اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رحله اتوبيس المحاورات..

Seafood

Recommended Posts

المشهد التاسع

أمام باب الأتوبيس ...

كانت قد مرت قرابة الساعة على أعضاء الإدارة و هم مجتمعون ... خرجوا بعدها .. و قد بدت الصرامة عليهم جميعاً ما عدا متسائل الذي كان يخفي ضحكاته بصعوبة ...و يبدو أنه قد كانت هناك تعليقات مضحكة داخل الأتوبيس جعلته لا يستطيع أن يتوقف عن الضحك بهذه الصورة ...

و كان هشام المتحدث بإسم الإدارة ... فألقى على الأعضاء البيان التالي

إنه من المؤسف أننا و نحن في ظروف كهذه .. و لم يمر أكثر من ساعة على تعرضنا لحادث كهذا ... و لا ندري أين نحن الآن .. و لا كم من الوقت سنمكث هنا ... بينما نحن نتصارع فيما بيننا بهذه الطريقة التي كادت أن تودي بحياة أحد الأعضاء ... و هنا إنفجر متسائل في ضحك هستيري لم يستطع أن يكتمه حتى أنه خر راكعاً على رجليه ممسكاً ببطنه و قد إحمر وجهه ... و كاد باقي أعضاء الإدارة أن يفعلوا مثله لولا أن هشام تماسك و إستمر قائلاً ... و قد إجتمعنا قرابة الساعة و توصلنا إلى القرارات التالية ...

تم حذف باب هدى الإسلام لفترة ... على أن يرجع بعد يوم أو يومين بالشروط التالية.

1- لا يجوز التكلم في مواضيع خلافية .

2 - لا يجوز التكلم بإسم أي طائفة ....كالصوفية أو الشيعة أو غيرها .

3- لا يجوز فتح موضوعات من شأنها اثارة الفتنة بين الأعضاء ... و خاصة بين المسلمين و المسيحيين .

4- لا يجوز محاولة التشتيت و الخروج عن موضوع الحوار الأصلى.

5- كل ما يقوله أي عضو هو مسئوليته الشخصية .

كان وقع هذا البيان قد جلب إلى الأعضاء ذكرى أحداث نوفمبر في المنتدى عندما تم إغلاق باب السياسة ... و بدأ الأعضاء يتذكرون حالة الكآبة التي اصابت المنتدي في ذلك الوقت ... و تداعت إليهم الأفكار السيئة ...

براود مسلم :

حسبنا الله و نعم الوكيل .

إنا لله و إنا اليه راجعون .

الصبر الصبر يا شباب .

ربنا يوفق الجميع .

فعلق واحد قائلاً : كويس إنها جت على باب هدى الإسلام ...

فرد براود مسلم :يا أخ واحد باب هدى الإسلام هو أهم أبواب المنتدى ... و هو الباب إللي ها يبدأ منه الأصلاح إن شاء الله ... أما باب السياسة فكله كذب و خداع و موالاة لأعداء الأمة و الدين ...

نصرنا الله عليهم ..و أعلى كلمته و لو كره الكافرون ...آمين ...

و قال فارو :الحكم على كون باب/ موضوع أهم من الآخر ..هو من إختصاص أعضاء الإدارة / المنسقين

أمون و قد أخرج ورقة من جيبه و بدأ يقرأ منها بجماس و صوت مرتفع :

بسم اللة الرحمن الرحيم

الاستاذ العزيز جدا/هشام

الاخ الغالى الاستاذ/ عادل

تحياتى اليكم و نؤيدكم فى ذلك لعدة اعتبارات و انا متأكد ان جميع المصريين يتفقون عليها

1-الرئيس حسنى مبارك بطل من ابطال حرب اكتوبر العظيمة و رفع رؤوس العرب جميعا ....وليس المصريين فقط ولا يستطيع احد ان ينكر ذلك

2-الرئيس رئيسا لكل المصريين وهو رمز مصر

3-ولا شك ان الجميع احس بالغضب مما حدث لرمز البلد عندما حاول بعض الموتورين اغتيالة بأثيوبيا

4-واخيرا فهو بشر مثلنا ويحاول ان يعلو ببلادنا و بنا . وفقة الله . واذا قبل مصرى ان يهين وطنة فما ......

مانمان : غلط يا أستاذ أمون ... إنت طلعت الورقة الغلط ... دي الورقة بتاعت باب السياسة لما إتقفل ....

أمون : إخص الله يكسفك ...و سايبني أتكلم كل ده ....

و فجأة صاح أبو الفصاد

أبو الفصاد : قلبي ... قلبي ... إلحقوني بحبة الكريزة ...

فسارع إليه محبط قائلاً ... مالك يا أثتاذ أبو الفثاد ... ثلامتك ألف ثلامة ...حاثث بالوجع فين ؟

سيتوصل المصريون إلى حلول لمشاكلهم ...عندما يكفون عن النظر إليها

بعيون أمريكية

يقاد للسجن من سب الزعيم .. ومن سـب الإله فإن النـاس أحـرار

يخاطبني السفيه بكل قبح *** وآسف أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة وأزيـد حلما **** كعود زاده الاحراق طيبا

رابط هذا التعليق

• الردود 210
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

د رجب كتب مع 

اختيار أوتوبيس جديد خالى من الأعطال بدلا من الخردة الذى قاسينا فيه الأمرين

:D :D :D :lol: :lol: :lol:

تقصد اسطول اتوبيسات

وليس بعامر بنيان قوم***اذا اخلاقهم كانت خرابا

رابط هذا التعليق

إسمحولى أن اتحدث بإسم الأخوه المرتحلون الذين نوبونى للحديث والتفاوض مع الأسطى السائق..:D

هو طبعا ويعنى الرحله لذيذه وممتعه وخلابه وكل حاجه... ولكن عاوزين نروح شرم الشيخ عن الطريق الزراعى لعل المناظر الطبيعيه تهدى الجو وتساعد على الألفه بين الأحزاب..أقصد الأعضاء :roll:

والأخوه لا يمانعوا أبدا فى دفع نقود زياده..وانهم يخلوا الشاى بالنعناع يرخ كل ساعه..:D

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

ولكن عاوزين نروح شرم الشيخ عن الطريق الزراعى

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

كده يا اخ هشام، بوظتلنا الكمين ! :D

انا صحيح مكنتش بحب الجغرافيا، بس مش اوى كده..:D طبعا شرم الشيخ طريقها صحراوى ولكن مفيش مانع نلفلها من الطريق الزراعى لعل الجو بالباص يتلطف شويا، وان وصلنا فى سنه..

