اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رحلة روخيوصة .. لزيارة معالم المحروسة

se_ Elsyed

Recommended Posts

اضحك الله سنك ( يعني 35 سنه بتوعك .... smk: ) يا سي السيد يااخويا ....زي ما بتدخل الفرحه علي قلوبنا

انا باكتب بنص ايد يعني يجي 3 صوابع بس وباقي الايد والصوابع في الجبس ...بس قلت برضه لازم ادخل احييك اوقولك تسلم ياكبير :angry:

وفي انتظار باقي الرحله المشوكه

السلام عليكم ورحمة الله ......

نانو يا نانو يا... md2: وووووو

انا شايفة سيوة قاعدة معاك طول الرحلة ....ولا حس ولا خبر...هى دى اللى كنتى ناوية تسرقيها؟؟؟ الا مافى حد ما اعجبش بها (وش ستيفان رستم) :)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

سي السيد ياخويا الله لا يسيئك...معايا شويه سبح وسجاجيد smk:

تسيبني أصرفهم...وفيفتي فيفتي؟؟؟

:angry:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ......

نانو يا نانو يا... sch: وووووو

انا شايفة سيوة قاعدة معاك طول الرحلة ....ولا حس ولا خبر...هى دى اللى كنتى ناوية تسرقيها؟؟؟ الا مافى حد ما اعجبش بها (وش ستيفان رستم) nrd:

فله يا فله يا :angry: :) smk: اجمل فله

سيوه هيا اللي سرقت شاندوتش البسطرمه بالعجوه بتاعي md2: وضربت كمان البيبسي pps:

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

أنا مش عارف إيه الأدوار اللي مستنصدنّي فيها دي؟!! :lol:

لواء قد الدنيا .. اتضِرب :lol:

مترب عاتفي .. برضه أتضِرب :lol:

سي السيد .. فاكر لما كنت قاعد جنبك في عربيتك؟ كنت قاعد مؤدب و مش بالعب في أي حاجة :lol:

خليني أسوق الأوتوبيس الله يكرمك .. و هابقى أقول لك تنط قبل ما نقع في النيل :lol:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

سي السيد .. فاكر لما كنت قاعد جنبك في عربيتك؟ كنت قاعد مؤدب و مش بالعب في أي حاجة :lol:

ومسحت رجليا قبل أركب علشان ما وسخش الدواسة :lol: ومرجعتش الكرسي :lol: لورا رغم أني كنت مزنزق وبعد ما نزلت مش قفلت الباب بالراحة ومرزعتوش tnk:: ومش عزمتك على شاندويتشين شاورمة وكونو :lol: .

طب ليه كده؟ :lol: bsh:) bsh:) bsh:) bsh:)

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الفاضل سى السيد

بص بقى يا عم انا حاروح الرحله ديه عافيه واما حبطح اى حد يتعرضلى

انا بهزر معاك بس ممكن اكون الجزء القادم

احمد تيتو

رابط هذا التعليق

ده يشرفنا يا تيتو إنك تكون معانا في الرحلة .. إن شالله تشيل الشنط حتى ..

لكن لما تقرا الجزء الاخير اللي هانول به النهاردة أو بكره ... هاتقول ياريتني كنت قعدت في صفوف المتفرجين ..

شوفت فيلم Final destination إمبارح على الـ إم بي سي 2 ؟

إوعى وشكككككككككككككككك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ومسحت رجليا قبل أركب علشان ما وسخش الدواسة bsh:) ومرجعتش الكرسي :lol: لورا رغم أني كنت مزنزق وبعد ما نزلت مش قفلت الباب بالراحة ومرزعتوش tnk:: ومش عزمتك على شاندويتشين شاورمة وكونو :lol: .

طب ليه كده؟ bsh:) bsh:) bsh:)

ما تفكّروش كمان إني ضيعت عليه ماتش الأهلي و ماتفكروش إن الدنيا كانت بتمطر و بوقفتنا في طريق المطار علشان الست كوندوليزا طقت في دماغها تيجي الرياض على الطيارة اللي جنبي.

