اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاوز أبطل تدخين ممكن مساعدة

wael_107

Recommended Posts

انا مدخن شره منذ 15 سنه وبقالى 15 سنه عاوز ابطل

المهم انى حاسس انى كده ولا كده مش هترجع رئتى زى الاول

وحاسس ان السجائر بقت جزء من شخصيتى يعنى لو بطلت مش هبقى انا

مش عارف اعمل ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ازيك يا وائل عامل ايه ايه اخبارك

انت عاوز تبطل سجاير تعال وانا اقولك

ماتخفش انا مش حقولك عاوزة اراده و عزم من حديد لا انا ححكيلك تجربتى

انا بشتغل غواص يعنى من الاخر كده محتاج لك سنتى فى رئتى بس للاسف كنت مدخن بدرجه ما تتصورهاش يعنى بعد كل غوصه ممكن اخلص على علبه سجاير

و بعد كده فقت و قولت ايه اللى انا بعمله ده ولقيت حل

الحل ياسيدى فى مستيكه اسمها نوكاتينا ده عباره عن مستيكه مخلوطه بالنوكاتين بتعطى جسمك النسبه التى يحناجها بتاخد قطعه كل ماتكون عاوز تشرب سيجارة تمن العلبه فى مصر كان 23 جنيه مصرى العلبه ممكن تقعد معك اكتر من شهرين وديه المده اللى انت محتاج لها علشان بعد ما تبطل السجاير و تاخد المستيكه ده حتحس بفرق رخيب فى صحتك و قوته الجسمانيه و بالتالى مش حتقبل تشرب سجاره تانى

ملحوظه انا جربت الحوار ده و الحمد لله بطلت سجاير بس كانت مديتى طويله شويه اصلى بطلت سجاير و فضلت استعطى المستيكه ده لمده ست شهور بس الحمد لله جابت ناتيجه معيه

mrizs2yd_ZaBaDo.gifصبح صبح يا عم الحاج
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا بشتغل غواص يعنى من الاخر كده محتاج لك سنتى فى رئتى بس للاسف كنت مدخن بدرجه ما تتصورهاش يعنى بعد كل غوصه ممكن اخلص على علبه سجاير

الحل ياسيدى فى مستيكه اسمها نوكاتينا ده عباره عن مستيكه مخلوطه بالنوكاتين بتعطى جسمك النسبه التى يحناجها بتاخد قطعه كل ماتكون عاوز تشرب سيجارة تمن العلبه فى مصر كان 23 جنيه مصرى العلبه ممكن تقعد معك اكتر من شهرين وديه المده اللى انت محتاج لها علشان بعد ما تبطل السجاير و تاخد المستيكه ده حتحس بفرق رخيب فى صحتك و قوته الجسمانيه و بالتالى مش حتقبل تشرب سجاره تانى

ملحوظه انا جربت الحوار ده و الحمد لله بطلت سجاير بس كانت مديتى طويله شويه اصلى بطلت سجاير و فضلت استعطى المستيكه ده لمده ست شهور بس الحمد لله جابت ناتيجه معيه

الف شكر ياباشا

على العموم انا هحاول

ادعيلى ياسكندرانى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو عاوز تبطل بجد فكر عندما تحاسب يوم القيامه عن التدخين حرام ام حلال و خد بالك

(و من يعمل مثقال ذره شرا يره ) الموضوع خطير جدا و لو فكرت فيه من ناحيه الدين و العقيده هتلاقى المبرر الكافى لاقلاعك فورا و على فكره الفتاوى فى حرمه التدخين قاطعه.

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

(و من يعمل مثقال ذره شرا يره ) الموضوع خطير جدا و لو فكرت فيه من ناحيه الدين و العقيده هتلاقى المبرر الكافى لاقلاعك فورا و على فكره الفتاوى فى حرمه التدخين قاطعه.

والله انا ملتزم والتدخين هو السيئه الوحيده التى اعتبرها ابتلاء من الله لى

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا أخ أبو عمر، المدخن مدمن نيكوتين، ما ينفعش يبطل على مرة واحدة كدة من غير مشاكل لإن جسمه محتاج للمادة دي.

انا الحمد لله عمري ما شربت سيجارة لكن مش عارف ابطل النسكافيه رغم إن الكافيين الإقلاع عنه المفروض أسهل.

