اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

يا مرحب بيك يا استاذ علي عبد المنعم ضيف عزيز غالي علي المنتدي وتقبل تحياتي نيابة عن كافة الاعضاء بالمنتدي وعن كل المصريين بدوله قطر

مستشار/ محمد نبيل
http://mn940.net/forum
المدير العام لمنتدي قوانين قطر
lawyer940@gmail.com

موبايل : 66800940

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اين أعضااااااااااااااااااااااااء المنتدي

مستشار/ محمد نبيل
lawyer940@gmail.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم.....الاخوة الاعزاء

انا عمرو ....مصري مقيم في قطر منذ 7 سنوات...مهندس...باعتذر بس الكتابه بالعربي صعبه عليا شويه

المهم ......تحياتي لكم جميعا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أولا أريد تحيتكم علي كرم أخلاقكم وروحكم الحلوة في المنتدي وبموضوع المحاورات بقطر

وثانيا لي إستفسار

جالي عرض عمل في قطر 6000 ألاف ريال والسكن وتذاكر السفر لي ولأسرتي عليهم

والسؤال

ما تكلفة تعليم الأطفال في المرحلة الإبتدائية في مدرسة لغات في قطر؟

هل صحيح أن تأشيرات العمل للمصريين تتأخر؟

طلبوا في قطر صورة جواز سفري ولم يطلبوا جوازات أسرتي هل معني ذلك أنني سأسافر أولا ثم يتبعوني وهل هذا طبيعي؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

مركز القوانين والاخبار القطرية

www.mn940.net

للأستفسار عن اي قانون او مشكله قانونية

مستشار/ محمد نبيل
lawyer940@gmail.com

رابط هذا التعليق

مركز القوانين والاخبار القطرية

www.mn940.net

للأستفسار عن اي قانون او مشكله قانونية

مستشار/ محمد نبيل
lawyer940@gmail.com

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

انا اسلام السويفي اخصائي علاج طبيعي في مستشفي حمد

عجبتني الفكره التجمع ده للتواصل ايميلي

smsm_aone@hotmail.com

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا أحمد عبد الصمد ، صيدلي ، مقيم في قطر من 3 سنوات ، ياريت يكون المكان ده مكان نساعد منه بعضنا ونساعد أي مصري مقيم في قطر

عليك بتقوى الله إن كنت غافلاً

يأتيك بالأرزاق من حيث لا تدري

فكيف تخاف الفقر والله رازقا

وقد رزق الطير والحوت في البحر

رابط هذا التعليق

أولا أريد تحيتكم علي كرم أخلاقكم وروحكم الحلوة في المنتدي وبموضوع المحاورات بقطر

وثانيا لي إستفسار

جالي عرض عمل في قطر 6000 ألاف ريال والسكن وتذاكر السفر لي ولأسرتي عليهم

والسؤال

ما تكلفة تعليم الأطفال في المرحلة الإبتدائية في مدرسة لغات في قطر؟

هل صحيح أن تأشيرات العمل للمصريين تتأخر؟

طلبوا في قطر صورة جواز سفري ولم يطلبوا جوازات أسرتي هل معني ذلك أنني سأسافر أولا ثم يتبعوني وهل هذا طبيعي؟

أهم حاجة في قطر ان العمل يوفرلك سكن عائلي لأن الإيجارات هنا غالية جدا ياعني لو عايز تاخد شقة غرفتين هتلاقيها في حدود 6000 ريال قطري اما بالنسبة لأسعار التعليم فأنا معنديش فكرة عنها لأن ابني عنده شهرين :pasha: ممكن حد من الأخوة في المنتدى يوضح النقطة دي

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دكتور احمد عبد الصمد .................ممكن تكلمني عن الصيدلة في قطر(شغل الصيدليات) المرتبات ؟.....عدد ساعات العمل...؟........كيفية الحصول علي الترخيص............

شكرا

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

أهم حاجة في قطر ان العمل يوفرلك سكن عائلي لأن الإيجارات هنا غالية جدا ياعني لو عايز تاخد شقة غرفتين هتلاقيها في حدود 6000 ريال قطري

كده يبقى الإيجارات رخصت كتير عن الوقت اللي سيبت فيه قطر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دكتور احمد عبد الصمد .................ممكن تكلمني عن الصيدلة في قطر(شغل الصيدليات) المرتبات ؟.....عدد ساعات العمل...؟........كيفية الحصول علي الترخيص............

شكرا

علشان تحصل على ترخيص مزاولة المهنة داخل قطر لازم يكون عندك خبرة 3 سنوات على الأقل وعلشان تثبت الخبرة دي بتجيب ورقة اسمها شهادة تحركات من إدارة الصيدلة اللي ورا مجلس الشعب ( دا لو كنت من سكان القاهرة) وتصدقها طبعا من الخارجية المصرية والسفارة القطرية وبعدين تأدمها هنا في وزارة الصحة علشان تتدخل امتحان بتعمل كل 6 شهور (مارس و سبتمبر) والأمتحان بيكون سهل متقلقش ولما تنجح ان شاء الله هتقدر تلاقي شغل بسهولةز

أما بالنسبة لعدد ساعات العمل فهو 8 ساغات في اليوم وليك يوم أجازة في الأسبوع (مش شرط يكون الجمعة) وأي ساعة ذيادة بتكون أوفرتايم وبالنسبة للمرتبات فدي على حسب الصيدلية هتوفرلك سكن ومواصلات ولا دول هيكونو عليك.

