اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يوم غربة

Recommended Posts

يأتى العيد مهللا بأفراحه وايامه المبروكه

لكن مايحبط هو البعد

اراقب الادخنه عن كثب واجد فيها تطاير كل الاحلام

وجدت ان الانسان يمكنه ان يكون مثل اى شيىء يبدأ ثم ينتهى

ما اقصر هذه الدنيا مهما طالت بنا الايام

فهل هناك وقفه مع النفس ؟قبل ارتكاب اى اخطاء يجب اعادة نظر

قبل الدخول فى تجارب اخرى صفى حساباتك مع تجارب الماضى

كل وليد اللحظه واجعل من كل يوم عيد لك تولد فيه من جديد

لتعود كل يوم تجد نفسك فى تصالح مع النفس ورضاء تام عن شخصك

تحياتى وعيدكم مبارك :lol:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

الله عليك انت قلبت شاعر؟؟؟؟؟

كل ما تشوف دخان السجاير بيطير في الجو وفاكر انه انتهى تخيل انه حمل كل اشواقك وسافر بيها للي تحبه وعبر البحار والجبال عشان يوصل للمحبوب وحضنهولك وباسهولك كمان وصدقني مش هتحس باي بعد الا اذا حصرت نفسك في الالم والاه

عيدك مبارك و ربنا مع الكل

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

عزيزتى أختى مرمر

شكرا لحضورك الكريم

===========

كثيرا من الاشواق والامنيات تذهب بعيدا عنا الى كل من نفتقدهم لكن كثيرا ماتصل او لايشعر بها الشخص فى الجانب الاخر

قليلا ماتجد نفسك تفكر وتجد من تفكر فيه يفكر فيك .

وكثيرا تفكر فى شخص لا يستحق حتى التفكير وتجد نفسك قد ابحرت داخل الذكريات المنسيه عنده وهذا مايؤلم

لكن سمة هذا الزمان هو كثرة المشاغل والهموم مايوقعك دائما داخل دائرة الاتهام

هذه الايام المباركه تعود الينا كل عام لكن مايختلف هو الظروف عام بعد عام ظرف جديد لكن البعد ليس بجديد لتجد نفسك وحيدا فى بقعة بعيده عن من تحب وتتمنى ان تشاركهم اللحظه لكن هناك دائما الظروف هى الحائل بينكم لتجدها سد منيع يفقدك الاحساس بهم وهذه صوره من صور الغربه

وهذا هو السعر الذى تدفعه عمر يجرى وبعد اليم ووحده قاتله ومالثمن لكل ذلك ؟

هل يستحق كل هذا العناء اتمنى من كل قلبي ان نجد ثمن هذه الايام المقفره والتى تنقص من اعمارنا يوم تلو الاخر وتذكر ان ما يمضى لا يعود ولن تراه

فعش كل لحظه بلحظه لا تنظر الى لحظة ماضية او تفكر فى لحظة قادمه لتجد عقد حياتك ينفك امام عينك وتتناثر كل حباته وتعيش فى ألم وندم على ما فات وتكون خسرت ماهو قادم

عش حياتك لحظة بلحظة

اسأل الله التوفيق لي ولكم

يوم غربه من الدمام

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

صديقى العزيز عمرو

اولا ازيك وازى زملاء المحاورات لأنى غايب بقالى مدة لظروف خارجة عن ارادتى

ثانيا .......... أيام الغربة ............ والسؤال اللى سألته لنفسى كتير ايه هى الغربة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل هى بعدك عن أهلك ؟؟؟ طيب ولو أهلك عاشوا معاك فى نفس البلد هل غربتك انتهت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ها هى بعدك عن أصدقاءك طيب ولو كانوا أصدقاءك كده كده الحياة أخدتهم فى مصر وبعدوا وربنا بعتلك أصدقاء مخلصين فى الغربة وكل الناس عارفة ان صديق الغربة حتى لو مش بلدياتك هو الصديق الحقيقى

the friend in need is the friend indeed :rolleyes:

طيب هل هى ذكرياتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا موضوع الذكريات ده عندى فيه مشكلة طيب ماهى الذكريات مليانة خير وشر وساعات بتبقى ذكريات حلوة بس متعلقة بفترة أصلا حلوة فى حياتك يعنى سن معين كان بالك فيه رايق مثلا قبل ماتشيل المسئوليات اللى كنت هتشيلها كده كده ياحلو

اللى أقصده ان الذكريات موضوع معقد شوية

طيب واحساس الخوف الغريب اللى بيصاحبك دايما فى غربتك هل مالوش وجود فى بلدك؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا الغربة انك ماتلاقيش اللى يسمعك ............

