اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وليد...حضرت لك الكسكس المغربي...وكل سنة وإنت طيب...

مصرية يعني مصرية

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

فاكر يا وليد يوم ماطلبت مني الكسكس المغربي

كان يوم تخرجك... :rolleyes: .فاكر؟؟؟

والله من سعتها و أنا بقول هدخل المطبخ ....هدخل....

بس بكون يدوب خرجت منو و غديت الولاد ...يعني زهقت من الطبيخ :wub:

فبقول بعدين...

لكن دلوقتي و بالمناسبة الجميلة دي و فعيد ميلادك الثالت و العشرون

أقدم لك و لكل الأعضاء الأعزاء

الكسكس المغربي -_-

المقادير:

----------------------------------

1 كيلو كسكس

1 كيلو لحم

4 حبات جزر

4 حبات لفت

4 حبات كوسة (قرع أخضر)

2 حبة طماطم من دون قشر مقطعة صغير

2 حبة بصل مقطع طويل

250 قرع أحمر (دبة)

كأس صغير زيت

2 ملعقة سمن بلدي

1 ملعقة زنجبيل مطحون

1 ملعقة فلفل مطحون

قليل من زعفران حر

ربطة صغيرة كزبرة خضراء + بقدونس

ملح حسب الذوق

4 لتر من الماء

الطريقة:

---------------------------------

في قدر(المعد لعمل الكسكس يشبه قدر المانتو) فوق النار يوضع اللحم والبصل والبهارات والملح والزيت ويترك الكل يتشحر قليل تم يضاف الطماطم يترك قليلا ثم نضيف الماء تم الخضار

أما بالنسبة للكسكسي وضع في صحن كبير ويغسل أو يرش بالماء حسب نوعية الكسكس ثم يدهن بقليل من الزيت ويوضع في الكسكاس فوق قدر المرق ويترك حتى ينضج بالبخار ويصب ثانيا في الصحن يحل باليد ويضاف إليه الماء والملح ثم يرجع مرة ثانية في الكسكاس وهكدا مرة ثالثة

عند التقديم يفرش الكسكس في صحن مستدير و يفضل أن يكون من الفخارو يسقى بالمرق وتوضع فوقه قطع اللحم في الوسط ويزين بالخضار...

إتفضل يا وليد

أتفضلو كلكم بالهنا و الشفا

تم تعديل بواسطة مصرية يعني مصرية

رابط هذا التعليق

مصرية يعنى مصرية :rolleyes:

تسسسسسسلم الأيادى الطبق صورته تموت من الجوع :D :D ...

على فكرة انا دوقت الكسكس المغربى لما كنت فى مراكش و كان تححححححححفة (بس ناقصه شوية ملح :wub: ) ... و كمان دوقت اصناف تانية نسيت اسمها الحقيقة بس احلى حاجة عجبتنى كمان هو العيش المغربى المكلبظ اللذيذ ده :wub:

أحلى هدية لعيد ميلادى -_- (وش واحد ناوى يقفل على نفسه باب المطبخ بكرة الظهر و يخترع الكسكس المغربى :wub: )

رابط هذا التعليق

تسلم يا عبده بيه الله يخليك ياذوق

بألف هنا و شفى يا وليد أنا عرفاك بتقول لي كده

أكلات مش عارف أسميها...عشان تخليني أعملهالك

صح؟؟

حاضر حبقى أعملكم أكلات مغربي كل أسبوع

بالمغربي

بالصحة و الراحة

مطرح ما يسري يمري

رابط هذا التعليق

و إحنا مستنيين أجمل اكلات المغرب -_- و المطبخ المغربى ملياااااااان اكلات محدش عندنا فى مصر يسمع عنها :)

الفففففففف شكر يا مصرية على الأكلة الجميلة ربنا يكرمك :lol:

رابط هذا التعليق

فى الدوز ام فى برنامج اسمه شهويات بلادى

بتقدمه شميشه

كتطيبوا وكال بلين بالزاف

بس المشكله ممكن ناس كتير مش هتفهم الاشياء اللى هيه بتقولها بس هيه بتقدم اكل ممتاز جدا

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

بتقدمه شميشه

كتطيبوا وكال بلين بالزاف

السلام عليكم ورحمة الله .....

