اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كلنا نحب مصر

Recommended Posts

لا غرابة في أن يكون الشعب السعودي متحمساً ومتمنياً فوز منتخب مصر بكأس إفريقيا؛ فمصر غير أنها بلد عربي أصيل فإن له مكانة خاصة ومحبة عظيمة في قلب كل سعودي وعلاقتنا بالمصريين لها خصوصية لا تتوفر مع بلد آخر؛ فهم والحق يقال غير ناكرين للجميل وينسبون الفضل دائماً لأهله.. وغير هذا فقد جربناهم في السراء والضراء فوجدناهم نعم السند ونعم الداعم ونعم الوفي أيضاً.. نحن لا نستغني عنهم مثلما هم لا يستغنون عنا.. يشاركوننا في حياتنا الخاصة والعامة لهم في ما مضى فضل كبير في علمنا وتعليمنا.. وفي علاجنا وإسعادنا.. تعاملهم هنا معنا جميل وفي مصر أكرم وأجمل.. يتحملون أخطاءنا ويتعاملون بحكمة ولطف ولين معها.. (السعودية) اسم محبوب لديهم مثل ما هي مصر محبوبة لدينا.. هي أم الدنيا ونحن جزء من هذه الدنيا الواسعة.. وحكاية الشعب المصري مع بلده ومبادئه وكرامته حكاية تختلف عن كل الحكايات.. فلم أرَ شعبا يحب بلده ووطنه مثل شعب مصر.. يحبه بجنون ويتمنى العزة والنصرة له في كل المجالات وفي مقدمتها بالتأكيد الرياضة.

تأتي الفرق المصرية إلينا للعب مع أنديتنا فتجد المصريبن متحدين في تشجيعها.. الزملكاوي يشجع الأهلاوي والعكس صحيح وحتى لو زارنا فريق مغمور فإنه يجد التشجيع والمؤازرة.. المهم في النهاية أنه مصري يمثل مصر.. حتى حينما حاول اللاعب القادم من بلاد الإنجليز والمتطبع بطباعهم أن يتعالى على مدربه المصري وقف كل شعب مصر وإعلامها ضده وكانت العقوبة القاسية بحقه؛ لأن الموضوع لا يتعلق بحسن شحاتة وإنما بمصر وسمعة مصر وكرامة كل المصريين.. ولو حدث هذا من أحد لاعبينا لرأينا من يدافع عنه ويهاجم مدربه ويؤكد أن الحق معه.. وسينتقد أي قرار يتخذ ضده..

عموماً بعيداً عن هذا.. فإننا من أجل سمات وصفات الشعب المصري الشقيق أحببناه وشجعنا فريقه وباركنا لهم هذا الفوز المستحق، وفرحنا به أيما فرحة.. فالفائز بمنزلة الشقيق لنا والكأس عربي قبل أن يكون مصريا.. ونحن متأكدون من أنهم يبادلوننا نفس المشاعر ويتمنون فوز منتخبنا؛ لأن في أبناء الكنانة من النخوة العربية الشيء الكثير والتي جعلتهم محبوبين من كل أبناء الشعوب العربية.

تهانينا للمنتخب المصري على الفوز الكبير بكأس إفريقيا وجاء كبيراً لأن المنتخب المصري حصد كل الألقاب وقدم أحلى العروض وأهدى جمهوره أغلى انتصار وأثمن فوز وتفاعل معه كل أبناء العرب من المحيط إلى الخليج..

التفاعل كان مع كل لاعب من لاعبي المنتخب المصري ومع مدربه البطل حسن شحاتة ومع جمهوره الوفي المحب الذي كان أحد نجوم البطولة.. بل نجمها الأول بدون منازع.

