اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يوم غربة

Recommended Posts

تخيل فى يوم عيد وتحس انك منسي احساس بجد حزين

يمكن اسرتى لا انما اصحابي كل واحد الدنيا شغلاه بس زعلت اوى لما مش عارف اكلمهم بسبب الشبكة وكل ماكلم حد يقولى والله كنت على بالى مش عارف هل ده صدق ولا لا بس الكلمة الطيبة ساعات بتفرحك وان مكنتش بدوم الا لدقايق

تخيلو بقالى 12 ساعة قاعد مبعملش حاجة مكلمتش اى حد اليوم وكل ما ارن على حد الشبكة مفيش والاخر الجوال بتاعى مفيهوش شبكه هههههه يعنى مقطوع خالص حتى الماسنجر عندى مشاكل فيه

طب لو الواحد حصله حاجة وده مش بعيد مثلا امبارح النور اتقطع قعد 4 ساعات والحمد لله انا عايش لوحدى مفيش حد حوليا على مرمى البصر الا المقابر قعدت اسلى نفسي بالنجوم هههه واعد الطيارات الجاية والماشية لغاية الساعة 3 الفجر وفكرت طب انا لو حصلى حاجة دلوقتى مين حيسأل فيا؟؟؟؟

لو مت مثلا هل حقعد كام يوم لا احد يعلم عنى شيء؟

انا بجد اسف بس انتو اقرب ناس ليا حاليا يمكن معاكم بكون صادق جدا كما لو كنت اتكلم مع نفسي واسف للرخامة والنكد ده

شكرا:(

إحساس الغربة و البعد عن الأهل و الأصحاب أو حتى المعارف طبيعى يكون إحساس قاسى ..

و ده أنا حسيته فى شرم الشيخ مش فى كندا كمان .. يعنى تأكدت لو أنا عايش فى الجنة و لوحدى هحس بعدم الراحة ....

بس أنا إستغربت لما حضرتك قلت ان النور إتقطع اربع ساعات .. هو حضرتك فين فى كندا بالظبط ؟؟

!!!

ر جاء اختيار كلمات لائقة ..

تم حذف الجملة الاخيرة فى مداخلتك ....

عن الادارة ..

سلوى ..

رابط هذا التعليق

عوده بعد انقطاع يومان .....

أولا وقبل أى شيء اود ان أتوجه بالشكر لكل من تعاون وقام بالرد بالنيابه عنى ..... اما طلبي الوحيد هو ان لا نقوم بالحكم عن طريق التجارب الشخصيه فقط ان بحثنا داخلنا وجدنا عدد لا يحصى من جراح تسبب بها قدر كبير من البشر من كل مكان لكن لا نعممها على الجميع ولا يؤخذ الأخ بذنب أخيه شكرا.

يوم الأربعاء توجهت عروس جميله ..... لها طابع خاص يتغير باختلاف الفصول .....

عروس كلما نظرت اليها اشتاق اكثر فأكثر ولا اتمنى فراقها .... لكن يأتى وقت الذهاب دون أى انذار واتطلع كى اذهب اليها ثانية .

هذه العروس ليست بشر او كائن لكنها مكان جميل يقع ع البحر المتوسط ... اشعر ان من قرأ بتمعن قد عرف عن من أتكلم

نعم انها الاسكندريه عروس البحر المتوسط......

مضى خمسة عشر يوما على اجازتى ولم استمتع قدر ان استمتعت امس بالرغم من كثرة المصالح التى ذهبت اليها الا اننى فزت بأكثر من شخص . اولاد البلد الاسكندرانيه بشده..... مساكى الله بالخير يا أليكس والله انا احترت اكتب هنا ولا فى رابطة عشاق مصر لانها مرتبطه باسكندريه وجمالها

جميل ان تشعر بالدفء فى بلد غير التى ترعرعت بها داخل وطنك حقيقى مصر اجمل و زاخره باهلها وناسها الطيبين ........

مهما بحثت ابناء وطنك الطيبين فلن تجد اكثر منهم وان وجدت غير ذلك فلن بكون اقل منهم وان ازداد عددهم.....