ولا إيـــــــــه؟ :D

ثم ان مش يمكن فى ال 22 سنه الجايه يكون طريق شرم الشيخ زراعى، هه، هه، هه؟ شوف بس الانجازات ال22 سنه اللى فاتوا وانت تلاقى ان كل شئ ممكن ومشروع توشكى 2 غير مستبعد خالص...

:lol: :lol:

فين بس الضوء اللى فى اخرالنفق اللى قلتلنا نؤمن به؟

:lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

المشهد العاشر

تحت الأتوبيس

شعر الأعضاء بعد هذا البيان من الإدارة بإغلاق باب هدي الإسلام بالمسؤلية ... و إنتابهم إحساس بأنهم في مأزق حقيقي ... و أنه لا وقت للخلافات الهامشية ... فالأمر جلل ...و إذا لم يتصرفوا بتعقل .. فقد يمكثوا في هذه الورطة إلى ماشاء الله ... و بدأوا يقسموا أنفسهم لمجموعات عمل ..مجموعة تقوم بالصعود إلى مكان الطريق الذي هبطوا منه لإستكشاف المنطقة ... و مجموعة تقوم بالتجوال في الوادي للتأكد من خلوه من أي حشرات أو حيوانات مفترسة ... و مجموعة ذهبت لتبحث عن مصدر للماء ... و مجموعة قامت بإنزال الخيم من الأتوبيس إستعداداً لنصبها على أن تكون أول خيمة تنصب للنساء و الفتيات ... فقد تبين أنهم سيقضون الليلة في هذا الوادي قبل أن تصل إليهم النجدة .... و كان على أول مجموعة عمل أن تتأكد أن الأتوبيس ما زال يعمل ...

و هنا صاح سي السيد الذي كان في المجموعة التي ستكشف على الأتوبيس : في سائل بينقط تحت الأتوبيس ...

أصيب الأعضاء بهلع عند سماع ذلك ... فلا بد أن هذا تنك البنزين حدث به ثقب و يسرب ما تبقى فيه من وقود ... أو ربما الموتور يهرب زيت ... أو أي سائل آخر ... و معنى ذلك أن الأمل في الخروج من هذا الوادي والعودة سيتضاءل بشكل كبير ...

صاح هشام على عم مدبولي السواق ...يا عم مدبولي ! ... فلم يجب .. و بدا و كـنه إختفى في مكان ما ...

فقال هشام: مين من الأعضاء بيفهم في الميكانيكا ...

صاح الصاوي: .. أنا ... شوية مش كتير ... أصل كان تخصصي ميكانيكا سيارات في كلية الهندسة قبل ما أحول كمبيوتر .. ممكن أنزل تحت الأتوبيس و أكشف عليه ... إنزلق الصاوي تحت الأتوبيس و إختفى عن الأنظار ... بينما إنشغل باقي الأعضاء في نقاش عما حدث لهم ... و كأنه حلم سخيف ... يريدوا أن يفيقوا منه باسرع وقت ممكن ...

لم تمر برهة حتى خرج الصاوي ... فهرع إليه الأعضاء ... و سألوه ...خير في إيه ؟

صاوي : لا بسيطة ..

يعني الأتوبيس ها يدور ... ؟

صاوي: إن شاء الله ... دا إذا ما كنش في حاجة تانية ...

أمال السائل ده جه منين ..؟.

صاوي: مش مهم تعرفوا لأنه حله بسيط ...

طب ما تقول ... زيت و لا بنزين ..؟.

صاوي: لا ده .. و لا ده ...

أمال إيه ...؟

فرد صاوي و هو ينظر إلى أحد الأعضاء و يكاد أن ينفجر ضحكاً و غيظاً في آن واحد: ... ملوخية ! ... ملوخية يا أستاذ شرقية ... ملوخية ....

نظر باقي الأعضاء إلى شرقية الذي نظر إليهم بكل فخر و إعتزاز بعشقه للملوخية ... ثم نطق بلهجة المحب العاشق الولهان ... أعمل إيه ما قدرش أتصور إن يعدي عليا أربع أيام ما كلش فيهم ملوخية بالدمعة و الأرانب من إيد أمي ...

إلهام : تقوم تجيب حلة يا أستاذ شرقية ؟

شرقية : ما أنا كنت قافلها كويس .. و زيادة في الإحتياط كنت عامللها صندوق خشب ... بس لما حصل إللي حصل .. الصندوق باين عليه ماستحملش الصدمة ...

كليو : طب كنت جبت ملوخية ناشفة ...و طبخناها هنا

شرقية : لأ ... ما ينفعش ... لازم تكون خضرة .. و لازم الست الوالدة , الله يمسيها بالخير , هيا إللي تكون عاملاها ...

كليو: على العموم حصل خير يا فندم ...و لا يهمك ....

أسرع الأعضاء إلى كابينة العفش ليتفحصوا أمتعتهم .. بينما أسرع إبن الوطن برغيف عيش ... و لحقه شرقية ليطمئن على ما تبقى من الملوخية ... و هنا جاء صوت شعنونة ....

