اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المهاجرين الى كندا

Recommended Posts

السلام عليكم

انا عندى استفسار بالنسبة للهجرة لكندا

انا بكالوريوس تمريض منذ 10 سنوات و اعمل فى الخليج منذ 8 سنوات قسم العمليات و لغة الانجليزية جيدة جدا و متزوجة وعندى طفلان

قدمت اوراقى للهجرة و حصلت على رقم الملف و فى طريقى للحصول على امتحان ايلتس . سؤلى و استفسارى هو هل فرصة التمريض

جيدة فى كندا من ناحية الشغل وهل هناك معادلة لكى اعمل فى كندا و كم تستغرق من الوقت وهل ممكن انا اعمل عندما اصل الى كندا قبل ما احصل على المعادلة . انا سعيدة جدا بهذا المنتدى الرائع و ارجو الرد على استفساراتى من الاخوة اللى عندهم خبرة فى موضوع الهجرة.

اهلين وسهلين بزميلة المهنه بصي يا جميلة اعرفك بنفسي

نجفة بكارليوس تمريض 2001 بس انا قسم قلب بجميع انواعة من مفتوح لمقفول لكلة

التمريض طبعا من المهن المطلوبة فى كل مكان وخصوصا امريكا وكندا

وبخصوص الشغل فى كندا

الاول بتقدمى فى جامعة هناك لمعادلة اليكارليوس بتاعك وانسب واحدة فيهم البرتا عشان بتطلب

sorry couldnt write by arabic

so, alberta the best coz they asking for ielts score 6.5 over all and speeking 7, onterio or toronto asking for 6.5 reading,6.5 writting,6.5 listening and speaking 7 , same in british columbia ,However aberta same association but score much much better .

regarding the

بخصوص الجامعة

حملى كل الملفات المطلوبة من الويب سايت اللى هاكتبتهولك وابعتى واحد لوزارة الصحة فى مصر و الخليج والكلية اللى متخرجة منها

وبعد الابليكيشن املية وابعته معاه المبلغ المحدد فى الابليكيشين

وبعدها هما هيحددوا ايه المطلوب منك بعد كدا

لو عدد ساعاتك تواقف عدد الساعات المطلوب

هيستخرجوا لكى تصريح عمل مؤقت وهيبقي قدامك من 6 الى ى8 شهور تخدى الامتحان

وانا عندي اوفر كويس اوى لكندا

لو ممكن تراسلينى على الخاص او تبعتيلي الاميل بتاعك ضرورى عشان اقولك على الاوفر لكندا وامريكا

يلا يا جميلة دا الويب سايت اهو حملى منه الابليكشين للانترناشيونال والدارسين خارج كندا

http://nurses.ab.ca/Carna/index.aspx

لو احتجتى اى حاجة بخصوص ملي الورق قوليلي اوك يا جميل

متنسيش الافور بتاع كندا ردى على ضرور عشان اقولك عليه

سلام فى انتظارك

Application Forms[/b]

بصي رقم 2 لا تملية لانه عاوز بس لو اشتغلتى فى كندا او امريكا

الاول والتانى يس امليهم

بخصوص رقم 3

هتلاقيه اطبعى منه كذا كوبي عشان الكلية فى مصر ووزارة الصحة فى مصر

والخليج لو مسجلة عندهم ومعاكى تصيرح مزاولة مهنه من هناك

واقراى كويس ورقة الاوراق المطلوبة عشان تعرفي ايه المطلوب من الكلية غير الورقة اللى هتمليها

الموضوع سهل اوى بس ورقة كتير وكما قولتلك لو احتجتك اى سؤال حاضرين

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سلام عليكم ازيكم يا جماعة كل سنه وانتم طيبين انا كنت عايز استفسر على حاجه هل فى حاله رفض الطلب يتم الارسال لى ام لا لأنى بعثت تقريبا من شهر واسبوعين ولم يصل لى اى رد

ومن يومين تقريبا ذهبت اسأل هل تم سحب المبلغ بالوصل الذى معى قالوا ليه فى مكتب التحويل الى عمل ليه الشيك او البنك درفت لسه

