اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجنسية المصريه

Recommended Posts

أولا مرحبا بك يا سيدتى العزيزة فى منتدانا العظيم ....

أرجو أن لا تكون محاوراتنا هنا قد تركت لديك إنطباع سلبي من أى نوع .... و لا تقلقى فأن شاء الله لن يخسر أحدنا الآخر بسبب رأية - فالعمل على تحقيق مقولة " الإختلاف فى الرأى لا بفسد للود قضية " صعب فى بعض الأحيان، و لكنه ليس بمستحيل ....

مع ان سؤالك موجه الى العزيز " الاسكندرنى " ... و حتى يقوم بالرد عليك، فقد سمحت لنفسى بالمشاركة، فقمت بالبحث على الشبكة و عثرت لك على هذا الرابط، الذى به كل شروط و طرق الحصول على الجنسية الفرنسية .. و ربما فى أقرب فرصة اذا أردتِ أقوم بسؤال أحد الأصدقاء الذى يعمل فى مجال المحاماة عن رأيه و أقوم بنقله هنا ....

مع دعواتى لكِ بالتوفيق و أرق تحياتى.

الصديق لعزيز وايت هارت

انا بصراحه معنديش اى انطباعات سلبيه خالص عن اى حد بيقول رايه بصرحه طالما في اعتدال

وفي منطقيه وفي اقتناع تام داخل كل واحد فينا ان الطرف الاخر حر يقبل او ما يقبلش.

انا اه عضوه جديده بس ده مايمنعش انى قريت مش حقول كل المداخلات لكن اللى شدنى منها بس.

انا من مده متابعه معاكم لكن مكنتش باشارك باى مداخلات الا لما اتاكدت ان مفيش تطاول

باى شكل من الاشكال والاهم هذا القدرالعالى من الوعى الجميل اللى بيطمنى شويه ويقوللى

ان بلدى لسه بخير ولكن الوضع لو كان مختلف عن الواقع دة عمرى ما كنت حاكون عضوه معاكم

والمداخله بتاعتى اللى فاتت كان غرضى الاساسى منها اننا نهدى اللعب شويه ونرجع للموضوع

الاصلى .

دلوقتى بقى لازم اعبر فعلا عن امتنانى وسعادتى لاهتمامك بسؤالى الموجه لاسكندرانى (اللى اكيد حيرد

عليه عاجلا ام اجلا) و الرابط اللى بعته انا لسه ما تصفحتهوش بصراحه كنت مستعجله ارد عليك الاول

عشان اشكرك وحبيت اشوفه وانا رايقه عشان اخد رايك اذا كان فى اى تساؤلات تانيه مش حاتردد

فى استشارتك :unsure:

رابط هذا التعليق

• الردود 75
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اعزائي ... الموضوع ابسط من كل تلك الكتابات الغاضبة ...

أي دولة اكثر من حرة في وضع جميع الشروط التي تجد فيها ما يفيدها عندما تعطي جنسيتها لمواطن آخر ... عاجبك عاجبك ..مش عاجبك الباب يفوت جمل ...

ايه المشكلة ؟؟ ...

انت اللي عايز تروح تعيش عندهم .... و عايزين يدوك رسالة العيشة هناك عاملة ازاي ... ان ماكنتش يعني رايح اساسآ علشان السبب ده :unsure:

و لكن احنا كده .. الدم بيفور دايمآ في دماغنا و نبتدي نشوط .. و ساعات الشوط بييجي في اول واحد يفكرنا بالحاجات دي ...

الي سأل عليه الأسكندرني .. و اللي جابه بعد كده وايت هارت هي الحقيقة هنا في اوربا .. اللي ملايين من شبابنا عندهم استعداد يبيعوا كل حاجة علشان ييجوا هنا ... فما افتكرش ان لما ييجي حد يبينلهم ايه اللي موجود ... و الأهم .. ليه .... يبقي استفزازي متطرف ...

و الا كل االي عايشين منا في اوربا و انا اولهم لما نحكي ايه اللي بيحصل نبقي استفزازيين متطرفين ....

فلنفصل بين العاطفة و الفكر .. و عندئذ ستوضح الصورة أكثر ...

تحيات لكم جميعآ ... و عفوآعلي الخروج عن اصل الموضوع ...

تعجبنا ...

هو ده الكلام

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

على فكره الموضوع وسع والجماعه اصحابنا بيردوا علىبعض بعصبيه قوي وكل ده بسبب السؤال بتاعك وفي ناس خسروا بض بالفعل وكل واحد مش قادر يتقبل الراى الاخر يا جماعه واحده واحده

الأخت ياشو ، الإسكندراني ، كل المتداخلين

أرجو قراءة الكلمات التي كتبتها وكتبها الأخ طارق المغلاوي والأخ النسر المصري بكل دقة وعناية، حتى نفهم ما هي المشكلة ...

نحن نتحاور في اتجاه، والطرف الآخر يصر على الذهاب إلى اتجاه آخر ..

أنا لست معنياً بمناقشة فلسفة حق البلد مانح الجنسية في فرض ما يشاء من شروط، جهدي ووقتي لا يسمحان لي بالدخول في سفسطة لن تفيدني ولن تفيد غيري .. لأنهم أحرار يعملوا ما يحبون طالما هم في بلدهم .. لكن أنا أيضاً حر في أن أرفض الشروط إن خالفت مبادئي أو ديني أو عقيدتي .. وأؤكد ديني ومبادئي وعقيدتي وتربيتي .... فهذا ليس منتدى للادينيين العرب ... فهناك منتدى اسمه هكذا، ومن أراد الانضمام إليه فيمكنه بسهولة الذهاب إلى هناك .. فالدين والأخلاق والمبادئ لم تصبح عيباً نداريه أو نتبرأ منه حتى لا نوصم بالتخلف والرجعية ورفض الآخر وهذه الاسطوانات الجاهزة للاستهلاك والتكرار كضربات وقائية لأي خصم في الرأي نخرسه قبل أن يتكلم بهذه التهم .. (يعني رمتني بدائها وانسلت) ... فمن لا يتمسك بأصله وقيمه لا خير فيه لأي بلد ينتمي لها بعد ذلك .. ولو كنت من عقلاء هذه البلاد لاحترمت من يفعل ذلك ..

