اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

[السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهلا بيك يا اخ وليد

اخوك مختار لسه راجع من دبى من شهرونص وعلى فكره كنت بشتغل فى بنك راس الخيمه راك بنك فى القروض الشخصيه فى دبى نفس الشغل اللى انت كنت فيه يعنى ان شاء الله اكتر واحد ممكن يفيدك بكل التفاصيل الممكنه وغير الممكنه هو العبد لله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تحياتي لجميع المصريين بالإمارت

الأخ وليد ربنا يوفقك .. إنت اكيد كدة بإذن الله و صلت دبي و لسة مش مستوعب اللي إنت فيه .. دبي صراحة تعتبر صدمة (حضارية) لأي مصري أول يسافر برة مصر

ربنا يوفقك و يصلح جميع امورك

وأول ما تجيب اللاب توب و تكلم حبايبك .. هتلائي نفسك بعد كدة صبح و ليل مع المحاوراتية و صراحة مش هتلائي أحسن منهم في الغربة ... إخوات بجد

الأخ مختار صراحة شرحك كويس أوي .. و أكيد وليد هيقدر الكلام ده بعد ما يقراه

الحمد لله ربنا كرمني و زرت الإمارت 6 مرات شغل لفترات قصيرة كلها السكن كان في دبي ( ديرة ) آخرهم من أسبوعين و بشتغل في مصر حاليا بس فيه كلام بدأ من كام يوم على شغل و إقامة في الإمارت (في الشارقة) .. مع إني كان نفسي أشتغل في السعودية أو الكويت ... و يا سلام لو كازبلانكا bv:-

إدعيلنا ربنا يوفقنا للخير

انطباعي عن دبي قريب من شرحك ... وحاسس إن العيشة هناك ( خصوصا دبي و الشارقة) إيقاعها سريع جدا و تقطع النفس bsh:) و مفيش الهدوء الموجود نسبيا في السعودية او الكويت او حتى داخل الإمارات زي أبو ظبي أو عجمان بكورنيشها و قهاويها و المصريين عليها عاملين سحابة من دخان الشيشة ( عن نفسي آخري كوباية شاي ) .. وكل ما تبعد تهدى الدنيا و تقل الأسعار لغاية ما تلاقي نفسك في ام القوين مثلا كأنها بلد ريفي صغير في الصحرا و بعيد اوي أوي عن شغلك و عن الناس و عن اماكن الخروج و الترفيه .. سمعت إن العين حلة بس ما روحتهاش .

عايز حد يشرح لي لو أمكن .. أحوال المعيشة في الشارقة عاملة إيه لو واحد لوحده و مبيحبش الشيرنج ، و ينفع حد يشتغل في الشارقة و يسكن في دبي ؟؟

سؤال تاني معلشي سامحوني هو فيه حد ساكن في دبي و شايف الدنيا حلوة ولا العادي هناك إنه بيصحى الصبح شايل الهم بس بسبب العيشة ولا انا غلطان ؟؟

أرجوكم استحمولني و حد يرد عليا و بلاش الله يخليكم الكلمة الشهيرة .. راجع ماسبق .. ما سبق ده 90 صفحة ماشاء الله و فيه كلام من 2007

عايزين كلام فريش من حد رايح او جاي من الويك إند وهادي

===================

على جنب بئى .... على رأي استاذتنا لماضة ... و السؤال ليها أصلن أصلن هو حضرتك معاكي أبونيه لكل التوبيكات بتاعة المغتربين في الإمارت و الكويت و السعودية :)

دمتم بخير

تحياتي

أبو عمر

شكرا لردك الجميل يابوعمر ويارب اقدر افيدك العبد لله قعد فى الامارات 6 شهور فقط بس الحمدلله لفيتها كلها كذا مره وعندى درايه بمعظم الاسئله اللى تيجى على بالك

اولا بلا شك ان الامارات عامه ودبى خاصه صدمه حضاريه ضخمه لكل اللى ينزلها لاول مره وياسلام بقى لو مصرى واول مره يسافر دبى زى ماحصل معايا بس هى فتره على ما الواحد يرجع لوعيه ويفوق طبعا فرق النظام والتحضر من عندنا لهناك فرق السما عن الارض

طبعا كون ان حضرتك زرت الامارات اكتر من مره فده كويس لانه هيكونلك صوره عن الجو هناك غير ماتكون ماسفرتهاش قبل كده

دبى مدينه صاخبه جدا زى ماشفتها تحس انها مابتنامش كل جنسيات العالم فى مكان واحد نادرا لما تكلم عربى الا لما تقابل الجنسيات العربيه اللى هى اقل من الجنسيات الاسيويه خصوصا الهنود والباكستانيين والبنغال والفلبينيين وطبعا فى فرق كبير بينها وبين السعوديه يعنى مستوى معيشه اعلى ايجارات اعلى بكتير اوى تحرر زياده عن اللزوم طبعا واكيد حاجه مننكرهاش وجود انحلال اخلاقى واللى عايز يعمل حاجه هناك بيعملها كل حاجه متاحه وده كان من النقط السلبيه اللى خلتنى ماحبش دبى اوى