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ازيكم يا جماعة كل سنه وانتم طيبين انا كنت عايز استفسر على حاجه هل فى حاله رفض الطلب يتم الارسال لى ام لا لأنى بعثت تقريبا من شهر واسبوعين ولم يصل لى اى رد

ومن يومين تقريبا ذهبت اسأل هل تم سحب المبلغ بالوصل الذى معى قالوا ليه فى مكتب التحويل الى عمل ليه الشيك او البنك درفت لسه

اصبر كمان شهر وان شاء الله مافيش رفض ولا حاجة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

ربنا يطمنك يا نجفة بصراحه انا قلقان اوى اوى انا مش مش مشكله عندى الفلوس المشكلة انا مش عايز تعطيل بس ومع العلم انى بعت الطلب لوحدى بدون محامى ولا حاجه يعنى زى سيادتك وانا عارف الموضوع بياخد وقت كتير جدا جدا فمش ناقص تأخير بس انا تقريبا نسيت كاتب حاجه فى الطلب هو رقم الوظائف الموجود جنب NOC National Occupational Classification Code انا مش عارف الموضوع ده ممكن يعمل مشكله ولا مع العلم انى شغلى موجود انا مهندس خريج جامعة القاهره اتصالات فيارب الموضوع يعدى على خير

يعنى على ضمنتك يا نجفه انى هيجى ليه رد كويس لو صبرت شهر :rolleyes:

رابط هذا التعليق

لوك مستر شريف هما طبعا قايلين اى معلومة خطأ او ناقصة بتاخر فى الابليكيشين بس دا مش رقم الفايل بمعنى ان الحصول على رقم الفايل لا يعنى القبول او الرفض دا مجرد فايل بنفتح وتبدا ترسل عليه على اشياء يطلوبها منك فى المستقبل

وعموما لا تقلق لانهم هيرسلوا لك رقم الملف بغض النظر عن انك نسيت الكود ولا لاء وبعدين هيقوللك لا تقوم بارسال اى حاجة لحد ما يرجعوا الملف الخاص بحضرتك وبعدين هيرسلوا لك رسالة بكل الاشياء المطلوبة

يعنى نووو وريز ات اووووول

وبخصوص الكود لو مش عرفة انا جبتهولك

القي نظرة على اليلينك دا واختار التيتل بتاع حضرتك او الكود

NOC

انسي بقي موضوع الملف دا شوية ومتستعجلش على فكرة المهندسين مطلوبين اوى هناك ودى حقيقة من بوء اصحابي المهاجرين هناك

استغل بقي الوئت فى تحضير لامتحان الاى اليتس والله الموفق

والضامن هو الله احنا بنسعي والله الموفق

سلام عليكم :rolleyes:

.

رابط هذا التعليق

Salamo Alikom Every Body

I am new to this amazing site so accept me ,please, in your community as a brother, friend ... as an Egyptian

And Sorry for writing in English but the keyboad does not support Arabic.

I have many questions about immigration to Canada but first i would like to introduce my self to you.

ok Egyptians :rolleyes:

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا جدا يا نجفةعلى اهتمامك بالموضوع بصراحه انا بحييكى ورفع ليكى القبعه على مجهوداتك الرائعه الى تعتبر قدوره للمشاركين انا كنت عايز اسالك سؤال انتى مقدمه على الهجره من سنه كام يعنى تبع النظام الجديد ولا القديم علشان نكون بعبض خطوه خطوه وشكرا

رابط هذا التعليق

hay every one I want to tell u that I recived my file no. after less than one month with regard that I sent the application to egypt office but they told me that my application will not be processed before 4 years so is that means that i have to wait 4 years before taking any action

and i wantto know more about IELTS score

i want three moderate and one basic but i donot know the band scorethat i should gain and iwant to know if i want to study ( pharmacist) it will require the result of the same tast or I should have another test

رابط هذا التعليق

الخت العزيزة نجفة

لية سؤال ممكن لا تجاوبين علية ان كان محرج لية غيرتي اسمك ؟

والسلام

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

رمضان كريم عليكم يا جماعة .. دي اول مشاركة لية في المنتدي الرائع دة .. احب اشكر كل المسؤليين علي المنتدي الرائع و اشكر كل عضو ساهم ولو بكلمة هنا

انا احمد 22 سنة من القاهرة في السنة النهائية في كلية العلوم double special -Chemistry -Physics

انا متحمس جدا جدا للسفر لكندا و الحلم دة من زمان لدرجة انو بقي عقدة بجد.. المشكلة انا بعد اما قريت التبك دة اكتشفت قد اية انا مش عارف اي حاجة .. و عشان كدة انا جيت هنا.. احب اسال شوية اسئلة و يارب مكنش تقلت عليكو....

