اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة الى نيوزلاندا

Recommended Posts

لو على كلامك...يبقى بعتوا للمجلس الأعلى للجامعات ، لإني دي الجهة اللي مسئولة عن اعتماد شهادات التعليم العالي في مصر

ودول بقى يومهم بسنة...يعني ممكن ما يردوش غير بعد سنة أو أكتر...أنصحك تابع الموضوع معاهم

وهما مكانهم في المقر الرئيسي لجامعة القاهرة

ياريت لو تبعتلي ميلك عشان نتكلم على الماسنجر عشان أنا برضه بافكر في موضوع نيوزيلاندا ده برضه

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو على كلامك...يبقى بعتوا للمجلس الأعلى للجامعات ، لإني دي الجهة اللي مسئولة عن اعتماد شهادات التعليم العالي في مصر

ودول بقى يومهم بسنة...يعني ممكن ما يردوش غير بعد سنة أو أكتر...أنصحك تابع الموضوع معاهم

ياريت لو تبعتلي ميلك عشان نتكلم على الماسنجر عشان أنا برضه بافكر في موضوع نيوزيلاندا ده برضه

شكرا على ردك. المشكله ان انا ساكن فى اسكندريه يعنى صعب قوى اتابع غير بالتليفون وزى ما انتا عارف مفيش مصلحه حكوميه بترد على التليفون wst::

رابط هذا التعليق

طبيعى جدا انهم بعتو الشهادة لكليتك

او المكان الى انت واخد الشهادة منه

هما اساسا عايزن يتأكدوا ان الكليه دى معتمده فمنطقى انهم مبعتوش ليها ولا ايه؟

شكرا على ردك. المشكله ان انا ساكن فى اسكندريه يعنى صعب قوى اتابع غير بالتليفون وزى ما انتا عارف مفيش مصلحه حكوميه بترد على التليفون wst::

للأسف مفيش قدامك غير إنك تنزل القاهرة وتتابع الموضوع بنفسك لو انت مستعجل

واعمل حسابك في رشة جريئة على الموظفين هناك

بالمناسبة عايز أسألك

أنا دخلت على موقع الهجرة بتاع نيوزيلندا وعملت ال EOI ومليتها وجبت 150

لكن لسه ما دفعتش عشان كده هي pending

لو دفعت ...إيه اللي بيحصل بعد كده

والقصة كلها بتاخد قد إيه

وهل تعرف حد راح نيوزيلندا قبل كده وإيه رأيه في الموضوع وإيه الفرص هناك...

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك. المشكله ان انا ساكن فى اسكندريه يعنى صعب قوى اتابع غير بالتليفون وزى ما انتا عارف مفيش مصلحه حكوميه بترد على التليفون md2:

بالمناسبة عايز أسألك

والقصة كلها بتاخد قد إيه

لما تدفع ال EOI بيروح لإداره الهجره النيوزيلانديه فرع تايلاند وبعد فتره بيتعينلك موظف حيبدأ يراجع ال EOI ويبعتلك ايميل لو احتاج معلومات جديده. خد بالك انك لازم تعادل شهادتك قبل ما تبعت لو انت معندكش شغل هناك

المهم تراجع النقط كويس قوى عشان متخسرش فلوسك

رابط هذا التعليق

انا نسيت اقول ان نيوزيلانده بلد ممتازه ومن اجمل بلاد العالم ويمكن اجمل من كندا ده غير تن عدد سكانها صغير جدا ومعندهومش عنصريه نهائى

الفتره عادة 15 شهر لو معندكش شغل هناك بس ممكن تتعطل اكتر لو شهادتك متعادلتش زى حالتى

على العكس من اللى الناس بتقوله الهجره صعبه قوى لو معندكش شغل هناك كمان خد بالك ان سفارة نيوزيلاندا فى مصر ملهاش علاقه بالهجره نهائى كل التعامل مع فرع تايلاند وبعده فرع الصين يعنى حتحتاج DHL اكتر من مره

ارجوك راجع نقطك كويس جدا قبل الدفع

رابط هذا التعليق

md2:

