اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاوز أبطل تدخين ممكن مساعدة

wael_107

Recommended Posts

عزيزى الأخ محمود الشاعر,

كنت أدخن بشراهة, و كان معدلى اليومى 50 سيجارة, و كنت أحيانا أنهى محاضراتى على الطلبة فجأة, لكى أذهب لمكتبى , و أختلس نفسين بين المحاضرات.

و رغم محاولات كثيرة للتغلب على صفرة الأسنان, و حرق الأصابع, و التهاب اللسان, و رائحة الدخان الكريهة فى أنفاسى, و اللاصقة بملابسى, فقد فشلت.

و منذ 30 سنة, كنت قد أشتريت كرتونة سجائر, وضعتها على مكتبى بالجامعة, و نظرت إليها , و قلت لنفسى:

لن أدخن بعد الآن

هنا دخل مكتبى زميل محاضر, و نظر إلى الكرتونة التى لم أفتحها, ثم نظر إلى , و قال بسخرية:

لماذا لا أرى الدخان يخرج من أذنيك كالمعتاد؟

فرددت عليه بقولى:

لقد قررت الإقلاع عن التدخين.

ثم قلت له:

أنت مازلت تدخن, ما رأيك فى أخذ هذه الكرتونة كهدية؟

فنظر إلى و قال:

هل أنت متأكد أنك بعد ساعة لن ستحضر إلى مكتبى, مطالبا بسجائرك؟

فكان ردى:

لقد زهقت من حرق اللسان, و الأصابع, و الهروب من واجباتى لكى أدخن, و زوجتى لا تحب رائحة أنفاسى, و بناتى يرفضن قبلاتى , و لا رائحة ملابسى, و لا أستطيع ممارسة رياضة لأن أنفاسى مقطوعة, لهذا, لن أدخن بعد اليوم.

أخذ زميلى الكرتونة, و لم أطالبه بها بعد يوم, أو إثنين, أو سنة, أو ثلاثين سنة, و أصبحت رياضيا من الدرجة الأولى, و قد مارست رياضة العدو بعد ذلك لمدة 28 سنة, أجرى كل صباح حوالى 7 ميل فى خلال ساعة, و قبل الذهاب إلى الجامعة.

الخلاصة,

لن تقلع عن التدخين إلا إذا اقتنعت أنك يجب أن تقلع, و لن يساعدك أحد فى التوصل إلى هذا القرار... سواك.

فتوكل على الله, واقذف بعلبة السجائر فى سلة المهملات, و استرد إبتسامة أطفالك و زوجتك.

تمنياتى لك بالنجاح.

تم تعديل بواسطة الأفوكاتو

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

طب الصداع وعدم التركيز انا بشتغل فى مكان لازم اكون مركز قوي فى شغلي حاولت كذا مرة ابطل الاقى نفسي دايخ و مش مركز حاولت اخد اجازة واعد فى البيت علشان اعراض الانسحاب منفعش انا جوايا فعلا رفض حقيقي وبقيت قرفان منها جدا وفعلا عاوز ابطل بجد بس المشكلة عدم التركيز انا فعلا خايف من المرحلة دي ويمكن هى دي السبب الحقيقي فى عدم الاقلاع عن التدخين

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

اكرر لك ما قاله عمنا الكبير مقاما وسنا وغلاوة الافوكاتو الاقلاع يجب ان يكون عن رغبة واقتناع منك بداية

نيجي بقى للطريق ودي تتوقف على الظروف المحيطة بيك

عموما حاول انك تبعد عن اي اسباب للانفعال في اول اسبوع وخليك هادي جدا

اكثر من المكسرات او اللب والسوداني خلال الفترة الاولى

اكثر من شرب العصاير

انا شخصيا وبعد تدحين عشرين سنه او اكثر اقلعت كما ذكر الافوكاتو بقرار في ثواني وانهيت معاناة رهيبة شعرت بالفارق بعد سنة واسترديت الكثير من صحتى ورضائي النفسي طبعا غير فرحة العيال وامهم والوالد الله يرحمه والوالده ربنا يعطيها الصحه عارف والله يا محمود يا شاعر فرحتهم وسعادتهم واحساس الفخر وهم بيقولوا لكل من يقابلوة {ياسو خلاص بطل التدخين} دي لوحدها تساوي حاجات كتير

اهم حاجه يا محمود يا شاعر انك تبطل لوجه الله يعني تخلص النيه انك بتبطل ارضاء لله سبحانه وتعالى

انا بطلت اكثر من خمس او ست مرات قبل كده منهم مرة لمدة عام كامل لكن كل مرة كان في سبب للتبطيل ارضي خطيبتي او ارضي ابويا او علشان العيال او علشان صحتي ولكن المرة الاخيرة انا نويت واقلعت لوجه الله وارضاء لله وحده والحمد لله لم اقترب منها اطلاقا بل انني وفي احد المرات قررت اجرب ولكني فوجئت بحالة من القرف والاشمئزاز غريبه جدا وكله تمام يا باشا وطبعا دا يرجع لتوجيهات السيد المحافظ وتعليمات سعادة الوزير وقرارات معالي رئبيس الدولة

اذكر من سنه او امثر كنا عملنا حملة للاعضاء المدخنين كي يشاركوا معنا في الاقلاع عن التدخين وخلال هذه الحملة نجح صديقي الغالي الاستاذ امير كوكيز امير الطحال واقلع عن التدخين وهو الان بيحضر نفسه لخوض اولمبياد كفر ابو مندور ضمن المنتخب الاوليمبي للبلي مسافات طويل

ها ايه رايك نعلن عن حملة جديدة لمتابعة وتشجيع محمود الشاعر للاقلاع عن التدخين

رابط هذا التعليق

شوف يا استاذ محمود ...