بغض النظر عن موضوع الفوز ببطولة إفريقيا

قرأت هذا المقال في حينه

وأحببت أن أنقله لكم

هناك من السعوديين من يحبون مصر والمصريين

ما رأيكم

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا غرابة في أن يكون الشعب السعودي متحمساً ومتمنياً فوز منتخب مصر بكأس إفريقيا؛ فمصر غير أنها بلد عربي أصيل فإن له مكانة خاصة ومحبة عظيمة في قلب كل سعودي وعلاقتنا بالمصريين لها خصوصية لا تتوفر مع بلد آخر؛ فهم والحق يقال غير ناكرين للجميل وينسبون الفضل دائماً لأهله.. وغير هذا فقد جربناهم في السراء والضراء فوجدناهم نعم السند ونعم الداعم ونعم الوفي أيضاً.. نحن لا نستغني عنهم مثلما هم لا يستغنون عنا.. يشاركوننا في حياتنا الخاصة والعامة لهم في ما مضى فضل كبير في علمنا وتعليمنا.. وفي علاجنا وإسعادنا.. تعاملهم هنا معنا جميل وفي مصر أكرم وأجمل.. يتحملون أخطاءنا ويتعاملون بحكمة ولطف ولين معها.. (السعودية) اسم محبوب لديهم مثل ما هي مصر محبوبة لدينا.. هي أم الدنيا ونحن جزء من هذه الدنيا الواسعة.. وحكاية الشعب المصري مع بلده ومبادئه وكرامته حكاية تختلف عن كل الحكايات.. فلم أرَ شعبا يحب بلده ووطنه مثل شعب مصر.. يحبه بجنون ويتمنى العزة والنصرة له في كل المجالات وفي مقدمتها بالتأكيد الرياضة.

تأتي الفرق المصرية إلينا للعب مع أنديتنا فتجد المصريبن متحدين في تشجيعها.. الزملكاوي يشجع الأهلاوي والعكس صحيح وحتى لو زارنا فريق مغمور فإنه يجد التشجيع والمؤازرة.. المهم في النهاية أنه مصري يمثل مصر.. حتى حينما حاول اللاعب القادم من بلاد الإنجليز والمتطبع بطباعهم أن يتعالى على مدربه المصري وقف كل شعب مصر وإعلامها ضده وكانت العقوبة القاسية بحقه؛ لأن الموضوع لا يتعلق بحسن شحاتة وإنما بمصر وسمعة مصر وكرامة كل المصريين.. ولو حدث هذا من أحد لاعبينا لرأينا من يدافع عنه ويهاجم مدربه ويؤكد أن الحق معه.. وسينتقد أي قرار يتخذ ضده..

عموماً بعيداً عن هذا.. فإننا من أجل سمات وصفات الشعب المصري الشقيق أحببناه وشجعنا فريقه وباركنا لهم هذا الفوز المستحق، وفرحنا به أيما فرحة.. فالفائز بمنزلة الشقيق لنا والكأس عربي قبل أن يكون مصريا.. ونحن متأكدون من أنهم يبادلوننا نفس المشاعر ويتمنون فوز منتخبنا؛ لأن في أبناء الكنانة من النخوة العربية الشيء الكثير والتي جعلتهم محبوبين من كل أبناء الشعوب العربية.

تهانينا للمنتخب المصري على الفوز الكبير بكأس إفريقيا وجاء كبيراً لأن المنتخب المصري حصد كل الألقاب وقدم أحلى العروض وأهدى جمهوره أغلى انتصار وأثمن فوز وتفاعل معه كل أبناء العرب من المحيط إلى الخليج..

التفاعل كان مع كل لاعب من لاعبي المنتخب المصري ومع مدربه البطل حسن شحاتة ومع جمهوره الوفي المحب الذي كان أحد نجوم البطولة.. بل نجمها الأول بدون منازع.

بغض النظر عن موضوع الفوز ببطولة إفريقيا

قرأت هذا المقال في حينه

وأحببت أن أنقله لكم

هناك من السعوديين من يحبون مصر والمصريين

ما رأيكم

نعم اخي الكريم اؤيدك في الرأي

السعوديون هم اقرب الشعوب العربية الينا نحن المصريون

ليس فقط على المستوى الرسمي الحكومي بل ايضا على المستوى الشعبي

غير ان الاجيال الصغيرة من السعويين قد شبوا على النظرة الدونية لكل ماهو غير سعودي ربما بسبب الافرازات السلبية لمرحلة الطفرة وافتقاد القدوة الحسنة ممن سبقوهم لذالك بات امتهان كرامة العاملين الاجانب لديهم واكل حقوقهم امرا عاديا للاسف وكم من القصص المأساوية ترويها قلوب العاملين المصريين هناك؟1

ولكن بالطبع كما اسلفت ذلك يرجع الى خطأ وتهاون في تربية وتنشئة معظم افراد الجيل الحالي من الشباب السعودي

ومصدر ذلك على قدر علمي هو التدليل الزائد من قبل اولياء الامور اضافة الى اقتصار ادوار المدارس هناك على التعليم دون التربية

رابط هذا التعليق

المنطقة الغربية بالسعودية متعددة الاعراق ، و الاصول المصرية كثيرة جدا هناك و بعض صفوة رجال الاعمال كانوا يعلنون بكل فخر أنهم من اصول مصرية ، و محبة السعوديين للمصريين نابعة من قديم الازل

رابط هذا التعليق

أنا أشهد :wub:

والله لو أحلف لكم من اليوم لبكرى ..

