اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا على ما تقدموه من معلومات مفيده

انا عندي استفسار عن منطقه الفجيره

ياريت تقولولي المعيشه فيها عامله ازاي ؟

جزاكم الله خيرا

بصراحه ماعنديش معلومات كتير عن الفجيره لان ده المكان الوحيد اللى مزرتوش فى الامارات بس هى اماره صغيره شويه ومش غاليه زيها زى راس الخيمه مثلا وهى بتبعد عن دبى حوالى ساعه وتص وهى مكان سياحى بالدرجه الاولى لانها فيها مناظر طبيعيه جميله جدا مابين شواطىء وجبال طبعا المواصلات بتكون ارخص شويه زى التاكسى والايجارات اقل بكتير من دبى والشارقه بس معرفش اسعار محدده ياريت حد من الاخوه الاعضاء يفيدوك

حد قدم في اعلان بايونير ؟

حضرتك تقصد اى اعلان بالزبط بتاع البنك ولا غيره

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيران اقتصادى يعنى بيحسب لك ثمن تذكرتك للطيران فقط من غير اكل ده اكيد ومن غير حاجات كتير اديك مثل زى فلاى دبى ده بيسمحلك شنطه هاندباج صغيره كانت عشره كيلو بقت دلوقتى 7 بس مجانا وديه بنشيلها على قلبنا ونطلع بيها الطياره اما شنطه الشحن بتدفع ليها تمن كانت من فتره 32ك ب 60 درهم دلوقتى غيروا الموضوع وبقت فيه 3 اختيارات

وعامه الطيران الاقتصادى زى العربيه وفلاى دبى بيكون من الاسكندريه والعربيه بس بتنزل الشارقه لكن فلاى دبى بتنزل دبى عادى

وطبعا الاسعار لوحاجز من بدرى بتكون رخيصه جدا ارخص من مصر للطيران كتير يعنى مثلا فلاى دبى التذاكر بتبتدى من 350 درهم وساعات اقل زى العرض اللى عاملينه دلوقتى ب260

اما العربيه للطيران الاسعار اغلى شويه حوالى500

يعنى على حسب الوقت والحجز وديه بتديك وزن شنطه للشحن عادى 32كيلوبرضه

وفيه كمان طيران جديد هو راس الخيمه وده من القاهره لراس الخيمه بس معرفش بعد راس الخيمه عن العين اد ايه

وفيه طيران الخليج ده بتنزل ترانزيت البحرين وفيه لدبى اوابوظبى

اما بالنسبه للشركه الرائده مصر للطيران فابشرك اغلاهم بس بتزل مطار العين

وبالنسبه للمواقع الحاج جوجل مش هيقصر

هو الاوفرليترغير العقد؟اصل علي حسب معلوماتي ان العقد فيه التفاصيل؟

جزاك الله خيرا

والله انا اول مرة اسمع عن الاوفر ليتتر ده .......... انا الى اعرفه هو العقد .... بس انا لسه حيث عهد بقصص السفر دى وخاصة للامارت لان وضعها مختلف عن السعودية ... لذلك ان شاء الله اكيد اى واحد من الاعضاء ذوى الخبرة هايرد عليك فى موضوع الاوفرليتر ده

-- انا بقى كان ليا بعض الاستفسارات من الاخوة مغتربى الامارات ..... وهى:

- افضل شركة طيران للامارات من حيث السعر والخدمات

- المطار المناسب .. هل هو ابوظبى ام دبى علما بانى اريد الذهاب الى العين

- المواقع التى يسهل العثور على سكن فى العين منها

- عاوز اعرف قصه الاتصالات هناك من حيث الباقات والتعريفه واسعار الانترنتبع

انا عارف ان اسألتى كتيره قوى ........... بس اخوكم ناوى يجى العين قريب جداااااا بأذن الله

سلاموز

السلام عليكم

اخى العزيز العقد اللى كنت انا مضيته تقريبا كان 5 ورقات وفيه كل حاجه مش عارف بقى اذا كان فيه ورق تانى الاوفر لتر

بالنسبه للطيران والمطار دول مرتبطين ببعض جدا لان فى مطار ابو ظبى مفيش طيران اقتصادى يعنى مصر للطيران او طيران الاتحاد بعكس مطار دبى اللى فيه طيران الامارات ومصر للطيران وكمان فيه طيران اقتصادى اللى هو فلاى دبى وقريب من دبى جدا مطار الشارقه وفيه برضه طيران اقتصادى وهو العربيه للطيران

