اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غربة الوطن

Recommended Posts

:happy:

مش عارف ده شعوري لوحدي ولا في حد بيشاركني فيه؟

إحنا كمصريين أو قول معظمنا بنعيش في الغربة وجوانا أحساس واحد هو اننا عايشين فترة{مهما طالت}وراجعين مصر علشان كده بنعيش أغراب عن المجتمع اللي حوالينا ده غير معاملتنا كأغراب من المجتمع المحيط {ليس بالضرورة معاملة سيئة ولكننا أغراب}......طيب فين المشكلة ؟؟؟؟؟؟......المشكلة لما نرجع مصر حنقابل مفاجأة كبري ........وهي أننا برضة في مصر أغراب وسط الأهل والأصحاب .....مش دول اللي أحنا سيبناهم..... ومفيش حد زي زمان....التغيير حصل في كل شئ ...فينا وفيهم...والنتيجة أننا بنلاقي نفسنا أغراب تاني

وأرجع وأقول

أه م الغربة أه ياني

دي سجن وفلوسها سجاني

ولما تعبت م الغربة رجعت لبلدي

لقيتني غريب من تاني ...وعجبي

ويبقي السؤال ...هل كُتب علينا نعيش....أغراب؟؟؟؟؟؟؟؟

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

اشاطرك الراى اخى فقد رجعت منذ ايام لاجازة بمصر وحاسس انى غريب هنا وللاسف احس ان السفر دمر حياتى وانها ما دامت غربة بغربة يبقى الهجرة احسن .. يمكن تنسينا

رابط هذا التعليق

لكن أنا مش معاكم أنا صحيح مش مع أهلي وأصحابي وجيراني لكن لازم أشوف أي طريقة ونعرف أحوال بعض تليفون ماسينجر أي طريقة والله باعرف أحوالهم ساعات من أحلامي بيهم انت لو نسيت الناس هينسوك والعكس تشبثوا ولو بأصغر فراغ في قلوب أحبائكم ومع الزمن وبالمثابرة هيكبر لأن لو فقدتوهم فعلا هتعيشوا غربة مستمرة

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا اللي بيخرج من بلده بيفضل طول عمره غريب . غريب في البلد المغترب فيها واسمه وافد وغريب في مصر ولو كل يوم بتكلم اهلك ع الماسنجر برده غريب والنظره لك مختلفه جدا انت اللي اعد على تل فلوس ملهاش اخر :lol:

انا متغربه دلوقت اكتر من 20 سنه لو مر عليه عيد ولم اتصل محدش بيتصل بيه ابدا دايما بينتظروا اني اللي اتصل ولو فيه مشاكل ماديه مطلوب اني اللي احلها ولو مفيش معايه لازم اتصرف انا اقدر اتصرف اما هناك لا؟

وبعد كل ده لو نزلت مش جايبه لنفسي حاجه كويسه يعني حتة دهب جديده مثلا عشان اوفر طلبات الاهل هناك يبأه انا بخيله على نفسي ولحد دلوقت مش عارفه اشتري لي شقه كويسه ولا اجهزها ؟؟

وياسلام لو حد من اهلك هيتجوز مفروض تساعده في الجهاز رغم انه بياخد راتب كويس بس هيه كدا اللي بره فلوسه كتير مبيصرفش ايجار نار ولا كهربا والعه ولا بياكل واسعار في العالي ولا شيء بس بياخد راتب :lol:

واديني عايشه مستنيه امر الله في قضاء عمري ومعنديش مانع لو الدوله اللي انا فيها اتكرمت وقبلتني في مدافنها والحمد لله على كل حال :blush2:

استغفر الله واتوب اليه

رابط هذا التعليق

الأخت شموع

كلامك كله وجع الله يعينك ويكون جنبك قلب يخاف عليكي ويحبك ويمكن اللي بتحكي عنهم معذورين ويمكن انت بعدتي كتير بدون قصد صدقيني أكيد بيحبوكي لكن عودتيهم على الأخذ بدون عطاء ولو يوم احتجتيهم هتعرفي إن كلامي صح وهتلاقيهم جنبك ما تزعليش احمدي ربنا انك قادرة على العطاء دي نعمة ويارب تحققي كل أحلامك وكفاية دعوات حبايبك

