اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجوالمشورة

Recommended Posts

السلام عليكم

بغض النظر ات المشكلة لسة متحلتش

اشكر الاخ سى السيد على رده الرجولى العقلانى فى نفس الوقت

لا اراكم الله مكروها فى عزيز لديكم

رابط هذا التعليق

• الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الاخ / حسام الله يفك ضيقتك انا عارف الواحد بيكون مخنوق اول ما يسافر و يحس انه عايش لوحده و بتكون متردد و بتعمل مليون حساب لكل حاجه و دماغك بتوى و تجيب

لكن مع احترامى لكل الاخوه و ارائهم لكن رأى الاخ سى السيد ماشاء الله عليه و نعم الرأى .

توكل على الله و تغور لقمة العيش الى بدون كرامه

وخليك قدوه لزملائك

ولاتخاف من حاجه

صدقنى بتاخد حقك تالت و متلت

خليك ورا كلام سى السيد

و السلام ختام

رابط هذا التعليق

يسلم فومك يا سى السيد الله يفتح عليك

ياأخ حسام انا هاقول لحضرتك حاجة واحدة بس

سيدنا عمر بن الخطاب يقول اطلبو الرزق بعزة فإن الامور تجرى بمقادير

لا للرزق يأتى بالاهانة وبإهدار الكرامة

تحياتى وتمنياتى ودعائى لك بأن يفرج الله همك وغمك فى اقرب وقت انة ولى ذلك والقادر علية

رابط هذا التعليق

دكتور حسام

اللهم فرج كربه و زح عنه الإبتلاء

أخي الكريم....

هذا رابط لقانون العمل السعودي بالكامل أتمنى أن ينفعك مثلما قال الأخوة الكرام و لا تتنازل عن حقك.....

http://www.hrm-group.com/vb/showthread.php?t=7363

وفقك الله إلى ما يحب و يرضى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:

اشكر الزملاء أصحاب (استراتيجية الحكمة)

وأشكر أكثر وأكثر أصحاب(استراتيجية الرزق بالعزة)

أما عنى فقد توكلت على الله صباح اليوم وذهبت لمكتب العمل0لكن للأسف انهم بدأوا اجازة العيد

وأرجو من الاخوة فى السعودية والذين لا يزعجهم مساعدتى ان كان اى احدمنهم لا يمانع فى ان يرسل لى

رقم موبايله

نفسى اتكلم مع حد

وكل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

والله يا دكتور حسام....أنا كان رايي فقط...أن تصبر حتي تجد حل لمشكلتك....إما بنقل كفالتك أو بالتوصل إلي حل مع كفيلك...

بس حبيت أوضح رأيي ويمكن هذا كان هدفي من التريث لنزول مصر....فأنت أتيت تملئك الأحلام...وتبتغي حياة أفضل...

فإن شاء الله طالما هذا هو هدفك الحقيقي فرب العالمين سييسر لك أمورك...أما مبدأ التنازل عن كرامتك فوالله العظيم لم يخطر ببالي أصلا...ولا أيمكن أن أشجع أخ أو أخت عليه...

إن شاء الله ستجد حلا يريح بالك...

وعليك بالدعاء في هذه الأيام المفترجه...وواثقه أن الأخوة هنا لن يقصروا معك...

وحسبي الله ونعم الوكيل علي من وضعك في هذا الموقف ونحن علي أعتاب عيد الفطر المبارك

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

اشكر كل الزملاء ايا كانت اراءهم

ولله الامر من قبل و من بعد

رابط هذا التعليق

أخي العزيز صاحب المشكلة مع الكفيل أولا كل عام وأنت بخير وجميع الاخوة المشاركين اخي العزيز موضوعك بسيط مقابل مشاكل أخرى كثيرة عالج أمورك ببساطة واذا هم كما تقول بيطنشوك فهذا طبيعي لأنك أنت ال قلت مش عاوز أشتغل وأروح لانه هو مش خسران شئ من وقوفك عن العمل وصدقني في اقرب وقت هيطلبوك للعمل بس هم لازم يعملوا كده وأنت عارف ليــه00 وبأنك تروح السفارة وتقول كنت عمرة لاتفعل هذا اطلاقا لان فيه اجرآت اتخذت شديدة في هذا الشأن بصمة عين وبصمة يد على الكمبيوتر للداخل والخارج00 يجب أن تصبر أخي العزيز وكله ان شاء الله بيهون 00 أنا كنت مثلك وكنت عاوز اروح من أول اسبوع والآن لي 17 سنة 00 وأخيرا أتمنى لك الخير وعيد وأتبسط وفرفش وكل عام أنت بخير00 أخوك محمد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عيدسعيد على كل اعضاءالمنتدى