شعنونة :لأههههههههههههه ... حصل خير منين ؟ ما حصلش خير أبداً ..... جررررررررررررر

مسلمة مصرية : مالك يا شعنونة

شعنونة : جرررررررررررر

مسلمة مصرية : إيه يا بنتي في إيه

شعنونة : جرررررررررررر ... الفستان إللي كنت هالبسه في " حفلة السمر " جيه عليه ملوخية ...

براود مسلم : حفلة سمر ... مين قال إن في حفلة سمر .. مش عايزين موسيقى و طبل و زمر ربنا يهديكو كفاية

إللي إحنا فيه ... و بعدين لو في حفلة يبقى الأخوات في جانب و الأخوة في جانب حفظ الله لنا نظرنا و إياكم ...

هشام : و بعدين يا أخ براود ... مش قفلنا صفحة هدى الإسلام ... ثم دا مش وقت التفكير في حفلات ...

و لو حصل و عملنا حفلة ... ها نولع نار خفيفة و الدنيا ليل ... و ماحدش ها يبقى شايف التاني كويس ...

براود مسلم : إذا كان كدة معلش ... وقانا الله و إياكم نارجهنم إن شاء الله ...

مسلمة مصرية : حصل خير يا شعنونة أنا معايا فستان إحتياطي ممكن تلبسيه ..

رجب : يا ريت يا جماعة ... إللي معاه حاجة تانية يطلعها ... مش عايزين مفاجئات ...

يعني ماحدش عايز يتكلم ؟ نفتش الشنط يعني ؟

( صوت من بعيد ) لأ ... بلاش تفتيش شنط ...

رجب: ها يا أستاذ يا بو قميص مخطط و بنطلون كوحلي إنت

صوت : أنا ؟

رجب : أيوا إنت يا أستاذ سيد مرزوق ... معاك إيه ؟

سيد مرزوق : أبداً و الله ده طبق "مش" و الحمد لله محاصلوش حاجة ... أصلي كنت حاطه في الشنطة الهاندباج معايا ...

رجب: و إنت يا استاذ يابو قميص مشجر , و شورت و كوتشي في رجليك ؟

صوت : أنا

رجب: أيوه أنت... أمال مين ؟

صوت : مافيش أصل المدام كانت عاملة بامية ...و ماهنش عليا أسيبهم فعملتهم ساندويتشات ...

رجب : و إنت يا سي السيد

سي السيد : سد الحنك .. و بس و الله ...

رجب : الحمد لله إن ما فيش حد جاب معاه فسيخ

إبن الوطن : ها ... بتقولو حاجة ؟

بعيون أمريكية

رابط هذا التعليق

الحمد لله انه طلع ملوخية ، بالرغم اننا ماخدنهاش فى الكلية !

:cry: :cry: :cry: :) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

المشهد الحادي عشر

و بدأ الكلام الجد " التحليلات و المناقشات " ...

في الناحية الأخرى من الوادي كان بعض الأعضاء مجتمعين تحت شجرة مستظلين بظلها .. و يبدو أن هذا الركن من الوادي سيصبح ركن السياسة الدائم ... و كانوا يتناقشون فيما بينهم عن تفسير ما حدث ... و من ورائه.. و إن كان بفعل فاعل أم لا ... و إذا بفري فريير يتقدم ناحيتهم و قد سحب وراءه سائق الأتوبيس و قد بدا عليه

الغضب و الإنفعال ...

و ما إن وصل ناحية باقي الأعضاء حتى ألقى بالسائق على الأرض

قائلاً : شوفوا البيه ظبطه بيعمل إيه...

منمان : عمل إيه ؟ أكل الطورطة ؟

كوكو واوا و قد ضحك ضحكة عالية :.. حلوة يا منمان ....

فنظر إليه فري فريير و قال : لأ يا ظريف .. البيه كان بيشرب حشيش ورا الشجرة البعيدة إللي هناك .. و عشان كدة ماسمعش هشام و هو بينادي عليه ...

متسائل : و إيه يعنى الحشيش ده نعمة

مسلمة مصرية : نعمة إزاي يا أخواني ... إنتو بتتكلموا كأن الحشيش دا أيس كريم ...

سيد مرزوق : أحلى من الأيس كريم

فارو : الحشيش/الأفيون و غيرهما من المخدرات لم يرد دليل قرآن/سنة عي تحريمهما

و قبل أن ينطق براود راداً عليه ... أشار إليه هشام إشارة معناها ... سيب فارو يقول إللي هوا عايزه دلوقتي ... إعمل معروف ... مش وقته ...

فري فريير : مش مسألة نعمة و لا أيس كريم ...أنا قصدي إن البيه يمكن كان محشش و هو سايق الأتوبيس... و الله أعلم كان مبلبع إيه تانى ... و يمكن دخل في طريق غلط ... دا إذا كان عارف الطريق أصلاً ...

مدبولي : برئ يا بهوات ... دي تاني سيجارة أشربها من ساعة ما خرجنا الصبح .. و بعدين يا بيه أنا متعود على الحشيش .. وياما سافرت و أنا بشرب حشيش و ماعملتش حادثة واحدة طول العشرين سنة إللى فاتت...

الطفشان : لحظة يا فري .. مش معنى إنه كان شارب حشيش إنه مش واخد باله من الطريق ...ياما ناس بتحشش و فايقة أكتر من ناس كتير معانا هنا ...

أبو حشيش : صح ...

مصري : غلط .. أكبر غلط

رجائي: هوا مين إللي إتفق مع شركة السياحة إللي مشغلاه ؟

متسائل في إستعجاب : شركة سياحة ؟!

رجائي في تعجب أكبر : قصدك إيه ؟ ... أمال إنت إتفقت معاه إزاي ؟

متسائل : من موقف أحمد حلمي ...

