اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حل مشكلة مصر الاقتصادية عبر المشروع القومي المصري للقرن الواحد والعشرين

شينكاوي

Recommended Posts

هناك عدة حلول قد تقدم بها مجموعة من الاقتصاديين لحل الازمة الاقتصادية التي تعيشها مصر وانا كمان عندي فكرة قد يكون قد تقدم بها اخرين ولكني لم ار اية تلميحات عنها في المنتدي منذ تشرفي بالالتحاق بعضوية المنتدي .

الفكرة تكمن في ان يقوم مجموعة من علماء مصر الجيولجيون بتحديد مساحة من الاراضي الصحراوية المصرية القابلة للزراعة ولنبدا ب مليون فدان يحتاج الي الاستصلاح ثم تقوم الحكومة المصرية الموقرة بعمل البنية الاساسية لهذه المساحة وذلك من تعبيد طرق وتوصيل المياه الصالحة للشرب والزراعة وتوصيل الكهرباء .

ثم تقوم الحكومة المصرية كذلك بتكوين شركة قابضة مصريه قطاع عام بروح القطاع الخاص وتكون المهمة الاساسية لهذه الشركة الادارعه المالية والزراعية للمنطقة المحددة وتتكون تلك الشركة من مجموعه من الاقتصاديين والزراعيين المصريين الوطنيين المحبين لبلدهم والمشهود لهم بالنزاهة .

ثم تقوم الشركة بتقطيع الارض الي مجموعات موحدة من القطع كل قطعه مساحتها خمسة افدنة اي سيكون لدينا مائتي الف اسرة ثم تقوم الشركه كذلك ببناء منزل علي كل خمسة افدنه وتسليمها لاحد المواطنيين المصريين علي ان تقوم الشركة بتحديد نوع المحصول في كل مربع من الاراضي اي ان تقوم الشركة بعمل تقسيمه جغرافية تتكون من عشرة قطع بواقع مائة الف فدان للقطعة وتقوم بتحديد نوع المحصول الذي يزرعه المستثمر في الارض علي ان تقوم شراكة بين المواطن والشركة بحيث تزود الشركة المواطن بالحبوب المطلوبة والاستشارات الزراعية علي ان يكون لها النصف من الارباح وان تتولي الشركة تسويق المنتجات الزراعية داخل مصر وخارجها .

وتكون الاتفاقية الاصليه علي ان المواطن ليس له حق بيع الارض الي اخر الا بعد 100 عام من تاريخ الانتاج وبذلك نضمن عدم تحايل سماسرة الاراضي والتجار علي المشروع .

تقوم الحكومة ممثلة في الشركة بعمل مدارس متنوعة ومستشفيات ومركز شرطه وكافة الخدمات من مواصلات وغيرها لخدمة المواطنيين القاطنيين بالارض الزراعية .

ويكون هناك نظام نفس النظام المعمول به في البنوك بحيث يعطي كل مزارع رقم خاص به وكارت وذلك لامكانية الحساب الدقيق للتكلفة ونصيب الشركة ونصيب المواطن ولعدم نشوب اي خلاف بين الشريكين .

ارباح هذه الشركة تستخدم في انشاء مناطق اخري مشابهة وبذلك نضمن الاكتفاء الغذائي وعدم سفر الشباب للخارج طبعا الموضوع واسع لكن هذه هي الفكرة .

نحتاج للمشاركة بالراي لمن لديه تعديل علي النظام الاساسسي للموضوع ولكن اشدد علي عدم منح الاجانب اي وسيلة للدخول بالموضوع سواء كرعاة او كمستثمرين سواء كعرب او غيرهم.

ويتم تصنيف المشروع علي انه مشروع مصر القومي للقرن الواحد والعشرين ويستلزم ذلك عودتنا نحن بمدخراتنا للمشاركة في المشروع ولرد الدين لمصرنا الحبيبة .

