اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المهاجرين الى كندا

Recommended Posts

إضافة الي الموضوع المشاركة السابقة

يوجد كثير من الجامعات المعترف بها عالميا تعرض الدراسة عن بعد لتخصصات كثيرة وتعطي شهادة انك درست FULLTime ومعتمدة . هي كشهادة معترف بها في نظام الهجرة كشهادة تعليمية ولكن سيطلب منك صحيفة جنائية من ذلك البلد على اساس انك تواجد بها طوال فترة الدراسة.

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

(ماستر أو دكتوراه مع 17 سنة دراسة FullTime ) تحصل على 25 نقطة خلاف ذلك يتم حسابه كالأتي:

1- بكالوريوس مع دبلوم مهني متخصص (3 سنوات ) 22 نقطة

2- بكالوريوس مع دبلوم (2سنة) 20 نقطة ، وبالمثل بكالوريوس مع دبلومة او اتنين أو عشرة برضه 20 نقطة

3- 2 بكالوريوس 22 نقطة

4- دبلوم 3 سنوات (مهني) بعد الثانوي 22 نقطة (أعلى من البكالوريوس)

طبعا الدبلومة المهنية افضل من البكالوريوس في التقييم لانه هو المطلوب في السوق الكندي اكثر..

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا عضو جديد وسالت سوال ولم اجد اي اهتمام من احد لااعرف هل لاني عضو جديد على العموم شكرا لكم وماكو مشكلة

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة بدرية

والله أنا مش عارف أقولك إيه على اهتامك وصبرك وحسن ردك بس عموماً كلمة شكر مش هتكفي والله يجزيكي خير على مساعدتك للناس ، وبعد إذنك هكمل استفساراتي :

أولاً : بالنسبة للأوراق المطلوبة بعد ما تترجم ، هل لازم كل الأوراق دي تتوثق من الجهات الرسمية الخاصة بيها وبعدين تتوثق من السفارة الكندية ولا في البداية بيكتفوا بترجمة الأوراق وبعدين التوثيق في حالة القبول ؟ يعني مثلاً شهادة الجيش بعد ما أترجمها لازم أوثقها من إدارة التجنيد وبعدين الخارجية والسفارة الكندية وهكذا ؟و بالنسبة لشهادات الخبرة وعقد العمل دول كمان محتاجين توثيق ولا برده كل ده في الآخر ؟ وفي كل الأحوال سواء كانت الأوراق موثقة أو غير موثقة ، هل ببعتلهم صور ولا الأصول ؟

ثانياً : الرسوم المطلوبة بتندفع مع إرسال الأوراق ؟ ولا لما يردوا عليه بقبول الطلب وإعطائي رقم الملف ؟ وهل في كل الأحوال هيردوا عليه سواء هيقبلوني في نظام الهجرة أم لا ؟

ثالثاً : هل الأبليكيشن اللي حضرتك وضعتهولي هو نفسه الـ Simplified Application Process ولا في اختلاف بينهم ؟ وأيهما أفضل ؟

تحياتي واحترامي ليكي وألف شكر على مساعدتك

تم تعديل بواسطة moab
رابط هذا التعليق

الأخ الكريم Deemuck

ألف شكر ليك على الرد والإفادة ، بس أستأذنك لو توضح أكتر ما هو المقصود بالدبلومة الفنية ؟ ويا ريت تدينا أمثلة لو عندك فكرة بالدبلومات دي وتخصاصتها سواء في مصر أو في دول الخليج ؟ وهل عندك فكرة إذا كانت الجامعة العربية المفتوحة معتمدة في موضوع الهجرة لكندا ولا لأ ؟ هي عموماً معترف بيها في الدول اللي ليها فروع فيها .

وبالنسبة للجامعات اللي قولت عليها الخاصة بالدراسة بالمراسلة والمعتمدة في موضوع الهجرة ، إيه هي الجامعات دي ؟ وهل في مشكلة لو طلبنا من سفارة الدولة اللي فيها الجامعة صحيفة حالة جنائية ؟

وألف شكر ليك مرة تانية على الإفادة

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم deemuck

ألف شكر ليك على الرد والإفادة ، بس أستأذنك لو توضح أكتر ما هو المقصود بالدبلومة الفنية ؟ ويا ريت تدينا أمثلة لو عندك فكرة بالدبلومات دي وتخصاصتها سواء في مصر أو في دول الخليج ؟ وهل عندك فكرة إذا كانت الجامعة العربية المفتوحة معتمدة في موضوع الهجرة لكندا ولا لأ ؟ هي عموماً معترف بيها في الدول اللي ليها فروع فيها .