رجائي : إيه ! موقف أحمد حلمي ؟... عم مدبولي ( موجها الكلام إليه ) ... إنت رحت شرم الشيخ قبل كدة ؟

مدبولي في تردد واضح : آه ... آه طبعاً يا بيه

رجائي : يعني تعرف الطريق كويس ؟

مدبولي أيضاً في تردد : هه ؟ .. أيوه .. أيوه يا بيه

رجائي بنظرة تملؤها الشك : إمتى آخر مرة رحت شرم الشيخ ؟

مدبولي : من ييجي خمستاشر سنة ...و إيه معنى السؤال ده ؟

رجائي : لا .. مافيش ... النيابة تكتفي بهذا القدر من الأسئلة ... الدفاع ممكن يتفضل ...

متسائل : الدفاع يطلب التأجيل ....

م أبو زيد: يا جماعة ... أنا في حاجة عايز أقولها من الصبح و خايف تقولوا عليا باتخيل حاجات ...

إيه ؟

م أبو زيد : الأربع ساعات إللي عدت قبل ما يحصل الإنفجار كنا ماشيين في الطريق لوحدنا .. ما عداش جنبنا.. و لا قوصادنا في الناحية التانية من الطريق .. عربية واحدة

سيفود : إيه! ... يعني إيه؟

إبن مصر : أنا برضه لاحظت كدة ... و كمان ما كنش فيه علامات على الطريق زي إللي الواحد متعود عليها ...

بايت : أنا شفت يافطة واحدة بس ... مكتوب عليها " المنطقة خالية من الألغام "و ده كان قبل ما الإنفجار يحصل بدقايق ...

أبو الهول و أرابيسك في نفس واحد: و أنا كمان ما إتخايلتش بأي عربية ...

ثم توالى كثير من الأعضاء يؤكدون نفس الملاحظات

سيفود : أنا مش فاهم ! ... أربع ساعات ماشيين لوحدنا في طريق ما يعلم بيه إلا ربنا ... و ماحدش خطر على باله إنه يقول حاجة ؟ ... يعترض حتى ؟.. أو على الأقل ينبه إللي جنبه؟! ... يقول إيه أللي بيحصل ده ؟! ... إيه السلبية دي ؟!

زيزو : و ما نطقتش إنت ليه يا بو العريف ؟

سيفود : أنا كنت نايم

زيزو : و لما كنت نايم .. إزاي أول ما حصل الإنفجار قلت ..." بس دي مؤامرة"

سيفود : كنت باحلم ... ماحلمش ؟! ..و بعدين أنا ممكن" أفصل" مؤامرة في خمس ثواني ... الموضوع مش موضوع وقت ...

أبو طناش : على العموم الذنب ذنبنا كلنا ... كلنا يا إما كنا نايمين ... يا صاحيين و مش واخدين بالنا ... و قاعدين نضحك على حكاوي المحبط ... يا إما واخدين بالنا بس مطنشين .. و مش فارقة معانا إذا كنا ماشيين وحدنا و لا معانا حد .. ما هيا خسرانة خسرانة ... لغاية ما غرقت المركب بينا كلنا ...

و في هذه الأثناء كان المحبط يواصل سرد حكاويه للشباب و الشابات و الأشبال الذين إلتفوا حوله في ركن آخر من الوادي ... أطلق عليه محبط مؤقتاً إسم .."ركن الأبتسامات" ... و كانت تتعالى الضحكات من هذا الركن فتتردد أصداؤها في جنبات الوادي كله ...بينما كان يتركهم محبط من آن لآخر ليدلي برأيه في ركن السياسة...

موه راداً على أبو طناش : أنا حاسس يا جماعة و الله أعلم إن الموضوع مؤامرة من الحكومة عشان تخلص مننا ... بعد موضوع توريث الحكم لجمال مبارك ... و مطالبتنا بالديموقراطية ...

أحد الأعضاء يحدث نفسه و يقول ... غريبة ... كان المفروض إن سي فود هوا إللي يقترح الإقتراح ده...

لكن سيفود كان في ذلك الوقت جالساً على إحدى الصخور ..و قد أمسك بعصا صغيرة و أخذ يرسم بها على الأرض ... و كان يفكر على مستوى تآمري أعلى من مجرد حكومة تريد أن تنتقم من بعض المشاغبين على الإنترنت ....

مدبولي بعد أن سمع كلام موه : يعني إيه؟ ... هيا الحكومة بطاردكو ليه ؟ إنتو عملتوه حاجه غلط لا سمح الله ؟ هيا إيه العبارة ؟... و إيه الديموقراطية دي؟ ... مش دي إللي بيقولوا عليها " كفر" في الجوامع .. و العياذ بالله ؟... و مين إللي خلاكو تعملوا كده و تعاندوا الحكومة ؟

داروين : الأخ فري فريير ... هوا إللي بدأ الحملة ...و إحنا كلنا أيدناه ...

مدبولي : يعني الجدع إللي إسمه فرافيرو ده هو السبب في إللي إحنا فيه ؟ ... أيوه.. أيوه .... عشان كدة عايز تلبيسهالي ... و ما صدقت إنك لقيتني بأدخن حشيش ... و بعدين يطلع إنك إنت السبب في كل إللي بيحصل ده ...

فريفريير : إسكت يا جدع إنته ... مش عايزين كلام كتير ... إنت ليك عين تتكلم ...؟

داروين : إسمه فري فريير يا بني أدم …

مدبولي : مانا ما بعرفش أنطق الكلمة إللي بتقولها دي ... و بعدين يا بهوات إنتو مش عاجبكم الريس بتاعنا ليه ... دا هوا إللي دخل الكهربا للكفر عندنا ..و هو إللي بنا المشتشفي في بلدنا ... و بالأمارة إسمها على إسمه ... بأه لو مش هوا إللي بانيها تتسمى بإسمه ليه ... ها ؟

فري فريير : يا بني آدم الكهربة كانت داخلة داخلة ... إحنا في القرن الواحد و عشرين ... مش هوا إللي داخلهالكم ...واحد زيك دلوقتي في بلد تانية كان زمانه بيلعب على الكمبيوتر و بيستخدم الإنترنت ...