لقد ذكرت سابقاً أن هذا ليس فقط سلوك المسلمين، إنما المسيحيين أيضاً يرفضونه، وهو غير مقبول لديهم ، وراجعوا قولي السابق عن الكاثوليك في أمريكا الذي يعارضون التحلل الأخلاقي ، ويواجهونه بشدة...

لو تكرمتم بالرجوع إلى أول مداخلة لي وجهتها إلى الأخ والصديق الإسكندرني لاتضحت وجهة نظري الأصلية التي تم التشويش عليها لأظهر بمظهر الديماجوجي رافض الرأي الآخر ... وإن كان ذلك التصوير بابتسامة متكلفة، وهدوء مصطنع لم يمنع من استخفاف واضح وتهكم..

الناس مش هاتخسر بعضها يا أخت ياشو، لكن بما إن حضرتك جديدة، فأرجو الذهاب إلى بروفيل كل واحد من المختلفين، والاطلاع سريعاً على مساهماته ومداخلاته في هذا المكان، حتى يمكن أن تفهمي من هؤلاء وكيف يفكرون وكيف هو أسلوب كل منهم في الاختلاف، وأدب التعامل مع المتحاورين حتى المختلفين، وبالتالي قد تلتمسي العذر لهم، وتعرفي عقلية كل واحد وتفتحه..

عندما ختمت بقولي لنترفع ... وختم بالسلام عليكم بصفة خاصة ... أردت منها حقن الاختلاف حتى لا يتوسع ويصل إلى تجريح شخصي ..

فقط حتى ألخص القول في كلمات معدودة .. أنا لم أرفض فكرة الجنسية واتباع شروطها بالضوابط التي أسهبنا الكلام فيها، لكن فقط أن رفضت أن أبرهن على استعدادي لتقبل المجتمع الجديد وقيمه والتعايش فيه بأن أجلس في السفارة مع القنصل المكرم لأشاهد فيلماً إباحياً، ويقوم فخامة القنصل بتسجيل وتحليل انطباعاتي وأمارات وجهي ليحكم ويتأكد سعادته من أنني لم أكن مستنكراً أو متأففاً ، بل كنت في غاية السعادو والانشراح، وفي النهاية أشكره على هذا التنوير، وأرجو منه الموافقة حتى أمنح المزيد من تلك الحريات وذلك التنوير !!!!

هذا باختصار وإجمال محور اختلافي

تحياتي للجميع

كلام الاستاذ حلاوة واضح زي الشمس....وانا معاه فيها قلبا وقالبا

باختصار هم حريين يسنوا القوانين اللي عايزينها

بس انت ياعربي يامسلم يامحترم ياللي اتربيت على ان دة حرام...وحتى المسيحي ...لان بشكل عام عرض الفيلم دة غير أخلاقي. (هل تسمح لبنتك او ابنك او انت نفسك لو انت محترمممم تتفرجوا على الحقارة دي)..ولا احنا ناسيين امريكا الملقبة بدولة الحريات...هي نفسها اشتكت جوجل للامم المتحدة عشان بتسمح بعمل بحث عن الأفلام الاباحية...وشايفة ان ده بيضر مجتمعها...لما امريكا بقدرتها الاباحية الوبائية العلمانية بتعترض حكوميا ودوليا على كدة...يبقى عايزنا احنا اللي اتربينا على مباديء الأخلاق نقول ان عادي ان الواحد يتفرج على افلام اباحية.....

مازلت بكرر الدولة تعمل اللي هي عايزاه طالما بتسن القوانين جوه بلدها ما بتتعداش على دولة اخرى

لكن الفرد هنا عليه انه يختار ...بان يرفض ان يعيش مع هؤلاء طالما انهم يحثون على الفساد...وبان يكون فاسدا ويفضل العيش معهم....انت كمان حر تختار......

لا ياحبيبي انا كمان عندي قوانين بقالها مئات السنين شغال بيها...وانا كمان حر في وضع قوانيني اللي ماشي عليها الشعب

انت اخترت وفضلت تعيش مع عالم علمانين بيتعاملوا مع الجنس بكل قذارة...انت حر

وانا اخترت اعيش مع عالم فضلوا الأدب والاحترام...حتى في ملبسهم ومأكلهم....أنا كمان حر

وادي الجنة وادي النار...واختار من غير ماتحتار

والحدق يفهم....

السلام عليكم

رابط هذا التعليق

و نبقى فى سلبيات شروط الحصول على الجنسية المصرية .... فكما تعرضت فى مداخلة سابقة لشرط " سلامة القوى العقلية " لأبناء الأمهات المصريات الراغبين فى الحصول على الجنسية المصرية ... فربما نلقة نظرة على باقى الشروط:

طلب منح الجنسية المصرية لابناء الام المصرية المتزوجة من اجنبي

الاوراق المطلوبة:

اولاً : مستندات تخص مقدم طلب المنح

1- شهادة الميلاد وصورة منها

2- جواز سفره الاجنبي وصورة منها

3- المؤهلات الدراسية الحاصل عليها وصورة منها

4- عدد 4 صور فوتوغرافية حديثه للطالب

5- صحيفة الحالة الجنائية لمن تجاوز 16 عاماً

6- السند الدال عن الاقامة المتتالية بالبلاد لمدة عشر سنوات لمن بلغوا 21 عام

ثانياً : مستندات تخص والدة مقدم طلب المنح

1- مستخرج من شهادة ميلادها

2- مستخرج من شهادة ميلاد والدها

3- عقد الزواج او قسيمة الطلاق من والد طالب المنح

4- اثبات شخصيتها ( جواز السفر او البطاقة )

تقدم الطلبات باليد الي قسم الجنسية بالمصلحة بالقاهرة

- بالنسبة للبند الــ 6 الخاص بالمستندات الخاصة بمقدم طلب المنح .... ما الحكمة فى إثبات الاقامة المتتالية بالبلاد لمدة عشر سنوات، طالما نحن نتحدث عن أبناء مواطنة مصرية؟

- بالنسبة للبند الــ 3 الخاص بمستندات الخاصة بوالدة مقدم طلب المنح ... ماذا اذا كان ليس هناك لا عقد زواج أو قسيمة طلاق ؟

- يا ترى ما هى الأوراق - و شروط الحصول على الجنسية المصرية بالنسبة لأبناء الأباء المصريين؟

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

اعزائي ... الموضوع ابسط من كل تلك الكتابات الغاضبة ...