المسافه من دبى للعين هى نفسها من ابوظبى للعين حوالى ساعه ونص شوف لو عايز طيران اقتصادى يبقى دبى او الشارقه غير كده دبى وابوظبى سيان

بالنسبه للاتصالات حضرتك لو رجعت صفحه او اتنين لورا فى التوبيك هتلاقينى كنت متكلم على دبى والامارات بالتفصيل وموضح فيها الاتصالات

السكن فى العين هاحاول اجيبلك موقع يفيدك فيه

تقبل تحياتى

شكرا جزيلا يا اخ مختار على سرعه الرد وعلى المعلومات دى ........ بس هو يعنى ايه طيران اقتصادى ,وايه الفرق بينه وبين الدرجة السياحية بتاعت مثلا مصر للطيران او غيرها............وياسلام بقى لو موقع شركات الطيران الاقتصادية دى .. تبقى عملت فيا جميل كبير

وفى انتظار ما يتعلق بالسكن فى العين سواء مواقع او آراء شخصية او نصائح عامة

سلاموز

الف شكر للرويناء جابت من الاخر فعلا الطيران الاقتصادى بيكون موفر اكتر لان خدماته اقل يعنى مفيش عليه اكل وجبات الا بفلوس وغاليه فالاحسن انك تاخد معاك اى حاجه وانت طالع وكراسيها ضيقه نوعا ما لان معظم طائراتها بتكون ايرباص 320 صغيره الحجم شويه صفين كل صف فى 3 كراسى وغالبا بتكون مستاجره بطواقمها من اسبانيا او فرنسا بس فى الاخر اوفر بكتير يعنى لما تكون تذكره دبى على فلاى دبى اقل من نص تذكره مصرللطيران طبعا فرق كبير يعنى واحد صاحبى كان مقيم ىف العين برضه حجز تذكره ذهاب واياب على فلاى دبى من دبى لاسيوط وبدفع تقريبا 350 او 400 درهم اول عن اخر وده عشان حجز بدرى اوى وهو مسافر فى وقت مقتول مش موسم وهو شهر 3

لو كان مش فارق معاك الموضوع ده اللى هو انك توفر فى مبلغ التذكره يبقى ساعتها انصحك بشركه واحده هى طيران الامارات بجد الطيران معاهم متعه لا توصف احسن شركع طيران سافرت معاهم وبرضه طيران الاتحاد محترمه جدا وشركه مستواها عالى الدولى ومطار ابوظبى الدولى

على فكره مطار العين مش بتنزل فيه مصر للطيران لانهم بينزلوا فى اقرب مطارين ليه وهما مطار دبى ومطار ابوظبى تقريبا ساعه ونص من مطار العين بيشتغل فقط رحلات اير انديا للهند والخطوط الباكستانيه والعمانيه والملكيه الاردنيه والسودانيه وبعض الخطوط الايرانيه

بالنسبه لمطار راس الخيمه انا كنت سمعت فعلا انهم شركه راك ايروايز هتشغل خط راس الخيمه القاهره بس مش متاكد اذاكان اشتغل ولا لا وبعدين راس الخيمه بعيده عن العين هما ابعد مكانين عن يعض فى الامارات لان راس الخيمه فى اقصى الشمال اخر الامارات الشماليه والعين فى الجنوب وعلى فكره الاتنين على الحدود العمانيه بس من ناحيتيتن مختلفتين تقريبا المسافه بينهم 4 ساعات مالهاش لازمه

ودى المواقع

طيران العربيه - مطار الشارقه الدولى

http://www.airarabia.com/home

فلاى دبى - مطار دبى الدولى

http://flydubai.com/arabic.aspx

شوف برضه ووقارن بنفسك

طيران الاتحاد - مطار ابوظبى الدولى

http://www.etihadairways.com/sites/etihad/ae/ar/home/pages/home.aspx

طيران الامارات

http://www.emirates.com/eg/arabic/plan_book/plan_and_book.aspx

مصر للطيران

http://www.egyptair.com/English/Pages/Default.aspx

اى خدمه ياريس

طبعا كالعادة يا استاذ مختار ... فأنت لك اسلوب مميز واسراد جميل للاجابات ........ مش عارف اقولك ايه بس