مدبولي : قرن ؟! و إيه الإنترنت دي ؟! ... كهربة و لا بنزين دي كمان... ؟ .. و بعدين إحنا طايلين إن الريس يتنازل و يتعطف علينا و يخلي زينة الشباب جمال يحكمنا بعده ... و ليه لأ ؟ ... و هوا يعني مين إللي ها ييجي بعد العمدة بتاعنا ما يموت .. ما هو يا أخوه يا بنه ؟ ...

م أبو زيد : و الله منطق برضه ... و ما دام الفلاحين شايفين إن إبن العمدة بيورث العمودية ... يبقى إيه الغريب في إن إبن الرئيس يورثه ...

كوكو واوا : إحنا بنتكلم على سياسة بلد هنا مش كفر ؟

الطفشان : يا جماعة ... الكلام كتر قوي ... و ده مش مظبوط …و أنا من كام سنة جالي إيميل بموضوع زي ده ... و ساعتها إتناقشت مع أصدقاء لي .. و ماوصلناش لحل ... و كل إحتمال وارد ...

مثلاً

= ممكن يكون الموضوع مجرد حادثة عادية زي أي حادثة بتحصل على الطريق السريع

= أو إن السواق كان شارب حشيش زي ما بيقول فر فريير و ماخدش باله و دخل طريق غلط ... أو إنه ما كنش عارف الطريق أصلاً ... زي ما إستنتج رجائي ... و في إحتمال ضئيل جداً أن السواق تعمد إنه يضيعنا ...

= و ممكن يكون لغم إنفجر لوحده أو بفعل فاعل ... إحنا ما نعرفش لغاية دلوقتي ...

= و ممكن و ده إحتمال بعيد إن الحكومة هي إللي دبرت الموضوع ده عشان تخلص مننا.. أنا شخصياً ما سمعتش إن الحكومة عملت حاجة زي كدة أبداً .. بس دا ما يستبعدش الإحتمال ...

لكن في جميع الأحوال إحنا مسؤلين عن إللي حصل بشكل أو بآخر ..زي ما قال أبو طناش ... إننا كنا مطنشين و سلبيين و سايبين الحافلة تسير و عارفين إن قائدها محشش و مش فاهم حاجة و يمكن واخد عمولة من حد عشان يضيعنا .. و كمان معهوش مساعد سواق .. و مع ذلك ماحدش فكر أو جاتله الجرأة إنه يسأله هو رايح فين .. أو يعترض على طريقة قيادته أو الطريق إللي ممشينا فيه ... و قعدنا نضحك و بعضنا نايم ... لغاية ما الفاس جت في الراس ...

بس لازم نفكر بعقل ... لازم الأول نضع النقط فوق الحروف ... أو زي ما بيقول الأمريكان ...

We have to cross the T’s and dot the I’s

يعني نحط شُرط على حرف ال "تي"... و نقط على حرف ال" آي"

مدبولي : أنا مش فاهم حاجة ... و ماعرفش لا "آي ".. و لا "تي "... أنا عايز أعرف دلوقتي حالاً أنا هارجع للعيال و أمهم و لا هاموت و أدفن هنا ؟ ... يا خراب بيتك يا مدبولي ... أنا إللي أستاهل ... أنا إللي طمعت في شوية الفلوس الزيادة إللي عرضهم عليا الأستاذ متساهل ....

داروين : إسمه متسائل ... يا مدبولي ..

مدبولي : أنا إش عرفني .. أهو كان متساهل معايا في الأجرة و خلاص ... و أديني بدل ما أطلع رحلة السلوم مع طلبة المدرسة إللي جانبينا ... جيت هنا مع المطاريد دول ...

ديماج : إيه مطاريد دي ؟!.. نقي ملافظك يا أستاذ مدبولي ... إحنا نخبة من أبناء الوطن المثقفين ... و كل إللي بنعمله ده عشان إللي زيك يعرف يعيش ... تقوم تيجي تقول علينا مطاريد ... صحيح ... خير تعمل شر تلقى ...

مدبولي : و لما إنتو مثقفين و بتستقروا و تكتبوا .. بيحصلكوا كل ده ليه ؟ ... و بعدين يا بيه أنا مش أستاذ ... أنا اصلي فلاح بن فلاح ... و كان عندي أرض و كنت بزرعها ... بس منهم لله يقى إللي وزوني و خلوني أبيع قراطين الأرض و أسافر بلاد بره ... و أشتغل سواق نقل في الخليج .. عشان أقدر أأكل كوم اللحم إللي ورايا و أمهم ... و أديني رجعت و لا طلت أبقى فلاح و لا أفندي ..و نص فلوسي ضايعة على الهباب إللي بابلبعه ...و بدل قراطين الأرض بقى عندي بيت مصخوط من الطوب لاحمر ...

ثم أنا مش عارف " خير " إيه إللي جالنا منكم ... أنا مش شايف غير كلام لغاية دلوقتي ... و يارتني فاهمه ... إشي ديموقراطية على ليبلالية على معرفش ديماغو إيه ...

يا بيه أنا راجل يا دوب بفك الخط ... و ما تعلمتش ... و حفظت إشارات المرور بالعافية ... هاتيجي تكلموني الكلام الكبير ده مش هافهم حاجة ... و لا كإنكم بتقولوا حاجة ... و كلامكم ها يدخل من هنا و ها يطلع من هنا ... و أنا ما بتكلمش عليا أنا لوحدي ... دا حتى يمكن أنا أحسن من غيري ... غيري ما بيعرفش يستهجي إسمه .. و بيبصم .. حتى في الإنتخابات .. بيبصم ... و بالعشرة كمان .....

