اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجوالمشورة

Recommended Posts

بس هو يطني عليه الاستاذ ده عنده تأخير كدى يوم بس لما اشوفه على فكره هو ركب انهارده

ممكن ترجمه ؟؟؟ :happy:

إن شاء الله يكون وصل بالسلامه أو علي وشك الوصول....وإن شاء الله يرجع المحاورات ثانية...ويوفق في كل حياته في المحروسه...

يعطيك ربي العافيه

وعقبال إن شاء الله نطمئن عليك أيضا أخي الكريم عمرو

الترجمه ارجو ان يطمأنني عليه لانه عنده تأخير فى اعطائي التمام انه وصل بالسلامة يعنى منتظر منه مكالمة :unsure: ملعش مشكلة كي بورد :sad:

ربنا يخليكي يا مدام ناش يارب نسألكى الدعاء

اخوكى عمرو وصباح الخيرات المملوء بالورود :lol:

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كان الله في عون العبد .. مادام العبد في عون أخيه ..

بارك الله فيك يا عمرو .. جعلك الله دائماً عوناً لأخوانك ...

وربنا يوفقك يا دكتور حسام .. ونشوفك تاني في السعوديه بمفهوم جديد .. لا يأس مع الحياه .. وعفا الله عما سلف يادكتور ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

الاخوة الاعزاء من اهتموا بأمرى

ويا من كنتم المكسب الأول فى هذة التجربة الصعبة

اشكركم

اشكركم

اشكركم

جعل الله كل كلمة نصح أو مواساةأو دعاء فى ميزان حسناتكم

شكر خاص وحار للصديق العزيز عمرو حورس

وأعتذر له أمام الجميع بخلاف اعتذارى الخاص له عن تأخرى فى الرد

بش والله العظيم انا كنت نايم من ساعتها ولسة دلوقتى فاتح الكومبيوتر

شكر وتقدير للأخ سى السيد على رأيه أولا وعلى امبدأ احترام النفس ثانيا

كل التقدير لمدام ناش

وانسة الثانوية العامة ميرامار

كل الشكر لوائل الشريف

ومسلم فورايفر

ومجرد بحاول

وأسد على كلماتة اللى من الاخر

ودارلينج

ومحمد باغة

وسيفيل انجينيير

والمكافح

وأيمن

أظرف حاجة ان ليلة السفر كل ما أجيب أى قناة الاقى سفن بتغرق أو كوارث بحرية

قلت ولو برضه هسافر

وكان مقرر السفر ليل الاثنين وفجأة سمعنا قلق ع المركب ان فيه واحد انتحر (طبعا مش انا)

واتأجل السفر لصباح الثلاثاء

ولما سألت عرفت ان اللى كان عايز ينتحر واحد من طقم المركب كمان ويا ريته من الركاب

هذا الشخص خلع كل ملابسه فجأة وأخد يسب مصر ع اللى ماسكين مصر

لحد ماوصل لأكبر شخصية

وراح رامى نفسة ف المية

لكن مغرقش انقذوة

لما بقيت فعلا حاسس بقلة البخت والنحس ولا شرارة يا جماعة

أرجو من كل من يود السفر للسعودية ان يتعظ من تجربتى وأخطائى

ا ل ب د ا ي ة

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز د/حسام الحمد لله اطمنت عليك ووصلت بسلامة الله الى اهلك

واتمنى من الله التوفيق لك ولكل شباب المسلمين

ولا داعى للاعتذار اقدر تماما ما تمر به والف مليون حمد الله على سلامتك اخى نورت مصر واهلها

بس كنت طمنى عليك wst:: :roseop: يا اخى نشفت الدم فى عروقى لن انسي لك هذا الموقف

يله روح اتفرج على الماتش وسلملي على ابو تريكه mfb:

حمد لله على سلامتك يا اخى الكريم :unsure: وشكرا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أخى حسام

مع أحترامى لجميع الأراء بس أنا مش قادر أبلع فكرة انك تشتغل مع كفيل أهانك من أول طلعة كدة و انت مش صغير

أمال بعد كام شهر راح يعمل ايه و كيف تطمئن فى التعامل مع هذه النوعية الدنيئة

انا مش فى السعودية لكن أرى انك لازم تاخد حقك بالطرق القانونية و ما تعملش اعتبار لأى كلام من الناس فى مصر يعنى اللى ح يشوفوك راجع بسرعة دى مش مشكلة و بتحصل و انت مش بتدلع أو بترفص النعمة انت راجل بتحافظ على كرامتك و هى دى الحاجة الوحيدة اللى لينا فى البلاد دى و من غيرها سلم لى على السيفنج

قول للراجل ده انه أهانك و انك ما تقبلش كده و انك مصر انك تمشى و بسرعة و بدون اى مصاريف من جانبك و ان لم يستجيب اذهب زى ما بيقول الأخ لمكتب العمل و أعطيه فرصة 24 ساعة مش أكتر

و يا حبذا لو تقدر تثبت انك حاولت تنتظم فى الشغل و هوه اللى بيماطل علشان تبقى الكرة فى رجله هوه