مش هتصدقوا أنا بحب مصر والمصريين قد ايه :wub:

أي مكان بروح ليه .. بأدور على المصريين فيه ..

عشان أقعد معاهم واتكلم معاهم ..

دلوقتي أهلي واصحابي وقرايبي واي حد يعرفني .. اول اما يشوف حاجه مصرية

على طول جيجي .. مصري :D

ولما بتكلم مع حد بلهجة مصرية .. بيفتكروني مصرية بحق وحقيق :D ..

شكلي بيدي على مصري B)

وأحلى حاجه دلوقتي في الكلية لما اقعد مع دكتور والا دكتورة ونتكلم عن مصر والمصريين ..

كفايه اسمي يحكي لكم كل شيء ..

( جيجي في لحظة حُب :blush: )

غير ان الاجيال الصغيرة من السعويين قد شبوا على النظرة الدونية لكل ماهو غير سعودي ربما بسبب الافرازات السلبية لمرحلة الطفرة وافتقاد القدوة الحسنة ممن سبقوهم لذالك بات امتهان كرامة العاملين الاجانب لديهم واكل حقوقهم امرا عاديا للاسف وكم من القصص المأساوية ترويها قلوب العاملين المصريين هناك؟1

ولكن بالطبع كما اسلفت ذلك يرجع الى خطأ وتهاون في تربية وتنشئة معظم افراد الجيل الحالي من الشباب السعودي

ومصدر ذلك على قدر علمي هو التدليل الزائد من قبل اولياء الامور اضافة الى اقتصار ادوار المدارس هناك على التعليم دون التربية

اه فعلا يا أسامة ...

الفلوس والنعمة والغنى لها جانب سلبي جدا ..

زي ما قلت التدليل الزائد والكسل .. عشان خلاص اتعودوا إن كل حاجه تجيلهم جاهزة ..

كل ما يطلبونه يلاقونه .. وده خلى كثير منهم يشوفوا نفسهم .. للأسف ..

بس طبعا مش كلهم ..

بس للأسف دايما الجانب السيء هو الذي يظهر

اكثر من الجانب المشرق ..

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل

ليس هذا مستغربا بالطبع.. وأنا كمصري أقيم بالمملكة أشهد أنهم أناس طيبون.. ولي العديد من الأصدقاء الحميمين من أكثر من منطقة بالسعودية.. وإن كانت هناك مشاكل بين بعض المصريين وبعض السعوديين فتلك أمور طبيعية، لأن هناك ملايين المصريين بكافة فئاتهم وطبائعهم وثقافاتهم.. وكذلك يقابلهم من السعوديين.. وطبيعي أن تجد في أي شعب الصالح والطالح.. ولكن للحق فإن السمة العامة للسعوديين أنهم جيدون كشعوب عربية عديدة، ولا يحملون للمصريين ضغائن. بل يقدرون مكانتها وتاريخها.. وواقع الأمر أنه لا بد للشعوب العربية قاطبة، ومن بينها المصريين بالطبع، أن تعيد النظر في رؤيتها لبعضها البعض، ولا يجب تعميم المواقف الشخصية على باقي الناس.. فليس هناك أقرب من الشعوب العربية بعضهم لبعض.. فعندما تسافر إلى أي بلد عربي فلن تجد غربة إلا عن الأهل والأصدقاء.. ولكن لن تواجه أي مشكلة في اللغة ولا في الحوار ولا في العادات والتقاليد.. فالجميع مسلمين ولغتنا واحدة وتاريخنا واحد وثقافتنا واحدة.. وهذا أمر واقع وليس كلاما انشائيا.. فأنت إن سافرت إلى السعودية مثلا وجلست إلى جوار أحد المواطنين فيمكنكما بسهولة فتح حوار طويل عن أي شيء تريدانه من السياسة للفن للدين للتاريخ للشرع.. حتى الهموم والاهتمامات، بل حتى الظواهر الاجتماعية والمشكلات الاسرية، فكلها موضوعات مشتركة بين الجميع.. إذن أين الغرابة أو الغربة.. والله إن العرب شعب واحد، ولعن الله من فرقهم.

