اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة الى نيوزلاندا

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله....

أستاذنا الكريم "فرعون"...حضرتك تشرف أى مكان تتواجد فيه يافندم...:roseop:

سواء هنا أو فى منتديات أخرى...نحن جميعا نحاول جاهدين أن نقدم للغير مايفيدهم ...وكل مانرجوه من تجمعاتنا ونقاشنا أن نصل الى حلول تهون علينا ما نلاقيه من مشاكل فى حياتنا اليومية....وأن نرتقى بأفكارنا ومعاملاتنا الى المستوى الذى نرضى عنه

وفريق الاشراف وانا منهم يسعدنا جدا أن نتلقى اى ملاحظات تراها حضرتك على الخاص...إما عن طريق " التقرير"أو باستخدام الرسائل الخاصة....وان شاء الله يتم الاجابة على استفساراتك...

وبأشكرك لتفهمك

والان....حتى نعود إلى الموضوع الاصلى ومانزعلش مننا الفاضل student...والذى بدأ موضوعه بـ....

سؤال زغنطوط اد كده....

الجنسية النيوزلندية..اخدها ازاي ...يعني ايه نظامها

بس خلاص ... :roseop:

ومتشكرين للكل

أرجو ان نستكمل الموضوع فى هذا الاتجاه....

شكرا لحضراتكم جميعا...... :rolleyes:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياريت ياجماعة للى عنده الروابط يبعتهالى على الخاص لانى مش عارف اى حاجة تخص الهجرة النيوزلندية وبحاول اجمع معلومات على اد ما اقدر وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

رجاء لكل من لديه معلومات او مر بتجربة الهجرة النيوزلندية يتكلم عن التفاصيل اللى مر بيها من تجهيز اوراق ومعادله شهادات......الخ وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

ارجو المساعدة بخصوص نيوزيلندا بخصوص تاشيرة سياحة و ارخص طيران ليها و لو حد عنده معلومات اكتر عنها يبقي كتر خيركم

الحكاية و ما فيها اني عندي صاحب نيوزيلندي و بصراحة نفسه اروح ازوره و بجد رجل محترم و عاوز اعرف ارخص طيران لنيوزيلندا و كمان عاوز اعرف اجرائات تاشيرة سياحة

و شكرا لك من يحاول مساعدتي :roseop:

رابط هذا التعليق

انا لى صاحب هناك وكان قالى ان ارخ طيران لما سافر كان الاماراتية بس الكلام ده من سنة تقريبا

التذكرة كان ب 6000 جنيه مصر

بالنسبة للفيزا كان خدها من دبى بس كان فيزا عمل لمدة سنتين.

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انا لى صاحب هناك وكان قالى ان ارخ طيران لما سافر كان الاماراتية بس الكلام ده من سنة تقريبا

التذكرة كان ب 6000 جنيه مصر

بالنسبة للفيزا كان خدها من دبى بس كان فيزا عمل لمدة سنتين.

ربنا يوفقك

شكرا لك و انا فعلا دخلت علي طيران الاماراتية لكن طلع غالي و اديني شغال ادور

رابط هذا التعليق

korean and singapore airlines

فعلا طيران سنغافورة لما دخلت عليه لاقته ارخص من الاماراتية و اديني شغال ادور علي طيران ارخص

رابط هذا التعليق

مساء الفل للجميع......

عندي سؤال بخصوص تعبئة الابليكيشن EOI .........

حد يقدر يساعدني بتوضيح السؤال بخصوص تعبئة الطلب

في سوال التالي:

T3. Give details of ALL your family members, including those adopted legally or by custom. It is not necessary to list deceased family members. As defined in the guide, family includes biological and adoptive parents, and full, half, step and adopted brothers and sisters.

هوا المطلوب هنا كتابة جميع افراد العائلة وحتى اللي مش حيهجرو معايا؟ ولا بس اللي حيهجرو معايا لنيوزلاندا؟

الف شكر للمساعدة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

صديقي hasanhusaini طبعا مبروك وصولك لخطوة متقدمه مثل هذه الخطوه بس تقدر تساعدني علشان انا محتاسه في العنوان الي المفروض ارسل الورق عليه طبعا انا من مصر و كمان مش عارفه تكلفته كام ولا ابعت المصاريف ازاي

ممكن تساعدني بسرعه او ممكن نتكلم علي اي مسنجر اناeng_lallou@اي حاجه كله نفس الاسم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

أريد أن اهاجر لنيوزلندا أو استراليا وآخذ الجنسية لاحقا فما الأفضل بينهما وما هي الإجراءات المطلوبة (تقرير الشفافية الدولي بيعطي لنيوزلندا مركز متقدم للغاية مع الدنمارك عن باقي دول العالم):

بالنسبة لمؤهلاتي وخبراتي:

أنا حاصل على بكالوريوس سياحة وفنادق (جيد) والدبلوم العام في التربية (جيد) وشهادات ICDL, MCP, MOS Word 2003 Expert, MOS PowerPoint 2003, MOS Outlook 2003, ICDL Advanced Word, ICDL Advanced Excel, ICDL Advanced PowerPoint, IC3 2005, IC3 2005 Authorized Instructor

وكذلك امتحنت Academic IELTS في شهر11 2008 وحصلت على مجموع كلي 8 من 9 و تفاصيله هي (قراءة: 8.5، استماع: 8.5، كتابة: 6.5، محادثة: 7.5)

وأعمل كرئيس قسم الكمبيوتر في مدرسة لغات من 2002 منهم 5 سنين خبرة بالمنهج المصري، و3 سنين خبرة بالمنهج الكندي (نوفا سكوتيا). وحاليا آخذ كورس تدريب من على الإنترنت من مركز التدريب التابع لشركة Nortel اسمه 21st century e-teacher. فما هي الخطوات والوثائق والرسوم المطلوبة للتقدم للهجرة والتجنس بنيوزيلندا أو أستراليا، مع العلم بأنني أقترب من 36 عاما ولدي طفلان والثالث في الطريق.

1- هل مطلوب إني أخذ شهادة جامعية في الكمبيوتر (دبلوم تأهيلي مثلا لمدة سنة) علشان أدرّس كمبيوتر؟

2- كيف أجد عمل بعد معادلة شهاداتي في مجال التدريس؟

3- ما متوسط سعر السكن وتكاليف المعيشة وأسعار المدارس وأقساط السيارات هناك؟

4- ما هو متوسط المرتبات في مجال التدريس؟

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

السلام عليكم

ازيكم يا شباب مصر و العرب كلهم

عايز بس مساعدة من اى حد يعرف شركات IT Services فى نيوزيلندا او حتى البنوك

انا خريج قسم كمبيوتر من هندسة اسكندرية و شغال بقالى 3 سنين فى السعودية Out Source فى بنك الرياض و عامل خبرة كويسة فى Data Integration and Data Warehousing و معايا شهادات Informatica Certified Consultant  لسه مخلصها قريب

لو حد يقدر يفيدنى فى اسماء الشركات هناك يبقى تمام اوى

طلب تانى عن الحياة هناك و العربيات المنتشرة هناك يعنى امريكى و لا يابانى و اوروبى ... يعنى و متوسط المرتبات و تكلفة المعيشة

اخوكم

حسن رضوان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...