اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاورات المصريين (( بقطر))

Recommended Posts

• بعد 1 شهر...
  • بعد 1 شهر...

ايه ياجماعة روحتوا فين كلكوا اختفيتوا مرة واحدة كدة ؟؟

السلام عليكم ايه يا عم المصريين موجودين اخباركم ايه يا مصريين

و اخبار قطر انا سبتها من 8 شهور بس وحشتنى بجد و نفسى ارجع مخدش عنده تاشيرة رجال اعمال ارجع عليها لو حد عنده خلفية ياريت يكلمنى sad_ghost911 على اى حاجة ياهو او هوتميل او سكاى بى و متغيوش علينا اخوكم احمد

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم الرجاء سرعة الرد فهذه اول مشاركة اتفقت على العمل بقطر بمدرسة حكومية وعندي اسئلة الرجاء الرد عليها

1- الراتب 8000 ريال قطري + سكن مجمع عزاب + مواصلات للمدرسة ذهاب واياب ايه رايكم؟

2- في حالة استقدام الاسرة يصبح الراتب 11 الف ريال بدون سكن ولا مواصلات ايه رايكم؟

3- الطلاب القطريين ما هي طبيعتهم وسلوكايتهم ؟

4- منطقة الدحيل اسعار الايجارات - هل هي منطقة ممتازة ؟ بصراحة انا كنت في السعودية وكرهوني في الخليج كله

الرجاء النصيحة النصيحة النصيحة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم الرجاء سرعة الرد فهذه اول مشاركة اتفقت على العمل بقطر بمدرسة حكومية وعندي اسئلة الرجاء الرد عليها

1- الراتب 8000 ريال قطري + سكن مجمع عزاب + مواصلات للمدرسة ذهاب واياب ايه رايكم؟

2- في حالة استقدام الاسرة يصبح الراتب 11 الف ريال بدون سكن ولا مواصلات ايه رايكم؟

3- الطلاب القطريين ما هي طبيعتهم وسلوكايتهم ؟

4- منطقة الدحيل اسعار الايجارات - هل هي منطقة ممتازة ؟ بصراحة انا كنت في السعودية وكرهوني في الخليج كله

الرجاء النصيحة النصيحة النصيحة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخواني محتاج المشورة ضروري في عقد عمل جيلي من شركة مومنتا على البنك الاسلامي القطري بوظيفة SALES OFFICER

طبعا انا مجالي هو المبيعات والعمل الحالي مشرف SUPERVISOR باحدى الشركات الكبرى بالبحرين في مجالRetail

في الفيزا الي مبعوتالي من قطر مندوب مبيعات

والراتب في appointment letter او جواب التوظيف 7000 شاملة السكن والمواصلات

تقريبا هذا الراتب اكبر من راتبي الحالي 3000

برجاء الافادة من سمعة هذة الشركة مومنتا وايضا هذا الراتب

وهل العمل بالوكاله synergy مضمون حيث ان فتر الاختبار 6 اشهر

برجاء الافادة وجزاكم الله خيرا

اخوكم محمد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ان شاء الله الشركة سمعتها حلوة والراتب كويس توكل علي بركة الله

مستشار/ محمد نبيل
http://mn940.net/forum
المدير العام لمنتدي قوانين قطر
lawyer940@gmail.com

موبايل : 66800940

رابط هذا التعليق

ايه ياجماعة روحتوا فين كلكوا اختفيتوا مرة واحدة كدة ؟؟

السلام عليكم ايه يا عم المصريين موجودين اخباركم ايه يا مصريين

و اخبار قطر انا سبتها من 8 شهور بس وحشتنى بجد و نفسى ارجع مخدش عنده تاشيرة رجال اعمال ارجع عليها لو حد عنده خلفية ياريت يكلمنى sad_ghost911 على اى حاجة ياهو او هوتميل او سكاى بى و متغيوش علينا اخوكم احمد

تقدر تتواصل معاياان شاء الله وانا تحت أمرك بساعدك ان شاء الله من الشركة بتاعتي

بس كنت عايز اعرف مهنتك ايه في الجواز

مستشار/ محمد نبيل
http://mn940.net/forum
المدير العام لمنتدي قوانين قطر
lawyer940@gmail.com