انتظر مشاركتكم والادلاء بالراي والمشورة بالموضوع وشكرا

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:roseop:

بيتهيأ لي مشكلة مصر أساسا ممكن تكون الانفجار السكاني لان المشكلة دي بتؤدي لمشاكل كتيرة فرعية منها التعليم ومشاكل ف المواصلات ومشاكل في الاسكان والبطالةو.................................الخ

--------------------------------

وفي اقتراح للناحية دي

ان اي اسرة يزيد عدد افراد ابناءها عن 2

تدفع ضريبة معينة للدولة (زي ما عملت الصين)

وبكده يقل عدد السكان بالتدريج

-------------------------------------------

في اقتراح تاني ان التعليم الجامعي يكون حسب الميول والاهتمامات

و في نفس الوقت حسب ما تحتاجه سوق العمل

------------------------------------------------------------------

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

( إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ (12) إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (15) فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ (16) ) سورة البروج

http://audio.islamweb.net/audio/index.php?...d=527&rid=1

http://www.55a.net

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

رابط هذا التعليق

يا عزيزي انت تتكلم بلسان الحكومة نحن 75 مليون مش مليار لا سمح الله وبعدين موضوع الاسرة وتقليل عدد الافراد مش حل

انا اتكلم عن مشروع قومي واحتاج منكم الي من يكون لديه افكار جديدة وتعديلات لنصل لافضل صيغه للمشروع القومي .

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

وبعدين موضوع الاسرة وتقليل عدد الافراد مش حل

فعلا مش حل لكنة جزء مهم من الحل

وبعدين انا محايدة

( إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ (12) إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (15) فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ (16) ) سورة البروج

رابط هذا التعليق

عارفة حضرتك موضوع عدد السكان مش هيحل مشاكلنا ليه لا الزيادة السكانية هذه فطرة واذا انت هتقوليلي ان حتي هي جزء من الحل اقولك ممكن ولكن نحن نطرح مشروع صعب التحقيق لكني اسميته مشروع مصر القومي للقرن الواحد والعشرين عارفة ليه لاننا لوتمكنا من تامين الغذاء للشعب المصري مع تعمير مصر وخلق مدن جديدة وتحقيق صافي ارياح بالعكس سوف نلجا للزيادة السكانيه لاننا لن نختنق في القاهرة فقط بل سنكون علي امتداد مصر كلها في هذه اللحظة سوف نملك قرار مصر وستكون مصرنا اقوي من امريكا ذاتها .

وانا واثق من حياد حضرتك.

ويا ريت تفيديني برايك في المشروع نفسه

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

انا اتعجب وابدي استغرابي فيمن يضع مشاكل مصر في كبر عدد سكانها يااخواني دي حجة الحكومة للتملص من كل سرقاتها ومشاكلها فكل مشكلة ومصيبة وكارثة تلحق بالإقتصاد وبالشعب تكون الحجة الزيادة السكانية اين عدد سكان مصر في بلد مثل الصين او الهند او اي دولة من جنوب شرق اسيا ولم يخرج شخص يوما قال ان الزيادة السكانية مشكلة في الخليج يعتبرون المواطن هو اساس التطور والتقدم اما في بلادنا فكل زيادة معناها خراب وتأخر اي تفكير هذا وفي النهاية اشكر كل من تقدموا بأفكار للمنتدي لحل مشاكل مصر واقول لهم لدى الحكومة ألاف الافكار والمشاريع العملاقة والتي يمكن ان تغير مسار الدولة كلها وكل هذه المشاريع والافكار مكانها الوحيد ادراج الحكومة ان سياسة الحكومة الحالية هي الخراب وليس الإصلاح ولو اشرت الحكومة بطرف اصغر موظف فيها لإصلاح حال البلاد لوجدت الاف المتطوعين في شتى المجالات لرفعة وطنهم يا اخواني ان اول اصلاح لحال البلد ليس بالمشاريع ولا بالافكار لان طريقها جميعا الفشل في ظل حكومة النفاق والسرقات يا اخواني ان اول مشروع لاصلاح حال البلد هو اسقاط الحكومة الحالية وتقديم كل ما فيها للمحاكمة العادلة

رابط هذا التعليق

ساموت بحلمي والحكومة لن تتغير يا اتحاد انا احلم بمصر لديها اكتفاء ذاتي من الغذاء واحلم الا اري طوابير العيش واحلم واحلم متي متي تقيم الفكرة .