وبالنسبة للجامعات اللي قولت عليها الخاصة بالدراسة بالمراسلة والمعتمدة في موضوع الهجرة ، إيه هي الجامعات دي ؟ وهل في مشكلة لو طلبنا من سفارة الدولة اللي فيها الجامعة صحيفة حالة جنائية ؟

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة بدرية

والله أنا مش عارف أقولك إيه على اهتامك وصبرك وحسن ردك بس عموماً كلمة شكر مش هتكفي والله يجزيكي خير على مساعدتك للناس ، وبعد إذنك هكمل استفساراتي :

أولاً : بالنسبة للأوراق المطلوبة بعد ما تترجم ، هل لازم كل الأوراق دي تتوثق من الجهات الرسمية الخاصة بيها وبعدين تتوثق من السفارة الكندية ولا في البداية بيكتفوا بترجمة الأوراق وبعدين التوثيق في حالة القبول ؟ يعني مثلاً شهادة الجيش بعد ما أترجمها لازم أوثقها من إدارة التجنيد وبعدين الخارجية والسفارة الكندية وهكذا ؟و بالنسبة لشهادات الخبرة وعقد العمل دول كمان محتاجين توثيق ولا برده كل ده في الآخر ؟ وفي كل الأحوال سواء كانت الأوراق موثقة أو غير موثقة ، هل ببعتلهم صور ولا الأصول ؟

ثانياً : الرسوم المطلوبة بتندفع مع إرسال الأوراق ؟ ولا لما يردوا عليه بقبول الطلب وإعطائي رقم الملف ؟ وهل في كل الأحوال هيردوا عليه سواء هيقبلوني في نظام الهجرة أم لا ؟

ثالثاً : هل الأبليكيشن اللي حضرتك وضعتهولي هو نفسه الـ Simplified Application Process ولا في اختلاف بينهم ؟ وأيهما أفضل ؟

تحياتي واحترامي ليكي وألف شكر على مساعدتك

هلا والله لا داعى للشكر انا لن افعل اى شيء

المهم

الاوراق مش محتاجة توثيق ولا حاجة ترجمها بس وخليها زى ما هى .

الشهادات المترجمة ابعت الاصول

وشهاداتك للى بالعربي ابعت منها صور

لانهم بردوا عندهم ناس بقرا عربي عشان يتاكدوا

يعنى كل شهادة مترجمة ارفق معاها صورة من الاصل

ممنوع منعا باتا ارسال اى اصول هما نفسهم بيقولوا كدا وبيشددوا اوى على كدا .

الملبغ المطلوب

مننوع منعا باتا ارسال اى فلوش كاش

عليك ن تذهب الى اى شركة صرافة وهما هيعملولك شيك بالمبلغ وهتلاقي اسم المستقبل فى الارشادات اللى جبتهالك وهو بيحرر الشيك للجة المقصودة وانت بس بتحط الشيك ضمن الاوراق المطلوبة وخلاص

الفرق بين السمبيلفيد ابليكيشن والتانى

السمبليفيد دا يعنى انك بترسل ابسط الاوراق المتاحة لحد ما تحصل على رقم الملف وبعد ذلك تبدا تكمل ورقك وترسلة لحد ما يكمل

بس اعتقد انك مش محتاج دا

السمليفيد هو هو العادي بس الفرق فى الاوراق الاولية اللى بتقدمها

فى الاول هيرسولوا لك رقم الملف وبعدين هيردوا عليك بالقبول ان شاء الله

الرفض دى بتكون فى حالات خاصة جدا

واغلبها لو فيه مشاكل جنائية لاسمح الله

او اى معلومة غلط او مزورة

واعتقد ان حضرتك بعيد اوى عن هالاشياء

توكل على الله وربنا ييسر للى فيه الخير

اى خدمة انا تحت امرك

ومافيش داعى لا للشكر احنا اهل :)

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبة لترجمة الاوراق و الشهادات بتبقى من مكتب ترجمة معتمد عند السفارة ولا أى مكتب ترجمة

ولو فى مكتب معتمد يا ريت حد يقول هو ايه و فين مكانه

شكرا جزيلا

محمد عصام

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم Deemuck

دبلومة فنية متخصصة تكون الدراسة من 3-5 سنوات. وتكون في تخصصات كثير منها التمريض ، فنية الكترونيات ، فنية كهرباء وكمبيوتر شبكات ،، الخ . وفي الغالب تكون تتبع

شركات او مؤسسات خاصة وايضا حكومية. منها على سبيل المثال دبلومات تقدمها شركات الطيران في صيانة الطيران والمعدات (BAE systems (

في مصر مراكز للألكترونيات بس مش متذكر اسمائها. والدبلومات السنتين بعد البكالوريوس من الجامعات واغيرها ليست مهنية.