بعيون أمريكية

رابط هذا التعليق

الأخت مسلمة أيجيبشن هى اكثر شخصية فى المنتدى تستخدم هذا الشكل -----------> :lol: لدرجة أننى حينما أجده فى أى مداخلة أظنها هى من كتبتها

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

كليو: على العموم حصل خير يا فندم ...و لا يهمك ....

هاهاهاهاهاهاها........ ولله انا لو كنت قريت الكلام ده فى موضوع تانى كنت سألت نفسى "الله؟؟؟؟ هو انا قلت الكلام ده امتى؟؟؟؟؟؟؟"

هاهاهاهاهاهاها

ولله يا سيفود انت طلعت باين عليك "سويت" أند ساور.... :cry: :oops: :lol: :cry:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

مش قلنا طفوا النور اللي في اخر النفق عشان يخفضوا المصاريف!

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

هاهاهاهاهاهاها

ولله يا سيفود انت طلعت باين عليك "سويت" أند ساور....  :razz:  :razz:  :D  :)

الله يكرمك يا كليو ...

بس لازم أبقى كدة و إلا مابقاش سيفود ...

بعيون أمريكية

رابط هذا التعليق

المشهد الثاني عشر

شعنونا و مدبولي .. و كدا

و هنا قررت شعنونة أن تتدخل في النقاش بصورة إيجابية ....فقد لاحظت الحيرة التي يعاني منها مدبولي السواق ... فرقت لحاله ...خاصة و أنها كان لديها ميكروباص بسواقه ... فجلست على الأرض بجانبه ...و بدأت تتجاذب أطراف الحديث معه ...

أنا بقى يا عم مدبولي هافهمك ... :roll:

بالبلدي كدا يعني..

أصل أنا زيك .. بكره السياسة كره العمى.. و كدا .. :(

و مافهمش فيها كتير :) ... :?

حتى في المنتدى عندنا ..

قليل لما بادخل على صفحة السياسة .. و كدا ... :)

عم مدبولي : منتدى ؟ و كأنه يسمع هذه الكلمة لأول مرة في حياته ...

شعنونة :

ييييييييييه ... :roll:

قصدي المصطبا أصل إحنا عندنا مصطبا

بيقعد عليها كل إللي إنت شايفهم قدامك دول ...

نتكلم في أي حاجا و السلام ... :?

و ياريت بنطلع منها بفايدا... :?

إلا خناقات آخر النهار أو اليل

على حسب إنت فين من الكرة الأرضيا ...

:(

بص يا سيدي ...

إللي عايزين يقولوه الناس إللي مش عاجبينك دول ...

أنا ها بسطهولك ... :)

مدبولي : إزاي يعني ؟

شعنونة : إنت مش بتقول إنك إتغربت ؟ :!:

مدبولي : أيوه

شعنونة : ليه ؟ :?:

مدبولي : عشان أحوش فلوس للزمن .. أصل الأرض ماعدتش تجيب همها..و العيال مصاريفهم كتير ...

شعنونة :

أهو بالظبط كدا ...

الناس دول عايزين يريحوك :wink:

و إنت قاعد في بلدك معزز مكرم ...

و تكسب في الشهر الواحد

قد إللي كنت بتكسبه و إنت متغرب .. و كدا ...

و يمكن أكتر كمان .. :roll:

و يمكن تشغل عندك ناس كمان و تديهم مرتبات.. و كدا :)

مدبولي و قد أعجبته الفكرة : ... أيوه .. أيوه ... زي أبا العمدة كدة ماهو مشغل أنفار عنده ..

شعنونة :

و مش بس كدا

دول عايزين يخلولك رأي في تمن المحصول..

و الضرايب إللي عليه ...

و سعر الأرض ..و كدا ... :roll:

و هي دي الديموقراطية إللي إنت مش فاهمها ..

و إللي بتقول عليها كفر .. و كدا ... :D

مدبولي : إزاي يعني ؟ .. مش فاهم برضة إزاي تبقى دي ديموقراطية ؟

شعنونة :

يعني إنت دلوقتي ..

لما التقاوي كان بيزيد سعرها و تروح تشتكي للعمدا .. و كدا .. :mad:

كان بيعملك إيه .. و كدا ..؟. :wink:

مدبولي : و لا حاجة ... بيقول أنا عبد المأمور .. .مفيش في إيدي حاجة ...

شعنونة :

أهي الديموقراطية دي هاتخليك تجبر العمدا إنه يتصرف

و يقلل سعر التقاوي ... :twisted:

مدبولي : آني ؟!... مدبولي ؟!... أحكم على حضرة جناب العمدة؟!

شعنونة :

مش إنت بس :?

إنت و باقي الفلاحين

لما يكتر عدد إللي بيطالبوا بأي مصلحا ...

قوم ينفذها العمدة مادام أغلبكم عايز كدا.. و كدا ...

إيه رأيك مش الديموقراطية حلوا ؟ :)

مدبولي : و الله يا ست هانم إنت باين عليك طيبة و بنت حلال مصفي ... وأنا فهمت كل كلامك ... مش زي البهوات إللي قاعدين يتكلموا من طراطيف مناخيرهم ... و نص كلامهم أجنبي ... و مش فاهمه ... أنا عارف بس ليه يبقولوا عليك شعنونة

شعنونة :

دا إسم الدلع يا عم مدبولي.. :razz::razz::razz:

و إسمي الحقيقي شانا .. و كدا ... :?

مدبولي : أيوا ما قلناش حاجة ... بس يعني .. أصل إحنا حادانا في البلد بنقول شعنونة .. على لموأخذه يعني ....

شعنونة :

المجنونا مش كدا؟ :? :oops: :?