نعم.. :happy: ...نعم.. :blink: ..وانت عامل ايه؟

<_<

مصرية يعنى مصرية...يم يم يم ..ايه الحاجات الجميلةة دى...معلش والله بقالى كتير مادخلتش المطبخ..تسلم ايديك....ياريت وحياتك تعملى لنا مطبخ مغربى فعلا بس بيتكلم عربى من غير الطلاسم بتاعة اوتاكا دى..

انا والفاميليا بتاعة الانا بنحب الاكل المغربى...وحندعيلك ليلا نهارا...

ولك منى كل الود والمحبة

تيتا فولانة :angry2:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

بس كده يا فولانة من عينا الإتنين

أنا كمان بقالي زمان مدخلتش المطبخ

بس أول ما شفت كلمك ده

هكنب موضوع حالا

و بمناسبة العيد و أجمع فيه

أكلات مغربية كثير

عشان خاطر الناس الحلوين

و من غير طلاسم

عشان تيتا فولانة

صباحو عسل

و الرابط أهو عشان متتعبيش يا تيتا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...t=0#entry253112

تم تعديل بواسطة مصرية يعني مصرية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 6
      أنا نفسي بقى يعلقوه على العروسة زي كده http://www.youtube.com/watch?v=OiTGWYCHMIU ويتنفخ شويه عشان يعرف إن الله حق الله يمسي بالخير يا أوزوز ... وتحية عطرة لمجاهدي دولةالكويت ههههههههههههههههه ساري حبيب قلبي .. فاكر ؟
    • 5
      أتابع منذ 3 أيام الأخبارة المتوالية المنشورة عن الزيارة التاريخية للأخ الزعيم القائد " جمال مبارك " لقرية دماص أحدى قُرى محافظة الدقهلية والتي تحولت بفضل زيارتة التاريخية إلى مدينة ... ومن اجل زيارته فقط أصبحت نسبة الاُمية فيها 3 % فقط وتحولت من قرية إلى مدينة وكوس إنه ما عملهاش جمهورية أو أمبراطورية .... الله أكبر المعجزة حصلت ... وحاجه كده أشبه بمعجزات عصا موسى بالله عليكم أنصحوني ... هو أنا كده بأضر نفسي ؟ لأ بكده .. يعني ممكن بالحاجات اللي بتحرق الدم دي أموت خلال شهور ؟ ولا أشهيص وأكب
    • 51
      تعالى هنا شويه وسيب باب كندا وأحلام الهجره والانترفيو والكيبك والحركات دي والتفت لأكل عيشك ... كندا تلج يابني وهاتنشف هناك ومش هاتلاقي حد يسأل فيك أقعد يا حسام يا بني في دفا أسوان ومعبد الكرنك ومعبد فيله والسد العالي .. بقى بذمتك هاتلاقي هناك زمالك ولا ممدوح عباس والحاجات دي . عامة مرة اخرى عقبال 100 سنة ... والسنة الجاية نقول لك يا حج وإنت راجع لنا بالجلابية البيضا من مونتريال مجبور الخاطر
    • 21
      زي ما يكون واح تان ان عايز يلحق الإنضمام مواليد شهر العُظماء ( أكتوبر ) فراح كاتب في شهادة ميلاده يوم ما اتولد 29/10 .... كل سنة وإنت طيب يا جميل وهابي نيو يير ... كل سنة وإنت طيب ياللي روحت إسكندرية من 4 شهور تستقبل المولود وقلت عدوا لي وكإنك مستني لما يبقى عنده 6 سنين ويدخل المدرسة وإن شاء الله تعيش لحد ما تبقى عندك 100 سنة وتبقى " بابا ستو " وتشوف عُمر إبنك وهو عنده 70 سنة وواقف جنبك بيسندك ( يسند إيه يا عم .ز دول هما الإتنين هايبقوا عاوزين واحد تاني يسندهم بخشبة ولا زاوية حديد ) بالمنا
    • 11
      تهنئة للغائب الحاضر العزيز yasovinas فى عيد ميلاده كل سنة وإنت طيب وعقبال 100 سنة إظهر وبان عليك الأمان لقد طالت الأجازة بقى لى مدة لم أقل حلوة ياياسو تقبل تحياتى
  • أضف...