وتهنئة خاصة للاخوة الذين اهتموا بمشكلتى

وعذرا ان كنت قد اثقلت عليكم

وكل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

كل عام وانتم بخير

انا انتظر انتهاء اجازة العيد حتى اذهب لمكتب العمل

الشيئ الوحيد الذى يمكننى اثباته هو عدم اعطائى مرتب الشهر الماضى حتى الان

واحتمال حد من المصريين اللى معايا يشهد انه سحب اقامتى او يشهد ع الركنة السودة اللى انا فيها

لكنى لا اعتمد على هذا كثيرا

هل هناك احد من الاخوة يمكن ان يخبرنى ماذا سيفعل لى مكتب العمل؟

وهل سيأخذ خطوات معى ضد الظلم اللى انا فيه؟

وهل هناك جهات اخرى يمكننى ان اتحرك اليها؟

اسف للازعاج

عيد سعيد عليكم

رابط هذا التعليق

ارسلوا مع زميل لى يأمرونى بالتوجه لمدير الشركة التنفيذى لأكتب تعهدا الا اترك الصيدلية على ان اعود للعمل

هاروح واشوف ال00000عايزين ايه بالظبط

بس كده ولا كده هاروح مكتب العمل

انا صعيدى ومش هاسيب تارى

دعواتكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ذهبت للمحروس

وقالى تعالى بالليل والا اقولك تعالى بكرة الصبح

وبعدين انت ليش جاعد فى البيت اسبوعين؟

كتمت غيظى وقلتله مش كلمتك من اسبوعين ان الحاج قالى ارجع الشغل من بكرة وانت قلتلى لا

زالله ما حدا جاللى شى بخصوصك

يعنى بيستهبلوا رسمى

السؤال الان هل اذهب لمكتب العمل يوم السبت حتى لو رجعت شغلى

انا كده خسرت مرتب شهر تقريبا

والا ما فيش داعى على الاقل دلوقتى؟

افيدونا افادكم الله

رابط هذا التعليق

الحلقة الجديدة من مسلسل الذل

كلمت البيه من شوية

قالى انا مش فاضى دلوقتى

انا جلت الصبح

قلتله:طب ما انا كلمتك الصبح وقلتلى بالليل

رد:لا الصبح الصبح

لا اراكم الله مكروها او ذلا فى عزيز لديكم

رابط هذا التعليق

قضيت الليالى الطوال مابين اليأس والأمل

مشتاقا لحبيب اسمه مكتب العمل

واليوم ذهبت ولسه راجع من المذكور اعلاه

والتقيت بمدير المكتب الذى قصيت عليه قصة ابوزيد

والراجل والحمد لله كل اللى شايفه :ان فعلا الكفيل عنده حق ولازم ارجعله 12 الف ريال لو عايز ارجع مصر

اقولله اتشمت

قولله مخدتش مرتبى

خد عقدى

خد اقامتى

خد نور ايامى

راح

راح

راح

ولا حياة لمن تنادى

يا عم اللى يعمل كده ف الناس اللى تشتغل معاه

ده عادى

يقولى اشتكى

اقوله وبعدين ايه اللى يحصل

يقولى الشكوى ف حد ذاتها تضره

اقله وايه حكاية ال12 الف

يقولى حقه

عليه العوض ومنه العوض

رابط هذا التعليق

أرجو إن صاحب العمل ما يكونش مسك عليك موضوع إمتناعك عن العمل ......