السؤال تقريبا اوفر فيو عن الي انا هحتاجو في الهجرة لكندا . و عاوز اعرفو من دلوقتي عشان اطير و اخلصو اول اما اتخرج انشاء اللة..

1- اية الاوراق المطلوبة عشان اقدمها للسفارة؟

2- اية خطوات الاجراءات؟

3- اية احتمالية قبولي بتحصصي ؟

4- سمعت عن مكاتب و محامين يسعدوا في الهجرة؟ هلي هي موجودة في القاهرة؟ و اية نظامها؟

5- اية ال ... ielts

انا اعرف toefl-GRE لكن اول مرة اسمع عن التست دة؟ و دة عبارة عن اية؟ و اماكن تدريبة فيين و امتحانة فيين؟

انا بجد اسف لتكون الاسئلة بايخة و طويلة لكن اللة يكرمكو عاوز اجابات لاني واالة العطيم تهت و مش عارف راسي من رجلية .. علما ب اني كويس جدا في الانجلش و مخلص ال IBI

الف شكر

تم تعديل بواسطة Death Zone

trust I seek and I find in you

every day for us something new

open mind for a different view

and nothing else matters

never cared for what they do

never cared for what they know

but I know

رابط هذا التعليق

الخت العزيزة نجفة

لية سؤال ممكن لا تجاوبين علية ان كان محرج لية غيرتي اسمك ؟

والسلام

لا مش محرج ولا حاجة وانا شرحت السبب فى مشاركه لى هنا

هاجيلك اللينك بتاعها

مشاركة رقم 71 هتلاقيها فى الموضع دا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...mp;#entry301674

معذرة لعدم ادراج الرد هنا حتى لا نخرج عن الموضوع الاصلي

تحياتى وتقديري :lol:

.

رابط هذا التعليق

انا متشكر جدا جدا يا نجفةعلى اهتمامك بالموضوع بصراحه انا بحييكى ورفع ليكى القبعه على مجهوداتك الرائعه الى تعتبر قدوره للمشاركين انا كنت عايز اسالك سؤال انتى مقدمه على الهجره من سنه كام يعنى تبع النظام الجديد ولا القديم علشان نكون بعبض خطوه خطوه وشكرا

انا قدمت فى شهر ابريل 2007

لانى كنت مسجلة مع شركه امريكية قبلها ومحصلش نصيب بسبب الاسباب اللى كلنا عرفنها عرب حجاب اسلام وكمل انت بقي

.

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخت بدريه على ردودك الدائما مميزة بس انا كنت قرأت مشاركة لكى من قبل فتره انك ارسلتى bank statment طيب انتى ليه بعتية بدرى كده مع العلم الذى انا اعرفه انهم فى وقت محدد يقوموا بطلب جميع المستندات والوثائق كلها تقريبا مع بعض او فى فتره زمنيه متقاربة

رابط هذا التعليق

رمضان كريم عليكم يا جماعة .. دي اول مشاركة لية في المنتدي الرائع دة .. احب اشكر كل المسؤليين علي المنتدي الرائع و اشكر كل عضو ساهم ولو بكلمة هنا

انا احمد 22 سنة من القاهرة في السنة النهائية في كلية العلوم double special -Chemistry -Physics

انا متحمس جدا جدا للسفر لكندا و الحلم دة من زمان لدرجة انو بقي عقدة بجد.. المشكلة انا بعد اما قريت التبك دة اكتشفت قد اية انا مش عارف اي حاجة .. و عشان كدة انا جيت هنا.. احب اسال شوية اسئلة و يارب مكنش تقلت عليكو....