ماتلاقيش اللى يفهمك............

ماتلاقيش اللى يحس بألمك وجرحك او حتى يحس بفرحتك...............

لو دى الغربة فأنا مش فى غربة لأنى لاقيكم سامعنى وفاهمنى وحاسين باللى جوايا

اللى عاوز أقوله بعد كل الرغى اللى قلبت بيه دماغك ياشاعر

ان انت عندك حق لازم تعيش حياتك يوم بيوم ماتفكرش انك بعيد أو قريب

أما عن سؤالك هل الأيام دى هتستاهل فان شاء الله ربنا يكرمك فيها لأنها فى الأول والاخر باب رزق فتحه المولى عز وجل وأراد بيك خير فيه ان شاء الله

طمن قلبك وخللى ايمان باختيار ربنا عز وجل ليك قوى

وان شاء الله مايكونش فيه ندم ابدا

أطرد شبح الغربة والخوف والألم والندم الكئيب من قلبك وعيش يومك سعيد باختيار الله عز وجل

واذا كان أقسى يوم بيعدى فى الغربة هو العيد ودى أكتر حاجة بنحسها كلنا

فياسيدى أوعدك اننا نعيد هنا كلنا سوا وهابعتلك كمان شوية ريش ضانى مشويين على مزاجك اول وتانى وتالت ورابع يوم العيدلغاية ماتقول حرمت اكل لحمة

وكل سنة وانت طيب وكل المحاورات بخير

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

عوده الى يوميات مغترب

وفى أول نهار من الاجازه ووقوف الحجيج بيوم عرفه لتأذيدة مناسك الحج والتكبير لبيلك اللهم لبيك......

ينتابني شعورا من الفرح .

وجدت انه ليس من المهم ان تكون وسط اسرتك واصحابك وكل اهلك ووطنك بجسدك .

يمكنك السفر دون اى طائره او حتى مكالمة تلفونيه .

يمكنك السفر اليهم بروحك وتفكيرك وعقلك . يمكن رؤية مالا تستطيع ان تراه . رؤية اشخاص تفتقدهم وتتمنى ان تكون معهم

اترك الألم ولو للساعه وتذكر كل لحظه السعيده او ذكرى جميله مع الاشخاص الذين تتمنى ان تكون معهم فى مثل هذه الايام المباركه تشاركه فرحته تتحدث معه كما تشاء

امامك من الوقت الكثير . فلا تبخل على نفسك وتجعل من يوم غربتك الطويل جدددددا يوم كئيب بالعكس يمكنك ان تجعله اجمل ايام حياتك او ذكرى جميله تتذكرها فى المستقبل لمن تذكرته فى هذه اللحظه

يا ليلة العيد انستينا .... كان معكم اخوكم المغترب

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

يوم جديد وايام مباركه

يأتيك الاصحاب وماهم بأصحاب او حتى أصدقاء ماهذا العالم العجيب

395 يوما وثلاث ساعات اعيش وحيدا وسط عالم الغربه وعندما يأتى كم يتطفل وحدتك ليس كمن يرثوا لحالك وانما كى يستفيد

نعم يستفيد فهنا تجد عالما قدا اصطنعته لنفسي انترنت واعلام عالم ابتدعته كى يأتى من يتطفل عليه ويريد ان يشاركنى اياه

لم يأتى هؤلاء الاصدقاء لى لكنهم يأتون لهدف ما ويشعرون اننى اصدق واصادقهم كى يشاركونى وحدتى متناسيين اننى كنت يوما ما شاب لى المقدره على التجول داخلهم وقراءه نظرتهم كى اعرف

هنيئا لكم سطحيتكم ومعرفتكم ان الدنيا مصالح .

لنرجع الى الخلف قبل ان يكتمل هذا العالم نذهب سويه الى عيد الفطر السابق كنت فى عالم النسيان لم يتجرأ احدا وان رفع سماعة التليفون كى يقول كيف تعيش او ماذا تفعل والحمد لله لا أطلب عطف الاخرين لكن قليل من العقل والتعقل

فضلت التحدث اليكم طالما اننى لا أرغب فى كشف الاخرين امام انفسهم لادعهم اكتشاف مالا يعلموه بانفسهم

اتمنى ان نتعلم ولا نتعالى لنتعلم ونشاهد ما يخبيه البشر داخلهم من انانيه ولا اعفو نفسي من تلك التهمه فهذه طبيعة البشر .

