اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يوم غربة

Recommended Posts

تمر الايام واحده تلو الاخرى لا اجد فيها تجديد فكل يوم كسابقه

هل هذا ما يشعر به جميع المغتربين؟

اليوم هو ثالث ايام العيد هنا ولا اجد ماهو جديد اشعر باننى فى بقعة منسية من الكون انتهت الاتصالات مع من اعرف لحظة العيد ولحظات المعايدات واعود كما تعودت الى الوحده اقبع امام الانترنت لعدم وجود اى نوع من التسالى

ولكن اليوم يمر كانه شهر من اليوم فى بلدى هل هذا بسبب الوحده ام الغربه؟

افتقر الى صديق اتكلم معه الان وعندما يتواجد الصديق اجد ان الوحده افضل صديق لعدم التواصل مع احد لا اعلم لماذا هل اصبحت طبيعتى ام ماذا؟

هل تشعرون بمثل ما اشعر ام اننى فى طريقى الى الجنون؟

اليوم فى الغربة يختلف عن بلدنا ام انا فقط من يفكر هكذا؟

شكرا :lol:

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

نفس الاحساس والله يا عمرو .... وبجد زى منت قولت فعلا الوحدة هى افضل صديق

انت عارف اكيد انت شوفت وجربت تتصل بمصر سوء بالاهل او الاحباب وشوفت ازاى ان الشبكة مش عيزة تجمع من كتر الضغط عليها بسبب الاتصالات لمصر .. انت عارف والله تانى كان وقتها هيحصلى حاجة مقتش قادر اتحمل كونت عايز انزل وقتها مصر على طول .. مش عارف لدون الواحد ميصبر نفسو ان يسمع صوت اهلو كان ممكن يعيش ازاى ... الله يكون فى عونا بجد .

رابط هذا التعليق

تخيل فى يوم عيد وتحس انك منسي احساس بجد حزين

يمكن اسرتى لا انما اصحابي كل واحد الدنيا شغلاه بس زعلت اوى لما مش عارف اكلمهم بسبب الشبكة وكل ماكلم حد يقولى والله كنت على بالى مش عارف هل ده صدق ولا لا بس الكلمة الطيبة ساعات بتفرحك وان مكنتش بدوم الا لدقايق

تخيلو بقالى 12 ساعة قاعد مبعملش حاجة مكلمتش اى حد اليوم وكل ما ارن على حد الشبكة مفيش والاخر الجوال بتاعى مفيهوش شبكه هههههه يعنى مقطوع خالص حتى الماسنجر عندى مشاكل فيه

طب لو الواحد حصله حاجة وده مش بعيد مثلا امبارح النور اتقطع قعد 4 ساعات والحمد لله انا عايش لوحدى مفيش حد حوليا على مرمى البصر الا المقابر قعدت اسلى نفسي بالنجوم هههه واعد الطيارات الجاية والماشية لغاية الساعة 3 الفجر وفكرت طب انا لو حصلى حاجة دلوقتى مين حيسأل فيا؟؟؟؟

لو مت مثلا هل حقعد كام يوم لا احد يعلم عنى شيء؟

انا بجد اسف بس انتو اقرب ناس ليا حاليا يمكن معاكم بكون صادق جدا كما لو كنت اتكلم مع نفسي واسف للرخامة والنكد ده

شكرا:(

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

واضح أنها حاله عامه.... :lol:

لليوم الثالث علي التوالي نقضي العيد في البيت...اللهم مابعض التليفونات من بعض الأصدقاء للمعايده...

للاسف أولادي ليسوا بنفس عمر أولاد أصدقائنا لذلك لا يوجد أهتمام مشترك بين الأولاد ونضطر لقضاء العيد مع أنفسنا....

الحمدلله إستطعت الإتصال بحبايبي في مصر :lol: ...والجميل أن في أول يوم الذي هو يعد ثاني يوم عندنا...وجدت الجميع مجتمعين في البيت الكبير...بس للأمانه أقول أنهم كانوا يتذكرونني.......أو هكذا يقولون :lol:

تم تعديل بواسطة nash

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

كان هذا شعورى في سنه اولى غربه .. اعتقد يا عمرو انك جديد على الغربه !!