السؤال تقريبا اوفر فيو عن الي انا هحتاجو في الهجرة لكندا . و عاوز اعرفو من دلوقتي عشان اطير و اخلصو اول اما اتخرج انشاء اللة..

1- اية الاوراق المطلوبة عشان اقدمها للسفارة؟

2- اية خطوات الاجراءات؟

3- اية احتمالية قبولي بتحصصي ؟

4- سمعت عن مكاتب و محامين يسعدوا في الهجرة؟ هلي هي موجودة في القاهرة؟ و اية نظامها؟

5- اية ال ... ielts

انا اعرف toefl-GRE لكن اول مرة اسمع عن التست دة؟ و دة عبارة عن اية؟ و اماكن تدريبة فيين و امتحانة فيين؟

انا بجد اسف لتكون الاسئلة بايخة و طويلة لكن اللة يكرمكو عاوز اجابات لاني واالة العطيم تهت و مش عارف راسي من رجلية .. علما ب اني كويس جدا في الانجلش و مخلص ال IBI

الف شكر

انا يا جماعة بعد اما قريت شوية في المنتي هنا الصورة بدات يبقي واضحة .. انا عارف ان اول سوالين طوال قوي بس ممكن في سطرين بس ؟لكن ياريت 3و4و5 لاني مش عارف عنهم حاجة

شكرا

and nothing else matters

but I know

رابط هذا التعليق

death zone ,

IELTS =international english language testing system.

same as toefl iwth little difference .

يمكنك تصفح هذا السايت وشوف ايه الاوراق المطلوبة واعملها دونلود وشوف هل انت تنطبق عليك الشروط ام لا

http://www.cic.gc.ca/EnGLIsh/immigrate/skilled/apply-how.asp

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy

.

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك بس هو التويفل بردو شغالة؟ ولا لازم IELTS

and nothing else matters

but I know

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك بس هو التويفل بردو شغالة؟ ولا لازم IELTS

شغال

وممكن تصفح هذا الويب دا لزيادة معلوماتك وتعرف ايه الاسكور المطلوبة

.

رابط هذا التعليق

الف شكر علي مجهودك .. احب اساعد يا جماعة بالسيت دة

www.ets.org

and nothing else matters

but I know

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخت بدريه على ردودك الدائما مميزة بس انا كنت قرأت مشاركة لكى من قبل فتره انك ارسلتى bank statment طيب انتى ليه بعتية بدرى كده مع العلم الذى انا اعرفه انهم فى وقت محدد يقوموا بطلب جميع المستندات والوثائق كلها تقريبا مع بعض او فى فتره زمنيه متقاربة

انا كنت عايز اسالك سؤال يا بدريه هل هما طلبوا منك Bank statment ولا انتى بعتيه كده بدون ما يطلبوا علشان انا الى اعرفه انهم بيبدأوا يطلبوا بعد السنه الثانيه يعنى لما يجى دورى فى النظر الى الملف وبحثة مش فىالأول كده علطول بعد رقم الملف

رابط هذا التعليق

لو سمحت حد يرد على و يفيدنى

انا خريج ميكانيكا قوى 2007 لكن عمرى 26 سنه لانى اجلت الكليه 3 سنين و اشتغلت كمهندس فى مجال الاجهزه الطبيه و بعد كده اخذت البكالوريوس

هل سيتم احتساب خبره ال 3 سنين اللى قبل التخرج ولا لا؟

هل كونى خريج ميكانيكا قوى بس اعمل فى مجال الاجهزه الطبيه ديه هتفرق؟ يعنى اكتب مهندس اجهزه طبيه ولا مهندس ميكانيكا

و هما هتفرق معهم ولا لا؟

و شهاده الخبره اللى هما عايزنها بتبقى من الشركه ولا التأمينات ولا النقابه؟

و انا اتبع انهى مكتب علم بأنى من القاهره, يعنى اروح السفاره ولا ابعت لمكتب لندن؟

انهى احسن نظام

Skilled workers and professionals or Simplified application process

و ايه الفرق فى الجدول الزمنى بينهم ؟

و شكرا

تم تعديل بواسطة cairo lion
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...