وسامحنى على التأخير فى الرد.... كنت مسافر

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيران اقتصادى يعنى بيحسب لك ثمن تذكرتك للطيران فقط من غير اكل ده اكيد ومن غير حاجات كتير اديك مثل زى فلاى دبى ده بيسمحلك شنطه هاندباج صغيره كانت عشره كيلو بقت دلوقتى 7 بس مجانا وديه بنشيلها على قلبنا ونطلع بيها الطياره اما شنطه الشحن بتدفع ليها تمن كانت من فتره 32ك ب 60 درهم دلوقتى غيروا الموضوع وبقت فيه 3 اختيارات

وعامه الطيران الاقتصادى زى العربيه وفلاى دبى بيكون من الاسكندريه والعربيه بس بتنزل الشارقه لكن فلاى دبى بتنزل دبى عادى

وطبعا الاسعار لوحاجز من بدرى بتكون رخيصه جدا ارخص من مصر للطيران كتير يعنى مثلا فلاى دبى التذاكر بتبتدى من 350 درهم وساعات اقل زى العرض اللى عاملينه دلوقتى ب260

اما العربيه للطيران الاسعار اغلى شويه حوالى500

يعنى على حسب الوقت والحجز وديه بتديك وزن شنطه للشحن عادى 32كيلوبرضه

وفيه كمان طيران جديد هو راس الخيمه وده من القاهره لراس الخيمه بس معرفش بعد راس الخيمه عن العين اد ايه

وفيه طيران الخليج ده بتنزل ترانزيت البحرين وفيه لدبى اوابوظبى

اما بالنسبه للشركه الرائده مصر للطيران فابشرك اغلاهم بس بتزل مطار العين

وبالنسبه للمواقع الحاج جوجل مش هيقصر

اختنا الفاضلة الرويناء ... شكرا جزيلا لسرعه الرد .. وارجوا المسامحه فى تأخرى فى الرد ..... هاتعرفوا السبب بعد شوية :sad:

رابط هذا التعليق

بالنسبة لنصيحة اخويا مختار بالدخول الى مواقع شركات الطيران tct:: ............ يعنى بصوا .. انا دخلت ... وياريتنى ماخدلت

فروق كبيرة جداا بين الشركات, وعلى ايه انا مش فاهمها بصراحة, يعنى انا دخلت على موقع كل من : العربية وفلاى دبى ومصر للطيران وفلاى ايمارتس ........ وبحثت عن الرحلات فى نفس اليوم فى مواقعهم دى ........ وكانت الصاعقة

ارخص حاجه فعلا هى العربيه ..... بس للاسف من مطار الاسكندرية(برج العرب) وكانت تتراوح من 725 الى 850 جم .. يابلاش :haah:

وفلا دبى ... الموقع بيستهبل ........ كل ما ادخل تاريخ , يطلع محجوز .. او تقريبا مافيش رحلة اصلا ... وفضلت لحد ماوصلت الى 2012 jdw::

اما بقى مصر للطيران .... بصراحه ماكدبش عليكم .... اسعارها معقوله .. وسط ... والموقع تخفة ... وكان السعر 1450 جم

نيجى بقى للعالم الى بتستهبل وتستعبط وتت ... كل حاجه وحشه فى الدنيا .... لال وهم طيران الامارات .... بصوا .. بصرف النظر عن اقتناعى الشخصى بالرفاهية المتناهيه الى بيقدمها هذا الطيران , بالرغم من انى ماجربتش السفر على الخطوط دى .. او غيرها اصلا ..... بس بصراحه السعر غالى مووووووت بالمقارنه بالاسعار التانية ...... تخيلوا بكام ........ ها...قولوا انتوا بس ...... غلب حماركم ...... خلاص اقولكم انا بقى ... كان السعر ايها الساده الافاضل

:wavinghappy::wavinghappy: 2570 جم : :wavinghappy: :wavinghappy:

ليه ...... علشان ايه .......... وكمان خلوا بالكم .... فى ترانزيت كمان .... يعنى مش Direct flight

اقول ايه بس غير ... ولا بلاش

بس فى النهايه وطبقا لظروفى ..... اختارت مبدأيا مصر للطيران ..... لانها بتطلع من مطار القاهره ... وسعرها متوسط .. وطيران مباشر سواء لابو ظبى او دبى

وفعلا كلام مختار باشا مظبوط ان المسافة من ابو ظبى للعين هيا تقريبا المساة من دبى للعين:Thumbsup:الله ينور عليك يا ملاحى :Thumbsup:

بس بالله عليكم ادعولى الورق بتاعى يخلص وتيجى التأشيرة دة بقى .... لان انا خلاص استويت ... قريب جدا هاحكيلكوا على حكايتى الى تقريبا مشابهه لحكاية زميلنا عماد الى اول لما سافر ... نسى اهله وناسه هنا فى المحاورتيه .... بس يارب يكون بخير

رابط هذا التعليق

بالنسبة لنصيحة اخويا مختار بالدخول الى مواقع شركات الطيران tct:: ............ يعنى بصوا .. انا دخلت ... وياريتنى ماخدلت

فروق كبيرة جداا بين الشركات, وعلى ايه انا مش فاهمها بصراحة, يعنى انا دخلت على موقع كل من : العربية وفلاى دبى ومصر للطيران وفلاى ايمارتس ........ وبحثت عن الرحلات فى نفس اليوم فى مواقعهم دى ........ وكانت الصاعقة

ارخص حاجه فعلا هى العربيه ..... بس للاسف من مطار الاسكندرية(برج العرب) وكانت تتراوح من 725 الى 850 جم .. يابلاش :haah:

وفلا دبى ... الموقع بيستهبل ........ كل ما ادخل تاريخ , يطلع محجوز .. او تقريبا مافيش رحلة اصلا ... وفضلت لحد ماوصلت الى 2012 jdw::

اما بقى مصر للطيران .... بصراحه ماكدبش عليكم .... اسعارها معقوله .. وسط ... والموقع تخفة ... وكان السعر 1450 جم

نيجى بقى للعالم الى بتستهبل وتستعبط وتت ... كل حاجه وحشه فى الدنيا .... لال وهم طيران الامارات .... بصوا .. بصرف النظر عن اقتناعى الشخصى بالرفاهية المتناهيه الى بيقدمها هذا الطيران , بالرغم من انى ماجربتش السفر على الخطوط دى .. او غيرها اصلا ..... بس بصراحه السعر غالى مووووووت بالمقارنه بالاسعار التانية ...... تخيلوا بكام ........ ها...قولوا انتوا بس ...... غلب حماركم ...... خلاص اقولكم انا بقى ... كان السعر ايها الساده الافاضل

:wavinghappy::wavinghappy: 2570 جم : :wavinghappy: :wavinghappy:

ليه ...... علشان ايه .......... وكمان خلوا بالكم .... فى ترانزيت كمان .... يعنى مش Direct flight

اقول ايه بس غير ... ولا بلاش

بس فى النهايه وطبقا لظروفى ..... اختارت مبدأيا مصر للطيران ..... لانها بتطلع من مطار القاهره ... وسعرها متوسط .. وطيران مباشر سواء لابو ظبى او دبى

وفعلا كلام مختار باشا مظبوط ان المسافة من ابو ظبى للعين هيا تقريبا المساة من دبى للعين:Thumbsup:الله ينور عليك يا ملاحى :Thumbsup:

بس بالله عليكم ادعولى الورق بتاعى يخلص وتيجى التأشيرة دة بقى .... لان انا خلاص استويت ... قريب جدا هاحكيلكوا على حكايتى الى تقريبا مشابهه لحكاية زميلنا عماد الى اول لما سافر ... نسى اهله وناسه هنا فى المحاورتيه .... بس يارب يكون بخير

ربنايخليك يا باشا ده بس من زوقك انا بس بحاول اقول اللى اعرفه من تجربتى الشخصيه فى الامارات

كويس انك دخلت على المواقع بنفسك وخدت فكره بس برضه لما تجيلك التاشيره وهتحجز انزل لاى وكيل سياحى اسال على الاسعار والمواعيد وكده

طيران العربيه سعره معقول بس مشكلته انه من برج العرب وواضح انك عايز تسافر من مطار القاهره فالافضل لك طبعا يبقى مصر للطيران ده غير ان الفرق فى السعر مش كبير مقارنه بانها خطوط طيران محترمه والوزن فيها ده يعتبر احسن ميزه فيها لان المفروض ان الوزن بيكون 30 كجم بس اللى اعرفه انهم بيسمحوا بوزن لحد 50 كجم بس برضه تتاكد وانت تحجز ده غير الهاندباج اللى معاك فوق

فلاى دبى جايز يكون عليها فعلا زحمه جدا لان الشركه دى شايله رحلات كتير جدا مقارنه باسطولها س برضه اسال وانت بتحجز عليها