اول سنه كانت كئيبه فعلاً .. لكن الان انا الحمد لله بدأت اكون حياة اجتماعيه و اصدقاء و نمط حياة معقول خاصةً ان معى زوجتى و اولادى .. الحمد لله

الغربه يا عزيزي قدر و ليست اختيار .. لان من يرجع منها يجد نفسه مغترباً من جديد في ارض الوطن .. فلا مناص من الغربه .. لكن ما نحاول ان نفعله هو ان نتناساها و نتعايش معها .. لانه لا مفر منها ..

كل سنه و انت طيب ..

بالمناسبه انت فين ؟.؟؟

ممكن الحوارات تساعدك على تكوين صدقات تعينك على الغربه و قد فعلت معى هنا في الامارات .. تعرفت على شخصيات كلها عزيزه على قلبى و اقابلهم باستمرار ..

جرب !

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

اولا كل سنه وانت طيب ومش هاقولك معلش ولا الغربة ولا الكلام ده كله

هاقولك انت اكيد عندك صداقات فى بلدك وكونت علاقات يبقى تقدر تكون علاقات وصداقات فى مكان اقامتك وزملاء عملك واضحك للدنيا علشان الدنيا مابتحبش اللى يكشروا ولا تنسى رب اخ لك لم تلده امك وارجو ان نصبح اصدقاء ولا تنسى ان تعلمنا عن بلد الأقامة وفقك الله لما فيه الخير لك وابعدك عن رفقاء السؤ

اخوك شعراوى ابو حديد

رابط هذا التعليق

للاسف المصريين اللى حوليا كلهم والحمد لله ناس قديمة جدا جدا وغاية فى التكبر حاولت اتعرف عليهم بس لقيتهم بايعين القضية

بالنسبة للصدقات الحمد لله صداقات كتيير جدا مصريين وسعوديين كتيير اوى بيزرونى باستمرار وساعات لو توفرت عندى سيارة بروحلهم او هم لما بينزلو فى المكان بتاعى لا بيجولى ونخرج سوا بس للاسف كلهم من الرياض او جده او الخرج خارج البلد يعنى داخل الدمام لا اجد

تانى حاجة انا بصراحة متعتى الكبيره المحاورات اصبحت كعاده يوميه من عاداتى التى اقوم بها كالمأكل والشاى ههههه

بصراحة بحبكم كلكم جدا اوى خالص ربنا يخليكم ليا ورب فعلا اخ لم تلده ام لك والحمد لله حاسس ان ليا اخوان واخوات كتييييير اوى

وشكرا لكل واحد شارك ولم يشارك فانا اعتز جدا بمعرفتكم بجد

اخوكم حورس

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

الحقيقة الموضوع ده بيمس جرح قديم فى القلب.

نفسي الاقي حد مصري قريب منى ازوره ويزورني.

ممكن يكون عنده اولاد فى نفس سن اولادي.

يمكن احلم زياده وبدل واحد يبقوا اربعة او خمسة

الواحد بصراحة مشتاق للمة

رابط هذا التعليق

نفس الاحساس والله يا اخوانى انا داخل على شهرين فى الغربة واول مرة اعيد بعيد عن اهلى

بالرغم انى مع ابى الا ان احساس الوحدة قاتل قاتل .... ربنا يصبرنا ان شاء الله وكل عام وانتم بخير

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه

وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره

وان كان قليلا فكثره وان كان كثيار فبارك لنا فيه

رابط هذا التعليق

والله دا برضه إحاسي بالرغم من إني لي 3 سنوات لم أنزل مصر وده حال كل البشر أو الغالبية العظمى من البشر في الكويت الكل مشغول بالدوام يا إما في الدوام يا إما نايم يعني محدش فاضي لحد لدرحة إن يوم الأجازه بيبقى يوم ممل بشكل وطويل بشكل

وزي ما قال الأخ Tafshan الغربه دي قدر

وللإسف أصبحت الدنيا كلها مصالح لو واحد له عندك مصلحه تلاقية يحاول يعزمك وكل شويه يتصل عليك وهات يا ضحك وكلام المجاملات ( النفاق ) وبمجرد ما تخلص المصلحه ميتصلش عليك نهائي بعد كده

ولا نقول إلا كما قال سيدنا يعقوب عليه السلام ( فصبر جميل )

أما الناس في مصر فأعتقد إنهم زي ماكنا إحنا في مصر المغترب مجرد ما يسافر بيتنسي وبمجرد ما يقفل السماعة تاني يوم يتنسي.