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

الاستاذ شينكاوي: يسلم فمّك يا راجل,, احنا فعلا مش هانبتدي في اصلاح اقتصاد البلد الا لو زرعنا ما نأكل,, و نبطّل بأه حكايه استيراد القمح "وبالذات المسرطن بتاع اليومين دول"

بس أهم حاجه الدراسات اللي حضرتك قولت عليها و اختيار أرض المشروع تتم بعنايه و من قبل ناس أصحاب خبرات و أمانه و يكون قلبهم عالبلد بجد مش الناس الي بتغني ورا الريّس في كل حته,,, عارف ليه؟؟

عشان المشروع العظيم ده ممكن نلاقيه حصّل مشروع توشكي اللي عملوه في آخر الدنيا و طبعا بعد المشروع ما اتصرف عليه دم قلبنا من مليارات الجنيهات,, كله طار و اتبخر,,, والدليل شوف عدّي عليه أد ايه لحد دلوقتي و ماسمعناش أو شوفنا حاجه من خيرات توشكي

و طبعا الدراسات العلميه دي و مصلحة البلد و الاكتفاء الذاتي و المصطلحات دي كلها أكيد مش هاتتم في ظل الحكومه الحاليه,, لأنها ببساطه مش هيه الحكومه اللي قلبها عالبلد و مصلحة الشعب الغلبان...

بيتهيأ لي مشكلة مصر أساسا ممكن تكون الانفجار السكاني لان المشكلة دي بتؤدي لمشاكل كتيرة فرعية منها التعليم ومشاكل ف المواصلات ومشاكل في الاسكان والبطالةو.................................الخ

و هنا بأه الأخت someone بتتكلم فعلا بلسان الحكومه زي ماقال الأخ شينكاوي,,,

عارفه يا أخت someone لما زمان كنا بندرس جغرافية الدول كانو بيقولو ايه علي تعداد السكان,,,,, كانو بيسموه "الثروه البشريه"

أحب أقولّك ان الشعب و الناس دول هما الثروه الحقيقه الي ضيّعتها الحكومه واعتبرتها عبئ أساسي و سبب المشاكل اللي البلد فيها,

ماحنا عندنا الصين أهو,,, شوفي عدد سكانها قد ايه,, و معندهمش كل مصادر الدخل زي اللي موجوده عندنا,,, و مع ذلك يعتبر شعب منتج,,, مكفي نفسه,, و كمان بيصدّر لكل دول العالم بلا استثناء,,

عاوز اقولّك زي ما قال أحد الزعماء الصينين "اذا كان كل فرد من الشعب له فم واحد يأكل,, فان له يدان ينتج بهما"

نكمّل الموضوع ده بعدين عشان عاوز أنام :-)

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

و هنا بأه الأخت someone بتتكلم فعلا بلسان الحكومه زي ماقال الأخ شينكاوي,,,

-------------------------------------------------------------------------------------------

أنا بتكلم بلسان الواقع الحالي في البلد يا أ. طاهر

-حضرتك بتتكلم من دبي -يا ترى عندك فكرة عن الواقع ال عايشينه في مصر

-----------------------------------------------------------------------------------

أ.شنكاوي مشروعك هايل بس في مشكلة (الناس ال هتزرع دي محتاجة خبرات كتيرة وعلم عشان المحصول ميجرالوش حاجة لا قدر الله)يعني لازم الناس دي تكون عارفة كل حاجة عن الزراعة قبل التنفيذ وده هيضيف بعد تاني للمشروع

-------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

يا جماعه والله العظيم في مصر ثروات غير الأيدي العامله بس المشكلة مشكلة فساد حكومي وسوء إدارة بمعني إن الحكومه مبتعرفش تدير الأزمات لازم الحكومه دي تسقط ويتم تعيين ناس أكفاء خايفة على البلد مش ناس جاية تنهب البلد زي إللي بالي بالكم