أي دولة اكثر من حرة في وضع جميع الشروط التي تجد فيها ما يفيدها عندما تعطي جنسيتها لمواطن آخر ... عاجبك عاجبك ..مش عاجبك الباب يفوت جمل ...

عداك العيب

اللي عايز يبيع كل حاجة يتفضل يدخل

لكن بلاش يفلقونا بالكلام عن تقبل الآخر واحترام حقوق الإنسان والتسامح

رمتني بدائها وانسلت

رابط هذا التعليق

اذن فليكن الأمر واضحاً فليعلنوا أن لا تسامح بعد اليوم مع هؤلاء

إقتراح سليم .. أتفق معك عليه، و لكن كيف؟

كيف يتسنى لهم معرفة هؤلاء؟؟

ربما وضعت بعض التصورات التى ترى أنها عملية و هادفة ...

عندي تصور بسيط جداً وهو شجاعة إعلانهم الآتي ..يمنع منح الجنسية للمسلمين ..شفت تصور بسيط ازاي

طبعاً ستقول لم يذكر أي تفريق بين العقا ئد المختلفة ولكن هناك قرائن كثيرة ظاهرة إنكارها يحتاج مجهود كبير وكلام كثيروضرب أمثال ..مثال واحد فقط للتذكير رفض إنضمام تركيا للإتحاد الأوروبي لأنها دولة مسلمة هل تستطيع إنكار ذلك

لست أنا يا عزيزى من يشرع لتلك البلاد قوانينهم التى تحد من دخول فئات من المهاجرين الذين قد يهددون الإستقرار و السلام الإجتماعي .

انا مثلى مثلك أتابع الأخبار و الأحداث و أحاول تكوين صورة ما

يعني تقوم بدور المحامي والمبرر والمدافع ثم تقول لي أنا مثلك مليش دعوة

أتمنى أن أكون قد ساعدتك على النجاح معى فى نقطة أخرى .... :unsure:

مع تحياتى.

يكغيني نقطة واحدة في موضوع نقطتين كتير

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا حلاوة يا عنتبلى يا عجبنى

بوص يا سيدى احنا هنا عملنه حالا المثل اللى انا قاصده

شوف انت و طارق و النسر بتكلموا ازى (عايشين فى دول الخليج) و قارن بين كلامى و كلام الويت هارد و سكوب (عايشين فى دول غربيه) حتلاقى فرق واضح جدا فى طريقه التفكير

وهو ده مقصدى لما قولت التربيه و النشاءه و التعامل مع الاخرين فهمتنى ياباشا

ثانيا انا قولت قبل كده حدودنا داخل بيتنا يعنى انا و الويت و سكوب كل واحد مننا عايش فى مجتمع بتاع جنس و خمر و رجاله بتجوز بعضها ده صح بس هل ياترى الكلام ده ليه و جود داخل بيتنا طبعا لا ليه لانى ببساطه عرفت اعمل معادله الرسول قال عليها ( لكم دينكم ولى دينى )

نيجى لموضوع هولندا سكوب قال عجبك عجبك مش عاجبك الباب يفوت جمل يعنى اللى جاى هولندا جديد و طمعان فى الجنسيه يا يتفرج يا يروح بلده احسن يعنى الكلام مش ليك يا عنتبلى علشان تتوقف عنده ده للى حيروح هولندا و باقى الحوار بتاع سكوب حقيقى بص كده نظره من بره الموضوع و كانك مش احد اطراف حديثه حتلاقى العنتبلى مش عاجبه كلام سكوب (ان المغتربين فى بلاد بلاد الغرب مستفزين واستفزازيين متطرفين ) و بكده تتاكد كلام سكوب صح و حتلاقى واحد تانى اسمه النسر مش عاجبه كلام و وجهه نظر الويت هارد

يا نسر

يا اخويه ولا بلاش لحسن انا من اهل النار علشان انا اخترت اعيش فى النار ( فرنسا) على حد تعبيرك

بوص يا نسر انا عايش فى النار على حد تعبيرك بس تعرف انا و مراتى بنصلى و بنقراء القران و بتنزل تشترى ملابسها اللى هى عاوزها و اللى ترضينى

مخلفين بنت مسلمه بنصوم بابعت فلوس لمصر للزكاة قريب انشاء الله حروح الحج انا وهى و بالمره اعدى اشوف سين سين و زهيرى

بوص يا نسر النار اللى انت بتقول عليها ديه بالنسبه لى احسن مليون مره من بلد الكدب و الخداع و المحسوبيات بقت شعارها

اقولك و افكرك فى شيخ كبير سافر انجلترا للدراسه و لما رجع قال كلمه الا وهى

وجدت فى بلاد الغرب ايمان بلا مسلمين و فى بلاد العرب مسلمين بلا ايمان

يعنى الغرب دول اللى انت بتقول عليهم نار مش بيكدبوا بيحترموا بعديهم حتى فى الكلام احترامهم للوقت كل واحد عارف عليه ايه وليه ايه مافيش محسوبيات محدش بيسكت على الفساد ولا بيحاول يعمله يعنى بينفذوا عناصر ايمانيه من غير قصد

اما بلاد العرب فى النواحى ديه :unsure: اظن انت مش محتاج تعرف العرب فى النواحى ديه عامله ايه

ملحوظه وهو ليه انا بعرف ارد عليك باعصاب هاديه من غير شعارات و انت بترد رد ناشف كده على فكره بجد الغربين مش محتاجين مننا غير الاسلوب اللى بكلمك بيه اعصبانا تهداء و نرد برد هادى حتى لو حاسس ان انت اضعف ( والنبى بلاش اعلق على الكلمه ديه ( اضعف) علشان فعلا انا مش لاقى كلمه تانيه اقولها )( داكور يا حاج بلاش ثوره و انفعالات)