طبعا دبى هى العاصمه الاقتصاديه وترانزيت لاغلب خطوط الطيران العالميه ومن اكتر الوجهات السياحيه فى العالم جذبا للسائحين او العابرين بالترانزيت ويكفى انك تعرف ان مطار دبى بيستقبل كل عام 60 مليون مسافر مابين مغادر ووصول وبها معظم المكاتب الاقليميه للتوكيلات العالميه والاستثمارات العقاريه

ابو ظبى طبعا مدينه متطوره جدا جدا بس مش بالصخب اللى فى دبى وهى طبعا عاصمه الدوله وتتركز فيها اغلب الوزارات والهيئات الحكوميه ومنشأت البترولوتقريبا دلوقتى هى اللى بتصرف على باقى الامارات خصوصا الامارات الفقيره

الشارقه اهدى شويه من دبى بس ده مايمنعش انها مدينه جميله جدا جدا وهاديه ونظيفه وتحب تعيش فيها وعلى فكره اللى خلى عجمان مشهوره بالشيشه هى ان الشارقه ممنوع فيها الشيشه ومفيهاش قهاوى اصلا وحكمها اسلامى تنتشر فيها المساجد الضخمه وحاكمها الدكتور سلطان القاسمى ربنا يباركله بيحاول يمنع فيها البلاوى اللى بتحصل فى دبى يعنى فيه قانون الحشمه مافيش واحده اجنبيه تمشى فى الشارع من غير هدوم زى دبى

طبعا الشارقه ارخص واقرب مكان سكن لدبى بتبعد عن ديره حوالى من 10 دقايق لربع ساعه وهى مدينه جميله جدا السكن فيها ارخص من دبى بكتير يعنى انا كنت ساكن فى دبى شيرنج ب1000 درهم ولما قل وصل ل 900 مع ان الشرينج فى الشارقه من 500 ل 700 حسب يعنى ممكن تلاقى استديو ب 22000 او 24000 وممكن لو شقه اوضه وصاله فى حدود 26000 او اوضتين وصاله طبعا الاسعا دى مش مزبوطه بالملى لانى نزلت بقالى شهرين بس هر قريبه من كده وقبل مانزل كانت الاسعار بتنزل زياده

مشكله الشارقه للى ساكن فيها وبيشتغل فى دبى الزحمه لان نص اللى بيشتغلوا فى دبى ساكنين فى الشارقه فتخيل كم البشر اللى بتاخد الطريق الصبح من الشارقه لدبى وبعد الضهر للى راجعين الشارقه طبعا زحمه فظيعه ممكن تاخد المشوار ابو ربع ساعه فى ساعتين يعنى تنزل من البيت 6 الصبح على ماتوصل الشغل على 8 مثلا وطبعا عجمان نفس الحوار ده لان عجمان ملاصقه للشارقه تماما وعجمان اكيد ارخص من الشارقه

هو كان فى مشكله كهرباء فى الشارقه من الحمل الزياده كانت بتقطع فترات والفاتوره عاليه بس تقريبا حلوا المشكله دى

الشارقه وعجمان اسعار المواد الغذائيه هناك ارخص شويه فى هايبرات كتير اوى وسوبر ماركت ضخمه بالشارقه وعجمان اسعارهم دايما اقل من اسعار دبى فى الخضار والفاكهه واللحوم والمجمدات

المطاعم فى الشارقه كتير اوى ومستوياتها كويسه مصرى وشامى ولبنانى وتركى وكل الانواع

وحتى الملابس طبعا فيه توكيلات ماكس وسبلاش وشومارت وبيبى شوب للملابس فيها كل حاجه من الابره للصاروخفى الملابس وحاجات كويسه واسعارها معقوله جدا

فيه برضه مكان كويس جدا فى دبى للسكن مدينه اسمها انترناشونال سيتى فى الصحراء على شارع الامارات جنوب مطار دبى فى الطريق المتجه للعين مدينه رائعه ومتميزه وطرازها عالى جدا مؤخرا الاسعار قلت فيها الاستديو ممكن يوصل ل 22000 وممكن اقل وفيها كل الخدمات بس طبعا محتاجه سياره لانها فى الصحراء بس هى مش بعيد اوى

طبعا بالنسبه لاماكن الخروج فانت جيت فاحسن نقطه الامارات كلها خروجات وفسح والناس عايشه حياتها

لو من محبى المولات والمراكز التجاريه مفيش عندك اكتر منها الشارقه مليانه ودبى وخصوصا المولات الضخمه دبى مول اكبر مول فى العالم اللى جنب برج خليفه وامارات مول والمدينه الثلجيه وبن بطوطه مول بجبل على وديره سيتى سنتر فى قلب ديره ومردف سيتى سنتر فى انترناشونال سيتى ودبى فيستفال سيتى

لو من محبى الشواطىء والمشى على الكورنيش عندك فى الشارقه كورنيش البحيره روعه حاجه جميله جدا وشاطىء الممزر فى دبى وشاطىء الجميره فى دبى بس طبعا فى الجميره بيتش مفيش حد لابس هدومه وفيه برضه كورنيش عجمان وعليه شويه كافيهات جامده جدا وكلها شيش برضه واحلى شيشه تلاقيها هناك