الناس دي مش عايشه معانا على أرض الواقع الناس دي داخله تنهب ثروات البلد

والشخص اللي عاوز يعمل حاجه كويسه للبلد ده بيكون من المغضوبين عليهم والناس اللي عاوزه تخدم البلد دي كتير بس رأس الأفعي مش عاوزهم يعملوا حاجه هو عاوزها خرابه وهيسلمها للصهاينة بدون مقابل أرضنا إللي جت بأرواح شهدائنا هو هيسلمهلهوم بشوية دولارات يروحوا له هو وإبنه "جمي" إلى بنوك سويسرا في حساباتهم السرية

الله يخرب بيته خرب الماء والهواء والزرع وبعد ده كله هيبعبيها ببلاش

بالزمه دي حكومه خايفه على البلد

يجب المطالبة بإستقالة الحكومه ومحاكمتهم محاكمات عسكرية وتأميم ممتلكاتهم من سيارات فارهه وقصور فخمه وأرصدتهم إللي يمكن يكون جزء ولو واحد في المليون من ثرواتهم إللي جمعوها وهم في مناصبهم

عاوز ألاقي يوم وزير ولا حته وكيل وزارة ماشي على رجليه زي بيقت الخلق وبيركب مواصلات حتى ولو ليوم في الأسبوع علشان يحسوا بمعاناة الشعب

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

يا جماعه والله العظيم في مصر ثروات غير الأيدي العامله بس المشكلة مشكلة فساد حكومي وسوء إدارة وناس خايفة على مصالحها بس

الناس دي مش عايشه معانا في البلد الناس دي عايشه في ملكوت تاني

والناس اللي عاوزه تعمل حاجه كويسه للبلد ده بيكون من المغضوبين عليهم والناس اللي عاوزه تخدم البلد دي كتير بس رأس الأفعي مش عاوزهم يعملوا حاجه هو عاوزها خرابه وهيسلمها للصهاينة بدون مقابل أرضنا إللي جت بأرواح شهدائنا هو هيسلمهلهوم بشوية دولارات يروحوا له هو وإبنه "جمي" إلى بنوك سويسرا في حساباتهم السرية

يجب إستقالة الحكومه ومحاكمتهم محاكمات عسكرية

وتأميم ممتلكاتهم من سيارات فارهه وقصور فخمه وأرصدتهم

إللي يمكن يكون جزء ولو واحد في المليون من ثرواتهم إللي جمعوها وهم في مناصبهم موجوده لسه في مصر

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

عزيزي الفساد الحكومي مستشري هذه الايام بل حتي بعد قيام الثروة مباشرة

اما بخصوص الاخت SOME BODY يا سيدتي انا حبنما طرحت الفكرة فقط الفكرة وتعديلا لها انا اقترح:-

ان تتم عملية تعين واسعة لخريجي كلية الزراعة وان يتم تدريبهم اولا ثم بعد ذلك انا حددت ان المليون فدان سوف تقسم جغرافيا الي عشرة قطع بواقع 100 الف لكل قطعة وطل قطعة سوف تخصص لمجموعة محاصيل معينة وبالتالي كل قطعة سيكون مسؤول عنها مئات المهندسين الزراعيين

ثم ان الخوف من الخسارة لن يولد مشروع ففي علم الاقتصاد هناك شئ اسمه RISK MGMTوهي ادارة لحساب الخطر وانا قلت الشركة تكون قطاع عام بروح القطاع الخاص اما عملية التمويل فيكفي ايراد عام واحد من قناة السويس ليصرف علي المشروع وشكرا

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أقدم جزيل الشكر للسيد شنكاوي [ مش عارف الاسم كدة صح ولا غلط ] المهم أقدم له جزيل الشكر على هذه الفكرة الأكثر من رائعة .. ويمكن سبب إعجابي الشديد بها أنها يمكن تتماشى مع ميولي شوية ومطالبتي دائماً بالاتجاه إلى الاستثمار في الانتاج وليس الاستهلاك .