مدبولي : أنا إشعرفني بقى ... بس إنتي بميت عاقل من الواقفين دول ... روحي يا شيخة ربنا يرزقك بإبن الحلال إللي يهنيكي و يسعدك ....

مدبولي متحدثاً إلى نفسه بعد أن وزن كلام الشعنونة : طب دي على كدة الديموقراطية كويسة ... و مادام إللي إسمه إيه دا هو سبب الغربة ..و إن أكتر من نص الفلاحين سابوا أراضيهم بسببه و الأسعار في الطالع على طول ... يبقى ...

ثم قال بصوت عال حرص على أن يسمعه جميع الأعضاء : أنا معاكم ... أيوه معاكم ... حتى لو قولتولي إنتع الأتوبيس ده على كتفك و إطلع بيه التل ده .. هأنتعه ... بس يا ريت تبعدو عني... الجدع أبو إيد زي المرزبة إللي إسمه فرافيرو ده ....

سيفود و قد رفع رأسه عن الأرض التي كان ينظر إليها طيلة هذا الوقت ... فسكت برهة ثم قال

سيفود : كل الإحتمالات دي واردة فعلاً ... بس في إحتمال آخر لم يذكر حتى الآن ... إذا كان أديلنا أربع ساعات في طريق مجهول لا نعرف إتجاهه .. إيه إللي ضمننا إن إحنا لسة داخل حدود مصر ؟ ... مش يمكن إحنا جوه إسرائيل دلوقتي ... ؟

شعنونة : يا لهوييييييي :( :( :(

بعيون أمريكية

رابط هذا التعليق

الفاضل سيفود

موهبة خطيرة فعلا اغدقت علينا قدرا كبيرا من المتعة لقد ذكرتنى بمسرحيات الستينات المحشوة نابالم و طرشى و التى كانت السلطات فى غفلة عنها حتى فوجئوا بمسرحية المخططين ليوسف ادريس قالت الحكومة لأ ده ضرب تحت الحزام و كان ان حاصرت قوات الأمن المسرح الذى تعرض فيه هذه المسرحية و كان ذلك فى ميدان العتبة و على ما اتذكر كان ذلك فى ثانى ليلة للعرض الجماهيرى !!!!! و منعت المسرحية !!!!

سيدى الفاضل هل سميتها سكة السلامة 2003 او اخترت لها اسما آخر

لقد أمتعتنى يا سيدى و لو أنى أشعر ان التمثيلية قاربت على الإنتهاء ليتك " تمطها شوية "

أطيب تحياتى للجميع

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

لقد أمتعتنى يا سيدى و لو أنى أشعر ان التمثيلية قاربت على الإنتهاء ليتك " تمطها شوية "

أعترض

على المط والتطويل حتى لا يختل البناء الدرامى

وأقترح القيام برحلة أخرى بسيناريو آخر

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

سيفود..

أولاً كيف عرفت إن إيدي سايبة في دفع الفلوس؟ :D دي حتى مراتي دايماً تتهمني إني باريح نفسي و مافاصلش في الأسعار.

فعلاً... إنت ليك نظرة ثاقبة. :cool:

ثانياً.. اهي لفة ذكية جداً علشان تقنعنا إن معظم الشعب المصري من البسطاء لا يستطيعون ممارسة الديموقراطية..

لكن مش مشكلة... كمل.. أنا مستمتع جداً :wink:

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

الاخ العزيز و اللدود مسلم فخور بيستخدم غالبا التعبير ده

:mad: :mad: :mad:

:D دي من عندي و اوعي ترد علي بده :mad: :mad:

:cool: مساءك فل

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

الأخت مسلمة أيجيبشن هى اكثر شخصية فى المنتدى تستخدم هذا الشكل -----------> :lol:  لدرجة أننى حينما أجده فى أى مداخلة أظنها هى من كتبتها

:lol: :lol:

شكرا يا أخ سبايدر،

أنا بس بحب أعكس ما أشعر فى الحقيقه عند لحظات الابتسام :lol:

إحم...إحم..مع "الاخوات" طبعا :twisted: :devil: :s:

بس متهيألى لو عملنا بحث، بإستثناء باب الابتسام، سنجد الاخوات عاما أكثر إستخداما للإيموشنز. وده بيفكرنى بالإيميل الساخر اللى جالى قريبا عن ليه الرجاله أفضل من السيدات، وكان سببها إنهم فى مود واحد...طوووول العمررررر...على عكس السيدات اللى ممكن مودهم يتغير عشر مرات فى ساعه :lol: :mad: :? :lol: :roll: :lol:

:lol:

على فكره..كان بودى ارد عليك على طول يا أخ سبايدر ولكن أردت أن أضمن مداخلات كثيره بعدك ،تحول بينى وبين سبايدوره الكميله اللى قاعد فى مداخلاتك :lol:

رابط هذا التعليق

مسلمة مصرية : نعمة إزاي يا أخواني ... إنتو بتتكلموا كأن الحشيش دا أيس كريم ...

فى الجون... بس ياه ه ه..انتم لسه فاكرين المواضيع القديمه :lol: دى علامه كويسه ان اللى الواحد بيكتبه مش بيضيع فى الهوا :lol: شفت يا أخ أفوكاتو؟

الطفشان : يا جماعة ... الكلام كتر قوي ... و ده مش مظبوط …و أنا من كام سنة جالي إيميل بموضوع زي ده ... و ساعتها إتناقشت مع أصدقاء لي .. و ماوصلناش لحل ... و كل إحتمال وارد ... 

مثلاً 

= ممكن يكون الموضوع مجرد حادثة عادية زي أي حادثة بتحصل على الطريق السريع 

= أو إن السواق كان شارب حشيش زي ما بيقول فر فريير و ماخدش باله و دخل طريق غلط ... أو إنه ما كنش عارف الطريق أصلاً ... زي ما إستنتج رجائي ... و في إحتمال ضئيل جداً أن السواق تعمد إنه يضيعنا ... 