ما تفكّروش يابو حميد الله يكرمك .. احنا زمالكاوية زي بعض و نشيل بعضينا يعني :lol:

و دلوقتي خبيني علشان شايف نانو جاية تدور على ساندوتش التونة بالمربى بتاعها اللي أنا علَّقتُه من شنطتها و هيا بتتخانق مع سيوة :lol:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

لكن لما تقرا الجزء الاخير اللي هانول به النهاردة أو بكره ... هاتقول ياريتني كنت قعدت في صفوف المتفرجين ..

إوعى وشكككككككككككككككك

شكل الأسطى ضبش قصدي "شيكوكو" هاياوديكم القناطر نيلي مش بري وهايفتكر أنه راكب الأتوبيس النهري :lol: اللي برضه بنفس الكونسيبت بتاع الحنطور.

سي السيد رجاء ما تكروتش الرحلة وخصوصا لسه في شندويتشات ومحشي وشاي من بتاع مياه الريداتير ما تباعوش كده ممكن تطلع مخسرة معاك. ولسه ناس كتير مخدتش فرصتها الحقيقية في الرحلة وماقالوش كلمتين على بعض وأنت واعدهم بأدوار بطولة وقابض كده فيها حبس.

تم تعديل بواسطة أبو حميد

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

إوعى وشكككككككككككككككك

كده يا سى السيد

هو فيلم حلو؟ انا اتفرجت على فيلم احلى اسمه shuan of the died

رعب وزومبى

وعلى فكره انا ان شاءالله مش هندم على الرحله بس اشوف الدور الاول ظبطنى وفيفتى فيفتى

ياما

احمد تيتو

رابط هذا التعليق

يارتني كنت معاهم ...... يارتني كنت معاهم ( وش هاني كمال في فيلم الطريق الى ايلات ) smk:

جمده جداً يا س س .. طول عمرك متألق smk: دة مش جديد عليك md2:

كلكم راعي وكلكم مسؤل عن رعيتة

اصلح رعايتك لمن ترعاهم

يصلح من يرعاك رعايتة لك

رابط هذا التعليق

والله يا سي السيد مع إنك خرشمتني في الكصه العتافيه...... :roseop:

بس حقيقي أنا بقالي زمان ماضحكتش كده......

ربنا يسعد أيامك ويباركلك في أولادك إن شاء الله...... wst:: .

بس حرام يعني أنا المطربه المتصيته أتبهدل كده........

قلبي عندك يا موديست يا أخويا و يا واحد تاني...... :wub:

بس فين عم جادليو الشهير بأستاذنا أبو محمد :blink: وفين حسب الله السادس عشر الشهير بأستاذنا زهيري...... wst::

سابونا نضرب كده....ما كانش العشم :roseop:

و ماشي يانانو...... يا جماعه أنا بأشهدكم إن الساندويتش اللي نانو أدتهولي كان فاضي لا فيه لا بسطرمه ولا عجوة ولاحتى ملح.... :sad: wst::

لا تيأسن من لطف ربك

إن كنت تغدو في الذنـوب جليـدا ... وتخاف في يوم المعاد وعيـدا

فلقـد أتاك من المهيمـن عـفـوه ... وأفاض من نعم عليك مزيـدا

لا تيأسن من لطف ربك في الحشا ... في بطن أمك مضغة ووليـدا

لو شــاء أن تصلى جهنم خالـدا ... ما كان أَلْهمَ قلبك التوحيــدا

من شعــر الإمام الشافعي

رابط هذا التعليق

ومازال الأديب الألمعي الكبير سي السيد يبحث عن بنت ....من بنات أفكاره ... يستطيع ان يكمل بها الحلقة القادمة ....