طبعاً مطالبتي عن طريق المنتدى فقط .. فأنا لست سياسياً ولا مسؤولاً كبيراً ولا حتى صغيراً في أي جهة

ولكن لي بعض الاقتراحات عليها إن تفضلتم بقرائتها :

أولاً إن انتظرنا أن الحكومة تعمل لنا حاجة .. فدي [ تقريباً صعبة شوية أو شبه مستحيلة ] .. لأن الحكومة من الأخر هيا مش فاضيالنا .. لكن لو هذه الفكرة يتم تنفيذها عن طريقنا نحن وبأنفسنا .. أكيد هيكون تنفيذها أقرب وأتمنى ذلك .

فلو قمنا نحن المقيمين بالخارج سواء في الدول العربية أو الأجنبية .. لو قمنا بنشر هذه الفكرة على مستوى أقاربنا ومعارفنا بالخارج [ مصريين فقط ] وأأيد فكرة عدم دخول أي مستثمر أو رجال أعمال .. لأن الهدف من هذه الفكرة هيا الانتاج والاستقرار وليس الربح السريع

فلو قمنا بنشر الفكرة كما ذكرنا وكل واحد يشوف ليه أي معارف أو أقارب ذو نفوذ أو سلطة حتى لو صغيرة .. يعني محامي محترم أو لواء جيش أو شرطة أمين يكون متقاعد أو عضو مجلس شعب أمين .. ونطرح عليه هذه الفكرة أو بمعنى أصح لا نطرح عليه الفكرة .. بل يكون عون لنا فقط على تنفيذ هذه الفكرة .. ونقوم بتجميع مبلغ من المال وبالتساوي .. ونتقدم إلى أي محافظة أو حتى مدينة جديدة ونطلب منهم تخصيص قطعة أرض [ مساحة ألف فدان مثلاً ] للاستثمار الزراعي [ وحتى لو تم أخذها بنفس السعر الذي تبيعه الدولة للمستثمرين ] على أن توضع الشروط التي ذكرها السيد شنكاوي [ بأنه لا يجوز بيع هذه الأرض أو التنازل عنها أو التصرف فيها بأي شكل من الأشكال قبل 100 سنة ] فمثلاً مدينة السادس من أكتوبر أتوقع أن الجميع يعرف أنها مدينة راقية والكل يتمنى أن يكون له ملك فيها .. فممكن نتقدم إلى جهاز المدينة [ عن طريق أحد الذين ذكرتهم من عضو مجلس شعب أو محامي او لواء متقاعد أو أي شخص يكون درع لنا ] نتقدم إليهم بطلب قطعة أرض لهذا الغرض ويتم تقسيمها بالتساوي بين المشاركين ويتم تحديد محاصيل معينة حسب طبيعة الأرض وكذلك يتم عمل مزارع مواشي ومزارع سمكية ومزارع حيوانية مختلفة .. ويتم عمل مجلس أمناء ثقات يتم تسويق المنتجات عن طريقهم ويتولوا كذلك التعامل مع الجهات المختصة في الحصول على البذور او الأسمدة أو غيره .

فبهذه الطريقة من قام بالمشاركة يضمن حصولة على قطعة من الأرض [ أياً كانت مساحتها ] وكذلك يمكن إقامة بيت صغير عليها أو فيلا صغيرة [ كل حسب إمكانياته ] فيكون بذلك حصل على المسكن وكذلك مصدر الدخل الثابت تقريباً .. ولو أراد الاستقرار بمصر يضمن له دخل معقول وإن لم يرغب بالاستقرار في الوقت الحالي فيقوم بجلب عمالة من طرفة ويلتزم هو برواتبهم لحين عودته .. على أن يكون شرط أساسي لهذا المشروع هو أن تعطى مهلة للبدء في المشروع فور استلام الأرض بمدة لا تزيد عن ستة أشهر [ لكي لا تستخدم للاستثمار أو التسقيع مثل ما يقال ] .

مش عارف الكلام ده حلم ولا ممكن ييجي وقت ونتحد فيه ولو لمرة واحدة على شيء نافع لنا ولأبنائنا ولوطننا ولمستقبلنا جميعاً .. ولا نفكر بمفردنا وبمصحتنا الفردية .. ونتأكد دائماً بأنه كلما زاد العدد كلما صعب كسرنا .

