اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بلاش الثقه العمياء ديه !!!!!!!!

نانو

Recommended Posts

شكرا أخى الفاضل الرافعى

وكفاية بس أن يوجد إسمك حتى يتغير شكل الموضوع

وأهلا بك وأرجو أن تستمر فى متابعة جميع مشاركاتى بالرأى و المشورة

شكرا لك

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا خبر الرافعي بك بحاله منور موضوعي المتواضع -_-

ده شرف كبير يا افندم....و ياريت بقه يكون تشريفك بالكتابه مش بس نتيجه البحث عن ابو زياد :D

و عموما نحن في انتظار مشاركتك في المنتدي...في اي مكان تفضله ..المهم انك لا تحرمنا من مشاركتك -_-

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

يا خبر الرافعي بك بحاله منور موضوعي المتواضع -_-

ده شرف كبير يا افندم....و ياريت بقه يكون تشريفك بالكتابه مش بس نتيجه البحث عن ابو زياد :D

و عموما نحن في انتظار مشاركتك في المنتدي...في اي مكان تفضله ..المهم انك لا تحرمنا من مشاركتك -_-

الأخت العزيزة المشاكسة النشيطة نانو (ما شاء الله)

يا أختي الكريمة أنا من تشرف وأتشرف بالمشاركة في جهدكم الذي لا أظنه جهد على الفاضي .. إن شاء الله نخرج جميعاً بأشياء مفيدة

والله أنا لم أقصد بمسألة أبوزياد أي حاجة أو التقليل من قدر الموضوع، أنا فقط قصدت أقول أني أحببت أن أطلع على آخر مداخلات أحد الزملاء الأفاضل، وكان أولها مداخلة السكوت عند افتقاد ما يستحق القول .. والجملة لامست حالتي .. هذا ما قصدت والله .. ولم أقصد التقليل من شأن الموضوع.

حقيقة يا نانو أنا استفدت كثيراً من الأنماط البشرية التي عرضتيها في المداخلة قبل الأخيرة لك، لكن لي عدة خواطر أرجو أن أطرحها عليكم ..

يبدو لي أن كتب السلوكيات (وأنا غير متخصص .. يعني سامحوني لو عكيت) تتحدث عن حالات تهيمن عليها صفة معينة، فالشخصية مصاصة الدماء اتكالية مثلاً ... بالإضافة إلى الأنماط الأخرى التي أوردتيها حضرتك ... لكن الواقع والتجربة البشرية تقول (حسب فهمي القاصر) إن الإنسان بنفسه المركبة تحتوي سلوكياته على أكثر من نمط، صحيح قد يكون هناك نمط واحد على الأقل طاغي على شخصيته .. لكن هناك بشر كثيرون تحتوي سلوكياتهم على أكثر من سلوك واضح وطاغي ... فممكن يكون هناك شخص اتكالي (مصاص دماء) وفي نفس الوقت أعلى مقاماً فيشعر أنه أعلى قدراً كما ذكر الدكتور مؤلف الكتاب.. وبالتالي هو يتكل عليك لأنه اتكالي ولأنه أيضاً يظن بوجوب قيامك بكل شيء نيابةً عنه .. وهكذا .. يمكننا تصنيف وربط مجموعات من الصفات السلبية مع بعضها بحسب اجتماعها في ناحية معينة ..

كما أظن أن الصفات المذكورة قد تتواجد بنصيب معين في كثير من الناس لا أريد أن أقول الجميع .. لكن لكل امرئ نصيب من الأنانية مثلاً .. يعني كل إنسان يحب ذاته بشكل طبيعي، لكن درجات هذا الحب تترواح من شخص لآخر .. فتكون عند شخص في الدرجة المقبولة أو الحد الطبيعي وتكون عند آخر بالدرجة الزائدة أو الخطيرة .. وهنا دور كل فرد بأن يراقب نفسه وهو أعلم بسلبياتها من غيره، فإن زاد معدل عيب معين عن الحد الطبيعي . كان عليه أن يسارع بأخذ الترياق المضاد ..