طيران الامارات مش هاقولك غير كانك مسالتش ولا سمعت سعرها ياعم دى ليا ناسها وانا لما جربتها كان الشركه اللى حاجزالى عليها مش انا اكيد وسعرها الغالى ده لانها بقت من اكتر الخطوط تطور على مستوى العالم وبتصل ل 80 وجهه عالميه ويعتبر خط ترانزيت مركزى بينقل الشرق للغرب وبيربط العالم ببعضه زيها زى لوفتهانزا وكاثى باسيفيك مثلا فطبيعى تكون اسعارها عاليه

اتكل على الله واحجز على مصر للطيران بس انا بفضل تنزل مطار او ظبى صحيح هى المسافه واحده من العين لابوظبى ودبى بس اصلا العين تابعه لاماره ابوظبى فاكيد هتبقى حتى المواصلات افضل ده لو مفيش حد مستنيك وفى نفس الوقت عشان تتجنب الصدمه الحضاريه لاول نزله لدبى لما تقعد وتستقر وتاخد على البلد ابقى انزل شوف دبى براحتك

ابقى طمنا على باقى الاجراءات وان شاء الله ربنا يوفقك فى حياتك

تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق

ربنايخليك يا باشا ده بس من زوقك انا بس بحاول اقول اللى اعرفه من تجربتى الشخصيه فى الامارات

كويس انك دخلت على المواقع بنفسك وخدت فكره بس برضه لما تجيلك التاشيره وهتحجز انزل لاى وكيل سياحى اسال على الاسعار والمواعيد وكده

طيران العربيه سعره معقول بس مشكلته انه من برج العرب وواضح انك عايز تسافر من مطار القاهره فالافضل لك طبعا يبقى مصر للطيران ده غير ان الفرق فى السعر مش كبير مقارنه بانها خطوط طيران محترمه والوزن فيها ده يعتبر احسن ميزه فيها لان المفروض ان الوزن بيكون 30 كجم بس اللى اعرفه انهم بيسمحوا بوزن لحد 50 كجم بس برضه تتاكد وانت تحجز ده غير الهاندباج اللى معاك فوق

فلاى دبى جايز يكون عليها فعلا زحمه جدا لان الشركه دى شايله رحلات كتير جدا مقارنه باسطولها س برضه اسال وانت بتحجز عليها

طيران الامارات مش هاقولك غير كانك مسالتش ولا سمعت سعرها ياعم دى ليا ناسها وانا لما جربتها كان الشركه اللى حاجزالى عليها مش انا اكيد وسعرها الغالى ده لانها بقت من اكتر الخطوط تطور على مستوى العالم وبتصل ل 80 وجهه عالميه ويعتبر خط ترانزيت مركزى بينقل الشرق للغرب وبيربط العالم ببعضه زيها زى لوفتهانزا وكاثى باسيفيك مثلا فطبيعى تكون اسعارها عاليه

اتكل على الله واحجز على مصر للطيران بس انا بفضل تنزل مطار او ظبى صحيح هى المسافه واحده من العين لابوظبى ودبى بس اصلا العين تابعه لاماره ابوظبى فاكيد هتبقى حتى المواصلات افضل ده لو مفيش حد مستنيك وفى نفس الوقت عشان تتجنب الصدمه الحضاريه لاول نزله لدبى لما تقعد وتستقر وتاخد على البلد ابقى انزل شوف دبى براحتك

ابقى طمنا على باقى الاجراءات وان شاء الله ربنا يوفقك فى حياتك

تقبل تحياتى

ازيك يا ملاحى باشا .... منور المنتدى ....... انا بصراحه ناوى لما تيجى التأشيره السحرية دى انى احجز من شركه الطيران نفسها .... ماعرفش ليه مش مستريح لوكلاء السفر دول .... مع انى ماتعملتش مع حد منهم اصلا قبل كده ... بس سبحان الله ... شىء الاهى كده

وبصراحة موضوع المواصلات ده مش هايفرق معايا خالص .... لان فى حد ان شاء الله هايستنانى فى المطار .... وانااعتقد برضوا ان ابو ظبى افضل.