يوم غربه من داخل الوطن

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

تخيل فى يوم عيد وتحس انك منسي احساس بجد حزين

يمكن اسرتى لا انما اصحابي كل واحد الدنيا شغلاه بس زعلت اوى لما مش عارف اكلمهم بسبب الشبكة وكل ماكلم حد يقولى والله كنت على بالى مش عارف هل ده صدق ولا لا بس الكلمة الطيبة ساعات بتفرحك وان مكنتش بدوم الا لدقايق

تخيلو بقالى 12 ساعة قاعد مبعملش حاجة مكلمتش اى حد اليوم وكل ما ارن على حد الشبكة مفيش والاخر الجوال بتاعى مفيهوش شبكه هههههه يعنى مقطوع خالص حتى الماسنجر عندى مشاكل فيه

طب لو الواحد حصله حاجة وده مش بعيد مثلا امبارح النور اتقطع قعد 4 ساعات والحمد لله انا عايش لوحدى مفيش حد حوليا على مرمى البصر الا المقابر قعدت اسلى نفسي بالنجوم هههه واعد الطيارات الجاية والماشية لغاية الساعة 3 الفجر وفكرت طب انا لو حصلى حاجة دلوقتى مين حيسأل فيا؟؟؟؟

لو مت مثلا هل حقعد كام يوم لا احد يعلم عنى شيء؟

انا بجد اسف بس انتو اقرب ناس ليا حاليا يمكن معاكم بكون صادق جدا كما لو كنت اتكلم مع نفسي واسف للرخامة والنكد ده

شكرا:(

إحساس الغربة و البعد عن الأهل و الأصحاب أو حتى المعارف طبيعى يكون إحساس قاسى ..

و ده أنا حسيته فى شرم الشيخ مش فى كندا كمان .. يعنى تأكدت لو أنا عايش فى الجنة و لوحدى هحس بعدم الراحة ....

بس أنا إستغربت لما حضرتك قلت ان النور إتقطع اربع ساعات .. هو حضرتك فين فى كندا بالظبط ؟؟

!!!

ر جاء اختيار كلمات لائقة ..

تم حذف الجملة الاخيرة فى مداخلتك ....

عن الادارة ..

سلوى ..

:lol: ولو انى مش عارف ايه الجمله الاخيره انما اشكر مدام سلوى لمتابعتها وبرحب بالاخ/ orangri

مش لازم تكون خارج بلدك كى تشعر بالغربه ولا ترتبط الغربه بالمكان او بالبعد عن الاهل انما من الممكن ان يكون شعور الغربه من الزمان نفسه لكل منا قوقعه يريد ان يعيش داخلها وهى نمط الحياه التى نعيشها لكن لا احد يجد ما يتمناه دائما لذلك تجد نفسك غريب اما عن المكان او الزمان او البشر .

اه صح بالنسبه لكندا انا لن افكر من قبل بالذهاب الى هناك وانما كنت فى الدمام بالمملكه العربيه السعوديه !!!!! هو احساس الغربه فى كندا وشرم وبس :lol: ؟؟؟

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

يوم الأربعاء توجهت عروس جميله ..... لها طابع خاص يتغير باختلاف الفصول .....

عروس كلما نظرت اليها اشتاق اكثر فأكثر ولا اتمنى فراقها .... لكن يأتى وقت الذهاب دون أى انذار واتطلع كى اذهب اليها ثانية .

هذه العروس ليست بشر او كائن لكنها مكان جميل يقع ع البحر المتوسط ... اشعر ان من قرأ بتمعن قد عرف عن من أتكلم

نعم انها الاسكندريه عروس البحر المتوسط......

مضى خمسة عشر يوما على اجازتى ولم استمتع قدر ان استمتعت امس بالرغم من كثرة المصالح التى ذهبت اليها الا اننى فزت بأكثر من شخص . اولاد البلد الاسكندرانيه بشده..... مساكى الله بالخير يا أليكس والله انا احترت اكتب هنا ولا فى رابطة عشاق مصر لانها مرتبطه باسكندريه وجمالها

جميل ان تشعر بالدفء فى بلد غير التى ترعرعت بها داخل وطنك حقيقى مصر اجمل و زاخره باهلها وناسها الطيبين ........

مهما بحثت ابناء وطنك الطيبين فلن تجد اكثر منهم وان وجدت غير ذلك فلن بكون اقل منهم وان ازداد عددهم.....

يوم غربه من داخل الوطن

يا سلام على الاشعار

اية يا عم الحلاوة دي

ما تقول بقي بالمرة كنت هاتلطع مين ادام مجمع التحرير يوم الاربع الساعة ٩ الصبح ها :lol:

لن انسيى لك هذا الموقف يا عز الدين

المهم يا عمورى انك انبسط ..... يا سلام هوا احنا عندنا كام عمور .... ( دا انتا هاتشوف ايام :lol: )

يلة ربنا يقوينا علي فعل الخير

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

والله وحشني الكتابه فى مذكراتى الالكترونيه

يوم غربه .....

اصبحت الغربه الان هى الاغتراب عن الزمن وليس المكان ...

تستيقظ لتجد نفسك غريب وسط البشر .. لاتستطيع التعامل معهم كما تعودت ان تتعامل ...

الهمسه . الكلمه . النظره . كلها عوامل تتحكم فى حياتك أصبحت تطالب أن تلقى الكلمه بغير معناها لتسيطر على موقفا ما او عملا ما.

