه مخالفة اني استأذن صاحبها الاول قبل مااعترض فبالتاكيد مكانش هيبقى في ايقونة تحت كل مشاركه مكتوب فيها ابلغ عن مشاركه مخالفة .. لو عاوزه اطعنك انتي شخصيا زي مابتقولي واعمل زي الي كان بيتعمل فيك واروح ابلغ ( عنك ) كان اسهل مايمكن اضغط الايقونة دي واروح اكتب فيها الي عاوزه اكتبه وابعتها ولا من شاف ولا من درى .. فكوني كتبتها على العام مع تاكيد على عدم اتهامي لك باي شيء ده يبقى معناته ايه ؟ طيب كونك تنحي الافتراض الحسن وتتصوري بل وتصري على اني تعمدت اؤذيك انتي بالذات وابلغ عنك انتي بالذات ( واشتكيك ) واتسبب في حصولك على ( انذار ) لك انت مش لكلامك تصورك ده بالذات وتبنيك ليه من دون اي تصور تاني بل واصرارك عليه برغم توضيحي يبين المشكلة كده عندي ولا عندك ؟

على كل حال مازلت اكرر طلبي ليك ان كنت شايفه اني غلطت في حقك لما اعترضت على كلامك على العام تقدمي بشكوى للادارة .. انتي حرة .. كونها عاده عندك او مش عاده فده ميهمنيش شيء راجع لك .. مش مشكلتي بصراحه ..

اما عن كلامك في حقي انا واتهامك لي باني بطعن في الظهر بل وبتطعني في ( تربيتي ) كمان وبتنسبي لها افعالي الي على حد كلامك ( مزاج ) عندي (اجري ) واخون .. بجد يافاضله انا مرديتش عليكي لاني بجد لو رديت الرد الي المفروض ينقال في الحاله دي ف مش هيعجبك الكلام خالص .. ولا هيعجب حد ان جيتي للجد كمان .. خاصه وانك اول مرة ممكن مكنتيش واخده بالك من الي بتقوليه ويمكن قلتيه في لحظة غضب .. لكن دلوقت وبعد ماوضحت لك استيائي ووضحت لك الرساله الي كلامك بيقولها ومع ذلك الاقيكي مصرة عليه بل وبتكرريه كمان فاسمحي لي .. كلامك كده مقصود وغير مقبول ابدا ومعادش له عذر عندي .. وفعلا مينقالش عليه الا الكلام الي مينفعش ينقال .. فخليني احتفظ بتعليقي على الكلام ده بالذات لنفسي احسن

md2:

هي دي الديموقراطية اللي حضرتك عايزاها

و حرية التعبير

بتتهميني بازدراء الأديان

لأ و مش في الموضوع نفسه

لأ في موضوع تاني

و عايزة الكلام يتحذف لأنك ما اتحملتيش تشوفي الكلام المكتوب

بينما

كل من شاركوا

لم يشعروا بنفس الشعور

و لما اعترض

على اللي قلتيه

و على أسلوبك في مخاطبة الإدارة بحذفه

عايزة تقوليلي كلام ميتقالش و حتحتفظي بيه لنفسك

لأ بجد

هي مشكلتي أنا فعلا

:happy:

cl:

:redrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

لما قرات موضوعك ده النهرده لفت نظري انه مكتوب ( من كام سنة ) وعجبتني اوي الفكرة او المبدأ الي كان سائد وقتها وهو منتدى متعدد الاتجاهات مفتوح لسماع جميع الاراء وليس الراي الواحد في الاتجاه الواحد ..

ممكن تكون دي النظرة الي كنتم بتنظروا بيها للمنتدى وقتها ويجوز كان كده فعلا في ذلك الزمان البعيد .. بس اسمح لي طالما انك رفعت شعار الديموقراطية وحرية الراي ان اخالفك رايك في اعتبار المحاورات نفس المنتدى الديموقراطي القديم الي الكل بيتغنى بحريته .. عن نفسي مش شيفاه كده ابدا ..

السيدة الفاضلة ضحى

لى تعليق بسيط على نقطة بسيطة ايضا

الا وهى المنتدى زمان والمنتدى الآن

الا تلاحظين ياسيدتى ان مصر هى مصر منذ الازل والذى تغير فيهما هم اجيال البشر؟

المنتدى كيان مثل باقى الكيانات يثرى فكريا بثراء اعضائه الفكرى ويفقر بفقرهم الفكرى ايضا .

الذى تغير فى المنتدى سيدتى هم الاعضاء مع الأخذ فى الاعتبار ان الاعضاء المؤسسين ( فكريا وليس ماليا ) هم نفس الاعضاء .

ولو بحثنا عن موضع الخلل فى تردى الحوار احيانا ستجدينه فى تلك الهجمة الاصولية التى تحاول ان تُسير الامور فى اتجاه واحد ولاتقبل بالرأى المخالف متسلحين بقنابل التكفير والعلمانية.

سيدتى ، المنتدى هو نفس المنتدى الذى قارب عمره العشر سنوات ، كما ان مصر هى نفس مصر العشرة آلاف عام او يزيد،

يحضرنى ويلح على بشدة فى هذا الموقف ان اذكر قول الامام الشافعى رحمه الله :

نعيب زماننا و العيب فينا وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا ذا الزمان بغير ذنب ولو نطق الزمان لنا هجانا

وليس الذئب يأكل لحم ذئب ويأكل بعضنا بعضا عيانا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

و انا يحضرني جزء من اغنية سومه: العيب فيكم يا في حبايبكم أما الحب يا روحي عليه

عن نفسي اشهد انني لم الحظ تغير جوهري في سياسة المحاورات منذ قرابة السبع سنوات الا ربما زيادة عدد المشرفين ليتلائم مع زيادة المداخلات و المواضيع

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الفاضلة ضحى ... بكل صدق و أمانة لم أفهم شيئا مما تقولين و لم أستطع حتى أن أستنتج ما تريدين توصيله فى هذا الموضوع و أكاد أجزم أنك لو أعدت قراءة ما خطته يداك فإنك لن تفهمى شيئا.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

الموضوع موجود من سنتين و كل المشاركات مفهومة من الجميع و هناك حوار قائم بسيط و الكل يفهمه و الرسالة الحديثة من الموضوع بعد أن رفعه الفاضل أبو محمد هى أننا فى محاورات المصريين نعانى هذه الأيام من شكل الحوار و محتوى الحوار ..... و ليس تبريرا لو نظرنا لمستوى المادة الإعلامية فى الإعلام المصرى نجد نفس الظاهرة بدرجة أو أخرى.

محتوى محاورات المصريين الموجود الآن هو حصيلة جهد أعضاء محاورات المصريين بما له و ما عليه و إذا كان عندك نصيحة واضحة على بلاطة لمجتمع محاورات المصريين فكلنا آذان صاغية أما إذا كان الأمر مجرد توتر نفسى غير مسبب - و هذا جائز و طبيعى و بشرى - فيمكنك و يمكننا نسيان ما خطته يداك و نبدأ صفحة جديدة.

يمكنك المشاركة فى تغيير وجه محاورات المصريين بإضافة موضوعات تختلف عن الغالب هذه الأيام و هو الحجاب و النقاب و شراء و بيع الأراضى و الهجرة.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...