مع خالص المحبة

جييييجيييي...

فعلا والله.. هل ممكن يكون معاكو جيجي وتشكوا في محبة السعوديين؟!

.

.

.

.

.جيجي

.

.

.

.

.جيجي

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

لك تحياتي ومبروك على النيو لوك :blush:

تم تعديل بواسطة عصفور طاير

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

رابط هذا التعليق

مصرية الهوى

شكلي بيدي على مصري :blush:

بس الغريبة إن ما شفتش واحده مصرية عامله اللوك ده

يمكن كنت مسافر ودي الموضة اللي ماشية اليومين دول ؟

ولا دي كانت واحده عادية وأتكهربت فشعرها وقف بالشكل ده ؟

ولا كانت في المطبخ بتعمل تشيز كيك وشعرها وقع في الخلاط فبقت بالمنظر ده ؟

هذا ما سنعرفه في برنامج " شعوري ناحيتك "

فأنتظرونا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا هاتكلم عن الموضوع ده من ناحيتين :

1- إن أنا شغال في السعودية .. وزي ما بنقول في مصر أكلت معاهم عيش وملح .. يبقى العيش والملح ده بيوجب عليه أن أحترمهم وأحبهم على قدر المستطاع .. وبالتالي فبيبقى صعب جداً تبقى قاعد ضيف عند شخص معين وبتاكل معه في طبق واحد وتيجي تشتم فيه من وراه .. حتى لو إنت في بلاد ليست مُسلمه .. لذا أنا أستغرب ممن يعيشون في الغرب وهم ساخطون عليه وبيلعنوا سلسفيله ويصفونه بالغرب الكافر .. طب لما هو كده يبقى قاعد عندهم بتعمل إيه ؟ ده مش من مبدأ إطعم الفم تستحي العين .. ولكن مثلما قلت حق العيش والملح على الأقل .

2- إن إحنا مسلمين وعرب ... وإذا كنا بنتكلم عن السعودية بشكل خاص .. فإيه اللي هايخليني أكرههم ؟ فليس هناك أي عداوة تاريخية بيننا مثلاً زي ما العراق أجتاحت الكويت وبهدلتها وبالتأكيد في كويته عمرهم ما هاينسوا تلك الأساءة لعدة أجيال ... وكمان هناك أواصر صداقة وأخوة بين السعوديية والمصريين بحكم إنه لا يفصل بين بلدينا إلا كيلو مترات قليلة وساعة بالطائرة من جده للقاهرة على سبيل المثال .

أما بقى لو إتكلمنا على الهيافات والهفوات البسيطة وإن في واحد صاحب عمل ظلم عامل مصري .. أو واحد سعودي ذهب إلى مصر وأتنشلت محفظته هناك .. فده بيحصل في جميع أنحاء العالم وأظن حكاية مثلاً النصب على السُياح دي موجودة في كل حته على أساس إن في فئة معينة بتستغل جهل السائح بالبلد فبيعملوا فيهم كده ... كذلك التجاوزات الموجودة من بعض أصحاب العمل بترجع إلى ثقافة وتدين صاحب العمل نفسه واللي لا يقصد إنه يظلم المصري فقط .. فهو لو عنده مبدأ الظلم يبقى هايظلم المصري وغير المصري .. وأظن اللي شغالين هنا بيشوفوا ظلم واقع على جنسيت أخرى أيضاً ..

وبالتالي فإن مثل هذه المقالات والمبادرات التي تقوم بها حكومات البلاد العربية بتقرب الشعوب من بعضها .. وهو ده الطبيعي لإن الإنسان لا يولد ومعه الكُره أو الحقد .. ولكن فطرة الإنسان الطبيعية هي الحب والمودة .