بالنسبة بقى للصدمة الحضارية ... فأنا متوقعها وواخد احتياطاتى على الاخر ... ولابس جاكيت تقيل وآيس كاب :cheer:

ادعيولى بس ربنا يكرمنى والورق يخلص

رابط هذا التعليق

بس فين جوهرة المنتدى : الاخت لماضة ... و مايسترو المنتدى: عبيد الله .. والجميل: ابو العز .... والمكافح : عماد .... والعذب فى الارض : حكيم........ فين الناس الجامده دى ..... انا ماليش دعوه ... عاوزهم يرجعوا تانى .. انا هارفص فى الارض وافضل اعيط لحد ما هما يجوا

:diablo::diablo::diablo::diablo:

:Head::Head::Head::Head::Head:

رابط هذا التعليق

شكرا استاذ مختار على اهتمامك

حضرتك الوحيد اللي رديت عليا

ياريت يا جماعه اللي عايش في الفجيره او قريب منها يفيدني

الموضوع ده مهم بالنسبه لي و محتاج اخد قرار في اسرع وقت

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا

بص ... والله انا حاسس بيك .... بس هاتعمل ايه بقى ..... وحوش المنتدى ماحدش منهم هنا ... وليهم فتره كبيرة ماحدش سامع عنهم حاجه .............. يارب بس يكونوا بخير

انا والله ليس لى معرفة بمنطقة الفجيرة .... او غيرها يعنى .... الا ما تم ذكره فى هذا المنتدى من قبل الاعضاء المفقودين

بس انا هاقولك كل الى انا اعرفه عن الفجيرة ..... الى اعرفه ياسيدى ان المنطقة دى فى اقصى الشمال .. وهيه بلد ساحليه سياحيه .. والناس بتقول ان فيها مناظر طبيعيه جميله جداا,والكورنيش بتاعها جميل,ده كل الى انا اعرفه عنها

- مش قولتلك اناانا خبير فى الامارات -

يارب يارب يارب الناس الحلوه الجدعة ترجع تانى للمنتدى ........... المنتدى من غيرهم صحراء جردا مقفره ... - حلوه مقفره دى -

دعواتكم;

رابط هذا التعليق

بس فين جوهرة المنتدى : الاخت لماضة ... و مايسترو المنتدى: عبيد الله .. والجميل: ابو العز .... والمكافح : عماد .... والعذب فى الارض : حكيم........ فين الناس الجامده دى ..... انا ماليش دعوه ... عاوزهم يرجعوا تانى .. انا هارفص فى الارض وافضل اعيط لحد ما هما يجوا

انتوا يا بشر .... هو الناس رجعت من الامارات ولا ايه ........... يارب يكون المانع خير

ملحوظه\ انا قاعد بعيط من الصبح ... لحد ما يرجعوا .... : :Head:

رابط هذا التعليق

:diablo::diablo::diablo:

:Head::Head::Head:

انتوا يا بشر .... هو الناس رجعت من الامارات ولا ايه ........... يارب يكون المانع خير

ملحوظه\ انا قاعد بعيط من الصبح ... لحد ما يرجعوا .... : :Head:

:closedeyes: :closedeyes:

للرفع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم رحمة الله وبركاته

شكراً أخي على سؤالك.. مفتقدكم وربي كلكم..

سبب غيابي عن هذا المنتدى الجميل هو أني تعرضت لحادث بالسيارة قُبَيل عيد الأضحى المبارك، وقد سلّم الله ولفّني بكريم ستره، وله – جل وعلا - الحمد من قبل ومن بعد.. ثم لاحقاً انشغلت في أمرٍ خاص أخذ جُل وقتي خلال الأسابيع الماضية..

أسأل الله أن تكونوا أنتم جميعاً بخير وصحة وسلامة

رابط هذا التعليق

:diablo::diablo:

:Head::Head::Head:

سبب غيابي عن هذا المنتدى الجميل هو أني تعرضت لحادث بالسيارة قُبَيل عيد الأضحى المبارك، وقد سلّم الله ولفّني بكريم ستره، وله – جل وعلا - الحمد من قبل ومن بعد.. ثم لاحقاً انشغلت في أمرٍ خاص أخذ جُل وقتي خلال الأسابيع الماضية..