تم تعديل بواسطة hazimhsn
رابط هذا التعليق

ايه يا جدعان التشاؤم ده

بصراحة انا مجربتش الاحساس ده لكن مجرد التفكير في حجم المعاناه اليومية الي الواحد بيحسها في مصر من مشاكل ورشاوي ومحسوبية وقلة ذوق وعدم إحساس وعدم تقدير لشخصك يهون صعوبة الإحساس بالغربة بدليل كله زهق من الغربة وصعوبة الاحساس بيها لكن بيكمل في العمل خارج مصر لأنه عارف أنه لو دخل مصر هيساوي صفر بدون أي مبالغة فعلا هيساوي صفر .. فالبلد الغريبة قدرت مجهودك وإمكانياتك حتى ولو نقول بالقدر اليسير لكن بلدك مقدرتكش ومش هتقدرك ولو بعد ميه سنة ... بأمانة الحياه في مصر بءت زي الجحيم .. الواحد بيرجع البيت كاره نفسة رغم أن وربنا يشهد شغال شغلانه كويسة جدا بالمقارنة بأماكن كتيرة لكن كنظام واسلوب حياه وناس حوليك ومجتمع وبيئة وتعاملات بجد تحت تحت الصفر .. نسأل الله أن يهيئ لنا من أمرنا رشدا وأن يرحمنا ويرزقنا بالحلال الطيب المبارك

اللهم آمين والسلام عليكم

تم تعديل بواسطة justtrying
رابط هذا التعليق

كل سنة وانتو طيبين العيد خلص

وانا لسا يادوب قريت الموضوع دلوقتي

انا بحمد ربنا ان العيد خلص

ده كأنه كان كابوس

بجد لما الواحد يفضل قاعد في مكانه اكتر من نص يوم لا يتكلم كلمة ولا بيشوف حد ده صعب اوي اوي

بال>ات لما نبقة عارفين ان احنا في عيد والناس هايصة وناس لايصة md2:

كنت كل يوم في العيد آخد العربية الساعة 6 او 7 وافضل الف لغاية 9 او 10 بالليل وهي دي خروجتي وياريت الواحد بيلف في اماكن مختلفة للاسف البلد صغيرة والمكان الواحد بعدي عليه 100 مرة عشان مفيش غيره هروح الصحرا يعني

لكن الحمد لله على كل شئ

Life is A big dream... Oneday we will wake up

رابط هذا التعليق

تمر الدقائق الان فى ساعات لا أملك سوي فضاء شاسع من الرمال

الجميع نائم الان احساس جميل بل رائع اثناء المشي وسط الرمال لساعات كثيرة دون أن يراك احدا سوى البدر

منظر خلاب بتلاقى فيه ضوء القمر بالرمال الصفراء وتجد نفسك وحيدا وسط عالم من السكون

يجد البعض هذا جنون واجده سر من اسرار جمال الدنيا ارتاح كثيرا فى الخلاء واشعر بالحرية

اسنشق نسمات الصحراء والهواء صافى والتجوم لآليء تلمع فى سماء الدنيا

اجد كائنات تتحرك حولى وحياة لا يشعر بها انس حياه خلقت وكتب لها الرزق فى الظلام

سبحان الله رب العرش العظيم سبحان الله مالك الارض والسماء

هذا ما اشعر به الان كيوم ينقضى فى ايام غربتي بعيد عن ارض الواقع وبعيدا عن بشر كان

اجد صفاء ذهني وسط الرمال واجد راحتى عندما تداعب الرمال قدمى ويلامس ضى القمر وجهى

لا أشعر بالوحده بعد الان اجد صديقى ينير طريقي والصحراء مكان حياتى لاشعر اننى ولدت من جديد والذكريات انيسي والفكر رادعى دوما

وجدت الحياه مجرد لحظات تنقضي مهما طالت فهى اقصر مايكون يجري فيها ابن آدم جرى الوحوش فى البرية يفعل مايشاء لكن الله وحده القهار المطلع يكتب للدوده رزقها فى الصخر فلا يملأ عين ابن آدم سوى التراب .