لو بتحب المناظر الطبيعيه عندك العين اجمل بلاد الامارات واحبها لقلبى ودى بقى ليها معايا حكايات لانى كنت كل اسبوعين لازم انزل اقضى يوم هناك صديقى مقيم فيها بلد جميله جدا كلها خضره وشوارعها واسعه ومش زحمه ومش صاخبه ومفيش مبنى اعلى من 3 ادوار وهى المدينه الوحيده فى الامارات اللى مابتطلش علىا لخليجكله بيطل على الخليج والفجيره بتطل على خليج عمان اما العاين فمدينه داخليه بتتمير ان جوها جاف مش رطوبه زى ديى يعنى الجو حر بس من غير رطوبه لان طبعا الرطوبه دى كانت مكرهه الواحد فى عيشته فى دبى والعين كلها حدائق مفتوحه هى اصلا عباره عن واحه وفيها جبل اسمه جبل حفيت زى المقطم كده من فوق المنظر روعه وتحته حدائق المبذره تقرد تطلع تشوى فيها وتقضى يوم جميل وبينها وبين دبى 120 كم حوالى ساعه ةنص بالكتير وطبعا الطرق هناك مش هاتكلم عليها حاجه محترمه والعين الصلا واقعه على حدود عمان على منفذ الهيلى والبريمى الحدودى ممكن تعدى لعمان بالباسبور من غير تاشيره

برضه فى الفجيره مدينه صغيره او اماره بس روعه فى المناظر الطبيعيه لانها بتكل على خليج عمان او بحر العرب كما يطلق عليه وكلها جبال صخريه منحدره على الشواطىء افضل اماكن للغوص وصيد الاسماك

راس الخيمه وام القوين بدائيين شويه خصوصا ام القوين تحس انك فى الريف المصرى مالهاش علاقه بالامارات

طبعا السيارات هناك رخيصه جدا جدا واسهل حاجه انك تجيب عربيه المستعمل من 15000 تلاقى حاجات كويسه زى لانسر 2005 او صنى 2004 او فورد فوكس 2005 او لو عاوز جديد من الوكاله تقسط مع بنك الاجراءات سهله فى يومين والفائده من 4.5 % ل 5% بس مش كتير زى هنا وممكن تاخدها لحد 5 7 سنين ومن غير مقدم وتامين اجبارى هناك على المستعمل والزيرو والافضل طبعا فى الامارات والخليج السيارات اليابانيه اسعارها معقوله تستحمل الحر من تكيفات قويه ومابتسخنش وقطع غيارها منتشره ورخيصه مش زى الالمانى او الامريكى

البنزين هناك غالى فعلا بس طبعا بالنسبه للدخول هناك مش زى هنا يعنى تقريبا الصفيحه 20 لتربنزين 95 بتعمل حوالى 29 درهم على مافتكر

بالنسبه بقى لموضوع انك تصحى الصبح شايل الهم ولا لا طبعا اولا دى رضا نفسى من عند ربنا والمهم انك تبقى مرتاح نفسيا فى الماكن اللى انت فيه يعنى انا كنت بتمنى مكان تانى غير اللى انا فيه حتى لو فلوس اقل ومكنتش مرتاح وعشان كده مكملتش ويارب ارجع دبى تانى قريب بس اكيد هى غربه زى اى غربه بتبقى عايش تشتغل وتاكل وتنام وتتفسح وتحوش فلوس اكيد مافيش التواصل والمشاعر اللى عندنا فى مصر واللى للاسف فى مصر بقت مهببه ومنيله بنيله معلش فى الالفاظ دى بس عشان الواحد جاب اخره من اللى بيشوفه هنا فى مصر

ياريت اكون قدرت افيدك يابو عمر وانشاء الله ربنا يوفقك للى فيه الخير

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أخي العزيز مختار

معرفش أقولك غير جزاك الله كل خير من كل قلبي .. كلامك جميل و كله مفيد جدا بالنسبة لي

ماشاء الله عليك دا شرح واحد في نظري قعد فيها 10 سنين مش 6 شهور

بس الجميل إني لئيت واحد تاني مش بيحب دبي زيي ..

مصر هتفضل طول عمرها جميلة و احلى البلاد بوجود شباب جدعان زيك فيها ..

ربنا ييسر لينا و ليك الأمور كلها

شكرا مرة أخرى و تقبل تحياتي

اخوك

أبو عمر

رابط هذا التعليق

استاذ مختار ربنا يبارك لحضرتك....مش عايزة اقول لحضرتك...انا فعلا قريت كل كلمة و بعدين فتحت بوقي ع الاخر....حسيت اني فعلا معرفشي الامارات...مع اني المفروض كده كملت سنتين

بس يعني من البيت للكلية....و الكلية للبيت

يا ريت تحاول تتواجد مع الشباب في التوبيك هنا علي اد ما حضرتك تقدر....لان فعلا اجابات حضرتك وافية جدا

ربنا يجعلها في ميزان حسناتك

و باذن الله ترجع الامارات قريب

=============================

استاذ عادل...ابو عمر

هو حضرتك

Marrow

يعني شايل الصورة بتاعت عمر....و انا قعدت ساعة اشبه ع التوقيع

منورنا استاذي

و ان شاء الله تنورنا قريب في الامارات حضرتك....و عمر....و مش هتنازل انه يكون في الشنطة....قصدي يكون مع حضرتك

مساكم تواصل....من هنا لغاية هناك

رابط هذا التعليق

استاذ عادل...ابو عمر

هو حضرتك

Marrow

أيون حضرتك محسوبك Marrow ( سابقا)

كدة بئى الاسم زي الواقع .. لأني كنت حاسس إن فيه حاجة غلط

مساكي كله سعادة و رضا

تحياتي

عادل

رابط هذا التعليق

أخي العزيز مختار

معرفش أقولك غير جزاك الله كل خير من كل قلبي .. كلامك جميل و كله مفيد جدا بالنسبة لي

ماشاء الله عليك دا شرح واحد في نظري قعد فيها 10 سنين مش 6 شهور

بس الجميل إني لئيت واحد تاني مش بيحب دبي زيي ..