هل استمعنا من قبل الى سيد الخلق سيدا محمد عليه الصلاة والسلام فيما معناه حب لاخيك المسلم ماتحبه لنفسك لكن هيهات ماتجد بشر يرمى الى ذلك

لا ابتدع اننى ملاك لكننى اتطلع الى ان اكون فى منزله احسن وما على سوى المراقبه والتحليل والتعمق كى اشاهد مالا كنت اراه سابقا

يوم غربه قانى ايام عيد الاضحى الموافق 20/12/2007م

عمرو حورس

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

حرقة دم

كل شيء اليوم يحرق الدم خارج وداخل الفساد ورانا ورانا

فين الامان اذا كان الفساد طايل مأوى اهلينا

ابراج تهدم فوق اهلها وغرق سفن واحتراق قطارات الى متى نحاول ان نعدل بعد خراب ملطى

حسبي الله ونعم الوكيل فى الخونه الحراميه النصابين

الى متى السكوت ؟ الى اى مدى يصل هذا الفساد

متى نتوقف عن الكلام ونفعل ماقيل؟ هل سيأتى اليوم الذى نجد انفسنا لا نملك اجسادنا ولا يعلو لنا صوتا كى نقول لا؟

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

اعجبتني مقوله واليكم اياها

<H3 dir=rtl>شعور بالغربة</H3>

يقول سيدنا علي بن أبي طالب رضي الله عنه‏:‏ الغني في الغربة وطن والفقر في الوطن غربة وأخشي ما أخشاه أن يدفع بنا الغلاء الفاحش إلي الإحساس بالفقر والشعور بالغربة ونحن نعيش ونحيا في قلب وطننا الغالي الذي نحبه ونعشقه ولكنه علي ما يبدو ـ حب من طرف واحد علي حد قول الشاعر الكبير فاروق جويدة‏.‏

طبعا الموضوع منقول من جريدة الاهرام البريد اليومي لليوم

شعور الغربة

حبيت انقلهالكم كما هى

واجد فى نفسي لا تعليق بعد هذا الكلام

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

2008 م ,1429 هــ

عامان يموتان ليولد عامان اخران

يتعاقف الشتاء وراء الصيف وتكشف الطبيعه عن الصقيع صقيع من نوع خاص ليس ببروده درجات الحراره وانما برودة المشاعر برودة ليل الغربه المقفر . ليل يستمر حتى تحت انوار الصباح . غطاء من الضباب ومتاهات هذا الزمان .

نسير فى طريق غير ممهد يملؤه عقبات ونحاول ان نتخطاها بكل قوانا ...... الى الان يتخبط البعض ..... ونجح البعض ..... وفشل البعض

اليك السؤال ايها الزمان ؟ هل تجد وليديك مبشران الخير الينا ام سننتظر ولادة اخرى لنخرج سويه الى بر الامان

فما الدنيا الا طريق خطواته ايام وساعات وطقسه حزن وفرح ونوره هى النجاح وظلامه هو الفشل فما تخبىء عنا ايها الزمان .....

اسأل الله ان يهدينا جميعا الى الطريق الصواب والصراط المستقيم ويجعل حياتنا فرح وسعاده

يوم غربه ..
تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ا/عم الطيب شكرا لمرورك الكريم

صرخاتك يا ليل الغربه ازهقت روح الانسان . مامن معالم ترشدينى الا على الحرمان . لم اعد اشعرباى حساَ من الأمان. غابت كل الافراح فى طيات من الكتمان. لتملأ مابقى من حياتى بكثير من الاحزان.مازلت ياطائر الغربه غريبا فى بلاد بعيده عن كل الاوطان.لاترى اى أرض صلبه تتحمل همك بالاطنان. اصبحت الضحكات احلام فى زمن البكاء بكل الالوان. بكاء القلب اشد قسوه من كل الاشجان.

لا صوت يعبو فوق صوت الريح وسط المطر والبرق يشق طريق الغضب ليدمر كل الاحلام . انتظرك يانور الصباح حتى تأتى من امس فغدا مجرد اوهام.

غريب يطوف ارضك ياغربه . رحله لا نهاية لها الا توقف انفاسي . طريقكياغربه قد بدأ مع اقتحامى لدنيا ليست بدنيتي. انفاس تعلو وتنفض دليل على حياة قد تبتدى او تنتهى . كانت بدايتها بمولدى .

اين نهايتك ايتها الغربه المميته . اين ذلك المنار الذى مللت حتى من بحثى عنه. اصبحت ابحر فى بحور من النسيان تتقاذفنى الامواج وتلطمى بصخور صلبه .