رابط هذا التعليق

انتو بتتكلموا بجد ولا بتتريقوا؟ :blush:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أقسم بالله العظيم بنتكلم بجد

يا أستاذة Cleo هو فين شبهة التريقة

يافندم من صادق من غير حلفان :wub:

بس أنا معلوماتى (وكلها معلومات سماعية) إن السعوديين من أكتر الشعوب العربية اللى ماتحبش مصر بالذات لأسباب كثيرة جدا يعود بعضها لأيام محمد على و الحروب الوهابية :blush: و بعضها متعلق بعبد الناصر و حرب اليمن، وأشياء كثيرة أخرى... فعشان كدة أن مستغربة و أنا فعلا بسمع الكلام ده لأول مرة..

أشكركم لأنكم أضفتم لمعلوماتى و خلتوى أشوف وجه جديد أول مرة بشوفه للعلاقة بين الشعبين المصرى و السعودى :wub:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

انتو بتتكلموا بجد ولا بتتريقوا؟

تعليق الاستاذه كليو دا خلاني أضحك من قلبي صراحه

فعلا اللى ييقرا الكلام يحسن انه مزيج من المجاملة و السياسة وشويه تحابيش كدا

طبعا قبل أي حاجه جيجي وكل الناس اللى بتحب مصر على دماغنا من فوق لأنهم ناس قلبهم كويس ودا شىء نادر

لكن دا بردو لا يمنع أننا لو جينا نحكم على حاجه نحكم بموضوعيه ومش هتكون نميمه ياسي السيد ولا نكران جميل (لأنه أنا بقول هو بيحبني ولا مش بيحبني مش بقول ايه عيوبه بحكم اني عايش معاه )

حكمي بقا هحاول أكون موضوعي فيه لأني مسئول عنه أمام ربنا .................... لكن أنا عاشرت الناس هنا عن قرب ومع احترامي لكل اللى اتكلموا فهم بردو حكمهم من بعيد رغم انهم عايشين هنا في السعودية والسبب بسيط أنكم على مكاتب يعني بتعامل كام واحد في اليوم وبتشوف كام سلوك لكن انا بعامل تقريبا 100 شخص في اليوم واضرب بقا في 7 سنين

طبعاً انا جيت وفاهم الكلام الكدب اللى بنسمعه في مصر ان السعوديين بيموت على الفني المصري وأنهم بيدوروا عليه بأبره والكلام دا وعلى بالي أني فاكهه بقا للناس هنا وكلام فاضي من دا وكنت جاي وفي قلبي الصوره المقدسة للسعوديه كبلد الإسلام وحاميه الاسلام الأولى وحتى في أول الايام في الشات اتخانقت كتير مع مصريين كانوا بيشتموا السعودية

لك الواقع حاجه تانيه يمر عليك نسبه كبيره تعاملك بإحتقار وإزدراء شديد لمجرد أنك مصري وبعضهم يبقا نفسه تغلط علشان يسمعك ما تكره بل بشوف ناس بتتشم في الشوارع يعني تلاقي عيل قرب من مجموعه مصريين وشتمهم بشتمتين مشهورين هنا أوي للمصريين حتى انا مش عارف منبعهم إيه .........

فين وفين بقا تلاقي واحد جه قعد معاك وكلمك كدا وقالك ياخي مصر دي فعلا هيا العلم والحضاره وبكل حميمه يعلن لك عن تقديره للمصريين وإزاى أنه اتعلم في مصر وله أصدقاء مصريين ............ بس دا كام في الميه

ملاحظه بقا أن نسبه كبيره من الناس الكبيره في السن محترمه وبتحبنا فعلا .............. ليه مش عارف

إيه اللى زرع كل الكره دا للمصريين في قلوب الناس هنا مش عارف بردو

حد بقا من الناس اللى فاهمه أوي الوضع هنا وعاشرت الناس سنين كتير هو اللى يقدر يفسر لنا دا

طبعا انا طرحت الموضوع من زاويه حب الناس لنا ومش اتكلمت في أي حاجه تانيه علشان ماحدش يقول أننا بنستعدي الناس

انا قولت هما بيكروهنا ودا لا ينقص من قدرهم بقدر ماهو علامه استفهام كبيره محتاجه صراحه في الرد علشان نقدر نحل الامور من جذورها بعيد عن السطحيه و المجامله

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

أنا أشهد :wub:

والله لو أحلف لكم من اليوم لبكرى ..

مش هتصدقوا أنا بحب مصر والمصريين قد ايه :wub:

أي مكان بروح ليه .. بأدور على المصريين فيه ..