مصر هتفضل طول عمرها جميلة و احلى البلاد بوجود شباب جدعان زيك فيها ..

ربنا ييسر لينا و ليك الأمور كلها

شكرا مرة أخرى و تقبل تحياتي

اخوك

أبو عمر

اخى العزيز ابو عمر مش عارف اقولك ايه على كلامك الجميل ده فى حقى ربنا يباركلك ويجازيك كل خير واضح ان حضرتك انسان محترم وذوق واتمنى نكون اصدقاء

بالنسبه لمعرفتى بالامارات انا صحيح قعدت فيها 6 شهور بس عرفت كتير لان طبيعى شغلى كنت بلف كتير وغير كده انا اصلا بحب اعرف كل ماهو جديد ودى غايتى الاولى فى السفر غير اكل العيش

فعلا دبى على اد مافى حاجات ماكنتش عاجبانى فيها وكنت عاوز اسيبها بس والله بتحسر على ايامها واندم انى سيبتها لان اللى عاش هناك فى الامارات عامه ودبى خاصه ماعدش ينفع يرجع مصر عايز اقولك ان انا لسه مش مستوعب الفرق اللى انا فيه وانى فعلا رجعت مصر

فعلا مصر هتفضل اجمل بلد فى الدنيا مهما العمليه باظت فساد وحراميه وسرقه كل ده هييجى عليه يوم ويروح بالبلد تنضف امتى الله اعلم بس اللى بيبقى انها بلدنا اجمل واحلى بلد ف الدنيا وملناش فى الاخر غيرها

مره تانيه اكرر شكرى لكلامك الجميل وياريت نتواصل دايما وتقبل تحياتى

استاذ مختار ربنا يبارك لحضرتك....مش عايزة اقول لحضرتك...انا فعلا قريت كل كلمة و بعدين فتحت بوقي ع الاخر....حسيت اني فعلا معرفشي الامارات...مع اني المفروض كده كملت سنتين

بس يعني من البيت للكلية....و الكلية للبيت

يا ريت تحاول تتواجد مع الشباب في التوبيك هنا علي اد ما حضرتك تقدر....لان فعلا اجابات حضرتك وافية جدا

ربنا يجعلها في ميزان حسناتك

و باذن الله ترجع الامارات قريب

مساكم تواصل....من هنا لغاية هناك

اختى العزيزه لماضه مصريه ربنا يخليكى على اطراءك الجميل ده وياستى انتى الاستاذه واحنا التلاميذ انت خبره سنتين برضه لا تستهون

الواحد بيحاول يساعد الشباب هنا بالمعلومات اللى يعرفها او من تجربتى على اد ما اقدر وان شاء الله احاول ابقى متواجد اكتر من كده وشكرا مره تانيه لكلامك وتقبلى تحياتى

رابط هذا التعليق

أخي العزيز مختار

يشرفني و يسعدني ان نكون أصدقاء ،

عايز أقولك إن كلامي مش مجاملة ليك بجد إنت ماشاء الله أفكارك منظمة و نشيط و بتحب شغلك .. لأن مش أي حد بيلف كتير في مكان ممكن يعرف او يشرح الأمور زي ما شرحتها .. دي هبة من ربنا أدعو الله لك بحفظها و زيادتها بإذن الله

دبي طبعا رائعة .. انا لسة مش قادر أستوعب منظر نافورة مول دبي على أغنية حسين الجسمي .. حاجة كدة زي خيال علمي .. بس أنا بطبيعتي مش بحب الزحمة و الزحمة في دبي بتتعبني جدا رغم إنها منظمة عن أي بلد تاني .

العيشة في مصر متفق معاك صعبة فعلا بدليل إني بئالي 14 سنة شغاال في مصر و دلوئتي عايز أسافر ... بس أنا كان حلمي أسافر السعودية ( جدة ) عشان أكون قريب من الحرم و جدة كمان مكان جميل .. و بعدين فكرت في الكويت لهدوئها (بعيد عن الجو النار) لكن هي فعلا بلد جميلة و منظمة بس العيشة فيها تكلف أضعاف جدة .. و دلوئتي في عرض لي في الإمارت .. بس أنا على قدر الإمكان بحاول لإني يكون سفري على حاجة مناسبة و تستاهل الغربة ... إدعيلي

-------------

انا رايي من رأي لماضة إن وجودك مؤثر في التوبيك ده ..