يا طارق

انت بجد دماغ بس حاول تفهم الموضوع كلى بلاش جزء جزء

ياشو انا والله حرد عليكى

بس والله انا محتاج اعرف اللى سالتك عليه قبل كده ليكى دخل

فى حاجه مكتوبه باسمك بتكلمى فرنسوى ولا لا بتكتبيه ولا لا

و عن سوال التنازل عن الجنسيه المصريه حقولك انا قولت ايه بس مستنى اعرف كل ده علشان الرد كله يبقى مرة واحده

mrizs2yd_ZaBaDo.gifصبح صبح يا عم الحاج
رابط هذا التعليق

أخى العزيز الإسكندرانى

أرسلت لك رسالة خاصة هل وصلتك أم لا

خايف الا تكون وصلت

تحياتى

كنت دائماً ما أقول ياأهل مدينتنا : أنفجروا أوموتوا

أما وقد إنفجرتم و ثورتم : فأنتم أجمل وأنبل وأشجع شباب أنجبته هذه الأمة!!! م الغزالى

رابط هذا التعليق

ايه يا سعيد انا سعيد بمعرفتك والله

وربنا يحعل حياتك كلها سعيد يا سعيد

تم تعديل بواسطة الاسكندرنى
mrizs2yd_ZaBaDo.gifصبح صبح يا عم الحاج
رابط هذا التعليق

ولكن خلى بالك أنه ضدر قرار وزارى على ماأعتقد فى حكومة الجنزورى بمعاملة المصرى المزدوج الحنسية فى مصر كانه مصرى

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الفاضل Koenig der Loewen

ياتري لوعندك معلومات اكثر تفصيلا عن هذا الخبر او احد المصادر نرجع اليها لنعرف تفاصيل هذا الخبر فأرجو ذكرها ....و لك جزيل الشكر

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

انا عارف ردي قد يثير الكثير من ائمة المتمسكين بذيول المواضيع 00 بمعني 00 ان الأخ السكندراني وفقه الله وحصل علي الجنسية الفرنسية 00 عن نفسي اقول له وفقك الله 00 وبعدت عن أمور كثيرة جميعنا يعرفها 00 اما ان نجعل الموضوع من زاوية دينية 00 تعالوا نرجع 00 نحن في دول الخليج تعمل طول عمرك ويضيع شبابك 00 واخيرا يطلقوا علينا رصاصات الرحمة وينهوا خدماتنا بدون كلمة شكر واحيانا لايعطونا مستحقات نهاية الخدمة 00 هل دين الغرب ولا دين العرب 00 ياعم كفاية قد تجد احدا من اهل (( الفرنجة )) اصدق واحسن عند الله من يعتقد في نفسه انه احسن نتهم 00 الموضوع لاتوجد مقارنه عادلة 00 هل سمعتم عن عربي حصل علي جنسية دولة عمل بها 00 اللهم الفنانيين وابطال فيديو كليب 00 ياعم اسكندراني انا معك قلبا وقالبا 00 وانا لي زميل عمري وحصل علي الجنسية الامريكية وكان في مصر وكنا في المطار تعال شوف ايه المعاملة التي تعامل بها هو باحترام وانحناء 00 وانا كاد الضابط ان يحفظ الجواز من كثرة تقليبه لكل صفحة 00

كفاية بكاء علي ماضي اصبح كالفسيح لامنظر ولارائحة اللهم الا حشو للبطون 000

رابط هذا التعليق

انا عارف ردي قد يثير الكثير من ائمة المتمسكين بذيول المواضيع 00 بمعني 00 ان الأخ السكندراني وفقه الله وحصل علي الجنسية الفرنسية 00 عن نفسي اقول له وفقك الله 00 وبعدت عن أمور كثيرة جميعنا يعرفها 00 اما ان نجعل الموضوع من زاوية دينية 00 تعالوا نرجع 00 نحن في دول الخليج تعمل طول عمرك ويضيع شبابك 00 واخيرا يطلقوا علينا رصاصات الرحمة وينهوا خدماتنا بدون كلمة شكر واحيانا لايعطونا مستحقات نهاية الخدمة 00 هل دين الغرب ولا دين العرب 00 ياعم كفاية قد تجد احدا من اهل (( الفرنجة )) اصدق واحسن عند الله من يعتقد في نفسه انه احسن نتهم 00 الموضوع لاتوجد مقارنه عادلة 00 هل سمعتم عن عربي حصل علي جنسية دولة عمل بها 00 اللهم الفنانيين وابطال فيديو كليب 00 ياعم اسكندراني انا معك قلبا وقالبا 00 وانا لي زميل عمري وحصل علي الجنسية الامريكية وكان في مصر وكنا في المطار تعال شوف ايه المعاملة التي تعامل بها هو باحترام وانحناء 00 وانا كاد الضابط ان يحفظ الجواز من كثرة تقليبه لكل صفحة 00

كفاية بكاء علي ماضي اصبح كالفسيح لامنظر ولارائحة اللهم الا حشو للبطون 000

الحقيقة لا أدري من يتمسك بذيول المواضيع ومن الذي أدخل المقارنة مع دول الخليج والدول العربية

الدول العربية صادقة مع نفسها فلم تعلن احترامها لحقوق الانسان لا لمواطنيها ولا للأجانب

لا اعتراض على من يريد التجنس بأي جنسية وهنيئاً له

الموضوع وليس ذيله فيمن يسوق لنا كل ما يأتي من الغرب على أنه خلاصة الحق والعدل والجمال ويجب أن نقبل به وننساق خافه

وكل ما يقررونه مبرر ومنطقي ودعاواهم كلها صادقة ويجب أن نسلم لهم أنفسنا حتى نبرأ مما نحن فيه من أمراض وحتى نبقي على حياتنا على هذا الكوكب وإلا انقرضنا

أما أن نجد أحد من أهل الفرنجة أصدق وأحسن عند الله طبعاً سنجد الكثير وليس هذا موضوع النقاش ولا ذيله

وبلاش نقد للفسيخ عشان أنا باحب آكله ممكن تضيف عليه ليمون وزيت وبالهنا والشفا

رابط هذا التعليق

على فكره الموضوع وسع والجماعه اصحابنا بيردوا علىبعض بعصبيه قوي وكل ده بسبب السؤال بتاعك وفي ناس خسروا بض بالفعل وكل واحد مش قادر يتقبل الراى الاخر يا جماعه واحده واحده

أرجو قراءة الكلمات التي كتبتها وكتبها الأخ طارق المغلاوي والأخ النسر المصري بكل دقة وعناية، حتى نفهم ما هي المشكلة ...