عشان أقعد معاهم واتكلم معاهم ..

دلوقتي أهلي واصحابي وقرايبي واي حد يعرفني .. اول اما يشوف حاجه مصرية

على طول جيجي .. مصري :D

ولما بتكلم مع حد بلهجة مصرية .. بيفتكروني مصرية بحق وحقيق :D ..

شكلي بيدي على مصري :o

وأحلى حاجه دلوقتي في الكلية لما اقعد مع دكتور والا دكتورة ونتكلم عن مصر والمصريين ..

كفايه اسمي يحكي لكم كل شيء ..

( جيجي في لحظة حُب :lol: )

اه فعلا يا أسامة ...

الفلوس والنعمة والغنى لها جانب سلبي جدا ..

زي ما قلت التدليل الزائد والكسل .. عشان خلاص اتعودوا إن كل حاجه تجيلهم جاهزة ..

كل ما يطلبونه يلاقونه .. وده خلى كثير منهم يشوفوا نفسهم .. للأسف ..

بس طبعا مش كلهم ..

بس للأسف دايما الجانب السيء هو الذي يظهر

اكثر من الجانب المشرق ..

حقيقي يا أخت جيجي انا مبسوط بيكي جدا ومستغرب الروح الحلوة دي منك

-_-

ربنا يسعد ايامك ويبارك في عمرك يارب

ودايما نسعد بوجودك معنا في محاورات المصرين :P []

[]

رابط هذا التعليق

الحمد لله إن الواحد لما يكتب في النت بتكون أمامه فرصة إنه يكتب بإسم مستعار .. يعني لا قايل إسمه الحقيقي ولا عنوانة ولا رقم تليفونه ولا بيبعث دعوى لمن يكتب عنهم عشان يقرأوا كلامه ويكافئوه .. وبالتالي فإن الواحد يحب يسمع من الناس اللي إشتغلت في السعودية وبالتأكيد تعاملت مع السعوديين عشان الصورة تبقى واضحة لمن سمع او قرأ فقط .

.. أنا يمكن مرة واحدة فقط تعاملت مع رجال هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المُنكر والمعروفين بالتشدد وده لما مسكوا أخويا الصغير وكان لسه ما كملش عدة شهور هنا وما كانش يعرف إنه حتى لو صلى في مسجد بيخلص بدري وأتمسك في الشارع أو في سوق ممكن يتاخد .

المهم لما روحت لهم المكتب عشان أخرجه وعرفوا إني مصري ... والله قعدنا نهزر سوا وطلعوا أخر روشنة وأتاريهم واخدين السكة لمصر قياسي وكل شوية هناك .. لدرجة إنهم أتكلموا معايا بلهجة مصرية سليمة 100 % واخدت الولد في إيدي ومشينا ويا دار ما دخلك شر ..

ويمكن أنا حكيت قبل كده عن زملاء لي مصريين متزوجين من سعوديات وزملاء سعوديين متزوجين من مصريات .. طبعاً عن طيب خاطر وإقتناع .

ومرة ثانية واحد صديقي قطع إشارة حمرا وإنت عارف فيها عمبوكة لمدة 3 أيام وغرامة .. فالشُرطي أول ما شاف إقامتة وعرف إنه مصري سابه ولم يُحرر له أي مخالفة .. ومواقف أخرى عديدة تبين بإن التعميم مش هايبقى مظبوط في حاجة زي كده ... وإلا بقى الواحد يبقى شغال أو عايش في سجن أو جهنم مثلاً .

وبالتأكيد إحنا عارفين إن أكبر نسبة من السياح العرب الزائرين لمصر هم السعوديين ... وسيبنا بقى من كلام .. آه دول عشان بيروحوا شارع الهرم والكلام ده .. لإن فيهم ناس كثيرة جداً في منتهى الإحترام ولا يعرفوا شيء عن المسخرة .. وهانروح بعيد ليه .. إذا كان غالبية إن لم يكن 99 % من الشارع المصري لا يعرف شارع الهرم .. يبقى هل 100 % من السعوديين أو الخليجيين اللي بيزروا مصر يعرفوه ؟ ... وحتى الخليجي اللي بيبحث عن ذلك .. فأقرب له وأرخص له زيارة دُبي أو يعدي الكوبري ويروح البحرين اللي فيهم أماكن كثيرة ومعروفة ومُرخصة لتلك الأغراض ...