الإرادة مهمة جدًا بس مش كفاية تقول حرام.

الأخ وائل، قكر في صحتك، فهي ليست ملك لك، ثم أن زوجتك وأولادك سيحتاجون إليك في صحة جيدة، وكذلك الاب المدخن يكون قدوة سيئة جدًا لأبنائه، وأظن أنني لم أدخن تلقائيًا لأن لا أحد من عائلتي يدخن الا جدي الذي أقلع عن التدخين منذ فترة طويلة والحمد لله.

أتمنى أن تنجخ في الإقلاع عن طريق لبانة النيكوتين هذه.

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

أول شئ إستعن بالله وإخلص النيه بصدق إنك تنوى الإقلاع..وإن شاءالله يتسهل الأمر خلال اللبان المذكور أو غيره من الوسائل...وتخيل ان الملائكه تستنفر من هذه الرائحه كلما أشعلت سيجاره وحتما كلنا نتمنى أن نحف بالملائكه...وفقك الله إن شاءالله..

الحل ياسيدى فى مستيكه اسمها نوكاتينا ده عباره عن مستيكه مخلوطه بالنوكاتين

الأخ الإسكندرانى، حضرتك طلعت إسم على مسمى :wub:

لو قاهرى يا أخ وائل إبقى إسأل على لبان نوكاتينا -_-

SHAME ON THE WORLD....SHAME ON US..

رابط هذا التعليق

أول شئ إستعن بالله وإخلص النيه بصدق إنك تنوى الإقلاع..وإن شاءالله يتسهل الأمر خلال اللبان المذكور أو غيره من الوسائل...وتخيل ان الملائكه تستنفر من هذه الرائحه كلما أشعلت سيجاره وحتما كلنا نتمنى أن نحف بالملائكه...وفقك الله إن شاءالله..
الحل ياسيدى فى مستيكه اسمها نوكاتينا ده عباره عن مستيكه مخلوطه بالنوكاتين

الأخ الإسكندرانى، حضرتك طلعت إسم على مسمى :blush:

لو قاهرى يا أخ وائل إبقى إسأل على لبان نوكاتينا -_-

شفت ازاى انا بفهمها وهى طايره

شكرا للكل

ولكن هل هناك مراكز طبيه للمساعده

ياريت حد يدينى عناوين لهذه المراكز وله جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

عزيزى وائل

أولا رغبتك فى الإقلاع هى سلاحك الحقيقى وبدونها لا يوجد قوة فى الأرض يمكنها مساعدتك وطالما أنها موجودة فأن شاء الله الخير قادم

أنا كنت مدخن شره منذ سنتين تلاتة لمدة حوالى سنتين وأفهم الأذى الذى يشعر به المدخن من نفسه من رائحة فم كريهة وأصابع كريهة وخلافه

وأنا رأيى قد يختلف عما قاله الأخوة أعلاه... فأنا لم استعمل أى من الأدوية المطلوبة لأننى مؤمن بأن التدخين عادة سيئة وليست إدمان

هى عادة قوية بالفعل ومهم جدا عملية التدريج فى التدخين بدلا من الإقلاع الفورى لأنه ليس فيه أخذ بالأسباب وبالتالى أكثر المقلعين فورا يعودون للتدخين مرة أخرى بشكل أكثر شراهة... فإذا إستطعت التحكم فى شهوتك للتدخين وتقليل عدد السجائر يوميا أو أسبوعيا بحيث تحقق تقدم ثابت... إذا إستطعت ونجحت فى ذلك فسوف يمكنك التوقف نهائى بعد فترة يمكن حسابها بسهولة...

متزعلش لو نجحت كام يوم ورجعت تانى كما كنت لأن فى تكرار المحاولات نجاح حاسم...

ورغم أنى من المؤيدين لأسلوب التدرج... فإننى عن نفسى توقفت بالأسلوب الفورى... لم تكن مرة واحدة فورية... ولكنى أتوقف وأعود ثم أتوقف وأعود ثم توقفت تماما والحمد لله... وعند العودة تشعر بتأنيب ضمير كبير وبأنك قد أضعت جهد الفترة السابقة وتشعر بالضعف أيضا... وأتذكر كيف كنت أكره طعم فمى فى الربع الأول من السيجارة ويكون تخين بقية العلبة هم ثقيل على القلب ونية فى التوقف النهائى بعدها .. وتذكرت أحد المرات أن أكتب ما أحس به من ضيق بعد العودة ووصف طعم الفم وخلافه فتكون لحظة واقعية ويمكننى الأطلاع على ما كتبت أذا أردت شراء علبة أخرى بعد فترة توقف وبذلك يمكننى تحكيم عقلى بدلا من عاطفتى التى تدفعنى الى فعل ما أكره...

