اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

انا مهندس شبكات حاسب الى mcse

قدامى فيزا زياره الامارات وفيزا زياره قطر وان شاء الله ناوى على بعد رمضان الجاى

رايكم ايه انا سالت اخواننا فى الامارات ولسه مستنى الرد

ممكن اعرف ايه رايكم فى فيزا زياره لقطر

ممكن اعرف منكم هل فرصه الحصول على عمل ان شاء الله واقامه فى قطر موجوده اذا طلعت بفيزا زياره

انا معايا شهادات من ميكروسوفت فى مجالى وشكر ليكم

انا ايضا مثلك مهندس شبكات ومعايا Mcse وعملت بالسعوديه سنتان ونصف ومعي خبره خمس سنوات و بفكر حاليا ف قطر او الامارات فيا ريت من عنده معلومه لايبخل

الامارات كثير من اصدقائي بيقولي المعيشه غاليه جدا ولن توفر شيئا

فهل ف قطر اقدر الاقي شغل مناسب وايه ظروف المعيشه

وازاي اصلا اقدر احصل علي فيزا لقطر وهل هي مكلفه ؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :blink:

كيف حالكم يا اهلنا في قطر

محدش باين ليه wst::

راح فين المصريين في قطر

انتو مشغولين بالعيد الوطني ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ md2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مصري مقيم بقطر واعمل في مجال التدريب

بخصوص هدسة الشبكات فالموضوع له عدة اماكن وفي فرص ولكن هي المشكلة بتكمن في العثور عليها لأن للاسف معظم الوظائف اللي من النوع ده لا يعلن عنها وانما تأتي بطريق متعرفش واحد يشتغل وكده ليه معرفش

بس هو اذا حبيتوا تخشوا فيزا حرة فدي بالذات مش هتلاقوا اماكن كتير تقبل انها تاخدها بس هيبقى الاحسن اذا كان الكلام ده في النصف الدراسي الثاني بعد فبراير لأن بيبدأ تظهر مدارس جديدة بتحتاج ناس يمسكو الشبكة وكمان بعض الاماكن الناس بتمشي على الصيف وكده

عموما ربنا يوفقكم

بس عايز اقولك قطر متفرقش كتير عن الامارات في اسعارها

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

اريد معاونة الاخوة فى قطر فمنذ اسبوع فقط قبلت عرض عمل مرسل الى من شركة بقطر وارسلت مع العرض الموقع صور جواز سفرى و صورة شهادات التخرج لاستخراج الفيزا و فى خلال نفس الاسبوع تم ارسال عرض عمل اخر من قطر ايضا بامتيازات اعلى فسؤالى هل يمكنى قبول العرض الثانى الأن علما بأننى مازالت خارج قطر ولا اعلم موقف الفيزا التى سترسل من الشركة الأولى حتى الأن.

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

السلام عليكم يا اجدع مصريين مقيمين بقطر ... تحيه الله عليكم

انا هيثم عصام محاسب مصرى خبرة 3 سنوات وأعمل الان محاسب فرع بنى سويف لشركة الشيبسى ليون

وان شاء الله اريد العمل بقطر ..كمحاسب لكن لم أجد الفرصة المناسبة لذلك...

لذا امامى عمل بوظيفة أمن باحدى الجهات الحكومية بقطر أى انة يوجد مصداقية بكافة الحقوق الخاصة بالتعاقد من سكن وانتقالات وأضافى و زيادة سنوية حيث أن المرتب 1500 ريال + مثلهم اضافى كبداية مع ان الاكل عليا

وانا فكرت ان اقبل هذا العرض لا للعائد المادى ولكن كخطوة لاضع قدمى بقطر ومن ثم البحث عن وظيفة بتخصوصى كمحاسب او حتى مدخل بيانات ..

فأرجو من الاخوة المصريين الافادة بقبول هذا العمل ام لا ..وهل تفكيرى بهذا الموضوع صح ام لا

وما هى الاجراءات المترتبة على نقل الكفالة من عمل الى أخر

وكزاكم الله خير الجزاء وشكرا

تم تعديل بواسطة haitham essam
رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا اجدع مصريين مقيمين بقطر ... تحيه الله عليكم

انا هيثم عصام محاسب مصرى خبرة 3 سنوات وأعمل الان محاسب فرع بنى سويف لشركة الشيبسى ليون

وان شاء الله اريد العمل بقطر ..كمحاسب لكن لم أجد الفرصة المناسبة لذلك...

لذا امامى عمل بوظيفة أمن باحدى الجهات الحكومية بقطر أى انة يوجد مصداقية بكافة الحقوق الخاصة بالتعاقد من سكن وانتقالات وأضافى و زيادة سنوية حيث أن المرتب 1500 ريال + مثلهم اضافى كبداية مع ان الاكل عليا

وانا فكرت ان اقبل هذا العرض لا للعائد المادى ولكن كخطوة لاضع قدمى بقطر ومن ثم البحث عن وظيفة بتخصوصى كمحاسب او حتى مدخل بيانات ..