وذهابك لمكتب العمل لمجرد الدردشة يا دكتور لا طائل منه ... ولكن يُمكنك التقدم بشكوى رسمية وتُثبت فيها الغهانة وتطالب الكفيل بحلف اليمين امام المحكمة الشرعية إذا أقتضى الأمر كما تُثبت إمتناعه عن دفع راتبك ... أما موضوع الـ 12 ألف فلا أساس له من الصحة ومالهمش حق فيه ومش عارف إزاي هما حسبوها .

وأطمئن بإذن الله الموضوع هايرسي على دفع مستحقاتك عن الفترة السابقة فقط وهاتروح على حسابك .. وأعتقد إن تذكرة ون واي مش مشكلة إذا كانت دي رغبتك وإذا كان ده هايريحك نفسياً وأهي تجربة حياتية تكون إتعلمات منها دروس مستفادة .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ذهبت لمديرى المباشر امس وطلب منى التوقيع على ورقة اعتذر فيها واعترف انى تركت عملى

طبعا رفضت ورحت كاتب ورقة تعهد الا اترك عملى بدون اى اشارة لأى اقرار منى بأنى تركت عملى

البييه اتضايق وقالى كده مينفعش وانت التعامل معاك صعب

رديت بعنف -لأول مرة-وقلت وانا كمان تعبان فى التعامل معاكم ومش هكتب الكلام ده

وسألته:طب لو كتبته هترجعونى شغلى واخد مرتبى واقامتى امتى؟

رد المحروس:مش دلوقتى

هنشوف

واليوم لاول مرة يظهر الكفيل فى الكادر وانا عارف انه مسافر بالخارج واتصل بي وسألنى

انت عاوز تكمل معانا ولا لأ؟

قلتله ما انا قلتلك من 3 اسابيع وحضرتك سبتنى من غير اى رد او فلوس او اقامة فى رمضان والعيد

ينفع يا حاج تمنع مرتبى الفترة دى؟

رد:انا منعت مرتبك لانك خسرتنى 12 الف ريال

وبصراحة انت كدة مش هتنفع معايه

ادينى 12 الف وسافر لحالك

رديت:لا انا معايا 12 الف ولا خدت منك مرتب شهر واحد

رد:طب هاتلى نصهم

طبعا فرحت لكن قلتله انا معاييش المبلغ وهشوف وأرد عليك

وربنا يسهل

من لديه اى نصيحة فليسدها لى

جزاكم الله خيرا

وادعولى ربنا يفك كربى

رابط هذا التعليق

انا مش مستريح للموضوع ده..

اولاً .. لا يجب ان تترك العمل ابداً وتعتكف في البيت.. لأن ده سوف يؤخذ عليك ..

ثانياً: ممكن ترجع العمل بدون الانتظار لمكالة الكفيل .. وده اثبات لحسن نيتك في رغبتك في استمرارك في العمل ..

ثالثاً: الشد والجذب .. والتشدد في إثبات من الذي بدأ بالغلط وكيفية الاعتذار .. لن تأتي إلا بمزيد من التصعيد للامور .. وهذا لن يفيدك في الوقت الراهن .. كونك جديد على هذه البلد وعدم معرفتك بالنظام .. والمفهوم العام للسعودي وباقي الجنسيات..

رابعاً: واضح من كلامك أنك عملت مشكله كبيره للكفيل .. ويمكن أن تكون خسرته فعلاً 12 الف ريال في أول شهر لك معه .. فكيف يكون رد فعله ..

خامساً: واضح انك وصلت لقرار نهائي .. بعدم قدرتك على الاستمرار مع هذ الكفيل وعايز تمشي فوراً .. وأرجو ان تتريث في ذلك على الاقل حتى تهدأ الامور.

خامساً: لم تذكر ما موقف زملائك في العمل وما هو رد فعلهم تجاهك او تجاه الكفيل وهل الكفيل لديه صيدليه واحده أم عدة صيدليات مثلا..

سادساً: هل انت تسكن في سكن خاص أم انك سكن مع زملائك في العمل في سكن الكفيل..

أخيراً .. تحلى بالصبر .. وفكر تاني وثالث في السبب الرئيسي للمشكله .. وكيفية الخروج منها .. وكيفية إرجاع الثقه بينك وبين الكفيل .. بدون رياء أو فقد كرامه .. ولا اخفيك سراً فقد قابلنا جميعا مشاكل عند بداية عهدنا بالعمل بالخارج..