أنا لست معنياً بمناقشة فلسفة حق البلد مانح الجنسية في فرض ما يشاء من شروط، جهدي ووقتي لا يسمحان لي بالدخول في سفسطة لن تفيدني ولن تفيد غيري .. لأنهم أحرار يعملوا ما يحبون طالما هم في بلدهم .. لكن أنا أيضاً حر في أن أرفض الشروط إن خالفت مبادئي أو ديني أو عقيدتي .. وأؤكد ديني ومبادئي وعقيدتي وتربيتي .... فهذا ليس منتدى للادينيين العرب ... فهناك منتدى اسمه هكذا، ومن أراد الانضمام إليه فيمكنه بسهوله الذهاب الى هناك

الناس مش هاتخسر بعضها يا أخت ياشو، لكن بما إن حضرتك جديدة، فأرجو الذهاب إلى بروفيل كل واحد من المختلفين، والاطلاع سريعاً على مساهماته ومداخلاته في هذا المكان، حتى يمكن أن تفهمي من هؤلاء وكيف يفكرون وكيف هو أسلوب كل منهم في الاختلاف، وأدب التعامل مع المتحاورين حتى المختلفين، وبالتالي قد تلتمسي العذر لهم، وتعرفي عقلية كل واحد وتفتحه..

عندما ختمت بقولي لنترفع ... وختم بالسلام عليكم بصفة خاصة ... أردت منها حقن الاختلاف حتى لا يتوسع ويصل إلى تجريح شخصي ..

فقط حتى ألخص القول في كلمات معدودة .. أنا لم أرفض فكرة الجنسية واتباع شروطها بالضوابط التي أسهبنا الكلام فيها، لكن فقط أن رفضت أن أبرهن على استعدادي لتقبل المجتمع الجديد وقيمه والتعايش فيه بأن أجلس في السفارة مع القنصل المكرم لأشاهد فيلماً إباحياً، ويقوم فخامة القنصل بتسجيل وتحليل انطباعاتي وأمارات وجهي ليحكم ويتأكد سعادته من أنني لم أكن مستنكراً أو متأففاً ، بل كنت في غاية السعادو والانشراح، وفي النهاية أشكره على هذا التنوير، وأرجو منه الموافقة حتى أمنح المزيد من تلك الحريات وذلك التنوير !!!!

تحياتي للجميع

الاخ حلاوه العنتبلى

فى احد مداخلاتك مع وايت هارت انت اتضايقت قو ى من احد جمله اللى انت اعتقدت انه من خلالها بيسطح كلامك وانك لن تسمح لاى حد انه يقيم امكانياتك العقليه

وقدراتك واهليتك للمحاوره الى اخره

ارجو انك تطبق نفس الكلام ده عتى نفسك وباوجهلك نفس الجمله بتاعتك وده لان الجمله الموجهه ليا برؤيه الملفات قبل ماا اكتب وهو المقصود من كلامك نصيحه مش فمكانها اولا لان كلامى كنت اقصد بيه اسلوب الحوار بقول واحده واحدة وده مالهوش علاقه خالص باراءكم ولا ايديولجياتكم ولا عايش فين غير كده لو ملفك الشخصى فيه 4000 مشاركه لن يغير من الموقف شئ لانى باتكلم على طريقه نقاش ومع ذلك فى ناس قاريه ومثقفه وعلى مستوى متميز من الوعى لكن ماتعرفش تناقش او ماتعرفش توصل افكارها لغيرها بشكل على الاقل يكون محبب للنفس اذا مقدرتش تخلليه مقنع .

لكن بصراحه وبكل احترام لك ولمداخلاتك انا لا اشعر بالراحه لبعض الاجزاء فيها واللى بيوصلنى منها بكل امانه هو انك انت اللى بتسطح الكلام وبتقيم الاخرين .

الامر الثانى هو رغم كونى عضوه جديده فده مش معناه انى مش فاهمه حاجه ومحتاجه اقرالك ولغيرك اكتر علشان ابقى على المستوى العقلى والثقافى المناسب للنوابغ اللى فى المنتدى فهذا برضه تسطيح وتقييم لقدراتى اللى انت سبق ومقبلتهوش من غيرك على نفسك .

ثالثا واخيرا مش معنى ان اى حد ممكن يقبل مشاهدة الفيلم كشرط لاخد الجنسيه او دخول البلد يبقى نعرض عليه الذهاب لمنتدى اللا دينيين العرب

وشكرا

الاخ نسر

بما انى من المصنفين بالعيشه فى النارمع اسكندراني وسين سين وسكوب احب اعرف مبدئيا باى صفة وعلى اى اساس قسمتنا التقسيمه الحلوه دى?

ولو سمحت متقولش لحد تانى "حسك عينك تتكلم عن تجربتك " لان احنا كلنا هنا عشان نتكلم ونسمع لبعض مش نكتم نفس بعض ده اولا اما ثانيا

فعشان انه مش من حق اى حد يدى اوامر ويفرض شروط من عنده كده لمجرد ان الكلام مش عاجبه

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

الاخ نسر

بما انى من المصنفين بالعيشه فى النارمع اسكندراني وسين سين وسكوب احب اعرف مبدئيا باى صفة وعلى اى اساس قسمتنا التقسيمه الحلوه دى?