فكل شعب فيه وفيه ..

وإحنا كناس مُثقفة ومتعلمة لو جت لنا الفرصة إننا نزرع أو نخلق روح الحب بين البلاد اللي بنعمل فيها وبين بلدنا .. فإيه المانع .. ولو في أي إحتكاك سمعت كلمه كده ولا كده مترتبة على سماع برضوا أو تجربة واحده .. فإيه المانع إني أغير الفكرة السيئة دي .

لإن مش معقول أجي أشتغل في بلد وأفضل أبهدل في اهلها وأُعلن كراهيتي لهم .. وبعد كده اتوقع إنهم يبادولني مشاعر الود والحب ... صح ؟

وبشكل عام لو قدرت تغير الواقع .. اي واقع يبقى ده شيء جيد .

هانقول .. يا عم أغير إيه ؟ يعني أنزل مثلاً في شوارع السعودية وأشيل يافطة مكتوب عليها " دعوة لحب مصر والمصريين " ... طبعاً لأ لإن كده هاتتاخد على مستشفى الكتاكيت :lol: :P ...

لكن في المجتمع المُحيط بك تحاول تقدم صورة جيدة عن بلدك .. وتكون تصرفاتك كويسه وتعبر عن تربيتك وأصالتك ....

رابط هذا التعليق

تسلم يا سي السيد يا كبير.. والله كلامك يؤكد انك راجل موضوعي جدا.. وتستحق تكون Super Member :closedeyes:

ولكن المصيبة الحقيقية في التعميم، وان كل واحد عنده مشكلة شخصية بيتكلم على انها قضية عامة، وازمة أمة بأكملها.. كل الشعوب فيها وفيها.. بما فيها مصر بالطبع.. وأحب أقول للأخ لخبطة ان المصريين سمعتهم سيئة جدا في العديد من المهن التي يشغلونها وخصوصا اليدوية.. يمكن بعض الأوساط بتفضل المصريين لكن مش المهنيين.. يعني المحاسبين والصحفيين بالذات هم اللي يمكن موثوق فيهم شوية.. ولا تنسى أخي الفاضل أن هناك العديد من المصريين أيضا أرازل... ولكن لو كل واحد بقى كويس هايجبر الآخرين على احترامه وتقديرة.

مع خالص التحية

تم تعديل بواسطة عصفور طاير

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك يا عصفور ويبارك فيك .. بس خلي بالك من نفسك.. أنا هأصيدك بالنباطة :angry2: ( تعرف النباطة؟؟ )

ايه يا س س .. اللوك ده نحتاج ساعات عشان نعمله ويطلع بالشكل المظبوط ده ..

وتيجي انت وتقول متكهربة والا واقعة في الخلاط ..

وبعدين مش انت حلاق حريمي .. ازاي متعرفش اللوك ده :angry2: ؟؟!!

بس أنا معلوماتى (وكلها معلومات سماعية) إن السعوديين من أكتر الشعوب العربية اللى ماتحبش مصر بالذات لأسباب كثيرة جدا يعود بعضها لأيام محمد على و الحروب الوهابية و بعضها متعلق بعبد الناصر و حرب اليمن، وأشياء كثيرة أخرى... فعشان كدة أن مستغربة و أنا فعلا بسمع الكلام ده لأول مرة..

والله يا ست كليو .. انا شايفه ان الاسباب اللي حضرتك ذكرتيها مستبعدة جدا .. لانك لو نزلتي للشارع السعودي وسألتي الشباب عن الاسباب السياسية دي .. تلاته ارباعهم مش هيعرفوها ..

بص يا لخبطة بيه .. أنا هأقولك حاجه ..

أساس تعامل الواحد مع الناس اللي حواليه .. يرجع لتربية البني آدم والقيم اللي نشأ عليها .. ناس بتتربى في بيوتها إنها الكل في الكل وإن كل اللي حواليها خدامين ليها وانا ابن مش عارف مين .. عمرها ما تعلمت قيم الحب والإخاء والمساواة والعدل والإنسانية .. تعلمت إن الاحتقار هي وسيلة التعامل مع البني آدم المختلف عنك .. تلاقيه بيعامل كل الناس من المبدأ ده .. لو قابل أي بني آدم حتى لو ابن بلده ويكون أقل منه في المستوى بتلاقيه يبص له بصات احتقار ..