يعني لو أن شخص شديد الحساسية فلابد أن أعمل لنفسي مقياساً دائماً كما يفعل مريض السكر مثلاً ... كذلك لو كان هذا في شخص يعز علي .. ممكن جداً أن أضع له في نفسي برنامجاً إصلاحياً أساعده به على عيبه .. وفي هذا تفصيل كثير، طيب ما الرابط بين هذا الرغي الكثير الذي رغيته والتحذير من الصديق الواقع في المنطقة الكبيرة التي وصفها الدكتور جان ياجر ؟؟

أربط بين هذا وذاك بإدراكي بأن الخيرية موجودة في ابن آدم، وقبل أن أصدر حكماً بأن كل من أصادقه يقع ضمن الدائرة الموسعة فأستبعده، فأجد نفسي وحيداً بعد مدة لأن كل المحيطين إما مصاصين دماء أو متعالين أو حراس أمناء . ما شاء الله 21 صنف .. فأرجع إلى حقيقة التعرف على أفضل ما في صديقي ومحاولة تنمية ذلك (الأفضل) كما أحاول أيضاً معاونته في التغلب على (الأسوأ) .

والمؤمن مرآة أخيه كما قال النبي صلى الله عليه وسلم، خير من تعامل (من البشر) مع نفسيات البشر .

وهكذاً نستفيد إيجابياً من نظريات علمية ممكن لو أسأنا فهمها وحولنا أنفسنا إلى قضاة يطبقون قانوناً بغير نظر لفقدنا اجتماعيتنا وهي صفة أصيلة تميز الجنس البشري . صح ؟؟

شكلي ضعت وضيعتكم معي .. معلش إنتم اللي قلتم مين .. سي لطفي ... أهلاً يا سي لطفي .إنت فين ياراجل :D

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

الأخت العزيزة المشاكسة النشيطة نانو (ما شاء الله)

يا أختي الكريمة أنا من تشرف وأتشرف بالمشاركة في جهدكم الذي لا أظنه جهد على الفاضي .. إن شاء الله نخرج جميعاً بأشياء مفيدة

والله أنا لم أقصد بمسألة أبوزياد أي حاجة أو التقليل من قدر الموضوع، أنا فقط قصدت أقول أني أحببت أن أطلع على آخر مداخلات أحد الزملاء الأفاضل، وكان أولها مداخلة السكوت عند افتقاد ما يستحق القول .. والجملة لامست حالتي .. هذا ما قصدت والله .. ولم أقصد التقليل من شأن الموضوع.

حقيقة يا نانو أنا استفدت كثيراً من الأنماط البشرية التي عرضتيها في المداخلة قبل الأخيرة لك، لكن لي عدة خواطر أرجو أن أطرحها عليكم ..

يبدو لي أن كتب السلوكيات (وأنا غير متخصص .. يعني سامحوني لو عكيت) تتحدث عن حالات تهيمن عليها صفة معينة، فالشخصية مصاصة الدماء اتكالية مثلاً ... بالإضافة إلى الأنماط الأخرى التي أوردتيها حضرتك ... لكن الواقع والتجربة البشرية تقول (حسب فهمي القاصر) إن الإنسان بنفسه المركبة تحتوي سلوكياته على أكثر من نمط، صحيح قد يكون هناك نمط واحد على الأقل طاغي على شخصيته .. لكن هناك بشر كثيرون تحتوي سلوكياتهم على أكثر من سلوك واضح وطاغي ... فممكن يكون هناك شخص اتكالي (مصاص دماء) وفي نفس الوقت أعلى مقاماً فيشعر أنه أعلى قدراً كما ذكر الدكتور مؤلف الكتاب.. وبالتالي هو يتكل عليك لأنه اتكالي ولأنه أيضاً يظن بوجوب قيامك بكل شيء نيابةً عنه .. وهكذا .. يمكننا تصنيف وربط مجموعات من الصفات السلبية مع بعضها بحسب اجتماعها في ناحية معينة ..