اولا .... انا كده الحمد لله بطلت اعيط خلاص

اولا برضوا ... انت مش متخيل انا فرحت قد ايه بأن حضرتك رجعت تانى للمنتدى....... والحمد لله رب العالمين على سلامتك ... وان شاء الله ترجع معانى هنا على طول

اولا تالت ... :closedeyes: ..... اوعى يكون الامر الخاص الى كان شاغلك ده هو ان حضرتك تزوجت ... اوعى ... هازعل كتيييير ... :sad:

سابعا ...- ماعرفش ازاى يعنى- ........... لا اسكت الله لك حساً ........ عقبال باقى فرقه المدرعات بتاعه المنتدى bsh:)

رابط هذا التعليق

حمد الله علي السلامة

شفاك الله وعفاك

قدر الله وما شاء فعل

ألف سلامة

رابط هذا التعليق

اخي عبيد الله

جالي عرض للعمل في الامارات وكنت سألت بعض الاخوة وردا علي شاكرين

جزاهم الله خيرا ولا اسكت لهم حسا

بس كنت عايز اعرف رأيك

العرض كالآتي:

طبيب بيطري في وزارة الزراعة بدبي أو الشارقة بمرتب 4000 درهم + السكن+ المواصلات + التأمين الصحي + تذاكر الطيران

وبالفعل قابلت مساعد وزير الزارعة الامارتي -علي حسب كلام شركة التوظيف"شركة بين النهرين"-في فندق بالجيزة من عدة ايام

وبعد يومين اتصلت بي شركة التوظيف وقالت لي اني نجحت في المقابلة واجهز اوراقي +3000 جنيه

و 4000 جنيه عند توقيع العقد

بالنسبة للمؤهلات بكالوريس طب بيطري 2007

خبرة ثلاث سنوات في علاج الحيوانات

وحاليا بحضر الماجستير

هل العقد لازم يكون مكتوب فيه ان المرتب سوف يزيد ام ليس شرط؟

هل ينفع اسأل في السفارة قبل العقد للتأكد من جدية الأمر؟

هل السفارة تعرف العمل حكومي ام لا؟

أصل موظف من الملحق الثقافي-لما كنت بوثق الشهادات- قالي لو كان حكومي كان المفروض المقابلة في السفارة الامارتية وليس في فندق

ومكتب التوظيف قالي ان العمل 6ايام وعلي حسب معلوماتي ان العمل الحكومي في الامارات 5ايام

عارف اني تقلت علي حضرتك

بس من عشمي

جزاك الله خيرا وكثر من امثالك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق

الأ خ العزيز عبيد الله

الحمد لله على سلامتك و حفظك الله دائما من كل شر ..

أنا من زوار هذا التوبيك منذ فترة قصيرة .. و قد لمست محبة الجميع لك و أنت تستحق ذلك لما فيك من الخير ولا أزكيك على الله ...

ربنا يباركلك و تفرحنا عن قريب بخبر زواجك بإذن الله

عادل

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مرحباً بك دكتور محمد بين إخوانك وأحبّائك

أولاً: هل العقد لازم يكون مكتوب فيه ان المرتب سوف يزيد أم ليس شرط؟

لا.. ليس بشرط، وخصوصاً أنك ستلتحق بالعمل في مؤسسة حكومية، والعمل في الحكومة مرتب حسب الدرجات (البكالوريوس مثلا الدرجة الرابعة)، وكل درجة لها راتبها، ومميزاتها.. بمرور السنوات يزيد الراتب حسب نظام كل هيئة أو وزارة.. أما الزيادة الكلية للراتب لجميع العاملين مرة واحدة فغالباً تكون بقرار من مجلس الوزراء، مثل ما حدث منذ عامين أثناء أزمة الارتفاع الجنوني للأسعار

ثانياً: هل ينفع اسأل في السفارة قبل العقد للتأكد من جدية الأمر؟

جرّب واستفسر من السفارة عن كيفية التحقق من صحة العقد.. لكن ما أعرفه شخصياً هو أن السفارة لا دخل لها بهذه التعاقدات. ما سيحدث هو أن جهة العمل سترسل لك تأشيرة عمل مكتوب فيها كل التفاصيل، مثل: اسم الكفيل/ المؤسسة / الوزارة التي ستعمل معها، والمسمى الوظيفي لك عندهم (طبيب بيطري مثلا) ومعلومات أخرى ذات صلة.. ومنها تتأكد أنت من كل ما تريد

ثالثاً: هل السفارة تعرف العمل حكومي أم لا؟

نعم بالتأكيد.. لكن أصلاً التأشيرة ستصدر من دائرة الجنسية والإقامة هنا مكتوب عليها اسم الوزارة التي ستعمل معها وستصدر لك بطاقة عمل على هذا الأساس. اطمئن فهذا الموضوع ليس فيه لعب، والقانون في الإمارات أقوي مما تتخيل

