اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

جمارك تلفزيونات LCD المستعملة

Recommended Posts

ياجماعة انا عايز اجيب تلفزيون LCD من الرياض وشايف فيه عروض كويسة اليومين دول

وده الاسعار لل 32 بوصة

سامسونج 1200

سونى 1400

باناسوميك 1150

ترشحولى ايه

انا ميال لبانسونيك عشان سعره رخيص فبالتالى لو مااقدرتش انزله مصر فعادى

وياترى لو جبت سونى وحبيت انزله بعد سنة مثلا هيحسبه الجمارك بكام وهومستعمل

حد قدر يقولناخبرته مع سونى

ايه رايكم وماذا تفعل لو كنت مكانى

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

شوف سعرهم كم ف مصر وعندك بي تك ع النت حاطه عروض أسعارها وهي وكيل سوني ف مصر فالاسعار متقاربة جدا فرق اوقات ف بعض الموديلات التقفيل بس ماتنساش انك هتخسر الضمان فراي لما اجيب حاجه تكون للمكان اللي انا فيه حيث الضمان وكل شئ خاصة ان الموديلات اللي بتتكلم حضرتك عليها ليست الموديلات المتطورة جدا او ذات استخدامات احترافيه

هو السوني جميل عن تجربة والاهم تختار اي فئة هتجيبها

رابط هذا التعليق

المستعمل جمركه 1050 جنية ولو ليك واسطه فى المطار زي حالاتي ب 850 جنية

الجديد جمركه 1800 جنية

المقاس 32 بوصه..

طبعا غير وزنه 12 او 13 كيلو الكيلو ب 45 ريال وانتا في المطار بتاع 500 ريال هتدفعهم لو وزنك زياده على الشاشه

يعني هتدفعلك بتاع 1850 جنية غير سعر الجهاز مثلا بالمصري لو جبت البناسونك ب 1150 ريال يعني توتل الحساب بالمصري 3690 جنية

غير العين الحلوه بقا وانتا طالع من المطار وانتا داخل بيه العماره عندكم.. smk:

نصيحه اخويه اشتريه من مصر احسن روح هاتلك من التوكيل بتاع سوني شاشة LED افضل من ال LCD بيعمل 3000 جنية وهيكون ضمانه فى مصر

تم تعديل بواسطة AbkaReno
رابط هذا التعليق

شكرا ياجماعة على ردودكم

بس انا مش عايز اجيبه عشان انزله مصر انا عارف انه فى مصر هيبقى ارخص

انا عايز واحد استعمله هنا وفى نفس الوقت لما اجى نازل مصر اخده معاى وما يكلفنيش كتير

او ابيعه هنا

ايه راكم فى باناسونيك هو ارخص الانواع الكويسة

لانى لقيت حاجات تانية ب 900

رابط هذا التعليق

ماهو حضرتك هتستعمله سنة مثلا مفيش مشكلة بس تكلفت نزوله اكثر من تكلفة شرائه ومن سعره الاصلي وكمان هيبقا مستعمل سنه

انا ارشحلك LG او سامسونج غير كده متدورش على حاجه علشان الضمان هنا كويس باقي الشركات ضمان تعبان

رابط هذا التعليق

وده الاسعار لل 32 بوصة

سامسونج 1200

سونى 1400

باناسوميك 1150

ترشحولى ايه

اخي الكريم ،

باذن الله انا هاقول لك الخلاصة من واقع تجربتي ومن واقع اني بحثت هذا الامر طويلا من قبل

اولا لابد ان تعلم ان الفرق بين السامسونج والسوني والباناسونيك....فروق ليست كبيرة ، لكن الذي يجب ان تاخذ بالك منه هو الموديل لكل نوع منهم ....يعني مثلا سوني به موديلات توضع لها حروف مثل

x , W , S

وهكذا

والسامسونج ستجد موديلاته

series 3 - series 4 - series 5 - series -6 - series 7

وقد يكون مثلا موديل من سوني نزل من سنة او اثنين افضل من سامسونج موديل قديم رقم 3 او 4

- كي لا اطيل عليك اود فقط ان اقول لك ان في تلفزيونات ال سي دي يأتي السامسونج هو دائما الافضل والاشهر والاكثر طلبا والاسهل في البيع كمستعمل اذا اردت ان تبيعه قبل عودتك مثلا

ولا يقلل هذا من السوني ولكن كما قلت لك..السامسونج في ال سي دي هو كسيارات التيوتا كورولا مثلا..هي الاكثر كفاءة والاسهل بيعا والمرغوية اكثر ...ونتعبر السوني رقم 2 وهو كسيارة النيسان مثلا....