اتعجب كثيرا ما سرا جمال الحياه لو عرف المرء حقيقتها ......لزهد الدنيا وتوقفت الحياه لكنها مشيئة المولى رب العالمين

يوم من غربتي 26/10/2007 الساعة 03:47ص ليوم الجمعة 14شوال 1428هـ

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

بيتهيالى ان دة شعور عام لكل المغتربين وخصوصا اللى عايشين لوحدهم ..يعنى مش معاهم عيلة او زوجة

ربنا يصبرنا وزى ما قال الاستاذ طفشان الغربة قدر

كل ما افتكر العيد فى مصر واقارنة بالـ ما يسمى عيد هنا ....ابقى مش عارف اقول اية ؟!!!!

سلام بقى عشان اروح اعيط شوية

بالمناسبه انت فين ؟.؟؟

ممكن الحوارات تساعدك على تكوين صدقات تعينك على الغربه و قد فعلت معى هنا في الامارات .. تعرفت على شخصيات كلها عزيزه على قلبى و اقابلهم باستمرار ..

جرب !

طب يا عزيزى طفشان

بما انك كونت صدقات من خلال المحاورات و

بما انك بتعرض الفكرة دى على عمرو و

بما انك بتقابلهم باستمرار و

بما انك فى الامارات وتحديدا فى دبى ...

طب ما تحنوا علينا مرة ونتقابل بدل ما الواحد مش لاقى حاجة يعملة والزهق والملل محيط بيه من كل اتجاة وخصوصا فى ظروف الاجازات والاعياد؟؟؟

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

:wub: سؤال فى الصميم يا أ/ أحمد لأ/ طفشان انا جاى اهدى النفوس :)

الحمد لله أنا بدأت اتواصل مع اخين عزيزين عليا واصبح ليا اكثر من صديق هنا فى المملكة وفى مصر من خلال المحاورات وبعتز بيهم جدا جدا جدا

اتمنى ان المحاورات تكون محور لصداقة قويه بين اعضائها ونكون بنيان قوى يكتمل يوما بعد يوم

شكرا لكم جميعا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

كويس جدا يا عزيزى ا / عمرو

عظيم ان المحاورات تقدر تساعدنا فى تكوين صدقات وخصوصا فى الغربة

وانا معاك فعلا لما كنت بتقول ان المحاورات بقت حاجة اساسية زى الاكل والشرب

اما بالنسبة للسؤال فاتمنى ان الاستاذ طفشان يقراة لحسن فعلا ساعات كتير قوى الواحد بيكون محتاج لحد يقعد يتكلم ويدردش معاة

تحياتى ليك وبالتوفيق فى صداقاتك الجديدة

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

أيه يا عم عمرو ؟ مالك مغمقة ليه يا أخى ؟

هى المسألة كلها بسبب الوحدة ؛ لكن أنت لو قدرت أن تلاقى أصدقاء هتلاقى الوضع مختلف

وتقدر تعمل ده ؛ من خلال عملك ؛ جيرانك ؛ ولو مفيش ده ولا ده ؛ تقدر تعملها من المنتدى هنا أنك تتعرف على ناس وتتقابلوا ؛ أو انك تروح نادى المصريين فى استراحة الكبرى فى السلى ( جمعية النادى المصرى ) تتعرف على ناس وتلعب رياضة وتجلس جلسات حلوه ؛ وتحس فعلاً بالمجتمع المصرى هناك