أتمنى لك التوفيق

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

فيه كلمة جميلة أنا واخدها قاعدة الى حد ما , ماشي بيها , بتقول ايه

الغني فى الغربة وطن .. والفقر في الوطن غربة

على الرغم ان الواحد ما وصلش لدرجة الغني هنا في الغربة بس الحمد لله مستورة واللى انتا عاوزه قادر انك تجيبه وزيادة , لكن في مصر بصراحة كان نفسي فى حاجات كثير كنت عاوز اعملها وماقدرتش , وفعلا كنت حاسس انى غريب في وطني , اى شخص خليجي او اوروبي او مصري حتى معاه فلوس , هوا ده اللى بيستمتع بمصر وجمالها , انما الفقير فى مصر يا ولداه بيداس لامؤاخذه بال.........؟ . فمن وجهة نظرى الغربة خارج مصرأفضل في كل الأحوال, والحمد لله على كل حال.

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

زعلانة منكم مش أوي كده يا جماعة ما تسدوهاش في وشنا ووشكم الدنيا حلوة بناس حلوين والله شوية لب"ماقدرش آكل الترمس عشان القولون"وتمشية ع البحر ع الترعة حتى ع المصرف مع أختك أخوك بنت خالتك عمك أحسن من الدنيا وما فيها والله أنا واحدة باتمنى أهلي يطلبوا مني طلب بالعكس أحسن حاجة بيجيبوهالي بحب وجيراني نفس الشيء والله أنا مش من المريخ دي حقيقة وكتير زيي طب حد يقول لأمه أو أخته نفسي في حاجة وشوفوا رد الفعل الحب موجود لكن عايز حد يبدأ بالكلمة الحلوة يا جماعة الوقت صعب لازم نسهلها على نفسنا عشان نعيش وفي الآخر هو كوبري للآخرة وندخل الجنة جميعا برحمة الله

وحدوه

رابط هذا التعليق

لا أدري لماذا الغربة أخذت من منظور واحد فقط .

و لم تقلب زواياها و ننظر للفوائد التي يخرج منها المغترب.

أعلم بأن سيصيح أحدكم قائلاً: اللي أيدو بالنار مش متل اللي أيدو بالماي . :happy:

مثل أيماني بأن الغربة موت بطيء إذا ما استسلمنا للأمر...

حقيقة بأنني أتمناها كثيرًا, لأننا أحيانا نشعر بالغربة ونحن داخل الوطن.

الغربة تُربي, و تعلم الكثير...الكثير.

دعواتي لكم بالعودة آمنين .

و باقة ورد لـ روحك يا قرنفل .

.

.

.

.

.

عندما تروني أطارد رجلا فتأكدوا أن بيدي حذاء.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

أعلم بأن سيصيح أحدكم قائلاً: اللي أيدو بالنار مش متل اللي أيدو بالماي . :roseop:

.

الاخت ارملة الحجاج!!!!!!!!!!!

تزييل غير موفق

رابط هذا التعليق

زعلانة منكم مش أوي كده يا جماعة ما تسدوهاش في وشنا ووشكم الدنيا حلوة بناس حلوين والله شوية لب"ماقدرش آكل الترمس عشان القولون"وتمشية ع البحر ع الترعة حتى ع المصرف مع أختك أخوك بنت خالتك عمك أحسن من الدنيا وما فيها والله أنا واحدة باتمنى أهلي يطلبوا مني طلب بالعكس أحسن حاجة بيجيبوهالي بحب وجيراني نفس الشيء والله أنا مش من المريخ دي حقيقة وكتير زيي طب حد يقول لأمه أو أخته نفسي في حاجة وشوفوا رد الفعل الحب موجود لكن عايز حد يبدأ بالكلمة الحلوة يا جماعة الوقت صعب لازم نسهلها على نفسنا عشان نعيش وفي الآخر هو كوبري للآخرة وندخل الجنة جميعا برحمة الله

وحدوه

كيف احوالك يا قرنفل كل القرنفل؟

لعلك بخير اجمل شىء التفائل و الحياة حلوة ما دمنا نريد ان نراها كذلك

رابط هذا التعليق

.