-------------

خالص دعواتي لك بالتوفيق

وكل التحية

رابط هذا التعليق

كل سنة و حضراتكم طيبين بمناسبة اليوم الوطني لدولة الإمارات

جاتلي دعوة من شوية من الجالية المصرية

هينظموا مسيرة تعبر عن الجالية المصرية - كورنيش ابو ظبي

لو حابين تشاركوا هحط التفاصيل

كل سنة و انتم طيبين....

كل سنة و الامارات شعب طيب...و كريم....و بحبه

تحياتي

رابط هذا التعليق

كل سنة و حضراتكم طيبين بمناسبة اليوم الوطني لدولة الإمارات

جاتلي دعوة من شوية من الجالية المصرية

هينظموا مسيرة تعبر عن الجالية المصرية - كورنيش ابو ظبي

لو حابين تشاركوا هحط التفاصيل

كل سنة و انتم طيبين....

كل سنة و الامارات شعب طيب...و كريم....و بحبه

تحياتي

فكرة ممتازة

ياريت فعلا اللي يقدر يشارك هتبئى لفتة جميلة

كل سنة و شعب الإمارات و كل المقيمين في الإمارات بكل خير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا اخي BODA علي الرد

وسوف اكتب الموضوع للاستفادة من كذا شخص

انا طبيب بيطري مصري اعزب هناك فرصة عمل لي كطبيب بيطري في وزارة الزراعة بدبي أو الشارقة بمرتب 4000 درهم + السكن+ المواصلات + التأممين الصحي + تذاكر الطيران

وبالفعل قابلت مساعد وزير الزارعة الامارتي -علي حسب كلام شركة التوظيف-في فندق بالجيزة من عدة ايام

وبعد يومين اتصلت بي شركة التوظيف وقالت لي اني نجحت في المقابلة واجهز اوراقي +3000 جنيه

و 4000 جنيه عند توقيع العقد

كنت عايز اسأل هل المرتب مناسب؟

هل الاسعار غالية في الامارات؟

كم اصرف علي الطعام في الشهر؟

وما المبلغ اللي مفروض احوشه من المرتب؟

وكيف أتأكد ان الاتفاق اللي سوف يتم بيننا في مصر سوف يتنفذ هناك؟

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

شكرا اخي BODA علي الرد

انا طبيب بيطري مصري اعزب هناك فرصة عمل لي كطبيب بيطري في وزارة الزراعة بدبي أو الشارقة بمرتب 4000 درهم + السكن+ المواصلات + التأممين الصحي + تذاكر الطيران

وبالفعل قابلت مساعد وزير الزارعة الامارتي -علي حسب كلام شركة التوظيف-في فندق بالجيزة من عدة ايام

وبعد يومين اتصلت بي شركة التوظيف وقالت لي اني نجحت في المقابلة واجهز اوراقي +3000 جنيه

وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم يا دكتور محمد...انا هنا فى مصر مش فى الامارات بس ان شاء الله اساعد بشويه معلومات عندى من ناس هناك

هو المشكله فى الامارات والحاجه اللى غاليه هناك هى السكن..بس بما انهم موفرينلك السكن والمواصلات وعقد حكومى كمان فده يعتبر بدايه كويسه ليك هناك..

بالنسبه بئا لمصاريف الطعام فى الشهر دى حسب نظامك انت لو هتاكل من مطاعم او هتشارك مع الناس اللى معاك فى السكن وتطبخوا بس ممكن تعملها فى حدود 1000 درهم فى الشهر(الكلام من ناس هناك والعهده عليهم)..هتقل طبعا معاك لو هتجهزوا اكل فى السكن..

ضيف بئا على المصاريف دى مصاريف اتصالك بمصر ودى حسب استخدامك..وشويه فسح فى يوم الاجازه لو تحب وخلاص..وبعد كده تقدر تعرف هتحوش كام........

هو اللى شفته حصل مع ناس اعرفهم وسافروا الامارات هو ان الشركة او المكان اللى انت رايح تشتغل فيه بيبعتلك (اوفرليترoffer letter )ده بيكون مكتوب فيه كل حاجه خاصة بالعمل بتاعك يعنى المرتب والسكن على مين والتامين الصحى وباقى التفاصيل..فالمروض حضرتك هيبقى معاك نسخه من الكلام ده وده مستند بيعتد بيه هناك فى حاله لو رحت ولقيت اى اختلاف فى العقد اللى هتمضيه هناك..

وتسافر بالسلامه ان شاء الله وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

أخي العزيز مختار

يشرفني و يسعدني ان نكون أصدقاء ،

عايز أقولك إن كلامي مش مجاملة ليك بجد إنت ماشاء الله أفكارك منظمة و نشيط و بتحب شغلك .. لأن مش أي حد بيلف كتير في مكان ممكن يعرف او يشرح الأمور زي ما شرحتها .. دي هبة من ربنا أدعو الله لك بحفظها و زيادتها بإذن الله

دبي طبعا رائعة .. انا لسة مش قادر أستوعب منظر نافورة مول دبي على أغنية حسين الجسمي .. حاجة كدة زي خيال علمي .. بس أنا بطبيعتي مش بحب الزحمة و الزحمة في دبي بتتعبني جدا رغم إنها منظمة عن أي بلد تاني .