موبايل : 66800940

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبة لسعادة المستشار / محمد نبيل

وكل اعضاء المنتدى الكرام

ومره تانية حمدا لله على السلام

محاسب ياسر

الدوحة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

مرحبا بكم جميعا

محمد من مصر وده شرف ليا انى اكون معاكم طبعا

انا ان شاء الله هبعت لناس معرفه كده السى فى الخاص بى وهيشوفولى وظيفه فانا كنت حابب اعرف ايه الوظايف اللى ممكن يقبلونى بيها علما بانى ليسانس اداب اجتماع ومحضر دبلومه تربويه بتقدير جيد ومعايا الICDL لو الوظيفه جاتلى اخصائى فى مدرسه تنصحونى بايه لو اخصائى ف اى مؤسسه تانى تبع التخصص ولو هنقول هيشوفولى وظيفه بغير التخصص هل هيكون فيه مثلا ادارى ف شركه اى حاجه انا مش عارف انتوا اكثر خبر هنى ودرايه واقل مرتب اطلع عليه كام عشان اكون مستريح وكده اتمنى الافاده ..... وشكراً

تم تعديل بواسطة mohamed batista
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طبعا اول مرة ادخل هنا و اول توبيك اكتبه برضه لكن سامحونى اذا كنت حاتقل عليكم لانى اكيد انتم مللتم من كتير اسئلة الناس اللى عاوزة تيجى قطر و لكن عشان مطولش عليكم انا جانى عرض من شركة تكنولوجيا معلومات بقطر اسمها IHorizons فى الدوحة و تفاصيل العرض هى :

راتب اساسى 4000 ريال + بدل سكن 3200 ريال + 800 بدل مواصلات و فى تامين طبى شامل ما عد الاسنان بعد مرور فترة الاختبار و هى 6 شهور و فى اول شهرين بيوفروا لى سكن لغاية ما اكون دورت على سكن لنفسى و نظرا لانى مش حاعرف اعيش مع حد غريب فانا سالت فى الشركة دى هل بدل السكن مناسب انى اخد استوديو لوحدى قالولى ايوة و كمان قالولى ممكن اتفق مع مواصلة خاصة تاخدنى و ترجعنى فى حدود 700 ريال بالشهر

انا طالبة رايكم اقبل و اتوكل على الله و لا اعتذر عن عدم القبول , انا عاوزة اسافر لانى عاوزة اشوف ناس و نظم شغل تانية و نفسي يبقى معى مبلغ اقدر اعمل بيه اللى والدى الله يرحمه كان نفسه يعملو ليا و معرفش , انا شايفة ان سنتين مدة معقولة و اضافة ممتازة للسي فى خصوصا لكن برضه انا مقدرش اسيب مصر و استقر هناك لانى موش عاوزة اسيب مصر و لا اهاجر منها

المفروض ارد عليهم خلال يومين عشان اجهز حالى ايه راى لاناس اللى عايشة هناك فى العرض و انا مستعدة ارد على اى استفسار منكم.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طبعا اول مرة ادخل هنا و اول توبيك اكتبه برضه لكن سامحونى اذا كنت حاتقل عليكم لانى اكيد انتم مللتم من كتير اسئلة الناس اللى عاوزة تيجى قطر و لكن عشان مطولش عليكم انا جانى عرض من شركة تكنولوجيا معلومات بقطر اسمها IHorizons فى الدوحة و تفاصيل العرض هى :

راتب اساسى 4000 ريال + بدل سكن 3200 ريال + 800 بدل مواصلات و فى تامين طبى شامل ما عد الاسنان بعد مرور فترة الاختبار و هى 6 شهور و فى اول شهرين بيوفروا لى سكن لغاية ما اكون دورت على سكن لنفسى و نظرا لانى مش حاعرف اعيش مع حد غريب فانا سالت فى الشركة دى هل بدل السكن مناسب انى اخد استوديو لوحدى قالولى ايوة و كمان قالولى ممكن اتفق مع مواصلة خاصة تاخدنى و ترجعنى فى حدود 700 ريال بالشهر

انا طالبة رايكم اقبل و اتوكل على الله و لا اعتذر عن عدم القبول , انا عاوزة اسافر لانى عاوزة اشوف ناس و نظم شغل تانية و نفسي يبقى معى مبلغ اقدر اعمل بيه اللى والدى الله يرحمه كان نفسه يعملو ليا و معرفش , انا شايفة ان سنتين مدة معقولة و اضافة ممتازة للسي فى خصوصا لكن برضه انا مقدرش اسيب مصر و استقر هناك لانى موش عاوزة اسيب مصر و لا اهاجر منها

المفروض ارد عليهم خلال يومين عشان اجهز حالى ايه راى لاناس اللى عايشة هناك فى العرض و انا مستعدة ارد على اى استفسار منكم.