عموما كل منا له اسلوبه فى الحياة ويمكنك سماع كل الآراء ثم تجريب الأقرب إلى قلبك.. ولابد أن تدرك أن البداية هى نصف الطريق وأنه لا توجد حلول سحرية فكل طريق له مكسب وخسارة... ولابد ايضا أن تتجنب الأصدقاء المدخنين أو على الأقل لا تجعلهم يدخنون أمامك... وبعد فترة قصيرة بعد ان تتوقف تماما ستكون اكثر الناس الكارهين لعادة التدخين أكثر ممن يدخنون لأنك تشعر بالفارق

تحياتى وأن شاء الله تسمعنا أخبار كويسة خلال الشهر القادم

ومن يوق شح نفسه فأولئك هم المفلحون !

_الحق المر..محمد الغزالى..مقالات مختارة بعناية

رابط هذا التعليق

لا طفايات ولا ولاعات .. انسى التدخين فى عشر خطوات !!!

يقف كثير من المدخنين فترات طويلة عاجزين عن ايجاد طريقة تساعدهم

فى الاقلاع عن تلك العادة السيئة التى تلحق بهم أمراضا خطيرة وتسبب العديد من المشكلات الاجتماعية بالاضافة الى تعرضهم لبعض المواقف المحرجة

, وبالرغم من المحاولات التى يبذلها البعض للافلات من فخ الادمان الا أن نسبة النجاح فى ذلك تكون ضئيلة جدا .

ومن أجل ذلك قام مجموعة من الباحثين فى انجلترا

بتقديم عشر خطوات اذا التزم بها أى مدخن

فانه سينجح فى التخلص من تلك العادة السيئة

وتتلخص هذه الخطوات فى النقاط الاتية

أولاً : حدد يوما تبدأ فيه الاقلاع عن التدخين وقبلها بيوم حاول ازالة جميع طفايات السجائر والولاعات التى تستخدم عند التدخين ،

--------------------------------------------------------------------------------

ثانياً : لا تحاول شغل بالك بأنك ستقلع عن التدخين لان ذلك قد يشعرك بأنك فقدت شيئا واذا طلب منك أحد سيجارة قل له أنا لا أدخن وعليك أن تفكر فى كم الفوائد التى ستكتسبها بعد ذلك .

--------------------------------------------------------------------------------

ثالثا : قم بزيارة لاحد المتخصصين فى مجال التنويم المغناطيسى حتى يلهيك عن التدخين فى الاوقات التى ترغب فى التدخين فيها..

رابعا : حاول تجربة العلاج بوخز الابر الصينية فقد ثبت أنها فعالة جدا فى القضاء على الرغبة الملحة فى التدخين .

خامسا : حاول التغلب على ادمانك لمادة النيكوتين عن طريق مضع بعض الحلوى وقطع اللبان واستخدام الرذاذ الانفى الذى يعالج ويكافح الرغبة فى التدخين .

سادسا : لاتحاول التفكير فى التدخين فى أى وقت من الاوقات واذا شعرت بضعف أمام هذه الرغبة فعليك اللجوء فورا لعمل أى شئ مثل ممارسة بعض النشاط الرياضى أو التنزه مع صديق أو مشاهدة التليفزيون المهم أن تشغل نفسك بأى شئ أخر ينسيك التدخين .

سابعا : حاول أن تضع النقود عائقا لك عن التدخين , فشراء علبة سجائر كل يوم سيكلفك فى نهاية الشهر مبلغا ماليا كبيرا .

ثامنا : حاول تثقيف نفسك بقراءة بعض الكتب الارشادية التى تبرز أهمية وفوائد الاقلاع عن التدخين

تاسعاً : ممارسة التمارين الرياضية شئ مهم لانها تزيد من افراز هرمون أندروفينز الذى يساعدك فى التخلص من ادمان النيكوتين .