سميتها صخور الغربه وكان ذلك من شعور يومغربه شكرا واسف للاكتئاب

عمروحروس ليوم الخميس الواحده صباحا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

إخوتي في الغربة أقوللكم نصيحة أنا اخترعتها وعشت بيها في الغربة سنين و رغم إني كنت بصراحة باداري بيها خيبتي و فشلي في عملية التوفير المقدسة التي هي هدف الجميع هنا اتخذت لنفسي شعارا إن اليوم اللي بيمر هنا مش عارفة ده آخر يوم في عمري ... قبل الأخير .... قبل بشهر الله أعلم شفت ناس حارمين نفسهم فعلا على أساس هيعيشوا لما يرجعوا مصر وبعدين نسمع فلان رجع وبعيد عنكم مات بعد شهرين لأنه أصلاراجع بعد المعاش بسنة ده كان أول درس أما الثاني واحدة حبيبتي توفت في ريعان الشباب وكانت شديدة الحفاظ على أشياءها من أول الملابس إلى أثاث البيت وبعد وفاتها تزوج زوجها بواحدة تعرف كيف تستمتع بالحياة وكنت أتحسر عندما أجد ممتلكات صديقتي الحبيبة التي طالما كانت تحافظ عليها بمبالغة تنتهك من قبل الزوجة الجديدية لكنها في الآخر أشياء لنستعملها ولا تستعبدنا ومن هنا اتخذت شعاري إني أعيش أنا وأسرتي حتى لا نندم على أي يوم و يكفينا آلام الغربة ووافقني زوجي الحبيب ونحن وإن لم نوفر المبالغ الفظيعة مثل الغير لكن نعيش في صحة نفسية عالية احنا وأولادنا لأن الله لايجمع على العبد عذابين نقوم احنا نجمع همين ............ أنصحكم خاصة ذوي الأسر أن تعيشوا وخلوا بكرة لرب بكرة أما الشباب اللي لوحدهم ما تستسلموش للغربة المرة إعملوا أسر من الأصحاب تمتعوا بصداقة الحسن منهم وتحملوا السيء .... هي دي الحياة وربنا يهون على الجميع

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

كلامك صح مدام قرنفل .

ميه بالميه . ولذلك الشباب اللى هيطقوا حبوا ينهوا المساله دى وجارى التنفيذ ........

ماهى الا ايام معدوده ...

شكرا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

انت في السعودية أعتقد عندك أحلى أجازة تقضيها في الحرم و ربنا يوعد الجميع

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

انت في السعودية أعتقد عندك أحلى أجازة تقضيها في الحرم و ربنا يوعد الجميع

سفر 3 ايام يوم رايح ويوم راجع بالباص

غير انى معنديش ويك اند والحمد لله زرت الحرم مرتين :wub: والتالته تحت التخطيط انشا الله

بس نسالكم الدعاء لان القرار مو سهل بالمره لكنى خلاص اتخذته ولا رجعه :roseop:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أسلوبك فيه يأس مش متعودين منك ده........... عامة استخر الله ولو زهقان خليها أجازة و لو حتى أسبوع وبعدين قرر وربنا يوفقك واشرك أسرتك في التفكير معاك ويارب تاخد القرار الصح

رابط هذا التعليق

عوده الى الحياه

بعد تجربه مأساويه حدثت اليا امس وكان الموت يطرق بابى .وبدأت قواى فى الوهن ثم الاغماء مع انعدام الهواء وسقوط واستسلام لقضاء الله وقدره وتغيب عن الوعى طال لاكثر من نصف ساعه

جاءت الحياه على يد صديق زائر ليطرق بابى ولا احد يجيب فشك فى الامر لاننا كنا على موعد

ليدخل يجدنى قاربت على المغادره نهائيا حيث جذبنى بكل قواه الى الخارج لابدأ اتنفس من جديد الصعداء اخذت نفسا عميق وكأننى اولد لأول مره

والفاعل شعله من الحطب بعد خراب الدفايه

هذه الحادثه اكدتلى اننى قداتخذت هذا القرار الصائب بالفعل فلا شيء يستحق

بلحظه ينتهى كل شيء ولااسهل من لحظة النهايه . بالطبع لن اقول بماذا كنت افكر وماذا رايت لكنها درس تعلمته ان الدنيا لاتستحق العناء فتوكل على الله فى كل شيء وافعل مابوسعك ولا تهاب ماذا يخبىء لك الغد......