جيش كبير ما بين ممثلين و كومبارس و فنيين ... و اتوبيس بندفع ايجاره فاضي علي مليان مستنيين يتبع بتاعت حضرتك ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

رمضان : ايه السويقة اللي احنا فيها دي ؟ ده احنا لو طالعين رحلة لسوق الجمعة ما يبقاش فيه الهرج والمرج ده ... هي الرحلة دي مالهاش كبير نتكلم معاه ؟

وهنا اشار س س لداروين بإشارة فهمها ومعناها ( فاضل عالحلو دقه )

وجدي : سينكيوز مي سيدي الجنرال ..... الساعة الان تقترب من الواحده ظهراً .... وبالتالي نحن الان " بيهايند سكاديولد " يعني سعادتك قلت اننا هانوصل القناطر الساعة 9 وربع وهانفضل هناك لحد الساعة 12 وبعدين نطلع على متحف الشموع .... يبقى ايه السيتيوشن دلوقت ؟

س س : عندك حق ... شوفتوا الناس الصاحيه .... احتمال نضطر نلغي بعض فقرات الرحلة واولها متحف الشموع واحتمال الحديقة الدولية كمان

ياسو : بأقولك ايه ... ما تلغي الرحلة كلها احسن من اساسها ... ده انت جبار من الجبابرة الكبار

رمضان : انا قلت من الاول انها سبوبه ماحدش صدقني ... دي نصبايه كبيرة يابا والباشا مسميها رحلة

س س : داروين .. اتعامل مع الهدف

وهنا يقترب داروين من رمضان ويصطحبه بعيداً عن مقعده ويدور بينهما حديث من طرف واحد

داروين : بص يا اخ رمضان ... في ظل حالة الحراك السياسي التي تعيشها البلد .. وفي خضم المناخ الديمقراطي الذي يُمطر

على المنطقة .. من حق كل فرد من الافراد انه يقول رأيه بدون مواربه او توريه او اسقاط ... فبالتالي لابد لنا جميعاً ان .... وهنا

ينفتح باب الاتوبيس بشكل مفاجيء وتُسمع صرخة مدوية

رمضان : آ ه ه ه ه ه ه ه ه .......... طششششششششششششششش بُمممممممممممممممممممممممم

س س : معليش يا جماعة ... رمضان عنده ظروف ومش هايقدر يكمل معانا الرحلة .

نورا وهي تنزل أسفل الكُرسي : شوفت يا إيناس عملوا إيه في رمضان المتوحشين ؟ أنا مش قلت لك أنا خيفه خيفه .

إيناس : أنا من ساعة ما شوفت كيس السداني ده معاكي وانا مش متفائلة بالمرة .

ياسو : يا مُسهل الأتوبيس إبتدى يتحرك ... عايزني نخلص بقى ده يوم ما يعلم به غلا ربنا .

أرسين لوبين وهو يرتدي بالطو وبرنيطه وكإنه رايح حرب : إنما قولي يا مسيو سين سين ... هما ليه سمو موقف ماسبيرو .. ماسبيرو ؟

س س : سؤال وجيه من شاب أنيق .. بس يا أرس سابني ... زمان قوي من 500 سنة كده لما بنو مبنى الإذاعات والتليفزيونات .. الحكومة أستخسرت تصرف وجابو واد كهربائي نُص كُم ... المهم كل شويه تحصل قفله والسلوك تدخل في بعضها .. المهم ... في منطقة الترجمان بقى كان في واد خواجه جريجي إسمه بيرو وشغال كهربائي إنما إيه يدب إيده في اجدعها كابينة كهربا تلاقي وشه نور اللهم ما صلي عالنبي .. المهم كل شويه يتصلوا به على المحمول ويقولوا له " إلحق في ماس يا بيرو .. ما يا بيرو " فالولا بقى واخد السكة قياسي .. ومنها سموه ماس بيرو .... أي خدمة يا أرس .

داروين : يالله يا جماعه كل واحد يسند اللي جنبه وجهزوا نفسكو عشان نازلين نستقل الباخرة النفاثة المحروسة ..