العيشة في مصر متفق معاك صعبة فعلا بدليل إني بئالي 14 سنة شغاال في مصر و دلوئتي عايز أسافر ... بس أنا كان حلمي أسافر السعودية ( جدة ) عشان أكون قريب من الحرم و جدة كمان مكان جميل .. و بعدين فكرت في الكويت لهدوئها (بعيد عن الجو النار) لكن هي فعلا بلد جميلة و منظمة بس العيشة فيها تكلف أضعاف جدة .. و دلوئتي في عرض لي في الإمارت .. بس أنا على قدر الإمكان بحاول لإني يكون سفري على حاجة مناسبة و تستاهل الغربة ... إدعيلي

-------------

انا رايي من رأي لماضة إن وجودك مؤثر في التوبيك ده ..

-------------

خالص دعواتي لك بالتوفيق

وكل التحية

ربنا يخليك يا بو عمر على كلامك الجميل ده بجد ده وسام على صدرى

وفعلا زى ماقلت دبى دى حاجه ولا فى الاحلام بس للى جاى يتفسح يومين تلاته مش للى بيشتغل فيها لان احنا بنشوف كل حاجه الكويس والوحش

والله العيشه هنا فى مصر بقا فعلا صعبه جدا مش بس من الناحيه الماديه لا كمان من كل حاجه التعامل مع الناس والسواقه والشغل وكل حاجه ربنا يكرمك بعقد كويس فى جده عشان تبقى جنب الحرم ودى امنيتى برضه على فكره نفسى ابقى قريبمن الحرم المكى

بالنسبه لعرض الامارات لو شايف انه يستاهل اتكل على الله خصوصا انها الشارقه عيشتها اسهل شويه من دبى وارخص نوعا ما بس المهم انك تحقق استفاده تستاهل عليها الغربه ماديا ومعنويا يعنى اولادك هيتربوا فى جو نضيف جدا وهتعيش عيشه هاديه وفى نفس الوقت تقدر تعمل فلوس

وفقك الله الى ماتحبه وترضاه

شكرا لك انت والاخت لماضه وانا تحت امر التوبيك والاعضاء فى اى وقت

رابط هذا التعليق

شكرا اخي BODA علي الرد

وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم يا دكتور محمد...انا هنا فى مصر مش فى الامارات بس ان شاء الله اساعد بشويه معلومات عندى من ناس هناك

هو المشكله فى الامارات والحاجه اللى غاليه هناك هى السكن..بس بما انهم موفرينلك السكن والمواصلات وعقد حكومى كمان فده يعتبر بدايه كويسه ليك هناك..

بالنسبه بئا لمصاريف الطعام فى الشهر دى حسب نظامك انت لو هتاكل من مطاعم او هتشارك مع الناس اللى معاك فى السكن وتطبخوا بس ممكن تعملها فى حدود 1000 درهم فى الشهر(الكلام من ناس هناك والعهده عليهم)..هتقل طبعا معاك لو هتجهزوا اكل فى السكن..

ضيف بئا على المصاريف دى مصاريف اتصالك بمصر ودى حسب استخدامك..وشويه فسح فى يوم الاجازه لو تحب وخلاص..وبعد كده تقدر تعرف هتحوش كام........

هو اللى شفته حصل مع ناس اعرفهم وسافروا الامارات هو ان الشركة او المكان اللى انت رايح تشتغل فيه بيبعتلك (اوفرليترoffer letter )ده بيكون مكتوب فيه كل حاجه خاصة بالعمل بتاعك يعنى المرتب والسكن على مين والتامين الصحى وباقى التفاصيل..فالمروض حضرتك هيبقى معاك نسخه من الكلام ده وده مستند بيعتد بيه هناك فى حاله لو رحت ولقيت اى اختلاف فى العقد اللى هتمضيه هناك..

وتسافر بالسلامه ان شاء الله وربنا يوفقك

شكرا اخي حكيم علي الرد جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

هو الاوفرليترغير العقد؟اصل علي حسب معلوماتي ان العقد فيه التفاصيل؟

جزاك الله خيرا

والله انا اول مرة اسمع عن الاوفر ليتتر ده .......... انا الى اعرفه هو العقد .... بس انا لسه حيث عهد بقصص السفر دى وخاصة للامارت لان وضعها مختلف عن السعودية ... لذلك ان شاء الله اكيد اى واحد من الاعضاء ذوى الخبرة هايرد عليك فى موضوع الاوفرليتر ده

-- انا بقى كان ليا بعض الاستفسارات من الاخوة مغتربى الامارات ..... وهى:

- افضل شركة طيران للامارات من حيث السعر والخدمات

- المطار المناسب .. هل هو ابوظبى ام دبى علما بانى اريد الذهاب الى العين

- المواقع التى يسهل العثور على سكن فى العين منها

- عاوز اعرف قصه الاتصالات هناك من حيث الباقات والتعريفه واسعار الانترنت

انا عارف ان اسألتى كتيره قوى ........... بس اخوكم ناوى يجى العين قريب جداااااا بأذن الله

سلاموز

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا

والله انا اول مرة اسمع عن الاوفر ليتتر ده .......... انا الى اعرفه هو العقد .... بس انا لسه حيث عهد بقصص السفر دى وخاصة للامارت لان وضعها مختلف عن السعودية ... لذلك ان شاء الله اكيد اى واحد من الاعضاء ذوى الخبرة هايرد عليك فى موضوع الاوفرليتر ده