و فقك الله يا اخ mesh2005 ويسرلك امورك و ينولك مرادك

ارجو ان تزودنا بمعلومات اكتر عن نيوزيلاندة من اللي جمعته و خصوصا عن البلد نفسها و المعيشة و مجالات العمل و مدى توفر المساجد مثلا و الاكل الحلال

هو انا عارف انك لسة في طريق الهجرة بس لو كنت على اتصال بحد هناك و استفسرت منه ياريت تنقل لنا الصورة

و اي اخ من الاخوة عنده فكرة يا ريت يمدنا بالمعلومات

:waf:

اخوكم / مديح

رابط هذا التعليق

نيوزيلاندا بلد جميل جدا بس فسحة وزيارة ودمتم

اما هجرة فياريت تاخذ فكرة عن مرتبك واسعار السكن خاصة لو رايح مدينة كبيرة واسعار الاكل والضرايب.

العلاج ببلاش في المستشفيات بس خدمة تعبانة للعجز الشديد في عدد الاطباء. زيارات الاطباء الخاصة حاجة ببلاش كدة.

الحضانة ببلاش بس بتدفع تبرع اجباري محترم. بقية التعليم ببلاش.

العربيات رخيصة وهما بيستوردوا مستعمل كتير من اليابان.

طبعا سعر تذاكر السفر لمصر غالي وارخص حاجة الكورية وانضف حاجة الامارات وسنغافورة

سعر الاكل

http://homes.search4.co.nz/buy/residential...ckSearch=Search

سعر السكن

http://www.foodtown.co.nz/HomeShopping/Sho...et=ShoppingHome

وخد بالك ان اوكلاند كبيرة يعني ممكن تاخد من بيتك للسكن بالمواصلات ساعة ساعة وربع one way.

رابط هذا التعليق

طبعا فيه مساجد واكل حلال كتير ويتزعم المسلمين هناك مجموعة مسلمين من تاهيتي وطبعا فيه هنود وباكستنين كتير.

السكان معظمهم يا انجليز يا صينين.

الشغل موجود خاصة لمهندسين مدني والدكاترة بس المعادلة رخمة.

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا blbl

على سرعة الاستجابة و بارك الله فيك و يجعله في ميزان حسناتك

بالنسبة للمهندس المعماري ايه الظروف هناك وخصوصا الاستشارات الهندسية و التصميم (شغل المكاتب يعني مش المواقع)

وشكرا مرة اخرى

تحياتي

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك. المشكله ان انا ساكن فى اسكندريه يعنى صعب قوى اتابع غير بالتليفون وزى ما انتا عارف مفيش مصلحه حكوميه بترد على التليفون :happy:

بالمناسبة عايز أسألك

والقصة كلها بتاخد قد إيه

لما تدفع ال EOI بيروح لإداره الهجره النيوزيلانديه فرع تايلاند وبعد فتره بيتعينلك موظف حيبدأ يراجع ال EOI ويبعتلك ايميل لو احتاج معلومات جديده. خد بالك انك لازم تعادل شهادتك قبل ما تبعت لو انت معندكش شغل هناك

المهم تراجع النقط كويس قوى عشان متخسرش فلوسك

الحمد لله موضوع النقط متأكد منه ... لكن حكاية معادلة الشهادات دي بتتم إزاي؟

وبياخدوا وقت قد إيه بعد ما تبعت ال EOI لغاية ما يطلبوا منك الورق؟

رابط هذا التعليق

عشان تعادل شهادتك محتاج تبعت طلب ل NZQA وفى نوعين من الطلبات:

1. معادله لأغراض الهجره فقط ودى ب 75 دولار وبتاخد حوالى 3 اسابيع بس خد بالك دى مسموح بيها بس عشان تبعت ال EOI

2. معادله كامله ودى من 450-600 دولار وحتحتاجها لما ال EOI بتاعك ينجح ويختاروك

حتحتاج تبعت شهاداتك من اول المدرسه لحد الجامعه وكمان شهادات الخبره واى تدريب انت حصلت عليه بال DHL لنيوزيلاندا لما تعادل شهادتك معادله كامله (2) مش رقم (1)

المعادله الكامله هى دى المشكله اللى انا واقع فيها بسبب الموظفين الكسلانين اللى فى بلدنا اللى مردوش على الناس من 4 شهور :happy: عشان كده ملهاش وقت محدد بس خد بالك لو مردوش خلال ست شهور, طلب المعادله بيتقفل :(

ربنا يستر انا مش ناقص اخسر 600 دولار كمان

رابط هذا التعليق

طبعا فيه مساجد واكل حلال كتير ويتزعم المسلمين هناك مجموعة مسلمين من تاهيتي وطبعا فيه هنود وباكستنين كتير.

