اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الغسالة!!!

حشيش

Recommended Posts

أفكر ليل نهار فى سر الغسالة!!!...ليه فى لغة ولاد البلد يضرب المثل بالغسالة فى القهر والظلم؟؟؟...فتسمع أحدهم يقول "يعنى أنا اللى أمى غسالة!!!"...وتسمع آخرين يقولون "هوه أحنا يعنى ولاد الغسالة"...ما هو سر الغسالة!!!...إذا عرفت الحل إتصل بالرقم 900900900 :shock: :shock: :shock:

المعذب/حشيش

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

واضح يا استاذ حشيش انك لقيت الشقة وابتديت تشتري في الأجهزة الكهرابائية :wink: :wink: :wink: :D :D

يا عيني يا ابني :oops:

ادي اخرة الجواااااااااااااز :D :D :oops:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

الأخت شعنونة

أنا مش بتكلم عن غسالة كهربا...أنا أقصد غسالة واحدة ست :roll: :roll: :roll:

رابط هذا التعليق

لأنها تغسل أسرار الناس الداخلية ولذا أعتبرت من أحقر الوظائف ... ومنهم من تقمص وظيفة الغسالة للتستر على وظيفة أخرى .

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

:cool:

لكنها لا تغسل أكثر بياضاً

:roll: :roll: :roll:

مش كده ولا أيه؟

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

بس محدش بقى يقول كده دلوقت يا حشيش علشان الأجيال الجديدة اللى طلعت من الغسالات الفول أوتوماتيك قضت على الغسيل اليدوي وأستخدام طشت الغسيل .. يمكن انت كنت مسافر فمش مُطلع على أخر المستجدات ، وهذا التعبير قد تغير ليصبح " أنت فاكرني أيه إبن البطة السودا ) وماتسألنيش عن سر البطه السودا علشان كده هاندخل فى endless loop :oops:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وماتسألنيش عن سر البطه السودا

مين البطة السودا دى :?: :?: :?: هل هن غسالات تم استقدامهن من أفريقيا؟؟؟...لازم أعرف الحقيقة :shock: :shock: :shock:

رابط هذا التعليق

أفكر ليل نهار فى سر الغسالة!!!...ليه فى لغة ولاد البلد يضرب المثل بالغسالة فى القهر والظلم؟؟؟...فتسمع أحدهم يقول "يعنى أنا اللى أمى غسالة!!!"...وتسمع آخرين يقولون "هوه أحنا يعنى ولاد الغسالة"...ما هو سر الغسالة

كانت تطلق على الشخص المسئول الذى يستمتع بالسلطة .. أو يتعمد إذلال المواطنين أو أصحاب الحاجات .. فكانوا يقولون "باين عليه أمه غسالة" والمعنى أنه من أصل وضيع .. نشأ يعانى من القهر والظلم .. ولم يعتاد التعامل مع السلطة الا من خلال التطلع لها والحلم بها .. فصار حينما وصل اليها وقد تضخمت ذاته وفتحت شهوته السادية فى الانتقام من الآخرين ومن المجتمع .

وهو واقع وجد بالفعل فى فترة الستينيات مع بدايات المد الاشتراكى .. كتأكيد على سلامة التوجه الاشتراكى ..

مع تحفظى على موقفنا من الغسالة كسيدة تكافح بشرف من أجل توفير لقمة العيش لأبنائها .. أو تساعد زوجها .. تعمل بذراعيها فيما هو متاح لها من مجال للعمل والرزق فى المجتمع ..

ومراعاة رفضنا للقهر والظلم لأى أحد فى أى مكان ..

الا أن سيادة هذا النمط من الشخصية السادية يحتاج الى علاج نفسى وليس منحه السلطة خاصة وأن السلطة تمنح فى مصر بلا رقيب .

وهو بالمناسبة ليس قاصرا على المنحدرين من أصل وضيع طبقا للمعايير الاجتماعية السائدة .. ولكن هناك من أبناء البيوتات طبقا لنفس المعايير كان لهم نفس السلوك ..

لهذا قالوا .. أولاد الحرام ما خلوش لأولاد الحلال حاجة .. والله أعلم

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

غريبه ان الأستاذ "رابسو" عضو المنتدي لم يدل برايه فىهذا الموضوع.

{إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ}.

{وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ}.

رابط هذا التعليق

الموضوع لازال فى مرحلة النقع .......

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

أتفق مع الأخ مصرى بأن كثير من المسئولين وأصحاب النفوذ فى الدولة بيتصرف زى إبن الغسالة...إذا دعته قدرته على ظلم الناس ومضايقتهم فإنه لا يتردد فى فعل ذلك لأنه أحس بالظلم والقهر والحرمان فى طفولته لإن أمه كانت غسالة :oops: :D :D

رابط هذا التعليق

الموضوع لازال فى مرحلة النقع .......