فأرجو من الاخوة المصريين الافادة بقبول هذا العمل ام لا ..وهل تفكيرى بهذا الموضوع صح ام لا

السلام عليكم اولا اخ هيثم ..انا برده نفس حالتك كده تقريبا بس الاختلاف انى كنت رايح الامارات مش قطر

فياريت نتواصل مع بعض يمكن نفيد بعض فى الموضوع ده

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

دة أكيد يا أخ حكيم على التواصل بنا وبين كل الاخوة فى المنتدى الرائع دة

وان شاء الله اول ما توصل لى اى بيانات او معلومات سأقوم بنشرها فورا عليك

والله الموفق..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اريد معاونة الاخوة فى قطر فمنذ اسبوع فقط قبلت عرض عمل مرسل الى من شركة بقطر وارسلت مع العرض الموقع صور جواز سفرى و صورة شهادات التخرج لاستخراج الفيزا و فى خلال نفس الاسبوع تم ارسال عرض عمل اخر من قطر ايضا بامتيازات اعلى فسؤالى هل يمكنى قبول العرض الثانى الأن علما بأننى مازالت خارج قطر ولا اعلم موقف الفيزا التى سترسل من الشركة الأولى حتى الأن.

روبى باشا هتنور باب مغتربى قطر بالصدفة شفتك قلت اخش اسلم عليك

ياراجل يا محترم بارك الله فيك وعليك

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه انا خبره سنتين في مجال السياحه والمفرض رايح اشتغل travel consaltant وكنت محتاج ايضا اعرف هل مفروض امضي العقد قبل السفر ولا لازم في مصر قبل ما اسافر

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه انا خبره سنتين في مجال السياحه والمفرض رايح اشتغل travel consaltant وكنت محتاج ايضا اعرف هل مفروض امضي العقد قبل السفر ولا لازم في مصر قبل ما اسافر

الخليج مش متأكد هو انا سمعت عنها هنا بس احاول أسأل

هي الشركة(ريجنسي) معروفة بس عندي ملاحظة بالنسبة للمرتب

شروط العقد ايه السكن على مين والمواصلات وكده

المعيشة هنا مش رخيصة يعني

متوسط ايجار غرفة منفرد من 1000 الى 1500

تذاكر الطيران في المواسم يعني الصيف لسه سائل امبارح 4800 ريال

طبعا ممكن تلاقي ارخص لغاية 2000 بس مش في الصيف او مواسم الاجازات

الراتب ده لو لوحده هتبقى العيشة بتاعتك على قد الشغل والنوم وشوية ضروريات وبس

ومش هتوفر كتير قوي

امضي العقد قبل السفر علشان لاقدر الله في حال وجود مشكلة تبفى معاك وثيقة تاخد بيها حقك

لو مش قدامك غيرها اتوكل على الله

لكن اذا كان ولابد حاول تهز المرتب شويتين

على فكرة شرط استقدام الزوجة الراتب لا يقل عن 8000 ريال

واخد بالك

ده بيعتبروه الحد الأدنى

وقبل كل شيء استخير وتوكل على الله

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري والسكن والمواصلات والتامين الصحي وتذاكر الطيران عليهم المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه انا خبره سنتين في مجال السياحه والمفرض رايح اشتغل travel consaltant وكنت محتاج ايضا اعرف هل مفروض امضي العقد قبل السفر ولا لازم العقد يتمضي في قطر ده علي اساس النظام هناك كده ولا ايه عايز افهم اكتر الموضوع يمشي ازي برجاء حد يفيدني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري والسكن والمواصلات والتامين الصحي وتذاكر الطيران عليهم المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه انا خبره سنتين في مجال السياحه والمفرض رايح اشتغل travel consaltant وكنت محتاج ايضا اعرف هل مفروض امضي العقد قبل السفر ولا لازم العقد يتمضي في قطر ده علي اساس النظام هناك كده ولا ايه عايز افهم اكتر الموضوع يمشي ازي برجاء حد يفيدني مع العلم انني غير متزوج

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى كل المصريين المغتربين بدولة قطر

انا معروض على تاشيرة حرة وانا مدرس حاسب الى وخبره فى صيانة الكمبيوتر والجوالات

اشتشيرككم اهل الخبرة اى المجالين افضل فى قطر

تدريس الحاسب الالى ام صيانة الكمبيوتر والجوالات

والسلام عليكم ورحمة الله

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم اولا ياجماعه انا محتاج رايكم في الموضوع بتاعي ضروري انا جالي عرض من شركه توظيف اسمها الخليج وذللك للسفر الي قطر في شركه ريجنسي للسياحه والمرتب 2300 ريال قطري والسكن والمواصلات والتامين الصحي وتذاكر الطيران عليهم المهم انا وافقت علي العرض فكنت عاوز اعرف رائيكم في العرض و في الشركه وكمان لو في حد سافر عن طريق شركه سفريات يقوللي ايه اللي مفروض اعمله عشان اكون ماشي صح وميكنش في نصب في الموضوع برجاء الافاده ضروري من الاخوه انا خبره سنتين في مجال السياحه والمفرض رايح اشتغل travel consaltant وكنت محتاج ايضا اعرف هل مفروض امضي العقد قبل السفر ولا لازم العقد يتمضي في قطر ده علي اساس النظام هناك كده ولا ايه عايز افهم اكتر الموضوع يمشي ازي برجاء حد يفيدني مع العلم انني غير متزوج

رابط هذا التعليق

انتوااا فيييييييييييين يامصريييين الواحد مش لاقيكوا قبل مايسافر امال لو سافر هيعمل ايه حد يرد عليا لو سمحت عشان ان لازم اخد قرار في الموضوع ده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...