جرب وإن شاء الله هتكسب موش هتخسر

بس ابقى ادعيلى

تم تعديل بواسطة sameh elbosaty
رابط هذا التعليق

عزيزى سامح الدنيا يا صديقى يومان يوم لك ويوم عليك

لازم يكون في شويه انكسارات كى تشعر بنجاحك فى يوم من الايام انشا الله

اما بالنسبة للاصدقاء عندى والحمد لله الكثيرون جدا جدا جدا لكن والوحده معى ليس لها علاج

اما بالنسبه للالوان الغامقة دى مجرد اممم زى ماتقول اوقات ضعف بتروح وبتيجي

بالنسبة للنوادى مفيش وقت والحمد لله كمان انا خارج الدمام يعنى صعب انى اخرج بعد الدوام لانه بمعنى اصح بيخلص 9 مساءا

اه للعلم انا والحمد لله اللون يمكن غامق عشان المقابر قريبة منى :)

شكرا لمرورك الطيب

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 7
      أنا معيد في الجامعة و سافرت احضر ماجستير و دكتوراه و الحمد لله حصلت علي الدرجة العام الماضي وكان مفروض ارجع الجامعة في مصر العام الماضي لانتهاء فترة الإجازة لكن عملت تمديد للإجازة لأني حصلت علي فرصة اقامة بحث مشترك مع أستاذي هنا. و عدت سنة التمديد و الان لابد من الرجوع للجامعة في مصر لكن جالي عرض من جامعة هنا للتعيين فيها علي درجة استاذ مساعد ، تعيين كامل و ليس عقد مؤقت و هي دي المشكلة اني بالتعيين ده ما اقدرش أستقيل بسهولة ، لان الجامعة نفسها حديثة النشأة و تؤسس لقسم جديد فيها و هاكون أنا نواة
    • 1
      غربة وسفر ************ واحد سفر .. واتنين سفر .. وتلاتة برضه في السفر ووصلت عد لحد مية في الأماني والسفر قلت السفر حيودعك .. ومشيت يا قلبى ألف غربة ، وكل غربة بتوجعك لما بقت مليون سفر .. ولا يوم سفر بيرجعك ***** وسافرت ليه !؟ معرفش لكن .. كان في نني العين ده ساكن شئ واخدني معاه بلف الكون وارحل في الأماكن مش هروب من نفسي ..لكن كنت باهرب م القدر قل
    • 20
      :happy: مش عارف ده شعوري لوحدي ولا في حد بيشاركني فيه؟ إحنا كمصريين أو قول معظمنا بنعيش في الغربة وجوانا أحساس واحد هو اننا عايشين فترة{مهما طالت}وراجعين مصر علشان كده بنعيش أغراب عن المجتمع اللي حوالينا ده غير معاملتنا كأغراب من المجتمع المحيط {ليس بالضرورة معاملة سيئة ولكننا أغراب}......طيب فين المشكلة ؟؟؟؟؟؟......المشكلة لما نرجع مصر حنقابل مفاجأة كبري ........وهي أننا برضة في مصر أغراب وسط الأهل والأصحاب .....مش دول اللي أحنا سيبناهم..... ومفيش حد زي زمان....التغيير حصل في كل شئ ...فينا
    • 26
      الموضوع دة شاغلنى من فترة وعمال افكر فية فقلت اشارك معاكم واعرف ارئكم اية هى احلى حاجة فى الغربة اكيد طبعا فى حاجات كتيييير مش حلوة فى الغربة واكيد فى حاجات حلوة مستفيد منها فى وجودى فى الغربة نفسى اعرف كل واحد بشوف الموضوع دة من وجهة نظرة ازاى ؟؟؟؟؟؟
    • 3
      الغربة وحشة جدا خصوصا لما تسيب امك و أبوك علشان تدرس و ترجع لهم انسان تاني ..... انسان مالي مركزو انسان له كلمة في المجتمع ... ازاي تقدر تقاوم مصائب الزمن كلو و انت بعيد عن اهلك .........اوعى تسيب امك و ابوك حاول تبني مستقبلك و انت معاهم لانهم أولى بيك
  • أضف...