مع العلم ان في التلفزيونات العادية...يأتي السوني اولا بلا منازع...والبانسونيك والتوشيبا ثانيا..وقد يأتي السامسونج في مرتبة متأخره

- فقط احذرك من ان يغرك سعر ال سي دي في العروض التي تكون دائما على الموديلات القديمة من السامسونج وهي :

series 3 - 4 - 5

لذلك انتبه فرق الجودة في الصورة كبير في هذه الموديلات عن الصورة في

series 6 - series 7

لذلك لا تتردد في شراء السامسونج رقم 6 او 7

لذلك لا يغرك السعر الرخيص حيث الموديلات رقم 3 او 4 او 5 والصورة فيها على الريسفر ومع الدش غير التي يشغلها لك البائع على الدي في دي...انتبه...لان الصورة على الدش والريسفر قد تكون ارديء من التلقزيون العادي...

اما سامسونج رقم 6 او 7 فاشترى وان مطمئن انك اشتريت الافضل

تحياتي

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

انا هقولك على تجربتى و بعد بحث و تدقيق على التلفزيونات وجدت جهاز تفوق من جوانب عديدة على الاجهزة الاخرى الموجودة هو جهاز LG - 32LK311

الجهاز يتميز بالاتى HD Ready عدد 2 مخرج HDMI

USB 2.0 لعرض الميديا من جهاز تخزين خارجى

عرض مباشر مع دعم الترجمة المستقلة لصيغة DivX

نظام توفير الطاقة

حماية خارجية للشاشة ( هامة جداً )

...............................

بعد التجربة

الجهاز قمة الروعة وصورة العرض ممتازة مع رسيفر عادى تقترب فى احيان كثيرة من الhd حسب القناة واشارتها

دعم الاجهزة الخارجية ممتاز )يجب اخذ هذه النقطة فى الاعتبار مع التطور السريع )

سعر الجهاز فى ابوظبى 900 الى 1100 درهم اماراتى

يمكنك البحث عن هذا الموديل فى السوق بمنطقتك

موقع الجهاز

http://www.lg.com/in/tv-audio-video/lcd-tv/LG-32LK311.jsp

تم تعديل بواسطة mmaged

لااله الا الله محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

انا هقولك على تجربتى و بعد بحث و تدقيق على التلفزيونات وجدت جهاز تفوق من جوانب عديدة على الاجهزة الاخرى الموجودة هو جهاز LG - 32LK311

الجهاز يتميز بالاتى HD Ready عدد 2 مخرج HDMI

USB 2.0 لعرض الميديا من جهاز تخزين خارجى

عرض مباشر مع دعم الترجمة المستقلة لصيغة DivX

نظام توفير الطاقة

حماية خارجية للشاشة ( هامة جداً )

بعد التجربة

الجهاز قمة الروعة وصورة العرض ممتازة مع رسيفر عادى تقترب فى احيان كثيرة من الhd حسب القناة واشارتها

دعم الاجهزة الخارجية ممتاز )يجب اخذ هذه النقطة فى الاعتبار مع التطور السريع )

سعر الجهاز فى ابوظبى 900 الى 1100 درهم اماراتى

يمكنك البحث عن هذا الموديل فى السوق بمنطقتك

موقع الجهاز

http://www.lg.com/in/tv-audio-video/lcd-tv/LG-32LK311.jsp

شكرا لحضرتك بس هل السعر ده حقيقى ولا ايه لانى لقيت الموديل الاقدم منه فى السعودية اغلى من السعر ده

لقيت تمنه 1400 ريال

http://www.extrastores.com/Site/ProductDetails.aspx?Page=OnSale&ProductID=2156935

رابط هذا التعليق

وده الاسعار لل 32 بوصة

سامسونج 1200

سونى 1400

باناسوميك 1150

ترشحولى ايه

اخي الكريم ،

باذن الله انا هاقول لك الخلاصة من واقع تجربتي ومن واقع اني بحثت هذا الامر طويلا من قبل