فلو كل مغترب أو على الأقل أعضاء المنتدى فكر بهذه الفكرة .. وجعلها من ضمن أهداف سفرة للحصول على المبلغ للدخول في هذا المشروع .. أكيد هيكون أفيد وأصلح له بالمقام الأول .. ولو قمنا بجمع مبلغ [ 100 ألف جنيه ] من كل مشارك [ وأرجو عدم التعليق أو التريأة على هذا المبلغ ] لأنني لا أعتقد أنه بالصعوبة البالغة .. وأقسم بالله أنني أول من يشارك بهذا المشروع حتى لو قمت ببيع شقتي وقعدت بمنزل والدي أنا وأسرتي .. لأنه هيكون لفترة مؤقته لحين استلام الأرض .. لأنني بعد ذلك سأجني أكثر من ثمن الشقة أو حتى الفيلا .

فلو افترضنا أننا أصبحنا مئة مشارك .. فيكون المبلغ [ 10 مليون جنيه ] وأعتقد أنه مبلغ كاف لتأسيس شركة أو أياً كان مسماها لنتمكن من التقدم لاستلام أرض في مدينة مثل 6 أكتوبر أو أي منطقة أخرى مثل طريق الفيوم أو الاسماعيلية أو غيرها .. لأنني أعتقد بأن نظام الحكومة أنها بتاخد مقدم دفعة والباقي على فترات [ لا اعلمها ] ولكن هذا المبلغ سيكفي حتى للبدء .. وبمولد المشروع أكيد سيزيد العدد .. فأنا بمفردي معي أكثر من خمسة من الأصدقاء المقربين جداً ومن لديهم نفس الميول وليسوا أعضاء في أي منتدى ، وعلى استعداد لنشر الفكرة لجميع من أعرفهم . ولو كل فرد استطاع جمع خمس أفراد على أقل تقدير .. فسيزيد المبلغ وتكبر الفكرة .

وياريت لو يتم تنظيم الفكرة عن طريق محامي محترم أو من لديهم الدراية الكافية بالأمور القانونية .

وياريت من الأخ شنكاوي أن يتواصل في هذا الموضوع للخروج لحيز التنفيذ مع الاقتناع بإقامة المشروع بأنفسنا وليست الدولة ..

ويكون اسم الشركة أو المشروع [ شركة المصريين الزراعية ]

وأسف على الأطالة وعدم ترتيب الكلام ..

متمنياً التوفيق

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

السيد العزيز MOOMانا اتوجه لك بالشكر الجزيل علي ما قدمته من اقتراح جيد جدا الا وهو الاعتماد علي النفس في تنفيذ المشروع لكن انا خايف من شئ واحد بس هو الذي جعلني افرح بفكرتك ولكن مع خوف هذا الحوف ناتج عن ممارسات حكومتنا المبجلة تجاه اي مشروع مصري خاص يهدف الي رفعة مصر ولي سؤال هل تعتقد ان الحكومة ممكن تسيبنا في حالنا مش عارف ؟؟؟؟

اما بخصوص فكرة الارض فانا ان عندي البديل الشخصي لنفسي طبعا انا ناوي اجمع لي مبلغ كويس وانزل مصر في هناك ارض في منطقة غرب المنيا وهي مستصلحة ومتوفر لها المياه والكهرباء وساشتري لي كام فدان وابني عليهم بيت كويس وساحاول الاستثمار بالزراعة والثروة الحيوانيه هي الارض بعيد عن المدن شوية لكن مع حتة عربية يكون الموضوع اتحل .

لكن يا عزيزي انا نفسي الحكومة تتبني المشروع الكبير قوي مشروع مصر القومي الانتاجي وليس الاستهلاكي وكلمتك دي عجبتني قوي لاننا الان نستورد اكل قطط وكلاب يا عم الحاج عارف انا اعرف كلب بياكل لحمة كل يوم كل يوم كل يوم بجد كل يوم طبعا انا محروق قوي لان في ناس بتشم ريحة اللحمه شم كل شهر شفت الفرق بين الكلب والانسان بس مش اي كلب كلاب اولاد ناس بجد .