مالا افهمه لما الصراحه تجرح هذه الايأم . لماذا انت مطالب ان تكون عدوا للصراحه. الم يكن المنافقين اخوان للشياطين ام المعاير بفعل الزمان تغيرت.

كل ما أسمعه كلام وغيبه ونميمه . لماذا انحدرنا الى هذا المستوى . من اجل ماذا . المال لكل شخص رزقه فى السماء والارض. ماذا بعد ذلك المركز والسلطه.؟ الم نعلم ان كل شيء مصيره الزوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مالم نعلمه اننا مازلنا لا نعلم ما نعمل الى ان يأتى القدر ونقول ياليتنا فعلا كذا وكذا وكذا....... ألم يحن الوقت . ألم نتعلم الحمد بعد...

ارجو التواجه مع النفس كى نصحح اخطأنا قبل فوات الاوان ونقول ياليت اللى جرى ماكان ......

شكرا لسعة صدركم .

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...،،

تحيه طيبه وبعد...،،

بعد شهور كثيره قررت أن اكتب مشاركه في هذا المنتدى كنت يوما اعيش بين سطوره وبين حروف كلماته وتوقفت عن المتابعة.

الأن شعرت بغربه من الممكن ان يكون السبب هو اختفاء معظم من اعرفهم وانضمام وجوه جديده تحياتى للجميع

لكن رسالتى الى كل مشرفي هذا المنتدى والأخوه الأعضاء لماذا هذا الركود الموضوعى اصبحت اجد معظم الردود كالمعتاده في أى منتدى كانت هناك روابط اجتماعية وفكرية بين كافة الأعضاء واصبحنا جميعا أسره واحده في يوما ما.

وعند متابعتى لمعظم الموضوعات وجدت أن المناقشات لا يوجد بينها الجديد بل وهناك الكثير من المداعبات داخل الموضوعات الجاده هل انا على صواب؟ ام هذا بفعل التوقف عن المشاركه وعدم معرفتى بمعظم الأخوه الأعضاء!!

أرجو أيضاََ ألا أُتهم بالمبالغة أو الانتقاد لست بناقداََ بل فرداََ يحاول أن يسترجع ذكريات من اجمل اللحظات التى عشتها داخل هذا المنتدى وأثق تمام الثقه أن القائمين عليه من أجمل الشخصيات الى احترمها واحترم آرائهم لكنني اشعر بالغيره دائما على هذا الموقع واتكلم عن وجهة نظري فقط من الممكن أن تكون على صواب أو خطأ

للمره الاخيره أرجو استيعاب كلماتى قبل الرد وعدم التسرع في المشاركه

لكم مني فائق الإحترام والتقدير

عمرو حورس

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ايه يا جماعة دش الكآبة اللى عندكم ده

ماهو طبعا غلطان اللى يعتقد أنه هيلاقى أى نوع من الترفية و راحة البال و الآدمية و السعادة فى دول الخليج عموما

أنا أول ما جيت السعودية كطبيب - بالتالى كلامى فى المداخلة دى هيكون للأطباء أكتر بس ممكن أى حد يقرأه لعله يستفيد- وجدت و أدركت حاجة واحدة أن الناس هنا هياخدوا مننا كل حاجة عشان يعطونا الفلوس و دة بالذات لأننا أجانب و كمان مصريين , المشكلة عندى اننى ماكنتش عارف أنا هامشى أمتى لأن مفيش هدف محدد من مجيى هنا , الفكرة كلها أننى لقيت أمامى فرصة عمل فى الحكومةو براتب ممتاز و كمية الشغل اللى هشتغلها هنا عمرها ماهتكون أد الطحن اللى مصر

و كمان لقيت أن بعد الدوام أبو 8 ساعات أننى بأعانى من ملل قاتل و صعبان على الوقت اللى بيضيع دة

وذى ماقولتلكم أنا مشكلتى أننى مش عارف أمتى أقول كفاية و أرجع مصر لأن بصراحة يعنى و أنتم مش أغراب , طول ما حنفية الفلوس مفتوحة أهو الواحد قاعد

لحد مالقيت حاجة جميلة جدا أشغل بيها وقتى لأنى لسه طبيب شاب و لقيت أن الحاجة دى هى اللى هتجبرنى أمشى من هنا فى يوم معلوم ربنا عارفه و أن الحاجة دى لو أنا سرعت فيها و اجتهدت هاقدر أمشى من هنا على مكان و وضع مما لاشك فيه أنه هيكون أفضل بكتيييير من القرف اللى هنا