كما أظن أن الصفات المذكورة قد تتواجد بنصيب معين في كثير من الناس لا أريد أن أقول الجميع .. لكن لكل امرئ نصيب من الأنانية مثلاً .. يعني كل إنسان يحب ذاته بشكل طبيعي، لكن درجات هذا الحب تترواح من شخص لآخر .. فتكون عند شخص في الدرجة المقبولة أو الحد الطبيعي وتكون عند آخر بالدرجة الزائدة أو الخطيرة .. وهنا دور كل فرد بأن يراقب نفسه وهو أعلم بسلبياتها من غيره، فإن زاد معدل عيب معين عن الحد الطبيعي . كان عليه أن يسارع بأخذ الترياق المضاد ..

يعني لو أن شخص شديد الحساسية فلابد أن أعمل لنفسي مقياساً دائماً كما يفعل مريض السكر مثلاً ... كذلك لو كان هذا في شخص يعز علي .. ممكن جداً أن أضع له في نفسي برنامجاً إصلاحياً أساعده به على عيبه .. وفي هذا تفصيل كثير، طيب ما الرابط بين هذا الرغي الكثير الذي رغيته والتحذير من الصديق الواقع في المنطقة الكبيرة التي وصفها الدكتور جان ياجر ؟؟

أربط بين هذا وذاك بإدراكي بأن الخيرية موجودة في ابن آدم، وقبل أن أصدر حكماً بأن كل من أصادقه يقع ضمن الدائرة الموسعة فأستبعده، فأجد نفسي وحيداً بعد مدة لأن كل المحيطين إما مصاصين دماء أو متعالين أو حراس أمناء . ما شاء الله 21 صنف .. فأرجع إلى حقيقة التعرف على أفضل ما في صديقي ومحاولة تنمية ذلك (الأفضل) كما أحاول أيضاً معاونته في التغلب على (الأسوأ) .

والمؤمن مرآة أخيه كما قال النبي صلى الله عليه وسلم، خير من تعامل (من البشر) مع نفسيات البشر .

وهكذاً نستفيد إيجابياً من نظريات علمية ممكن لو أسأنا فهمها وحولنا أنفسنا إلى قضاة يطبقون قانوناً بغير نظر لفقدنا اجتماعيتنا وهي صفة أصيلة تميز الجنس البشري . صح ؟؟

شكلي ضعت وضيعتكم معي .. معلش إنتم اللي قلتم مين .. سي لطفي ... أهلاً يا سي لطفي .إنت فين ياراجل :D

صح و الله فينك من زمان يا سي لطفي؟؟؟؟

ربنا يكرمك علي ذوقك و كلامك الجميل ده

يالا بينا ندلف للموضوع -_-

اولا نقطه جميله جدا اللي اثرتها و هي ان الصفات ديه ممكن تكون موجوده كتير منها او قليل منها في كل واحد فينا لكن بنسب معينه

يعني نستنج من كلامك ان الحكم علي الشخص اللي ادامي انه فيه صفه من دول او صفتين .....يحصل لما تكون طاغيه جدا و ظاهره اكتر من اللازم

و لكن ..... فيه صفات معينه لو موجوده ولو بنسبه بسيطه اعتقد انها تفسد عقد اي صداقه

زي مثلا

الخائن....الفاضح ...الرافض(الكاره لك و يبين ذلك)...الغريم

و الصفات ديه ممكن تكون مبتلي بيها في زميل عمل مثلا او جار و قريب

و في الحاله ديه تقدر انك تحدد علاقتك بيه في ضوء معرفتك بالصفات ديه عنه.... لكن استحاله تكون موجوده في شخص و تقدر تطلق عليه صديق

ويمكن برضه زي ما قلت وجود الصفات ديه مجمعه بالشكل ده امامنا بيدي فرصه لكل واحد فينا اذا لقي في نفسه صفه منهم يعرف انه لازم يحاول يغير من نفسه

النقاش معك ممتع و مفيد يا سي لطفي ربنا يجعلنا جميعا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه

معلش ده رد سريع و لنا عوده....... :D فينك يا فولانه..... -_-

رابط هذا التعليق

كلام صح اتوقع الغدر حتى من اقرب الناس اليك انا عشت التجربه دى واتعرضت لغدر من اعز اصدقائى من صديقه عمرى ما اتوقعت منها اى خيانه ومع شخص كنت بثق فيه جدا خانى هو وهى وفضلى انا انى اتصدمت فيهم مش هقولكوا انى مزعلتش او متاثرتش طبعا انا مت من الصدمه لكن برده الضربه اللى ما بتموتش بتعلم والضربه دى علمتنى كتير اوى لازم نقف ونواجه اى صدمه وكل ما بتزيد عدد صدماتنا كل ما بتزيد خبرتنا

رابط هذا التعليق

shadow girl

اهلا بيكي في المنتدي و اهلا بيكي وسط اهلك و اخواتك

و اهلا بيكي كمان مره في الموضوع :)

الموقف اللي انتي اتعرضتيله طبعا من اصعب المواقف اللي ممكن حد يتعرضلها....و تخلي الواحد يشك في صوابع ايديه :D

بس في الاول و الاخر احنا بشر و ربنا انعم علينا بنعمه النسيان....يعني عمرك ما هتفقدي الثقه تماما في اصحابك الجداد بعد صاحبتك ديه

لكن الجرح اكيد هيفضله اثر يساعدك انك تعطي ثقتك بحدود....و ما تتصدميش تاني لو حصل شئ مشابه

و ربنا يسعدك ...و ما تتصدميش تاني :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة الموضوع علي ما فهمت غير موجه لا للرجال ولا للحريم انا بسبب الثقة العمياء والاسلوب المتخلف ده خسرت كل ما كسبتوه خلال سنوات عمري ومبالغ لا بئس بها ولو قولت الاشخاص هم مين ولا ما حد هيصدقوا من اقرب الاقارب واغلي الناس وغيركل ده الغلط عليا انا مش علي حد ومن هنا اقول امال السايب يعلم السرقة و القران ذكر هذا واحنا واخدين علي الفكر المتخلف النابع من تقاليد غير واقعية في الحياة نعم الان لم اعد اثق في بشر غير زوجتي ونفسي والله يستر

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة الموضوع علي ما فهمت غير موجه لا للرجال ولا للحريم انا بسبب الثقة العمياء والاسلوب المتخلف ده خسرت كل ما كسبتوه خلال سنوات عمري ومبالغ لا بئس بها ولو قولت الاشخاص هم مين ولا ما حد هيصدقوا من اقرب الاقارب واغلي الناس وغيركل ده الغلط عليا انا مش علي حد ومن هنا اقول امال السايب يعلم السرقة و القران ذكر هذا واحنا واخدين علي الفكر المتخلف النابع من تقاليد غير واقعية في الحياة نعم الان لم اعد اثق في بشر غير زوجتي ونفسي والله يستر

ما هو للاسف ما حدش بيتعلم ببلاش يا عبدو بيه

و علشان كده انا حبيت اثير هذا الموضوع يمكن نقدر نفيد بعض بتجاربنا و حد فينا يتعلم مننا ببلاش

.....و نعم لابد ان توجد بيننا الثقه حتي نستطيع ان نحيا.و لكن مازالت الثقه النهائيه التي لا حدود لها ...اسمحلي ...في الله فقط مع كل التقدير لك و لزوجتك ..

