اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما خاب من استشار !!

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله رمضان كريم تقبل الله صيامكم وقيامكم  الاخوة في الحقيقة دي اول مشاركة لي واريد مشورتكم ونصحكم . انا مهندس ميكانيكا  ايهما  افضل ان اسافر بمهندس عام او بمهندس ميكانيكا  عام . وكل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

عفوا  تسافر إلى أي  و ما هي خبراتك ؟  

ما سبق كان استهلالا لابد منه

من سنوات طويلة سمعنا عن  طالبي العمل من الهنود  أنهم  يمكن ان يحصلوا على شهادة لأي مهنة و في أي تخصص  و مازال هذه الصورة عنهم في الخليج 

عفوا  لم استطع افادتك 

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم 

اولا :اريد للسفر الى سلطنة عمان.

ثانيا :بالنسبة للخبرة :انا عندي خبرة سنة واحدة.

ثالثا: 

في ٢٨‏/٦‏/٢٠١٦ at 00:11, عادل أبوزيد said:

عفوا  تسافر إلى أي  و ما هي خبراتك ؟  

ما سبق كان استهلالا لابد منه

من سنوات طويلة سمعنا عن  طالبي العمل من الهنود  أنهم  يمكن ان يحصلوا على شهادة لأي مهنة و في أي تخصص  و مازال هذه الصورة عنهم في الخليج 

عفوا  لم استطع افادتك 

السلام عليكم اخ عادل.

انا عايز اسافر الى سلطنة عمان. بفلوسي اشتري عقد عمل. في الوكالات وجدت فيزا لمهندس. عام. واخرى بمهندس ميكانيكا عام.  علما : انا مهندس ميكانيكا بور.  واخيرا بالنسبة للخبرة عندي خبرة سنة ينفع اسافر بيها وفتش عمل ولا اعمل زيارة افضل من اشتري الفيزا. 

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      لى صديق يا جماعة عنده مشكلة غريبة جدا ومعقدة وبعد تفكير طويل لم استطيع ان اعطيه رأى فيها قبل مشورتكم لأنى متاكد اننى سوف احصل على ردود شافية وقاطعة لهذه المشكلة المشكلة كالتالى : صديقى شغال محاسب فى شركة كبيرة فى مصر ليها فرع فى الدلتا والمركز الرئيسى فى القاهرة وفروع تانية خارج مصر المهم هو شغال فيها من 5 سنين وكان فيه وعود فى المقابلة الشخصية ان الفرع هايكبر وهاتكون فيه فرصة للترقيات بس ماحصلش كده خالص والشركة دى فيها ميزة وعيب فى نفس الوقت الميزة انها شركة كبيرة بس المشكلة انها بتهتم ب
    • 7
      بسم الله الرحمن الرحيم اخوكم عبداللطيف محاسب كنت شغال فى السعودية قعدت سنتين ورجعت عودة وكنت عازم النية ان ما ارجعش لظروف كتيرة وحشة فى الشغل المهم ان كسرت التاشيرة واقامتى انتهت . بدور دلوقتى على فرصة جديدة للسفر ومعظم اللى بلاقيه بيكون فى السعودية رايكم اقول فى المقابلات ان ليا خبرة سابقة فى السعودية واستفاد من الافضلية ده ولا ماقولش وامسح من تاريخى ان كنت هناك ولو قولت اقول ان فعلا كنت راجع عودة ولا اكدب واقول كنت نهائى . ياريت اسمع رايكم
    • 7
      انا جديده في الرياض لي صديقه عزيزه عليه ......هيه مش صديقه من زمان .انا اتعرفت عليها من شهرين تقريبا عملت عمليه صغيره كده .وعاوزه اروح ازورها . مش عارفه اخد معايا ايه ؟ وايه النظام هنا . في مصر بيبقى يا فاكهه يا حلويات .يا فلوس اللي عرفته من صديقه تالته لينا .(مشتركه يعني ) ان جالها كميه حلويات كتير وبما ان انا دايما تفكيري بيبقى عملي ..... وعارفه ان لو اخدت تورتايه وله شوكولاته هاتتحط جنب اخواتها .ومش بعيد تتنسى وماحدش ...يبص لها اصلا فقلت اخد راْيكم ممكن اخد ايه معايه....؟
    • 4
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا اود ان اشكر الصدفة البحته التي قادتني الى هذا المنتدى االكبير والذي يعد شرف لي الانضمام اليه لما بكم من حسن معاملة وكرم اخلاق اعذروني ان اطلت عليكم ولكنني فعلا في حاجة لمشورتكم اسمي محمود وعمري 22 سنة ليسانس اداب لغة انجليزية وحقل عملي هو الترجمة من الانجليزية للعربية والعكس لدي شهادة دبلومة من الجامعة الامريكية في مصر في الترجمة سعيت اليها بعد تخرجي 2007 بحثت عن عمل في مصر في مجال تخصصي حتى ولكن اكتشفت مدى صغر حجم الترجمة في مصر واعتماد مكاتب الترج
  • أضف...