نحن جميعاً سوف ننصح .. كل في موقعه .. من واقع خبراتنا ومن خلال مواقف مشابه حدثت لبعض منا .. ولكن انت الوحيد القادر على معرفة كيف تحل هذه المشكله .. اسأل زملائك عن طباع الكفيل وماذا يحب وماذا يكره وكيف يتعاملون معه .. وياريت تلاقي واحد منهم علاقته كويسه بالكفيل ويكون واسطة خير بينك وبينه .. مهم جداً ان تسأل زملاء العمل وبالاخص القدامى منهم..

وانا وزملائي الاعزاء الذين تعرفت عليهم في هذا المنتدى وأعتز برأي كل فرد فيهم .. سنكون معك بالمشوره والنصح ..

وفقك الله وجعل لك بعد الكرب فرجاً .. إن شاء الله ... لا تنسى الدعاء " لا الاه إلا انت سبحانك ..إني كنت من الظالمين"

دعاء فك الكرب: لا إله إلا الله الحليم الكريم، لا إله إلا الله العلي العطيم، لا إله إلا الله رب السموات السبع رب العرش العظيم

دعاء: اللهم يا مؤنس كلّ غريب ويا صاحب كلّ وحيد ويا ملجأ كل خائف ويا كاشف كلّ كربة أسألك لأن تقذف رجاءك في قلبي حتى لا يكون لي همُ ولا شغلُ غيرك وأسألك أن تجعل لي من أمري فرجاً ومخرجاً إنك على كل شيء قدير.

دعاء: هبني اللّهم الصبر والقدرة لأرضى بما ليس منه بد، وهبني اللّهم الشجاعة والقوة لأغير ما تقوى على تغييره يد، وهبني اللهم السداد والحكمة لأميز بين هذا وذاك.

دعاء: اللهم آت نفسي تقواها , وزكّها, أنت خير من زكّاها , أنت وليّها ومولاها ،اللهم إني أعوذ بك من علم لا ينفع, وقلب لا يخشع , ونفس لا تشبع , ودعوة لا يستجاب لها ،اللهم إني أعوذ بك من شر ما عملت , ومن شر ما لم أعمل , وأعوذ بك من شر ما علمت , ومن شر ما لم أعلم اللهم إني أعوذ بك من زوال نعمتك , وتحول عافيتك , وفجاءة نقمتك , وجميع سخطك ".

دعاء: اللهم من اعتزّ بك فلن يُذل، ومن اهتدى بك فلن يضِلّ، ومن استكثر بك فلن يقلّ، ومن استقوى بك فلن يضعف، ومن استغنى بك فلن يفتقر، ومن استنصر بك فلن يُخذل، ومن استعان بك فلن يُغلب، ومن توكل عليك فلن يخيب، ومن جعلك ملاذه فلن يضيع، ومن اعتصم بك فقد هُدي إلى صراط مستقيم، اللهم فكن لنا وليّاً ونصيرا، وكن لنا معيناً ومجيرا، إنك كنت بنا بصيرا.

دعاء: اللهم إنا نسألك زيادة في الدين ، وبركة في العمر ، وصحة في الجسد ، وسعة في الرزق ،وتوبة قبل الموت ، وشهادة عند الموت ، ومغفرة بعد الموت ، وعفوا عند الحساب ، وأمانا من العذاب ، ونصيبا من الجنة ، وارزقنا النظر إلى وجهك الكريم ، اللهم ارحم موتانا وموتى المسلمين واشفي مرضانا ومرضى المسليمين ، اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات ، اللهم ارزقني قبل الموت توبة وعند الموت شهادة وبعد الموت جنة ، اللهم ارزقني حسن الخاتمة ، اللهم ارزقني الموت وانا ساجد لك يا ارحم الراحمين ، اللهم ثبتني عند سؤال الملكين ، اللهم اجعل قبري روضة من رياض الجنة ولا تجعله حفرة من حفر النار ، اللهم اني اعوذ بك من فتن الدنيا ،اللهم اني اعوذ بك من فتن الدنيا ، اللهم اني اعوذ بك من فتن الدنيا ، اللهم قوّي ايماننا ووحد كلمتنا وانصرنا على اعدائك اعداء الدين ، اللهم شتت شملهم واجعل الدائرة عليهم ، اللهم انصر اخواننا المسلمين في كل مكان ، اللهم ارحم ابائنا وامهاتنا واغفر لهما وتجاوز عن سيئاتهما وادخلهم فسيح جناتك، والحقنا بهما يا رب العالمين ،وبارك اللهم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم.