شكرا

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

عمورى

أولاً الله يكون فى عونك

اصعب حاجة ان انتا بتبعد عن اهلك سيبك من حكاية الاصحاب دى

انتا زى ما كونت فى بلدك صحاب هاتكون فى اى بلد صحاب تانيين

بس بتختلف من طباع وعادات وتقاليد

انتا احسن حاجة زى الكل قال اشغل وقتك بأى حاجة تكون بتاخد وقت

يعنى نزل كنت علمية من النت واقرا فيها حاول تتعلم حاجات جديدة برامج وخلافة

ودومت بخير

(معادنا يوم5 الشهر الجاى اوكى )

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

اده سولى واليكس عندنا ياهلا وغلا

مراحب بيكم نورتونى

العزيز سولى شكرا ع اهتمامك وربنا يوفقك

لا يعنى الاحساس بالغربه الاغتراب يمكن الشعور به اينما كنت واينما ذهبت اتمنى ان لاتشعر به طوال حياتك

الاخت اليكس

التواجد وسط الاصدقاء يقلل الشعور بالغربه لكن اصدقاء بكل ما تحمل الكلمه من معنى .الاصدقاء من يقلل الاحساس بالبعد عن الاهل الاصدقاء من تشعرين فيهم بالالفه والدفء والحنان والنصيحه

السكوت والانصات نعمه لكنها تصبح نقمه اذا كانت مستمر واصبحت طبيعه بشريه فلا يمكن التعبير عما بداخلك من مشاعر

ارجو انك تخرجى من هذه الوتيره وتستمتعى بحياتك اينما كنتى ستجدين ايام الغربه تمر سريعا وما الحياه الا محطات نرسو عليها ونستعد للانطلاق منها لمرحله اخرى وتجارب جديده

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 7
      أنا معيد في الجامعة و سافرت احضر ماجستير و دكتوراه و الحمد لله حصلت علي الدرجة العام الماضي وكان مفروض ارجع الجامعة في مصر العام الماضي لانتهاء فترة الإجازة لكن عملت تمديد للإجازة لأني حصلت علي فرصة اقامة بحث مشترك مع أستاذي هنا. و عدت سنة التمديد و الان لابد من الرجوع للجامعة في مصر لكن جالي عرض من جامعة هنا للتعيين فيها علي درجة استاذ مساعد ، تعيين كامل و ليس عقد مؤقت و هي دي المشكلة اني بالتعيين ده ما اقدرش أستقيل بسهولة ، لان الجامعة نفسها حديثة النشأة و تؤسس لقسم جديد فيها و هاكون أنا نواة
    • 1
      غربة وسفر ************ واحد سفر .. واتنين سفر .. وتلاتة برضه في السفر ووصلت عد لحد مية في الأماني والسفر قلت السفر حيودعك .. ومشيت يا قلبى ألف غربة ، وكل غربة بتوجعك لما بقت مليون سفر .. ولا يوم سفر بيرجعك ***** وسافرت ليه !؟ معرفش لكن .. كان في نني العين ده ساكن شئ واخدني معاه بلف الكون وارحل في الأماكن مش هروب من نفسي ..لكن كنت باهرب م القدر قل
    • 20
      :happy: مش عارف ده شعوري لوحدي ولا في حد بيشاركني فيه؟ إحنا كمصريين أو قول معظمنا بنعيش في الغربة وجوانا أحساس واحد هو اننا عايشين فترة{مهما طالت}وراجعين مصر علشان كده بنعيش أغراب عن المجتمع اللي حوالينا ده غير معاملتنا كأغراب من المجتمع المحيط {ليس بالضرورة معاملة سيئة ولكننا أغراب}......طيب فين المشكلة ؟؟؟؟؟؟......المشكلة لما نرجع مصر حنقابل مفاجأة كبري ........وهي أننا برضة في مصر أغراب وسط الأهل والأصحاب .....مش دول اللي أحنا سيبناهم..... ومفيش حد زي زمان....التغيير حصل في كل شئ ...فينا
    • 26
      الموضوع دة شاغلنى من فترة وعمال افكر فية فقلت اشارك معاكم واعرف ارئكم اية هى احلى حاجة فى الغربة اكيد طبعا فى حاجات كتيييير مش حلوة فى الغربة واكيد فى حاجات حلوة مستفيد منها فى وجودى فى الغربة نفسى اعرف كل واحد بشوف الموضوع دة من وجهة نظرة ازاى ؟؟؟؟؟؟
    • 3
      الغربة وحشة جدا خصوصا لما تسيب امك و أبوك علشان تدرس و ترجع لهم انسان تاني ..... انسان مالي مركزو انسان له كلمة في المجتمع ... ازاي تقدر تقاوم مصائب الزمن كلو و انت بعيد عن اهلك .........اوعى تسيب امك و ابوك حاول تبني مستقبلك و انت معاهم لانهم أولى بيك
  • أضف...