السكان معظمهم يا انجليز يا صينين.

الشغل موجود خاصة لمهندسين مدني والدكاترة بس المعادلة رخمة.

المجالات المطلوبه بشده فى نيوزيلاندا:

1. الطب والصحه

2. تكنولوجيا المعلومات والإتصالات

3. التعليم

4. الزراعه

الكلام ده من الموقع الرسمى للهجره النيوزيلاندى وكمان بتاخد نقط زياده لو معاك خبره وشهاده فى اى مجال من الأربعه

تمش محتاج دبلومه عشان تشتغل فى الكومبيوتر او الزراعه مجرد معادله من NZQA

رابط هذا التعليق

خد بالك :

1. لو شهادتك اتعادلت دون المستوى المطلوب مكمن تخسر نقط عشان كده دور على وظيفتك على موقعهم واتأكد من مستوى الشهاده المطلوب

2. خد بالك ان فى بعض الأوقات نتيجه المعادله الكامله بتختلف عن ال PAR

رابط هذا التعليق

خد بالك :

1. لو شهادتك اتعادلت دون المستوى المطلوب مكمن تخسر نقط عشان كده دور على وظيفتك على موقعهم واتأكد من مستوى الشهاده المطلوب

2. خد بالك ان فى بعض الأوقات نتيجه المعادله الكامله بتختلف عن ال PAR

يعني قبل ما أبعت ال EOI أعمل معادلة من NZQA الأول

وبعدين أبعت ال EOI حسب نتيجة المعادلة بتاعتهم ...صح كده؟

عمموماً ...أنا مهندس كمبيوتر ، وباشتغل محلل نظم وعندي خبرة 8 سنوات في مجال ال IT

رابط هذا التعليق

لو تقدر ياريت نتكلم على الماسنجر أحسن ، عشان أقدر أعرف منك الخطوات والموضوع بشكل تفصيلي

وهابعتلك إيميلي على الخاص دلوقتي

رابط هذا التعليق

اعتقد يا اخي ان التأكد من شهادتك واعطائك الفيرفكشن الخاص بها سيكون مع شركة انتجرا سكرين (( منطقه حره بجبل علي بدبي )) وهي تتعامل مع معظم الجامعات العالميه وشهادتي موثقه من خلالها والمده 15 يوم وتستطيع مراسله الشركة من خلال الموقع الالكتروني http://www.integrascreen.com/ وهي أكبر شركة في العالم لتوثيق المستندات -- وفقك الله .

رابط هذا التعليق

اعتقد يا اخي ان التأكد من شهادتك واعطائك الفيرفكشن الخاص بها سيكون مع شركة انتجرا سكرين (( منطقه حره بجبل علي بدبي )) وهي تتعامل مع معظم الجامعات العالميه وشهادتي موثقه من خلالها والمده 15 يوم وتستطيع مراسله الشركة من خلال الموقع الالكتروني http://www.integrascreen.com/ وهي أكبر شركة في العالم لتوثيق المستندات -- وفقك الله .

تسلم على المعلومه القيمه دى. انا حاحاول الإتصال بالشركه يمكن يقدروا يساعدوا

رابط هذا التعليق

انا خلاص قرفت بعد 5 ايام حاخسر 1000 دولار

بجد حاجه تزعل

هو ليه بلدنا بتعمل فينا كده؟ يعنى لا بتريحنا جوه ولا حتى عايزانا نطلع بره؟؟؟ طب نعمل ايه؟ ننتحر مثلا؟

للأسف المشكله مش بس فى الحكومه, الشعب نفسه بيأكل فى بعض

يعنى الباشا الموظف اللى استلم الفاكس من اربع شهور مردش ليه؟؟؟

والله حرام الفلوس اللى راحت وفرصة الهجره اللى ضاعت

حسبى الله ونعم الوكيل فيكى يا مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...