وفيه ناس هنا عندها فوبيا من الاجانب .. خلاص واحد مش من بلدي .. يبقى لازم اعامله وحش .. منطق غريب فعلا .. لا والأدهى والأمر لما يبقى بيصنف نفسه انه متدين .. يا سيدي الدين بيقولك ( انما المؤمنون أخوة) ( المسلم اخو المسلم لا يظلمه ولا يخذله ولا يحقره) ( أن تبروهم وتقسطوا إليهم ) ( وأحسنوا إن الله يحب المحسنين ) ( المسلم يبلغ درجة الصائم القائم في الجنة بحسن خلقه) ،،

وعلامة الاستفهام اللي حضرتك سألت عليها ..

أنا برضه مش فاهماها .. إلا من مبدأ النرجسية ( على ايه مش عارفة ) وكره الآخر لمجرد انه آخر ..

احنا لو اتعاملنا مع بعض من منطلق إنساني ..أيا كانت الجنسية .. وحب لأخيك ما تحب لنفسك .. كنا بقينا حاجه دلوقتي ..

بس الحاجه اللي فعلا فعلا بتغيظني ..

احنا ليه بنتعامل مع بعض كده ؟؟ .. وتعال شوف لما يبقى موجود أمريكي والا بريطاني .. شوف المعاملة الجميلة الرقيقة والابتسامة الحلوة عامله ازاي ..

بالمناسبة .. ايه حكاية شارع الهرم ده :closedeyes: ؟؟

جيجي ...

رابط هذا التعليق

يا سلام علي المشاعر الطيبه

انا حاسس اني بسمع أغنية الحلم العربي

مش بقرا في منتدي

تم تعديل بواسطة احمد هادي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

يا سلام علي المشاعر الطيبه

انا حاسس اني بسمع أغنية الحلم العربي

مش بقرا في منتدي

ايه رأيك فيا يا أحمد وأنا بأغني ..

ولا فكيهه عجرم في زمانها :closedeyes: ...

الله يرحمك يا عايشة المرطة :angry2:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

علي فكره يا جيجي

انا عشت عندكوا في بريده 4 سنين

ولو رجعتي لمدرسه اليمامه الابتدائيه

هتلاقي اسمي الاول علي المدرسه سنه 1401 و1402

انا والاخوه الاعزاء

بس بيني وبينك

كلت عندكو ضااارب :lol: :wub:

وكنت السبب اننا نرحل من السعوديه بلا رجعة :angry2: :lol:

علي كل حال

مفيش داعي نبوظ المشاعر الطيبه

يالله هم هيروحو من ربنا فين :closedeyes: :angry2:

تم تعديل بواسطة احمد هادي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

بريد خمسة .. والله :angry2:

فين في المنتزه والا الصفراء :angry2:

والا القاع البارد ..

بس على فكرة انا مش من بريده ... احسن تنتقم مني ..

و 1402 قبل ما اطلع على وش الدنيا ..

بس شكلك كده واد شقي :closedeyes:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

بالمناسبة .. ايه حكاية شارع الهرم ده :angry2: ؟؟

أنا هاقول لك يا جيجي على شارع الهرم لإني ساكن هناك

شوفي يا ستي: وانتي جاية من وسط البلد يا إما تاخدي ميكروباظ الجيزة وتغيري عناك، يا إما تاخدي

المكيف ينزلك الهرم على طول حسب مانتي ساكنة، من أول ترعة الزمر لغاية مشعل.. وهوه أشهر شارع

إسما في الوطن العربي تقريبا.. وفيه شباب هنا من جدة طلعوا يعرفوه أكتر ما يعرفوا شارع التحلية مثلا..

تقريبا كانوا ساكنين هناك زيي كده -_-

مين النباطة دي؟ :P

أوعي يكون قصدك السنارة؟ :o

آآآه عشان أنا عصفووور :sad:

إيه ده.. هما بيصطادوا العصافير بالسنارة في السعودية؟! :blink:

والله يمكن.... ترى الناس دي ليها حاجات غريبة مرة :huh:

ويمكن أكتر من مرة كمان...... ترى mfb:

إيه موضوع ترى اللي عندكو ده يا جيجي؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...