ولو سمحت متقولش لحد تانى "حسك عينك تتكلم عن تجربتك " لان احنا كلنا هنا عشان نتكلم ونسمع لبعض مش نكتم نفس بعض ده اولا اما ثانيا

فعشان انه مش من حق اى حد يدى اوامر ويفرض شروط من عنده كده لمجرد ان الكلام مش عاجبه

أولا مرحبا بك ياياشو هانم في وطني الأول على الانترنت (محاورات المصريين) والملقب بالبيت الكبير...و تمنياتي لك بدوام العضوية والصحة والعافية

تانيا ردا على ردك يامدام ياشو

انا أعني قسمتها (مش قسمتكو ياياشو هانم ) على اساس اللي عايز يقبل انه يتنازل عن احترامه وكرامته ولو لبعض الوقت عشان يحقق هدف ما ...هو بينشد اليه..ده بشكل عام...

انما بشكل خاص جدا ..فهو انك تتنازل عن احترامك وكرامتك لما تتفرج على فيلم XXX (قطعتها بنفسي قبل الادارة) عشان تحقق هدف XXX بردو ومن ثم تاخد الجنسية الهولندية الحلوة الأمورة دي...ها واخدة بالك

دة غير انك اساسا عصيت ربنا سواء كمسلم او مسيحي...(الا اذا كان الشخص ده علماني وبائي)

وطبعا تبقى حجتك انك عملت كده عشان تاخد الجنسية بس ...بس انت بسم الله ماشاء الله اسم النبي حارسك...قال ايه طلعت أروبة وضحكت عليهم...أصلك بعد ماتاخد الجنسية...هتستغفر ربنا هلى طول واتصلي ركعتين

(وهنا الله أعلم فهو يغفر لمن يشاء) ...وانه ياعين خالتو هو اتنازل عن كرامته لمدة ربع ساعة بس هي مدة الفيلم .... مش كدة بردو..( على فكرة هم دول بس اللي اقلوهم حسك عينك تيجي تقولي انك محترم)

ياياشو هانم .... انا بوجه الكلام ده للي عايز يسافر هولندا او اي بلد فيها الشروط القبيحة دي..لكن في بلاد تانية اوربية وامريكية وآسيوية كتييير ما بتشترطش الشروط دي

وحسب علمي لانت ولا اخويا الاسكندراني مر عليه الاختبار الزبالة دة

اني اعيش معاهم ومرضاش باللي هم بيعتقدوه واعيش في سلام معاهم معتقد باعتقداتي الشخصية المحترمه ده شيء كويس...لكني اني أقبل بمعتقداتهم لبعض الوقت عشان اناقض نفسي بعد كدة واقول لا دة كان بشكل مؤقت يبقى دة خارج منطق الاحترام

لم اقصدك انت او اسكندراني اوسين سين اوسكوب ...باي من هؤلاء الخونة لانفسهم...وخصوصا ان اخويا اسكندراني رد علي وقال انه عايش وهو محافظ على دينه واخلاقه وفي وسط ذلك المجتمع الفرنسي..

.والأهم لكي يحقق رغبته في الحصول على الجنسية الفرنسية او ايا منكم لم تتعرضوا لاختبار مثل ذلك الشرط الهولندي العلماني القبيح

اذن انتم مترفعون عن تلك القائمة ياياشو هانم............

العيشة في بلاد برة ماعنديش اعتراض عليها طالما انا محافظ على قيمي واخلاقي...وزيها زي لما آجي اعيش في مصر مثلا...في القبيح وفي الكويس وعلي اني اختار... وادي الجنة وادي النار...ومن غير ماتحتار...(فهمتي قصدي اية)

واخيرا نقلا عن كلام رب العالمين وهو الحق المطلق ونقلا عن الاحاديث الشريفة...ونقلا عن علوم المنطق والانسانية وتعريفات كلمة احترام وادب الخلاق...فاني ادافع عن تلك المعاني النبيلة بكل ما آتاني من قوة

فقط عن تلك المعاني النبيلة...ولا يمكن ان اوافق ان اتنازل لبعض الوقت عن الاخلاق الكريمة

أخيرا ...اخويا العزيز الاسكندراني فتح باب المناقشة عن شروط قبول الجنسية الفرنسية....وكان حوار هاديء وجميل ومليء بالقفشات والمرح والجدية في نفس الوقت ...وكان عمنا الحبيب حلاوة وابو حلاوة مالين المكان بالحب والمرح...لحد لما جه المدعو وايت هارت وقلب الموضوع نكد وغير مجرى الحوار واتكلم عن هولندا وشروطها العجيبة (راجع بداية المحاورات) وقعد بقى يتسلى بطريقته العقيمه في الرد...ويرد على اللي يعجبه ويشد في ده ويحط في ده...عشان اية...؟؟؟!!!! ....طبعا هو بيمارس هواية الاستفزاز بتاعته

ياجماعة الاخ اسكندراني نفسه طلب نرجع لموضوعنا الاساسي...ولكن لا حياة لمن تنادي...وكل ماحد يرد رد يقفل بيه باب الموضوع المتفرع اللي فتحه المدعو وايت...يقوم يرجع يشعللها برد استفزازي آخر

يارب الرحمة

رابط هذا التعليق

أنا لست معنياً بمناقشة فلسفة حق البلد مانح الجنسية في فرض ما يشاء من شروط، جهدي ووقتي لا يسمحان لي بالدخول في سفسطة لن تفيدني ولن تفيد غيري .. لأنهم أحرار يعملوا ما يحبون طالما هم في بلدهم .. لكن أنا أيضاً حر في أن أرفض الشروط إن خالفت مبادئي أو ديني أو عقيدتي .. وأؤكد ديني ومبادئي وعقيدتي وتربيتي .... فهذا ليس منتدى للادينيين العرب ... فهناك منتدى اسمه هكذا، ومن أراد الانضمام إليه فيمكنه بسهوله الذهاب الى هناك

تحياتي للجميع

الاخ حلاوه العنتبلى

فى احد مداخلاتك مع وايت هارت انت اتضايقت قو ى من احد جمله اللى انت اعتقدت انه من خلالها بيسطح كلامك وانك لن تسمح لاى حد انه يقيم امكانياتك العقليه

ارجو انك تطبق نفس الكلام ده عتى نفسك وباوجهلك نفس الجمله بتاعتك وده لان الجمله الموجهه ليا برؤيه الملفات قبل ماا اكتب وهو المقصود من كلامك نصيحه مش فمكانها اولا لان كلامى كنت اقصد بيه اسلوب الحوار بقول واحده واحدة وده مالهوش علاقه خالص باراءكم ولا ايديولجياتكم ولا عايش فين غير كده لو ملفك الشخصى فيه 4000 مشاركه لن يغير من الموقف شئ لانى باتكلم على طريقه نقاش ومع ذلك فى ناس قاريه ومثقفه وعلى مستوى متميز من الوعى لكن ماتعرفش تناقش او ماتعرفش توصل افكارها لغيرها بشكل على الاقل يكون محبب للنفس اذا مقدرتش تخلليه مقنع .