وهنا تسود حالة من الهرج والمرج وكل واحد بيخبط في اللي جنبه عشان يلحق ياخد شُنطه وينزل الأول .. وأخيراً يصطف الجميع في صفين أما الاتوبيس الطويل قدام والقصير ورا .... وهنا

زهيري : يا نهار إسود ... بقى دي المركب النفاثة المحروسة ؟!!!!!! أومال لو كانت منحوسة كانت يبقى شكلها إيه ؟

ياسو : والله العظيم كان قلبي حاسس ... دي مركب دي ولا مُنخل يا اخ سين سين ... ده من كتر الاخرام اللي فيها أنا شايف الموتور من هنا ..

س س : يا أخ زهيري إنت والأخ المناكف اللي جنبك ده ... إنتو بتفهموا في علوم البحار ؟

زهيري : أيوه أنا كنت باتفرج على برنامج عالم البحار زمان بتاع اونكل حامد جوهر ..

س س : مش قصدي .. قصدي إنت سوقت مراكب قبل كده ؟ ولا كبيرك كنت بتتمشى عالكورنيش ... مش عايز أسمع صوتك . إنت فاهم ولا نسيت رمضان حصل له إيه .

شكوكو : والنبي يا سي سين سين تشوف إيه اللي كان بيخبط ورا في الرفرف بتاع الأتوبيس طول الرحلة حاكم أنا قلبي متوغوش وخايف يكون عمود الكردان ضرب زي كل مره .

س س : يا حلاوه يا حلاوه .. ده رمضان متشعلق في الرفرف ..... تعالى يا مان ... أخبارك إيه .

رمضان : أنا أسف يا أونكل وأوعدك إني هاكون شخص رحالة مُطيع طول الرحلة .

س س : طب إطلع مع أخواتك عالمحروسة وأما نشوف .

ياسو : قلت لي بقى إيه نظام المحروسة يا أخ سين ؟

س س : المحروسة دي يا أخ ياسو لو عرفت تاريخها هاتخاف تركبها من الجبروت بتاعها .. فدي أساساً كانت فرقاطة ألمانية من أيام الحرب العالمية الأولى ... وكان هتلر نفسه ما يحلالوش يتمشى في بحر المانش إلا بيها من متانتها وجمالها وهي بتتمخطر كده في الميه زي البطة البلدي ... المهم دارت الأيام وكهنوها ونزلوها في مزاد والحمد لله كان لنا الشرف إن المزاد ده رسي على الأسطى شكوكو .

بنت النيل : إيه ؟ قول تاني كده ؟ شكوكو مين .. سواق الأتوبيس ؟

س س : إيوه يا بنت النيل .. مانتي بمبوطية وعارفه إن المراكب اللي من النوع ده عايزه حد خبرة ومتودك

بنت النيل : طب وسيداتك إيه جاب الحناطير للأتوبيسات للمراكب ... ولا هاتقولي برضوا إنها نفس الكونسيبت ؟

س س : برافو عليكي .... الأسطى شكوكو يا بنت النيل كان قبطان العالي البحار أيام الملك فاروق ... فبعد أن أُعجب الملك المفدى فاروق الأول ملك مصر ولاسودان بسواقته للعربة التي تجرها الخيول .. ومن ثم للعربة التي تمشي بالبنزيل .. قرر ترقيته وجعله يقود اليخت الملكي المحروسة .. فاكراه ؟

بنت النيل : ايوه مش ده اللي ركبه وهو خارج من مصر ؟

س س : برافو عليكي ... يالله يا جدعان ما تضيعوش وقت وإركبوا المركب وبسم الله مجراها ومرساها .... إرفع الهلب يا أسطى شكوكو وإفرد الشراع ودور الدفه 240 درجة وإديني سرعة 50 عُقده في الثانية وكرك الأول للمركب عشان تسخن وطؤ البراريز القدماني وشد عجلك على القناطر .