"تعريفها على اساس دبلومة مهنية ليس من عندي ولكن هذا تعريف النظام الكندي"

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم Deemuck

دبلومة فنية متخصصة تكون الدراسة من 3-5 سنوات. وتكون في تخصصات كثير منها التمريض ، فنية الكترونيات ، فنية كهرباء وكمبيوتر شبكات ،، الخ . وفي الغالب تكون تتبع

شركات او مؤسسات خاصة وايضا حكومية. منها على سبيل المثال دبلومات تقدمها شركات الطيران في صيانة الطيران والمعدات (BAE systems (

في مصر مراكز للألكترونيات بس مش متذكر اسمائها. والدبلومات السنتين بعد البكالوريوس من الجامعات واغيرها ليست مهنية.

"تعريفها على اساس دبلومة مهنية ليس من عندي ولكن هذا تعريف النظام الكندي"

بالنسبة لخريجي الجامعات هل الدبلومات المهنية الأقل من سنتين ضمن التصنيف ولا لأ ؟؟

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

:blink:

لو سمحتوا يا جماعة عايزة حد يفيدنى لو ينفع اعادل شهادتى هنا فى مصر قبل ما اسافر كندا اختصارا للوقت مع العلم بانى حاصلة على ليسانس الاداب من جامعة القاهرة قسم المكتبات والوثائق وتقنية المعلوات

انا منتظرة الرد على احر من الجمر وشكرا للجميع

bv:-

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبة لترجمة الاوراق و الشهادات بتبقى من مكتب ترجمة معتمد عند السفارة ولا أى مكتب ترجمة

ولو فى مكتب معتمد يا ريت حد يقول هو ايه و فين مكانه

شكرا جزيلا

محمد عصام

1- ترجمة شهادات الميلاد من وزارة الصحة . وفي الاصل انت تكتبها على كمبيوتر او الة كتبة وتختمها من الوزراة (طبعا النموذج متوفر عندهم )

2- شهادة الزواج من وزارة العدل

3- شهادة التخرج من المكان الذل ي تخرجت منه (بتفاصيل الدرجات لجميع السنوات)

4- شهادات الخبر من مكان العمل

جميع الشهادات وثقها من الخارجية المصرية

بالنسبة لخريجي الجامعات هل الدبلومات المهنية الأقل من سنتين ضمن التصنيف ولا لأ ؟؟

اهل يا عم حازم اخبارك ايه،،،

لازم 3 سنوات

الاخت دعاء

جامعة القاهرة ليس لها معادلة . انا اعرف ان جامعة طنطا والقناة مثلا لهم معادلة.

او يمكن انا مش فاهم اي غرضك من المعادلة..

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا جزيلا يا أستاذ deemuck على ردك بس انا شهادة الخبرة بتاعتى من شركة مقاولات مش كبيرة اوى و معندهاش ترجمة شهادات ولا ختم نسر

فلو حضرتك تقدر تفيدنى ازاى اقدر اترجمها

شكرا جزيلا

محمد عصام

رابط هذا التعليق

اهل يا عم حازم اخبارك ايه،،،

لازم 3 سنوات

ازيك يا ديمو انا الحمد لله كويس

والله انت في بالي يا راجل بس زعلتني دلوقتي بموضوع الـ 3 سنين ده

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ارجو ان يتسع صدركم لمداخلاتي واستفساراتي ...... و يارب يوفقكم لكل ما هو خير و يحفظكم من كل شر

بالنسبة لبكالوريوس هندسة معمارية من جامعة حلوان هل يحتاج معادلة ؟

و ما هي النقاط التي ساحصل عليها من 25 ؟

أخوكم / مديح اللبودي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ارجو ان يتسع صدركم لمداخلاتي واستفساراتي ...... و يارب يوفقكم لكل ما هو خير و يحفظكم من كل شر

بالنسبة لبكالوريوس هندسة معمارية من جامعة حلوان هل يحتاج معادلة ؟

و ما هي النقاط التي ساحصل عليها من 25 ؟

أخوكم / مديح اللبودي

20 نقطة ولا تحتاج الي معادلة

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

انت فين في الرياض صحيح ؟

لاني كنت عايش هناك من يوم ولادتي لحد ما خلصت الثانوي .... ولسه باروح لحد الان

عموما انا حاليا باعمل في الامارات و هاعدي على الرياض في طريقي الى مصر باذن الله زيارة سريعة لوالدي و اخويا

اذا محتاج اي حاجة من دبي انا تحت امرك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...