تم تعديل بواسطة مسالم
رابط هذا التعليق

الاخ العزيز حسام

انا مش فاهم انتى ليه بتصر على ادخال نفسك فى مشاكل ياخى المسائلة ابسط من كدة

الاخ سين سين اوضحلك الاجراء القانونى واخوه اخرون اوضحوا لك ذلك فلما التردد فى اتخاذ القرار

موضوع الفلوس اللى عيزها منك حنقولهالك تانى وتالت ورابع كلالالالالالالالالالالالالالالالالام فارررررررررررررررررررررررررررررغ طالما مافيش اوراق تثبت ذلك

الموضوع فى ايدك ونصيحة من اخ لك اترك هذا العمل صدقنى من الواضح انه عايز يكسر كرمتك وبعدين حيمشيك لا تعطية هذة الفرصة ثق بنفسك واستعن بالله واخيراً

معاك ما يثبت حقك من اوراق وعقود يبقى توكل على الله وقدمها مكتب اعمل مع طلب فسخ عقد وشرح الظروف التى مريت بيها مافيش هنا شغل بالعفية ولو معكش اى اثبات برضوا قدم شكوى فى صاحب العمل لانك مش حتفضل قاعد كدة لازم تحرك الموضوع ... ومتشتغلش عند هذا الرجل

تحياتى لك

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز حسام

انا مش فاهم انتى ليه بتصر على ادخال نفسك فى مشاكل ياخى المسائلة ابسط من كدة

الاخ سين سين اوضحلك الاجراء القانونى واخوه اخرون اوضحوا لك ذلك فلما التردد فى اتخاذ القرار

موضوع الفلوس اللى عيزها منك حنقولهالك تانى وتالت ورابع كلالالالالالالالالالالالالالالالالام فارررررررررررررررررررررررررررررغ طالما مافيش اوراق تثبت ذلك

الموضوع فى ايدك ونصيحة من اخ لك اترك هذا العمل صدقنى من الواضح انه عايز يكسر كرمتك وبعدين حيمشيك لا تعطية هذة الفرصة ثق بنفسك واستعن بالله واخيراً

معاك ما يثبت حقك من اوراق وعقود يبقى توكل على الله وقدمها مكتب اعمل مع طلب فسخ عقد وشرح الظروف التى مريت بيها مافيش هنا شغل بالعفية ولو معكش اى اثبات برضوا قدم شكوى فى صاحب العمل لانك مش حتفضل قاعد كدة لازم تحرك الموضوع ... ومتشتغلش عند هذا الرجل

تحياتى لك

وانا بتفق مع مسلم فور ايفر كلام والله مظبوط ياحبيبي الراجل ده نيته وحشة استني لاول 11 كدى وحشوف انا حفسخ العقد بتاعى انا كمان انشاء الله بس حجرب التراضى اولا واشوف ان مكنش كدى حطلع على مكتب العمل وربك يسهل اشوف الموضوع ايه هناك

حسام استعن بالله واحذر ثم احذر ثم احذر شكرا

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

ذهبت لمديرى المباشر امس وطلب منى التوقيع على ورقة اعتذر فيها واعترف انى تركت عملى

كويس إنك رفضت وإلا كان شحورك بالورقة دي

وكان نفسي تثبت بأي شكل من الأشكال إنك حاولت تذهب إلى عملك إلى حين إنتهاء مشكلتك وهو اللي منعك ... ساعتها هو اللي كان هايتشحور وتأخذ كامل مستحقاتك ...

لكن إنت متأخر في شكوة مكتب العمل لحد دلوقت ليه طالما ماعندكش نية الرجوع للعمل وقرفان منهم وعايز تسيبهم ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...