و اوعى تفتكر ان لقمة العيش اللى بتيجى على حساب كرامتك ح يبقى لها طعم

و الله الموفق

محسن

رابط هذا التعليق

أخى حسام

مع أحترامى لجميع الأراء بس أنا مش قادر أبلع فكرة انك تشتغل مع كفيل أهانك من أول طلعة كدة و انت مش صغير

أمال بعد كام شهر راح يعمل ايه و كيف تطمئن فى التعامل مع هذه النوعية الدنيئة

انا مش فى السعودية لكن أرى انك لازم تاخد حقك بالطرق القانونية و ما تعملش اعتبار لأى كلام من الناس فى مصر يعنى اللى ح يشوفوك راجع بسرعة دى مش مشكلة و بتحصل و انت مش بتدلع أو بترفص النعمة انت راجل بتحافظ على كرامتك و هى دى الحاجة الوحيدة اللى لينا فى البلاد دى و من غيرها سلم لى على السيفنج

قول للراجل ده انه أهانك و انك ما تقبلش كده و انك مصر انك تمشى و بسرعة و بدون اى مصاريف من جانبك و ان لم يستجيب اذهب زى ما بيقول الأخ لمكتب العمل و أعطيه فرصة 24 ساعة مش أكتر

و يا حبذا لو تقدر تثبت انك حاولت تنتظم فى الشغل و هوه اللى بيماطل علشان تبقى الكرة فى رجله هوه

و اوعى تفتكر ان لقمة العيش اللى بتيجى على حساب كرامتك ح يبقى لها طعم

و الله الموفق

محسن

ا/محسن مساء الورد دكتور حسام فى بيتهم الان ف كايرو القاهره وصل من زمان شكرا لاهتمامك

عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا أستاذ عمر

يبدو انى قرأت الموضوع باليل متأخر حيث كنت على الآلى :roseop: و لم ألاحظ باقى الردود و لكن أهو رد أتسجل على يمكن حد تانى ينتفع بالمناقشة

على أى حال مبروك انتهاء المشكلة يا د/ حسام و بالعودة

محسن

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا أستاذ عمر

يبدو انى قرأت الموضوع باليل متأخر حيث كنت على الآلى :clappingrose: و لم ألاحظ باقى الردود و لكن أهو رد أتسجل على يمكن حد تانى ينتفع بالمناقشة

على أى حال مبروك انتهاء المشكلة يا د/ حسام و بالعودة

محسن

أ/محسن صباحك ورد وياسمين

اكيد كلنا عوزين نسمع رأى حضرتك لان مشكله حسام من وسط مشاكل كتير اكيد فى حلول

وانا منتظر رأى سيادتكم فى هذا الموضوع وعندى استفسارات تانيه انشا الله لو لنا عمر حتكلم مع حضرتك كل مافى الامر انا قولت لحضرتك ان حسام اتحلت مشكلته لانى لاحظت ان حضرتك مش واخد بالك من اخر المداخلات وانا بعتذر لو كنت ضايقتك :rolleyes: والورده دى من اخوك الصغير عمرو عمرو عمرو فى واو فى الاخر يا أ/محسن :accident:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أنت باين عليك اللى زعلت يا عمرووووووووووووو (بس علشان لو نسيت فى المستقبل يبقى عندى رصيد)

انا ماتضايقتش خالص بس انا كنت باحاول أعتذر عن ردى المتأخر على الموضوع و على أى حال الحمد لله اطمئنينا على الدكتور

بس طبعا الموضوع كان يغيظ و اللى يغيظ أكتر انك تسمع حد يقول استحمل ،، علشان كده قلت لازم أعبر عن رأيى بصراحة و بسرعة و يبدو ان الراى بتاع انه مايستحملش كان هوه الأقرب للصواب و الدليل انه فى مصر الآن

و ربنا على أى حال يوفقنا جميعا الى مافيه الخير و الرشاد

و فى انتظار محاوراتك يا عم عمرو

صباح الفل

محسن

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

الحمد لله ان ربنا فرج كربك وهمك

انا الموضوع ده بيفكرني بواحد كفيل قعد معايا قبل كده في انترفيو وخلال الاتفاق قال الاتي

اول سنه هتكون لوحدك من غير الاسرة يعني وانا قولت ما فيش مشكله شوف بقي الباقي

قال لو جات بعد شهرين تلاته وقولت انا بنتي واحشاني او ابويا تعبان او اي حاجه من حوارات المصريين دي انا ما عرفكش وكمان قال لو حبيت تنهي العقد قبل سنه علي الاقل قال موش هارجعك مصر غير لما اصفيك ( قالها كده والله ) قال انت تكلفني تاشيرة وسفر واقامه وبعد كده تيجي تقوللي موش هاشتغل لا انسي انا هاصفيك وقبل ما تموت بشويه هارجعك بلدك علشان ما اخدش فيك وزر

ده الكلام اللي اتقال بالظبط من الكفيل

طبعا انا رديت عليه بكلمه واحده

قولتله احنا احرار موش عبيد وبعد الكلام اللي انت قولته لو هاتضيني مليون ريال عمري ما هاطمن اسافر معاك

تقريبا نفس الفكر اللي اتبعه الكفيل بتاع الاخ حسام انه فضل ربطه شهرين جاب فيهم اخره وفي الاخر مشاه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...