- عاوز اعرف قصه الاتصالات هناك من حيث الباقات والتعريفه واسعار الانترنتبع

انا عارف ان اسألتى كتيره قوى ........... بس اخوكم ناوى يجى العين قريب جداااااا بأذن الله

سلاموز

السلام عليكم

اخى العزيز العقد اللى كنت انا مضيته تقريبا كان 5 ورقات وفيه كل حاجه مش عارف بقى اذا كان فيه ورق تانى الاوفر لتر

بالنسبه للطيران والمطار دول مرتبطين ببعض جدا لان فى مطار ابو ظبى مفيش طيران اقتصادى يعنى مصر للطيران او طيران الاتحاد بعكس مطار دبى اللى فيه طيران الامارات ومصر للطيران وكمان فيه طيران اقتصادى اللى هو فلاى دبى وقريب من دبى جدا مطار الشارقه وفيه برضه طيران اقتصادى وهو العربيه للطيران

المسافه من دبى للعين هى نفسها من ابوظبى للعين حوالى ساعه ونص شوف لو عايز طيران اقتصادى يبقى دبى او الشارقه غير كده دبى وابوظبى سيان

بالنسبه للاتصالات حضرتك لو رجعت صفحه او اتنين لورا فى التوبيك هتلاقينى كنت متكلم على دبى والامارات بالتفصيل وموضح فيها الاتصالات

السكن فى العين هاحاول اجيبلك موقع يفيدك فيه

تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا

سلاموز

السلام عليكم

اخى العزيز العقد اللى كنت انا مضيته تقريبا كان 5 ورقات وفيه كل حاجه مش عارف بقى اذا كان فيه ورق تانى الاوفر لتر

بالنسبه للطيران والمطار دول مرتبطين ببعض جدا لان فى مطار ابو ظبى مفيش طيران اقتصادى يعنى مصر للطيران او طيران الاتحاد بعكس مطار دبى اللى فيه طيران الامارات ومصر للطيران وكمان فيه طيران اقتصادى اللى هو فلاى دبى وقريب من دبى جدا مطار الشارقه وفيه برضه طيران اقتصادى وهو العربيه للطيران

المسافه من دبى للعين هى نفسها من ابوظبى للعين حوالى ساعه ونص شوف لو عايز طيران اقتصادى يبقى دبى او الشارقه غير كده دبى وابوظبى سيان

بالنسبه للاتصالات حضرتك لو رجعت صفحه او اتنين لورا فى التوبيك هتلاقينى كنت متكلم على دبى والامارات بالتفصيل وموضح فيها الاتصالات

تقبل تحياتى

شكرا جزيلا يا اخ مختار على سرعه الرد وعلى المعلومات دى ........ بس هو يعنى ايه طيران اقتصادى ,وايه الفرق بينه وبين الدرجة السياحية بتاعت مثلا مصر للطيران او غيرها............وياسلام بقى لو موقع شركات الطيران الاقتصادية دى .. تبقى عملت فيا جميل كبير

وفى انتظار ما يتعلق بالسكن فى العين سواء مواقع او آراء شخصية او نصائح عامة

سلاموز

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيران اقتصادى يعنى بيحسب لك ثمن تذكرتك للطيران فقط من غير اكل ده اكيد ومن غير حاجات كتير اديك مثل زى فلاى دبى ده بيسمحلك شنطه هاندباج صغيره كانت عشره كيلو بقت دلوقتى 7 بس مجانا وديه بنشيلها على قلبنا ونطلع بيها الطياره اما شنطه الشحن بتدفع ليها تمن كانت من فتره 32ك ب 60 درهم دلوقتى غيروا الموضوع وبقت فيه 3 اختيارات

وعامه الطيران الاقتصادى زى العربيه وفلاى دبى بيكون من الاسكندريه والعربيه بس بتنزل الشارقه لكن فلاى دبى بتنزل دبى عادى

وطبعا الاسعار لوحاجز من بدرى بتكون رخيصه جدا ارخص من مصر للطيران كتير يعنى مثلا فلاى دبى التذاكر بتبتدى من 350 درهم وساعات اقل زى العرض اللى عاملينه دلوقتى ب260

اما العربيه للطيران الاسعار اغلى شويه حوالى500

يعنى على حسب الوقت والحجز وديه بتديك وزن شنطه للشحن عادى 32كيلوبرضه

وفيه كمان طيران جديد هو راس الخيمه وده من القاهره لراس الخيمه بس معرفش بعد راس الخيمه عن العين اد ايه

وفيه طيران الخليج ده بتنزل ترانزيت البحرين وفيه لدبى اوابوظبى

اما بالنسبه للشركه الرائده مصر للطيران فابشرك اغلاهم بس بتزل مطار العين

وبالنسبه للمواقع الحاج جوجل مش هيقصر

جزاك الله خيرا

سلاموز

السلام عليكم

تقبل تحياتى

شكرا جزيلا يا اخ مختار على سرعه الرد وعلى المعلومات دى ........ بس هو يعنى ايه طيران اقتصادى ,وايه الفرق بينه وبين الدرجة السياحية بتاعت مثلا مصر للطيران او غيرها............وياسلام بقى لو موقع شركات الطيران الاقتصادية دى .. تبقى عملت فيا جميل كبير