= و ممكن يكون لغم إنفجر لوحده أو بفعل فاعل ... إحنا ما نعرفش لغاية دلوقتي ... 

= و ممكن و ده إحتمال بعيد إن الحكومة هي إللي دبرت الموضوع ده عشان تخلص مننا.. أنا شخصياً ما سمعتش إن الحكومة عملت حاجة زي كدة أبداً .. بس دا ما يستبعدش الإحتمال ... 

لكن في جميع الأحوال إحنا مسؤلين عن إللي حصل بشكل أو بآخر ..زي ما قال أبو طناش ... إننا كنا مطنشين و سلبيين و سايبين الحافلة تسير و عارفين إن قائدها محشش و مش فاهم حاجة و يمكن واخد عمولة من حد عشان يضيعنا .. و كمان معهوش مساعد سواق .. و مع ذلك ماحدش فكر أو جاتله الجرأة إنه يسأله هو رايح فين .. أو يعترض على طريقة قيادته أو الطريق إللي ممشينا فيه ... و قعدنا نضحك و بعضنا نايم ... لغاية ما الفاس جت في الراس ... 

بس لازم نفكر بعقل ... لازم الأول نضع النقط فوق الحروف ... أو زي ما بيقول الأمريكان ... 

We have to cross the T’s and dot the I’s 

يعني نحط شُرط على حرف ال "تي"... و نقط على حرف ال" آي" 

:lol: :lol: :lol:

[مع إحترامى للأخ الطفشان طبعا :lol:]

رابط هذا التعليق

مش قلنا طفوا النور اللي في اخر النفق عشان يخفضوا المصاريف!

لن نقابل هذا الوضع بالامبالاه... :mad: :mad:

نزلنا واحده عريضه يا أستاذ فرى لو سمحت لكى نقول لا لإطفاء النور...لا لا لا لا لا لا....:lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      أنا لسه عايش... لسه باتعلم، لسه متابع أخبار بلدي... بس من بعيد السنة دي هأتم عشرين سنه عضو في المنتدي... ياه... اكتشفت المحاورات بعد حوالي سنتين من الهجرة... وقت كنت باعاني فيه من صراع رهيب للهوية، كشاب هاجر بعد التخرج مباشرة. هنا قابلت ناس ما كنتش باقابلهم في حياتي العادية في مصر... قابلت افكار و أساليب اتعلمت منها، و اتعلمت اتعامل معاها... هنا نضجت. هنا شاركت في الثورة،. و شاركت في الانتخابات... و عملت أصدقاء قلم ما اعرفهمش شخصيا...   بعد الثورة بسنة أو اكتر... كا
    • 21
      عدت الى القاهرة منذ أكثر من سنة بعد خمس سنوات قضيتها في العمل بإحدى الصحف السعودية..وحين رجعت اكتشفت ان معظم أصدقائي الذي أرتاح في التواصل والحوار معهم قد سافروا للعمل في الخليج..ولم يعد لي سوى القراءة والعمل وفسحة الولاد الروتينية..وأفتقد بشدة لشريك في الحوار يعيد الى ذهني لياقته وأستعيد معه متعة الأخذ والرد والاتفاق والاختلاف ويضيف لي وأضيف له كما يحدث بيننا هنا من خلال مداخلاتنا ومشاركاتنا في المنتدى..فهل يمنحني أحد منكم هذا الشرف..لقد فاتتني فرصة جيدة لتحقيق ذلك من خلال لقاء زهرة البستان الذ
    • 15
      17 سنة و 3 شهور ... دي السنين اللي قضيتها هنا ... يعني اللي كان في اولي ابتدائي ساعتها زمانه دلوقتي اتخرج من الجامعة ... و نحط فوق البيعة انه عاد الثانوية العامة علشان يحسن مجموعه ... ساعات بفكر ان استمراري الوقت ده كله هنا اكيد ان سببه هو اعضاء المحاورات اللي اتفاعلت بمشاعر مختلفة  معاهم السنين دي كلها ... كل واحد او واحدة منهم كان ليه دور في تكوين جزء  من شخصيتي .. اكتشافي لحاجات كتيرة .. وقت من عمري اقضيه بفكر ارد علي حاجة اسعدتني او ضايقتني ... فكرة عمرها ما جات في بالي ... وضع عمري ما
    • Guest ضيف مسلم
      2
      لم أتمكن من الكتابة في قسم المسيحيين في المحاورات. أظن هنا ممكن: بكل أمانة هذه إستفسارات حقيقية  طبعا يمكنكم تجاهلها أو حذفها هل في الديانة المسيحية بعث بعد الموت و حساب على سلوك الإنسان في حياته هل هناك ثواب و عقاب بعد الموت هل هناك أطعمة يجب على المسيحي الطيب أن يتجنبها اليهود مدى علمي لهم قواعد صارمة في الطعام هل طقوسكم التعبدية  العادية  فيها ما يقابل مثلا صلاة المسلمين ٥ مرات يوميا مع شكري و تقديري
    • 1
      نختلف في الأفكار يشتد الحوار ويحتد ونتجاوز ونتراجع ونعتذر نذهب ونبتعد ونعود ومنا من يذهب ولا يعود نزمجر ونغضب ثم نهدأ نغير آراءنا ونجدد مفهومنا لبعض مواقفنا ونحاول أن نطرح أفكارنا بأفضل طريقة وأوضح حجة وأصفى برهان منا من يوفق ومنا من يخونه التوفيق المحاورات البيت الكبير بيت الجميع وإن اختلغنا مع صاحب البيت وعارضناه أحيانا نشعر بواجب علينا المساهمة في استمرار هذا البناء شامخا وأحينا نشعر أنه لم يعد مرحبا بنا لكنه يبقى بيت الرقي
  • أضف...