و عموما الله يستر المكتوبه في الاخر هيا ديه المطلوبه ...و ديه معناها ان ثقتك حتي في نفسك مش 100% ...و هو المطلوب اثباته.....شكرا لاضافتك

رابط هذا التعليق

أعتز جدا بهذا الموضوع و أعتبره جزء منى

لا أدرى لماذا؟

هل لأنه يمس تجربة خاصة بكل منا ؟ ربما

الخيانة جزء من كل إنسان

نعم أريد أن أستعير المقولة المشهورة :

من كان منكم بلا خطيئة فليرمها بحجر

وأقول : من كان منكم بلا خيانة فليرمها بحجر

انا هنا لا اتهم أحدا - لأنى لا اعرف احدا

بل ربما اتهم نفسى - ليس رغبة فى جلد الذات

ولكنه نقدا للذات - و النقد يفيد احيانا

من منا لم يخن ؟ على الأقل نفسه ؟ كما تفضلتم

من منا لم يخلف وعدا ؟ لم يكذب ؟ من منا لم يغتب أحدا ؟

أقصد : كلنا يخطىء نعم و كلنا يتوب نعم

ولكن ألم أجلس مع نفسى أحيانا و أقول : خائن

ألم ولن نحاسب انفسنا ؟

إن ما افهمه و أقصده الآن أخى عبده ان تهون من نفسك إحساسك بالخيانة - خيانة من وثقت فيهم -

فأنا أعلم و أحس بك أنه إحساس مر و أتمنى ان يهونه الله عليك كما يهون الإحساس بموت عزيز لديك حيث يبدو كبيرا و يعود صغيرا مع الأيام !!

الأيام كفيلة و حافظ على صلة الرحم و خللى قلبك كبير

واحتسب عند الله فهو العوض و الملاذ و إليه ترجع الأمور

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

لقد ذكرت لك : الذنب لا يبلى و الديان لا يموت و دة لو اخدتى بالك كلام لكل راجل

دلوقت بقة فيه محورين للحديث :

1- زكية زكريا يعنى اهتمام المرأة بنفسها

2- ما يملاش عينهم غير التراب - يعنى إذا كان الراجل عينه فارغة أو على الأصح قلبه فارغ من كل شىء

احيكي نانو على موضوعك فهو جميل جدا وشائك

والاخ ابو زياد لي تعليق اوجهو ليك ولكل الرجاله

ليه كل الرجاله بيقولو الست بعد الجواز مبتهتمش في نفسها ومظهرها بيتهيالي ان الرجاله المصريين بعد الزواج برضو شكلهم بيتغير يعني كل واحد مجوز شايف ان مراتو بقيت وحشه ولا تخنة يجيب صورة فرحو ويقارنها بصورتو في المرايه اكيد هيلاقي نفسو غير و الرجال المصرين من اكثر شعوب الارض مشهورين بالكرش والصلع

وازا كان مبرر الراجل للخيانه ان مراتو اوحشت واتقلبت زي فردت الشراب فمظنش ان الراجل بيفضل طول عمرو توم كروز فلل زمن عوامل تعريه و بعدين الست لييها عزرها فهي بتحمل وده بياثر جسمانيا اكيد كتير عليها بس على الاقل بتحاول تجمل نفسها بتروح كوافير بتصبغ شعرها بتحاول تعمل لوك جديد اما الرجاله باه عزرهم ايييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟

وياترى بيجمل لمراتو ازاي

ده تلاقيه طول اليوم بالبجامه في البيت ودقنو منبته ويوم ميجي خارج احلى برفان يتحط مش يحط لا بياخد شاور بيه كمان والدقن تتلمع ولا الصيني واشيك طقم يطلعو ويروح يقابل الجو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طب متشوف اهل بيتك الاول طبعا الكلام مش موجه ليك انت خصوصا بس غاظتني اوي كلمة زكية زكريا :ph34r:

والله لو الراجل جرب يعمل كده في بيتو ومع مراتو واخدها في فسحه حلوه او عزمها على العشا زي ايام النفاق اقصد الخطوبه صدقوني اكيد المعاير كلها هتتغير وساعتها كل واحد يشوف التاني بمنظور اخر عشق الجسد فان.....

وما اكثر الجميلات الي كل همها تكوش على القرشين الي طفحت الدم فيهم انت وام العيال بس الراجل بعد ما الميا بتجري في ايدو بيدور على وحده يظهر بيها امام المجتمعات الراقيه مش ام محمد الي في البيت طبعا .........

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...