المهم اننا يجب ان ننشر الفكرة واي فكرة هادفة حتي تصبح راي عام تجبر الحكومة علي تنفيذها وان لم يكن لنا نحن شرف المشاركة فسياتي جيل مصري شريف بحكومة مصرية شريفة تخدم مصالح مصر اكييد اليوم ده هييجي اكييد ؟

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

اقدم شكري وتقديري للأستاذ شنكاوي والاستاذ moon ,والأخت someone اقول لها ان مصر بها 75 مليون 65 مليون منهم فلاحين

ويفهمون في الزراعة احسن من اي متعلم واخيرا شكرا خاص للاستاذ moon واحييه على فكرته ان دلت تدل على ان مصر ماذال بها شرفاء وابدي استعدادي التام للانضمام له في فكرته على ان يتم لها الدراسة المستوفاة وان تتم بمعاونة ناس شرفاء

رابط هذا التعليق

لاخت someone انا مصري من بلد ارياف اود ان احكي لكي ولكل قراء المنتدى قصة صغيرة: منذ نشأتي في قريتي الصغيرة بمحافظة الشرقية اجد الفلاحين في بلدنا يهتمون بزراعة الخضروات عن كل المحاصيل الاخرى فكانو يجيدون زراعة جميع انواع الخضروات ويجدون فيها المكسب الوفير وخاصة محصول الطماطم فقد اشتهرت به القرية حتى وصلت شهرتها القاهرة فقد كان التجار يأتون يوميا بعد المغرب ويلفون على البيوت ليرجعون بعرباتهم النقل الكبيرة محملة الى اخرها بأقفاص الطماطم وكان الفلاحون يتفننون في زراعتها وكانت من النوع البلدي الكبير الحجم والتي تزن 2 او 3 حبة منه كيلو واحد الى ان جاء يوسف بك والي واتشر خبر بذور الطماطم الجديدة بيقول المرشد الزراعي انها تثمر على 3 مراحل وانها تعطي محصولا يزيد 5 اضعاف الطماطم البلدي طبعا الفلاحين هرولو الى الجمعيات التعاونية وكان الكيلو من البذور باهظ الثمن وقد اشتروه بعد ان اقنعوهم في الجمعية ان المحصول الجديد يعطي ارباحا جمة وقد تمت الزراعة ويا ليتها ما تمت فقد اعطت الطماطم الجديدة ربع المحصول المعروف لدى اهل القرية هذا بالإضافة ان عمرها قصير جدا ففي الموسم الجديد امتنع اهل القرية عن استخدام هذه البذور ورجعوا الى محصولهم القديم ليفاجا الجميع بالصاعقة الطماطم البلدي لم تكبر ولم تعطي محصولا مرضا مجهولا يصيب الشجرة فيجعلهاتتوقف عن النمو عند مرحلة معينة وسرعان ما انتشر هذا المرض ليصيب الأراضي التي لم يزرعها اصحابها بالمحصول الجديد لتتوقف زراعة الطماطم في القرية من 1990 الى الان فكل زراعة لاي نوع من الطماطم يكون مصيرة نفس المرض وفي وانهاية ارسل شكري وتقديري للسيد الدكتور يوسف والي بك واقول له عشت زخرا للوطن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أشكر الأستاذ شنكاوي والأستاذ Etihad على تعليقهم وتأييدهم للفكرة رغم أنها في الأساس فكرة السيد شنكاوي ولكن مع تعديل فكرة إقامة المشروع عن طريقنا نحن وليست الدولة .

وتعقيباً على الأستاذ شنكاوي على [ إن الدولة هتسيبنا في حالنا ] فعلشان كدة أنا اقترحت بأن يكون من ضمن الأعضاء أحد المحاميين أو اللواءات المتقاعدين أو أعضاء مجلس شعب ثقات ليكونوا ظهر لنا لمثل هذه الأمور .

وياريت لو نجد مداخلات من أحد الأخوة الذين على دراية بالشؤون القانونية ليبلور هذه الفكرة في شكل قانوني سليم وبما يضمن كافة الحقوق للجميع وما هي الخطوات الأولى للبدء بها .