أنا قررت أننى أذاكر المعادلة الأمريكية فى الطب و خصوصا بعد ماتعرفت على زميل لى قاللى الخطوات السليمة اللى أقدر أذاكر بيها و أحصل أكبر قدر من المعلومات

و بالفعل بدأت فيها و لقيتها مش صعبة و لقيت الأمور ماشية

و حسيت أن من ساعة مابدأت فيها أننى كتبت نهاية لمسلسل القرف اللى هنا و أننى عارف أننى فى يوم قريب ان شالله هاكون فى أمريكا فى وضع يحلم بيه أى طبيب شاب و كان دايما العائق اللى بينى و بينه هو الفلوس بس كمان لقيت أننى بقدر استغل وقتى بطريقة ممتازة و أصبحت فى حالة معنوية ممتازة

الظريف أن كان فيه هنا فى المستشفى اللى أنا فيها واحد صيدلى و واحد مهندس لما عرفوا بالموضوع دة , قاموا دخلوا عالنت و راسلوا الجامعات اللى هناك فى أميركا و عرفوا هما كمان ايه المطلوب عشان يعادلوا شهاداتهم توطئة للحصول على الماجستير كل فى تخصصه , المهم أن الحاجات دى كلها كانت واقفة معاهم عالفلوس و بالتالى أنا شايف أن دى فكرة كويسة تخلى من الدول المقرفة اللى احنا فيها دى سلمة ندوس عليها عشان نصعد لمكان أحسن

وربنا يوفق الجميع انشالله و يرد كل واحد منكم لأهله سليم

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

ليتها غربة مبتورة

للرفع ...فقد تكون الغربة بداخلنا ....فى اوطان لا نعرف لها حدود

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 7
      أنا معيد في الجامعة و سافرت احضر ماجستير و دكتوراه و الحمد لله حصلت علي الدرجة العام الماضي وكان مفروض ارجع الجامعة في مصر العام الماضي لانتهاء فترة الإجازة لكن عملت تمديد للإجازة لأني حصلت علي فرصة اقامة بحث مشترك مع أستاذي هنا. و عدت سنة التمديد و الان لابد من الرجوع للجامعة في مصر لكن جالي عرض من جامعة هنا للتعيين فيها علي درجة استاذ مساعد ، تعيين كامل و ليس عقد مؤقت و هي دي المشكلة اني بالتعيين ده ما اقدرش أستقيل بسهولة ، لان الجامعة نفسها حديثة النشأة و تؤسس لقسم جديد فيها و هاكون أنا نواة
    • 1
      غربة وسفر ************ واحد سفر .. واتنين سفر .. وتلاتة برضه في السفر ووصلت عد لحد مية في الأماني والسفر قلت السفر حيودعك .. ومشيت يا قلبى ألف غربة ، وكل غربة بتوجعك لما بقت مليون سفر .. ولا يوم سفر بيرجعك ***** وسافرت ليه !؟ معرفش لكن .. كان في نني العين ده ساكن شئ واخدني معاه بلف الكون وارحل في الأماكن مش هروب من نفسي ..لكن كنت باهرب م القدر قل
    • 20
      :happy: مش عارف ده شعوري لوحدي ولا في حد بيشاركني فيه؟ إحنا كمصريين أو قول معظمنا بنعيش في الغربة وجوانا أحساس واحد هو اننا عايشين فترة{مهما طالت}وراجعين مصر علشان كده بنعيش أغراب عن المجتمع اللي حوالينا ده غير معاملتنا كأغراب من المجتمع المحيط {ليس بالضرورة معاملة سيئة ولكننا أغراب}......طيب فين المشكلة ؟؟؟؟؟؟......المشكلة لما نرجع مصر حنقابل مفاجأة كبري ........وهي أننا برضة في مصر أغراب وسط الأهل والأصحاب .....مش دول اللي أحنا سيبناهم..... ومفيش حد زي زمان....التغيير حصل في كل شئ ...فينا
    • 26
      الموضوع دة شاغلنى من فترة وعمال افكر فية فقلت اشارك معاكم واعرف ارئكم اية هى احلى حاجة فى الغربة اكيد طبعا فى حاجات كتيييير مش حلوة فى الغربة واكيد فى حاجات حلوة مستفيد منها فى وجودى فى الغربة نفسى اعرف كل واحد بشوف الموضوع دة من وجهة نظرة ازاى ؟؟؟؟؟؟
    • 3
      الغربة وحشة جدا خصوصا لما تسيب امك و أبوك علشان تدرس و ترجع لهم انسان تاني ..... انسان مالي مركزو انسان له كلمة في المجتمع ... ازاي تقدر تقاوم مصائب الزمن كلو و انت بعيد عن اهلك .........اوعى تسيب امك و ابوك حاول تبني مستقبلك و انت معاهم لانهم أولى بيك
  • أضف...