الأخت ارمله الحجاج لها لوجو مرعب بس طريقتها في الكتابه حلوة ...وتوقيعها ممالوش حل بصراحه..... :blush2:

وأخر جمله سوري يعني...وقعتني من الضحك.... :)

والله مافي زي الشعب المصري...في الذكاء وخفه الدم....

أنا الحقيقه اري أن مشاعر الغربه نحن الذين نصنعها ونعيش بداخلها...الأن وسائل الإتصالات اليوميه متوفرة..والتواصل مع الأهل والأصحاب دائمه بصورة يوميه ...

العالم الأن أصبح بحجم كف اليد...نستطيع نحن أن نحتفظ بالصورة الجميله ونرمي السيء وراء ظهورنا...

المهم نعيش في سلام مع النفس....وهدووووووووء

قرنفله :roseop:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

أعلم بأن سيصيح أحدكم قائلاً: اللي أيدو بالنار مش متل اللي أيدو بالماي . :happy:

.

الاخت ارملة الحجاج!!!!!!!!!!!

تزييل غير موفق

عذراً لـ غبائي .

لم أفهم المداخلة , جعلت فوق رأسي الكثير من علامات الاستفهام ؟؟!

تم تعديل بواسطة أرملة الحجاج

.

.

.

.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

.

الأخت ارمله الحجاج لها لوجو مرعب بس طريقتها في الكتابه حلوة ...وتوقيعها ممالوش حل بصراحه..... pps:

وأخر جمله سوري يعني...وقعتني من الضحك.... smk:

والله مافي زي الشعب المصري...في الذكاء وخفه الدم....

أنا الحقيقه اري أن مشاعر الغربه نحن الذين نصنعها ونعيش بداخلها...الأن وسائل الإتصالات اليوميه متوفرة..والتواصل مع الأهل والأصحاب دائمه بصورة يوميه ...

العالم الأن أصبح بحجم كف اليد...نستطيع نحن أن نحتفظ بالصورة الجميله ونرمي السيء وراء ظهورنا...

المهم نعيش في سلام مع النفس....وهدووووووووء

قرنفله :happy:

أحببت أن أذكرك بأننا نتحدث من خلف شاشات , حتى يطمئن قلبك و تعرف بأنني بعيدة و غير قادرة على الافتراس . :hi:

بس اللي فاقع لي مرارتي و مطير لي عيشتي ليه تضحك ؟!! :happy:

قبل أسوي عملية أستشهادية هنا :happy:

.

.

.

.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

[size="3"]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا مع احترامى لجميع الاخوة المغتربين :happy:

انا زمان كنت مغتربة بس مع اهلى (يعنى لما كنت صغيرة) وكنا فى الكويت :D

بس انا واخواتى عمرنا ما حسيتا بالغربة دى يمكن لان كل خالاتى كانوا معانا ؟؟ يمكن :happy:

بس المشكلة مش ان المغترب يحس بغربة برة بلده smk:

الكارثة ان يجيلك الاحساس دة وانت ف بلدك ووسط اهلك pps:

هى دى الكارثة الحقيقية :happy:

يا فرحتى عايشة فى بلدى ووسط اهلى واصحابى بس حاسة بغربة :hi:

انا اعتقد ان الاحساس دة بيجى من الناس اللى نعرفهم وطريقة تعاملهم معانا :D

وللاسف الناس فى مصر اتغيرت موت mf(

وبقى الواحد بيقول يا لا نفسى حتى الاهل مع بعض

وبناء على ما سبق ذكره

انا عن نفسى بقول يا اهلا بالغربة والسفر والمغترب يفكر 100 مرة قبل ما يرجع

واللى هيرجع عشان حكاية البلد والاهل والحاجات دى

ميزعلش من اللى هيشوفو وذنبه على جنبه

اللهم ارحمنى بالقرآن واجعله لى اماما ونورا

رابط هذا التعليق

أخي سالم

أشكرك على سؤالك أنا الحمد لله بخير انا مش متفاءلة أوي لكن مسلمة بقضاء الله وقدره وكله خير ولله ألف حمد في السراء والضراء

باقة ورد لـ روحك يا قرنفل .

أنا فاهمة تعليقك على العبارة إنها غير موفقة على أساس إن الورد لروح الأموات

لكن أنا فاهمة قصد أرملة الحجاج إنه لروحي المتفاءلة مفيش مشكلة على الجهتين لكن حبيت أوضح لها

جعلت فوق رأسي الكثير من علامات الاستفهام ؟؟!

علشان تشيل علامات الاستفهام

تحياتي وتقديري لكم

رابط هذا التعليق

..يا اخوانا.انامش خارج مصر ...انا بعيد عن امى...منذ فترة..(4 شهور)..لظروف العمل ..وحاسس انى هتجنن.....خاصة اما اكلمها فى التليفون....وكلامكم بصراحة جابلى اكتئاب...الله يعين كل واحد فى غربته

رابط هذا التعليق

أخي سالم

أشكرك على سؤالك أنا الحمد لله بخير انا مش متفاءلة أوي لكن مسلمة بقضاء الله وقدره وكله خير ولله ألف حمد في السراء والضراء

باقة ورد لـ روحك يا قرنفل .

أنا فاهمة تعليقك على العبارة إنها غير موفقة على أساس إن الورد لروح الأموات

لكن أنا فاهمة قصد أرملة الحجاج إنه لروحي المتفاءلة مفيش مشكلة على الجهتين لكن حبيت أوضح لها

جعلت فوق رأسي الكثير من علامات الاستفهام ؟؟!

علشان تشيل علامات الاستفهام

تحياتي وتقديري لكم

لا أدري العتب على من هُنا ؟؟! , و لكنني متأكدة بأنني أحملها تلك النفوس التي باتت لا ترى إلا أسودًا حتى في الإهداء.

ربما أخطأت في ما رميت ... و ربما خطأ من حملوني هوَ هم الغربة الذي يسكنهم مما جعلوهم يفهموني في المقلوب.!

تحيتي .

و شكرًا لكِ يا قرنفلة للتوضيح.

و ما بكتب ورد حتى ما أموتك ... :closedeyes:

.

.

.

.

.

.

.

.

رابط هذا التعليق

الإنسان يستطيع أن يعيش في أي مكان فقط إذا أراد ذلك و التغيير سنة الحياة وإذا قمنا بتغيير البيئة التى نعيش بها وجب علينا تغيير كثير من سلبياتنا أيضا كما أن السفر وتغير الأحوال والناس والأفهام من حولنا سبب في توسيع مدارك العقل وزيادة في فهم للحياة وتعقل الأمور. فقط لمن أراد ذلك!

الوداع ألم لا أجد له تعبير. لكن عزائي دائما أن بعد الفراق لقاء وتحياتى لكم جميعا

تم تعديل بواسطة lefilsdunil

قد أختلف معك في الرأي لكني مستعد للتضحية بروحي في سبيل حقك في الدفاع عن رأيك ...

فولتير

رابط هذا التعليق

الأحساس بالغربة في السفر هو شئ طبيعي وممكن مع الوقت يزول والواحد يتأقلم علي المكان

لكن ما أقصده هنا هو الأحساس بغربة داخل الوطن خصوصا من المغتربين .....وحتي من المقيمين....كنت عاوز أعرف هل هي ظاهره ولا شئ عارض ولا أيه بالظبط ...؟orr.gif

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...