سلاموز

تم تعديل بواسطة الرويناء
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيران اقتصادى يعنى بيحسب لك ثمن تذكرتك للطيران فقط من غير اكل ده اكيد ومن غير حاجات كتير اديك مثل زى فلاى دبى ده بيسمحلك شنطه هاندباج صغيره كانت عشره كيلو بقت دلوقتى 7 بس مجانا وديه بنشيلها على قلبنا ونطلع بيها الطياره اما شنطه الشحن بتدفع ليها تمن كانت من فتره 32ك ب 60 درهم دلوقتى غيروا الموضوع وبقت فيه 3 اختيارات

وعامه الطيران الاقتصادى زى العربيه وفلاى دبى بيكون من الاسكندريه والعربيه بس بتنزل الشارقه لكن فلاى دبى بتنزل دبى عادى

وطبعا الاسعار لوحاجز من بدرى بتكون رخيصه جدا ارخص من مصر للطيران كتير يعنى مثلا فلاى دبى التذاكر بتبتدى من 350 درهم وساعات اقل زى العرض اللى عاملينه دلوقتى ب260

اما العربيه للطيران الاسعار اغلى شويه حوالى500

يعنى على حسب الوقت والحجز وديه بتديك وزن شنطه للشحن عادى 32كيلوبرضه

وفيه كمان طيران جديد هو راس الخيمه وده من القاهره لراس الخيمه بس معرفش بعد راس الخيمه عن العين اد ايه

وفيه طيران الخليج ده بتنزل ترانزيت البحرين وفيه لدبى اوابوظبى

اما بالنسبه للشركه الرائده مصر للطيران فابشرك اغلاهم بس بتزل مطار العين

وبالنسبه للمواقع الحاج جوجل مش هيقصر

جزاك الله خيرا

سلاموز

السلام عليكم

تقبل تحياتى

سلاموز

الف شكر للرويناء جابت من الاخر فعلا الطيران الاقتصادى بيكون موفر اكتر لان خدماته اقل يعنى مفيش عليه اكل وجبات الا بفلوس وغاليه فالاحسن انك تاخد معاك اى حاجه وانت طالع وكراسيها ضيقه نوعا ما لان معظم طائراتها بتكون ايرباص 320 صغيره الحجم شويه صفين كل صف فى 3 كراسى وغالبا بتكون مستاجره بطواقمها من اسبانيا او فرنسا بس فى الاخر اوفر بكتير يعنى لما تكون تذكره دبى على فلاى دبى اقل من نص تذكره مصرللطيران طبعا فرق كبير يعنى واحد صاحبى كان مقيم ىف العين برضه حجز تذكره ذهاب واياب على فلاى دبى من دبى لاسيوط وبدفع تقريبا 350 او 400 درهم اول عن اخر وده عشان حجز بدرى اوى وهو مسافر فى وقت مقتول مش موسم وهو شهر 3

لو كان مش فارق معاك الموضوع ده اللى هو انك توفر فى مبلغ التذكره يبقى ساعتها انصحك بشركه واحده هى طيران الامارات بجد الطيران معاهم متعه لا توصف احسن شركع طيران سافرت معاهم وبرضه طيران الاتحاد محترمه جدا وشركه مستواها عالى الدولى ومطار ابوظبى الدولى

على فكره مطار العين مش بتنزل فيه مصر للطيران لانهم بينزلوا فى اقرب مطارين ليه وهما مطار دبى ومطار ابوظبى تقريبا ساعه ونص من مطار العين بيشتغل فقط رحلات اير انديا للهند والخطوط الباكستانيه والعمانيه والملكيه الاردنيه والسودانيه وبعض الخطوط الايرانيه

بالنسبه لمطار راس الخيمه انا كنت سمعت فعلا انهم شركه راك ايروايز هتشغل خط راس الخيمه القاهره بس مش متاكد اذاكان اشتغل ولا لا وبعدين راس الخيمه بعيده عن العين هما ابعد مكانين عن يعض فى الامارات لان راس الخيمه فى اقصى الشمال اخر الامارات الشماليه والعين فى الجنوب وعلى فكره الاتنين على الحدود العمانيه بس من ناحيتيتن مختلفتين تقريبا المسافه بينهم 4 ساعات مالهاش لازمه

ودى المواقع

طيران العربيه - مطار الشارقه الدولى

http://www.airarabia.com/home

فلاى دبى - مطار دبى الدولى

http://flydubai.com/arabic.aspx

شوف برضه ووقارن بنفسك

طيران الاتحاد - مطار ابوظبى الدولى

http://www.etihadairways.com/sites/etihad/ae/ar/home/pages/home.aspx

طيران الامارات

http://www.emirates.com/eg/arabic/plan_book/plan_and_book.aspx

مصر للطيران

http://www.egyptair.com/English/Pages/Default.aspx

اى خدمه ياريس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا على ما تقدموه من معلومات مفيده

انا عندي استفسار عن منطقه الفجيره

ياريت تقولولي المعيشه فيها عامله ازاي ؟

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا على ما تقدموه من معلومات مفيده

انا عندي استفسار عن منطقه الفجيره

ياريت تقولولي المعيشه فيها عامله ازاي ؟

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...