بالنسبة لي فأنا مقيم حالياً [ بقطر ] ولكنني سأستقر قريباً في مصر بإذن الله تعالى [ بس ياريت محدش يقول إني بقول هذه الفكرة لتكون مصدر دخل لي عند استقراري بمصر ] لأنني عندي شغل في مصر ولله الحمد ..بس ميمنعش إن ده حلم يراودني طول حياتي وأنا غالباً لا أهوى الأعمال الروتينية وأفضل العمل الحر .

فياريت أن نسأل جميعاً أي من معارفنا عن هذه الفكرة وكيفية ظهروها إلى حيز التنفيذ .. وبالنسبة لي فأنا لي بعض المعارف من اعضاء مجلس الشعب ممن يشهد لهم بالنزاهة [ وهم طبعاً قلال جداً ] وسأعرض على بعضهم الفكرة وكيفية مساعدتنا على تنفيذها .

وأكرر أيضاً يا ريت لو نجد مداخلة من أحد المحاميين ليفيدنا في الشكل القانوني لها خاصة وأن كل منها في بلد مختلف .

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

الأستاذ MOON بعدالتحية لقد قرات فكرتك بعد التعديل على فكرة الأستاذ شنكاوي وانا معاك ان انتظار الحكومة تعمل حاجة ده عشم ابليس في الجنة واضم صوتي لصوتك لنكون اول اثنين يساهمان في هذه الشركة ونعرض الموضوع في المنتدي بان الشركة تحتاج لشركاء جدد ومن ثم نبحث عن محامي ذو خبرة بمثل هذه المواضيع لتكوين الشركة على اساس قانوني ولا ننتظر دخول محامى بالصدفة الى المنتدى على ان يكون كل شريك رجل يشهد له بالنزاهه وحب الوطن على المصلحه الشخصية

رابط هذا التعليق

شكراً للسيد etihad على متابعته واهتمامه بالفكرة ..

بس أنا ملاحظ أن الأستاذ سي السيد لم يشارك ولا بمداخلة واحدة .. يا ترى الفكرة مش كويسة ولا مش عجباه ؟؟

ياريت لو يفيدنا بآرائه وتعليقاته البنائة .. كما أرجو منه كمشرف أن يقوم بتثبيت الموضوع في المنتدى وأن يضع له عنوان مناسب

ومن الناحية الأخرى ياريت لو كل من يقتنع بالفكرة ويرغب بالمشاركة بها .. أن يقوم بنشرها على المستوى المحيط به ويقنعهم بها .

وأعتقد أن هذه الفكرة أيضاً تقضى على مشكلات الأخوة الباحثين عن أرض أو شقة أو فيلا في ظل هذا الغلاء ومنهم الأخوة والأخوات [ الباشا المصري - بنت الشاطئ - عصام أبو الفتح - نجفة - felfel - وغيرهم من الباحثين عن عقار ] .. لأن هذه الفكرة تضمن أيضاً مساحة معينة من الأرض للبناء عليها .. ولو تم إقامة المشروع في أي منطقة .. يدوب حتة عربية تخلية قريب من أي حته في مصر - وطبعاً لو جمعنا ثمن المبلغ المشارك به وثمن السيارة .. أكيد هيكون أقل من سعر أي قطعة أرض مباني أو شقة محترمة .

ياريت تاني لو يقوم الأستاذ سي السيد بتثبيت الموضوع .

من قال لا ادري فقد أفتى

رابط هذا التعليق

ربنا يعدلها والمشروع يمشي وانا من ناحيتي سوف اقوم بتنفيذ الفكرة بصفة شخصية هاخد ارض كام فدان وهبني عليهم بيت واعمل مشروع تثمين حيواني بس في مكان توفرت له المقومات زي غرب المنيا او اي منطقه شويه ماشي حالها -وانا لازلت مصر علي ان المشروع حكومي اكثر منه اهلي يا جماعه انا بتكلم عن مصاريف جامده طرق - مواصلات -مدارس الموضوع لازم الحكومة صدقوني وبس

أنا مصري

بحبك يام البلاد والكون

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...