لكن بصراحه وبكل احترام لك ولمداخلاتك انا لا اشعر بالراحه لبعض الاجزاء فيها واللى بيوصلنى منها بكل امانه هو انك انت اللى بتسطح الكلام وبتقيم الاخرين .

الامر الثانى هو رغم كونى عضوه جديده فده مش معناه انى مش فاهمه حاجه ومحتاجه اقرالك ولغيرك اكتر علشان ابقى على المستوى العقلى والثقافى المناسب للنوابغ اللى فى المنتدى فهذا برضه تسطيح وتقييم لقدراتى اللى انت سبق ومقبلتهوش من غيرك على نفسك .

ثالثا واخيرا مش معنى ان اى حد ممكن يقبل مشاهدة الفيلم كشرط لاخد الجنسيه او دخول البلد يبقى نعرض عليه الذهاب لمنتدى اللا دينيين العرب

وشكرا

الاخ نسر

أهذا ما فهمتيه من كلامي ؟؟؟

شكراً، مرةً أخرى وقد اكتفيت بما كتبتيه وما فهمتيه.

انا عارف ردي قد يثير الكثير من ائمة المتمسكين بذيول المواضيع

الله يفتح عليك يا أخي المغترب .. وصف جميل

شكراً لك

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع

الاخ حلاوه العنتبلى

وشكرا

الاخ نسر

شكراً لك

اخى العزيز خلاوه العنتبلى

ارجو اذك ماتكونش زعلت من كلا مى واذا انا كنت فهمت كلامك غلط ارجو انك توضح لى ايه اللى كنت تقصده .

مع الشكر

رابط هذا التعليق

اجابات اسئلة لجارى فى فرنسا اسكندرانى

انا مقيمه هنا من سنة 97 متجوزه مصرى معاه جنسيه اول مره قدمت فيها عالجنسيه كان سنه 2001 وطنشت ومهتمتش اقدم تانى

بس لظروف معينه بفكر اقدم تانى . انا عمرى ماشتغلت هنا بس ده ميمنعش انى درست اللغه على مدار سنتين فى L'Alliance Française

ولذلك الحمد لله انا باقراه وبكتبه كويس غير كده انا اتقبلت فجامعة Saint Denis Paris8 عشان بعمل معادله لشهادتى المصرى فى الاعلام

قسم صحافه وانشاء الله لو ربنا وفقنى فيها حاعمل Master

احنا الحمد لله عندنا بيت وشركه باسمى واسم جوزى لا انا ولا جوزى دخلنا شوماج اللهم الا مره واحدة لما حصل لجوزى حادث منعه عن الشغل فتره

ماكنتش طويله

اه جوزى معاه جنسيه لانه كان متجوز فرنسيه ودى من النقط المهمه الى بتلعب دور كبير فى موضوع الجنسيه طبعا

اتمنى ماكونش نسيت حاجه ولو فى حاجه فاتتنى فكرنى برضه

رابط هذا التعليق

تحياتي للجميع

الاخ حلاوه العنتبلى

وشكرا

الاخ نسر

شكراً لك

اخى العزيز خلاوه العنتبلى

ارجو اذك ماتكونش زعلت من كلا مى واذا انا كنت فهمت كلامك غلط ارجو انك توضح لى ايه اللى كنت تقصده .

مع الشكر

الأخت الكريمة Yacho

أقول لك شيئاً .. لقد قرأت مداخلتك ومداخلة الأخ المغترب، وحزنت جداً لما قرأت، وأدركت أن هناك لبس وسوء فهم خطير أوجد روحاً لا أحبها، ولا أحب أن تكون بين أفراد الأسرة الواحدة ... فضلاً عن كونه ظلم من الأقربين .. وظلم الأقربين أشد على النفس من ظلم الأعداء، فتخيلي لم ظلمك زوجك أو أخوك أو ابنك، هل يتساوى وقع ظلمه لك مع تصرف مسيئ من رئيس في العمل أو أستاذ في دراسة ...

المهم ..

بعد مشوار "مشي" لمدة 15 دقيقة أمضيتها في أخذ ورد شديدين، عدت إلى البيت وقررت أن أجلي الموقف بكل هدوء وود وأخوة، وقلت لنفسي أوضح لعل الأمر غير مقصود..

يا أختي العزيزة،

لقد مرت بموقف مشابه في أوليات أيامي انضمامي للمحاورات، وكان هناك موضوع متصل له حلقات يكتبه أخونا وأستاذنا الكبير إخناتون أعطاه الله الصحة والعافية، والرجل وقتها كان يكتب بحس المؤرخ الناقد، يعني تحسي عندما تقرأي له أنك تقرأي للجبرتي .. المهم ..وردت بعض العبارات عن وصف الصحابي الجليل عمرو بن العاص، وقد كان الأستاذ إخناتون ينقل وقتها كلاماً، فقال بعض العبارات التي رأيتها لا تليق بمقام الصحابي الجليل ... فوجهت له استفساراً على ما كتب وأوضحت وجهة نظري قكتب إلى الأستاذ الأفوكاتو أو لعله الأخ سكوربيون ناصحاً إياي أن أرجع إلى موضوعات الأستاذ إخناتون حتى أتعرف على شخصيته وأسلوبه في التعبير، وتلقيت النصيحة بكل سعادة وقتها، وقمت على الفور بالعودة إلى تاريخ الرجل ومجهوده الكبير طوال سنوات، فزاد إعجابي به، وبدأت أفهم أساليبه التعبيرية وكتبت وقتها معتذراً، ومعترفاً بفضل الأستاذ إخناتون ومدى ثقافته وتأثيره الإيجابي في أعضاء المحاورات وإثرائه لها.

