اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التخلف في جمارك السيارت

Recommended Posts

الأخت نجفه,, أنا آسف عالتأخير فالرد, لكن الأخ عفريت أكرمه الله ريّحني و حسب هو الحسبه,,,

و كمان نصيحة الأخ عفريت صحيحه و 100%,,, و أنا أضيف انك ممكن بمجرد تبيعي سيارتك ال 1800 و أكيد هاتجيبلك سعر كويس لأن التويوتا من الأنواع اللي ليها قيمه عاليه لاعادة البيع (ري سيل فاليو),, و بالتالي هايكون ليكي الاختيار انك تشتري سياره تويوتا 1300 أو أي نوع تاني 1600(بغرض انك برضه تنزليها مصر),, أو انك تخليها معاكي طول فترة وجودك بالخارج (بس اوعي تفكري تنزليها مصر),, و آخر المده, ممكن تبيعيها و تنزلي تشتري سياره من مصر جديده أو مستعمله استعمال طبيب,,,(ده لو هان عليكي تدفعي في مصر المبالغ الخياليه بتاعت السيارات...

و علي فكره اللوجو القديم بتاع علم مصر كان أكثر من رائع و مميز جدا

الأخ عبده باشا,,,, الالقاب اتلغت من أيام الثوره و رجعت تاني علي ايد بتوع الشرطه,, اوعي تكون منهم؟؟؟ أنا بس بضحّك معاك :-)

موضوع السي سي بتاع السيارات و ارتباطه بقدره الحصان, ده بيختلف من سياره لسياره علي حسب التصميم و قدره كل شركه علي الوصول لأكبر قدره ممكنه,, مثلا ال 128 ال 1300 سي سي بتاعت شركة النصر (اللي هيه الصناعه الوطنيه) قدرتها 68 حصان بالتمام و الكمال, في حين ان الكورول واللانسر 1300 سي سي قدرتهم 92 حصان,, اللانسر 1600 بنظام السي في تي قدرتها 122 حصان, البي ام 316آى 115 فقط, و المازدا 3 قدرتها 107 بس,, الموضوع بيختلف زي ماقلتلك,,, راجع صفحه.......... في دليل المالك ,,, و أخيرا تقدير السياره فالجمارك بال سي سي مش بالهورس باور...

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

الأخت نجفه,, أنا آسف عالتأخير فالرد, لكن الأخ عفريت أكرمه الله ريّحني و حسب هو الحسبه,,,

و كمان نصيحة الأخ عفريت صحيحه و 100%,,, و أنا أضيف انك ممكن بمجرد تبيعي سيارتك ال 1800 و أكيد هاتجيبلك سعر كويس لأن التويوتا من الأنواع اللي ليها قيمه عاليه لاعادة البيع (ري سيل فاليو),, و بالتالي هايكون ليكي الاختيار انك تشتري سياره تويوتا 1300 أو أي نوع تاني 1600(بغرض انك برضه تنزليها مصر),, أو انك تخليها معاكي طول فترة وجودك بالخارج (بس اوعي تفكري تنزليها مصر),, و آخر المده, ممكن تبيعيها و تنزلي تشتري سياره من مصر جديده أو مستعمله استعمال طبيب,,,(ده لو هان عليكي تدفعي في مصر المبالغ الخياليه بتاعت السيارات...

الأخ عبده باشا,,,, الالقاب اتلغت من أيام الثوره و رجعت تاني علي ايد بتوع الشرطه,, اوعي تكون منهم؟؟؟ أنا بس بضحّك معاك :-)

موضوع السي سي بتاع السيارات و ارتباطه بقدره الحصان, ده بيختلف من سياره لسياره علي حسب التصميم و قدره كل شركه علي الوصول لأكبر قدره ممكنه,, مثلا ال 128 ال 1300 سي سي بتاعت شركة النصر (اللي هيه الصناعه الوطنيه) قدرتها 68 حصان بالتمام و الكمال, في حين ان الكورول واللانسر 1300 سي سي قدرتهم 92 حصان,, اللانسر 1600 بنظام السي في تي قدرتها 122 حصان, البي ام 316آى 115 فقط, و المازدا 3 قدرتها 107 بس,, الموضوع بيختلف زي ماقلتلك,,, راجع صفحه.......... في دليل المالك ,,, و أخيرا تقدير السياره فالجمارك بال سي سي مش بالهورس باور...