عاشراً : حاول تهوية المنزل وفتح الشبابيك وتجنب مجالسة المدخنين .

بالنسبة لثالثا

يعنى ممكن الاستغناء عنهم لو عندك ارادة قوية وتشغل نفسك

بالعبادة مثلا او الخروج ف مكان مفتوح او تقوم بشغل نفسك بهواية بتحبها

وعلى فكرة يا وائل بالنسبة للمراكز المتخصصة

وزارة الصحة عملت عيادة فعلا ف كل مستشفى كبير اسمهاا عيادة الاقلاع عن التدخين

ودى حلوة جدااااااااااا بس للاسف نسبة المتردديين عليها قليل اوى

مش عيب فيها بس الشعب المصرى شعب خجول ومهمل ف صحتو وحتى اللى عاوز يبطل تدخين لا يحاول اجهاد نفسة والذهاب للطبيب

المهم انا فعلا شوفت العيادة دى ف مستشفى انا كنت بشتغل فيها اسمها مستشفى ام المصريين وهتلاقى زيها كتير اوى

وربنا يوفقك

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

المهم انى حاسس انى كده ولا كده مش هترجع رئتى زى الاول

وحاسس ان السجائر بقت جزء من شخصيتى يعنى لو بطلت مش هبقى انا

مش عارف اعمل ايه

لا تنظر للأمر يا أخ وائل من الناحية الصحية المجردة .

فالتوقف عن التدخين له أيجابيات كثيرة ربما أقلها تحسن صحتك الجسدية

فهناك التحسن والهدوء النفسي

وسيقل توترك بعكس ما تعتقد من أن التدخين يقلل من التوتر ..

وستتخلص من العبودية للسجائر

وسيتحسن أداؤك للعبادات

وستشعر أنك أكثر قرباً إلى الله

وستتحسن علاقتك بمن حولك

وإيجابية واحدة من هذه الإيجابيات تفوق أي تحسن صحي أو مالي يطرأ عليك بسبب التوقف عن التدخين

أما ماذا عليك أن تفعل فالإجابة بسيطة ..

أخلص النية والعزم على التوقف

ولا تعتقد أن الأمر متعلق بإرادتك أو بقوة شخصيتك .

فالأمر متعلق بأرادة الله .

وما دام الأمر كذلك , فيجب أن تطلب العون ممن يملك هذه الإرادة .

فالدعاء إلى الله هو أول الطريق .. فإن دعوته بإخلاص .. فلا شك أن الله سيوفق من يريد الهداية إلى أول الطريق .

تم تعديل بواسطة Seafood

سيتوصل المصريون إلى حلول لمشاكلهم ...عندما يكفون عن النظر إليها

بعيون أمريكية

يقاد للسجن من سب الزعيم .. ومن سـب الإله فإن النـاس أحـرار

يخاطبني السفيه بكل قبح *** وآسف أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة وأزيـد حلما **** كعود زاده الاحراق طيبا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اسمع اخي سلاحك القوي هو العزيمة و الرغبة في انك تقلع و انصحك ان تتخلص من هدا تدريجيا حتي يتحمل جهازك العصبي الضربة القاضية و يتقبل الامر 15 سنة ليست سهلة ولكي اشجعك دخنت 10 سنوات واقلعت و الحمد لله bon courage mec

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اسمع اخي سلاحك القوي هو العزيمة و الرغبة في انك تقلع و انصحك ان تتخلص من هدا تدريجيا حتي يتحمل جهازك العصبي الضربة القاضية و يتقبل الامر 15 سنة ليست سهلة ولكي اشجعك دخنت 10 سنوات واقلعت و الحمد لله bon courage mec

الإقلاع عن التدخين لا يمثل ضربة للجهاز العصبي , المسألة لا تتعدى توتر وصداع متقطع لمدة أسبوع , وبعدها الجهاز العصبي بينسى النيكوتين , بل إنه يتحول للنقيض , حيث يكره رائحة السجائر أكثر من الشخص الذي لم يدخن قبل ذلك .