نانو : بليز أونكل ثين .. أنا شايفه ناس كتير راكبين المركب أولردي .. مين دول .. هه .. هه ؟

س س : دي نقلة طلبة هايركبوا معانا لحد جامعة القاهرة وفي شوية ناس تانيين هاينزلوا جنينة الحيوانات وهانشد إحنا بعدها طوالي .

ياسو : جبببببببببببببببببببببببببببببببببار جبببببببببببببببببببببار في قسوته جببببببببببببببببببار .... منه له .. جاي رايح منه له .

زهيري : تفتكر يا سين سين ياخويا لو إتقاولت معاك على مشوار بالابخرة نورماندي دي لحد ميناء بوشهر في إيران .. تاخد مني كام ؟

س س : ما تبقاش شاب متسرع ... نوصل القناطر الأول يا زهيري ونتكلم هناك عشان المسافة من القناطر لإيران بتبقى بسيطة وهانريحك في الفردة بتاعت إيران .. ما تخافش .. المحروسة دي تعدي البحر ولا تتبلش بعون الله .

نورا : أونكل ثين أونكل ثين

س س : أيوه يا نورا ( مانا اللي فتحت على نفسي الفتوحه بتاعت الأسئلة والإستفسارت دي )

نورا : هما ليه سموا نهر النيل نهر النيل ؟

س س : خليني بس أدور المركب يا نورا وهابقى أجاوبك .. المشوار لسه طويل . .... إيه يا جدعان هو الباند بتاع المزيكا اللي معانا طالع رحلة للقرافة ولا إيه .. ما تسمعيني دور من الإدوار القديمة يا ست ترتر .. بس الله يكرمك بلاش الادوار العُليا أحسن بادوخ .

سيوه : من عيني يا سي السيد .. تحب أسمعك حاجة للست بديعة ؟

س س : يا ستي كل اللي ييجي منك كويسه .. بديعة ... ألمظ .. اهي كلها اغاني شبابية هابطة والسلام .

وليد : يالله جامعة واللي نازل ... جامعة واللي نازل ... الأخ اللي مشغول في كتف زميلته هناك ده ومطنش وماحسبش ... فين الربع جيني يالا بدل ما أبطحك .

داورين مخاطباً سين سين : الولد وليد عامل شغل كويس قوي في الميكروباز .. قصدي في المركب وكإنه مولود وهو شارب الصنعه دي .

س س : اومال .. هو انا اخترته من شويه .. طب ده أنا اول مره شوفته فيها كان شغال على ميكروباظ .. رابعة .. الطيران ، كان اللهم صلي عالنبي .. الفردة ما باتخدش معاه 5 دقايق وتلاقيه معكم الاجره كلها وقاعد مدلدل رجله من الميكروباص بكل ألاطه ..

يُتبع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ...

يا سولام يا س.س. ياابنى..دى حاجة جميلة جدا ..خالص..فكرتنى بايام المحروسة وانا باودع نابليون..آآآ...فاروق..فاروق..

والله ولادى صحيوا على الضحك بتاعى..ووفرت رنة المنبه وجرس الفسحة...ربنا يسعدك يا ابنى..

فى انتظار باكى الكصة العاتشيفة

صباحك جميل..... :sad:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

س.س............

أنا زعلان جدا..........

إنت ناسي إني أركان حربك في الدفاع عن الأهلي طبقا لما يقول كوكوواوا.............

إزاي دوري يبقى جملة واحدة...........

كبر دوري شوية............

خصوصا إني مطلعك قبل كده في البرنامج بتاعي.............

الشريك المخالف.........

ولا نسيت

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عزيزى سى السيد بجد انتا حاله فنيه منفرده وفعلا موضوعك جميل جدا

وممكن لو سمحت ادخل معاكم فى الرحله دى لانى بقالى مده مرحتش رحلات

واوعى ترفض الا يجيلى احباط وتبقى انتا السبب

سلام يا برنس

محمد ميدو

اللهم اجعلنا من الذين يستمعون للقول فيتبعون احسنه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ايه ده انا اتشحروت

فين باكي الكسه يا انكل ثين ثين :roseop:

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...