(أقصد بكلامي عن الصحابي الجليل عمرو بن العاص هنا، أن أي تطاول على الرموز الدينية سواءً كانت مسلمة أو مسيحية غير مقبول، فلا أقصد بذكري هذا المثال أني أفرض عليكي وجهة نظر إسلامية، وقد تكوني مثلاً من أخوتنا المسيحيين، وأكرر ما قلته .. فالرموز الدينية تحترم سواءً عند المسلمين أو المسيحيين.)

عذراً للفاصل الطويل .. لكن كان لابد منه، حتى أوضح لحضرتك أني ما افترضت في نفسي العصمة ولا المكانة الأدبية العالية ولا ادعيت لنفسي ما ليس لي..

أنا أفترض في نفسي يا سيدتي أني أقل الموجودين فكراً وثقافةً وعمقاً وتأثيراً، لكنني أحاول، وأتعلم من زملائي ....كل ما قصدته والله يعلم صدق ما أقول - أني شعرت وقتها بنوع من الإحراج والشفقة على زميلة عزيزة، تسببنا لها في نوع من التشوش، وأعطيناها بنقاشنا فكرةً قد تكون غير سليمة وإيجابية عن المحاورات، فقلت لك - ناصحاً- إرجعي إلى الموضوعات السابقة لكل عضو، لم أقل لي شخصياً، وإنما كل أطراف النقاش لتعرفي كيف يفكر وما هو أسلوبه، حتى لا تظني مثلاً من ((أئمة المتمسكين بذيول المواضيع)) كما تفضل الأخ الكريم المغترب... (إرجعي لمداخلته من فضلك)

أردت أن تعطي لنفسك فرصة للتعرف على زملائك وأخوتك الجدد، حتى تعرفي مقصد كل واحد، فالكلمات التي نكتبها قد لا تعبر بالضرورة بالدقة المطلوبة عما نريد قوله ... فالأمر في النهاية يصدر في شكل كلمات مكتوبة تقرأينها ونقرأها ، ونكون وجهة نظرنا التي قد لا تكون بنيت على أساس سليم لقصور في تعبير صاحب المداخلة أو استعجال عند من قرأ ، أو أشياء كثيرة فالكمال لله وحده ....

وبالتالي فأنا والله بريء من تهمة وصفك بالسطحية عندما قلت إرجعي إلى كذا وكذا ..

ثم إذا كانت المداخلات التي كتبتها والتي قرأتي بعضها لم تنل إعجابك أو رأيتي فيها عوجاً، فهذا شيء يحزنني فعلا، وسأحاول مراجعة ما أكتب من وقت لآخر لأستدرك على نفسي ما قد أكون قد أخطأت فيه...

أخيراً ... أنا كل ما أردت قوله باختصار .. أنني أقدر تماماً أن ظروف من يعيشون في الغرب يقدرها من يعيشون في الغرب وحدهم، وهم أدرى بها ... هذا هو المبدأ العام .. لكن عندما يتعلق الموضوع بالأخلاق والأسس والمبادئ (الدينية منها أوالمجتمعية) فأنا -شخصياً- أرى أن هذه الأشياء لا تنازل عنها .. فلكل إنسان ثوابت وخطوط حمراء لا تنازل عنها .. وهذا ما يفعلونه هم .. أردت أن أقول أن الغاية لا تبرر الوسيلة ..

وأخيراً ... أول ما كتبت في الموضوع كما تفضل الأخ طارق في آخر مداخلاته ، أن الموضوع بدأ بروح طيبة ومزاح وكلام تقبله مني الأسكندراني وهم من أحب أصدقائي في المحاورات بكل صدر رحب وفهم مغزى كلامي .. بدون أي تحميل للأمور ما لا تحتمله ... فما الذي أوجد هذه العواصف ؟

أشكرك جزيل الشكر على تكرمك بما كتبتيه في آخر مداخلة، ويكفي أن أقول لك .. أني ما أن دخلت لأقول لك ما قلته هنا وأعتذر عن أي سوء فهم، وجدت المقابل الكريم منك ..

أشكرك بحق ..

وتقبلي خالص التقدير والاحترام

تم تعديل بواسطة حلاوة العنتبلي

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

إسمحولي أعزائي بعرض وجهة نظري الخاصه جداً ودون محاباه أو مغالاه لأيِ من الآراء الأخرى

أرى بوضوح شديد ما أراد أن يفسره الأخ الإسكندراني في جزئية مشاهد العرى الإباحيه وقد تفهمت مغزاها كما أراد

وهو أننا (الهولانديون) نعلم مدى حرصكم على دينكم ومدى إلتزامكم بعقائدكم ولكننا (نلفت ) نظركم كقادمين جدد لطبيعة المعيشه في بلادنا والتي يعج بها حرية الممنوعات في دينكم من خمر ومخدرات وزنا .

أفهل هذه العينه التي نعرضها عليك وقد تحتك بها بالخطأ في شوارع بلادنا قد تتلائم مع قرارك بإقتناء بلادنا وطناً لكم ؟

لا أجد هنا أي إهانه لمسلمين قرروا بإنفسهم الذهاب والعيش في هولاندا أكبر بلد حر على وجه الأرض ما بين مخنثين وجنس ثالث فضلاً عن السموم والمحرمات .

فلا لوم على الهولانديين في لفت نظر القادم بقناعة العيش هناك ومن (واجبهم) تنبيه ذوي الأخلاقيات المختلفه

بل بالعكس أرى أن قرارهم هذا في صميم الحفاظ على كرامة الملتزمين كي لا يفجعون حينما تقع الطوبه في المعطوبه وياخدوا تصريح إقامه أو جنسيه .

مع العلم أن هؤلاء المخنثين وأصحاب الشذوذ لن يؤذو باعوضه بالعمد فما بالك عن إيذائهم للملتزمين

قد لا ترضى نهجهم وإنما تقبل العيش هناك بقواعد دينك ولن يلومك أحداً ولن يؤذيك أحداً طالما أنت لم تهين أو تؤذي أحداً

صوابعي نملت

تم تعديل بواسطة haivi

خسيء كل من يتطاول على مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...