رابط هذا التعليق

اهلين اخ طاهر شكرا لك , والاخ اتحاد وللاخ العفريت

على مجهادتكم الرائعة والمعلومات القيمة وردكم على تسؤلاتنا

انا شايفة طالما مش هينفع انزل عربيتي يبقي خليها معايا ولما اقرر انزل ابقي ابيعها وخلاص واشترى من مصر

لتفادى موال الجمارك الطويل العريض ومصاريفة اللى تكفى لتمن عربية جديدة تانية

وبخصوص اللجو هو كان موجود فى الصورة الشخصية بس غيرت الرمزية يعنى كنيو لوك بس رجعته تانى لانى بردة حسيت انى تخليت عن مصر :roseop::roseop:

لكن دلوئتى الحمدلله رجعته تانى عشانك وعشان خاطر مصر :roseop:

تحياتى وتقديرى

لك وللاخ العفريت

الاخ اتحاد

شكرا على مجهودك الرائع الموضوع القيم الذى اتاح لنا الفرصة لمناقشة موضوع حيوي مثل هذا

وشكرا على الرد والتوضيح :roseop:

الاخ العفريت

على فكرة انا مبسوطة جدا بموجهودك الرائع وباحس انك ماشاء الله ليك فى كل حاجة وكمان بتجيب الحاجة من جميع جوانبها واضح انك مثقف جدا ومطلع

ربنا يزيدك من علمة كمان وكمان

:roseop:

نجفة

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

اختنا العزيزة نجفة

اشكرك على مجاملتك الرقيقة وتمنياتى للجميع بكل خير

للاسف عندما خرجت من مصر لم اجد اى احد يساعدنى فى مثل هذه الامور ولم اجد من يرشدنى لاى طريق فى غربتى ولذلك قررت ان ابذل مافى وسعى لمساعدة الاخرين اذا ما اتيحت لى الفرصة و المعرفة

مع كامل تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

الأخ عفريت,,

علي الرغم من التوبيك "مداخلات الإطراء و الشكر فى محاورات المصريين",,,, الا اني برضه لازم أقولك شكرا لمساعداتك و معلوماتك القيمه,, و هيه دي شهامه و طيبه المصريين اللي بيساعدوا بعض و بيقفوا جنب بعض,,,و برغم كل اللي بيحصل في مصر, لا يمكن يخلي مننا جينات الشهامه و الجدعنه...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest احمد علي
      0
      انا اشتريت بلايستيشن 4 لابني وهنزل بيه مصر قريب فهل هدفعله جمارك ف المطار مع العلم انه جهاز واحد وطبعا مقفول بكرتونته 
    • 68
      أحنا بالصلاة عالنبي عندنا فى مصر أنظمة جمركية تشيب رأس الكتكوت وهما هناك حسبنها بالورقة والقلم بحيث يخليك تكره اليوم اللي أشتريت فيه عربية من بره ... على سبيل المثال عندنا فى السعودية سعر التويوتا كرولا 2003 = 42000 ريال ( 11000 $ تقريبا ) تيجي بأه نازل مصر بيها يقوم هابدك 45000 جنية جمارك بالتمام والكمال يبقى كده عندك كام .. تعالى نحسبها 42000 ريال * 1.6 جنية سعر صرف الريال دلوقت شفت الأمالة اللى أحنا فيها = 67000 ج + 45000 ج جمارك + قول 5000 ج فرفشة والذي منه ورشه جريئة فى الجمرك علشان تخ
    • 14
      ياجماعة انا عايز اجيب تلفزيون LCD من الرياض وشايف فيه عروض كويسة اليومين دول وده الاسعار لل 32 بوصة سامسونج 1200 سونى 1400 باناسوميك 1150 ترشحولى ايه انا ميال لبانسونيك عشان سعره رخيص فبالتالى لو مااقدرتش انزله مصر فعادى وياترى لو جبت سونى وحبيت انزله بعد سنة مثلا هيحسبه الجمارك بكام وهومستعمل حد قدر يقولناخبرته مع سونى ايه رايكم وماذا تفعل لو كنت مكانى
    • 2
      هل مستهله شراء سياره من السعوديه و انزالها مصر لانى بفكر اشترى تريوس او كارينز او كورولا ومحتار بينهم وكمان لما جيت احسب الجمارك بتعتهم وحتى بعد خصم اعلى نسبه خصم على جمارك السياره و هى 50% لقيت انى لو اشترته من مصر هتكون ارخص بكتير
    • 3
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... جماعة عندى سؤال .... هل حدعنده معلومات ايه هى شروط نقل ملكية سيارة ايجار منتهى بالتمليك لشخص اخر ثقة؟ وهل يمكن يكون الشخص الاخر يملك سيارة ملك ولا اقساط عليه للبنك ؟
  • أضف...