سيتوصل المصريون إلى حلول لمشاكلهم ...عندما يكفون عن النظر إليها

بعيون أمريكية

يقاد للسجن من سب الزعيم .. ومن سـب الإله فإن النـاس أحـرار

يخاطبني السفيه بكل قبح *** وآسف أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة وأزيـد حلما **** كعود زاده الاحراق طيبا

رابط هذا التعليق

والله انا سعيد جدا بردودكم التى جعلتنى المس اهتمام عائلتى الكبيره وحرصها على صحتى وعلاقتى بالله

وان شاء الله ساتوقف عن التدخين محبه لكم ومرضاة لله

واسالكم الدعاء

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
السلام عليكم

يعنى الواحد يبطل التدخين و يدمن المستيكه :lol:

يا عم هى الحكايه كلها قوة اْرادة و كسر للتعود على شىء ضار مش أكتر .. يعنى لو السيجارة مرتبطة عندك بفنجال القهوه أو كوباية الشاى يبقى بلاش منهم .. يعنى بلاش ممارسة العادات المرتبطة شرطيا بالتدخين ..

رابط هذا التعليق

هذه اول مشاركه لى,,,, و يا اريت اكون عضو نافع , افيد و استفيد من منتداكم اللى باتابعه من زمان و ماشاء الله عليكم...

انا كنت مدخن قديم ,والحمد لله ربنا خلصنى من هذه العاده القاتله ,,, و احب اشارككم ازاى تخلصت منها :

كنت سمعت مره من دكتور نفسى بيقول ان فرصه المدخن انه يقلع عن التدخين بتقل مع كل محاوله فاشله للإقلاع , يعنى نسبه نجاحك فى الاقلاع عن التدخين من اول محاوله هى 80 % ,لو رجعت بعدها للتدخين و بعد فتره حاولت تقلع تانى هايكون نسبه نجاحك 60 % ,,, وهكذ ا ,وبيقول ان السبب فى كده ان المدخن بعد كل محاوله فاشله بياخد خبره عن نفسه انه مش بيقدر يبعد عن السجاره , و الخبره دى بتزداد مع كل محاوله فاشله ,لغايه ما تكون يقين ......

انا قبل ما اسمع الكلام دا كانت لى حاوالى 10 محاولات فاشله ,, فقلت للدكتور فى سرى "ربنا يطمنك " ...

بس رجع واعطى امل , : ,,, بلاش نضحك على بعض ولا على نفسنا اغلب المدخنيين مستحيل يبطلو السجاير فجأه ,لا اعلانات و لا نصائح ولا قصص و لا غرامات و لا منع و لا اى حاجه هاتقدر تخلى المدخن يبطل فجأه ,,,, الاقلاع الفجأه مبيكونش طبيعى لا نفسيا و لا جسديا (الا فى بعض الحالات النادره جدا) ... المهم , انك تكون عاوز فعلا تبطل و خد وقتك فى الاقلاع ,امشيها على مراحل طويله , حتى لو اخدت سنه كامله علشان تبطل ( احسن ما تقعد 20 سنه عمال تبطل فجأه و ترجع ) .....

يعنى درج كميه السجائر من مثلا 60 سيجاره فى اليوم ,,

اضغط على نفسك و اشرب وعود نفسك بس على 30 سيجاره فى اليوم لمده شهرين ,,,,,,

وبعد الشهرين دول , اشرب بس 20 سيجاره فى اليوم لمده شهرين ,,,,,,

وبعد الشهرين دول , اشرب بس 10 سيجاره فى اليوم لمده شهرين ,,,,,,

وبعد الشهرين دول , اشرب بس 5 سيجاره فى اليوم لمده شهرين ,,,,,,

وبعد الشهرين دول , اشرب بس 1 سيجاره فى اليوم لمده شهرين ,,,,,,

وبعد الشهرين دول , اشرب بس 1 سيجاره كل يوم و يوم لمده شهرين ,,,,,,

و ههكذا ,,,,, بكدا ,انت بتتدرج تتدرج طبيعى و بتعود جسمك على البعد عن السجاره بفترات طويله ,,ودى طريقه العلاج النفسى ,,

و فى اكتر من وسيله نفسيه لازم تستخدمها اثناء البرنامج ,لصرف التفكير عن السجاره و ليتعود العقل الابتعاد عنها :