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

شكرا جزيلا يا دكتور احمد

و سؤالي عن كيفية الدخول للامتحان بقطر.......هل هي فيزة سياحة ام ماذا؟

و تكلفتها اد ايه و ابه شروطها يعني اي حد ممكن يعملها

و ازاي الاقي عقد و في امتحان هناك.........يعني ينفع اطلع علي عقد و اشتغل من غير رخصة

و ايه اكتر طريقة امنه اني الاقي عقد...........وشكرا واسف للازعاج

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

سيادة المستشار الفاضل / محمد نبيل...

طالعت باهتمام ردودكم القانونية الشافية علي السائلين ....والذي شجعني علي سؤال معاليكم بشأن موضوعي وهو كالآتي:

سافرت قطر بتاريخ 4/11/2007 ....ملتحقا بشركة تعتبر من احدي الشركات متعددة الجنسيات وهي فرع لشركتي بالقاهرة....ولكن كما تعلم لابد من كفيل وممثل لهذة الشركة بقطر..

وتمت كفالتي علي شركة قطرية تمثل هذة الشركة في قطر....بعقد عمل...ولكن كل هذة الامور شكلية فقط...حيث ان حقيقة الامر ...هو اني اعمل تبعا لشركتي في القاهرة...لمساعدة الفرع القطري ...في مشروعاتة...ولكني اتقاضي راتبي من مصر...ويوفر لي الفرع القطري السكن والسيارة....

بعد 8 شهور من العمل ...حدثت بعض الخلافات بيني وبين الفرع المصري...حيث يتأخر في ارسال مرتبي وبالتالي تتعصر نفقاتي في قطر.....قامت شركتي بمصر....بالطلب في ارجاعي من قطر كعقاب لي ...وبالفعل ...تركت قطر...ولكني لم انهي اقامتي...املا في العودة ....بعد تسوية الامر مع شركتي في مصر....

علمت انة لو تجاوزت فترة اقامتي خارج قطر 6 شهور....فانها تسقط...واحتاج الي تأشيرة جديدة....ولا اعلم ما هي سلبيات انهاء الاقامة بهذة الطريقة....

وعلمت ايضا ان عدم الحصول علي شهادة عدم الممانعة يمنعني من دخول قطر لمدة لا تقل عن عامين....اي اني لا استطيع العمل علي كفيل آخر قبل عامين....

الآن لا ادري ....كيف يتم حساب العامين (من تاريخ خروجي من البلد ام من تاريخ اسقاط اقامتي )....وكيف اعلم ان اقامتي انتهت دون مشاكل......وهل لي الحق في العودة بعد العامين...للعمل لدي كفيل آخر...

شاكر لسيادتكم تعاونكم معي....

و جزاكم الله عنا خير الجزاء.....

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا دكتور احمد

و سؤالي عن كيفية الدخول للامتحان بقطر.......هل هي فيزة سياحة ام ماذا؟

و تكلفتها اد ايه و ابه شروطها يعني اي حد ممكن يعملها

و ازاي الاقي عقد و في امتحان هناك.........يعني ينفع اطلع علي عقد و اشتغل من غير رخصة

و ايه اكتر طريقة امنه اني الاقي عقد...........وشكرا واسف للازعاج

واحدة واحدة ياأخ أدريانو أنا بس عايز أسألك إنت ليك حد في قطر ولا هتعمل إيه؟؟

وزارة الصحة ملهاش دعوة إنت دخلت قطر إزاي المهم إن ورقك يكون مضبوط ودخولك لقطر يكون حاجة من 3 1) سياحة 2) فيزة عمل 3) قريبك من الدرجة الأولى يعملك استقدام.

وطبعا مستحيل تشتغل صيدلي في قطر بدون الحصول على الترخيص وممكن حد يوافق يشغلك مساعد مؤقتا لحد متدخل الأمتحان بس ساعتها هيديك 1500 ريال راتب شهري gsm::

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا يا دكتور احمد

سؤال مهم............ازاي في عقود عمل من مصر زي ما حضرتك قولت...........وسيادتك بتقول ان مستحيل تشتغل من غير ترخيص

انا ماليش حد في قطر...........و بحاول ادور علي عقد

و يا تري لو دخلت سياحة هل هي فيزا سهله

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

ياجماعه الخير

ممكن اعرف اماكن السكن الجيده فين واسعارها شقه غرفه او اثنين واسعارهم

وياريت حد يعرف المدارس الدوليه الكويسه بغض النظر عن السعر لان العمل بيشارك بنسبه فيه بس ياريت نذكر السعر برضه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا يا دكتور احمد

سؤال مهم............ازاي في عقود عمل من مصر زي ما حضرتك قولت...........وسيادتك بتقول ان مستحيل تشتغل من غير ترخيص

انا ماليش حد في قطر...........و بحاول ادور علي عقد

و يا تري لو دخلت سياحة هل هي فيزا سهله

أنا كلامي واضح ياأخ أدريانو أنا قلت "وطبعا مستحيل تشتغل صيدلي في قطر بدون الحصول على الترخيص وممكن حد يوافق يشغلك مساعد مؤقتا لحد متدخل الأمتحان بس ساعتها هيديك 1500 ريال راتب شهري "

وهو ده اللي بيحصل في العقود اللي في مصر الشركة بتجيبك قبل الأمتحان بكام يوم تمتحن لو نجحت خير وبركة لو منجحتش ترجع تاني على مصر وفي بعض الشركات بتقولك تحب ترجع ولا تشتغل مساعد ب 1500 ريال لحد معاد الأمتحان اللي جاي وتجرب تاني؟؟؟(أنت ليك 3 محاولات في الأمتحان) وساعتها القرار ليك ترجع ولا تكمل وممكن سيادتك تسال المكاتب اللي بتوفر العقود اللي سيادتك بتتكلم عنها .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...