اولا لابد ان تعلم ان الفرق بين السامسونج والسوني والباناسونيك....فروق ليست كبيرة ، لكن الذي يجب ان تاخذ بالك منه هو الموديل لكل نوع منهم ....يعني مثلا سوني به موديلات توضع لها حروف مثل

x , W , S

وهكذا

والسامسونج ستجد موديلاته

series 3 - series 4 - series 5 - series -6 - series 7

وقد يكون مثلا موديل من سوني نزل من سنة او اثنين افضل من سامسونج موديل قديم رقم 3 او 4

- كي لا اطيل عليك اود فقط ان اقول لك ان في تلفزيونات ال سي دي يأتي السامسونج هو دائما الافضل والاشهر والاكثر طلبا والاسهل في البيع كمستعمل اذا اردت ان تبيعه قبل عودتك مثلا

ولا يقلل هذا من السوني ولكن كما قلت لك..السامسونج في ال سي دي هو كسيارات التيوتا كورولا مثلا..هي الاكثر كفاءة والاسهل بيعا والمرغوية اكثر ...ونتعبر السوني رقم 2 وهو كسيارة النيسان مثلا....

مع العلم ان في التلفزيونات العادية...يأتي السوني اولا بلا منازع...والبانسونيك والتوشيبا ثانيا..وقد يأتي السامسونج في مرتبة متأخره

- فقط احذرك من ان يغرك سعر ال سي دي في العروض التي تكون دائما على الموديلات القديمة من السامسونج وهي :

series 3 - 4 - 5

لذلك انتبه فرق الجودة في الصورة كبير في هذه الموديلات عن الصورة في

series 6 - series 7

لذلك لا تتردد في شراء السامسونج رقم 6 او 7

لذلك لا يغرك السعر الرخيص حيث الموديلات رقم 3 او 4 او 5 والصورة فيها على الريسفر ومع الدش غير التي يشغلها لك البائع على الدي في دي...انتبه...لان الصورة على الدش والريسفر قد تكون ارديء من التلقزيون العادي...

اما سامسونج رقم 6 او 7 فاشترى وان مطمئن انك اشتريت الافضل

تحياتي

شكرا يابو ريم للمعلومات الوافية

رابط هذا التعليق

انا لسه سائل ف بي تك مصر وهم عندهم خاصية لايف شات حاليا تكلم خدمة العملاء اون لاين المهم سألته ع السوني bx420 ال40"

قالي سعره 3999جنيه وتقفيل ماليزي وهنا ف السعودية ف اكسترا سعره 2179 ريال فكدة يبقى السعر قريب من بعضه مع ميزة الضمان المحلي والنقل طبعا اضمن من انك تنقله ف الطائرة

رابط هذا التعليق

انا لسه سائل ف بي تك مصر وهم عندهم خاصية لايف شات حاليا تكلم خدمة العملاء اون لاين المهم سألته ع السوني bx420 ال40"

قالي سعره 3999جنيه وتقفيل ماليزي وهنا ف السعودية ف اكسترا سعره 2179 ريال فكدة يبقى السعر قريب من بعضه مع ميزة الضمان المحلي والنقل طبعا اضمن من انك تنقله ف الطائرة

انا عايز اجيب حاجة سعرها معقول للاستخدام الشخصى هنا بس مش اكتر

ابو ريم انا نزلت سالت ما فيش سامسونج سيريز 6 او 7 بقى بينزل كله 4

ايه رايك فه توشيبا وباناسونيك ب 1200

شكرا

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

شكرا

غريبة ازاي مفيش سيريس 6 او 7 على العموم اكيد هينزل قريب وحاول تسأل في كارفور او اي توكيل سامسونج...بس اوعى تشتري سيريس 3 او 4 حتى لو كان ببلاش ، لان التلفزيون العادي بتبقى صورته احسن منهم لان في سيريس 3 و 4 بتبقى الصورة علشان حجم الشاشة كبير بتكون فيه الصورة مثلما تعمل تكبير لصورة على الكمبوتر بتلاقى الدقة بتقل والنقاط الصغيره واضحة على الشاشة وايضا في مباريات الكرة او التنس او الحركة السربعة الصورة بتبقى غير جيدة...لكن هذه المشاكل غير موجودة في 5 و 6 و 7 طيب حاول تشوف سيريس 5 ولو لقيت ابقى قول لي

المهم اصبر شوية وحاول تدور كويس على سيريس 6 او 7 لان صدقني السامسونج 6 او 7 رائع جدا..واذا لم تجد..ممكن ارشح لك سوني برافيا...بس انتظر شوية ممكن ينزل السامسونج...وهاحاول بعد كام يوم اشوفك لك اسم الموديل من سوني برافيا اللي تشتريه....