• متخليش التدخين يبقى فى كل مكان ,امنع نفسك عن التدخين فى العربيه و المنزل و العمل وحاول تشرب السيجاره فى وقت او مكان غير محبب لقلبك بل بالعكس يسبب لك احراج او شعور بعدم الارتياح ,يعنى انا مثلا لو عايز اشرب سيجاره و انا فى البيت كنت لازم اخروج بره الشقه فى الممر او فى الشارع ,فكنت بتحرج جدا من كده بس اجبرت نفسى على كده ,او لو فى الشغل كنت بشربها فى الشارع فى الحر و الشمس....
  • لو كنت بتشرب شاى مع السجاير و دايما الشاى مرتبط معاك بالسجاير , اوقف هذه العاده وحاول تشرب الشاى لوحده او بطل الشاى خالص ,, اشرب اى مشروب تانى.
  • حاول يكون معاك صديق يشجعك فى البرنامج ده,علشان تشجعو بعض.
  • لو ضعفت مره و شربت كميه ازيد من المحددها لنفسك ,إخصم الزياده من الايام التاليه.
  • لا تضع علبه السجائر امامك او فى جيبك.
  • شم هدومك و صوابعك بعد كل سجاره , وشم هدومك و صوابعك قبل و بعد ما بتاخد دش.

انا عن نفسى ,بدأت البرنامج ده و بعد ما كنت بشرب كل يوم علبه يعنى 20 سيجاره (وده كان من عشر سنين) ,اصبحت بشرب 5 سيجارات فى اليوم ,,, وكنت لما بفتكر الفرق ده (من 20 ل 5) فى اليوم بستغرب جدا و احس انى عملت انجاز و دى الحقيقه ,,,,و اهم جاجه ,ان كل شىء عادى و لا كأنى قللت السجاير و لا بحس انى محتاج سجاير زياده و مبتجيش على بالى زى الاول و الحياه طبيعيه جدا ....

وبعد كه و صلو 3 و بعدين سيجاره فى اليوم ,,,,,لغايه ما جيه يوم و نسيت وما اخدتش بالى انى اشرب...,تخيلو !! وده لأن فى اعتقادى انى و صلت لإقتناع فى عقلى الباطن ان السيجاره مش شىء اساسى بالعكس ...و بعده بقى ممكن كل 3 او 4 ايام وحده ..لغايه ما جه يوم و قررت انى خلاص مستعد ابطلها خالص ..... و الحمد لله بقالى الان حوالى سنه من غير اى سجاير

يا رب اكون ساعدتك بشىْ .و ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة Cinderella_Man
رابط هذا التعليق

واضح جدا ان اسلوب الاقلاع عن التدخين مختلف من شخص لآخر لذلك لن انصحك باسلوب معين ولا بطريقة ما تخرش المية ولكن سوف اذكر لك انني كنت مدخن من اولى ثانوي ودي كانت سنة 76 وبطلت تقريبا سنة 2001 احسبها انت بقى اقلعت خلال هذه المدة ثلاث اوة اربع مرات منهم مرة لمدة عام كامل وكل مرة كانت بطريقة غير الاخرى وكانت ايضا الاسباب والدوافع تختلف في كل مرة سواء اسباب الاقلاع او اسباب العودة للتدخين

الا انه وفي النهاية اقلعت وكما يولون بطريقة الصدمة ففي رمضان قررت التوقف تماما عن التدخين ومن ثم اكملت الموضوع بعد انتهاء رمضان القرار والنية كانت خالصه لوجه الله تعالى فلم اتوقف لاسباب صحية فقد كنت في عز شبابي ولا لاسباب مادية فالحمد لله ربنا موسع عليوة رزقه وفضله ولا لاسبابا عائليه فكنت ايامها عزوبي بطولي يعني ما فيش اي سبب يدعوا للتوقف عن التدخين غير انها لوجه الله تعالى

والحمد لله نجحت نجاح ساحق لدرجة انني حاولت ان اخذ سيجارة من احد الاصدقاء بعد سنة الا انني لم اطيق طعمها ولا رائحتها ولفظها صدري بشده من اول نفس

ربنا يوفقك يا صديقي ويوفق جميع الاصدقاء على التوقف عن هذه العادة الكريهه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السادة الافاضل

الى كل مدخن سابق او مدخن حالي او اي انسان مهتم بالموضوع

أنا مدخن ومش عارف ابطل تدخين حد عنده تجربة سابقة او نصيحة لوجه الله بس بدون شتيمة من بتاعة ايه الاهبل اللى بيحرق فلوسه الى اخره انا عاوز كلام ينفع اطبقه

شكرا

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...