انا بنفسي طبقت نظرية استاذنا الافوكاتو

و قلت لنفسى:

لن أدخن بعد الآن

والعملية كانت محتاجة لارادة قوية وعزيمة حقيقية

وبالفعل من اليوم ده اللى كان من اكتر من 8 سنين ولغاية النهاردة مشربتش ولا سيجارة واحدة والحمدلله.

بس اتجهت للشيشة :blush:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

عزيزى " واحد تانى"

كان أبطالك تدخين السجائر هو قرار بطل,

و قرارك البطل التالى هو إصرارك على :

لا تدخين للشيشة بعد هذه اللحظة

فأنت تستطيع أن تتحكم فى الرغبة فى عدم تدخين الشيشة, و لكن لا تجعل الشيشة تتحكم فى قرارك.

تحياى , و تمنياتى لك بحياة ما بعد الشيشة.

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

عزيزى " واحد تانى"

..

فأنت تستطيع أن تتحكم فى الرغبة فى عدم تدخين الشيشة, و لكن لا تجعل الشيشة تتحكم فى قرارك.

تحياى , و تمنياتى لك بحياة ما بعد الشيشة.

أستاذى ...

تأكد من اني متحكم في هذه الرغبة (تدخين الشيشة)

ولا عاشت ولا كانت الشيشة التى تتحكم في قراراتي :P

كل شيئ تحت السيطرة لا تقلق

دمت لنا ودامت تمنياتك المستقبلية

كل التحية :blush:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

اخى واحد تانى,

ردك قد اثلج فلبى, و سأتركك فى رعاية الله,

تحياتى لك و للأسرة الكريمة.

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

كنت مدخن شره ..

يسمونه بالإنجليزية Chain smoker

يصل معدلي في المتوسط إلى 50 سيجارة يومياً ..

والآن .. ومنذ عدة سنوات لم أدخن سيجارة واحدة ..

كل ماتحتاجه .. هو قرار .

تأخذ قرار بالتوقف عن التدخين .. وتبدأ فوراً في تنفيذه ..

الإرادة ..

الأيام الأولى فيها معاناة ..

بعد مرور الأسبوع الأول .. ستشعر بنجاح . وستستطيع السيطرة على نفسك بشكل أفصل ..

خلال شهر واحد .. ستتمكن من السيطرة على الموقف بدرجة أكثر ..

بعد مرور 3 أشهر .. إذا عدت فكأنك تبدأ التدخين من جديد ..

المسألة فيها شقين ..

شق إدماني كيميائي . بسبب النيكوتين ..

وهذا يمكنك التخلص منه بعد مرور شهر أو شهرين تقريباً ..

الشق الثاني .. العادة .. والرغبة ..

وهذه في يدك بالكامل .. تستطيع السيطرة عليها تماماً ..

الحياة بدون تدخين رائعة ..

رائعة ..

رائعة ..

ونظيفة جداً ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

عن نفسي لا توجد عندي اي مشكلة في الاقلاع عن التدخين لو حدث ودخنت

مثلا دخنت شيشة لمدة 4 شهور واقلعت عنها تماما

والاكيد انه لازم هييجي يوم اخدلي نفسين على الماشي

المهم ان تكون لديك القناعة انك انت من تملك السيجارة او الشيشة وليس العكس

تحياتي

رابط هذا التعليق

تم دمج موضوع الاستاذ محمود الشاعر مع موضوع اخر بنفس الفكرة حتى يتسنى للجميع الاستفادة من الاراء السابقة

وشكرا

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

فى الحقيقة أنا شفت الموضوع ده دلوقت.

أنا توقفت عن التدخين بعد 25 سنة. فيه ناس بتقدر تبطل بمجرد ما يقرروا إنهم مش حيدخنوا تانى (زى ما أنا عملت)

و فيه ناس مش بيقدروا (زى حرمنا المصون). و لكنها توقفت عن التدخين بعد أن إستعملت دواء إسمه Zyban و هو يعمل على المستوى العصبى. يعنى بعد حوالى أسبوع من إستعماله أصبح طعم السجائر ردئ و ما كانتش مستحملة رائحتها. الدواء يمكن أخده لمدة لا تزيد عن 6 شهور. زوجتى توقفت عن التدخين بعد شهرين. و أخوها ما كملش شهر واحد و توقف بعده نهائيا.

بعد مدة رجعت زوجتى للتدخين - و بعد كام شهر قررت إنها تجرب الدواء مرة تانية. و فى هذه المرة نجحت فى الإقلاع و بقالها دلوقت زيادة عن خمس سنبن مش بتدخن.

الدواء مش رخيص - يعنى هنا فى كندا بيتكلف حوالى 80 دولار فى الشهر - بس بصراحة (فى رأيى) يستاهل كل مليم !

إعمل بحث فى جوجل عن Zyban حتلاقى معلومات كتير عنه.

تم تعديل بواسطة maksoof

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

يا جماعة ياجماعة

موضوع التدخين ده سهل جدا

انا عن نفسى بطلت التدخين اكتر من15 مره

وان شاء الله ح احاول للمره ال 16

من يهن سهل الهوان عليه .....

رابط هذا التعليق

بصوا بقى الاول انا بشكركم جدا على هذه الوقفة التضامنية معايا ربنا يخليكم

بصراحة انا هحاول من النهاردة وهاخد القرار انشاء الله وادعوا لى بجد ان ربنا يقويني

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...