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

شكرا

غريبة ازاي مفيش سيريس 6 او 7 على العموم اكيد هينزل قريب وحاول تسأل في كارفور او اي توكيل سامسونج...بس اوعى تشتري سيريس 3 او 4 حتى لو كان ببلاش ، لان التلفزيون العادي بتبقى صورته احسن منهم لان في سيريس 3 و 4 بتبقى الصورة علشان حجم الشاشة كبير بتكون فيه الصورة مثلما تعمل تكبير لصورة على الكمبوتر بتلاقى الدقة بتقل والنقاط الصغيره واضحة على الشاشة وايضا في مباريات الكرة او التنس او الحركة السربعة الصورة بتبقى غير جيدة...لكن هذه المشاكل غير موجودة في 5 و 6 و 7 طيب حاول تشوف سيريس 5 ولو لقيت ابقى قول لي

المهم اصبر شوية وحاول تدور كويس على سيريس 6 او 7 لان صدقني السامسونج 6 او 7 رائع جدا..واذا لم تجد..ممكن ارشح لك سوني برافيا...بس انتظر شوية ممكن ينزل السامسونج...وهاحاول بعد كام يوم اشوفك لك اسم الموديل من سوني برافيا اللي تشتريه....

جزاك الله خير ابو ريم انا عايز حاجة لا تزيد عن 1500 ريال وكنت شوفت سونى ب 1400

عموما هسال عن اسم الموديل بالظبط واقولك

شكرا للك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

طيب ايه رأيكم ؟

فى ماركات زى

اليكتا وهااس و سكاى ورث

انا عارف انهم صينى

بس شغالين برضه

واهى حاجه تؤدى الغرض وخلاص

حسبنا الله ونعم الوكيل

نعم المولى ونعم النصير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest احمد علي
      0
      انا اشتريت بلايستيشن 4 لابني وهنزل بيه مصر قريب فهل هدفعله جمارك ف المطار مع العلم انه جهاز واحد وطبعا مقفول بكرتونته 
    • 68
      أحنا بالصلاة عالنبي عندنا فى مصر أنظمة جمركية تشيب رأس الكتكوت وهما هناك حسبنها بالورقة والقلم بحيث يخليك تكره اليوم اللي أشتريت فيه عربية من بره ... على سبيل المثال عندنا فى السعودية سعر التويوتا كرولا 2003 = 42000 ريال ( 11000 $ تقريبا ) تيجي بأه نازل مصر بيها يقوم هابدك 45000 جنية جمارك بالتمام والكمال يبقى كده عندك كام .. تعالى نحسبها 42000 ريال * 1.6 جنية سعر صرف الريال دلوقت شفت الأمالة اللى أحنا فيها = 67000 ج + 45000 ج جمارك + قول 5000 ج فرفشة والذي منه ورشه جريئة فى الجمرك علشان تخ
    • 2
      هل مستهله شراء سياره من السعوديه و انزالها مصر لانى بفكر اشترى تريوس او كارينز او كورولا ومحتار بينهم وكمان لما جيت احسب الجمارك بتعتهم وحتى بعد خصم اعلى نسبه خصم على جمارك السياره و هى 50% لقيت انى لو اشترته من مصر هتكون ارخص بكتير
    • 5
      حد يعرف جمارك الشاشات كام في مطار القاهرة ولا اشحنها في شركات الشحن ؟؟ انا جبت شاشة بنكيو من بنده 37" ال اي دي ب800 ريال ؟؟
    • 2
      لقيت شاشة في هايبر باندا ال اي دي ب900 ريال لو نزلت بيها مصر حدفع كام جمارك ؟؟؟؟؟؟؟
  • أضف...