كنت أتمنى أن "أضيف" بعد.

لكني هنا فقط "أنشر" المنتديات اللي رأيتها على الإنترنت.

و أتمنى أن تظل قلوبنا جميعاً "أكثر بياضاً".

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

رابط هذا التعليق

وندعو ألا يكون هناك بقع سوداء فى قلوبنا تجاه بعضنا - اخوه واخوات - أبدا ان شاء الله :)

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

مش عارف ليه حاسس ان كلامنا فيه نبرة تعالي و عنصرية شوية

يعني هل الغسالة دي مش مهنة شريفة؟ يعني هي لا تسرق و لا ترقص و لا تزني

ايه ذنبها انها جار عليها الزمن و اضطرت لهذه المهنة؟

و ايه ذنب اولادها انهم طلعوا لقوا امهم بتشتغل كدة، او ابوهم بواب مثلا؟

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

يعني هل الغسالة دي مش مهنة شريفة؟ يعني هي لا تسرق و لا ترقص و لا تزني 

ايه ذنبها انها جار عليها الزمن و اضطرت لهذه المهنة؟

أخى الطفشان

الله ينور عليك...هوه ده كان سؤالى...ليه الغسالة بالذات...ليه مش الرقاصة أو البنت اللى بشتغل فى ديسكو مثلاً...ليه الناس مش بتقول (يعنى إحنا اللى ولاد الرقاصة)؟؟؟...إشمعنى الغسالة...حتجنن...إشمعنى الغسالة...إشمعنى الغسالة :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

رابط هذا التعليق

...ليه مش الرقاصة أو البنت اللى بشتغل فى ديسكو مثلاً.

حضرتك لو فتحت قناة دريم دلوقتى هاتلاقى إن هالة هانم سرحان عاملة حلقة بحالها دفاعا عن صاحبتها الرقاصة اللى شرايطها الفاضحة دخلت كل البيوت....

يعنى خلاص حضرتك.... الرقاصة دى مابقتش كلمة عيب و خصوصا إن واحدة من "الهوانم" ضيوف الحلقة بتقول إن دينا دى رمز لكل سيدة مصرية...!!!!

يعنى على كدة يبقى كلام عادل إمام صحيح... لو كل واحد عزل عشان تحت بيته واحدر رقاصة يبقى البلد كلها هاتبات فى الشارع.....!!!!!

على فكرة الست دى لو فعلا قاصدة اللى هى بتقوله أنا أعتبر ده قذف فى حق كل واحدة محترمة و محنة فى البلد....

حسبى الله و نعم الوكيل.....!!!!

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

الاخ حشيش

انها الطبقية المقيتة

كل واحد عايز يحس انه احسن من الاغلبية

و دة بالتعالي و التصنع و الترائي، و انكار الاصل اذا لزم الامر

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

فعلا يا كليوا :twisted:

وانابعتلها ايميل

بقولها لو دينا رمز للمراة المصرية يبقى عليه العوض

قرت كلللللللل الأيميل

وسابت الجزء دا اللي هوا اهم جزء فيييييييه :twisted: :twisted:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

هى مالها الرقاصة... هى فيها حاجة لما تكون بنت خالتك رقاصة...!!!!"

الجملة قيلت فى فيلم من الستينيات..... و غيرها من العبارات مثل "أنا صحيح رقاصة بس برقص بشرفى..." حاجات كدة....

يعنى من زمان جداو الترويج لأن الرقاصة دى مش حاجة عيب......

فى حين بعض الأفلام و الكتاب أمثال أسامة أنور عكاشة مصرين يطلعوا إن الفقير صاحب نقيصة. فهو إرهابى و غلاوى و حقود و حرامى... إلخ.... لاحظ مثلا مسلسل زى ليالى الحلمية...

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 22
      أنا أعلم أنه سؤال غريب جدا .. و لكن هذا السؤال ذو أهمية كبيرة جدا عندي .. لأنه يرتبط بمشروع تخرجي .. و يهمني معرفة كل صغيرة و كبيرة عن الغسالات .. و مطلوب مني عمل دراسة عن مشاكل الغسالات .. و من ذلك عمل شبه استطلاع للآراء عن الغسالات .. فقلت المنتدى أفضل مكان لطرح السؤال ... إحترت أين أفتح هذه الموضوع .. و لكن لأنني أتمنى أن يشارك الجميع ..فكل رأي يهمني جدا ..فقلت أفتحه في ركن المناقشات العامة !! :? الأسئلة للجميع .. يعني كل من يهمه الأمر .. - كيف تحكم أو تحكمين على غسالة بأنها جيدة
  • أضف...