رابعاً: الكلام الذي قاله لك الموظف في الملحقية الثقافية فيه شيء من الصحة لكنه ليس الغالب.. وإلا لماذا تقوم بعض لجان الهيئات الحكومية التي تزور مصر بإجراء المقابلات في عبّارات على النيل؟ أو في فنادق فخمة تطل على النهر الخالد؟.. عموماً بغض النظر عن المكان.. المهم هي التأشيرة التي ستمسكها في يدك وتذاكر الطيران التي سيرسلونها لك.. وكلها دلائل دامغة على جدية الأمر

خامساً: المبلغ الذي طلبه منك مكتب التوظيف (7 آلاف جنيه) متوقع لأن هذا هو العادي في مصر الآن.. وقد قابلت شابين مصريين منذ أشهر قليلة يعملان كعمال عاديين في شركة مقاولات (براتب 800 درهم فقط للأسف شامل كل شيء) قالوا لي إنهم دفعوا لمكتب التوظيف 13 ألف جنيه لكل منهم، أي 26 ألف.. على العموم اطلب منهم إيصال بهذا المبلغ لتطمئن نفسك

سادساً: الراتب المعروض عليك جيد جداً كبداية لك هنا في الدولة، خصوصاً لو كان في دبي والشارقة. أضف إلى ذلك أن البدلات المتوفرة أعجبتني جداً: شغلك سيعطيك راتب 4000 آلاف درهم كراتب أساسي وسيوفر لك السكن + المواصلات + التأمين الصحي + تذاكر الطيران.. عايز ايه تاني يا دكتور؟!

على فكرة، الرواتب في الوزارات الاتحادية دائماً تكون أقل من الهيئات المحلية داخل الإمارات.. وعموماً نصيحتي لك لو قالوا نبدل ونعطيك راتب 12 ألف درهم شامل أي بدون تلك المميزات فلا تقبل.. السكن لوحده سيلتهم الجزء الأكبر من دخلك، خصوصاً وبوادر الإنتعاش تعود إلى دبي وربما أسعار العقارات ترفع خلال السنوات القادمة.. والمواصلات "النااار" في دبي إذا كان شغلك بعيد عن خط المترو.. لو ركبت تاكسي ونزلت منه بعد دقيقة فستدفع 10 درهم! لأنها هي الحد الأدني لركوب التاكسي

سابعاً: بالنسبة لأيام العمل: هناك عدد غير قليل من الهيئات الحكومية تعمل السبت، وكل إمارة لها نظام خاص بها في تنظيم هذه المسألة.. أكيد العمل يوم السبت في الخدمات الصحية أو البيطرية له سبب عندهم ستعرفه لما تأتي إن شاء الله.. لكن اطمأن ستجد هنا أجهزة وخدمات ورعاية على أعلى مستوى وفرق السماء من الأرض بالنسبة لمصر

رأيي هو: توكل على الله واقبل.. امشي في الإجارءات كما هو مطلوب وقدّم حسن النية، وإن شاء الله سيكرمك الله ويبارك لك في رزقك

أخيراً: قبل أن أنسى.. أحب أن أنبهك لأمرين غاية في الأهمية

1- قبل أن تدفع الفلوس لمكتب التوظيف وتبدأ في الإجراءات.. اذهب الآن وفوراً إلى أي معمل تحاليل طبية قريب منك لتطمئن على نفسك بخصوص الآتي: فيروس "سي" الكبدي، فيروس "بي" الكبدي، فيروس "إتش آي في" ذو الصلة بمرض الإيدز، وفحص الصدر.. خصوصاً أنك يا دكتور ستعمل في هيئة طبية بيطرية، وفيها تشديد على هذه التحاليل

2- استخرج رخصة قيادة من مصر قبل سفرك لأنك حتماً ستحتاج لسيارة لما تأتي إلى الإمارات.. هذه الرخصة ستوفر عليك طول الإجراءات وبعض المصاريف (أنا لم تكن عندي رخصة من مصر فكلفتني هنا في أبوظبي 8 آلاف درهم)..ا

بالتوفيق يا بطل

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز عادل

أسأل الله الذي جمعنا على محبته في هذه الدنيا الفانية أن يجمعنا في دار الخلد في جنة عالية قطوفها دانية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...