أخيرا الناس ابتديت ترجع المنتدى .. ياريت نحاول كلنا نتواصل.

المهم, بالنسبة ل شركة ي horizons فـأنا معرفش عنها حاجة .. بالنسبة للعرض :

3200 ريال بصعوبة ممكن تلاقي ستوديو مفروش ..

4000 ل شخص واحد يكفوا معيشة يادوب معقولة

800 مواصلات .. كلام مظبوط , ممكن بالرقم ده أو اكتر شوية يوفرلك وسيلة انتقل خاصة من والى الشغل يوميا ... لكن ماذا عن بقيت المشاوير؟ اعملي حسابك هتصرفي أكتر.

الخلاصة, لو مفيش شغل في مصر خالص وهو ده العرض الوحيد عند حضرتك, وافقي واعملي حسابك إنك هتعيشي كويس بس بالعافية هتعرفي تحوشي..

والله اعلم.

أي اسئلة تانية على بالك اسألي على طول.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا محمد بشتغل حاليا فى مسقط - سلطنة عمان

جايلى عرض من احدى شركات الحاسب الألى الكبرى

الراتب شامل الانتقال والسكن مع تذاكر سنوية لى وللأسرة وتأمين طبى ولكن لايوجد بدل للمدارس

علما بأن لدى ثلاث بنات يدرسون بمدارس بريطانية هنا

الراتب المعروض 17000 ريال

فهل ممكن أن تدلونى على أسعار المدارس البريطانية او الأمريكية ومتوسط مصاريفها السنوية وكذلك أخبار السكن لشقة غرفتين وصالة وأسعار السيارات وان كان من الممكن التقدم لشراء سيارة عن طريق البنك من أول ما أوصل ولا لازم استنى 3 شهور

ولكم جميعا جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا محمد بشتغل حاليا فى مسقط - سلطنة عمان

جايلى عرض من احدى شركات الحاسب الألى الكبرى

الراتب شامل الانتقال والسكن مع تذاكر سنوية لى وللأسرة وتأمين طبى ولكن لايوجد بدل للمدارس

علما بأن لدى ثلاث بنات يدرسون بمدارس بريطانية هنا

الراتب المعروض 17000 ريال

فهل ممكن أن تدلونى على أسعار المدارس البريطانية او الأمريكية ومتوسط مصاريفها السنوية وكذلك أخبار السكن لشقة غرفتين وصالة وأسعار السيارات وان كان من الممكن التقدم لشراء سيارة عن طريق البنك من أول ما أوصل ولا لازم استنى 3 شهور

ولكم جميعا جزيل الشكر

1. اسعار السيارة متوسط

www.qatarsale.com

www.qatarliving.com

تقدر إن شاء الله تجيب سيارة منغير ماتستنى 3 أشهر من معظم البنوك

2. أسعار السكن

www.gulftimes.com then check classifieds for daily ads by landlords

4500 - 6500 ريال

3. المدارس

أنا اعرف إنها غالية حوالي 20000 ل 35000 في السنة ... يا ريت حد تاني من الأعضاء يجاوب على السؤال ده عشان أنا معرفش الاسعار بالضبط

بالتوفيق انشالله ... ذاكر الموضوع كوايس واحنا تحت امرك في أي معلومات تانية عايزها.

رابط هذا التعليق

يعنى انت شايف المبلغ يا دوب يعيش الواحد لكن موش يحوش منه .

لا يا فندم التحويش ده حاجة نسبيا تعتمد على متوسط الصرف للشخص وعلى مستوى المعيشة. طبعا تقدري تحوشي منه لكن نتيجة مستوى الماعيش المرتفع في قطر الموضوع ممكن يبقى صعب شوية ... والله اعلم .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...